نفخ شکم چیست؟ شایع‌ترین دلایل و درمان‌های آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نفخ شکم در نتیجه تولید گاز در هضم و جذب غذا ایجاد می‌شود. این مساله برای افراد آزاردهنده است. یافتن درمانی مناسب برای این مشکل کمک‌کننده است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

what-is-flatulence
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، نفخ شکم است. نفخ یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است و به طور میانگین هر شخص روزانه ۵ تا ۱۵ بار آن را تجربه می‌کند. اما بدون شک برخی عوامل در ایجاد آن موثر هستند. در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم، علل اصلی نفخ شکم چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ کدام غذاها نفخ را تشدید می‌کنند؟ آیا نفخ می‌تواند نشانه بیماری خاصی باشد؟ آیا ممکن است نفخ خطرناک باشد؟

اگر به طور مداوم دچار نفخ شکم می‌شوید و به دنبال درمان آن هستید، می‌توانید برای مراجعه به دکتر گوارش از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

نفخ شکم چیست؟

یکی از مشکلات شایع گوارشی نفخ شکم یا باد معده است. نفخ شکم در نتیجه گاز تولیدی در سیستم گوارش ایجاد می‌شود. گاز در نتیجه هضم غذای خورده شده، تولید می‌شود. سیستم گوارش هنگام هضم غذا گاز تولید می‌کند. معمولا افراد گاز تولید شده را یا از طریق دهان (آروغ زدن) یا از طریق مقعد (خروج گاز روده) خارج می‌کنند. این اتفاقات ممکن است تا بیست بار در روز رخ دهد که طبیعی هستند. اما ممکن است دردناک و آزاردهنده باشند. همچنین گاز از دو طریق ایجاد می‌شود: بلع هوا و هضم غذا به کمک باکتری‌های روده بزرگ. این باکتری‌ها هیدروژن، دی‌اکسیدکربن و متان می‌سازند. البته سیستم گوارش همه افراد از غذاهای مشابه به یک میزان گاز تولید نمی‌کنند.


علائم همراه نفخ شکم چیست؟

در کنار نفخ شکم برای خارج کردن گاز ممکن است آروغ زدن یا دفع مقعدی گاز وجود داشته باشد. همچنین ممکن است درد در شکم یا پهلوها وجود داشته باشد. این درد ممکن است با مشکلات دیگر مانند حمله قلبی یا آپاندیسیت (التهاب آپاندیس) اشتباه گرفته شود.

نفخ شکم همراه با باد معده یا بدون باد معده!

نفخ در واقع احساس پری در شکم است که می‌تواند به دلیل تجمع گاز یا غذا در معده ایجاد شود. این مشکل می‌تواند باعث خروج گاز معده شود. این گاز در اثر بلعیدن هوا و فعالیت باکتری‌های روده بزرگ ایجاد می‌شود. زمانی که تجمع گاز زیاد شود و باد معده خارج نشود، ممکن است باعث درد در شکم شود.

Flatulence
نفخ شکم به دلیل تجمع گاز در سیستم گوارشی ایجاد می‌شود. با برخی روش‌ها می‌توان باد معده را کاهش داد.

دلایل ایجاد نفخ شکم چیست؟

خوردن زیاد کربوهیدرات‌ها که در غذاهایی مانند باقلا و عدس، سبزیجات (مخصوصا بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم فندوقی و پیاز)، میوه‌ها، محصولات لبنی دارای لاکتوز، غذاهای سبوس دار، آب‌میوه‌ها، نوشیدنی‌های بدون الکل وجود دارد با احتمال بیشتری فرد را دچار نفخ شکم می‌کند. همچنین سوربیتول موجود در آب‌نبات‌های بدون شکر، آدامس‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه و آبجو، ممکن است باعث ایجاد نفخ شکم شود.

آروغ زدن‌های مزمن ممکن است نشانه‌ای از مشکل در قسمت فوقانی دستگاه گوارش، مانند زخم معده یا ریفلاکس معده (بازگشت محتویات معده به درون مری که به GERD معروف است) باشند.

اختلالات گوارشی بسیاری باعث نفخ می‌شوند، از جمله:

  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS)
  • بیماری‌های التهابی روده (IBD)
  • انسداد روده
  • بیماری کرون
  • کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده)
  • دیابت
  • عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری‌های ذخیره‌ای
  • فتق: بیرون‌زدگی قسمتی از روده از بافت‌های سست مانند ناف
  • اختلالات غذا خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی
  • پانکراتیت خودایمنی (التهاب لوزالمعده در اثر فعال شدن سلول‌های ایمنی بدن علیه آن)
  • گاستروپارزی (شرایطی که در آن ماهیچه‌های دیواره شکم به طور مناسب عمل نمی‌کنند و باعث اختلال در هضم می‌شوند. در واقع به نوعی فلج معده تلقی می‌شود.)
  • بیماری سلیاک: فرد مبتلا به بیماری سلیاک اختلال آنزیم‌های لازم برای هضم گلوتن دارد.
  • برخی سرطان‌ها.

