علائم اندومتریوز کدامند؟ نشانه های آندومتریوز خفیف و شدید چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اندومتریوز به التهاب و عفونت رحم اشاره دارد. در بسیاری از موارد با علائمی همچون درد شکم، ترشحات غیرطبیعی، خونریزی نامنظم و تغییرات دوره قاعدگی همراه است. دیگر علایم اندومتریوز شامل تب، سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و تغییرات در تنفس هستند. با این حال، باید توجه داشت که اندومتریوز ممکن است بی‌علامت و بدون تجربه علائم خاصی تشخیص داده شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
علائم اندومتریوز خفیف

اندومتریوز بیماری مزمنی است که باعث ایجاد درد شدید در دوران قاعدگی، حین رابطه جنسی، دفع ادرار یا مدفوع می‌شود. درد لگنی مزمن، نفخ شکم، حالت تهوع، خستگی و گاهی افسردگی، اضطراب و ناباروری از علائم اندومتریوز است. تورم شکم همراه با عفونت، خونریزی غیرطبیعی رحم، ترشحات واژن، درد لگن و احساس ناراحتی در قسمت تحتانی شکم از نشانه های اندومتریوز هستند. از دیگر علایم اندومتریوز می‌توان به یبوست همراه با درد شکم یا روده اشاره کرد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با علایم اندومتریوز بیشتر آشنا شوید. برای بررسی دقیق این بیماری می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان در ارتباط باشید.

‏علائم اندومتریوز چیست؟

بیماری آندومتریوز چیست؟ در این بیماری مزمن بافت غیرطبیعی در خارج از رحم رشد می‌کند. علایم و نشانه‌های اندومتریوز متفاوتند. برخی زنان به شدت تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرند درحالی که برخی دیگر نشانه‌ها و علایم قابل توجه و مشخصی ندارند. برخی علائم اندومتریوز که بیشتر شایع هستند عبارتند از:

  • درد در قسمت انتهایی شکم یا پشت (درد لگن) که معمولا در دوره پریود تشدید می‌شود.
  • درد قاعدگی که به حدی شدید است که فرد را از انجام کارهای روزمره ناتوان می‌کند.
  • درد حین یا بعد از رابطه جنسی
  • درد حین دفع ادرار یا مدفوع در دوران قاعدگی
  • دل پیچه، حالت تهوع، یبوست، اسهال، یا خون در ادرار و مدفوع در دوران پریود
  • مشکل در باردار شدن
  • پریودی سنگین و خونریزی شدید
  • افسردگی
علائم اندومتریوز واژن گاهی خونریزی و درد است.
عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی می‌توانند منجر به اندومتریوز و التهاب در رحم شوند.

۱. اولین علائم اندومتریوز

در بسیاری از موارد اندومتریوز بدون علائم و بدون تشخیص قبلی توسط پزشک حین بررسی‌های معمول یا در سونوگرافی معاینه و شناسایی می‌شود. اولین علائم اندومتریوز عبارتند از:

  • خونریزی رحمی طولانی مدت و غیرعادی در دوره قاعدگی
  • درد شدید در ناحیه پایین شکم یا دردهای مشابه درد قاعدگی
  • افزایش حجم رحم و متورم شدن

۲. قاعدگی دردناک

یکی از علایم اندومتریوز قاعدگی دردناک است که فرد دچار خونریزی شدید و درد لگنی می‌شود. کرامپ و درد در دوره پریودی در برخی خانم‌ها دیده می‌شود اما زنان مبتلا به اندومتریوز با قاعدگی دردناکی مواجهند که درد آن از حالت معمول چند برابر شدیدتر است به علاوه اینکه درد آن به مرور زمان بدتر می‌شود.

۳. خونریزی شدید قاعدگی

خونریزی شدید قاعدگی از نشانه های اندومتریوز است که به خاطر تورم و بزرگ شدن بافت رحم ممکن است خونریزی غیرعادی و شدید در دوره قاعدگی دیده شود. خونریزی شدید قاعدگی ناشی از این بیماری معمولا بیشتر از ۷ روز طول می‌کشد و افراد معمولا بین دوره‌ها هم خونریزی دارند.

