ای وی اف چیست و چه تاثیری در بهبود ناباروری دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا ای وی اف یک روش درمانی برای ناباروری است که شامل ترکیب تخمک و اسپرم در آزمایشگاه برای ایجاد جنین و انتقال آن به رحم می‌شود. این مراحل شامل تحریک تخمدان، بازیابی تخمک، لقاح، رشد جنین و انتقال جنین هستند. عوارض جانبی نیز ممکن است شامل سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS)، حاملگی چند قلو، و خطر حاملگی خارج از رحم باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ای وی اف چیست و چه تاثیری در بهبود ناباروری دارد؟

ای وی اف (آی وی اف) از درمان های نازایی و ناباروری محسوب می‌شود. یا به عبارتی آی وی اف نوعی فناوری تولیدمثل کمکی است که شامل بازیابی تخمک‌ها از تخمدان‌های زن و باروری آن‌ها با اسپرم می‌شود. این تخمک بارورشده به‌عنوان جنین شناخته می‌شود. سپس می‌توان جنین را برای نگهداری، منجمد یا به رحم زن منتقل کرد.

اما آی وی اف برای چه کسانی مناسب است و چند درصد جواب میدهد؟ در ادامه همراه این مقاله از مجله سلامت دکترتو باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم. همچنین اگر نیاز به مشورت با متخصص زنان یا مامایی دارید، می‌توانید در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ای وی اف چیست؟

لقاح آزمایشگاهی (IVF) یکی از روش های درمان ناباروری در افرادی است که بعد از چندین سال موفق به بارداری نشدند یا به دلیل بیماری رحم و تخمدان قادر به انجام آن نیستند. این روش شامل استخراج تخمک از تخمدان و ادغام آن با اسپرم در ظرف آزمایشگاهی برای بارور شدن است. در آخر،جنین‌های به‌دست‌آمده تحت نظارت قرار می‌گیرند و در صورت رشد موفقیت‌آمیز، یک یا چند مورد به رحم به امید بارداری منتقل می‌شوند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

متن انگلیسی:
An egg is fertilized by injecting a single sperm into the egg or mixing the egg with sperm in a petri dish.
ترجمه فارسی:
تخمک با تزریق یک اسپرم یا مخلوط‌کردن تخمک با اسپرم در ظرف پتری بارور می‌شود.

به نقل از سایت mayoclinic

مراحل ای وی اف به چه صورت است؟

مراحل کاشت ای وی اف در رحم و مراحل ای وی اف از اول تا اخر شامل سلسله مراتبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. مهم‌ترین مسئله در موفقیت آمیز بودن این مراحل، تعداد کافی تخمک و اسپرم و کیفیت بالای آن‌ها است.

۱. تحریک تخمدان

اولین مرحله در ای وی اف شامل تزریق هورمون است؛ بنابراین زن در هر ماه به‌جای فقط یک تخمک، چندین تخمک تولید می‌کند. سپس این مورد آزمایش می‌شود تا مشخص شود که آیا فرد برای بازیابی تخمک آماده هست یا خیر.

مراحل ای وی اف به چه صورت است؟
اولین مرحله در ای وی اف شامل تزریق هورمون است.

۲. تخمک‌ گیری یا عمل پانکچر

حدود ۳ روز بعد از مرحله تزریق داروها و برانیگختن تخمدان، نوبت جمع‌آوری تخمک‌ها فرامی‌رسد. سوزن مخصوصی را با کمک دستگاه سونوگرافی و از طریق واژن به تخمدان می‌رسانند و به وسیله‌ی آن عمل تخمک‌گیری را انجام می‌دهند. پس از این کار، تخمک‌ها موردبررسی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید سلامت و داشتن شرایط مناسب، برای مرحله‌ی بعد در آزمایشگاه نگهداری می‌شوند.

در این روش، زمان‌بندی مهم است. تخمک‌ها باید درست قبل از بیرون‌آمدن از فولیکول‌های تخمدان بازیابی شوند.اگر تخمک‌ها خیلی زود یا خیلی دیر خارج شوند، به طور طبیعی رشد نخواهند کرد.

متخصص زنان ممکن است از آزمایش خون یا سونوگرافی استفاده کند تا مطمئن شود تخمک‌ها قبل از بازیابی در مرحله درست رشد قرار دارند یا خیر. مرکز ای وی اف دستورالعمل‌های ویژه‌ای را برای دنبال‌کردن پروسه‌ی درمانی به افراد ارائه می‌دهد. در این پروسه به بیشتر خانم‌ها داروی مسکن داده می‌شود و به‌طورکامل بیهوش خواهند شد.

