درد ناف در بارداری، علل و راه های درمان آن

۲
آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد ناف در بارداری بیشتر مربوط به سه ماهه دوم و سوم است. علت اصلی آن رشد جنین و فشار رحم است. اگر این درد با چرک، تورم یا تب همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درد ناف در بارداری، علل و راه های درمان آن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

درد ناف در بارداری یکی از مشکلات شایع خانم‎های باردار به‌خصوص در سه‌ماهه دوم و سوم حاملگی است. معمولا این عارضه خطرناک نبوده و عوارض جدی در پی ندارد. در بارداری دچار درد ناف شده‌اید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این عارضه معمولا چه زمانی ایجاد شده و چه زمانی از بین می‌رود؟ به چه علتی برخی خانم‌های باردار دچار درد ناف می‌شوند؟ برای درمان آن چه اقداماتی انجام می‌شود؟ آیا راهکاری برای درمان خانگی آن وجود دارد؟ چگونه می‌توان از این درد پیشگیری کرد؟ در چه شرایطی درد ناف می‌تواند خطرناک باشد؟

درصورتی‌که در بارداری دچار این عارضه شده‌اید، می‌توانید برای بررسی دقیق علت آن و تسکین درد به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان زنان به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

درد ناف در بارداری چیست؟

هر خانمی ممکن است در بارداری عوارض مختلفی را تجربه کند. هر ماه با تغییرات زیاد بدن برخی عوارض ظاهر می‌شوند. یکی از عوارض بارداری درد ناف است. این عارضه به عوامل مختلفی بستگی داشته و ممکن است شما در یک بارداری دچار درد ناف شوید و در بارداری دیگر این علامت را نداشته باشید.

معمولا در سه‌ماهه دوم و سوم با رشد جنین درد در ناحیه شکم ایجاد می‌شود. برخی خانم‌ها هم در طول بارداری هیچ دردی در شکم احساس نمی‌کنند. اگر شما دچار این عارضه هستید، نگران نباشید. معمولا این عارضه با بزرگ‌شدن شکم شروع می‌شود و نشانه مشکل جدی نیست.

عوامل مختلفی مانند شکل بدن، مدل راه‌رفتن و خاصیت ارتجاعی پوست در ناحیه شکم می‌توانند باعث درد ناف در بارداری شوند. گاهی هم ممکن است این عارضه مربوط به شرایط پزشکی باشد. این درد در بیشتر خانم‌ها بعد از زایمان از بین می‌رود.

علائم همراه با درد ناف در بارداری چیست؟

معمولا درد ناف در بارداری به علت رشد جنین ظاهر می‌شود. این عارضه می‌تواند با علائم زیر همراه باشد.

  • درد شکم
  • خارش پوست اطراف شکم
  • قرمزی

آیا بارداری و علائم درد ناف داری؟

برای اطمینان از متخصص نوبت بگیر.

علت درد ناف در بارداری چیست؟

در بیشتر مواقع درد ناف در بارداری جای نگرانی نداشته و بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود. در ادامه مهم‌ترین علل ایجاد این درد را در بارداری توضیح می‌دهیم.

۱. فشار رحم و درد ناف در بارداری ماه اول است؟

زمان بارداری با رشد جنین رحم به سمت بالا حرکت کرده و به شکم فشار وارد می‌کند. در سه‌ماهه اول بارداری رحم بیشتر از استخوان شرمگاهی بالا نمی‌آید. در سه‌ماهه دوم با رشد جنین، رحم بین ناف و سینه قرار می‌گیرد. زمانی که به سه‌ماهه سوم می‌رسید، رشد جنین به بیشترین حد خود رسیده و رحم از ناحیه شرمگاهی تا پایین قفسه سینه گسترده می‌شود.

رشد و حرکت رحم، جنین و مایع آمنیوتیک باعث فشار به شکم و ناف می‌شود. با گذشت زمان و رسیدن به زمان زایمان این فشار افزایش پیدا کرده و باعث درد، خارش و ناراحتی در ناحیه شکم می‌شود. در برخی خانم‌ها این فشار باعث می‌شود که ناف شکلی بیرون‌زده پیدا کند.

