دکتر عباس زحمتکش (پزشک ناظر کیفی محتوای مجله سلامت دکترِتو)
فعالیت در مراکز پزشکی :

آخرین مقاله های بررسی شده توسط دکتر عباس زحمتکش

ایشان تاکنون 47 مقاله پزشکی را در مجله سلامت دکترتو بررسی کرده‌اند

عمل آپاندیس چیست و چگونه انجام میشود؟

برداشتن آپاندیس نوعی عمل جراحی برای درمان آپاندیسیت است که به دو روش عمل آپاندیس باز و بسته انجام می‌شود. این عمل به‌طور معمول ساده بوده بیماران بعد از عمل بهبود می‌یابند. اما در برخی موارد نادر، ممکن است عوارض جدی مانند عفونت شدید، پریتونیت، عوارض جراحی، عوارض بیهوشی و سایر مشکلات مرتبط با عمل جراحی ظاهر شوند.

6 ماه پیش

حصبه، بیماری گوارشی عفونی که باید آن را بشناسید.

تب حصبه یا تب تیفوئید، بیماری گوارشی عفونی است که از طریق باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می شود و علت اصلی آن کمبود بهداشت و آب آشامیدنی سالم است. مصرف غذا یا آب آلوده به مدفوع فرد مبتلا باعث سرایت این بیماری واگیردار می‌شود.

9 ماه پیش

بیماری واریس مری چیست؟ علائم و درمان آن

واریس مری به تورم یا قطور شدن غیرطبیعی رگ‌ها در بافت پوششی مری (لوله انتقال‌دهنده غذا از دهان به معده) گفته می‌شود. فشارخون، بیماری‌های معده و سیروز کبدی از دلایل اصلی ایجاد آن هستند و در مواردی با پاره شدن رگ‌های واریسی و خونریزی مری، زندگی فرد را دشوار می‌کنند. روش‌های درمان متفاوتی مانند بستن رگ‌های واریس و اسکلروتراپی وجود دارد که هدف آن‌ها، پیشگیری از آسیب کبدی، جلوگیری و کنترل خونریزی مری است.

11 ماه پیش

نمونه برداری کبد چیست و چه زمانی انجام می شود؟

نمونه برداری کبد یا بیوپسی نمونه کوچکی از کبد به روش‌های مختلف برداشته می‌شود تا اط نظر آسیب بافتی یا وجود بیماری بررسی شود. این تست برای بیماری‌های مختلفی مانند هپاتیت، کبد چرب، سرطان کبد و غیره انجام می‌شود. متداول‌ترین روش برای بیوپسی از طریق پوست یعنی بیوپسی سوزنی است.

2 سال پیش

علائم مسمومیت کبدی و روش های پاکسازی کبد

مسمومیت کبد یا هپاتیت سمی در اثر مسمومیت با مواد شیمیایی و معدنی، برخی داروها، الکل و غیره ایجاد می‌شود. مسمومیت کبد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی باعث آسیب دائمی به کبد شود. داروهای گیاهی و مواد غذایی و عرقیات زیادی وجود دارد که به پاکسازی کبد از سموم کمک می‌کند.

2 سال پیش

هپاتیت ب چیست و چقدر می تواند خطرناک باشد؟

هپاتیت ب نوعی عفونت ویروسی است که باعث عفونت و التهاب کبد می‌شود و ۲ نوع حاد و مزمن دارد. نوع حاد معمولا خودبه‌خود درمان می‌شود، اما نوع مزمن می‌تواند به سیروز و حتی سرطان کبد تبدیل شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن هپاتیت ب است.

2 سال پیش

۸ روش برای پیشگیری از سرطان معده، بیماری شایع در بزرگسالان!

پیشگیری از سرطان معده با رعایت رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، ترک سیگار و الکل و درمان بیماری‌ها و عفونت معده امکان‌پذیر است. برخی عوامل ژنتیکی و بیماری‌ها در ابتلا به سرطان معده نقش دارند. پیشگیری از این بیماری قطعی نیست و فقط احتمال ابتلا به آن را کاهش می‌دهد.

2 سال پیش

هپاتیت A و هرچیزی که باید درباره آن بدانید

هپاتیت آ نوعی عفونتی ویروسی و بسیار مسری است که باعث التهاب کبد می‌شود. این بیماری معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و در بازه ۳ تا ۶ ماه درمان می‌شود. ویروس هپاتیت a از طریق آب یا غذای آلوده، تماس نزدیک یا فرد آلوده و تماس جنسی منتقل می‌شود.

2 سال پیش

اسهال ویروسی، عفونت شایع دستگاه گوارش چه نشانه هایی دارد؟

اسهال ویروسی نوعی عفونت در دستگاه گوارش است و کودکان و بزرگسالان را درگیر کند. این بیماری واگیردار بوده و به راحتی از فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود.

2 سال پیش

تومور استرومال دستگاه گوارش، یکی از علل سرطان در این اندام ها!

تومور استرومال دستگاه گوارش یکی از انواع سرطان در این اندام‌ها به‌ویژه معده و روده کوچک است. علائمی مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ و بی‌میلی به غذا ایجاد می‌کند. برای درمان آن معمولا جراحی پیشنهاد می‌شود. گاهی هم درمان دارویی هدفمند کاربرد دارد.

2 سال پیش

سرطان روده کوچک | علائم و روش های درمان این سرطان نادر!

سرطان روده کوچک حدود ۳٪ از موارد ابتلا به سرطان‌های گوارشی را تشکیل می‌دهد. این سرطان معمولا بی‌علامت است، درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ و اسهال، کاهش وزن، کم‌خونی، وجود خون در مدفوع از علائم شایع این سرطان است. ابتلا به دیگر بیماری‌های روده مانند بیماری‌های التهابی روده شانس ابتلا به سرطان روده کوچک را افزایش می‌دهند.

2 سال پیش

علائم کبد چرب و راه های درمان آن

کبد چرب چیست؟ علائم کبد چرب کدامند؟ آیا کبد چرب قابل درمان است؟ کبد چرب چه نشانه هایی دارد؟ در مجله سلامت دکترتو به این سوالات پاسخ خواهیم داد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

2 سال پیش