تعداد تخمک مناسب برای ای وی اف چقدر است؟

به طور کلی، تعداد بیشتر تخمک (حدود ۱۰ تا ۱۵ عدد) شانس بیشتری برای دستیابی به یک بارداری موفق را فراهم می‌کند، اما کیفیت تخمک نیز عامل مهمی است.

۳. جمع‌ آوری اسپرم

نیاز است تا هم‌زمان با مرحله‌ی تخمک‌گیری از زن، اسپرم‌گیری از مرد نیز انجام شود. اسپرم گرفته‌شده باید در شرایط استریل به آزمایشگاه داده شود. این مرحله شامل بررسی و پیداکردن فعال‌ترین اسپرم‌های درون نمونه است.

افرادی که این عمل را در منزل خود انجام می‌دهند باید ظرف ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نمونه موردنظر را به آزمایشگاه برسانند. لازم به ذکر است که برای انجام ای وی اف بهتر است افراد حدود ۵ روز قبل از تهیه نمونه‌ی اسپرم از انجام عمل نزدیکی خودداری نمایند.

برای ای وی اف چه تعداد اسپرم لازم است؟

برای IVF معمولا نمونه ای از مایع منی حاوی حداقل ۱۰ تا ۲۰ میلیون اسپرم مورد نیاز است. اما در مواردی که کیفیت اسپرم پایین است(آی وی اف با اسپرم ضعیف) یا تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) انجام می‌شود، حتی می‌توان از تعداد کمتری اسپرم با درصد موفقیت بالا استفاده کرد.

برای ای وی اف چه تعداد اسپرم لازم است؟
برای IVF معمولا نمونه ای از مایع منی حاوی حداقل ۱۰ تا ۲۰ میلیون اسپرم مورد نیاز است.

۴. لقاح آزمایشگاهی جنین ای وی اف

لقاح در روز بازیابی تخمک اتفاق می‌افتد. سپس اسپرم با تخمک‌ها پیوند داده می‌شود تا لقاح صورت گیرد. در بیشتر موارد، محلول اسپرم به تخمک‌ها اضافه می‌شود و لقاح به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. در صورت عدم رخ‌دادن لقاح طبیعی، تزریق اسپرمِ داخل سیتوپلاسمی (ICSI) انجام می‌شود.

۵. آزمایش ژنتیک قبل از لانه‌ گزینی

در صورت مشخص بودن، آزمایش ژنتیک قبل از لانه‌گزینی یعنی هنگامی‌که جنین در مرحله بلاستوسیست است، به طور معمول ۵ تا ۶ روز پس از لقاح انجام می‌شود. این آزمایش شامل بررسی وضعیت کروموزومی، شرایط ژنتیکی و یا تعیین جنسیت است.

۶. انتقال جنین به رحم

پس از آماده‌شدن جنین‌ها، زوج متقاضی این روش به مرکز ای وی اف باز خواهند گشت تا پزشکان بتوانند یک یا چند جنین را به رحم زن منتقل کنند. این روش سریع‌تر و آسان‌تر از بازیابی تخمک است. پزشک یک لوله‌ی انعطاف‌پذیر به نام کاتِتِر را از طریق واژن و دهانه‌ی رحم وارد آنمی‌کند.

برای افزایش احتمال بارداری، بیشتر متخصصان ای وی اف توصیه می‌کنند تا حداکثر سه جنین به‌صورت هم‌زمان به رحم منتقل شوند. بااین‌حال، این بدان معنی است که فرد می‌تواند یک بارداری چندقلو داشته باشند. البته همان‌طور که بیان شد این می‌تواند خطرات سلامتی را برای مادر و نوزادش افزایش دهد. بر اساس این روش، افراد معمولاً مدتی در رختخواب می‌مانند و ۴ تا ۶ ساعت بعد مرخص می‌شوند. احتمالاً حدود ۲ هفته پس از انتقال جنین به رحم، آزمایش بارداری بر روی فرد انجام می‌شود.

انتقال جنین به رحم چگونه است؟
آی وی اف شامل پنج مرحله کلی است. ۱- تحریک تخمک‌گذاری، ۲- برداشت تخمک یا تخمک‌گیری، ۳- بارور کردن (لقاح مصنوعی) تخمک، ۴- کاشت جنین در آزمایشگاه، ۵- انتقال جنین به رحم

۷. انتقال جنین و پشتیبانی از فاز لوتئال

انتقال جنین یک مرحله حیاتی در فرآیند IVF است که در آن یک یا چند جنین با دقت و با استفاده از یک کاتتر نازک در رحم زن قرار می‌گیرند. این روش معمولاً چند روز پس از بازیابی تخمک انجام می‌شود و شامل موارد زیر است:

روش انتقال جنین در ivfتوضیحات
انتقال جنینمعمولا ۳ تا ۵ روز پس از بازیابی تخمک انجام می‌شود. انتقال جنین منجمد در طول هفته برنامه‌ریزی‌شده است. از بیماران خواسته می‌شود ۳۰ دقیقه قبل از انتقال جنین حاضر شوند و پس از آن باید ۳۰ دقیقه در رختخواب بمانند.
انجماد بیش از حد رویانهر جنین زنده‌ی مازاد، نسبت به میزان انتقالی که باید به رحم بیمار صورت گیرد، می‌تواند در این زمان منجمد شود.
پشتیبانی از فاز لوتئالبه افراد دستورالعمل‌هایی برای مکمل پروژسترون به‌منظور انتقال جنین داده می‌شود. از بیمارا خواسته می‌شود تا پایان سه‌ماهه اول بارداری یا زمانی که آزمایش بارداری خون دوم منفی می‌شود، از پروژسترون استفاده کنند.
تست بارداریدر روز ۱۲ و ۱۴، حداقل ۲ آزمایش بارداری پس از انتقال جنین انجام می‌شود.
مراحل انتقال جنین و پشتیبانی از فاز لوتئال

هر فرد چند مرتبه می تواند آی‌ وی‌ اف انجام دهد؟

در تعداد چرخه‌های آی‌وی‌اف که می‌توانید داشته باشید محدودیتی وجود ندارد. این تصمیم کاملاً به خود شما و متخصصان باروری بستگی دارد. برخی از زوج‌ها بیش از ۱۰ دوره ای وی اف داشته‌اند؛ درحالی‌که دیگران فقط یک‌بار این روش را امتحان کرده‌اند. تصمیم در این زمینه با خود فرد است.

شما می‌توانید در مورد تعداد چرخه‌های ای وی اف خود تصمیم بگیرید اما باید از هزینه‌های مربوط به IVF آگاه باشید. شرکت‌های بیمه‌ی خصوصی ممکن است محدودیتی در تعداد چرخه‌هایی که تحت پوشش قرار می‌دهند یا هزینه پرداختی‌شان داشته باشد و زوجین هزینه آی‌وی‌اف را متحمل شوند.

چند روز بعد از ای وی اف بارداری مشخص میشود؟

به طور معمول، بارداری را می‌توان تقریبا ۲ هفته پس از انتقال جنین در IVF تعیین کرد. این دوره به‌عنوان دوره انتظار دو هفته‌ای شناخته می‌شود و معمولا طی آن یک آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون بتا-hCG (گنادوتروپین جفتی انسان) انجام می‌شود که حاملگی را تأیید می‌کند.

یه فکر باروری با روش IVF هستی؟

قبل از هرکاری، با متخصص زنان مشورت کن.

آی وی اف چگونه انجام میشود؟ (روش انجام لقاح آزمایشگاهی)

ای وی اف معمولاً اولین مرحله در درمان ناباروری نیست، مگر در شرایط خاصی مانند موارد انسداد کامل لوله‌های فالوپ. IVF فقط برای مواردی است که روش‌های دیگر مانند داروهای باروری، جراحی و لقاح مصنوعی (Artificial Insemination) مؤثر واقع نشود.

پژوهشگران توصیه می‌کنند که آی وی اف باید برای زنان زیر ۴۳ سال که به مدت ۲ سال از طریق رابطه جنسی منظم و بدون محافظت، باردار نشده‌اند یا ۱۲ سیکل لقاح مصنوعی داشته‌اند، ارائه شود. با این حال، این روش یکی از جدیدترین روش‌های درمان ناباروری مردان و زنان است و برای افراد و شرایط مختلفی قابل‌انجام است:

  • اندومتریوز
  • در افرادی که تعداد اسپرم کم است.
  • افراد با مشکلات رحم یا لوله‌های رحمی.
  • افراد با مشکلات تخمک‌گذاری
  • در صورت وجود مشکلات آنتی‌بادی که به اسپرم یا تخمک آسیب می‌رسانند.
  • عدم توانایی نفوذ یا زنده‌ماندن اسپرم در مخاط دهانه‌ی رحم
  • کیفیت پایین تخمک‌های فرد
  • وجود بیماری ژنتیکی در مادر یا پدر
  • وجود مشکلات ناباروی غیرقابل‌ شناخت
  • فیبروئید رحم
  • افرادی که فرایند عقیم‌سازی را انجام داده‌اند.
  • افرادی که بارداری برای آن‌ها ضرر دارد.

۱. در ای وی اف چگونه از مرد اسپرم می گیرند؟ (نحوه گرفتن اسپرم برای ای وی اف)

اگر از اسپرم همسرتان استفاده می‌کنید، او باید یک نمونه از مایع منی خود را در یک کلینیک یا منزل از طریق خودارضایی تهیه کند. از روش‌های دیگری که گاهی اوقات برای گرفتن نمونه‌ی اسپرم لازم است می‌توان به استخراج اسپرم از طریق آسپیراسیون بیضه، استفاده از سوزن یا روش جراحی برای استخراج مستقیم اسپرم از بیضه اشاره کرد. همچنین می‌توان از اسپرم اهداشده نیز برای این کار استفاده کرد. اسپرم‌ها در آزمایشگاه از مایع منی جدا خواهند شد.

۲. تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی یا میکرو اینجکشن چه زمانی انجام می شود؟

در مواردی که تعداد اسپرم مرد بسیار کم است یا میزان تحرّک ضعیفی دارد، پزشکان ممکن است ای وی اف را با روشی به نام تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی یا میکرواینجکشن ترکیب کنند. در این روش، اسپرم از مایع منی یا در بعضی موارد مستقیما از بیضه گرفته و مستقیماً وارد تخمک می‌شود. وقتی یک جنین مناسب تولید شد، با استفاده از روش معمول آی وی اف، آن را به رحم منتقل می‌کنند.

در طی این روش، دکتر زنان با سونوگرافی، فولیکول‌های موجود در تخمدان را پیدا کرده و تخمک‌ها را با سوزن توخالی خارج می‌کند. این روش معمولاً کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد البته ممکن است تا یک ساعت نیز طول بکشد.

بلافاصله پس از بازیابی، تخمک‌های فرد در آزمایشگاه با اسپرم همسرش که در همان روز اهدا شده‌اند، مخلوط می‌شود. تخمک‌های بارور شده در کلینیک تحت‌نظر نگهداری می‌شوند تا از رشد مطلوب آن‌ها اطمینان حاصل شود. بسته به درمانگاه حتی ممکن است متخصین تا ۵ روز صبر کنند تا جنین به مرحله بلاستوسیست پیشرفته‌تری برسد.

تفاوت میکرواینجکشن و ای وی اف در چیست؟

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت که در روش IVF، اسپرم و تخمک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا از طریق فرایندی طبیعی لقاح صورت بگیرد اما در میکرواینجکشن اسپرم مستقیماً به‌وسیله‌ی یک سوزن مخصوص به درون تخمک تزریق می‌شود. اگر مشکل ناباروری به دلیل وجود اختلال در اسپرم باشد، روش میکرواینجکشن یا ICSI انتخاب معقول‌تری خواهد بود.

تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی یا میکرو اینجکشن چه زمانی انجام می شود؟
در روش IVF، اسپرم و تخمک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا از طریق فرایندی طبیعی لقاح صورت بگیرد.

۳. بازه‌ زمانی درمان با ای وی اف چقدر است و عمل ای وی اف چند ساعت طول میکشد؟

بیشتر دوره‌های ای وی اف هنگام پریود زنان شروع می‌شود. می‌توان گفت که از زمان شروع تجویز داروها به فرد تا هنگام منتقل کردن جنین به درون رحم چیزی در حدود ۳ هفته به طول خواهد انجامید. مدت‌زمانی که از اولین ویزیت تا مشاوره و بررسی‌های اولیه سوابق پزشکی تا بررسی عکس‌های سونوگرافی و نتایج آزمایش‌های ای وی اف طول می‌کشد، زمانی در حدود ۴ هفته خواهد بود.

۴. میزان و احتمال موفقیت بارداری به روش آی وی اف IVF چقدر است؟ (دلایل ای وی اف ناموفق چیست؟)

میزان موفقیت در ای وی اف به عوامل مختلفی، از جمله دلیل ناباروری، پزشک متخصص زنان که این روش را انجام می‌دهد و سن فرد متقاضی این روش بستگی دارد. سایر موارد عبارتند از:

  • پایین بودن کیفیت تخمک‌ها: پایین بودن ذخیره تخمدان که باعث رشد ناقص فولیکول‌ها می‌شود، غیرقابل برداشت بودن تخمک‌های رسیده به دلایلی همچون چسبندگی زیاد تخمدان به رحم یا نواحی اطراف آن که قابلیت برداشت تخمک را مختل می‌کند یا وجود کیست اندومتریموای بزرگ که مانع از برداشتن تخمک می‌گردد
  • پایین بودن کیفیت جنین‌های ایجادشده: به دلیل بالا بودن سن مادر، نامناسب بودن رژیم تحریک تخمدان یا وجود مشکلات ژنتیکی در جنین‌ها
  • ضعیف بودن گیرندگی اندومتر رحم: رحم گاهی علی‌رغم بالا بودن کیفیت جنین نمی‌تواند آن را بپذیرد.
  • نازک بودن اندومتر
  • چسبندگی‌های درون رحم
  • فیبروم و سپتوم رحمی
  • بد بودن وضعیت رحم به دلیل عفونت و هیدروسالپنکس
  • اندومتریوز
  • بد بودن نحوه‌ی آماده‌سازی اندومتر رحم
  • وجود ایراد در شیوه‌ی منتقل کردن جنین: نحوه‌ی درست منتقل کردن جنین به حفره‌ی رحمی و کشاتن آن در جای صحیح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از مواردی که باعث ایجاد این اشکال می‌شوند می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • رسیدن آسیب به اندومتر رحم موقع جابجا کردن جنین به خاطر عدم استفاده از کاتترهای مناسب
  • قراردادن جنین در محلی در رحم که مناسب نیست.
  • اضطراب و استرس
  • نداشتن تغذیه‌ی مناسب
  • تماس داشتن با مواد شیمیایی و انواع آلودگی‌ها
  • سیگار کشیدن.

آیا ای وی اف بار اول جواب میده؟ نشانه های موفقیت آی وی اف چیست؟

موفقیت IVF بسته به شرایط فردی مانند سن، بیماری زمینه‌ای در زمینه باروری و کیفیت جنین می‌تواند متفاوت باشد. در حالی که برخی از افراد ممکن است در اولین سیکل به بارداری برسند، ممکن است چندین سیکل برای موفقیت دیگران مورد نیاز باشد.

علائم موفقیت IVF می‌تواند شامل مثبت بودن تست بارداری، افزایش سطح هورمون بتا-hCG، کیسه حاملگی قابل مشاهده در تصاویر عمل ای وی اف سونوگرافی و وجود ضربان قلب جنین باشد.

نشانه های موفقیت آی وی اف چیست؟
موفقیت IVF بسته به شرایط فردی مانند سن، بیماری زمینه‌ای در زمینه باروری و کیفیت جنین می‌تواند متفاوت باشد.

۵. ای وی اف در تخمدان پلی کیستیک و ذخیره تخمدان کم جواب میدهد؟

IVF می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و ذخیره تخمدان کم باشد. با این حال، میزان موفقیت در این افراد ممکن است کمتر باشد. برای افزایش شانس موفقیت، مشاوره و دریافت راهنمایی از متخصص زنان کمک‌کننده است.

متن انگلیسی:
IVF is one of the most common treatments for women with PCOS who wish to have children.
ترجمه فارسی:
IVF یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای زنان مبتلا به PCOS یا تخمدان پلی کیستیک است که مایل به بچه‌دارشدن هستند.

به نقل از سایت uranj

۶. آیا ممکن است پس از انجام ای وی اف، فرد باردار نشود؟ (چند درصد احتمال دارد که فرد باردار نشود؟)

علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف چیست؟ میزان موفقیت ای وی اف به سن زنی که تحت درمان است و همچنین علت ناباروری بستگی دارد. زنان جوان‌تر به‌احتمال زیاد بارداری موفقی را تجربه خواهند کرد. ای وی اف معمولاً برای زنان بالای ۴۲ سال توصیه نمی‌شود زیرا تصور می‌شود که احتمال بارداری موفقیت‌آمیز آن‌ها خیلی کم است.

بین سال‌های گذشته، درصد درمان‌های ای وی اف که منجر به تولد نوزاد زنده شده به این شرح است:

  •  ۲۹٪ برای زنان زیر ۳۵ سال
  •  ۲۳٪ برای زنان ۳۵ تا ۳۷ ساله
  •  ۱۵٪ برای زنان ۳۸ تا ۳۹ ساله
  •  ۹٪ برای زنان ۴۰ تا ۴۲ ساله
  •  ۳٪ برای زنان ۴۳ تا ۴۴ ساله
  •  ۲٪ برای زنان بالای ۴۴ سال

این ارقام مربوط به زنانی است که از تخمک‌های خود و اسپرم همسرشان با استفاده از اندازه‌گیری انتقال‌یافته برای هر جنین استفاده می‌کنند. سازمان باروری و رویان انسانی (HFEA) اطلاعات بیشتری در مورد لقاح آزمایشگاهی (ای وی اف) از جمله آخرین موفقیت‌های صورت‌گرفته در این زمینه در اختیار دارد.

حفظ وزن سالم و پرهیز از مصرف الکل، استعمال دخانیات و کافئین در طول درمان ممکن است احتمال تولد نوزاد با ای وی اف را بهبود بخشد. بیشتر افرادی که از روش لقاح آزمایشگاهی استفاده می‌کنند تا زمانی که موفق به این امر شوند، تلاش خود را ادامه می‌دهند. هیچ تضمینی برای عملکرد این روش پس از چرخه‌ی اول یا دوم وجود ندارد. در حقیقت، این روش ممکن است اصلاً کارساز نباشد. بااین‌حال ۵۰ درصد از افراد و زوجینی که آی وی اف را تجربه می‌کنند موفق به فرزندآوری می‌شوند.

۷. ای وی اف برای چه کسانی توصیه میشود؟

در واقع بهتر است بدانیم آی وی اف برای چه کسانی جواب می دهد؟ IVF برای زوج‌هایی که با مشکلات باروری مانند انسداد لوله‌های فالوپ، اختلالات تخمک‌گذاری، تعداد کم اسپرم یا ناباروری غیرقابل توضیح مواجه هستند توصیه می‌شود. همچنین می‌تواند برای کسانی که تحت درمان‌های ناموفق باروری قرار گرفته‌اند یا به آزمایش ژنتیک برای بیماری‌های ارثی نیاز دارند توصیه شود.

می‌خوای بدونی چند درصد چند قلو زایی با IVF برای تو امکان‌پذیره؟ از دکتر متخصص نوبت بگیر.

تعیین جنسیت در ای‌ وی‌ اف به چه صورت است؟

به لطف غربالگری و آزمایش مدرن رویان‌ها در حین لقاح آزمایشگاه، یک دکتر زنان می‌تواند جنسیت کودک را قبل از مراحل کاشت، از طریق آزمایش ژنتیک و قبل از لانه‌گزینی با روش ivf تعیین جنسیت، تعیین کند.

فناوری‌های تولیدمثل به طور قابل‌توجهی پیشرفت کرده‌اند و اکنون آزمایش‌های مختلف می‌توانند جنسیت یک جنین را در اولین مراحل رشد شناسایی کنند. همراه با ای وی اف، آزمایش‌های غربالگری و تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی به بیماران امکان انتخاب جنسیت را در کلینیک باروری شخصی می‌دهد.

چند قلوزایی در ای وی اف، چگونه می‌ توان بارداری چند قلو را در ivf کنترل کرد؟

از معایب ای وی اف این است که زن مجبور است حدود ۱۰ تا ۱۲ روز تحت تزریق هورمونی قرار گیرد و احتمال چندقلوزایی را در او افزایش دهد. البته این مورد معمولاً فقط به دوقلوزایی محدود می‌شود و تعداد جنین‌ها بیشتر نخواهد بود. اگر بیش از یک جنین به رحم شما منتقل شود، موجب چندقلوزایی می‌شود. حاملگی با چند جنین بیشتر از حاملگی با یک جنین موجب خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد می‌شود.

ای وی اف می‌تواند منجر به بارداری چندگانه شود. اگر بیش از یک جنین به رحم شما منتقل شود،  امکان به وجود آمدن خطراتی برای سلامتی مادر و نوزاد او وجود دارد. در برخی موارد، می‌توان از چندقلوزایی جلوگیری کرد. بااین‌حال پیگیری این موارد و تصمیم‌گیری پیرامون کنترل چندقلوزایی پیامدهای اخلاقی، عاطفی و روانی با خود به همراه دارد.

مراقبت‌ های بعد از ای وی اف کدامند؟

پس از انتقال جنین، می‌توان فعالیت‌های عادی روزمره را از سر گرفت. بااین‌حال، ممکن است تخمدان فرد هنوز بزرگ نشده باشد بنابراین باید از فعالیت‌های شدید که می‌تواند باعث سقط جنین گردد، خودداری شود. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل هر عمل بدنی سنگین مانند ورزش یا بلندکردن وسایل سنگین باشد.

ترجیح بر این است که افراد پس از ای وی اف حدود ۲۴ ساعت استراجت کنند و تا دو روز از رفتن به استخر یا قرار دادن بدن درون وان حمام جلوگیری کنند. گاهی برای جلوگیری از به وجود آمدن عفونت در بدن فرد، برای اون آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

مراقبت‌ های بعد از ای وی اف کدامند؟
پس از انتقال جنین، می‌توان فعالیت‌های عادی روزمره را از سر گرفت.

بهترین تست بارداری پس از ای وی اف چیست؟ (چه آزمایش ها و مراقبت هایی برای عمل آی وی اف IVF لازم است)

 اولین تست، همان انجام آزمایش طبیعی و مرسوم بارداری آی وی اف است که نتایج کاملاً قابل‌قبولی ندارد. در صورتی‌که آزمایش آی وی اف یا همان تست بارداری بتا معتبرتر است.

در این تست، خون فرد متقاضی را آزمایش می‌کنند و از نتیجه‌ی آن بارداری یا عدم بارداری را مشخص می‌کنند. آزمون بارداری بتا جریان خون فرد را اندازه‌گیری می‌کند و نتایج این آزمون زمانی واقعی خواهد بود که خون، مقادیر معینی از HCG را دارا باشد.

تست‌های حاملگی طبیعی خانگی نتایج دقیقی را در مورد زنانی که از داروهای باروری استفاده می‌کنند نشان نمی‌دهد. علت این امر آن است که این آزمایش‌ها تنها به وجود یا عدم وجود هورمون HCG در خون حساس هستند.

اگر بعد از انتقال جنین، فرد دچار درد متوسط ​​یا شدید، خونریزی، افزایش ناگهانی و غیرطبیعی دمای بدن یا اختلال در دفع ادرار باشد، باید با متخصص زنان تماس بگیرد. او فرد را از نظر عوارضی مانند عفونت، پیچ خوردن تخمدان و سندرم شدید تحریک بیش‌ازحد تخمدان ارزیابی می‌کند. در صورت نیاز به انجام آزمایش های دوران بارداری نیز می‌توانید با او مشورت کنید.

داروهای ای وی اف چیست؟

داروهای لقاح آزمایشگاهی، داروهایی هستند که برای تحریک تخمدان‌ها، تنظیم سطح هورمون‌ و حمایت از رشد و توسعه فولیکول‌ها استفاده می‌شوند. این داروها ممکن است شامل هورمون محرک فولیکول (FSH)، هورمون لوتئینه‌کننده (LH)، آنالوگ‌های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)۷ امپول سینافکت، آمپول پروژسترون در آی وی اف و گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) باشند.

داروهای ای وی اف از روز چندم پریود تجویز و مصرف میشه؟

به طور معمول مصرف از روز دوم یا سوم چرخه قاعدگی تا مراحل بعدی چرخه شروع می‌شوند. زمان آن در افراد مختلف نیز توسط متخصص باروری بر اساس عوامل مختلف تعیین می‌گردد.

عوارض ای وی اف چیست؟ (عوارض بعد از لقاح آزمایشگاهی IVF)

همانند سایر روش‌های پزشکی، در مورد ای وی اف نیز خطراتی وجود دارد. عوارض ای وی اف برای مادر شامل موارد زیر هستند:

  • چندقلوزایی که خطر ابتلا به کم‌وزنی نوزاد هنگام تولد و نشانه های زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.
  • سقط جنین
  • حاملگی خارج از رحم: این مورد ممکن است هنگامی‌که تخمک‌ها خارج از رحم کاشته می‌شوند رخ بدهد.
  • سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS): این مورد یک وضعیت نادر شامل تجمع بیش‌ازحد مایعات در شکم و قفسه‌ی سینه است.
  • خونریزی، عفونت یا آسیب به روده یا مثانه
  • اندکی پس از عمل، به دلیل سواب دهانه رحم قبل از انتقال جنین، این عضو بدن مقدار کمی مایع شفاف یا خونی دفع می‌کند.
  • بالارفتن حساسیت پستان به دلیل سطح بالای استروژن
  • نفخ شکم و یبوست خفیف
  • گرفتگی خفیف بدن
عوارض ای وی اف چیست؟
اندکی پس از عمل، به دلیل سواب دهانه رحم قبل از انتقال جنین، این عضو بدن مقدار کمی مایع شفاف یا خونی دفع می‌کند.

علت بارداری خارج رحم در ای وی اف چیست؟

ممکن است به دلیل عواملی مانند آسیب به لوله‌های فالوپ در طول بازیابی تخمک، ناهنجاری در رشد جنین یا اشتباه در زمان انتقال جنین رخ دهد. علت دقیق ممکن است متفاوت باشد، و خطر آن را می‌توان با نظارت دقیق و تکنیک‌های مناسب قرار دادن جنین در طول عمل، به حداقل رساند و از بروز علائم بارداری خارج از رحم در ای وی اف جلوگیری کرد.

هزینه ای وی اف برای پسر دار شدن و دختردار شدن چقدر است؟

این روش درمانی هزینه به نسبت بالایی دارد. اگر با روش تعیین جنسیت ای وی اف نیز همراه شود، حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد شد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لقاح مصنوعی با IVF می‌تواند گزینه مناسبی برای زوج‌هایی که با چالش باروری مواجه هستند، باشد. این روش فرصت مناسبی را برای غلبه بر عوامل مختلف ناباروری و افزایش شانس بارداری فراهم می‌کند. قبل از اقدام به انجام آن، مشاوره با متخصص باروری و دریافت برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده برای دستیابی به بهترین نتایج کمک زیادی به شما خواهد کرد.

اگر دچار اختلالات هورمونی یا بیماری تخمدان هستید، حتما با پزشک متخصص زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. در سایت دکترتو می‌توانید علاوه بر دریافت نوبت حضوری از بهترین پزشکان متخصص در سراسر کشور، مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی نیز برقرار کنید.

برای دریافت نوبت از دکتر زنان در شهرهای مختلف، می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تفاوت اصلی بین کودکان حاصل از IVF و کودکان طبیعی در روش لقاح تخمک آن‌ها است. کودکان IVF طول عمر طبیعی دارند و ضریب هوشی بچه های ای وی اف تفاوتی با بچه‌های طبیعی ندارد.

به طور کلی بیشترین میزان موفقیت میان زنان بین سنین ۲۰ تا ۳۰ بوده است. بالاترین محدودیت سنی برای زنان، ۵۰ سالگی و بالاترین محدودیت سنی برای مردان ۵۵ سالگی است.

انتقال جنین دردناک نیست، اما ممکن است باعث ناراحتی خفیف شود. اطلاع از تجربیات کسانی که ای وی اف کردند و کسانی که ای وی اف موفق داشته اند به شما در این زمینه کمک می‌کند.

در برخی تحقیقات نشان داده شده که زنانی در معرض داروهای باروری با IVF، خطر ابتلا به سرطان سینه یا رحم بیشتری داشتند.

قاعدگی ۳ تا ۱۴ روز پس از کاشت مجدد جنین و قطع داروهای حمایتب شروع می‌شود. اگر این اتفاق نیفتاد، به مشاوره پزشکی رجوع کنید.

بهتر است ناامید نشوید و روش‌های دیگری را امتحان کنید.

بالا رفتن کند عدد بتا در بارداری دوقلو ای وی اف و بارداری تک قلو می‌تواند حاملگی خارج رحمی یا سقط جنین را نشان دهد.

انجمن فناوری تولید مثل (SART) بیان می‌کند که برای زنان زیر ۳۵ سال، درصد تولد زنده جنین از طریق ای وی اف ۵۵.۶ درصد است. درصد موفقیت ای وی اف بالای ۴۰ سال نیز ۲ تا ۹ درصد خواهد بود.

بله، با قرار دادن اسپرم و تخمک در مجاورت یک پتری دیش، اسپرم با تحرک ضعیف برای رسیدن به تخمک مجبور نیست مسافت زیادی را طی کند و به‌خوبی علائم ای وی اف موفق در آزمایشگاه کنترل می‌شود.

معمولا حدود ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد. برای آشنایی بیشتر با مراحل آن می‌توانید از فیلم انتقال جنین در ای وی اف در شبکه‌های مجازی یا گوگل استفاده کنید.

افرادی که بعد از سال‌ها زندگی مشترک موفق به بارداری نشدند یا به بیماری زمینه‌ای دستگاه تناسلی مبتلا هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ای وی اف

  1. لادن گفت:

    کامل و دقیق بود ، ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان

  2. هستی جعفری گفت:

    ممنونم از توضیحات دقیقتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از همزاهی تان هستی عزیز

  3. S گفت:

    هز زن و مردی باید از بدن و خصوصا از اندام زنانه و مردانه خود مواظبت کنند خوبه.
    اما با وجود پیشرفت علم و تاثیرش در لقاح دادن و بارداری، هیچ چیزی جای احساس گرم عشق بازی و رابطه جنسی و اون به ارگاسم رسیدن زوجین رو نمی گیره.