هفته چهاردهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته چهاردهم بارداری جنین حدود 9 سانتی‌متر و اندازه یک مشت کوچک است. علائمی مانند تهوع و خستگی کمتر می‌شود. ممکن است دچار تغییرات پوستی شوید و میل جنسی شما افزایش پیدا کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
هفته چهاردهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته چهاردهم بارداری شما وارد سه‌ماهه دوم بارداری شده‌اید و بسیاری از علائم اولیه حاملگی برطرف می‌شوند. جنین شما حرکات جدیدی دارد و می‌توانید برآمدگی شکم را مشاهده کنید. اگر در هفته ۱۴ بارداری هستید یا چند روز مانده به این مرحله برسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته چهاردهم حاملگی چگونه است؟ کدام علائم ظاهر می‌شوند و کدام علائم از بین می‌روند؟ آیا هنوز احتمال سقط جنین وجود دارد؟ جنین در چه وضعیتی است و چه اندازه می‌شود؟ بدن شما چه تغییری می‌کند و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها در این هفته انجام می‌شوند و برای چه افرادی ضروری است؟ آیا در سونوگرافی این هفته می‌توان جنسیت جنین را متوجه شد؟ چگونه باید در این مرحله از بارداری از خود مراقبت کنیم؟ تا چه حد اضافه‌وزن در این هفته مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

در صورتی‌که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، باید برای اطلاع از نکات مراقبتی و انجام معاینات و آزمایش‌های دوران بارداری به دکتر زنان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کرده و به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی با آنها در ارتباط باشید.

هفته چهاردهم بارداری چگونه است؟

بر اساس تقویم بارداری در هفته چهاردهم حاملگی احتمالا بسیاری از علائم اولیه مانند حالت تهوع، خستگی و احساس گرسنگی کاهش پیدا می‌کنند. رحم شما رشد می‌کند و شکم به‌مرور بزرگ می‌شود.

جنین نیز در این هفته حرکات جدیدی دارد و می‌تواند چشم‌های خود را حرکت دهد. پاها و دست‌های خود را خم می‌کند و می‌تواند انگشت خود را سمت دهان ببرد. جفت که در هفته قبل تشکیل شده، به رشد خود ادامه می‌دهد. جنین مواد مغذی، اکسیژن و هورمون‌ها را از جفت دریافت می‌کند و مواد زائد مانند دی‌اکسیدکربن از طریق جفت خارج می‌شوند. بندناف ارتباط بین جنین و جفت است و جفت به رحم چسبیده است.

شما اکنون وارد سه‌ماهه دوم بارداری شده‌اید. در این هفته احتمالا به دلیل کاهش علائم، احساس بهتری دارید. معمولا زنان باردار سه ماهه دوم را راحت‌ترین و بهترین مرحله بارداری می‌دانند.

علائم هفته چهاردهم بارداری

با گذشت سه ماه از بارداری، برخی علائم اولیه مانند حالت تهوع و خستگی کمتر می‌شوند. احتمالا شما در هفته چهاردهم حاملگی متوجه این موضوع شوید. اما اگر هنوز حالت تهوع دارید، نگران نباشید. این علائم به‌طور ناگهانی در یک تاریخ مشخص از بین نمی‌رود. با تثبیت هورمون‌ها به‌مرور نشانه‌های اولیه کاهش پیدا می‌کنند.

شما احتمالا در هفته چهاردهم بارداری یا نزدیک به این هفته علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

  • انرژی شما در این هفته بیشتر می‌شود. معمولا با رفع حالت تهوع، خستگی هم کمتر می‌شود. زیرا در سه‌ماهه دوم بارداری، هورمون‌های حاملگی کمتر می‌شوند و این علائم بهبود پیدا می‌کنند. اما در برخی زنان باردار ممکن است خستگی از بین نرود و حتی بدتر شود.
  • با تثبیت هورمون‌ها حساسیت سینه کمتر می‌شود. اما بافت سینه برای تولید شیر هنوز در حال رشد و بلوغ است. به همین دلیل ممکن است برخی خانم‌ها احساس ناراحتی کنند.
  • با رفع علائم اولیه بارداری، میل جنسی هم افزایش پیدا می‌کند. رابطه جنسی در بارداری مشکلی ندارد. اما اگر مشکلاتی مانند جفت سرراهی یا خونریزی واژن دارید، در مورد رابطه جنسی از پزشک سوال کنید.
  • تغییرات پوستی در بارداری رایج است. ممکن است خال جدیدی ایجاد شود یا خال قدیمی شما تغییر کند. به‌عنوان‌ مثال خال بزرگ یا تیره‌تر شود.

