روش های درمان ناباروری از دارودرمانی، IUI و ART تا درمان های خانگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان ناباروی یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از زوج‌هاست. در این مقاله تمامی روش های درمان ناباروری به روش‌های مدرن و سنتی را بخوانید و بهترین مراکز ناباروری را بشناسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

روش های درمان ناباروری از دارودرمانی، IUI و ART تا درمان های خانگی

درمان ناباروری یکی از دغدغه‌های اساسی بسیاری از زوج‌های جوان و میان‌سال است. شما تا چه اندازه با روش‌های درمان ناباروری آشنایی دارید؟ علل ناباروری و راه‌ های درمان آن چیست؟ ناباروری زنان و مردان یکی از استرس‌زاترین مشکلات زناشویی است که البته به لطف روش‌های جدید باروری، تا حد زیادی قابل‌درمان است. ناباروری می‌تواند با دارو، جراحی، تلقیح درون رحمی اسپرم (IUI) یا فناوری کمک‌ باروری درمان شود.

اغلب دارو و تلقیح درون رحمی اسپرم به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شوند. پزشکان درمان‌های خاص برای ناباروری را بر اساس عواملی همچون عوامل مؤثر در ناباروری، طول مدت ناباروری، سن زن، اولویت درمانی زوجین پس از مشاوره در خصوص درصد موفقیت، خطرات و مزایای هر یک از گزینه‌های درمانی تجویز می‌کنند. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکترتو به بررسی راه‌های درمان ناباروری می‌پردازیم.

روش های درمان نازایی در زنان و مردان موثر هستند؟

امروزه روش‌های جدید زیادی برای درمان ناباروری زنان و مردان بکار گرفته می‌شود. برخی از آن‌ها را در زیر شرح داده‌ایم. اکثر افراد فکر می‌کنند هزینه درمان ناباروری با این روش‌ها بسیار زیاد است اما بسته به‌شدت مشکل زوجین و نوع درمان، می‌تواند متفاوت باشد. شما عزیزان می‌توانید به مراکزی که تسهیلاتی مثل وام برای درمان ناباروری ارائه می‌دهند مراجعه کنید و روند درمانتان را به تعویق نیندازید.

اول از همه باید بدانید که چه کارهایی باعث نازایی میشه! ناباروری مردان بسته به علت زمینه‌ای، می‌تواند با روش‌های دارویی، جراحی یا فناوری کمک باروری درمان شود. درمان‌های دارویی و جراحی معمولاً توسط یک دکتر اورولوژیست که در زمینه‌ی ناباروری تخصص دارد یا متخصص درمان ناباروری مردان تهران و شهرستان‌ها، کنترل می‌شوند. متخصص غدد درون‌ریز ممکن است برای کمک به درمان ناباروری فاکتورهای مردانه، تلقیح درون رحمی اسپرم (IUI) یا لقاح آزمایشگاهی (ای وی اف) را ارائه دهد.

متن انگلیسی:
«Sometimes, the issues that cause infertility in couples are present at birth. Other times, they develop later in life.»
ترجمه متن:
«برخی از علت‌های نازایی مادرزادی هستند، اما برخی دیگر به مرور زمان ایجاد می‌شوند.»

به نقل از mayoclinic

بیش از یک ساله تلاش می‌کنی باردار شی و نمی‌تونی؟

همین حالا مشاوره نازایی بگیر!

دارو برای درمان نازایی و ناباروری (برای درمان نازایی چه بخوریم؟)

ناباروری می‌تواند یک سفر چالش برانگیز برای بسیاری از زوج‌ها باشد. خوشبختانه، پیشرفت‌های علم پزشکی منجر به درمان‌های دارویی مؤثر شده است. برای درمان نازایی از داروهای مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آنها ممکن است همزمان با هم یا در کنار سایر روش‌های درمان نازایی به کار گرفته شوند. در ادامه به بررسی داروهای درمان نازایی پرداخته‌ایم:

۱. کلومیفن سیترات (کلومید یا سروفن) برای درمان نازایی زنان

هدف از مصرف این دارو تحریک تخمک گذاری در خانم‌هایی است که سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر اختلالات تخمک گذاری دارند. کلومیفن سیترات غده هیپوفیز را تحریک می‌کند تا FSH و LH بیشتری آزاد کند، که باعث تحریک رشد فولیکول تخمدان حاوی تخمک می‌شود. نحوه مصرف آن به صورت خوراکی است که معمولاً به مدت ۵ روز در اوایل چرخه قاعدگی تجویز می‌شود.

۲. درمان نازایی با گنادوتروپین ها (Follistim، Gonal-F، Menopur)

زمانی که کلومیفن بی‌اثر است از این دارو استفاده می‌شود. همچنین از آن برای درمان IVF کمک گرفته می‌شود. گنادوتروپین مستقیماً تخمدان‌ها را برای تولید چندین تخمک تحریک می‌کند. نحوه مصرف این دارو معمولا به صورت فرم تزریقی است. دوز و مدت زمان مصرف بستگی به پاسخ فردی دارد.