۲. کشش پوست و ماهیچه های شکم

در دوران بارداری با رشد جنین پوست و ماهیچه‌های اطراف شکم کشیده می‌شوند. در سه‌ماهه سوم این کشش به حداکثر مقدار خود می‌رسد. ممکن است این عارضه با علائمی مانند درد و خارش همراه باشد. گاهی این کشش باعث وضعیتی به نام دیاستاز رکتیو می‌شود. در این حالت عضلات شکمی به دو نیمه چپ و راست تقسیم می‌شوند.

عضلات شکم یک جفت ماهیچه بزرگ بوده که از زیر استخوان سینه تا لگن ادامه دارد. با کشیدگی این ماهیچه بافت بین رحم و ناف نازک شده و بسیار حساس می‌شود. در نتیجه این بافت به‌راحتی تحریک شده و درد می‌گیرد.

علت درد ناف در بارداری چیست؟
رشد جنین باعث کشش پوست و ماهیچه شده و یکی از علل درد ناف در بارداری است.

۳. پیرسینگ ناف

اگر قبلا پیرسینگ ناف داشته‌اید، در زمان بارداری باید آن را خارج کنید. زیرا احتمال عفونت آن زیاد است. بهبودی کامل جای پیرسینگ ممکن است تا یک سال طول بکشد. عفونت علائمی مانند خارش، سوزش و ترشح چرک دارد. در دوره بارداری پاره شدن یا زخم شدن ناف خطر عفونت آن را افزایش می‌دهد.

اگر علائم عفونت را مشاهده کردید یا کمتر از یک سال از زمان خارج‌کردن پیرسینگ ناف می‌گذرد، حتما برای تشخیص عفونت در این ناحیه به پزشک مراجعه کنید.

خانم‌هایی که پیرسینگ ناف انجام داده یا سوراخی نزدیک ناف ایجاد می‌کنند، بیشتر در معرض درد ناف در دوران بارداری هستند. به این دلیل است که پوستی که پیرسینگ دارد در دوران بارداری حساس‌تر می‌شود. این عامل همچنین می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ناف را افزایش دهد؛ زیرا تمیزکردن آن ناحیه دشوارتر است.

متن انگلیسی: «As the pregnancy progresses, the pressure that the baby puts on the uterus radiates to the belly and causes pain.»
ترجمه متن: «با پیشرفت بارداری، فشار بر رحم زیاد می‌شود و باعث درد در شکم و ناف می‌شود.»

به نقل از pristyncare

۴. فتق ناف

با رشد جنین و افزایش فشار رحم ممکن است شما دچار علائم فتق ناف شوید. این عارضه فقط در خانم‌های باردار ایجاد نمی‌شود. افراد چاق هم ممکن است این عارضه را تجربه کنند. خانم‌هایی که چند قلو باردار هستند، بیشتر در معرض خطر فنق ناف قرار می‌گیرند. این عارضه ممکن است با علائمی مانند برآمدگی در نزدیکی ناف، تورم و استفراغ همراه باشد.

فشار روده به حفره ناف نیز می‌تواند باعث این عارضه شود. در نتیجه این ناحیه ملتهب و دردناک می‌شود. این عارضه همیشه خطرناک نبوده و گاهی پزشک پیشنهاد می‌دهد که برای درمان صبر کنید. اما گاهی ممکن است این عارضه جریان خون به اندام‌های مختلف شکم را کاهش داده و باعث عفونت جدی شود. در این شرایط لازم است فتق ناف با جراحی درمان شود.

فشار روده به حفره ناف
فتق ناف در زنانی که چندقلو باردار هستند و افراد چاق بیشتر دیده می‌شود.

۵. عفونت روده و درد دور ناف در بارداری در سه ماه اول

احتمال این عارضه پایین است. اما اگر در دوران بارداری دچار عفونت روده شوید، باید به‌سرعت درمان شود. این نوع عفونت درد شدید را در ناحیه شکم و اطراف ناف ایجاد می‌کند. علاوه‌برآن می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال و تب شود.

معمولا درد ناف در حاملگی خطرناک نبوده و بعد از زایمان از بین می‌رود. اما اگر درد شدید است یا با علائمی مانند موارد زیر همراه است، باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

  • برآمدگی نزدیک ناف
  • تورم
  • استفراغ
  • ترشح چرک
  • خارش و سوزش شدید
  • تب
  • خونریزی

۶. درد دور ناف در بارداری و جنسیت جنین به هم ربط دارند؟

درد دور ناف و جنسیت جنین چندان ربطی به هم ندارند. این درد می‌تواند در زنان با فرزند پسر و دختر بروز کند.

تشخیص علت ایجاد درد ناف در بارداری چگونه است؟

زمانی که برای تشخیص علت درد ناف در حاملگی به متخصص زنان مراجعه می‌کنید، پزشک علائم و سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند. اگر علائم مشکوکی مانند چرک، خونریزی، تب، استفراغ یا تورم داشته باشید، احتمال عفونت یا فتق ناف وجود دارد. در غیر این صورت این عارضه نگران‌کننده نبوده و پزشک برای کاهش درد راهکار‌هایی به شما معرفی می‌کند.

تشخیص علت ایجاد درد ناف در بارداری چگونه است؟
ژل آلوئه‌‎ورا و کرم مرطوب‌کننده کشش پوست را کاهش داده و درد ناف و شکم را تسکین می‌دهند.

درمان درد ناف در بارداری چیست؟

در طول دوره بارداری ممکن است درد ناف ظاهر شده و کمی بعد از بین برود. برخی خانم‌ها به فشار رحم و کشش عادت می‌کنند. اما برخی دیگر در هفته‌های آخر بارداری درد شدیدی را در این ناحیه حس می‌کنند. اگر پزشک تشخیص دهد که علت درد ناف عفونت یا فتق ناف است، باید برای درمان اقدام شود. برای درمان عفونت آنتی‌بیوتیک و سایر داروها تجویز شده تا گسترش پیدا نکند. فتق ناف نیز در صورت پیشرفت نیاز به جراحی دارد.

در بیشتر مواقع درد ناف در بارداری مورد جدی نبوده و تنها به دلیل رشد جنین ایجاد می‌شود. در این شرایط نیاز به اقدامات پزشکی نیست. پزشک برای کاهش درد راهکارهای درمان خانگی را به شما توضیح می‌دهد.

آیا درد ناف در بارداری درمان دارد؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

درمان خانگی درد ناف در بارداری

معمولا این عارضه با درمان خانگی و رعایت برخی نکات ساده تسکین پیدا می‌کند. البته گاهی ممکن است فشار رحم و کشش زیاد باشد و این درد از بین نرود. برخی از اقدامات موثر عبارتند از:

  • سعی کنید به پهلو بخوابید یا شکم را با بالش نگه دارید تا فشار روی ناف کمتر شود.
  • سعی کنید به پهلو بخوابید وجود دارد که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. این کمربند درد کمر و شکم را در حالت ایستاده از بین می‌برد.
  • سعی کنید به پهلو بخوابید باعث کاهش درد و خارش می‌شود. دقت داشته باشید که کمپرس خیلی داغ یا یخ در تماس مستقیم با پوست ممکن است باعث سوختگی یا افزایش حساسیت ناف شود.
  • سعی کنید به پهلو بخوابید حساسیت و درد ناف و اطراف آن را کاهش می‌دهد.
  • اگر درد مربوط به فتق ناف نباشد، سعی کنید به پهلو بخوابید به کاهش درد ناف و شکم کمک می‌کند.
  • ورزش در آب به کاهش وزن روی شکم و کمر کمک می‌کند.
علت درد ناف در بارداریدرمان درد ناف در بارداری
عفونت رودهسعی کنید به پهلو بخوابید
فتق نافسعی کنید به پهلو بخوابید
پیرسینگ نافسعی کنید به پهلو بخوابید
کشش پوست و ماهیچه های شکمسعی کنید به پهلو بخوابید
فشار رحم و درد نافسعی کنید به پهلو بخوابید
علت درد ناف و درمان آن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درد ناف در بارداری یکی از عوارض شایع این دوره به‌ویژه در سه‌ماهه دوم و سوم حاملگی است. معمولا این عارضه با رشد جنین ایجاد می‌شود. افزایش حجم رحم و حرکت آن به سمت بالا باعث فشار به شکم و ناف می‌شود. همچنین با بزرگ‌شدن جنین کشیدگی پوست و ماهیچه‌های اطراف شکم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه شخص دچار درد ناف می‌شود. گاهی ممکن است عفونت یا فتق ناف این علامت را ایجاد کنند. در این شرایط علاوه بر درد ممکن است دچار ترشح چرک، تورم، خونریزی، تب و استفراغ شوید و باید به پزشک مراجعه کنید.

معمولا درمان‌های خانگی به تسکین درد کمک می‌کنند. سعی کنید به پهلو بخوابید و گاهی در آب ورزش کنید. استفاده از ژل آلوئه‌ورا و کرم‌های مرطوب‌کننده نیز کشش پوست را کاهش داده و درد را بهبود می‌دهند. برای تشخیص علت درد ناف در حاملگی و اقدامات پزشکی باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر زنان و دکتر مامایی از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از عوارض شایع بارداری است و برای بسیاری از افراد بروز می‌کند.

در بیشتر مواقع درد ناف خطرناک نبوده و مربوط به فشار رحم یا کشش پوست و ماهیچه است. با رشد جنین در سه‌ماهه دوم و سوم این عارضه ظاهر می‌شود. برخی خانم‌ها به کشش عادت کرده و درد از بین می‌رود. در برخی افراد نیز درد در هفته‌های آخر بیشتر می‌شود. اما اگر درد با علائمی مانند ترشح چرک، استفراغ، تب و تورم همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. عفونت یا فتق ناف می‌توانند خطراتی در پی داشته باشند.

فتق ناف با فشار رحم یا روده به شکم ممکن است ایجاد شود. فشار باعث التهاب این ناحیه می‌شود. این عارضه در خانم‌هایی که چندقلو باردار هستند، بیشتر دیده می‌شود. فتق ناف همیشه خطرناک نیست. اما اگر جریان خون به اندام‌ها را کاهش دهد، می‌تواند باعث عفونت شدید شود.

معمولا درد دور ناف نشانه کشیدگی پوست و ماهیچه یا فشار رحم است. در ماه‌های آخر با رشد جنین، رحم به شکم فشار وارد کرده و به سمت بالا حرکت می‌کند. در نتیجه ممکن است ناف و نواحی دیگر شکم دچار درد یا خارش شود.

در بیشتر مواقع این عارضه نگران‌کننده نبوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. علت آن رشد جنین و فشار به شکم است. اگر به علت عفونت یا فتق ناف دچار درد ناف شده باشید، باید سریعا درمان شود. عفونت شدید می‌تواند به مادر و جنین آسیب وارد کند.

در دوره بارداری نباید پیرسینگ ناف انجام داد. زیرا سوراخ شدن ناف یا ناحیه اطراف آن احتمال عفونت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بعد از خارج‌کردن پیرسینگ برای بهبودی کامل به یک سال زمان نیاز است. درصورتی‌که کمتر از یک سال از خارج‌کردن پیرسینگ ناف گذشته و دچار درد ناف در بارداری شده‌اید، باید برای بررسی احتمال عفونت به متخصص زنان مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد ناف در بارداری

  1. ناهید گفت:

    سوزش ناف در اول ماه ۷ خطر داره یا نه اابته نا منظم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با افزایش وزن جنین این درد ها و سوزش ها قابل انتظار است
      حتمن مجددا سونوگرافی را تکرار کنید