تغییرات پوستی در بارداری رایج است. ممکن است خال جدیدی ایجاد شود یا خال قدیمی شما تغییر کند.

با تثبیت هورمون‌های بارداری خستگی کاهش پیدا کرده و دوباره انرژی به دست می‌آورید.
با تثبیت هورمون‌های بارداری خستگی کاهش پیدا می‌کند و دوباره انرژی به دست می‌آورید.

علائم سقط جنین در هفته چهاردهم بارداری

معمولا احتمال سقط جنین در سه‌ماهه دوم بارداری پایین است. اگر در هفته چهارده بارداری دچار سقط جنین شوید، احتمالا علت آن ضعف دهانه رحم است. در این شرایط ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • گرفتگی شکم، کمر یا لگن
  • خونریزی خفیف تا شدید
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • احساس بیماری

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۴ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در هفته ۱۴ بارداری هنوز علائمی مانند تهوع و یبوست شما را اذیت می‌کند، می‌توانید برای تجویز دارو یا راهنمایی برای تغییر سبک زندگی به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی‌که علائمی مشکوک مانند خونریزی یا درد شکم داشتید، حتما برای بررسی مشکلاتی مانند احتمال سقط جنین به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته چهاردهم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است یا دچار علائم مشکوکی هستید، باید برای بررسی این نشانه‌ها به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری جنین حدود ۹ سانتی‌متر است و وزن آن به ۹۰ گرم می‌رسد. در این هفته تغییرات زیر ایجاد می‌شوند:

  • جنین حالات مختلف چهره را تمرین می‌کند. اگر می‌توانستید داخل رحم را ببینید، احتمالا در این هفته مشاهده می‌کردید که جنین می‌تواند اخم کند، چشم‌های خود را جمع کند و روی صورت خود چروک بیندازد.
  • حرکات جنین در این هفته بیشتر می‌شود. می‌تواند بازوها و زانوهای خود را خم و صاف کند. برای تمرین تنفس مایع آمنیوتیک را وارد ریه‌ها و خارج می‌کند. حرکات تند و ناگهانی سه‌ماهه قبل از بین رفته و حرکات صاف و روان شده است.
  • اندام‌های جنسی خارجی رشد می‌کنند.
  • اولین حرکات روده (مکونیوم) شروع می‌شود.
  • کبد می‌تواند صفرا تولید کند.
  • تولید هورمون در غده تیروئید شروع می‌شود.
  • کمی مو جوانه می‌زند و ابروها پر می‌شود. موهای کرکی سطح بدن، جنین را گرم نگه می‌دارند. با ساخت چربی در بدن جنین این موهای کرکی می‌ریزد.

به نقل از whattoexpect در رابطه با ریزش موهای کرکی بعد از تولد:

احتمالا برخی نوزادان را دیده‌اید که هنوز موهای کرکی روی بدنشان وجود دارد. این حالت بیشتر در نوزادانی که زود به دنیا آمده‌اند، دیده می‌شود. اما خیلی زود موهای کرکی سطح بدن می‌ریزد.

در هفته چهاردهم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در این هفته به‌سرعت در حال رشد و تکامل است و تقریبا اندازه یک پرتقال می‌شود. دست خود را مشت کنید؛ جنین تقریبا به این اندازه رسیده است. گردن جنین در هفته ۱۴ بارداری بلندتر می‌شود و چهره بیشتر قابل تشخیص است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر تمامی بدن جنین را موهای کرک مانند شبیه به پرزهای هلو فرا گرفته است.

تغییرات بدن در هفته چهاردهم بارداری

احتمالا با ورود به سه‌ماهه دوم بارداری شکم شما کمی بزرگ می‌شود. البته دقت داشته باشید که بزرگ‌ شدن شکم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. احتمالا بدن شما کمی پف می‌کند و نیاز به لباس‌های بزرگ‌تر خواهید داشت.

در هفته ۱۴ بارداری یا هفته‌های آینده ممکن است دردی در یک طرف یا دو طرف شکم احساس کنید. به این عارضه درد رباط گرد می‌گویند. با رشد رحم، رباط‌هایی که از کشاله ران تا شکم کشیده شده‌اند، دچار کشش و نازک می‌شوند. در نتیجه درد مبهمی در شکم به وجود می‌آید.

شاید در این هفته لکه زردی روی سوتین خود مشاهده کنید. به این مایع آغوز گفته می‌شود و اولین شیری است که تولید می‌کنید.

در هفته چهاردهم بارداری شکم شما کمی بزرگ شده و احتمال دارد بدنتان پف کند.
در هفته چهاردهم بارداری شکم شما کمی بزرگ می‌شود و احتمال دارد بدنتان پف کند.