۴. اندومتریوز و عفونت

عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی می‌توانند منجر به اندومتریوز و التهاب در رحم شوند. علایم اندومتریوز ناشی از عفونت عبارتند از:

  • خونریزی غیرعادی بین دوره‌های قاعدگی یا خونریزی طولانی مدت
  • درد شدید در ناحیه پایین شکم و قاعدگی دردناک
  • تب و علائم عمومی عفونتی
  • تغییرات در وضعیت عمومی مانند احساس خستگی، ضعف و ناراحتی عمومی

۵. درد هنگام رابطه جنسی

تورم و بزرگ شدن بافت رحم می‌تواند باعث درد و عدم راحتی در هنگام رابطه جنسی شود. علاوه بر اندومتریوز، مشکلات دیگری مانند التهابات رحم، عفونت‌های مجاری ادراری، آسیب‌های رحمی، تنگی و عدم انعطاف‌پذیری واژن و نارسایی تحریک نیز به درد هنگام رابطه جنسی منجر می‌شوند.

حین رابطه جنسی درد زیادی داری؟

برای بررسی سلامت رحم نوبت بگیر.

۶. درد آندومتریوز (درد هنگام تخلیه روده و مثانه)

از دیگر نشانه های اندومتریوز می‌توان به درد هنگام تخلیه روده و مثانه اشاره کرد. زنان مبتلا در قسمت انتهایی شکم درد آندومتریوز دارند که حین تخلیه روده و مثانه به خاطر فشار و تحریک بافت‌های اطراف رحم شدت پیدا می‌کند.

۷. اندومتریوز و کمر درد

کمردرد نیز ممکن است یکی از علایم اندومتریوز باشد. در واقع، کمردرد معمولاً به عنوان یکی از علائم و نشانه های شایع اندومتریوز ذکر می‌شود که علت آن، تحریک و فشار رحم روی عصب‌ها و بافت‌های اطراف است. این فشار به شکل درد کمر و درد در ناحیه پایین پشت شکم تجربه می‌شود.

‏۸. درد لگن و شکم

درد لگن و شکم می‌تواند نشانه مشکلات مختلف در سیستم تناسلی و دستگاه گوارش، عفونت مجاری ادراری یا مشکلات تناسلی باشد. اما التهابات رحم مانند التهاب آندومتریت نیز می‌توانند به درد و ترشحات نازک رحمی و لکه‌بینی همراه با درد شکم و لگن منجر شوند.

۹. پادرد

اندومتریوز به عنوان بیماری، و ایجاد بافت و توده خارج از رحم مانند لوله‌های تخمک گذاری، تیغه‌های رحم و لگن می‌تواند منجر به پادرد شود. در واقع، تحریک و ایجاد التهاب بافت‌های اطراف، پادرد را به یکی از نشانه های اندومتریوز تبدیل می‌کند.

۱۰. لکه بینی

از دیگر علائم اندومتریوز که خانم‌ها تجربه می‌کنند لکه بینی به صورت لکه‌های خونی کوچک یا خونریزی ملتهب است که در طول دوره قاعدگی، بعد رابطه جنسی یا به طور ناگهانی و بیش از حد معمول دیده می‌شود.

‏۱۱. نازایی

تشکیل اندومتریوز در لوله‌های فالوپ یا لگن مانع عبور تخمک از لوله تخمک‌گذاری و ورود آن به رحم می‌شود که عدم تخمک‌گذاری و نازایی را به دنبال دارد. بنابراین، نازایی را هم می‌توان در لیست علائم اندومتریوز قرار داد.

۱۲. یبوست

یبوست یکی از علائم اندومتریوز است. وجود توده رحمی منجر به اختلال در سازوکار عادی عملکرد روده و تحرک آن می‌شود، که نتیجه آن کاهش تعداد و حجم مدفوع و یبوست خواهد بود.