۳. متفورمین (گلوکوفاژ)

این دارو کمک به تخمک گذاری برای زنان مبتلا به PCOS می‌کند. با مصرف متفورمین مقاومت به انسولین که اغلب با PCOS مرتبط است، بهبود پیدا می‌کند. این دارو خوراکی است و دوز بر اساس نیازهای فردی متفاوت است.

رای درمان نازایی چه بخوریم؟
برخی داروها در درمان ناباروری اثرات مناسبی دارند.

۴. لتروزول (Femara) برای درمان نازایی مردان و زنان

لتروزول (با نام تجاری ®Femara) دارویی است که غالباً بدون تجویز برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌شود. این دارو با کاهش موقتی سطح پروژسترون در خانم‌ها عمل می‌کند که باعث می‌شود مغز به طور طبیعی FSH بیشتری تولید کند. این دارو اغلب برای تحریک تخمک‌گذاری در زنانی با PCOS و زنانی با تخمک‌گذاری عادی استفاده می‌شود تا تعداد تخمک‌های بالغ تولید شده در تخمدان را افزایش دهد. لتروزول نیز از طریق دهان مصرف می‌شود. لتروزول به‌منظور درمان دارویی ناباروری در مردان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دارو به صورت خوراکی و یک بار در روز به مدت ۵ روز در اوایل سیکل قاعدگی تجویز می‌شود.

۵. بروموکریپتین و کابرگولین

بروموکریپتین (با نام تجاری ®Parlodel) و کابرگولین (با نام تجاری ⓇDostinex) داروهایی هستند که دلیل مقادیر بالای پرولاکتین برای زنانی با مشکلات تخمک‌گذاری تجویز می‌شوند و ناباروری ناشی از سطوح بالای پرولاکتین را درمان می‌کند. این دارو به صورت خوراکی و واژینال تجویز می‌شود.

بسیاری از داروهای باروری احتمال دوقلو، سه‌قلو و چندقلو شدن جنین را افزایش می‌دهند. زنانی که چندقلو باردار هستند ممکن است در دوران بارداری با مشکلات بیشتری روبرو شوند. جنین‌های چندقلو بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس (خیلی زود) قرار دارند. همچنین نوزادان زودرس به میزان بالایی در معرض مشکلات سلامتی و رشد قرار دارند.

در این ویدئو دکتر سیروس رستمی فوق تخصص نازایی به سؤالات کاربردان در مورد نازایی پاسخ می‌دهد.

درمان ناباروری با تلقیح درون رحمی (IUI)

تلقیح درون رحمی (IUI) پیشرفته‌ترین روش درمان ناباروری به حساب می‌آید. این روش نوعی درمان ناباروری است که معمولاً لقاح مصنوعی نیز نامیده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که آی یو آی برای چه کسانی جواب می دهد، باید با دکتر مشورت کنید. در این پروسه، اسپرم‌هایی که به طور مخصوص آماده شده‌اند در رحم زن کاشته می‌شوند. گاهی اوقات زنان قبل از انجام IUI، با داروهایی که تخمک‌گذاری را تحریک می‌کنند نیز درمان می‌شوند.

درمان ناباروری با iui معمولاً برای درمان این موارد استفاده می‌شود:

  • ناباروری خفیف فاکتور مردانه
  • زوج‌هایی با ناباروری با دلیل ناشناخته

متن انگلیسی:
«Intrauterine insemination (IUI) is a fertility treatment that gives sperm a better chance at fertilizing an egg. This treatment can improve pregnancy chances for some couples and individuals.»
ترجمه متن:
«لقاح داخل رحمی (IUI) یکی از انواع درمان‌های نازایی است که به اسپرم شانس بهتری برای بارور کردن تخمک می‌دهد. این درمان می‌تواند شانس بارداری را برای برخی از زوج‌ها بیشتر کند.»

به نقل از pennmedicine
درمان ناباروری با تلقیح درون رحمی (IUI)
آی یو آی یکی از راه‌های درمان ناباروری است.

درمان نازایی با فناوری کمک باروری (ART)؛ IVF یا ای وی اف

فناوری کمک باروری (ART) شامل تمام درمان‌های باروری است که طی آن‌ها، تخمک یا جنین در خارج از بدن مدیریت می‌شود. به‌طورکلی، پروسه‌های ART شامل موارد زیر هستند:

  • برداشتن تخمک بالغ از تخمدان با استفاده از سوزن
  • ترکیب تخمک و اسپرم در آزمایشگاه
  • برگرداندن جنین به بدن زن یا اهدای آن به زنی دیگر.

