سرطان دهانه رحم، علائم و درمان های متخصص زنان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین مشکلات در میان زنان است که ارتباط تنگاتنگی با بیماری زگیل تناسلی دارد. خوشبختانه با معاینات و بررسی‌های دوره‌ای و تست پاپ اسمیر می‌توان این مشکل را تشخیص داد و با درمان زودهنگام از پیشرفت آن پیشگیری کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
Cervical-cancer

آیا نگران ابتلا به سرطان دهانه رحم هستید؟ می‌خواهید علائم و نحوه تشخیص سرطان دهانه رحم را بدانید؟ از انواع درمان‌های این بیماری اطلاع دارید؟ سرطان سرویکس جز سرطان‌هایی محسوب می‌شود که با تشخیص به‌موقع می‌توان آن را درمان کرد. به همین دلیل شناخت روش‌های پیشگیری و انواع درمان در مراحل اولیه می‌تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند.

درصورتی‌که می‌خواهید برای چکاپ دهانه رحم یا احتمال تشخیص سرطان این ناحیه به دکتر زنان مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در سایت دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم به انگلیسی Cevical Cancer نامیده می‌شود. این نوع سرطان در سلول‌های دهانه رحم ایجاد می‌شود. آلت تناسلی زن بخش‌های مختلفی دارد. دهانه رحم قسمت زیرین رحم بوده که به واژن متصل است. این سرطان می‌تواند بافت‌های عمیق دهانه رحم را تحت تأثیر قرار دهد و حتی ممکن است به سایر قسمت‌های بدن (اغلب ریه‌ها، کبد، مثانه، واژن و راست‌روده) سرایت کند.

در بیشتر مواقع گونه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در ایجاد این سرطان نقش دارند. البته این مورد با واکسن قابل پیشگیری است. سرطان سرویکس به‌آرامی رشد می‌کند. به همین دلیل معمولاً قبل از پیشرفت بیماری زمان کافی برای تشخیص و درمان آن وجود دارد. به لطف بهبود روش‌های غربالگری از طریق آزمایش پاپ‌اسمیر سالانه تعداد کمتری از زنان به دلیل این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

انواع سرطان دهانه رحم

این سرطان تنها یک نوع نبوده و انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از؛

  • کارسینوم سلول سنگ‌فرشی: این سرطان در سلول‌های نازک و مسطح (سلول‌های سنگ‌فرشی) قسمت بیرونی دهانه رحم ایجاد شده و به داخل واژن منتقل می‌شود. در ۹۰% مواقع بیماری از این نوع است.
  • آدنوکارسینوم: در سلول‌های غده‌ای ستونی شکل تولیدکننده مخاط ایجاد می‌شود. این سلول‌ها در مجرای گردن رحم قرار دارند.
  • حالت ترکیبی: این مورد هر دو نوع سلول را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  

علت ایجاد سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم با تغییر غیرمعمول در بافت‌ها شروع می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم عفونت از طریق ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. HPV می‌تواند باعث زگیل پوستی، زگیل تناسلی و سایر اختلالات پوستی شود. زمانی که بدن در معرض این ویروس قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی معمولاً از آسیب رساندن ویروس جلوگیری می‌کند. خوشبختانه در تعداد بسیار کمی از افراد ویروس HPV برای سال‌های طولانی در بدن می‌ماند و در فرایند سرطانی شدن سلول‌های دهانه رحم مشارکت می‌کند.

در این ویدئو دکتر سادت نوری متخصص پاتولوژی و فوق تخصص پاتولوژی مولکولار و سیتوژنتیک در مورد ویروس HPV و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم با شما صحبت می‌کند.

عوامل خطرناک در ابتلا به سرطان دهانه رحم

افراد در شرایط زیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند:

  • شروع رابطه جنسی قبل از سن ۱۶ سالگی
  • داشتن شریک جنسی متعدد
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری به‌ویژه برای بیش از ۵ سال
  • سیگارکشیدن
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • بیماری مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و ایدز
  • استفاده از داروی سقط جنین.