علت اصلی نفخ غذاهای نفاخی است که می‌خورید. در کنار رژیم غذایی بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند روده تحریک‌پذیر می‌توانند باعث نفخ شوند.

همیشه نفخ داری؟

برای درمان همیشگی نفخ به دکتر گوارش خوب بهت معرفی می‌کنیم.

علت نفخ دائمی شکم چیست؟

معمولا علت ایجاد باد روده به طور مداوم نوع رژیم غذایی و سبک زندگی است. برخی افراد در هضم کربوهیدرات‌های خاص مشکل دارند. لاکتوز، فروکتوز و کربوهیدرات گندم و لوبیا جز این دست از مواد هستند که ممکن است عدم تحمل غذایی ایجاد کنند.

گاهی هم مشکل از رژیم غذایی نبوده و مواردی مانند رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک و اختلالات عملکردی گوارشی باعث بروز این مشکل می‌شوند. اگر با تغییر رژیم غذایی و رعایت نکاتی هنگام غذا خوردن مانند کاهش سرعت خوردن غذا، باز مشکل باد شکم را داشتید، باید برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنید.

علت نفخ شکم در زنان چیست؟

علاوه بر رژیم غذایی و بیماری‌هایی مانند روده تحریک‌پذیر در خانم‌ها ممکن است تغییرات هورمونی نیز باعث باد معده شود. ممکن است خانم‌ها قبل از پریود یا در دوران یائسگی با این مشکل مواجه شوند.

علت نفخ شکم نوزاد چیست؟

باد روده در نوزادان بسیار شایع است و نباید برای آن نگران بود. علت ایجاد باد شکم در نوزادان واردشدن هوا هنگام خوردن شیر است. ممکن است موقعیت نوزاد هنگام گرفتن سینه مادر مناسب نباشد یا شیشه شیر درست در دهان او قرار نگیرد. در این شرایط نفخ شکم ایجاد می‌شود.

علت نفخ شکم کودکان چیست؟

در کودکان معمولا نوع رژیم غذایی و واردشدن هوا هنگام خوردن و آشامیدن باعث نفخ می‌شود. در این شرایط می‌توان با تغییر رژیم غذایی به درمان این مشکل کمک کرد. اما اگر کودک علاوه بر باد معده دچار مشکلاتی مانند درد شکم، کاهش وزن، تب یا مدفوع خونی شده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

Cause of bloating
در بسیاری از موارد می‌توان با درمان‌های خانگی مانند آهسته غذا خوردن باد شکم را کاهش داد

راه درمان نفخ شکم چیست؟

مشکلات گاز با تغییر رژیم غذایی و تلاش برای بلع کمتر گاز برطرف می‌شوند. داروهایی نیز برای رفع این مشکلات وجود دارند.

تغییر رژیم غذایی به معنای حذف غذاهایی است که ایجاد گاز می‌کنند. متاسفانه این کار ممکن است باعث شود ارزش غذایی غذاهای مصرفی پایین بیاید. برای انتخاب رژِیم غذایی که هم سالم باشد و هم گاز کمتری تولید کند به مشورت با پزشک نیاز است.

برخی داروها عبارتند از: ضد اسیدها مخصوصا آنهایی که حاوی سایمتیکون هستند، پروبیوتیک‌ها که برای از بین بردن باکتری‌های بد استفاده می‌شوند و باکتری‌های خوب را به سیستم گوارش اضافه می‌کنند. محصولات دارای لاکتاز که به عدم تحمل لاکتوز کمک می‌کنند، Beano حاوی آنزیمی است که به هضم قند باقلا و بسیاری از سبزیجات دیگر کمک می‌کند.

پزشک ممکن است داروهایی برای کمک به حرکت غذا در سیستم گوارش تجویز کند. این داروها به حرکت سریع‌تر گاز نیز کمک می‌کنند.

برای بلع کمتر گاز می‌توان مصرف آدامس یا آبنبات‌های سفت را کاهش داد، با سرعت کمتری غذا خورد، اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌شود اطمینان حاصل شود که در جای خود قرار دارد و با نی چیزی نوشیده نشود.