‏۱۳. نفخ

التهاب و تحریک ناشی از اندومتریوز باعث انباشتگی گاز و نفخ معده و افزایش حجم شکم در فرد مبتلا می‌شود. به همین دلیل، اگر شما با آندومتریوز تشخیص داده شده‌اید و از نفخ و افزایش حجم شکم رنج می‌برید، این دو علامت می‌توانند با یکدیگر مرتبط باشند.

‏۱۴. خستگی

خستگی یکی از علایم ثانویه نه چندان شایع اندومتریوز است که به دلیل تاثیر این بیماری روی روند استراحت، دستگاه گوارش و رابطه جنسی باعث ایجاد حس خستگی و ناتوانی در فرد می‌شود.

علائم اندومتریوز بعد از سزارین
ممکن است اندومتریوز در برخی موارد بسته به میزان و شدت التهاب و عفونت رحم هیچ علامتی نداشته باشد.

۱۵. تهوع

شاید عجیب به نظر برسد که تهوع از علایم اندومتریوز است اما در واقعیت وجود این توده‌های رحمی در اطراف واژن، مقعد و لگن درد جسمی شدیدی حین دفع ادرار و مدفوع به فرد وارد می‌کنند. فرد تحت تاثیر این فشارها دچار سردرد و کرامپ عضلانی می‌شود و در بیشتر مواقع این سردردها با حالت تهوع همراه خواهند بود.

‏اسهال از علائم اندومتریوز است؟

اسهال به طور مستقیم با آندومتریوز مرتبط نیست و به عنوان علامت اصلی این حالت شناخته نمی‌شود. اگر طبق تشخیص پزشک مبتلا هستید و علائم اسهال نیز دارید، ممکن است دلایل دیگری دخیل باشند مانند عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا ایمنی ضعیف، مصرف غذاهای ناسالم، برخی از داروها می‌توانند عارضه جانبی اسهال را ایجاد کنند.

علائم اندومتریوز خفیف

از علائم اندومتریوز خفیف می‌توان به گرفتگی عضلانی شدید قاعدگی، خونریزی غیرعادی یا شدید پریودی و درد حین رابطه جنسی اشاره کرد.

متن انگلیسی:
In minimal endometriosis, there are small lesions or wounds and shallow endometrial implants on your ovaries. There may also be inflammation in or around your pelvic cavity
ترجمه متن:
در اندومتریوز خفیف، ضایعات یا زخم‌های کوچک و اثر اندومتر کم عمق روی تخمدان شما وجود دارد. همچنین ممکن است التهاب در داخل یا اطراف حفره لگن تشخیص داده شود.

healthline

‏نشانه های اندومتریوز شدید

علاوه بر درد شدید و غیرقابل تحمل در لگن و غیرمحتمل‌ کردن بارداری دیگر نشانه های اندومتریوز شدید عبارتند از:

نشانه های اندومتریوز شدیدتوضیحات
درد شدیددرد شدید، مزمن و مستمر در ناحیه لگنی و قفسه سینه که در قاعدگی شدت بیشتری دارد.
خونریزیخونریزی شدید و نامنظم در دوره قاعدگی
علائم گوارشیاز جمله تهوع، استفراغ، یبوست یا اسهال
مشکلات تناسلیمانند عدم توانایی باروری
علائم آندومتریوز شدید

خونریزی و درد لگنت زیاد شده؟ برای تشخیص اندومتریوز مشاوره بگیر.

علائم اندومتریوز بعد از سزارین

از شایع‌ترین علائم اندومتریوز بعد از سزارین می‌توان به درد لگنی اشاره کرد. تشکیل توده دردناک در محل برش سزارین هم از دیگر نشانه های اندومتریوز بعد از سزارین است که ممکن است خونریزی کرده و تغییر رنگ بدهد.

متن انگلیسی:
If you notice a painful area of scar tissue after a cesarean delivery, talk with your doctor. While there are several potential causes for this, pay attention to your symptoms and if they get worse when you’re on your period. This could mean that endometriosis is the cause
ترجمه متن:
اگر بعد از زایمان سزارین متوجه ناحیه دردناکی از بافت اسکار شدید، با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که چندین دلیل بالقوه برای این مورد وجود دارد، به علائم خود و بدتر شدن آنها هنگام پریود توجه کنید. علت آن می‌تواند آندومتریوز باشد.

healthline

علائم سرطان آندومتریوز چیست؟

علائم سرطان آندومتریوز در مراحل مختلف بیماری متفاوت باشد. در مواردی، به خصوص در مراحل اولیه، ممکن است هیچ علامت قابل توجهی وجود نداشته باشد. با افزایش اندازه و پیشرفت سرطان، علائم زیر ظاهر می‌شوند:

  • خونریزی واژینال نامنظم و غیرطبیعی خارج از دوره قاعدگی، بین قاعدگی‌ و پس از رابطه
  • درد در ناحیه پایین شکم و لگن
  • تغییرات غیرطبیعی قاعدگی
  • افزایش حجم شکم در مراحل پیشرفته سرطان آندومتریوز
  • لاغری ناخواسته بدون تغییر در رژیم غذایی یا فعالیت بدن.

‏علائم انواع اندومتریوز

اندومتریوز یا التهاب و عفونت رحم انواع مختلفی دارد اما علائم و نشانه‌ها تقریبا مشابه هم و مشترک هستند:

  • درد شکمی و لگنی
  • تب
  • خونریزی غیرطبیعی و بوی نامطبوع از واژن
  • احساس خستگی و ضعف عمومی
  • تغییرات در دفع ادرار
  • درد و عفونت در ناحیه جراحی سزارین
  • تغییرات در دوره قاعدگی
  • درد و فشار در ناحیه پانسمان جراحی سابق سزارین

علائم اندومتریوز واژن

در صورتی که التهاب و عفونت به واژن برسد، علائم زیر ظاهر می‌شوند:

  • احساس خارش و سوزش در واژن ناشی از التهاب و عفونت در منطقه واژینال
  • افزایش ترشحات واژنی غیرمعمول چسبنده، سفید رنگ، زرد رنگ یا سبز رنگ و همراه با بوی نامطبوع
  • التهاب واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی

علائم اندومتریوز لگن

درد در منطقه شکم و لگن یکی از علائم اندومتریوز لگن است که به صورت مداوم یا در بازه‌های زمانی مشخص به شکل تیز یا مزمن ظاهر می‌شود. خونریزی غیرطبیعی، خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، طول دوره قاعدگی نامنظم و آلتراسونیک (خونریزی شدید و طولانی مدت) در کنار تب و درد و فشار در ناحیه لگن از دیگر علایم اندومتریوز لگن هستند.

‏علائم اندومتریوز کلیه

درد در ناحیه کلیه می‌تواند یکی از علائم اندومتریوز باشد که به صورت تیز، مزمن، یا در بازه‌های زمانی خاصی رخ می‌دهد. به علاوه اینکه این بیماری می‌تواند باعث درد و سوزش هنگام ادرار کردن، تغییر رنگ ادرار، خون در ادرار، ادرار فراوان یا کمتر از حد معمول و ادرار مکرر نیز شود. در صورتی که اندومتریوز باعث عفونت شده باشد، احتمالا تب همراه با خستگی، لرز، سردرد و عدم اشتها خواهد بود.

‏علائم اندومتریوز روده

اندومتریوز به التهاب و عفونت رحم اشاره دارد و تاثیر مستقیمی بر روده‌ها ندارد اما با ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گوارش ممکن است باعث اسهال، نفخ، یا یبوست شود. درد شکمی مزمن، تیز، کشنده یا موقتی می‌تواند از علایم اندومتریوز روده باشد. در برخی موارد، اندومتریوز ممکن است باعث تغییرات در مدفوع شود. مانند مدفوع خونی، ترشحات روده‌ای غیرطبیعی (مانند لخته‌ها، مخاط یا ترشحات قرمز رنگ) و تغییر در رنگ و شکل مدفوع.

درد آندومتریوز شایع ترین علامت آن است.
اندومتریوز بیماری مزمنی است که باعث ایجاد درد شدید در دوران قاعدگی، حین رابطه جنسی، دفع ادرار یا مدفوع می‌شود.

‏علائم اندومتریوز معده

نفخ معده، گاز معده و تورم معده از نشانه‌های اندومتریوزی هستند که روی معده اثر منفی می‌گذارد.

‏علائم اندومتریوز ریه

معمولاً اندومتریوز به التهاب و عفونت رحم اشاره دارد و تاثیر مستقیمی بر ریه ندارد. با این حال، در برخی موارد نادر، عفونت رحم ممکن است از طریق عوامل عفونی به ریه‌ها گسترش یابد و علائمی شبیه عفونت ریه ایجاد کند مانند تنگی نفس، سرفه، تب، درد در قفسه سینه و تغییرات در تنفس.

‏آیا ممکن است اندومتریوز هیچ علامتی نداشته باشد؟

بله، ممکن است اندومتریوز در برخی موارد بسته به میزان و شدت التهاب و عفونت رحم هیچ علامتی نداشته باشد. بنابراین، اگرچه اندومتریوز معمولا با علائمی مانند درد شکمی، ترشحات غیرطبیعی، خونریزی نامنظم و تغییرات در دوره قاعدگی همراه است، اما در برخی از موارد می‌تواند بی‌علامت باشد و تنها با انجام معاینات و آزمایشات تشخیص داده شود.

درمان علائم اندومتریوز

درمان اندومتریوز، به شدت و نوع عفونت و التهاب رحم بستگی دارد. در صورتی که عفونت باکتریایی باشد، با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود. در مواردی که عفونت قارچی باشد، داروهای ضدقارچی تجویز می‌شوند. برای کاهش التهاب و درمان علائم اندومتریوز، اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • استراحت و خواب کافی از طریق بهبود سیستم ایمنی
  • داروهای ضد درد
  • داروهای ضد التهابی
  • مصرف آنتی‌بیوتیک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اندومتریوز به التهاب و عفونت رحم اشاره دارد. در بسیاری از موارد با علائمی همچون درد شکم، ترشحات غیرطبیعی، خونریزی نامنظم و تغییرات دوره قاعدگی همراه است. دیگر علائم اندومتریوز شامل تب، سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و تغییرات در تنفس هستند. با این حال، باید توجه داشت که اندومتریوز ممکن است بی‌علامت و بدون تجربه علائم خاصی تشخیص داده شود.

در صورت بروز نشانه های اندومتریوز به متخصص زنان زایمان خوب مراجعه کنید تا بر اساس سابقه بالینی، معاینه و آزمایش، بیماری را تشخیص و درمان مناسب را تجویز کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این بیماری که تخمدان، لوله فالوپ، دیواره بیرونی رحم، روده‌ها یا سایر اندام‌های داخل شکمی را درگیر می‌کند معمولا خطرناک نیست اما باعث بروز درد، عفونت و عوارض ثانویه می‌شود.

اندومتریوز نوعی توده خوش خیم است که قابلیت پیشروی دارد اما مانند سرطان کشنده نیست.

اندومتریوز تاثیر قابل توجهی بر زندگی و سلامت عمومی، اجتماعی و اقتصادی بیمار می‌گذارد و به خاطر درد شدید، خستگی، افسردگی، اضطراب و ناباروری،کیفیت زندگی را پایین می‌آورد.

تشخیص اندومتریوز بر اساس ارزیابی سابقه پزشکی، علائم بالینی، معاینه فیزیکی و تست‌های تشخیصی انجام می‌شود. در صورت مشاهده علایم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در موارد اندومتریوز شدید احتمال انتشار آن به روده‌ها وجود دارد که باعث چسبندگی روده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن