هفته ۳۴ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۴ بارداری جنین حدود 31 سانتی‌متر است و 2300 گرم وزن دارد. به دلیل رشد رحم به مثانه فشار وارد شده و ممکن است تکرر ادرار شدید شود. در این هفته نوبت ویزیت پزشک بوده و باید معاینه شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 34 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۴ بارداری وزن جنین بیشتر شده و برخی علائم و ناراحتی‌های شما تشدید می‌شود. حرکات جنین افزایش پیدا کرده و سیستم ایمنی بدن در حال تکامل است. اگر در هفته سی و چهارم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله از حاملگی می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم شما شدیدتر شده و باعث ناراحتی می‌شوند؟ بدن شما چه تغییری می‌کند؟ جنین در چه وضعیتی است و چقدر رشد می‌کند؟ کدام آزمایش‌ها در این هفته باید انجام شود؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟

درصورتی‌که باردار شده‌اید یا علائم مشکوکی در دوران بارداری دارید، باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۴ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۴ بارداری ممکن است تغییراتی در علائم شما ایجاد شود. احتمال دارد میزان خستگی و تورم پاها افزایش پیدا کند. در برخی زنان باردار این هفته جنین می‌چرخد و به سمت پایین قرار می‌گیرد. اگر شما هم این وضعیت را در هفته سی و چهارم بارداری تجربه کنید، برخی علائم مربوط به فشار رحم از جمله درد دنده‌ها فروکش می‌کند. در این هفته مایع آمنیوتیک به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

بر اساس تقویم بارداری سیستم ایمنی جنین در هفته ۳۴ حاملگی در حال رشد است. جنین بهتر از هفته‌های قبل می‌تواند صدای شما را بشنود. ایده خوبی است که در این مدت باقی مانده تا زایمان گاهی برای فرزند خود لالایی بخوانید. برخی کارشناسان معتقدند که نوزاد می‌تواند آهنگ‌هایی که مادر در دوره بارداری برای او خوانده است، تشخیص دهد و با این آهنگ‌ها آرام می‌شود.

علائم هفته ۳۴ بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری با رشد جنین ممکن است برخی علائم تشدید شده و برخی علائم گذشته دوباره ظاهر شوند. از جمله علائم هفته ۳۴ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشکلات خواب
  • خستگی
  • حساسیت سینه
  • تورم مچ پا
  • تنگی نفس
  • سوزش سر دل
  • تکرر ادرار
  • نشت ادرار: فشار زیاد رحم روی مثانه علاوه بر تکرر ادرار، گاهی منجر به نشت ادرار می‌شود. معمولا زنان باردار هنگام سرفه، عطسه و خندیدن دچار این عارضه می‌شوند.

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با نشت ادرار در هفته ۳۴ بارداری:

در اواخر بارداری حدود ۴۱٪ از زنان دچار نشت ادرار می‌شوند. به این عارضه بی‌اختیاری استرسی می‌گویند.

تکرر ادرار در هفته سی و چهارم بارداری شدید می‌شود و ممکن است ادرار نشت کند.
تکرر ادرار در هفته سی و چهارم بارداری شدید می‌شود و ممکن است ادرار نشت کند.

علائم سقط جنین در هفته ۳۴ بارداری

احتمال سقط جنین در سه‌ماهه سوم بارداری بسیار کم است. بیشتر مواقع سقط جنین در سه‌ماهه اول بارداری اتفاق میفتد. اما اگر علائم زیر را داشتید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکت
  • گرفتگی و درد شکم و کمر
  • خروج مایع و بافت از واژن

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۳۴ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است و شما را اذیت می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر تنگی نفس شما شدید شده است یا کمردرد چندین روز ادامه دارد و با استراحت برطرف نمی‌شود، باید پزشک را مطلع کنید. همچنین درصورتی‌که علائم خطرناکی مانند خونریزی یا کندشدن حرکات جنین را تجربه کردید، باید دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته سی و چهارم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج در بارداری و نشانه‌های خطرناک این دوره باید به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان خوب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۴ بارداری

جنین در هفته ۳۴ بارداری تقریبا ۳۱ سانتی‌متر می‌شود. البته اگر قد جنین را از سر تا پا اندازه بگیریم، به ۴۴ سانتی‌متر می‌رسد. جنین در این هفته حدود ۲۳۰۰ گرم وزن دارد. از جمله تغییرات جنین در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ورنیکس پوشش محافظ و مومی مانند است که جنین را پوشانده است. در هفته ۳۴ بارداری ورنیکس ضخیم‌تر شده و به‌مرور از جنین جدا می‌شود. این ماده در مایع آمنیوتیک غوطه‌ور شده و جنین آن را می‌بلعد. پزشکان معتقدند که بلعیدن ورنیکس به رشد معده و روده کمک می‌کند.
  • مایع آمنیوتیک در حدود هفته سی و چهارم بارداری به بیشترین مقدار خود می‌رسد و ۸۰۰ میلی‌لیتر می‌شود. جنین در این مایع حرکت کرده و آن را می‌بلعد. این مایع به رشد ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، دستگاه گوارش و سیستم تنفسی کمک می‌کند.
  • چربی بدن درحال‌رشد است. علاوه بر چاق شدن جنین و رفع چروک‌های روی پوست به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.
  • سیستم عصبی مرکزی جنین توسعه پیدا کرده و مغز جنین به‌سرعت درحال‌رشد است.
  • جنین به‌صورت چرخه‌ای می‌خوابد. گاهی در خواب عمیق است و برخی مواقع خواب نامشخصی دارد.

به نقل از imumz دررابطه‌با تشخیص رنگ در هفته ۳۴ بارداری:

اولین رنگی که جنین می‌تواند تشخیص دهد، قرمز است. تشخیص این رنگ در هفته سی و چهارم بارداری اتفاق میفتد. قرمز، رنگ داخل رحم شما است؛ بنابراین ابتدا سلول‌های مخروطی قرمز رشد می‌کنند.

در هفته 34 بارداری جنین رو به پایین قرار گرفته و به دلیل کاهش فضا، حرکات او کمتر حس می‌شود.
در هفته ۳۴ بارداری جنین رو به پایین قرار گرفته و به دلیل کاهش فضا، حرکات او کمتر حس می‌شود.

در هفته ۳۴ بارداری جنین چه شکلی است؟

هفته ۳۴ بارداری جنین بیشتر از ۲ کیلوگرم بوده و اندازه آن به ۳۱ سانتی‌متر می‌رسد. جنین کمی بزرگ‌تر از یک طالبی شده است. موهای پرزی روی بدن در حال ازبین‌رفتن است. استخوان‌ها سفت شده و ناخن‌ها رشد کرده‌اند. ریه‌ها نیز درحال‌رشد هستند. اگر جنین پسر باشد، بیضه‌ها درحال‌رشد بوده و درون کیسه بیضه قرار گرفته‌اند.

تغییرات بدن در هفته ۳۴ بارداری

همین‌طور که در طول بارداری جنین به رشد ادامه می‌دهد، شکم شما بزرگ‌تر می‌شود. در حالت معمول باید این هفته ۰٫۵ کیلوگرم به وزن شما اضافه شده باشد. احتباس مایعات در بدن بیشتر شده و ممکن است دچار نفخ شوید. سعی کنید در این شرایط هیدراته بمانید تا از میزان ادم کم شود.

اگر تا این هفته ناف شما خیلی برجسته نشده است، احتمالا در این هفته‌های آخر بیرون می‌زند. اگر ناف حساس شده است، روی آن را بپوشانید.

با رشد جنین فضای داخل برای حرکت کمتر شده و احتمالا شما کمتر می‌توانید حرکات را احساس کنید. حرکت پا و دست واضح‌تر از حرکات دیگر جنین است.

شکم شما در این هفته کاملا بزرگ شده و احتمالا ناف برجسته می‌شود.
شکم شما در این هفته کاملا بزرگ شده و احتمالا ناف برجسته می‌شود.

آزمایش های هفته ۳۴ بارداری

در هفته ۳۴ بارداری احتمالا نوبت ویزیت پزشک خواهید داشت. در این هفته پزشک معاینات و آزمایش‌های زیر را انجام می‌دهد.

  • اندازه‌گیری وزن و فشارخون
  • آزمایش ادرار برای بررسی دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت
  • بررسی میزان تورم پا و قسمت‌های دیگر بدن
  • اندازه‌گیری ارتفاع پایه (در این هفته ارتفاع رحم باید حدود ۳۴ سانتی‌متر شود.)
  • بررسی ضربان قلب جنین

احتمالا ویزیت بعدی شما در هفته ۳۶ بارداری خواهد بود.

سونوگرافی در هفته ۳۴ بارداری

پزشک در هر نوبت ویزیت ارتفاع پایه را اندازه گرفته تا میزان رشد جنین را بررسی کند. ممکن است نیاز به بررسی رشد جنین از طریق سونوگرافی باشد. در سونوگرافی اندازه و وزن جنین تخمین زده می‌شود تا زمان زایمان مشخص شود.

معمولا در این هفته سونوگرافی تجویز نمی‌شود. اما اگر بارداری شما پرخطر باشد، دوقلو باردار باشید یا علائم مشکوکی داشته باشید، ممکن است پزشک این تست را تجویز کند.

تست بیو فیزیکال پروفایل در هفته ۳۴ بارداری

اگر بارداری شما پرخطر باشد یا جنین کمتر از حد طبیعی حرکت کند، این آزمایش در هفته سی و چهارم حاملگی تجویز می‌شود. تست بیو فیزیکال پروفایل ترکیبی از سونوگرافی و پایش ضربان قلب است. تست تقریبا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. سطح مایع آمنیوتیک، ضربان قلب، حرکات تنفسی و میزان عضلات جنین در آزمایش بیو فیزیکال بررسی می‌شود.

تست بیو فیزیکال پروفایل در بارداری‌های پرخطر انجام می‌شود.
تست بیو فیزیکال پروفایل در بارداری‌های پرخطر انجام می‌شود.

خود مراقبتی در هفته ۳۴ بارداری

در هفته ۳۴ بارداری با رشد رحم احتمالا یکی از مهم‌ترین مشکلات شما تکرر و نشت ادرار است. شما می‌توانید با رعایت برخی نکات این مشکل را تا حدی کنترل کنید. برخی دیگر از نکات مراقبتی نیز باید در طول بارداری رعایت شوند.

  • برای کاهش تکرر ادرار سعی نکنید مصرف مایعات را کاهش دهید. باید در طول بارداری به اندازه کافی مایعات مصرف کنید.
  • کافئین ادرارآور است و باید از آن دوری کنید.
  • در زمان ادرارکردن کمی به جلو خم شوید. این کار باعث می‌شود که مثانه کامل تخلیه شود.
  • مثانه خود را در فواصل کوتاه تخلیه کنید تا کمتر دچار نشت ادرار شوید.
  • روزانه تمرینات کگل را انجام دهید. این کار علاوه بر کمک به زایمان راحت‌تر به کنترل ادرار کمک می‌کند.
  • مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را ادامه دهید.
  • غذاهای سالم بخورید.
  • برای کاهش خستگی به اندازه کافی استراحت کنید.
  • ورزش و فعالیت بدنی به کاهش کمردرد و نفخ کمک می‌کند.
  • برای بهبود کیفیت خواب یوگا را امتحان کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در دوران بارداری بهتر است با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

در هفته ۳۴ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض مشاوره بگیر

تغذیه در هفته ۳۴ بارداری

با رشد رحم احتمالا سوزش سر دل در این هفته بیشتر می‌شود. شما ممکن است مدام هوس غذاهای مختلف کنید. سعی کنید از غذاهایی که باعث سوزش سر دل می‌شوند، دوری کنید. از جمله:

  • غذاهای ادویه‌دار
  • آب مرکبات و میوه‌های اسیدی
  • غذاهای سرخ‌شده و چرب
  • کافئین

وعده‌های غذایی خود را کوچک کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. به‌هیچ‌وجه بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید.

باید و نبایدهای هفته ۳۴ بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری برای بررسی پره اکلامپسی و فشارخون بالا ویزیت می‌شوید. اگر دچار علائمی مانند سردرد، تاری دید، مشکل در تنفس، حالت تهوع و تورم دست و صورت شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید. این علائم می‌تواند نشانه پره اکلامپسی باشد.

احتمالا در این هفته باید برنامه‌ریزی زایمان را انجام دهید. به بیمارستان مراجعه کنید و کارهای لازم در بیمارستان را بررسی کنید. کیف بیمارستان را برای خودتان و نوزاد آماده کنید. در این هفته باید برای زایمان طبیعی یا سزارین تصمیم گرفته و پزشک اقدامات لازم را به شما یادآوری کند.

اگر دچار علائمی مانند سردرد، تاری دید، حالت تهوع و تورم دست و صورت شدید، ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد.

زایمان در هفته ۳۴ بارداری

نوزادانی که در هفته ۳۴ بارداری به دنیا می‌آیند، جز دسته نارس دیررس قرار می‌گیرند. نوزاد در این مرحله کاملا شبیه به نوزاد در هفته ۴۰ بارداری است؛ اما هنوز کامل به بلوغ نرسیده است. میزان بقا خارج از رحم در هفته سی و چهارم حاملگی بیشتر از ۹۹٪ است. اما ممکن است نوزاد دچار مشکلاتی مانند زردی، مشکل در تغذیه و مشکل در تنفس شود. احتمال ناتوانی‌های مربوط به نارس بودن در این هفته ۵٪ است. با مراقبت‌های مناسب، نوزاد در این مرحله مشکلی نخواهد داشت.

نوزاد در هفته سی و چهارم بارداری خارج از رحم زنده می‌ماند. ممکن است دچار مشکلاتی مانند زردی شود.
نوزاد در هفته سی و چهارم بارداری خارج از رحم زنده می‌ماند. ممکن است دچار مشکلاتی مانند زردی شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۴ بارداری جنین حدود ۳۱ سانتی‌متر بوده و بیشتر از ۲ کیلوگرم وزن دارد. اگر جنین در این هفته به سمت پایین قرار بگیرد، فشار به اندام‌های شکمی شما کمتر می‌شود. در این شرایط راحت‌تر نفس می‌کشید و درد دنده‌ها کمتر می‌شود. اما به دلیل رشد جنین فشار به مثانه افزایش پیدا کرده و احتمالا تکرر ادرار و نشت ادرار تشدید می‌شود.

در این هفته نوبت ویزیت خواهید داشت. باید وزن و فشارخون اندازه گرفته شود. اگر وزن شما بالاتر از حد طبیعی باشد، احتمال عوارض بارداری بیشتر می‌شود. ممکن است در این هفته نیاز به سونوگرافی هم داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید با دکتر زنان یا متخصص مامایی در ارتباط باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان مشورت کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اکنون شما در ماه هشتم بارداری هستید. اگر بخواهیم دقیق بگوییم، ۸ ماه و ۲ هفته از زمان شروع بارداری می‌گذرد.

غذاهای مغذی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انواع میوه و سبزیجات تازه و مواد پروتئینی باید در رژیم شما گنجانده شود. اگر بیش از حد نیاز غذا مصرف کنید، افزایش وزن باعث فشارخون بالا، پره اکلامپسی و زایمان سزارین اورژانسی می‌شود.

در هفته ۳۴ بارداری هنوز جنین کامل به بلوغ نرسیده و باید چند هفته دیگر در رحم بماند. نوزادی که در این هفته به دنیا بیاید نارس است. اما نوزاد با مراقبت‌های پزشکی می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

در ماه‌های آخر بارداری به دلیل رشد رحم و افزایش وزن مقداری کمر درد طبیعی است. همچنین ممکن است به عصب سیاتیک فشار وارد شود و کمردرد را تشدید کند.

نوزادی که در هفته ۳۴ حاملگی به دنیا می‌آید، نارس است؛ اما به‌احتمال ۹۹٪ می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

اگر افزایش وزن شما خیلی بیشتر از حد طبیعی است، باید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نشانه مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد. این عارضه در سه‌ماهه سوم بارداری ممکن است ایجاد شود.

به‌هیچ‌وجه در طول بارداری نباید رژیم غذایی برای کاهش وزن داشته باشید. کاهش کالری دریافتی می‌تواند به شما و جنین آسیب وارد کند.

گاهی ممکن است رحم به عصب سیاتیک فشار وارد کند و باعث درد سیاتیک در بارداری شود. این عارضه در برخی زنان باردار ایجاد می‌شود. باعث درد، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن کمر، لگن و پاها شده و معمولا بعد زایمان برطرف می‌شود.

در هفته سی و چهارم بارداری رحم شما بیشتر از هفته قبل رشد کرده و ممکن است به ریه‌ها فشار وارد کند. در این وضعیت احساس تنگی نفس خفیف طبیعی است. اما اگر تنگی نفس شدید است، به پزشک اطلاع دهید.

سکس در بارداری مشکلی ندارد و به جنین آسیبی وارد نمی‌کند. اگر بارداری شما پرخطر نیست، می‌توانید در این هفته رابطه جنسی داشته باشید. البته در سه‌ماهه سوم بارداری احتمالا میل جنسی شما کمتر می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۴ بارداری

  1. ناشناس گفت:

    هالی هستین دقیق دقیق همه چی میگین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی خوبتان
      تندرست باشید

  2. مرضيه گفت:

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون و بسیار عالی بود🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  3. فروزان گفت:

    سپاسگزارم بابت مطالب مفیدتون ، مانا و پایدار باشید🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید

  4. Parya گفت:

    بسیار مطالب خوبی بود ممنون از شما

  5. مهسا گفت:

    بسیار عالی بود ممنون از زحمات شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهسا عزیز
      ممنونم از همراهی شما

  6. ناشناس گفت:

    عالی

  7. سها گفت:

    بسیار عالی ومفید بود ممنون

    1. ناشناس گفت:

      ممنون از معلومات تان عالی بود

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        تندرست باشید