درمان دارویی نفخ شکم به چه صورت است؟

برای درمان باد شکم می‌توان از برخی داروهای بدون نسخه استفاده کرد. این داروها عبارتند از:

  • آنتی‌اسیدها: به‌ویژه آنتی‌اسیدهایی که حاوی سیمتیکون هستند.
  • پروبیوتیک‌ها: رشد باکتری‌های تولیدکننده گاز را مهار کرده و باعث افزایش باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش می‌شوند.
  • برخی داروها به افراد دارای عدم تحمل لاکتوز کمک کرده و نفخ شکم را کاهش می‌دهند.

درمان سریع نفخ شکم چیست؟

اگر به دنبال درمان سریع باد شکم هستید، باید به دنبال درمان دارویی باشید. داروهای مختلفی برای کاهش باد معده تجویز می‌شوند. شما می‌توانید از داروخانه داروهایی مانند بیسموت ساب سالیسیلات و سایمتیکون تهیه کنید. برخی از داروها نیز از رشد باکتری‌های تولیدکننده گاز در روده جلوگیری می‌کنند.


قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم مفید است؟

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند که به هضم منظم غذا کمک کرده و باعث کاهش نفخ می‌شوند. پروبیوتیک از در غذاهای تخمیر شده‌ای مانند کلم ترش و ماست یافت می‎شود. اما می‌توانید برای تاثیر بیشتر، قرص پروبیوتیک را بدون نسخه خریداری کنید. این مکمل در کاهش نفخ تاثیر زیادی دارد.

درمان خانگی نفخ شکم

برخی از اقدامات می‌تواند در کاهش نفخ موثر باشد. این موارد عبارتند از:

  • خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر
  • آهسته غذا خوردن
  • پرهیز از جویدن آدامس و نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار: زیرا باعث ورود هوا به دستگاه گوارش می‌شوند.
  • ترک سیگار: سیگار باعث می‌شود، شخص هوای بیشتری را ببلعد و دستگاه گوارش را تحریک می‌کند.
  • انتخاب محصولات لبنی با لاکتوز کم: حذف غذاهایی که لاکتوز بالایی دارند، به کاهش نفخ کمک می‌کند.
  • خوردن حبوباتی که قبل از پختن تخمیر می‌شوند. حبوباتی که فیبر محلول کمتری داشته و محتوای غذایی آنها بالاتر است، نفخ را کاهش می‌دهند.
  • انجام ورزش: عملکرد سیستم گوارشی را افزایش می‌دهد.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها

راه درمان نفخ شکم در بارداری چیست؟

نفخ شکم جز عوارض شایع بارداری است. برای کاهش باد شکم باید روزانه آب بیشتری بنوشید. سعی کنید تا جای ممکن فعالیت بدنی داشته باشید. به رژیم غذایی خود دقت کنید تا متوجه شوید چه مواد غذایی نفخ شکم را بدتر می‌کنند. مصرف این مواد غذایی را تا جای ممکن کاهش دهید. غذاهایی با فیبر بالا را در برنامه غذایی خود قرار دهید.


روش درمان نفخ شکم بعد از غذا چیست؟

اگر بعد از خوردن غذا دچار باد روده می‌شوید، باید برخی موارد را هنگام خوردن غذا رعایت کنید تا این مشکل برطرف شود. تا حد ممکن خوردن مواد غذایی مانند لوبیا، عدس، نخود، کلم و جو را محدود کنید. دقت کنید که عدم تحمل غذایی دارید یا نه. برخی غذاها ممکن است باعث بروز آلرژی در شما شوند.

آهسته غذا بخورید و از نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید. هنگام غذا خوردن از صحبت‌کردن خودداری کنید. زیرا این کار باعث ورود هوا به معده می‌شود. با رعایت این نکات می‌توانید تا مقدار زیادی نفخ شکم را کاهش دهید.


روش درمان نفخ شکم بعد از جراحی چیست؟

پس از عمل جراحی به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی و آنتی‌بیوتیک‌ها هضم غذا کند شده و منجر به یبوست و باد شکم می‌شود. تا زمانی که تاثیر داروها از بین نرود، این عارضه ادامه دارد. تنها راه درمان آن خودداری از خوردن غذاهایی است که نفخ را افزایش می‌دهند. سعی کنید آب بیشتر بنوشید تا یبوست برطرف شود. نوشیدن آب زیاد به کاهش نفخ کمک می‌کند.

برای درمان خانگی نفخ می‌توانید از دمنوش زنجبیل و چای سبز استفاده کنید. همچنین زیره همراه با رازیانه هم می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند.