آزمایش های هفته ۱۴ بارداری

پزشک از روز اول بارداری ویزیت‌های شما را منظم برنامه‌ریزی می‌کند. احتمالا در این هفته ویزیت نخواهید داشت؛ مگر اینکه مورد مشکوکی وجود داشته و نیاز به بررسی باشد. ویزیت دوم بارداری در هفته ۱۲ یا ۱۳ انجام شده است. شما در هفته ۱۶ بارداری دوباره نیاز به اندازه‌گیری وزن و فشار خون و آزمایش ادرار خواهید داشت. سونوگرافی نیز در هفته ۱۶ انجام می‌شود.

سونوگرافی در هفته چهاردهم بارداری

معمولا در هفته ۱۴ بارداری نیازی به سونوگرافی نیست. زیرا ویزیت دوم شما در هفته‌های قبل انجام شده است. از طرفی هنوز اندام‌های جنسی خارجی جنین به‌قدری رشد نکرده است که بتوان جنسیت را در سونوگرافی تشخیص داد. احتمالا شما باید برای سونوگرافی بعدی تا هفته ۱۶ بارداری صبر کنید.

آزمایش های غربالگری و تشخیصی در هفته ۱۴ بارداری

برای برخی افراد انجام آزمایش‌های ژنتیکی در بارداری ضروری است. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید برای انجام این آزمایش‌ها به پزشک مراجعه کنید:

  • سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی
  • سن بالای ۳۵ سال
  • مشکوک بودن نتیجه غربالگری‌های قبلی
  • داشتن فرزندی با مشکلات کروموزومی
  • سابقه بارداری با مشکلات ژنتیکی

برای غربالگری مشکلات ژنتیکی مانند سندروم داون، آزمایش‌هایی در هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود. اگر در این آزمایش‌ها مورد مشکوکی مشاهده شود، در هفته ۱۵ تا ۲۰ بارداری باید آزمایش آمنیوسنتز انجام شود. در صورتی‌که پزشک این آزمایش را برای شما توصیه کرده است، در هفته چهاردهم بارداری برای انجام این آزمایش وقت بگیرید و اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر در سونوگرافی یا آزمایش خون مورد مشکوکی دیده شود، باید آزمایش‌های ژنتیکی در هفته‌های بعد انجام شود.
اگر در سونوگرافی یا آزمایش خون مورد مشکوکی دیده شود، باید آزمایش‌های ژنتیکی در هفته‌های بعد انجام گیرد.

خود مراقبتی در هفته چهاردهم بارداری

در سه‌ماهه دوم بارداری با فروکش‌ کردن علائم اولیه احساس بهتری خواهید داشت. از طرفی هنوز شکم شما آن‌قدر بزرگ نشده است که توانایی حرکت را با مشکل روبرو کند. در این هفته سعی کنید برای مراقبت از خود و جنین اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنید. هنوز شکم شما به اندازه‌ای بزرگ نیست که توانایی ورزش نداشته باشید. همچنین احساس خستگی مداوم از بین رفته است. ورزش خطر مشکلاتی مانند دیابت بارداری و سزارین را کاهش می‌دهد.
  • سعی کنید غذاهای سالم بخورید و میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را منظم مصرف کنید.
  • اگر دچار تغییرات پوستی مانند خال جدید شدید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

برای اطلاع از نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری از مشاوره تلفنی با متخصص زنان استفاده کنید.

توی هفته ۱۴ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته چهاردهم بارداری

با رشد جنین بیشتر از قبل باید به تغذیه خود اهمیت دهید. اگر هنوز حالت تهوع دارید، ابتدا مواد غذایی سبک مانند آبمیوه و سوپ میل کنید. سپس سراغ مواد غذایی جامد بروید. هر دو یا سه ساعت یک بار وعده‌های غذایی کوچک بخورید. این کار به تنظیم قند خون و هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

ممکن است هنوز یبوست داشته باشید. برای رفع این عارضه غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید و آب بیشتر بنوشید. غلات کامل، میوه و سبزیجات باید در برنامه غذایی شما قرار بگیرند.

باید و نبایدهای هفته چهاردهم بارداری

در هفته ۱۴ بارداری شما وارد سه‌ماهه دوم حاملگی می‌شوید و خطر سقط جنین کاهش پیدا می‌کند. شما از این هفته می‌توانید با خیال راحت دوران بارداری را سپری کنید. اما اگر هنوز بابت این موضوع نگران هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. باید استرس خود را مهار کنید تا عوارض بارداری به حداقل برسد.

عکس جنین در هفته چهاردهم بارداری

جنین در هفته چهاردهم بارداری بسیار شبیه به انسان است و حرکات آرامی دارد. در تصویر زیر می‌توانید جنین در چهارده هفتگی را مشاهده کنید.

همانطور که در  تصویر مشاهده می‌کنید، جنین در هفته 14 بارداری می‌تواند چشمان خود را جمع کند.
همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، جنین در هفته ۱۴ بارداری می‌تواند چشمان خود را جمع کند.

هفته چهاردهم بارداری و تعیین جنسیت

در هفته چهاردهم حاملگی، اندام‌های جنسی خارجی بیشتر از هفته قبل رشد کرده‌اند. اما هنوز این اندام‌ها کوچک هستند و نمی‌توان به‌طور دقیق در سونوگرافی آنها را تشخیص داد. اگر پزشک در هفته ۱۴ بارداری جنسیت جنین را به شما اعلام کرده، باید بدانید که احتمال خطا زیاد است.

اضافه وزن در هفته ۱۴ بارداری

در سه‌ماهه دوم بارداری رشد جنین بیشتر می‌شود و شما افزایش وزن خواهید داشت. اگر پیش از بارداری شاخص توده بدنی شما در محدوده سالم بوده است، در این سه‌ماهه پیش رو باید حدود ۵ تا ۶٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کنید. شاخص توده بدنی سالم بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ است. دقت داشته باشید که اضافه‌وزن زیاد منجر به افزایش عوارض بارداری مانند دیابت و فشار خون بالا در بارداری می‌شود.

اگر پیش از بارداری شاخص توده بدنی شما در محدوده سالم بوده است، در این سه‌ماهه پیش رو باید حدود ۵ تا ۶٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کنید.

سفر در هفته چهاردهم بارداری

معمولا در سه‌ماهه اول بارداری به دلیل حالت تهوع و خستگی، سفر مشکل است. اما در سه‌ماهه دوم می‌توانید برای مسافرت آماده شوید. اگر دچار عوارض خاصی نیستید، سفر برای شما بی‌خطر است. تنها سعی کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • همیشه کمربند ایمنی خود را ببندید.
  • به مناطق پرخطر سفر نکنید.
  • محل درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها در مقصد را پیدا کنید.
  • در طول مسیر زمان طولانی ننشینید.
  • بهتر است مسیر سفر با خودرو بیشتر از ۶ ساعت نباشد.
  • هیدراته بمانید.
  • لباس راحت بپوشید.
سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای مسافرت است.
سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای مسافرت است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته چهاردهم بارداری جنین می‌تواند حرکات جدیدی انجام دهد. دست و پاهای خود را خم و صاف می‌کند. می‌تواند اخم کند و چشمان خود را جمع کند. در این هفته جنین حدود ۹ سانتی‌متر می‌شود. اگر دست خود را مشت کنید، اندازه تقریبی جنین را متوجه می‌شوید. کبد صفرا تولید می‌کند و تولید هورمون از غده تیروئید شروع می‌شود. موهای کرک مانند، سطح بدن جنین را می‌پوشاند.

علائم اولیه بارداری از جمله حالت تهوع و خستگی در این هفته کمتر می‌شود. شما انرژی بیشتری دارید و می‌توانید در روز چند دقیقه ورزش کنید. سه‌ماهه دوم بارداری زمان خوبی برای مسافرت است. در این هفته ممکن است ترشحات زرد رنگی از سینه داشته باشید که اولین شیر تولید شده در سینه است. ممکن است دچار تغییرات پوستی شوید و میل جنسی شما بیشتر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در هفته ۱۴ بارداری شما وارد سه‌ماهه دوم بارداری شده‌اید. اکنون در ماه چهارم هستید و پنج ماه دیگر برای زایمان آماده می‌شوید.

گاهی ممکن است در طول بارداری دچار گرفتگی بینی شوید. اگر سرماخوردگی یا آلرژی نباشد، احتمالا علت آن افزایش هورمون پروژسترون است. این هورمون باعث افزایش گردش خون در غشای مخاطی می‌شود و غشا را متورم می‌کند. به این عارضه رینیت بارداری می‌گویند.

در دوران بارداری حجم خون در بدن حدود ۲۰٪ بیشتر می‌شود. به همین دلیل فعالیت عروق خونی بیشتر و رگ‌ها متورم می‌شوند. در ناحیه پا به دلیل فشار رحم روی رگ‌ها تورم بیشتر است و باعث احتباس مایعات در این ناحیه می‌گردد.

در هفته ۱۴ بارداری احتمالا اشتهای شما بیشتر می‌شود. باید مراقب اضافه‌وزن باشید. مواد غذایی مغذی بخورید و تا حد ممکن از مواد غذایی ناسالم دوری کنید. مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید.

خونریزی جفت به معنای جدا شدن جفت از رحم است. در این شرایط اکسیژن و مواد مغذی به جنین نمی‌رسد و باعث خونریزی شدید مادر می‌شود. این عارضه خطرناک است و اگر در هفته‌های آخر بارداری ایجاد شود، پزشک زایمان زودرس را پیشنهاد می‌دهد.

هیچ راهی برای زیبایی جنین در رحم وجود ندارد. جنین از چند هفته قبل شکل گرفته و ویژگی‌های فیزیکی او تعیین شده است. اما با خوردن میوه‌هایی مانند انبه، گیلاس، موز و پرتقال می‌توانید مواد مغذی و ویتامین‌ها را به جنین رسانده و به سلامت پوست و موی نوزاد بعد از تولد کمک کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته چهاردهم بارداری

  1. پرستو گفت:

    سلام ntمن تو سونوی ۱۲ هفته ۸ بود دکتر گفته احتمال زیاد بچت ایست قلبی میشه اگه نشد ۲۱ برا آزمایش آمینو سنتز بدی بنظر شما من متوجه ایست قلبی میشم ؟الان وارد هفته ۱۴ شدم و امروز عوارضم کم شد ولی کامل قطع نشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شاید به شخصه متوجه نشوید
      مگر در صورت سقط که با خونریزی همراه هست
      بطور دایم تحت نظر متخصص باشید

  2. نظیفه گفت:

    در هفته ۱۵ هم بارداری قرار دارم ذیاد سر گیجه دارم و‌زیر شکم ام ذیاد درد احساس میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این علایم طبیعی است
      ولی در صورت تشدید درد و یا خونریزی به پزشک مراجه نمایید

  3. نظیفیفه گفت:

    من در هفته ۱۵ هم بارداری قرار دارم ذیاد سر گیجه دارم و‌زیر شکم ام ذیاد درد احساس میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این علایم طبیعی است
      ولی در صورت تشدید درد و یا خونریزی به پزشک مراجه نمایید
      تندرست باشید

    2. پروانه گفت:

      ممنون و خسته نباشید به همه مجموعه بابت
      اشتراک نهادن مطالب مفید و راهنما

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از لطف شما
        تندرست باشید

  4. شادی گفت:

    تازه وارد ۱۴ هفته شدم و دکتر گفت دختره احتمال خطا وجود داره آیا؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال خطا در این هفته ها کم است

      معمولا بهترین زمانی که پزشک برای تعیین جنسیت به شما توصیه می نماید، هفته ۱۵ یا ۱۶ بارداری می باشد.
      سالم باشید

  5. مینا گفت:

    عالی بود ممنون از اطلاعات کامل و بی نقص شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنون از توجه شما
      سلامت باشید

  6. بهار گفت:

    سلام من تازه وارد هفته چهارده هم شدم خیلی حالت تهوم زیاده و قلبم خیلی تند تند میزنه بعضی اوقات همیشه حالت کسل کننده دارم بی حالم اگه رهنمای کنین ممنون میشم موافق باشین….

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان
      بارداری بعلت تغییرات شدید هورمونی و متابولیکی عوارض مختلفی ممکن است ایجاد کند
      برای تعدیل کردن این عوارض تحت نظارت متخصص باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  7. نفس گفت:

    درقربالگری اول سونو خوب بوده ولی آزمایش احتمال متوسط زده به نظرتون قربالگری دوم قطعی نشون میده؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      غربالگری دوم اگر نرمال باشد جای هیچ نگرانی نیست و غربالگری دوم بیشتر در افرادی انجام می شود که نتیجه غربالگری اول مشکوک بوده باشد.

  8. ماهان گفت:

    مطالبتان خیلی عالی بود ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام. سپاس از همراهی تان ماهان عزیز

  9. ناشناس گفت:

    مطالب بسیار عالی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

    2. ناشناس گفت:

      سلام من خیلی دچارسردرد و سرگیجه و تنگی نفس و درد قفسه سینه میشم دکترمم معرفی داده به دکتر گوش میشه راهنماییم کنین چون خیلی حالم بده میشه یهو از حال میرم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام و درود همراه عزیز
        ممکن است مشکل از مایع گوش داخلی باشد.
        توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.فوق تخصص گوش

  10. زینب گفت:

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون، لطفا برای هفته ۱۵ هم مطلب بذارید،ممنون