هفته شانزدهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته شانزدهم بارداری جنین حدود 12 سانتی‌متر می‌شود. ممکن است بتوانید حرکات جنین را احساس کنید. جنین صداهای محدودی را می‌شنود. علائم اولیه بارداری در این هفته از بین می رود و ممکن است دچار خونریزی لثه، خونریزی بینی یا گرفتگی بینی شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هفته شانزدهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته شانزدهم بارداری رحم در حال بزرگ‌ شدن است و برآمدگی شکم هر روز واضح‌تر از قبل دیده می‌شود. خبر خوب در هفته ۱۶ بارداری این است که احتمالا لگد زدن جنین را احساس خواهید کرد! اگر در هفته شانزدهم حاملگی هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از بارداری می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته چگونه است؟ چه علائمی دارد؟ کدام علائم شما رفع می‌شود؟ در صورت بروز کدام نشانه‌ها باید به پزشک مراجعه کرد؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد و چه اندازه شده است؟ بدن چه تغییراتی می‌کند؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود و این آزمایش‌ها برای چه افرادی ضروری است؟ آیا با سونوگرافی در این هفته می‌توان جنسیت جنین را تشخیص داد؟ چگونه باید در این هفته از خودتان و جنین مراقبت کنید و تغذیه شما باید به چه صورت باشد؟

در صورتی‌که قصد بارداری دارید یا در مراحل اولیه بارداری هستید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های دوران بارداری به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته شانزدهم بارداری چگونه است؟

شما اکنون در سه‌ماهه دوم بارداری هستید و هفته شانزدهم بارداری ماه چهارم حاملگی است. جنین همانند هفته‌های قبل در حال‌ رشد است و مو، مژه و ابروها رشد کرده‌اند. جنین در این هفته می‌تواند صدای شما را بشنود! این موضوع شاید بهترین خبر در این هفته باشد. شما اکنون می‌توانید با فرزند خود صحبت کنید.

سه‌ماهه دوم بارداری برای زنان باردار بهترین دوره است، زیرا دیگر خبری از حالت تهوع صبحگاهی و خستگی شدید نیست. از طرفی هم هنوز شکم شما به‌قدری بزرگ نشده است که حرکت را مشکل کند. پس سعی کنید از این چند هفته نهایت استفاده را بکنید.

بر اساس تقویم بارداری احتمالا برآمدگی شکم از این هفته بیشتر مشخص شود. همچنین احتمال دارد، حرکات جنین را برای اولین‌بار احساس کنید. به‌خصوص اگر حاملگی اول شما نباشد، احساس‌ کردن حرکات جنین راحت‌تر است. شاید هم شما هنوز نمی‌توانید حرکات جنین را احساس کنید، این موضوع جای نگرانی ندارد. احتمالا در هفته‌های آتی بتوانید این حرکات را حس کنید.

علائم هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم بارداری ممکن است علائم مختلفی را احساس کنید. برخی علائم خوشایند هستند و برخی دیگر ممکن است شما را اذیت کند. از مهم‌ترین علائم در هفته ۱۶ حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی لثه
  • سرگیجه
  • سردرد
  • سوزش سر دل
  • خونریزی بینی
  • کمردرد
  • بزرگ‌ شدن سینه‌ها
  • رشد سریع‌تر موها و ناخن‌ها
  • فراموشی
  • درخشان شدن پوست
  • خارش چشم
در هفته 16 بارداری شکم کمی بزرگ شده و پوست شما شفاف می‌شود.
در هفته ۱۶ بارداری شکم کمی بزرگ شده و پوست شما شفاف می‌شود.

علائم سقط جنین در هفته شانزدهم بارداری

در هفته ۱۶ بارداری احتمال سقط جنین کمتر از ۱٪ است. اما اگر دچار علائم زیر شدید، باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خونریزی خفیف تا شدید واژینال
  • گرفتگی و درد شکم
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • از بین رفتن علائم بارداری مانند حساسیت سینه‌ها

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۶ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی علائم مانند خونریزی لثه و بینی در هفته شانزدهم حاملگی رایج است. اما اگر این علائم شدید شد، حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین مواردی مانند خونریزی واژینال و درد شکم در این هفته می‌تواند خطرناک باشد. در این وضعیت باید پزشک را مطلع کنید.

برای بررسی علائم در هفته شانزدهم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم شدید در بارداری یا علائمی شبیه به سقط جنین باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

جنین در هفته ۱۶ بارداری حدود ۱۲ سانتی‌متر می‌شود. البته جنین در رحم حالت خمیده دارد؛ اگر بخواهیم اندازه از سر تا پا را در نظر بگیریم، حدودا به ۱۸ سانت می‌رسد. تغییرات زیر در این هفته به وجود می‌آید:

  • قلب جنین در هفته شانزدهم حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ بار در دقیقه می‌زند و می‌تواند در روز ۲۴ لیتر خون را پمپاژ کند.
  • جوانه چشایی و منافذ چشایی در این هفته رشد و شروع به فعالیت می‌کنند.
  • ماهیچه‌ها و استخوان‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند تا اسکلت جنین تکمیل شود.
  • سر جنین در بیشتر مواقع صاف و در امتداد بدن است؛ در هفته‌های گذشته سر جنین بیشتر خم بوده است.
  • لب بالایی و چانه بیشتر از قبل واضح می‌شود و مو روی ناحیه ابروها رشد می‌کند.
  • اولین حرکات چشم در هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری اتفاق میفتد. زمانی‌که حرکت چشم شروع شود، جنین پلک را لمس می‌کند.
  • توانایی شنیدن در حال تکامل است. در این هفته جنین می‌تواند صداهای محدودی را بشنود.

به نقل از verywellfamily جوانه‌های چشایی در هفته شانزدهم بارداری شروع به کار می‌کنند؛ بنابراین جنین می‌تواند مایع آمنیوتیک را هنگام ورود به دهان بچشد. جالب است بدانید که این مایع طعم و مزه رژیم غذایی مادر را به خود می‌گیرد. به همین دلیل ترجیحات چشایی جنین در دوران بارداری ایجاد می‌شود.

جالب است بدانید که مایع آمنیوتیک طعم و مزه رژیم غذایی مادر را به خود می‌گیرد. به همین دلیل ترجیحات چشایی جنین در دوران بارداری ایجاد می‌شود.

ماهیچه‌ها و استخوان‌های جنین در این هفته رشد کرده و جزئیات اجزای صورت شکل می‌گیرند.
ماهیچه‌ها و استخوان‌های جنین در این هفته رشد می‌کنند و جزئیات اجزای صورت شکل می‌گیرند.

در هفته شانزدهم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در این هفته بیشتر رشد می‌کند و به حدود ۱۲ سانتی‌متر می‌رسد. وزن جنین در هفته شانزدهم حاملگی تقریبا ۱۴۰ گرم می‌شود. حرکات چشم شروع می‌شود و جنین پلک خود را لمس می‌کند. در این هفته جنین تقریبا اندازه یک آووکادو است. می‌تواند حالات چهره خود را تغییر دهد.

تغییرات بدن در هفته شانزدهم بارداری

شما احتمالا در هفته ۱۶ بارداری نسبت به هفته‌های قبل انرژی بیشتری خواهید داشت. در حدود چهارماهگی ممکن است دچار مشکلاتی مانند خونریزی لثه، گرفتگی عضلات پا، درد، تغییر رنگ پوست و تورم شوید. این علائم رایج است و بسیاری از خانم‌های باردار در ماه چهارم با آنها روبرو می‌شوند.

در این هفته شکم شما بیشتر از قبل مشخص می‌شود. احتمالا حرکات جنین را برای اولین‌بار احساس خواهید کرد. در ابتدا ممکن است حرکات را شبیه به انقباض عضلانی احساس کنید. اما با گذشت چند هفته و بزرگ‌ شدن جنین، حرکات واضح‌تر می‌شوند. اگر دوقلو باردار هستید، مانند دیگر مادران باردار در این هفته یا هفته‌های بعد لگدها را احساس می‌کنید. اما احتمالا احساس لگد زدن بیشتر خواهد بود.

در بارداری اول تشخیص حرکات جنین کمی مشکل است؛ بنابراین نباید نگران حرکت‌ نکردن جنین شوید. معمولا در بارداری اول زنان در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری متوجه حرکت جنین می‌شوند.

ویار یکی از علائمی است که از ابتدای بارداری ظاهر می‌شود. اما ممکن است در هفته‌های اول به دلیل تهوع میل به خوردن غذا نداشته باشید و گاهی دچار تنفر غذایی شوید. اما در هفته ۱۶ بارداری با رفع حالت تهوع، احتمالا هوس غذاهای مختلف خواهید کرد.

در بارداری اول تشخیص حرکات جنین کمی مشکل است. معمولا در بارداری اول زنان در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری متوجه حرکت جنین می‌شوند.

در هفته شانزدهم بارداری شکم کمی بزرگ شده و واضح‌تر دیده می‌شود.
در هفته شانزدهم بارداری شکم کمی بزرگ شده و واضح‌تر دیده می‌شود.

آزمایش های هفته شانزدهم بارداری

اگر آخرین ویزیت شما مربوط به هفته ۱۲ یا ۱۳ بارداری بوده باشد، احتمالا پزشک برای هفته شانزدهم بارداری هم یک نوبت ویزیت تعیین می‌کند. معاینات روتین ماهانه شامل موارد زیر می‌شود:

  • فشار خون باید اندازه‌گیری شود.
  • وزن شما اندازه‌گیری می‌شود.
  • برای بررسی مشکلاتی مانند دیابت بارداری یا عفونت ادراری باید آزمایش ادرار بدهید. اگر مقدار قند در ادرار زیاد باشد، شما مبتلا به دیابت بارداری هستید و اگر مقدار پروتئین بالا باشد، مبتلا به عفونت ادراری هستید.
  • پزشک پاها و نواحی دیگر بدن را از نظر مقدار تورم بررسی می‌کند.
  • باید در سونوگرافی، ضربان قلب جنین بررسی شود.
  • پزشک در هفته شانزدهم حاملگی اندازه‌گیری جدیدی به نام ارتفاع فوندال انجام می‌دهد. باید فاصله بین استخوان شرمگاهی و بالای رحم مشخص شود. پزشک از این طریق رشد جنین را بررسی می‌کند.

سونوگرافی در هفته شانزدهم بارداری

متخصص زنان ممکن است برای بررسی ضربان قلب و حرکات جنین سونوگرافی را در این هفته توصیه کنید. قلب جنین در هفته شانزدهم بارداری باید حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ بار در دقیقه بزند. یک سونوگرافی به نام سونوگرافی ساختاری هم برای هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری برنامه‌ریزی می‌شود. در این سونوگرافی وضعیت رشد جنین، محل جفت و اندام‌های اصلی بررسی می‌شوند.

در سونوگرافی هفته شانزدهم حاملگی می‌توان ضربان قلب جنین را شنید و حرکات او را مشاهده کرد.
در سونوگرافی هفته شانزدهم حاملگی می‌توان ضربان قلب جنین را شنید و حرکات او را مشاهده کرد.

غربالگری سه ماهه دوم بارداری در هفته شانزدهم

برای برخی زنان باردار انجام آزمایش‌های ژنتیکی ضروری است. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید غربالگری ژنتیکی را انجام دهید:

  • غربالگری سه‌ماهه اول را انجام داده و مورد مشکوکی وجود داشته است.
  • شما دارای یک فرزند با مشکلات کروموزومی هستید.
  • در بارداری قبلی سابقه مشکلات ژنتیکی وجود داشته است.
  • در خانواده شما یا همسرتان کودکی با مشکلات کروموزومی وجود دارد.

آزمایش غربالگری سه‌ماهه دوم بارداری باید در هفته ۱۵ تا ۲۲ حاملگی انجام شود. ممکن است پزشک برای این هفته آزمایش را توصیه کند. در این غربالگری خطر ناهنجاری‌های کروموزومی و نقص لوله عصبی بررسی می‌شود.

