هفته هفدهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته هفدهم بارداری جنبن حدود 13 سانتی‌متر و اندازه یک انار است. علائم اولیه بارداری از بین رفته و ممکن است دچار خونریزی لثه، خونریزی بینی یا گرفتگی بینی شوید. آزمایش‌های ژنتیکی ممکن است در این هفته انجام شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هفته هفدهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته هفدهم بارداری احتمال دارد، حرکات جنین را احساس کنید. علائم جدیدی در این هفته ظاهر می‌شوند و برخی علائم از بین می‌روند. اگر در هفته ۱۷ بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از بارداری می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته هفدهم حاملگی چگونه است؟ چه علائمی دارد؟ کدام علائم در این هفته از بین می‌رود؟ در صورت بروز چه نشانه‌هایی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ جنین در چه وضعیتی است و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما دچار چه تغییراتی می‌شود؟ شکم تا چه حد بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام گردند؟ آیا این آزمایش‌ها برای همه ضروری است؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید و تغذیه باید چگونه باشد؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا در طول بارداری علائم مشکوکی دارید، باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته هفدهم بارداری چگونه است؟

شما در این هفته هنوز در نیمه راه هستید و در این مراحل متوجه تغییراتی در بدن خود می‌شوید. در هفته هفدهم بارداری احتمالا انرژی شما بیشتر می‌شود. با تثبیت هورمون‌های بارداری خستگی اوایل بارداری کاهش پیدا می‌کند. ممکن است ترشحات بیشتری داشته باشید و این موضوع شما را اذیت کند. در این هفته احتمالا به لباس‌ها و سوتین جدید نیاز پیدا می‌کنید، زیرا شکم و سینه شما کمی بزرگ‌تر می‌شوند.

بر اساس تقویم بارداری در هفته هفدهم مقداری چربی در بدن جنین تشکیل می‌شود و عضلات شکل می‌گیرند. احتمال دارد در این هفته بتوانید حرکات جنین را احساس کنید. اگر بارداری اول شما است، شاید حرکات را در هفته‌های بعدی تشخیص دهید.

علائم هفته هفدهم بارداری

علائم هفته هفدهم بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر خوش‌شانس باشید، خستگی از بین می‌رود و انرژی بیشتری پیدا می‌کنید. برخی زنان باردار نیز در این مرحله از بارداری دچار علائمی مانند خونریزی لثه یا سردرد می‌شوند. به‌طور کلی علائم رایج در این هفته عبارتند از:

  • کمردرد و درد لگن: با بزرگ‌ شدن رحم عضلات کشیده می‌شود. از طرفی تغییرات هورمونی روی رباط‌ها و مفاصل تاثیر می‌گذارند. از هر سه زن باردار دو نفر کمردرد دارند و از هر پنج نفر، یک نفر درد لگن را تجربه می‌کند.
  • گرفتگی بینی: در هفته ۱۳ تا ۲۱ بارداری گرفتگی بینی رایج است. به این عارضه رینیت بارداری می‌گویند. افزایش خون‌رسانی و تغییرات هورمونی باعث افزایش مخاط بینی می‌شوند.
  • افزایش مایعات بدن: به دلیل افزایش جریان خون در بدن، ترشحات واژن، عرق و مخاط بیشتر می‌شود.
  • دیدن رویاهای عجیب: دلیل آن تغییرات هورمونی در بارداری است.
  • خارش سینه و شکم
  • افزایش وزن
  • سوزش سر دل
  • خونریزی لثه
  • خونریزی بینی
  • سردرد
برخی زنان باردار دچار خونریزی بینی می‌شوند. افزایش گردش خون و تغییرات هورمونی علت بروز این عارضه است.
برخی زنان باردار دچار خونریزی بینی می‌شوند. افزایش گردش خون و تغییرات هورمونی علت بروز این عارضه است.

علائم سقط جنین در هفته هفدهم بارداری

احتمال سقط جنین در سه‌ماهه دوم بارداری بسیار کم است. اما باید به علائم سقط توجه داشته باشید و در صورت بروز این علائم به پزشک اطلاع دهید.

