هفته پانزدهم بارداری چه علائمی دارد؟ باید و نبایدها در این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته پانزدهم بارداری جنین حدود 11.5 سانتی‌متر و اندازه گلابی می‌شود. استخوان‌ها سفت و جوانه چشایی تشکیل می‌شود. شما احتمالا افزایش وزن خواهید داشت. ممکن است در این هفته دچار خونریزی لثه و گرفتگی بینی شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
هفته پانزدهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته پانزدهم بارداری شما وارد هفته دوم از سه‌ماهه دوم شده‌اید. بسیاری از علائم اولیه بارداری از بین رفته و انرژی شما بیشتر شده است. اگر در هفته ۱۵ بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این هفته می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته پانزدهم حاملگی چگونه است؟ کدام علائم ظاهر می‌شوند و کدام نشانه‌ها از بین می‌روند؟ آیا احتمال سقط جنین در این هفته وجود دارد؟ چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟ جنین در چه وضعیتی است و چه اندازه می‌شود؟ بدن شما چه تغییراتی می‌کند و شکم در این هفته چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها در این هفته انجام می‌شود؟ چه نکاتی را باید برای مراقبت از خود و جنین رعایت کنید؟ تغذیه در این هفته باید چگونه باشد؟

در صورتی‌که می‌خواهید برای بارداری اقدام کنید یا به‌تازگی باردار شده‌اید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های دوران بارداری به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

هفته پانزدهم بارداری چگونه است؟

هفته پانزدهم بارداری، ماه چهارم از این دوره است و شما در سه‌ماهه دوم بارداری قرار دارید. خبر خوب برای شما این است که احتمالا در این هفته تهوع صبحگاهی به‌طور کامل از بین می‌رود و انرژی شما بیشتر می‌شود. بسیاری از خانم‌ها سه‌ماهه دوم حاملگی را بهترین و راحت‌ترین بخش بارداری می‌دانند.

بر اساس تقویم بارداری جنین در این هفته به رشد خود ادامه می‌دهد و بدن بیشتر از سر رشد می‌کند. به همین دلیل بیشتر به نوزاد انسان شبیه می‌شود. در این هفته جنین دائما حرکت می‌کند، حس چشایی ایجاد می‌شود و اجزای صورت بهتر شکل می‌گیرند. احتمالا در هفته ۱۵ بارداری بتوانید جنسیت جنین را متوجه شوید.

علائم هفته پانزدهم بارداری

در هفته ۱۵ بارداری احتمالا بسیاری از علائم اولیه حاملگی از بین رفته‌اند. اما برخی علائم ادامه پیدا می‌کند یا در سه‌ماهه دوم ظاهر می‌شوند. از مهم‌ترین علائم در هفته پانزدهم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش وزن: احتمالا در این هفته متوجه تغییرات وزن می‌شوید. از این هفته تقریبا ۰٫۵ کیلوگرم در هر هفته اضافه می‌کنید.
  • خونریزی لثه: هورمون‌ها روی سلامت دندان‌ها هم تاثیر می‌گذارند. ممکن است لثه‌ها دچار التهاب و تورم شوند. به‌ویژه زمانی که مسواک می‌زنید، احتمال خونریزی لثه وجود دارد. این عارضه گاهی از سه‌ماهه اول شروع و در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری بدتر می‌شود. معمولا بعد از زایمان التهاب لثه از بین می‌رود.
  • خونریزی بینی: از هر پنج زن باردار ممکن است یک نفر این عارضه را تجربه کند. افزایش جریان خون در بدن باعث می‌شود که خون بیشتری در رگ‌های بینی جریان پیدا کند. در نتیجه احتمال پاره شدن رگ‌ها و خونریزی زیاد است. معمولا خونریزی بینی خفیف است.
  • گرفتگی بینی: تغییرات هورمونی و افزایش خون غشای مخاطی را نیز افزایش می‌دهند. به این عارضه رینیت بارداری می‌گویند.
در هفته پانزدهم بارداری علائم اولیه حاملگی از بین رفته و شکم کمی بزرگ می‌شود.
در هفته پانزدهم بارداری علائم اولیه حاملگی از بین می‌روند و شکم کمی بزرگ می‌شود.

علائم سقط جنین در هفته پانزدهم بارداری

از هفته ۱۴ تا ۲۰ بارداری احتمال سقط جنین کمتر از ۱٪ است. اما باز هم باید مراقب علائم سقط باشید. در صورت بروز هر یک از موارد زیر سریعا به پزشک اطلاع دهید:

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • گرفتگی شکم، کمر یا لگن
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • احساس بیماری

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۵ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری در سه‌ماهه دوم شدید شده است، باید برای بررسی علت و اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر خونریزی لثه یا بینی زیاد است، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برخی علائم در هفته پانزدهم بارداری خطرناک هستند و باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی دارید یا درد شدیدی در شکم احساس می‌کنید، ممکن است سقط جنین داشته باشید.

برای بررسی علائم هفته پانزدهم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی‌که علائم بارداری شدید شده است یا علائم خطرناکی دارید، باید برای تشخیص علت آن به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم حاملگی جنین حدود ۱۱٫۵ سانتی‌متر می‌شود. وزن او نیز به ۱۱۴ گرم می‌رسد. تغییرات زیر در این هفته ایجاد می‌شود:

  • در این هفته جنین می‌تواند تمام بدن خود را حرکت دهد. دست و پاها را راحت تکان می‌دهد و حرکات کششی دارد. حرکات تنفسی را نیز تمرین می‌کند.
  • گوش داخلی و خارجی هم‌زمان در حال‌ رشد هستند و به‌ مرور گوش خارجی تشخیص داده می‌شود. در این هفته هنوز جنین نمی‌تواند بشنود.
  • پوست جنین هنوز نازک و شفاف است. به همین دلیل رگ‌های خونی و اسکلت مشخص هستند.
  • استخوان‌بندی جنین در حال تکمیل شدن است و استخوان‌ها سفت می‌شوند. در هفته‌های گذشته استخوان‌های جمجمه، ستون فقرات و استخوان‌های بلند سفت شده‌اند. در این هفته استخوان‌های دست و پا نیز سفت می‌شوند.
  • جوانه‌های چشایی در حال‌ رشد هستند. اعصاب، آنها را به مغز متصل می‌کنند. در حدود هفته ۲۰ بارداری حس چشایی تکمیل می‌شود.
  • اجزای صورت در حال تکمیل‌ شدن هستند. پلک، ابرو، مژه، ناخن و موها در هفته ۱۵ بارداری مشخص است.

در هفته پانزدهم حاملگی جنین حدود ۱۱٫۵ سانتی‌متر می‌شود. وزن او نیز به ۱۱۴ گرم می‌رسد.

در این هفته گوش و اجزای صورت جنین تشکیل شده و استخوان‌ها سفت می‌شوند.
در این هفته گوش و اجزای صورت جنین تشکیل و استخوان‌ها سفت می‌شوند.

در هفته پانزدهم بارداری جنین چه شکلی است؟

اگر می‌خواهید اندازه جنین را در هفته پانزدهم بارداری بدانید، به یک گلابی نگاه کنید. جنین حدود ۱۱٫۵ سانتی‌متر است و اندازه آن با یک گلابی برابر است.

تغییرات بدن در هفته پانزدهم بارداری

جنین در هفته پانزدهم حاملگی به‌سرعت در حال‌ رشد است. رشد جنین می‌تواند باعث درد در یک یا دو طرف شکم شود. به این عارضه درد رباط گرد می‌گویند؛ با استراحت می‌توان درد را تسکین داد. احتمالا خارش پوست شما هم بیشتر می‌شود. استفاده از مرطوب‌کننده و پوشیدن لباس‌های نخی به کاهش خارش کمک می‌کند.

یکی دیگر از تغییرات در هفته ۱۵ حاملگی، افزایش ترشحات واژن است. به دلیل افزایش گردش خون در اطراف لگن، مایع شیری رنگی به نام لکوره تولید می‌شود تا واژن از عفونت در امان باشد.

شما در این هفته حدود ۰٫۵ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنید. شکم نسبت به هفته‌های قبل کمی بزرگ‌تر شده است. هر هفته وزن خود را اندازه بگیرید. اگر میزان افزایش وزن بیشتر یا کمتر از حد معمول است، به پزشک اعلام کنید.

ممکن است با رشد جنین در یک یا دو طرف شکم درد داشته باشید. این درد با استراحت برطرف می‌شود.
ممکن است با رشد جنین در یک یا دو طرف شکم درد داشته باشید. این درد با استراحت برطرف می‌شود.

آزمایش های هفته ۱۵ بارداری

معمولا در هفته ۱۵ بارداری معاینات خاصی انجام نمی‌شود. اگر پزشک در هفته‌های ۱۳ یا ۱۴ بارداری فشار خون و وزن شما را اندازه گرفته و آزمایش ادرار انجام شده است، در این هفته نیازی به ویزیت نیست. برخی زنان باردار باید آزمایش‌های ژنتیکی انجام دهند. در صورتی‌که پزشک این آزمایش‌ها را برای شما ضروری بداند، در این هفته غربالگری سه‌ماهه دوم و آزمایش‌های تشخیصی انجام می‌شود.

سونوگرافی در هفته پانزدهم بارداری

اگر سونوگرافی در هفته‌های قبل انجام شده باشد، احتمالا تا هفته ۱۸ بارداری نیازی به سونوگرافی نباشد. در این هفته هنوز نمی‌توان جنسیت جنین را تشخیص داد. برای تعیین جنسیت باید در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری اقدام کنید. اگر پزشک در هفته ۱۵ بارداری جنسیت را اعلام کند، باید بدانید که احتمال خطا بالا است.

غربالگری سه‌ماهه دوم بارداری در هفته ۱۵ حاملگی

آزمایش غربالگری ژنتیکی باید بین هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام شود. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید این آزمایش را انجام دهید.

  • در آزمایش غربالگری سه‌ماهه اول بارداری مورد مشکوکی دیده شده است.
  • شما دارای فرزند با مشکلات کروموزومی هستید.
  • در بارداری قبلی سابقه جنین با مشکلات ژنتیکی را داشته‌اید.
  • در خانواده شما یا همسرتان کودکی با مشکلات کروموزومی وجود دارد.

غربالگری سه‌ماهه دوم بارداری یک آزمایش خون ساده است. به آن آزمایش سرم مادر یا آزمایش غربالگری چهارگانه هم گفته می‌شود. ۴ فاکتور در این آزمایش بررسی می‌شود تا خطر ناهنجاری‌های کروموزومی و نقص لوله عصبی ارزیابی شود.

اگر آزمایش غربالگری خون در سه‌ماهه اول را انجام داده باشید، پزشک با مقایسه جواب این دو آزمایش بهتر می‌تواند خطرات را بررسی کند. اگر در جواب این آزمایش احتمال وجود اختلالات ژنتیکی دیده شود، پزشک آزمایش تشخیصی را تجویز می‌کند.

غربالگری سه‌ماهه دوم بارداری یک آزمایش خون ساده است. ۴ فاکتور در این آزمایش بررسی می‌شود تا خطر ناهنجاری‌های کروموزومی و نقص لوله عصبی ارزیابی شود.

آمنیوسنتز در هفته پانزدهم بارداری

این آزمایش در هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود. اگر پزشک آزمایش آمنیوسنتز را برای شما ضروری می‌داند، باید در این هفته برای آن آماده شوید. برای انجام آمنیوسنتز پزشک با سونوگرافی، رحم را می‌بیند و یک سوزن توخالی و ظریف را وارد رحم و کیسه آمنیوتیک می‌کند. مایع آمنیوتیک حاوی سلول‌های جنین است. نمونه‌ای از این مایع برداشته و به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

آمنیوسنتز حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و بعد از آن باید در خانه استراحت کنید. این آزمایش برای برخی زنان در شرایط خاص توصیه می‌شود. زیرا احتمال سقط جنین را کمی افزایش می‌دهد.

در آزمایش آمنیوسنتز از سوزن توخالی برای برداشتن نمونه از مایع آمنیوتیک استفاده می‌شود.
در آزمایش آمنیوسنتز از سوزن توخالی برای برداشتن نمونه از مایع آمنیوتیک استفاده می‌شود.

خود مراقبتی در هفته پانزدهم بارداری

از هفته پانزدهم بارداری باید به افزایش وزن در محدوده سالم و سلامت دندان بیشتر اهمیت دهید. بهتر است در این هفته نکات مراقبتی زیر را رعایت کنید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و مقدار کالری خود را بیش از حد افزایش ندهید.
  • هر هفته به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشید.
  • دندان‌ها را حداقل دوبار در روز مسواک بزنید.
  • هر روز دندان‌ها را نخ دندان بکشید.
  • برای معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای جلوگیری از خونریزی بینی، آن را چرب کنید. برخی اسپری‌های بینی می‌توانند بینی را مرطوب نگه دارند.
  •  

به نقل از verywellfamily افزایش وزن کافی در دوران بارداری از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد جلوگیری می‌کند. به همان اندازه مهم است که وزن شما بیش از حد زیاد نشود. افزایش وزن بیش از حد می‌تواند شما را در معرض خطر داشتن نوزاد بزرگ قرار دهد. همچنین ممکن است بعد از زایمان نتوانید به‌خوبی کاهش وزن داشته باشید. عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری نیز در این زنان بیشتر است.

توی هفته ۱۵ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته پانزدهم بارداری

در طول بارداری به‌ویژه در سه‌ماهه دوم و سوم باید بیشتر از قبل به تغذیه خود اهمیت دهید. هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید. برای میان‌وعده‌ها تنقلات مغذی و سالم تهیه کنید. می‌توانید در خانه میوه خشک، آجیل و کراکر نگه دارید. تخم‌مرغ آب‌پز، پنیر و ماست نیز در دوره بارداری پیشنهاد می‌شوند.

صبحانه خود را حذف نکنید. اگر صبح‌ها باعجله سرکار می‌روید، از شب قبل صبحانه را تهیه کنید تا در کمترین زمان آن را میل کنید. اسموتی صبحانه در این شرایط می‌تواند گزینه خوبی باشد. اگر در دوران بارداری ورزش می‌کنید، حداقل نیم ساعت قبل از فعالیت بدنی یک میان‌وعده مغذی بخورید.

افزایش وزن کافی در دوران بارداری از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد جلوگیری می‌کند. ولی افزایش وزن بیش از حد می‌تواند شما را در معرض خطر داشتن نوزاد بزرگ قرار دهد.

باید و نبایدهای هفته پانزدهم بارداری

اگر در هفته پانزدهم بارداری دچار خونریزی بینی شدید، سر خود را به سمت عقب یا جلو خم نکنید. بنشینید و سر خود را صاف نگه دارید. ۵ تا ۱۰ دقیقه قسمت نرم بینی را فشار دهید تا خون بند بیاید. می‌توانید یک کیسه یخ روی بینی قرار دهید. سرما باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شود و خونریزی را متوقف می‌کند. خونریزی خفیف یا گاه‌به‌گاه در بارداری خطری ندارد. اما اگر خونریزی بینی شدید است، حتما به پزشک اطلاع دهید.

اگر پزشک تشخیص دهد که بارداری شما پرخطر است یا احتمال بروز عوارض بارداری زیاد است، باید معاینات بیشتری در طول دوره بارداری داشته باشید. ممکن است متخصص زنان شما را به پزشک دیگری ارجاع دهد. به‌عنوان‌ مثال برای کنترل فشار خون ممکن است به متخصص قلب و عروق ارجاع داده شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های بارداری و بررسی علائم باید به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری از مشاوره تلفنی با متخصص زنان استفاده کنید.

هفته پانزدهم بارداری و تعیین جنسیت

در هفته پانزدهم بارداری هنوز برای تشخیص قطعی جنسیت زود است. اندام‌های تناسلی خارجی در حال‌ رشد هستند و احتمالا در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری به‌ اندازه‌ای می‌شوند که بتوان در سونوگرافی آنها را تشخیص داد.

در هفته 15 بارداری هنوز اندام‌های تناسلی جنین در سونوگرافی دیده نمی‌شود.
در هفته ۱۵ بارداری هنوز اندام‌های تناسلی جنین در سونوگرافی دیده نمی‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته پانزدهم بارداری جنین در حال‌ رشد است و حرکات آن بیشتر می‌شود. پوست هنوز ظریف و شفاف است. استخوان‌های دست و پا سفت می‌شوند. جوانه چشایی تشکیل و تا چند هفته دیگر تکمیل می‌شود. اجزای صورت مانند ابرو، مژه و پلک شکل گرفته‌ و ناخن‌ها رشد کرده‌اند. جنین حدود ۱۱٫۵ سانتی‌متر و اندازه یک گلابی است.

بسیاری از علائم اولیه بارداری از جمله تهوع صبحگاهی در هفته ۱۵ بارداری از بین می‌رود. اما ممکن است علائم جدیدی مانند خونریزی لثه، خونریزی بینی و گرفتگی بینی داشته باشید. انرژی شما بیشتر می‌شود و میل جنسی نسبت به سه‌ماهه اول بارداری افزایش پیدا می‌کند.

اگر به‌تازگی باردار شده‌اید و می‌خواهید در مورد علائم و مراقبت‌های دوران بارداری و تغییرات هفته‌به‌هفته اطلاعات کاملی داشته باشید، بهتر است با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در این هفته با رشد جنین باید بیشتر از قبل به تغذیه توجه داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات تازه و غلات کامل سرشار از مواد مغذی هستند و به شما کمک می‌کنند که بارداری سالمی داشته باشید. برای افزایش وزن در محدوده سالم باید تنقلات مغذی تهیه کنید و در خانه داشته باشید.

در هفته ۱۵ بارداری با رشد رحم و جنین، پوست شکم کشیده می‌شود. بافت سینه نیز به دلیل آماده‌ شدن برای شیردهی و تغییرات هورمونی رشد می‌کند و پوست این ناحیه کشیده می‌شود. به همین دلیل ممکن است دچار خارش پوست در بارداری به‌ویژه در ناحیه شکم و سینه شوید.

تغییرات هورمونی تعادل pH واژن را به هم می‌زنند. به همین دلیل عفونت قارچی واژن در زمان بارداری به‌ویژه در سه‌ماهه دوم بسیار شایع است. اگر خارش واژن و ترشحات سفید و غلیظ دارید، برای تشخیص عفونت به متخصص زنان مراجعه کنید.

کمردرد جز علائم شایع در بارداری است. این عارضه بیشتر در سه‌ماهه اول دیده می‌شود. اما ممکن است در طول بارداری به دلیل نرم‌ شدن رباط‌ها و شل‌ شدن ماهیچه‌ها به مفاصل کمر و لگن فشار وارد شود. اگر کمردرد با خونریزی، تب یا سوزش ادرار همراه است، حتما به پزشک اطلاع دهید.

کرم‌ها و لوسیون‌های برنزه‌کننده در دوران بارداری خطری ندارند. اما بهتر است از اسپری برنزه‌کننده استفاده نکنید. زیرا استنشاق آن می‌تواند خطرناک باشد.

رشد شکم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در برخی زنان باردار شکم دیرتر بزرگ می‌شود. اگر بارداری اول شما است، احتمالا کمی دیرتر شکم بزرگ شود. اما در بارداری دوم و سوم یا بارداری چندقلو شکم زودتر بزرگ می‌شود. در معاینات بارداری پزشک وزن شما را اندازه می‌گیرد. اگر وزن به اندازه کافی افزایش پیدا نکند، بررسی‌های بیشتر باید انجام شود.

اگر علائم خطرناکی مانند خونریزی ندارید، رابطه جنسی در طول بارداری هیچ مشکلی ندارد.

معمولا مقدار کمی لکه‌بینی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری بی‌خطر است. ممکن است رابطه جنسی یا معاینه واژینال باعث بروز این مشکل شده باشد. اما اگر خونریزی یا لکه‌بینی چند ساعت ادامه دارد، با پزشک تماس بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته پانزدهم بارداری

  1. ناشناس گفت:

    من در هفته ی ۱۵ بارااری هستم تمام علائمم از بین رفته و درد شکمم هم از بین رفته آیا طبیعیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بارداری لزوما با درد همراه نیست. در موارد زیادی طبیعی است
      برای اطمینان از سلامت جنین حتمن سونوگرافی انجام دهید

  2. دانشجو گفت:

    سلام خیلی مطالب اندوزنده بود ممنونم
    آیا تعیین جنسیت در هفته ۱۵ فصیدی زیاد خطا وجود دارد ؟ چون جاری من در هفته چهاردهم پیش دکتر رفت و تعیین جنسیت برایش انجام دادن و گفتن پسره ماه هفت هم دوباره رفت و گفتن پسره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا بهترین زمانی که پزشک برای تعیین جنسیت به شما توصیه می نماید، هفته ۱۵ یا ۱۶ بارداری می باشد.

    2. ناشناس گفت:

      من در هفته پانزدهم هستم سنووهای قبلیم بچه ضربان قلب نرمال وهمه چیزش خوب بود الان این هفته سنوو رفتم میگن ضربان قلب نداره چیکار کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        مجددا سونو را در مرکز دیگری انجام دهید

  3. ناشناس گفت:

    سلام خیلی مطالب اندوزنده بود ممنونم
    آیا تعیین جنسیت در هفته ۱۵ فصیدی زیاد خطا وجود دارد ؟ چون جاری من در هفته چهاردهم پیش دکتر رفت و تعیین جنسیت برایش انجام دادن و گفتن پسره ماه هفت هم دوباره رفت و گفتن پسره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      معمولا بهترین زمانی که پزشک برای تعیین جنسیت به شما توصیه می نماید، هفته ۱۵ یا ۱۶ بارداری می باشد.
      سالم باشید

  4. الهام گفت:

    سلام،بنده امروز وارد هفته ۱۵ بارداری شدم،میتونم مکمل های بارداری رو شروع کنم،شما کدوم رو پیشنهاد میدین؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بعلت حساس بودن این دوره از بارداری و با توجه به تراکم استخوانی مادر وجنین مکمل های مخصوص پیشنهاد میگردد
      لطفا برای استفاده از هرگونه دار.و با پزشکتان مشورت کنید
      با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان

  5. مائده گفت:

    من الان تازه رفتم تو ۱۵هفته ..دیشب درد پریودی داشتم و خوابیدم خوب شد..ناگفته نماند دیروزم بیرون بودم و تحرکم بالا بود ..بنظرتون طبیعیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر منظورتان از درد پریودی درد شکم و لگن است که در بارداری تکرار این دردها طبیعی نیست ولی اگر این درد پس از استراحت بهبودی داشته کنارمی ندارد.

  6. بچاری گفت:

    سلام خسته نباشید خیلی مفید بود ولی من ۱۵هفتمه و تازه شروع کردم تهوع صبحگاهی بالا میارم و از همه چی حالم بهم میخوره می‌تونه طبیعی باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      برخی افراد تا ۲۲ هفته نیز تهوع دارند. با دارو قابل کنترل و درمان است میتونید تحت نظر متخصص زنان درمان را ادامه دهید.

  7. صدیقه گفت:

    عالی و کامل بود‌بسیار سپاسگزارم

  8. هلن گفت:

    خیلی ممنونم از اطلاعاتتون
    ببخشید خانم دکتر ایا سونوگرافی انتی برای زنان پایین۳۰ سال خطر است؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر نمی‌رسد اینگونه باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.پزشک متخصص زنان

  9. سارا گفت:

    بسیارعالی ممنون بابت اطلاعات درست
    من درهفته ۱۵ بارداری هستم تهوع صبحگاهیم قطع شده اشتهام بیشترشده حالت تهوعم کمترشده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تهوع نهایتا تا ۲۲ هفته در همه افراد قطع می شود و مشکلی ایجاد نمی شود در صورت تهوع شدید در برخی افراد نیاز به بستری می باشد.

  10. سیده مرضیه گفت:

    بسیار عالی ، ممنونم از توضیحات