آمنیوسنتز در هفته ۱۶ بارداری

آمنیوسنتز یک آزمایش تشخیصی است که در هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود. این آزمایش خطر سقط جنین را کمی افزایش می‌دهد. به همین دلیل فقط زنانی که آزمایش غربالگری آنها مشکوک بوده است، باید برای انجام آزمایش آمنیوسنتز اقدام کنند.

برای انجام این آزمایش سونوگرافی انجام می‌شود و پزشک هم‌زمان با مشاهده رحم، سوزن نازک و توخالی را وارد کیسه آمنیوتیک می‌کند. نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک برداشته و در آزمایشگاه بررسی می‌شود. مایع آمنیوتیک حاوی سلول‌های جنین است.

آمنیوسنتز یک آزمایش تشخیصی است که در هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود. این آزمایش خطر سقط جنین را کمی افزایش می‌دهد.

خود مراقبتی در هفته شانزدهم بارداری

در طول بارداری باید برای مراقبت از خود و جنین به تغذیه و فعالیت بدنی توجه داشته باشید. از این هفته شکم شما برجسته می‌شود و هنگام خواب هم باید نکاتی را رعایت کنید. خودمراقبتی در هفته شانزدهم حاملگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغذیه سالم داشته باشید و هوس غذایی را با مواد مغذی رفع کنید.
  • هر روز کمی فعالیت بدنی داشته باشید.
  • اتاق‌ خواب باید دمای مناسب داشته باشد. هنگام خواب نباید دما خیلی بالا یا پایین برود.
  • هنگام خواب هوای اتاق باید در گردش باشد. می‌توانید از پنکه یا کولر استفاده کنید یا پنجره را باز بگذارید.
  • در زمان خستگی حتما به استراحت خود توجه داشته باشید.
  • برای کاهش فشار زمان خواب از بالش‌های مخصوص بارداری استفاده کنید.
  • سعی کنید به پهلو بخوابید تا به‌ مرور عادت کنید، به‌خصوص به پهلوی چپ بخوابید.

به نقل از verywellfamily گاهی اوقات ممکن است در دوره بارداری شخص هوس خوردن مواد غیر غذایی مانند یخ، ماسه، گچ، خاک، صابون و مواد شوینده لباسشویی کند. میل به خوردن مواد غیرخوراکی پیکا نامیده می‌شود. خوردن مواد غیر غذایی برای شما و کودکتان مضر است؛ بنابراین، در برابر این هوس مقاومت کنید و حتما به روانپزشک مراجعه کنید.

توی هفته ۱۶ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته ۱۶ بارداری

خوردن مقدار کمی غذاهای ناسالم و کم‌مغذی در بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر مدام ویار می‌کنید، بهتر است مواد غذایی مغذی را جایگزین کنید و از این طریق هوس خود را از بین ببرید. میوه، آجیل و سبزیجات میان‌وعده‌های خوبی هستند که می‌توانند جایگزین مواد ناسالم شوند.

اگر هنوز در هفته ۱۶ حاملگی یبوست دارید، در تغذیه موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مصرف غذاهای سرشار از فیبر را افزایش دهید. مواد غذایی مانند نان سبوس‌دار، میوه، سبزیجات، لوبیا و عدس سرشار از فیبر هستند.
  • آب بیشتر بنوشید.
  • تحت‌ نظر پزشک مصرف مکمل آهن را کاهش دهید.

گاهی اوقات ممکن است در دوره بارداری شخص هوس خوردن مواد غیر غذایی مانند یخ، ماسه، گچ، خاک، صابون و مواد شوینده لباسشویی کند. میل به خوردن مواد غیرخوراکی پیکا نامیده می‌شود.

در زمان بارداری باید به تغذیه اهمیت داده و نوشیدنی‌های مغذی بیشتر بنوشید.
در زمان بارداری باید به تغذیه اهمیت دهید و نوشیدنی‌های مغذی بیشتر بنوشید.

باید و نبایدهای هفته شانزدهم بارداری

در طول بارداری شما باید از سیگار و الکل دوری کنید. سیگار خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. همچنین نوزاد بیشتر در خطر مشکلاتی مانند عفونت یا آسم قرار می‌گیرد.

در این هفته شما هنوز می‌توانید در پوزیشن‌های مختلف بخوابید. اما بهتر است خوابیدن به پهلو را تمرین کنید.

اگر دچار خونریزی بینی شده‌اید، هوای خانه را مرطوب و داخل بینی خود را چرب کنید. اما در صورتی‌که خونریزی شدید است، باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی انجام شود.

در مورد میزان افزایش وزن در بارداری از پزشک خود سوال کنید. اگر شاخص توده بدنی شما در محدوده سالم باشد، باید در این هفته حدود ۰٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کنید. همچنین از پزشک خود در مورد غربالگری سه‌ماهه دوم و آزمایش آمنیوسنتز سوال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در دوران بارداری بهتر است با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

هفته شانزدهم بارداری و تعیین جنسیت

ممکن است بعد از هفته ۱۶ بارداری پزشک بتواند جنسیت جنین را تعیین کند. برخی مواقع ممکن است اندام‌های تناسلی جنین در هفته شانزدهم بارداری در تصویر سونوگرافی دقیق مشخص نشود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته شانزدهم بارداری حرکات جنین بیشتر می‌‌شود و ممکن است این حرکات را احساس کنید. جنین در این هفته حدود ۱۲ سانتی‌متر است و اندازه یک آووکادو می‌شود. جوانه‌های چشایی رشد می‌کنند و می‌تواند مایع آمنیوتیک را در دهان بچشد. ابروها رشد کرده و اجزای صورت جزئیات بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین جنین می‌تواند در هفته شانزدهم حاملگی صداهای محدودی را بشنود.

علائمی مانند حالت تهوع و خستگی در این هفته از بین می‌رود. احتمالا شما بیشتر هوس غذاهای مختلف می‌کنید. اگر شاخص توده بدنی شما در محدوده سالم باشد، احتمالا ۰٫۵ کیلوگرم اضافه‌وزن خواهید داشت. ممکن است دچار خونریزی لثه و خونریزی بینی شوید. پزشک برای برخی خانم‌ها در هفته ۱۶ بارداری آزمایش‌های ژنتیکی تجویز می‌کند. این آزمایش‌ها شامل غربالگری سه‌ماهه دوم و آزمایش آمنیوسنتز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و علائم این دوره باید با متخصص زنان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر اکنون به هفته شانزدهم بارداری رسیده‌اید، شما در ماه چهارم حاملگی قرار دارید. تنها ۵ ماه دیگر به زمان زایمان باقی مانده است.

افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. ترشحات باید سفید و شفاف باشند. اگر ترشح همراه با خارش یا بوی بد است، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

در هفته ۱۶ بارداری، افزایش گردش خون و تغییرات هورمونی باعث حساسیت دهانه رحم می‌شود. به همین دلیل ممکن است بعد از معاینه یا سکس، مقداری خونریزی از دهانه رحم داشته باشید. این خون کم می‌تواند باعث ترشح قهوه‌ای رنگ یا لکه‌بینی شود.

علائم دوران بارداری در زنان باردار متفاوت است. اما این تفاوت ارتباطی به جنین دختر یا پسر ندارد. شما نمی‌توانید از طریق علائم و نشانه‌های بارداری جنسیت جنین را متوجه شوید.

تغییرات هورمونی ممکن است باعث چرب شدن پوست شود. گاهی این چربی باعث ایجاد آکنه روی پوست صورت شده و معمولا بعد از زایمان از بین می‌رود.

افزایش جریان خون در بارداری باعث التهاب غشای مخاطی بینی می‌شود. گرفتگی بینی در بارداری شایع است و به آن رینیت بارداری می‌گویند.

اگر در طول بارداری دچار یبوست می‌شوید، احتمال ایجاد بواسیر بیشتر می‌شود. این عارضه در هر زمانی از بارداری ممکن است ایجاد گردد. اما معمولا در اواسط سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم دیده می‌شود. در سه‌ماهه سوم بارداری رحم بیشتر به ورید‌های مقعد فشار وارد می‌کند.

معمولا خونریزی بینی در بارداری خفیف است. این خونریزی خفیف جای نگرانی ندارد. بهتر است بینی خود را چرب کنید. اما اگر خونریزی شدید بود، به پزشک اطلاع دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته شانزدهم بارداری

  1. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ۱۷هستم ولی هنوز تکون خوردن بچم رو حس نمیکنم وشکمم سبکه ولی بعضی مواقع قسمتی از شکمم سفت میشه و سنگین و اینکه حساسیت سینه ام از ۱۱هفتگی به بعد قطع شده ولی سینه هام بزرگ شدن،آیا به پزشک مراجعه کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن جهت سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید

  2. بهار گفت:

    مطالب عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما بهار عزیز

  3. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۵هفته ۶روزمه یکم دل درد با کمر درد دارم آیا این مشکلی برای جنینم داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به وزن گرفتن جنین طبیعی است
      برای اطمینان دو هفته دیگر سونو را تکرار کنید

  4. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر میگم من ۱۵هفته ۶روزم هست یکم دل درد با کمر درد دارم بعد من بچه اولمه ولی تکون هاش رو حس نمیکنم آیت این مشکلی داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به وزن گرفتن جنین طبیعی است
      برای اطمینان دو هفته دیگر سونو را تکرار کنید

  5. ناشناس گفت:

    سلام
    من هفته ۱۶ باردار است ترشحات سفید آبدار دارم خیلی نگران هستم آیا کسی آب باره شده باشه لطفان برایم جواب بیتین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این ترشحات طبیعی نیت
      فورا به پزشک مراجعه کنید
      احتمالا نیاز به پروژسترون دارید

  6. حسینی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من هفته شونزدهم بارداریم تا چند روز پیش اولین تکوناشو حس میکردم ولی الان دوسه روزه ن سنگینی حس میکنم ن تکونای بچه…احساس می‌کنم شکمم کوچیکتر شده درد سینمم کمتر شده ولی مثه همیشه صبحا حالت تهوع کمی دارم، ده روز دیگ سونو انومالی دارم نگرانم مشکلیه؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا مشکلی نیست
      پیشنهاد می شود سونوگرافی را زودتر تکرار کنید

  7. ناشناس گفت:

    سلام من هفته شانزدهم هستم ولی مثل هفته های قبل احساس سنگینی زیر شکم نمیکنم کمی نگرانم آیا خطرناک است یا این حس طبیعی هست البته بعضی ساعات احساس سنگینی دارم ولی مثل هفته های قبلی نیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کاملا طبیعی است نگران نباشید
      هفته بعد سونوگرافی را تکرار کنید

  8. نی نی گفت:

    من شانزده هفته و یک روز هستم و هر روز صبح بالا میارم مشکلی هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت تکرار این علایم نیاز به دارو ضد تهوع دارید
      که فقط و فقط باید پزشکتان تجویز کنند

  9. زیبا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من در هفته ۱۶ بارداری هستم دیشب دچار دل درد شدم که این درد حتی تا داخل ران هام کشیده شدن و بعد از اون دچار تکرر ادرار این درد قابل تحمل و گاهی اوقات تا صبح وجود داشت امروز با کمپرس و دوش آب گرم بهتر شدم ولی امشب دوباره دل درد با شدت کمتر گرفتم با توجه به این که پزشک من مسافرت هستند به نظر شما نیاز هست به اورژانس مراجعه کنم یا این درد طبیعی ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این علایم بطور کلی طبیعی نیست
      در این شرایط همیشه به اورژانس مراجعه کنید
      ولی در حد کم ، قابل انتظار است

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  10. ناشناس گفت:

    من ۱۷هفتمه ولی هنوز حالت دارم علتش چیه ایا خوب میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متوجه سوالتان نشدم
      حالت دارم، منظورتان چیست؟