نوع اصلی ART، لقاح آزمایشگاهی (IVF) است. آی وی اف (IVF) به معنای بارداری خارج از بدن، رایج‌ترین نوع ART است. مراحل ای وی اف به اینصورت است که تخمک و اسپرم در آزمایشگاه ترکیب می‌شوند تا جنین را ایجاد کنند. بعد از حدود ۳ الی ۵ روز، جنین (یا جنین‌ها) به رحم زن منتقل می‌شوند. جنین همچنین می‌تواند برای استفاده در آینده منجمد شود. هنگامی که یک یخ جنین منجمد شده آب می‌شود و به رحم زن منتقل می‌شود، به این پروسه انتقال جنین فریز شده (FET) گفته می‌شود.

تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) نوعی از IVF است که اغلب برای زوج‌هایی با ناباروری فاکتور مردانه استفاده می‌شود. با استفاده از ICSI، یک اسپرم به تخمک بالغ تزریق می‌شود. جایگزین ICSI، لقاح معمولی (conventional) است که تخمک به همراه تعداد بالایی اسپرم در پتری دیش قرار می‌گیرد و اسپرم به‌تنهایی تخمک را بارور می‌کند.

انتقال زیگوت به لوله فالوپ (ZIFT) یا انتقال جنین به لوله‌‌های رحمی و انتقال گامت به لوله فالوپ (GIFT) از دیگر روش‌های ART هستند. با استفاده از ZIFT، لقاح در آزمایشگاهی مشابه با IVF رخ می‌دهد. سپس جنین بسیار کوچک، به‌جای رحم، به لوله‌ی فالوپ منتقل می‌شود. GIFT شامل انتقال اسپرم و تخمک به درون لوله‌ی فالوپ است و لقاح در بدن زن رخ می‌دهد.

نکات مهم آی وی اف و art

اقدامات ART گاهی شامل استفاده از تخمک‌های اهدایی (تخمک‌های یک زن دیگر)، اسپرم‌های اهدایی یا جنین اهدایی هستند. تخمک‌های اهدایی گاهی برای زنانی استفاده می‌شوند که نمی‌توانند تخمک تولید کنند. همچنین اگر زن یا مرد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی‌ای باشند که ممکن است به کودک منتقل شود، از تخمک‌ها یا اسپرم‌های اهدایی استفاده می‌شود. یک زن یا زوج نابارور نیز ممکن است از جنین اهداشده استفاده کنند. این جنین‌ها یا در درمان ناباروری توسط زوج‌ها تولید شده‌اند یا از تخمک و اسپرم اهدایی ایجاد شده‌اند.

زنانی که تخمدان دارند اما رحم ندارند می‌توانند از رحم اجاره‌ای استفاده کنند. این روش همچنین گزینه‌ی مناسبی برای زنانی است که به علت بیماری‌های جدی نباید باردار شوند. در این شرایط، زن از تخمک خود استفاده می‌کند. درصد موفقیت این روش متفاوت است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد از جمله کلینیکی که این پروسه را انجام می‌دهد، تشخیص ناباروری و سن زنی که تحت این پروسه قرار گرفته است. عامل آخر (سن زن) از اهمیت به‌خصوصی برخوردار است.

فناوری کمک باروری، پرهزینه و وقت‌گیر است اما به خیلی از زوج‌هایی که با سایر روش‌ها احتمال فرزند دار شدن را نداشتند، این امکان را داده که بچه‌دار شوند. یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی ART، بارداری چندقلویی است. با محدودکردن تعداد جنین‌هایی که به رحم برگردانده می‌شوند، می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد و تا حدی آن را کاهش داد.

درمان نازایی با فناوری کمک باروری (ART)؛ IVF یا ای وی اف
ART یکی دیگر از روش‌های درمان ناباروری است.

درمان نازایی با جراحی

یکی از روش‌های جدید درمان ناباروری جراحی با لاپاروسکوپی است. در این روش متخصص زنان و زایمان از این روش برای تشخیص ناباروری استفاده می‌کند. این روش بسیار راحت و دارای کمترین عوارض بوده و خطرات کمی برای بیماران به دنبال دارد.

متخصصان در مراکز درمان ناباروری، با این روش ۲ الی ۳ سوراخ در زیر شکم ایجاد کرده و از طریق دوربین‌های دیجیتال ریزی لوله‌های فالوپ، رحم و تخمدان‌ها را از نظر چسبندگی، ایجاد توده، کیست و تحریکات عصبی بررسی می‌کند. این روش حتی به‌منظور قرارگیری تخمک در لوله‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گاهی جراحی‌های باز شکمی برای درمان چسبندگی‌های رحم و تخمدان یا برداشتن کیست‌ها لازم می‌شود. این روش معمولاً درصورتی‌که بیمار با دارو درمان نشود انجام می‌گیرد.