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • درد و گرفتگی شکم
  • احساس بیماری

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۷ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری در هفته هفدهم شدید شده است، می‌توانید برای کنترل این علائم به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال پزشک برای درمان خونریزی لثه یا بینی، اقدامات پزشکی انجام می‌دهد. همچنین در صورت بروز علائم جدی مانند خونریزی واژینال باید برای بررسی احتمال سقط جنین به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته هفدهم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است یا علائم مشکوکی دارید، باید برای بررسی علت آن به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو برای ارتباط با بهترین پزشکان اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

در هفته ۱۷ بارداری، جنین حدود ۱۳ سانتی‌متر است. به علت خمیده بودن جنین، از سر تا باسن جنین اندازه گرفته می‌شود. وزن جنین هم حدود ۱۷۵ گرم است. در این هفته احتمالا تغییرات زیر ایجاد می‌شود:

  • بافت چربی در این هفته تشکیل می‌شود. سلول‌های چربی برای مراحل اولیه در صورت، گردن، سینه و دیواره معده ظاهر می‌گردند. در مراحل بعدی این سلول‌ها کمر، پاها و بازوها را در بر می‌گیرند. بافت چربی به ذخیره انرژی، محافظت از اندام‌ها و عایق‌بندی بدن کمک می‌کند.
  • ماهیچه‌ها و استخوان‌ها هنوز به رشد ادامه می‌دهند و بزرگ و قوی می‌شوند.
  • جنین مکیدن را تمرین می‌کند و می‌تواند مایع آمنیوتیک را ببلعد. مکیدن و بلعیدن هنوز با هم هماهنگ نیستند. در هفته ۳۲ تا ۳۴ بارداری، این دو عمل با هم هماهنگ می‌شوند.
  • بند ناف و جفت به رشد خود ادامه می‌دهند. بند ناف ضخیم‌تر و بلندتر می‌شود تا جنین را بهتر تغذیه کند. گردش خون در جفت افزایش پیدا می‌کند و مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به جنین می‌رسد.

در هفته ۱۷ بارداری، جنین حدود ۱۳ سانتی‌متر می‌شود. وزن جنین هم حدود ۱۷۵ گرم است.

بافت چربی در این هفته تشکیل شده و ماهیچه‌ها و استخوان‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند.
بافت چربی در این هفته تشکیل شده و ماهیچه‌ها و استخوان‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند.

در هفته هفدهم بارداری جنین چه شکلی است؟

هفته هفدهم حاملگی جنین به اندازه یک انار می‌شود. همان‌طور که گفته شد اندازه جنین از سر تا باسن حدود ۱۳ سانتی‌متر است. جنین در رحم حرکت می‌کند و احتمال دارد این حرکات را احساس کنید. اگرچه چشمان جنین بسته است، اما می‌تواند آنها را حرکت دهد. دهان جنین باز و بسته می‌شود و به صداهای بلند عکس‌العمل نشان می‌دهد.

‌تغییرات بدن در هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم بارداری اگر در آینه به خود نگاه کنید، متوجه بزرگ‌ شدن شکم می‌‌شوید. رحم شما در حال بالا رفتن و خروج از لگن است. سینه‌های شما نیز کمی بزرگ شده‌اند. در سه‌ماهه دوم بارداری حدود ۰٫۵ کیلوگرم در هفته اضافه می‌کنید. اگر مقدار افزایش وزن بیشتر یا کمتر از حد طبیعی است، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر خانم‌های باردار در هفته ۱۶ تا ۲۲ بارداری می‌توانند برای اولین‌بار حرکات جنین را احساس کنند. ممکن است شما در این هفته حرکات جنین را متوجه شوید.

از هر ۱۰ زن باردار، یک نفر ممکن است دچار استرس و اضطراب در بارداری شود. علت آن تغییرات هورمونی است. اگر دچار چنین حالتی هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک شما را به یک روان‌شناس ارجاع دهد.

به نقل از pampers، در این هفته، تهوع صبحگاهی احتمالا از بین رفته، اما ممکن است سوزش سر دل و سوءهاضمه را تجربه کنید. این دو علامت می‌توانند در اواخر بارداری نیز بروز کنند. سعی کنید هر روز چندین وعده غذایی کوچک بخورید و از غذاهای تند یا سایر غذاهایی که به نظر شما باعث ناراحتی معده می‌شود خودداری کنید.

سعی کنید هر روز چندین وعده غذایی کوچک بخورید و از غذاهای تند یا سایر غذاهایی که به نظر شما باعث ناراحتی معده می‌شود خودداری کنید.

شکم در هفته 17 بارداری بزرگ‌تر شده و ممکن است به علت رشد رحم کمردرد داشته باشید.
شکم در هفته ۱۷ بارداری بزرگ‌تر شده و ممکن است به علت رشد رحم کمردرد داشته باشید.

آزمایش های هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم بارداری ممکن است برخی آزمایش‌ها انجام شود. اگر در هفته‌های قبل ویزیت شده‌اید و آزمایش‌های ژنتیکی را انجام داده‌اید، در این هفته آزمایشی نخواهید داشت. اما اگر به پزشک مراجعه نکرده‌اید، در این هفته موارد زیر بررسی می‌شوند.