راهی برای جلوگیری از نفخ شکم وجود دارد؟

با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توان تا حدودی از نفخ بیش از حد جلوگیری کرد. اقدامات زیر می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

  • اجتناب از خوردن غذاهایی که باعث نفخ می‌شوند.
  • خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر در تعداد وعده بیشتر
  • آهسته غذا خوردن و آشامیدن
  • ورزش منظم
  • نوشیدن چای نعناع
Treatment of bloating
اگر باد معده آزاردهنده شده است و با روش‌های خانگی درمان نمی‌شود، باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

نفخ شکم چه ارتباطی با سایر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی دارد؟

نفخ از آن دسته مشکلاتی است که با بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش و حتی مشکلات دیگر اندام‌ها ارتباط دارد. مشکلات زیادی باعث نفخ می‌شوند و بر عکس نفخ می‌تواند باعث ایجاد برخی عوارض و مشکلات دیگر شود. در این قسمت می‌خواهمی بدانیم چه بیماری‌هایی باعث نفخ می‌شوند؟ نفخ شکم نشانه چیست؟ و سؤالاتی از این دست که در بخش کامنت‌ها به دفعات از پزشکان ما پرسیده‌اید.

نفخ شکم نشانه روده تحریک‌پذیر است؟

یکی از دلایل نفخ شکم بیش از حد می‌تواند سندروم روده تحریک پذیر باشد. اگر همراه با نفخ درد معده دارید و مدام دچار اسهال یا یبوست می‌شوید، احتمالا روده شما تحریک‌پذیر بوده و باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

عفونت روده باعث نفخ می‌شود؟

بسیاری از بیماری‌های روده می‌توانند باعث نفخ شکم شوند. عفونت باکتریایی نیز می‌تواند نفخ را افزایش دهد و باعث اسهال یا یبوست شود.

آیا نفخ شکم از علائم کولیت اولسراتیو است؟

کولیت اولسراتیو نوعی بیماری التهابی روده است که باعث التهاب پوشش روده بزرگ می‌شود. علائم این بیماری شامل درد شکم، مدفوع خونی، اسهال، تب، کاهش وزن و سوءتغذیه است. اگر چنین علائمی دارید و نفخ شما شدید شده است، باید برای تشخیص بیماری التهاب روده به متخصص گوارش مراجعه کنید.

علت نفخ شکم همراه با یبوست چیست؟

گاهی ممکن است به دلایل مختلفی مانند نوع غذا یا استرس شخص دچار یبوست شود. معمولا یبوست منجر به نفخ شکم می‌شود. گاهی هم سندروم روده تحریک‌پذیر چنین علائمی ایجاد می‌کند. در این شرایط می‌توانید از داروهای ملین استفاده کنید. این داروها هر دو عارضه را کاهش می‌دهند.

آیا زخم معده باعث نفخ شکم می‌شود؟

گاهی ممکن است نفخ نشانه زخم معده باشد. اگر علاوه بر افزایش نفخ دچار علائمی مانند تغییر اشتها، حالت تهوع، مدفوع خونی، کاهش وزن، سوءهاضمه و درد معده شده‌اید، احتمال دارد علت آن ایجاد زخم در معده باشد.

فرق نفخ شکم و ورم معده چیست؟

ورم معده یا گاستریت بیماری است که در آن مخاط معده ملتهب می‌شود. این بیماری می‌تواند علائمی مانند درد شکم، سوءهاضمه و حالت تهوع ایجاد کند. ورم معده ممکن است ناگهانی ایجاد شود یا به‌صورت مزمن در درازمدت عوارض ایجاد کند. گاهی ممکن است این بیماری باعث نفخ شکم هم شود.

ارتباط بواسیر و نفخ شکم چیست؟

برخی مواقع نفخ می‌تواند نشانه بواسیر یا هموروئید باشد. اگر به طور مکرر احساس اجابت مزاج دارید، وزن شما ناخواسته کاهش پیدا می‌کند، خستگی و احساس ضعف دارید و هنگام خارج‌شدن باد شکم درد حس می‌کنید، احتمال دارد دچار بواسیر شده باشید.

ارتباط استرس و نفخ شکم چیست؟

استرس می‌تواند تاثیر زیادی روی دستگاه گوارش ایجاد کند. در برخی افراد استرس باعث می‌شود، هضم غذا کند شود و در نتیجه شخص دچار نفخ، درد و یبوست می‌شود. در برخی دیگر استرس و اضطراب هضم غذا را تسریع کرده و باعث اسهال می‌شود.

نفخ شکم می‌تواند نشانه دیابت باشد؟

اگر مطمئن هستید که رژیم غذایی و سبک زندگی شما باعث افزایش نفخ نشده است، احتمال دارد یک بیماری خاص علت آن باشد. اگر علاوه بر نفخ دچار علائمی مانند افزایش گرسنگی و تشنگی، کاهش وزن، تکرر ادرار و خستگی هستید و زخم‌های شما دیر خوب می‌شود، احتمال دارد به دیابت مبتلا شده باشید. در این شرایط باید برای تشخیص دیابت به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات بلع باعث نفخ می‌شود؟

مشکلات بلع باعث درد هنگام بلع می‌شود و علائمی مانند ناتوانی در بلع، احساس گیرکردن غذا، گرفتگی صدا، برگشت غذا و دل‌درد را در پی دارد. گاهی ممکن است این مشکل باعث نفخ شکم شود.

نفخ شکم و کمردرد نشانه چیست؟

اگر علاوه بر باد روده دچار درد در کمر هستید، ممکن است علت آن نزدیکی به زمان پریود باشد. یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی باد شکم است. عوامل دیگری مانند بارداری، سندروم روده تحریک‌پذیر، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، کیست تخمدان و بیماری سلیاک می‌توانند باعث بروز این دو عارضه همراه هم شوند.

شکم درد همراه با نفخ برای چیست؟

بیماری‌های مختلفی باعث ایجاد این دو عارضه می‌شوند. برای تشخیص دقیق بیماری باید به متخصص گوارش مراجعه کنید تا علت شکم درد و باد معده مشخص شود. از علل اصلی ایجاد این دو عارضه می‌توان به عدم تحمل لاکتوز، رفلکس اسید، یبوست، انسداد روده، سندروم پیش از قاعدگی و سندروم روده تحریک‌پذیر اشاره کرد.

آئروفاژی یا بلع هوا با نفخ چه فرقی دارد؟

بلع هوا هنگام خوردن غذا یا نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار طبیعی است. همه افراد روزانه مقدار هوا می‌بلعند و این مقدار کم مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما زمانی که شخص به‌سرعت غذا می‌خورد یا هنگام غذا خوردن صحبت می‌کند، بلع هوا بیشتر شده و باعث افزایش باد شکم می‌شود.

علت اسهال و نفخ شکم چیست؟

اگر علاوه بر باد معده دچار اسهال هستید، علت آن می‌تواند شرایط مختلف گوارشی باشد. بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده، سندروم روده تحریک‌پذیر و مسمومیت غذایی می‌توانند چنین علائمی ایجاد کنند.

سؤالات متداول شما

در این بخش از مطلب طبق روال همیشه به سؤالات شما در مورد نفخ شکم و مسائل مربوط به آن پاسخ می‌دهیم.

نفخ شکم باعث گوزیدن می‌شود؟

نفخ باعث خارج‌شدن گاز از دستگاه گوارش می‌شود. به همین دلیل نفخ بیش از حد می‌تواند آزاردهنده باشد و افراد همیشه به دنبال درمان این مشکل هستند. معمولا با تغییر رژیم غذایی میزان خروج گاز از دستگاه گوارش کاهش پیدا می‌کند.

سریع غذا خوردن باعث نفخ می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش باد معده سریع غذا خوردن است. این کار باعث می‌شود، مرتبا هوای بیشتری وارد دستگاه گوارش شود. البته در هر حالت واردشدن مقداری هوا در حین خوردن و آشامیدن طبیعی است. اما این مقدار کم بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

برای درمان نفخ شکم چه بخوریم؟

برخی از غذاها سطوح بالایی از کربوهیدرات را دارند که قابل جذب نبوده و باعث نفخ می‌شوند. با محدودکردن این مواد غذایی می‌توان تا حدودی مشکل را برطرف کرد. غذاهای حاوی کربوهیدرات که هضم آنها راحت‌تر است، می‌توانند جایگزین این مواد غذایی شوند که عبارتند از:
موز
میوه‌های گروه مرکبات
انگور
کاهو
برنج
ماست.

درمان نفخ شکم بعد از عمل آپاندیس چیست؟

معمولا پس از جراحی آپاندیسیت تا چند روز ممکن است نفخ داشته باشید. در حین عمل گازی به شکم پمپاژ می‌شود که نفخ و یبوست را افزایش می‌دهد. برای درمان این مشکل از غذاهای کم‌چرب استفاده کنید. مقدار مصرف آب را افزایش دهید و هر روز کمی پیاده‌روی کنید.

آیا رژیم غذایی در نفخ شکم تاثیر دارد؟

برخی از غذاها می‌توانند نفخ شکم را بیشتر کنند. معمولا غذاهایی که پلی‌ساکاریدهای خاص دارند، این مشکل را ایجاد می‌کنند. نمونه‌ای از غذاهایی که نفخ را بدتر می‌کنند، عبارتند از:
سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی، کلم بروکلی، تره فرنگی، گل‌کلم، کلم، سیر، پیاز، لوبیا، کلم بروکسل و شلغم
غلات مانند گندم و جو
حبوبات از جمله لوبیا و عدس
محصولات لبنی
مخمر در محصولات پخته شده مانند نان
بادام هندی.

نفخ شکم از عوارض کدام داروها است؟

گاهی ممکن است نفخ شکم از عوارض برخی از داروها باشد. اگر یکی از داروهای زیر را مصرف می‌کنید و نفخ شما زیاد شده است، احتمالا دلیل این مشکل همین دارو است.
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن
برخی ملین‌ها
داروهای ضدقارچ
استاتین‌ها.

نفخ شکم در بارداری از کی شروع می‌شود؟

نفخ شکم جز علائم بسیار شایع در بارداری است. در بسیاری از خانم‌ها از آخرین پریود نفخ شروع می‌شود و تا پایان بارداری ادامه دارد. البته در برخی افراد می‌تواند شدت کمتری داشته باشد.

زیره برای نفخ شکم مفید است؟

از زمان‌های گذشته از زیره برای درمان باد شکم استفاده می‌شد. اگر دانه زیره را همراه با دانه رازیانه استفاده کنید، تاثیر آن بیشتر می‌شود. زیره به جذب مواد مغذی کمک کرده و باعث تسکین نفخ می‌شود.

بهترین دم‌نوش برای نفخ شکم چیست؟

برخی از دم‌نوش‌ها می‌توانند به کاهش باد معده کمک کنند. یکی از بهترین دم‌نوش‌ها چای سبز است. این چای تجمع گاز در روده را کاهش داده و به تجزیه موثرتر غذا کمک می‌کند. زنجبیل هم یک ضدالتهاب قوی است و باعث کاهش نفخ می‌شود. چای زنجبیل درد معده و نفخ را کاهش داده و التهاب را آرام می‌کند.

نفخ شکم چه زمانی نگران‌کننده است؟

در بیشتر مواقع نفخ مشکلی ایجاد نمی‌کند و با تغییراتی در سبک زندگی می‌توان آن را کاهش داد. اما اگر با وجود تغییر رژیم غذایی و آهسته غذا خوردن بازهم دچار این مشکل هستید و علاوه بر باد معده علائمی مانند درد شکم، حالت تهوع، مدفوع خونی یا کاهش اشتها را تجربه می‌کنید، احتمال علت آن بیماری خاصی بوده و باید برای درمان بیماری به پزشک مراجعه کنید.

نفخ شکم خطرناک است؟

نفخ شکم در بیشتر مواقع مشکلی ایجاد نکرده و با تغییراتی در رژیم غذایی می‌توان آن را کاهش داد. اما اگر با وجود تغییر رژیم غذایی و ورزش بازهم نفخ شما شدید بود، احتمال دارد نشانه یک بیماری خاص باشد. به‌خصوص اگر علاوه بر نفخ علائم دیگری مانند درد شکم داشته باشید، باید برای بررسی بیماری به پزشک مراجعه کنید. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها که باعث نفخ می‌شود، سندروم روده تحریک‌پذیر است.

چه زمانی لازم است برای نفخ شکم به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور معمول، نفخ شکم مشکل نگران‌کننده‌ای نیست و اگر اذیت‌کننده باشد، می‌توان با تغییر رژیم غذایی مشکل را برطرف کرد. اما اگر گاز دائمی یا شدید باشد، یا اگر به همراه تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، از دست دادن وزن بدن بدون علت، خون در مدفوع یا سوزش سردل باشد، لازم است به دکتر گوارش مراجعه شود.

برای درمان نفخ شکم به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر نفخ شکم شما شدید است و با هیچ یک از روش‌های خانگی و تغییر رژیم غذایی تسکین پیدا نمی‌کند، باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. پزشک پس از معاینه و بررسی علائم، احتمال هر نوع بیماری را بررسی می‌کند. در صورت نیاز ممکن است آزمایش‌های تشخیصی برای بررسی سلامت دستگاه گوارش انجام شود.

برای پیداکردن بهترین دکتر گوارش می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نفخ شکم

  1. ایلیا گفت:

    سلام من چن وقت هس زیر دنده راستم درد میگرد رفتم پیش دکتر برام سنو دادن گفتن مشکلی نداری برام داروی روده و سلکوسیب دادن بهتر شدم اما الان ک تموم شده ی نفخ شدید شکم مو گرفته ک نفس گشیدن سخت کرده و باد هم از شکم خارج نمیشه و دوباره هم همینطر همون قسمت ب درد اومده و ایا من بیماری التهاب روده دارم و خطرناک هس این چیزه و امکان دارد ب سرطان مبتلا شوم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد شما میتونه به علت نفخ روده ها باشه که عامل اون میتونه میکروب هلیکوباکتر، روده عصبی و یا لتهاب روده باشد. بهتره به متخصص گوارش مراجعه و در صورت نیاز اندوسکوپی و کلونوسکوپی انجام شود.
      پزشک متخصص گوارش

      1. ناشناس گفت:

        نفع دارم گرفتگی سینه اوقات دهان تلخی اندوسکوپی کلوتوسکوبی انجام شد مشکلی نیست

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام از نظر اچ پیلوری باید ازمایش دهید
          بار میکروبی اندازه گیری شود

      2. ناشناس گفت:

        انجام دادم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          از چه داروهایی استفاده میکنید؟

    2. ناشناس گفت:

      سلام منم همین علایم رو دوسال پیش داشتم اوایلش دکترا تشخیص نمیدادن بعد متوجه شدم که سنگ کیسه صفرا دارم و عمل کردم

  2. سخر گفت:

    سلام خسته نباشید
    چهل سالمه دو سال نفخ روده دارم و گاهی هم یبوست..اما هر چی میگذره نفخ زیادتر شده و بدبو…این ماهم پریود نشدم حدود ۱۵ روز عقب افتادم به نظر شما دلیلش چیه؟؟ مرسی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تاخیر پریودی شما به علت مشکلات هورمونی می باشد. مشکل نفخ و یبوست شما مروبط به مشکلات گوارشی شما از جمله افزایش میکروب هلیکوباکتر در معده هست. بهتره توسط متخصص گوارش بررسی شوید.
      پزشک متخصص گوارش

  3. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۳ سالمه و دخترم و ۵ روزی هست که مسموم شده بودم ( از طریق شیر فاسد) الان دلم مثل غرغر میکنه و صدا میده و صبح ها من موقعی که خوابم دلم گاز تولید میکنه زیاددلیلش چیه

  4. مرتضی گفت:

    سلام من هنگام خواب گاز معده میاد تو گلوم یدفعه با حالت خفگی ازخواب میپرم خیلی دکتررفتم میشه راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ورود گاز معده به گلوی شما به علت رفلاکس است. اصلی ترین عامل رفلاکس نیز وجو میکروب هلیکوباکتر در معده هست. بهتره برای بررسی بیشتر به متخصص گوارش مراجعه کنید و درمان هلیکوباکتر را دریافت کنید.
      دکتر متخصص گوارش و کبد

    2. من گفت:

      چه راه حلی استفاده کردین

  5. رقیه گفت:

    سلام من سی وسه سالم حدودا سه ماه مشکل گوارشی پیدا کردم معده ام زیاد نفخ می کنه الان پیش فوق تخصص گوارش رفتم ودارم قرص می خورم حدودا یک هفته است ولی حالم زیاد خوب نشده به نظرتون برم اندوسکوپی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      داروها را به مدت بیشتری ادامه دهید اگر مشکل شما ادامه داشت برای بررسی بیشتر به متخصص گوارش مراجعه تا در صورت صلاحدید اندوسکوپی انجام شود.
      پزشک متخصص گوارش

      1. سعید گفت:

        سلام من عمل اپانتیس انجام دادم بعد از ۲ ماه عمل ابسه شکم انجام دادم الان یک ماه گذشته از عمل ولی باد معده دارم و در هنگام استراحت شکمم خیلی سرو صدا داره

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          ممکنه این عارضه به علت عمل جراحی و یا مشکلات گوارشی باشد. بهتره با متخصص گوارش در این خصوص مشورت کنید.
          رزرو نوبت پزشک گوارش

  6. Nnnn گفت:

    سلام ببخشید
    من الان چند روزی هست که شکمم صبح ناشتا درد می‌کنه میتونید کمکم کنید؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد شما ممکنه از سیستم گوارش شما باشه. التهاب معده و مشکلات روده میتونه عامل این موضوع باشه. بنابراین نیاره متخصص گوارش شما را ویزیت کند و در صورت نیاز اندوسکوپی انجام شود. از این لینک میونید نوبت بگیرید.
      دکتر گوارش و کبد

    2. ریحانه عزیزی گفت:

      سلام من بادشکم زیاد دارم وقتی پریود هم میشم بیشتر میشه ورحمم درد میکنه سونودادم سالم بودم چکار کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        باد شکم شما مربوط به نفخ و مشکل گوارشی شما می باشد. بهتره اندوسکوپی توسط متخصص گوارش انجام شود.
        فوق تخصص گوارش

  7. hassan گفت:

    سلام…دکتر من الان ۲ ساله تمام شکمم مثل سنگ سفته…بطوری که نمیتونم راحت نفس بکشم…قبلا موقع خواب راحت بودم…الان دیگه موقع خواب هم نمیتونم ارامش داشته باشم همش نفسم میگیره…یعنی اینکه ب سختی نفسم میاد و میره…چیکار باید کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه نفخ شما به علت داشتن میکروب هلیکوباکتر و یا سندرم روده تحریک پذیر و یا دیگر مشکلات گوارشی باشه. برای بررسی علل نفخ و درمان مناسب بهتره به متخصص گوارش مراجعه کنید تا در صورت نیاز اندوسکوپی یا کلونوسکوپی انجام شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      پزشک متخصص گوارش

  8. اهورا گفت:

    دمتون گرم خوب بودعالیه
    نمره ات ۲۰افرینه❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون امیدواریم مطالب براتون مفید بوده باشه.

      1. ناشناس گفت:

        عالی بود ممنون

  9. مبین گفت:

    سلام خسته نباشید بنده ۲۳ سالمه پسرم ورزش هم میکنم رژیم غذاییم رعایت میکنم عادات بد غذایی هم حذف کردم ولی الان ۲ یا ۳ ساله هر روز نفخ دارم خصوصن عصر و شب واقعن نمیدونم چیکنم دکتر فوق تخصصم هیچ کاری نکرد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه نفخ شما به علت التهاب روده یا سندرم روده تحریک پذیر باشه که در شرایط استرس و ناراحتی بیشتر میشه. نیازه متخصص گوارش جهت شما کلونوسکوپی انجام دهند.
      پزشک متخصص گوارش و کبد

  10. مصطفی گفت:

    عالی

    1. همیار دکترتو گفت:

      تشکر از شما
      پایدار باشین

    2. Amir ali گفت:

      عرض سلام خسته نباشید من ۲۳ سالمه ببخشید من تصادف کردم کمرم آسیب دیده کمربنده بادیجکت بستم یک ماهی میشه،از وقتی بستم غذا میخورم معدم درد میگرفت و بیشتر روز یوبس بودم روزی ی بار میرفتم سرویس بعد رویه معدم حالت نبض مانند میزنه،الان دوروزه کلن یوبسم شکمم و معدم صدایه باد میده ولی بادی خارج نمیشه وقتی سیگار ک میکشم بعد ک نفس میکشم ی بویی میاد نمیدونم چ بوییه فقط نفس کشیدنی میفهمم الان نمیدونم مشکلم چیه اگ میشه کمکم کنید بنظرتون چیکار کنم ممنون میشم جواب بدید مرسی برقرار باشید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        درد معده و بوی بد دهان شما میتونه به علت رفلاکس معده باشه. بنابراین بهتره برای بررسی علت یبوست و مشکلات گوارشی به متخصص گوارش مراجعه کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
        بهترین پزشکان گوارش و کبد

      2. شیوا گفت:

        سلام من ۳۴سالمه حدود دو ساله که میکروب معده دارم چند بار دارو مصرف کردم و بعد که آزمایش دادم دکتر گفته دیگه نیاز به مصرف دارو نداری اما الان حدود یک هفته است که دچار نفخ شدید و شکم درد شدم و یبوست و سوزش معده و گرفتگی عضلات پشتم شدم و درد در جناق سینه دارم و عضلات شکمم و پشتم حتی زمانی که نفس میکشم درد می‌کنه و کل روز درد قطع نمیشه فقط لحظاتی از شدت درد کم میشه آیا میکروب معده ام دوباره فعال شده یا مشکل دیگه ای ؟ ممنونم

    3. آبی راد گفت:

      سلام
      من ۳۷ سالمه خیلی وقت هست که نفخ شکم دارم مدام باد معده دارم نمی‌دانم چکار کنم به پزشک هم مراجعه کردم فایده نداشت

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        نفخ شما می تونه به علت سندرم روده تحریک پذیر، بیماری های التهابی روده، اختلالات غذا خوردن و دیگر بیماری های گوارشی باشد. بنابراین بهتره توسط متخصص گوارش جهت شما کلونوسکوپی و اندوسکوپی انجام شده تا علت مشخص شود. از این لینک می تونید نوبت متخصص گوارش گرفته و مراجعه کنید.
        رزرو نوبت پزشک گوارش