درمان نازایی با جراحی
برخی جراحی‌های می‌توانند به درمان ناباروری کمک کنند.

درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی کم توان یا سطح پایین

لیزردرمانی یکی از جدیدترین روش‌های درمان ناباروری است. مطالعات جدیدی برای ایجاد ارتباط میان بهبود باروری طبیعی و لیزردرمانی آغاز شده‌اند. تحقیقاتی برای حمایت از استفاده از لیزردرمانی سطح پایین (LLLT) برای بهبود باروری زنان و مردان در حال انجامند. لیزرهای با قدرت بالا معمولاً در پروسه‌های پزشکی به هدف ایجاد برش یا ازبین‌بردن بافت‌ها استفاده می‌شوند. از لیزرهای سطح پایین می‌توان برای تسکین درد و تحریک و بهبود عملکرد سلول‌ها استفاده کرد.

از روش LLLT می‌توان به طور اختصاصی برای بهبود باروری زنان استفاده کرد تا به تحریک و افزایش جریان خون در اندام‌های تناسلی کمک کرد. این اقدام به افزایش تولید انرژی سلولی کمک می‌کند که می‌تواند کیفیت تخمک را بهبود دهد. LLLT به‌ویژه برای زنان مسن که ممکن است از کاهش کیفیت تخمک ناشی از سن رنج ببرند، تأثیرگذار است. یک مطالعه در ژاپن اثرات LLLT روی زنان به‌شدت نابارور که قبلاً با درمان‌های کمک باروری نتایج ناموفقی داشتند را بررسی کرد. این مطالعه با آزمایش اولیه‌ی ۴۷ بیمار آغاز شد و ۱۶ نفر از بیماران (۲۱/۷%) به بارداری رسیدند.

آیا لیزردرمانی برای درمان نازایی خوب است؟

به علت موفقیت فوری‌، این آزمایش گسترش یافت و تعداد افراد تحت مطالعه به ۷۰۱ نفر افزایش یافت. از ۷۰۱ زنی که تحت LLLT قرار گرفته بودند، ۲۲/۳% به بارداری رسیدند. بالای ۵۰% از این بارداری‌ها منجر به زایمان نوزاد زنده شدند. هیچ عارضه‌ی جانبی در هیچ یک از بیماران این مطالعه مشاهده نشد. محققان نتیجه گرفتند که LLLT یک تکنیک بدون درد است که می‌تواند برای زنانی که تحت درمان باروری قرار دارند استفاده شود.

نشان داده شده است که LLLT برای درمان باروری مردان، درصد سلول‌های اسپرم زنده را افزایش می‌دهد و تحرک سلول‌ها را بهبود می‌دهد. متخصصین باروری به دلیل اثرگذاری بالا و نبود درمان‌های جایگزین با نتایج مشابه، LLLT را به‌عنوان یک درمان اساسی برای ناباروری مردان معرفی کردند. محققان بر این باورند که به علت نبود عوارض جانبی، باید تا حد ممکن به طور گسترده از LLLT استفاده شود.

درمان نازایی با گیاهان دارویی و درمان نازایی خانگی

برخی معتقدند که ممکن است با روش‌های گیاهی هم بتوان نازایی را درمان کرد. البته که این بستگی به شرایط و علت نازایی دارد و باید با پزشک مشورت کنید. طب سنتی تأثیر بسزایی بر روی درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌ها داشته و دارد. درمان ناباروری زنان در طب سنتی در کنار روش‌های پزشکی می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد. گیاهان زیادی در این راستا می‌توانند کمک‌کننده باشند؛ ما در این مقاله فقط به چند معجون معجزه‌آسا در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

۱. درمان ناباروری با زنجبیل (درمان نازایی در طب سنتی)

زنجبیل یکی از مؤثرترین راه‌های درمان ناباروری زنان در طب اسلامی است زیرا دارای طبع بسیار گرمی است؛ بنابراین هم برای درمان کیست در زنان بسیار مناسب است و هم باروری در مردان را بهبود می‌بخشد؛ زیرا باعث افزایش هورمون تستوسترون می‌شود. روش‌های مصرف زنجبیل بسیار زیاد است؛ از جمله راحت‌ترین شیوه‌های مصرف زنجبیل می‌توان به مصرف دمنوش آن اشاره کرد یا پودر آن را روی غذا ریخت و مصرف کرد.

۲. درمان نازایی با عسل و دارچین (درمان نازایی با ژل رویال)

برای زنان نابارور:

نصف قاشق چای‌خوری عسل را با کمی دارچین مخلوط کرده و روی لثه و دهان خود بمالید. دهانتان را برای چند ثانیه ببندید تا از طریق بزاق جذب شود. این کار را به طور منظم و مداوم هر روز انجام دهید.

برای مردان نابارور:

هر شب قبل از خواب ۲ قاشق غذای خوری عسل طبیعی میل کنند. این روش یکی از بهترین راه‌های درمان ناباروری مردان با داروهای بهبود عملکرد جنسی گیاهی محسوب می‌شود.

ژل رویال از عسل گرفته می‌شود و برای درمان نازایی و تقویت قوای جنسی موثر است.

درمان نازایی با عسل و دارچین (درمان نازایی با ژل رویال)
برخی مواد غذایی و گیاهی به درمان ناباروری کمک می‌کنند.

۳. درمان نازایی با عسل و سیاه دانه

سیاه دانه یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان نازایی محسوب می‌شود. این دانه معجزه‌آسا نه‌تنها قاعدگی را تنظیم می‌کند بلکه باعث منظم شدن روند تخمک‌گذاری شده و باعث ارتقای شانس باروری می‌شود. اگر آن را با عسل مخلوط کنید و بخورید تأثیر مؤثرتری خواهد داشت.

۴. درمان ناباروری با یوگا

ممکن است زیاد یک چیز خوب آن‌قدرها هم خوب نباشد و ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست. انجام زیاد فعالیت‌های فیزیکی قدرتی، مثلاً انجام ۵ ساعت یا بیشتر تمرین‌هایی با شدت بالا، ممکن در واقع باردار شدن را سخت‌تر کند. احتمالاً به این دلیل که شما با این کار، مواد مغذی که بدن برای باردار شدن نیاز دارد را ضعیف می‌کنید.

یوگا یک تمرین معنوی باستانی است که پاسچرهای فیزیکی (آساناها) را با تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن ترکیب می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که یوگا می‌تواند نرخ باروری را در بین زنان تحت فناوری‌های کمک باروری (ART) افزایش دهد. این کار احتمالاً از طریق کاهش سطح استرس و در نتیجه کاهش سطح هورمون کورتیزول انجام می‌گیرد. هورمون کورتیزول می‌تواند در باروری فرد تداخل ایجاد کند.

علاوه بر این، یوگا می‌تواند به افراد در کاهش وزن نیز کمک کند که این امر به نوبه خود به آماده‌شدن بدن برای بچه کمک می‌کند. در واقع حتی بعضی کلینیک‌های باروری جلسات یوگا را در برنامه کار خود قرار می‌دهند. بر اساس یافته‌های انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM)، در حدود ۱۲ درصد تمام ناباروری‌ها، در نتیجه‌ی کمبود یا اضافه‌وزن هستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که حفظ وزن نرمال می‌تواند شانس موفقیت شما را در تولیدمثل و فرزندآوری افزایش دهد.

به‌خاطر داشته باشید که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یوگا می‌تواند باروری شما را به طور مستقیم افزایش دهد. تلاش برای بارداری می‌تواند استرس‌زا باشد بنابراین انجام فعالیت‌هایی مثل یوگا که آرامش فرد را افزایش می‌دهند، می‌تواند به تسکین‌بخشی از این استرس کمک کند.

درمان ناباروری با یوگا
تمرینات یوگا یکی از راه‌های کمک‌کننده به درمان نازایی است.

درمان ناباروری با هیپنوتیزم

اگر موقعی که به هیپنوتیزم فکر می‌کنید تصویر کارهای یک شعبده‌باز به ذهن شما می‌آید، وقت آن است که طرز فکر خود را در مورد این نوع تمرکز آموزش‌دیدنی تغییر دهید. هیپنوتیزم برای درمان پاره‌ای از بیماری‌ها مثل اضطراب، اختلالات تغذیه‌ای و باروری نیز به کار می‌رود.

بعضی کارشناسان فکر می‌کنند هیپنوتیزم می‌تواند باروری را با ایجاد آرامش در فرد افزایش دهد. این کار می‌تواند به پذیرا کردن بدن زن برای بارداری کمک کند، مخصوصاً اگر اضطراب و استرس در سر راه تصمیمات شما برای حاملگی قرار گرفته باشد.

استرس چطور باروری را مختل می‌کند؟ استرس یک عکس‌العمل جنگ یا گریز ایجاد می‌کند و به بدن دستور می‌دهد که هورمون‌هایی مثل کورتیزول را آزاد کند که آن هم به نوبه خود در تعادل هورمونی لازم برای تخمک‌گذاری، لقاح و لانه‌گزینی تخم اختلال ایجاد می‌نماید.

پس منطقی است که کاهش استرس از طریق هیپنوتیزم بتواند باروری را افزایش دهد. اما هنوز تحقیقات علمی رابطه محکمی را بین هیپنوتیزم و افزایش باروری ثابت نکرده‌اند. اگر هیپنوتیزم همان چیزی است که می‌خواهید امتحانش کنید، می‌توانید تکنیک آن را با کمک یک روانشناس یاد بگیرید.

درمان نازایی تکنیک های ریلکسیشن و کنترل استرس

به جز هیپنوتیزم و یوگا، دیگر تکنیک‌های آرامش جسم و روح مثل مراقبه، تجسم خلاق و صحبت‌درمانی (رودررو با یک مشاور یا در یک گروه حامی) نیز می‌توانند به تسکین استرس کمک کنند.

و از آنجایی که استرس می‌تواند باروری را مختل کند، هرکدام از این روش‌های کاهش استرس می‌توانند ذهن و جسم شما را برای بارداری آماده کنند. با اینکه تکنیک‌های آرامش جسم و روان قطعاً روش خوب و مثبتی برای انجام هستند ولی اگر شما بیش از ۳۵ سال دارید و ۶ ماهی هست که قصد باردار شدن دارید، یا اگر کمتر از ۳۵ سال دارید و بیش از یک سال است که برای حاملگی اقدام کرده‌اید، شاید بهتر باشد در مورد گزینه‌هایی به جز درمان‌های باروری طبیعی با دکتر زنان خود صحبت کنید.

حتی اگر منتظرید و در حال کاهش سطح استرس خود می‌باشید، احتمالاً نمی‌خواهید که پیدا شدن گزینه دیگری که بتواند به شما در باردار شدن کمک کند را به تعویق بیندازید. خوب است این روش‌های طبیعی را به همراه روش‌های پزشکی انجام دهید.

بهترین راه درمان ناباروری برای تو چیه؟ همین الان مشاوره بگیر

طب سوزنی در درمان ناباروری مردان و زنان

احتمالاً می‌دانید که طب سوزنی عبارت است از فرو کردن سوزن‌هایی نازک و کوچک در نقاط خاصی از بدن. اما ممکن است ندانید که این کار چطور به درمان ناراحتی شما کمک می‌کند. بر اساس طب سنتی چین، سوزن‌ها راه انرژی (چی) را باز می‌کنند و جریان خون را افزایش می‌دهند تا حد حالت تعادل را در بدن بهبود ببخشند. بر اساس یافته‌های پزشکان غربی، سوزن‌ها سیستم عصبی را برای آزادکردن مواد شیمیایی تحریک می‌کنند و این امر به کاهش درد و افزایش بهبودی کمک می‌کند. حتی تصاویر MRI  نشان می‌دهند که طب سوزنی روی مغز نیز تأثیر می‌گذارد.

طب سوزنی وقتی که به باروری مربوط باشد، می‌تواند رساندن خون به ارگان‌های تناسلی، تحریک هورمو‌ن‌ها، تنظیم تخمک‌گذاری و کاهش استرس را بهبود ببخشد که همه اینها می‌توانند به افزایش شانس باردار شدن کمک کنند. به همین دلیل، طب سوزنی یکی از محبوب‌ترین درمان‌های باروری طبیعی است که فقط مختص به زنان نیست. طب سوزنی در مردان می‌تواند کیفیت و تعداد اسپرم‌ها را افزایش دهد.

طب سوزنی می‌تواند به‌خودی‌خود یک درمان باشد یا می‌تواند قسمتی از برنامه درمانی کلی باشد که شامل گیاهان دارویی، مشاوره تغذیه یا دیگر تکنیک‌های همه‌جانبه است. علاوه بر تحقیقاتی که از توانایی طب سوزنی در کاهش استرس و افسردگی پشتیبانی می‌کنند، مطالعات زیاد دیگری نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند به بهبود نتایج بارداری IVF نیز کمک کند. در این مطالعات زنانی که تحت درمان IVF قرار گرفته بودند، زمانی که بلافاصله قبل و بعد از انتقال جنین طب سوزنی را انجام دادند، نرخ بارداری و میزان زاد ولد بیشتری را نشان دادند.

درمان نازایی با مراقبت های کایروپراکتیک

بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که تنظیم کایروپراکتیک (تنظیم ستون فقرات و دیگر نواحی بدن با استفاده از حرکات دست درمانگر) می‌تواند باروری را افزایش دهد. چطور؟ اعصاب سیستم تناسلی از طریق ستون فقرات جریان پیدا می‌کنند و تنظیم ستون فقرات می‌تواند به بهبود تعادل هورمونی کمک کرده و شانس باردار شدن را افزایش دهد.

هیچ شواهد علمی مبنی بر این وجود ندارد که مراقبت‌های کایروپراکتیک بتوانند به باروری کمک کنند؛ بنابراین تضمینی هم نیست که این روش مؤثر باشد. به‌علاوه، همان‌طور که ممکن است تصور کنید مراقبت‌های کایروپراکتیک ممکن است در دستان یک پزشک ناوارد خطرناک هم باشد. تنظیم ستون فقرات یک کار بسیار دشوار است و هنر دکتر ارتوپد یا طب فیزیکی و توانبخشی را می‌طلبد. پس حتماً مطمئن شوید که به یک متخصص کایروپراکتیک معتبر معرفی شوید.

رژیم غذایی مناسب برای درمان ناباروری چیست؟
کاهش وزن یکی از راه‌های مؤثر در درمان ناباروری است.

رژیم غذایی مناسب برای درمان ناباروری چیست؟

شواهد محکمی وجود دارد که می‌گوید داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما در باردار شدن کمک کند. بر طبق مطالعات دانشگاه هاروارد، خوردن مواد غذایی دارای فیبر بالا، پروتئین سبزی‌ها و چربی‌های تک غیراشباع می‌تواند با ریسک کمتر ناباروری مرتبط باشد. مصرف یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به حفظ وزن در محدوده توصیه‌شده نیز کمک کند که این امر نیز به نوبه‌ی خود می‌تواند شانس موفقیت در فرزندآوری را افزایش دهد.

مقادیر زیاد کربوهیدرات علاوه بر ایجاد التهاب می‌توانند بر سطح هورمون‌های تناسلی نیز تأثیر بگذارند. شکر و کربوهیدرات نقش مستقیمی بر میزان قند خون و سطح انسولین بازی می‌کنند. اگر سطح انسولین یا قند خون بیش از حد افزایش پیدا کند، ممکن است سطح هورمون‌های تناسلی از تعادل خارج شود که این امر می‌تواند منجر به عدم تخمک‌گذاری شده و مستقیماً باروری را در زنان تحت تأثیر قرار دهد. مواد غذایی حاوی شکر و کربوهیدرات بالا عبارتند از:

  • میوه‌ها
  • نان
  • برنج
  • سیب‌زمینی
  • شیرینی‌های قندی مثل آب‌نبات

یک رژیم حاوی کربوهیدرات بالا باعث تخمیر در روده‌ها می‌شود که مقادیر زیادی گرما تولید می‌کند. روده‌ها درست بالای اندام‌های تناسلی واقع شده‌اند، بنابراین وقتی گرما تولید می‌کنند باعث بروز التهاب در این اندام‌ها می‌شوند. التهاب مقدار جریان خون را در سرتاسر بدن کاهش می‌دهد. مخصوصاً در تخمدان‌ها، رحم و بیضه‌ها. در هر صورت موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • مصرف فیبر را کمتر کنید.
  • مصرف سویا باروری طبیعی را افزایش می‌دهد.
  • آنتی‌اکسیدان برای افزایش باروری مفید است.
  • وجود آهن مناسب و کافی در خون برای بارداری مهم است.
  •  مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها در درمان ناباروری مؤثر است.

مراکز دولتی درمان ناباروری در تهران مکمل‌های باروری را به تمام زوج‌ها توصیه می‌کند. این در مورد زوج‌هایی که در باردارشدن از طریق طبیعی یا از طریق دیگر روش‌های تولیدمثل مشکل دارند صدق می‌کند. مکمل‌های باروری را باید از ۹۰ روز قبل از اقدام به باردارشدن مصرف کرد. این برای آن است که مکمل بتواند تولید اسپرم و تخمک را تا حداکثر امکان حمایت کند.

پرهیز از غذاهای مضر به درمان ناباروری
استفاده از مواد غذایی مناسب و پرهیز از غذاهای مضر به درمان ناباروری کمک شایانی خواهد کرد.

برای افزایش اسپرم چه غذایی بخوریم؟

رژیم غذایی شما می‌تواند نقش بزرگی را در سلامت باروری‌تان بازی کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که برخی مواد غذایی خاص در کاهش تعداد اسپرم دخیل هستند. این مواد غذایی عبارت هستند از:

  • گوشت‌های فراوری شده مثل هات‌داگ و سالامی
  • مواد غذایی دارای چربی ترانس
  • فرآورده‌های سویا
  • محصولات لبنی پرچرب مثل شیر کامل
  • مواد غذایی که در تولید آنها از آفت‌کش استفاده می‌شود
  • مواد غذایی بسته‌بندی‌شده با بیسفنول ای (BPA)
داروعملکرد
کلومیفن سیترات (کلومید یا سروفن)تخمک گذاری را در زنان مبتلا به PCOS یا سایر اختلالات تخمک گذاری تحریک می‌کند.
گنادوتروپین‌ها (Follistim، Gonal-F، Menopur)زمانی که کلومیفن بی‌اثر است یا برای درمان IVF استفاده می‌شود. تخمدان‌ها را برای تولید چندین تخمک تحریک می‌کند.
متفورمیناین دارو کمک به تخمک گذاری برای زنان مبتلا به PCOS می‌کند. با مصرف متفورمین مقاومت به انسولین که اغلب با PCOS مرتبط است، بهبود پیدا می‌کند
لتروزولبا کاهش موقتی سطح پروژسترون در خانم‌ها عمل می‌کند که باعث می‌شود مغز به طور طبیعی FSH بیشتری تولید کند.
کابرگولینناباروری ناشی از سطوح بالای پرولاکتین را درمان می‌کند.
بروموکریپتینناباروری ناشی از سطوح بالای پرولاکتین را درمان می‌کند.
درمان دارویی نازایی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مقاله سعی کردیم به طور جامع راه‌های درمان ناباروری را بررسی کنیم. دقت کنید قبل از انجام هر یک از این روش‌ها، یک مرکز نازایی خوب پیدا کنید. مراجعه به مراکزی همچون مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، مرکز درمان ناباروری میلاد تبریز یا هر مرکز تخصصی در شهر خودتان می‌تواند در گرفتن نتیجه بهتر تأثیرگذار باشد. برای دریافت نوبت فوق تخصص زنان و زایمان یا بهترین دکتر اورولوژی می‌توانید و از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و اولین نوبت را دریافت کنید. در مواردی دکتر تغذیه و دکتر مامایی هم به شما کمک می‌کنند. همچنین برای گرفتن مشاوره آنلاین یا تلفنی از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

آزمایش ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی پروسه‌ای است که برای تشخیص اختلالات ژنتیکی یا ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین‌های ایجاد شده توسط چرخه‌ی IVF استفاده می‌شود. طی این پروسه یک یا چند سلول از هر جنین نمونه‌برداری می‌شود و برای آزمایش فرستاده می‌شود. این روش‌ها قبلاً با عنوان غربالگری ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی (PGS) یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی (PGD) شناخته می‌شدند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) شایع‌ترین علل ناباروری در زنان است. بسیاری از زنان سال‌ها از PCOS رنج می‌برند. آن‌ها تا زمانی که پس از تلاش برای باردار شدن دنبال درمان باروری می‌گردند، متوجه وجود این بیماری نمی‌شوند. معمولاً بیش از ۵۰% از موارد PCOS تشخیص داده نمی‌شوند.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک حدود یک نفر از هر ۱۰ زن را در سال‌های فرزندآوری آنها تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند در باروری آنها اختلال ایجاد کند.

زنانی که مبتلا به PCOS هستند تخمدان‌های بزرگ‌تری دارند که ممکن است به کیست‌های کوچک زیادی مبتلا شوند. این کیست‌ها منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شوند. این عدم تعادل هورمونی روند تخمک‌گذاری را مختل می‌کنند. همچنین ممکن است مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند. ۲۵ تا ۳۰ درصد از موارد ناباروری ناشی از عدم توانایی تخمک‌گذاری در زنان هستند.

نشان داده شده است که درجه حرارت بالا سبب آسیب اسپرماتیک می‌شود. شرکت‌کنندگان در یک مطالعه در خصوص فشار گرمایی، علائمی از کم‌تحرکی اسپرم و افزایش درصد اسپرم‌هایی ناقص را نشان دادند. مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو نشان داد که قرارگرفتن در معرض آب گرم می‌تواند منجر به ناباروری مردان شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت که روی تأثیر سونای مکرر بر روی پارامترهای منی تمرکز داشت. این مطالعه نتایج مشابهی با مطالعه‌ی UCSF در خصوص قرارگرفتن در معرض گرمای مرطوب را ارائه داد. قرارگرفتن در معرض گرمای خشک یا سونا باعث اختلال در اسپرماتوژنز می‌شود. تغییر در پارامترهای اسپرم و بسته‌بندی DNA اسپرم) می‌تواند هر یک از راه‌های درمان ناباروری در مردان را مختل کنند.

ریلکس کنید و استراحت کنید! اگر اخیراً از وان آب داغ یا سونا استفاده کرده‌اید نترسید. تحقیقات نشان داده‌اند که آسیب ناشی از قرارگرفتن در معرض گرما با گذر زمان قابل‌بازگشت است.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان نازایی

  1. محمد محمدی هستم از اصفهان گفت:

    تخمه ضعیف، است اب منی هم را یا اسپرم را تخمه جذب نمیکنه خانم ۲۰ سال شه حمل نمی گیره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ربطی ندارد
      هر دو باید جداگانه معاینه شوید

  2. شبنم پورختیار گفت:

    ۴۵ ساله نابارور

  3. مدیر مرکز درمان ناباروری بهپویان گفت:

    با سلام . مدیر مرکز درمان ناباروری بهپویان (بهپویان رویش امید) هستم. مطالب شما در خصوص ناباروری کامل و جامع است و به شما و همکارانتان خسته نباشی عرض می‌کنم. با اجازه لینک مرکز رو قرار می‌دم تا بتونیم به دوستانی که نیاز به درمان تخصصی دارند کمک کنیم. ممنون از شما
    https://behpooyanmedtour.com/

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مایه خرسندی ماست
      تندرست باشید