  • فشار خون و وزن شما اندازه‌گیری می‌شود.
  • باید آزمایش ادرار بدهید. میزان پروتئین و قند در ادرار می‌تواند مشکلاتی مانند عفونت ادر، دیابت بارداری و پره اکلامپسی را مشخص کند.
  • در سونوگرافی وضعیت جنین بررسی می‌شود.

سونوگرافی در هفته هفدهم بارداری

معمولا در هفته ۱۷ بارداری سونوگرافی انجام نمی‌شود. تستی به نام سونوگرافی سطح ۲ در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری انجام می‌گیرد. تعیین جنسیت جنین هم به آن زمان موکول می‌شود.

آزمایش غربالگری ژنتیکی در هفته ۱۷ بارداری

آزمایش غربالگری به نام تست نشانگر چهارگانه بین هفته ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود. در این آزمایش خون احتمال مشکلاتی مانند نقص لوله عصبی و اختلالات کروموزومی بررسی می‌شوند. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، احتمالا این آزمایش برای شما ضروری است.

  • در آزمایش‌های سه‌ماهه اول بارداری مورد مشکوکی مشاهده شده است.
  • صاحب فرزندی با اختلالات کروموزومی هستید.
  • در بارداری قبلی مشکلات ژنتیکی تشخیص داده شده است.
  • در خانواده شما یا همسرتان کودکی با مشکلات ژنتیکی وجود دارد.

آمنیوسنتز در هفته ۱۷ بارداری

این آزمایش احتمال سقط جنین را کمی افزایش می‌دهد. به همین دلیل برای تعداد کمی از خانم‌های باردار توصیه می‌شود. در این آزمایش با استفاده از سوزنی نازک نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک برداشته می‌شود. اختلالات کروموزومی، مشکلات ژنتیکی و نقص لوله عصبی در این تست تشخیص داده می‌شوند.

اختلالات کروموزومی، مشکلات ژنتیکی و نقص لوله عصبی در آمنیوسنتز تشخیص داده می‌شوند.

برای آزمایش آمنیوسنتز پزشک باید با سونوگرافی داخل رحم را مشاهده کند و سپس سوزن را وارد کند.
برای آزمایش آمنیوسنتز پزشک باید با سونوگرافی داخل رحم را مشاهده کند و سپس سوزن را وارد کند.

خود مراقبتی در هفته هفدهم بارداری

در هر هفته از بارداری باید به نکات مراقبتی توجه داشته باشید. رعایت برخی نکات ساده به سلامت شما و جنین کمک می‌کند. موارد زیر را در این هفته رعایت کنید:

  • غذاهای مغذی را در برنامه خود قرار دهید.
  • مایعات بیشتر مصرف کنید.
  • به استراحت خود اهمیت دهید.
  • فعالیت بدنی ایمنی را تحت‌نظر پزشک انجام دهید.
  • دوش آب سرد به تسکین درد و افزایش گردش خون کمک می‌کند.

برای رفع گرفتگی بینی در هفته ۱۷ بارداری می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • از اسپری سالین یا قطره سالین استفاده کنید.
  • هنگام خوابیدن از یک یا دو بالش اضافی استفاده کنید تا سر بالا قرار بگیرد.
  • از محرک‌های محیطی مانند دود سیگار، مواد شیمیایی و گردوغبار دوری کنید.
  • هوای خانه را مرطوب کنید.

اگر این اقدامات ساده جواب نداد، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت گرفتگی بینی سرماخوردگی یا آلرژی باشد.

با پیشرفت بارداری درد لگن و کمر بدتر می‌شود. شما می‌توانید برای تسکین درد اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ورزش به کشش و تقویت عضلات کمک می‌کند.
  • نباید برای مدت طولانی بیستید.
  • از کمربند و شکم‌بند مخصوص بارداری استفاده کنید.
  • هنگام برداشتن وسایل به‌جای خم‌ کردن کمر، زانوها را خم کنید.
  • کفش‌های پاشنه بلند نپوشید.

توی هفته ۱۷ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته هفدهم بارداری

برخی زنان باردار به‌ اشتباه تصور می‌کنند که در دوران بارداری باید به اندازه دو نفر غذا بخورند. اما این مسئله اشتباه است و باعث افزایش وزن بیش از حد در بارداری می‌شود. باید در دوران بارداری مواد مغذی مانند انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را مصرف کنید. اما مصرف زیاد مواد غذایی و افزایش وزن شدید می‌تواند باعث دیابت بارداری یا بالا رفتن فشار خون شود.

در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری احتمال بروز بواسیر وجود دارد. برای کاهش احتمال ایجاد بواسیر باید مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید و آب بیشتر بنوشید.

طرز خوابیدن در هفته هفدهم بارداری

از این هفته باید سعی کنید به پهلو بخوابید. جنین و رحم در حال‌ رشد هستند. خوابیدن به پشت باعث فشار به ورید تحتانی شده و ممکن است در جریان خون جنین اختلال ایجاد کند. سعی کنید هنگام خواب به پهلوی چپ دراز بکشید.

باید و نبایدهای هفته هفدهم بارداری

بسیاری از خانم‌ها به ورزش در بارداری اهمیت نمی‌دهند. فعالیت‌های بدنی علاوه بر تسکین درد کمر و لگن به کاهش عوارضی مانند دیابت بارداری و زایمان سزارین کمک می‌کند. همچنین بعد از زایمان سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنید. قبل از شروع ورزش در مورد نوع تمرینات با پزشک خود مشورت کنید.

در طول بارداری باید به افزایش وزن هفته‌به‌هفته توجه داشته باشید. اگر وزن شما بیش از حد طبیعی افزایش پیدا کند، احتمال مشکلاتی مانند دیابت بارداری بیشتر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید در سایت دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری از مشاوره تلفنی با دکتر زنان استفاده کنید.

ورزش در بارداری بسیاری از عوارض را کاهش داده و زایمان را راحت‌تر می‌کند.
ورزش در بارداری بسیاری از عوارض را کاهش می‌دهد و زایمان را راحت‌تر می‌کند.

هفته هفدهم بارداری و تعیین جنسیت

مطمئنا می‌خواهید زودتر از جنسیت جنین اطلاع پیدا کنید. ممکن است در هفته ۱۷ بارداری جنسیت مشخص شود. معمولا در هفته ۱۸ تا ۲۰ حاملگی سونوگرافی تجویز و جنسیت مشخص می‌شود. البته موقعیت جنین هم در تشخیص موثر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته هفدهم بارداری جنین به ۱۳ سانتی‌متر رسیده و وزن آن حدود ۱۷۵ گرم می‌شود. جنین تقریبا اندازه یک انار است. بافت چربی در قسمت‌هایی از بدن شکل می‌گیرد. ماهیچه‌ها و استخوان‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند. ممکن است در این هفته برای اولین‌بار حرکت جنین در رحم را احساس کنید. اگر بارداری اول شما است، شاید برای احساس حرکت جنین زود باشد.

علائم اولیه بارداری در این هفته کامل از بین می‌رود و انرژی شما افزایش پیدا می‌کند. ممکن است دچار علائمی مانند خونریزی لثه، خونریزی بینی یا گرفتگی بینی شوید. شکم شما کمی بزرگ می‌شود و به همین دلیل احتمال کمردرد وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم و نکات مراقبتی در دوران بارداری باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی مشکلات گوارشی از جمله حالت تهوع در هفته ۱۷ بارداری از بین می‌رود. اما ممکن است هنوز سوزش سر دل یا سوءهاضمه داشته باشید. برخی خانم‌های باردار تا پایان بارداری یبوست دارند. این مشکل ممکن است باعث بواسیر شود.

با رشد رحم و جنین ممکن است به عصب سیاتیک فشار وارد شود. این فشار باعث تحریک و التهاب شده و منجر به درد سیاتیک در بارداری می‌شود. اگر دردی شبیه به تیر کشیدن دارید که از کمر شروع شده و به سمت پاها سرایت می‌کند، ممکن است مشکل سیاتیک باشد.

با رشد رحم پوست ناحیه شکم کشیده می‌شود. سینه‌ها نیز به‌مرور بزرگ و پوست دچار کشش می‌شود. علاوه بر این به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است پوست حساس و دچار خارش شوید. خارش بدن در بارداری بعد از زایمان از بین می‌رود.

ایجاد بواسیر در ماه‌های آخر بارداری شایع است. اما ممکن است در سه‌ماهه دوم هم این عارضه ظاهر شود. یبوست و افزایش گردش خون باعث بروز این مشکل در بارداری می‌شود. سعی کنید آب بیشتر بنوشید و از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنید.

بزرگ‌ شدن رحم باعث فشار به رباط‌ها و مفاصل می‌شود. در نتیجه ممکن است دچار کمر درد شوید. کمردرد در بارداری شایع است و از هر ۳ زن باردار، ۲ نفر با این مشکل روبرو می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن