هفته چهارم بارداری چه علائمی دارد؟ کدام تغییرات ایجاد می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته چهارم بارداری جنین لانه‌گزینی و در دیواره داخلی رحم رشد می‌کند. خستگی، نفخ، لکه‌بینی و گرفتگی شکم از علائم اولیه بارداری هستند. شما در این هفته می‌توانید تست بارداری دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
هفته چهارم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته چهارم بارداری تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم لانه‌گزینی می‌کند و تشکیل جفت و کیسه آمنیوتیک شروع می‌شود. اگر قصد بارداری دارید یا به دلیل تعویق در پریود احتمال می‌دهید باردار هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته چهارم حاملگی چگونه است؟ چه علائمی ظاهر می‌شود؟ جنین در چه وضعیتی است و اندازه آن چقدر می‌شود؟ چه تغییراتی در بدن شما به وجود می‌آید؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ آیا می‌توان در این هفته جنسیت جنین را تشخیص داد؟

درصورتی‌که قصد بارداری دارید، باید پیش از اقدام برای بارداری و در طول دوره حاملگی با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید تا اقدامات پزشکی و مراقبتی به‌خوبی انجام شود. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته چهارم بارداری چگونه است؟

طبق تقویم بارداری در هفته چهارم بارداری، جنین در پوشش داخلی رحم لانه‌گزینی می‌کند. تا اتمام بارداری جنین در این ناحیه می‌ماند و به تکامل می‌رسد. علاوه بر لانه‌گزینی، ترشح هورمون بارداری (هورمون hCG) افزایش پیدا می‌کند. برخی زنان باردار در هفته سوم بارداری می‌توانند تست بارداری دهند، زیرا میزان هورمون بارداری به حد کافی برای تشخیص رسیده است. اما معمولا در پایان هفته ۴ بارداری تشخیص این هورمون در خون یا ادرار امکان‌پذیر است.

لانه‌گزینی ۶ تا ۱۰ روز بعد از تخمک‌گذاری انجام می‌شود. به همین دلیل ممکن است برخی خانم‌ها در اواخر هفته سوم بارداری لانه‌گزینی داشته باشند و برخی در هفته چهارم.

جنین در پوشش داخلی رحم لانه‌گزینی کرده و تا پایان دوره بارداری در این ناحیه می‌ماند.
جنین در پوشش داخلی رحم لانه‌گزینی کرده و تا پایان دوره بارداری در این ناحیه می‌ماند.

علائم هفته چهارم بارداری

بسیاری از علائم اولیه بارداری در هفته چهارم مشابه علائم پیش از قاعدگی است. به همین دلیل ممکن است تشخیص این نشانه‌ها برای شما مشکل باشد. از مهم‌ترین علائم هفته ۴ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نفخ شکم
  • خستگی
  • تغییرات خلق‌وخو
  • حساس شدن سینه‌ها
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • گرفتگی خفیف شکم
  • لکه‌ بینی یا خونریزی خفیف
  • طعم فلز در دهان
  • تکرر ادرار

در هفته ۴ حاملگی به دلیل لانه‌گزینی جنین در دیواره داخلی رحم، احتمال لکه‌بینی و گرفتگی خفیف شکم وجود دارد. برخی زنان لکه‌بینی را با پریود سبک اشتباه می‌گیرند. اگر در اوایل بارداری علائم مربوط به لانه‌گزینی را ندارید، نگران نباشید. برخی خانم‌ها هیچ علامتی ندارند؛ در ۲۵٪ زنان باردار خونریزی لانه‌گزینی اتفاق میفتد.

به نقل از thebump در رابطه‌ با علت تغییرات خلق‌وخو در بارداری:

تغییرات خلق‌وخو در بارداری واقعیت دارد. علت این عارضه بیشتر مربوط به نوسانات هورمونی است. نوسانات خلقی بارداری در ۱۲ هفته اول بسیار شدید است. پس از آن، هورمون‌ها کمی کاهش می‌یابند.

ممکن است حالت تهوع و تنفر غذایی از هفته ۴ بارداری شروع شود.
ممکن است حالت تهوع و تنفر غذایی از هفته ۴ بارداری شروع شود.

علائم سقط جنین در هفته چهارم بارداری

سقط جنین در هفته‌های اول بارداری رایج است. گاهی شاید شخص متوجه سقط جنین نشود و تصور کند که پریود سنگین و شدیدی دارد. اگر در هفته چهارم حاملگی سقط داشته باشید، به آن حاملگی شیمیایی می‌گویند. زیرا جنین در سونوگرافی تشخیص داده نمی‌شود و فقط از طریق آزمایش خون یا ادرار مشخص می‌شود. از علائم سقط در هفته ۴ حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی عضلات
  • لکه‌بینی و خونریزی شدید
  • درد شکم، کمر یا لگن
  • احساس ضعف

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۴ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم بارداری هستید یا تست بارداری شما مثبت شده است، باید برای مشاوره به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. پزشک علائم شما را بررسی و در صورت نیاز آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند.

برای بررسی علائم بارداری در هفته چهارم حاملگی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم بارداری و تشخیص مشکلات پزشکی در این دوره، باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری جنین در پوشش داخلی رحم لانه‌گزینی و در این ناحیه رشد می‌کند. سلول‌های بیرونی تبدیل به جفت می‌شود تا با خون مادر پیوند برقرار کند. سلول‌های داخلی به ۲ لایه و سپس ۳ لایه تبدیل می‌شوند.

لایه داخلی به اندام‌های دستگاه گوارش و دستگاه تنفس تبدیل می‌شود. لایه میانی قلب و عروق خونی، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را می‌سازد. مغز، سیستم عصبی، مینای دندان، عدسی چشم، پوست و ناخن نیز از لایه بیرونی ساخته می‌شوند.

در هفته‌های اول بارداری جنین برای تغذیه به کیسه زرده کوچکی وصل می‌شود. کیسه زرده بعدا در دستگاه گوارش نوزاد وارد می‌شود. به‌مرور جفت تشکیل می‌شود و مواد مغذی را به جنین می‌رساند. کیسه آمنیوتیک (کیسه آب) هم در اطراف جنین تشکیل می‌گردد. جنین در هفته چهارم حاملگی حدود ۰٫۲ میلی‌متر است.

در هفته چهارم بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته ۴ بارداری اندازه جنین بسیار کوچک است. جنین به ۱ میلی‌متر هم نمی‌رسد و بزرگ‌تر از دانه خشخاش نمی‌شود. به‌محض لانه‌گزینی جنین در رحم یک تقسیم سلولی بزرگ ایجاد می‌شود. یک قسمت جفت و قسمت دیگر جنین را تشکیل می‌دهد.

در هفته ۴ بارداری اندازه جنین بسیار کوچک است. جنین به ۱ میلی‌متر هم نمی‌رسد.

جفت و جنین در هفته چهارم حاملگی از هم جدا شده و جنین به اندازه یک دانه خشخاش می‌شود.
جفت و جنین در هفته چهارم حاملگی از هم جدا شده و جنین به اندازه یک دانه خشخاش می‌شود.

تغییرات بدن در هفته چهارم بارداری

معمولا در هفته ۴ بارداری علائمی ظاهر نمی‌شود. اما برخی خانم‌ها ممکن است علائمی مانند حالت تهوع و نفخ شکم داشته باشند. ممکن است به دلیل لانه‌گزینی، کمی گرفتگی شکم و لکه‌بینی داشته باشید. با ترشح هورمون بارداری تغییراتی در بدن به وجود می‌آید. پریود ماهانه شما متوقف می‌شود و تولید هورمون استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می‌کند.

در هفته چهارم بارداری هیچ تغییری در ظاهر مشاهده نخواهید کرد. جنین به‌قدری کوچک است که اندازه شکم تغییر نمی‌کند. معمولا از هفته ۱۲ تا ۱۶ به‌مرور شکم بزرگ می‌شود و می‌توان تغییراتی را مشاهده کرد.

آزمایش های هفته چهارم بارداری

۶ تا ۱۲ روز بعد از لقاح اسپرم و تخمک، ترشح هورمون گنادوتروپین (هورمون hCG) شروع می‌شود. زمانی که هورمون بارداری به حد کافی برسد، در آزمایش ادرار یا خون تشخیص داده می‌شود. شما احتمالا در هفته چهارم بارداری می‌توانید با بیبی چک بارداری را تشخیص دهید. البته امکان نتیجه کاذب وجود دارد. در صورت منفی بودن بیبی چک، تست را چند روز بعد تکرار کنید.

میزان هورمون بارداری در خون زودتر بالا می‌رود و معمولا با آزمایش خون می‌توان بارداری را سریع‌تر تشخیص داد. خانم‌ها معمولا بعد از تعویق پریود، تست بارداری می‌دهند.

۶ تا ۱۲ روز بعد از لقاح اسپرم و تخمک، ترشح هورمون گنادوتروپین (هورمون hCG) شروع می‌شود. زمانی‌که هورمون بارداری به حد کافی برسد، در آزمایش ادرار یا خون تشخیص داده می‌شود.

سونوگرافی در هفته چهارم بارداری

معمولا در هفته چهارم بارداری نیاز به آزمایش سونوگرافی نیست. زیرا فقط یک نقطه کوچک در تصویربرداری مشخص می‌شود. احتمالا حدود یک ماه دیگر اولین آزمایش سونوگرافی خود را خواهید داد. در هفته ۸ یا ۹ بارداری برای بررسی ضربان قلب و سایر موارد می‌توانید سونوگرافی انجام دهید.

خود مراقبتی در هفته چهارم بارداری

ممکن است در هفته ۴ بارداری نتیجه تست بارداری مشخص شده باشد و شما دیگر برای حاملگی استرس و نگرانی نداشته باشید. از زمان تشخیص بارداری باید برای سلامت خود و جنین به نکاتی توجه داشته باشید:

  • تغذیه سالمی داشته باشید و انواع مواد مغذی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • ورزش و فعالیت بدنی برای شما لازم است. باید در مورد نوع ورزش در دوران بارداری با دکتر زنان مشورت کنید.
  • برای بهبود علائمی مانند خستگی و تغییرات خلق‌وخو، زمانی را به استراحت اختصاص دهید.
  • تحت‌نظر پزشک ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید. حداقل باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک مصرف کنید. اسیدفولیک از نقص مادرزادی جلوگیری می‌کند و مصرف آن مهم است.
  • روزانه حداقل ۱۵ دقیقه آفتاب بگیرید تا ویتامین D کافی را دریافت کنید.
  • نوشیدن الکل و کشیدن سیگار را ترک کنید.

اگر در مورد نکات مراقبتی در بارداری سوالی دارید یا به دلیل شرایط پزشکی خاص نگران عوارض بارداری هستید، باید با دکتر زنان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۴ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

 

بایدها و نبایدها در هفته چهارم بارداری

اگر در هفته چهارم حاملگی برای تست بارداری نگران هستید، باید تا زمان آماده‌ شدن جواب آزمایش به همراه همسرتان سرگرمی پیدا کنید. زیرا این استرس می‌تواند برای شما مضر باشد.

زمانی‌که به دکتر زنان مراجعه می‌کنید، حتما در مورد سابقه پزشکی خود و اطرافیان به پزشک اطلاع دهید. ممکن است برخی شرایط پزشکی نیاز به آزمایش‌های خاص داشته باشد. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است مجبور شوید در طول بارداری آن را قطع کنید. در مورد عوارض دارو در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید.

در دوران بارداری از وان آب گرم، سونا و جکوزی استفاده نکنید. افزایش دمای بدن خطر نقص لوله عصبی را بیشتر می‌کند. سعی کنید در طول دوره بارداری آب حمام را خیلی گرم نکنید.

 پس از تشخیص بارداری برای داشتن حاملگی سالم باید تغذیه خوبی داشته و ورزش کنید.
پس از تشخیص بارداری برای داشتن حاملگی سالم باید تغذیه خوبی داشته و ورزش کنید.

هفته چهارم بارداری و جنسیت

در هفته سوم یا چهارم بارداری بعد از لقاح تخمک و اسپرم جنسیت جنین تعیین می‌شود. اما برای تشخیص جنسیت بسیار زود است. معمولا از طریق سونوگرافی می‌توان در هفته ۱۴ تا ۱۸ بارداری جنسیت را تعیین کرد. برخی آزمایش‌ها می‌توانند در هفته ۱۱ یا ۱۲ بارداری جنسیت را مشخص کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته چهارم بارداری اسپرم و تخمک لقاح داشته و تخمک بارور شده، وارد مرحله لانه‌گزینی می‌شود. ۶ تا ۱۲ روز بعد از تخمک‌گذاری، لانه‌گزینی انجام می‌شود. به همین دلیل این مرحله برای برخی افراد در هفته سوم پیش می‌آید و برای برخی افراد در هفته ۴ بارداری اتفاق میفتد. شما ممکن است علائمی مانند لکه‌بینی، گرفتگی شکم، حالت تهوع، نفخ شکم و تغییرات خلق‌وخو داشته باشید.

در هفته چهارم حاملگی جنین حدود ۰٫۱ میلی‌متر است و در سونوگرافی دیده نمی‌شود. بعد از لانه‌گزینی جنین، میزان هورمون بارداری در خون و ادرار افزایش می‌یابد. ممکن است در این هفته تست بارداری شما مثبت شود. اگر پریودتان به تعویق افتاده، اما تست بارداری منفی است، چند روز دیگر دوباره آن را تکرار کنید.

در صورتی‌که قصد بارداری دارید یا علائم اولیه بارداری را تجربه می‌کنید، باید برای انجام تست بارداری و مراقبت‌های این دوره به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در طول بارداری باید تغذیه سالم داشته باشید. سعی کنید تمام مواد مغذی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف آهن، کلسیم و ویتامین C در طول بارداری اهمیت زیادی دارد و به رشد جنین کمک می‌کنند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث نفخ شکم شود. این عارضه از ماه‌های اول بارداری شروع می‌شود و تا پایان حاملگی ادامه دارد. برخی افراد از هفته ۳ یا ۴ بارداری این علامت را دارند و برخی دیرتر دچار نفخ می‌شوند.

در هفته ۴ بارداری جنین به یک میلی‌متر هم نمی‌رسد. اندازه جنین حدودا اندازه یک دانه خشخاش است، به همین دلیل نمی‌توان در سونوگرافی چیزی مشاهده کرد.

حدود ۵۰ تا ۹۰٪ خانم‌ها در طول دوران بارداری دچار حالت تهوع می‌شوند. حتی اگر مشکلات گوارشی ندارید، احتمال بروز این عارضه زیاد است. برخی افراد از هفته‌های ۳ یا ۴ بارداری تهوع صبحگاهی دارند. معمولا در هفته ۹ بارداری حالت تهوع به اوج خود می‌رسد.

حالت تهوع در اوایل بارداری رواج دارد. ممکن است نسبت به غذاها و بوهای خاص حس تنفر پیدا کنید. برای کاهش تهوع صبحگاهی، اول صبح یک غذای سبک بخورید. اگر تهیه غذا حالت تهوع را تشدید می‌کند، سعی کنید تا حد ممکن غذا نپزید.

همانطور که گفته شد در هفته چهارم حاملگی جنین بسیار کوچک است و اندازه آن به یک میلی‌متر هم نمی‌رسد. در سونوگرافی ممکن است فقط یک نقطه مشخص شود. پس برای دیدن جنین باید چند هفته صبر کنید.

خستگی از علائم اولیه و شایع بارداری محسوب می‌شود. طبیعی است که از زمان باردار شدن، کارهای کوچک شما را خسته کند. سعی کنید به استراحت خود بیشتر اهمیت دهید و شب‌ها زودتر بخوابید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته چهارم بارداری

  1. دریا گفت:

    سلام من از بیست ابان از اخرین پریودیم گذشته بود تا ده دی فکرمیکردم که از پریودیم گذشته طبق معمول گرمیجات خوردم که پریود شدم تااینکه شک کردم تست گذاشتم فهمیدم بارداربودم ولی شبش سقط کردم بنظرتون قلب جنین تشکیل شده بود؟ وچند هفته بودم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا در هفته پنجم بودید
      و احتمال تشکیل قلب بسیار پایین است
      ضربان قلب جنین در هفته ششم و پنجم بارداری شروع به زدن می‌کند و ممکن است در این مدت نیز از طریق سونوگرافی تشخیص داده شود. بهترین زمان سونو برای تشکیل قلب جنین هفته دهم بارداری است، زیرا در این زمان قلب جنین به‌طور کامل شکل گرفته است.

  2. دریا گفت:

    سلام من از بیست هشت که پریودیم تمام شدوحمام کردم تا ده برج ده دیگه پریود نشدم نمیدونستم باردارم چون همیشه از پریودیم دیر میشدچندروز گرمیجات خوردم که پریود بشم واینکه یه روز قبل از سقط تست دادم برای اطمینان که فهمیدم باردارم ولی متاسفانه تاشبش خون ریزی کردم ولخته های بزرگ خون ازم میومد بنظرتون چندهفته بودم وقلب جنین اصلاتشکیل شده بود ؟؟؟خیلی عذاب وجدان دارم که شاید قلب جنین تشکیل شده بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا در هفته پنجم بودید
      و احتمال تشکیل قلب بسیار پایین است
      ضربان قلب جنین در هفته ششم و پنجم بارداری شروع به زدن می‌کند و ممکن است در این مدت نیز از طریق سونوگرافی تشخیص داده شود. بهترین زمان سونو برای تشکیل قلب جنین هفته دهم بارداری است، زیرا در این زمان قلب جنین به‌طور کامل شکل گرفته است.

  3. ناشناس گفت:

    عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه تان
      سالم باشید

  4. مرضیه گفت:

    باسلام من ۳۵ روزاز پریودم گذشته زیر شکمم گاهی اوقات دردمیکند وبعداز چند دقیقه خوب میشه آیا به نظر شما ممکن من باردار بشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درد فقط نشانگر بارداری نیست
      برای اطمینان حتمن ازمایش بتا انجام دهید

    2. رها گفت:

      هفته ۴ بارداری هست میخوام سقط کنم افسردگی دارم شرایطشو ندارم کلی چای دارچین اویشن جعفری کنجد قهوه مصرف کردم فقط شکم درد کمر درد دارم هیچی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        این راهش نیست
        حتمن به متخصص مراجعه نملیید
        با این روش ها وضع روانی جسمی تان بدتر میشود

  5. منصوره گفت:

    من مجردم رابطه با کسی نداشتم چهار ماه میشه پریود نشودم فکر می کنم حامله استن سقط جنین می خا م به خانع انجام چطور ی نمیدونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت نداشتن رابطه چگونه احتمال بارداری میدهید
      احتمالا دچار تنبلی تخمدان یا کیست هستید
      حتمن به پزشک مراجعه کنید

    2. مرضیه گفت:

      سلام خانم دکتر خیلی ممنون بابت اطلاعاتتون من ۳۵روز از پریودم گذشته زیر شکمم گاهی اوقات درد میکند بعد دقیقه بعد خوب میشه آیا به نظر شما من باردار هستم یاخیر

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        درد فقط نشانگر بارداری نیست
        برای اطمینان حتمن ازمایش بتا انجام دهید

  6. سهیلا ده مرده گفت:

    من چهار هفته ک باردار هستم لکه بینی دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      رابطه جنسی و فعالیت محدود شود وقتی ۸ هفته قلب جنین رویت شد به شما داروی ضد سقط داده می شود. تخت نظر متخصص زنان باشید.

  7. نانا گفت:

    سلام
    ممنون بخاطر اطلاعات جامع و کاملی که در اختیارمون گذاشتید
    واقعا واسم سوال بود که جنین در هفته ی چهارم بارداری در سونو مشخص هست یا نه؟که با خوندن مطالب مفیدتون به جواب رسیدم
    خدا خیرتون بده،
    ممنونم🙏🏻🌷

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از همراهی تان
      تندرست باشید

      1. فاطمه فلامرزی گفت:

        سلام من در هفته چهار بارداری دکترم فرستادم برا سونو تشکیل قلب ولی سونو بهم گفت فقط ساک حاملگی تشکیل شده ده روز دیگه بیا یعنی تا ده روز دیگه قلبش تشکیل میشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله

  8. ناشناس گفت:

    لطفاً عکسهای باحجاب بگذارید

  9. ناشناس گفت:

    بسیار عالی

  10. ناشناس گفت:

    آیا علایم بارداری ثابت یا تغییر می‌کنه ؟کم و زیاد میشه یا از بین می‌ره ؟این به چه صورته
    مثلاً گاهی حس بویایی قوی میشه….همیشگی نیست ،درسته؟