چگونه از سرطان دهانه رحم جلوگیری کنیم؟

برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • در مورد واکسن HPV و سرطان دهانه رحم از پزشک خود بپرسید. دریافت واکسن برای جلوگیری از عفونت HPV خطر ابتلا به سرطان سرویکس و سایر سرطان‌های مرتبط را کاهش می‌دهد. از پزشک خود بپرسید که آیا این واکسن برای شما مناسب است یا نه.
  • به طور مرتب آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. آزمایش پاپ‌اسمیر می‌تواند شرایط پیش سرطانی دهانه رحم را تشخیص دهد؛ بنابراین می‌توان در زمان مناسب بیماری را تحت‌نظر داشت یا درمان کرد. بیشتر سازمان‌های پزشکی پیشنهاد می‌کنند، آزمایش پاپ‌اسمیر از سن ۲۱ سالگی شروع شده و هر چند سال یکبار انجام شود.
  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید. با استفاده از کاندوم می‌توان از برخی عفونت‌های مقاربتی و عفونت رحم جلوگیری کرد. نداشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج و محدودکردن شرکای جنسی خطر ابتلا را پایین می‌آورد.
  • سیگار نکشید. مصرف سیگار را برای سلامتی بدن خود به‌ویژه جلوگیری از انواع سرطان شروع نکنید. درصورتی‌که سیگار می‌کشید، حتماً برای ترک آن با یک روانشناس مشاوره داشته باشید.

نشانه و علائم سرطان دهانه رحم

طبق گفته mayoclinic، این بیماری معمولاً در مراحل اولیه هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد. در سرطان دهانه رحم پیشرفته معمولاً شخص دچار علائم زیر می‌شود:

در مراحل بسیار پیشرفته این سرطان می‌تواند علائم زیر را نشان دهد:

  • درد مزمن پشت و لگن
  • درد زیر شکم
  • مشکل در ادرار
  • پاهای متورم
  • نارسایی کلیه
  • درد استخوان
  • کاهش وزن و بی‌اشتهایی
  • خستگی.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بعد از نزدیکی دچار خونریزی میشی؟

درد لگن و ترشحات زیاد داری؟ با متخصص مشورت کن.

انواع تست سرطان دهانه رحم

آزمایش‌های غربالگری در تشخیص سرطان این ناحیه و سلول‌های پیش سرطانی بسیار مؤثر است. سلول‌های پیش سرطانی ممکن است، روزی به سلول سرطانی تبدیل شوند. بیشتر پزشکان شروع غربالگری را از سن ۲۱ سالگی پیشنهاد می‌دهند.

انواع مختلف غربالگری عبارت‌اند از؛

  • تست پاپ‌اسمیر: مهم‌ترین پیشرفت در غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده وسیع از تست پاپانیکولاو یا تست پاپ‌ اسمیر است. در طول این آزمایش پزشک سلول‌های دهانه رحم را بریده و با ابزار مخصوصی مسواک می‌زند. این نمونه در آزمایشگاه برای تشخیص ناهنجاری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش پاپ‌اسمیر سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم را تشخیص می‌دهد.
  • آزمایش HPV: در آزمایش hpv سلول‌های به‌دست‌آمده از دهانه رحم برای تشخیص انواع HPV بررسی می‌شوند. این ویروس‌ها به‌احتمال زیاد منجر به این نوع سرطان می‌شوند.
تشخیص سرطان سرویکس از طریق تغییر سلولی انجام می‌شود.
برای تشخیص سرطان دهانه رحم باید سلول‌های این ناحیه بررسی شوند.

تشخیص سرطان دهانه رحم

درصورتی‌که تست‌های مربوطه انجام شده و پزشک به سرطان مشکوک باشد، به‌احتمال زیاد معاینه کامل رحم انجام می‌گیرد. متخصص زنان برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی از یک ابزار بزرگ‌نمایی مخصوص به نام کولپوسکوپ استفاده می‌کند. کولپوسکوپ دهانه رحم را ۸ تا ۱۵ برابر بزرگ‌تر کرده و راحت‌تر می‌توان سلول‌های غیرطبیعی را برای نمونه‌برداری برداشت.

پزشک دهانه رحم را با رنگ‌های بی‌ضرر یا اسید استیک رنگ‌آمیزی می‌کند، تا سلول‌ها راحت‌تر دیده شود. در طول معاینه متخصص نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم (بیوپسی) را برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه می‌دهد. برای نمونه‌برداری معمولاً از روش‌های زیر استفاده می‌شود.

  • بیوپسی پانچ: از یک ابزار تیز برای برداشتن نمونه‌های کوچک از بافت سرویکس استفاده می‌شود.
  • کورتاژ داخل رحمی: از یک ابزار کوچک قاشق شکل (کورت) یا برس نازک برای تراشیدن نمونه بافت از دهانه رحم استفاده می‌شود.

مراحل بعدی تشخیص سرطان دهانه رحم

درصورتی‌که نتیجه بیوپسی پانچ یا کورتاژ داخل رحم نگران‌کننده باشد، احتمالاً پزشک بیوپسی (نمونه‌برداری) دیگری انجام دهد. برای انجام بیوپسی یکی از آزمایش‌های زیر انجام می‌شود.

  • حلقه سیم الکتریکی: از یک سیم الکتریکی نازک و کم‌فشار برای به‌دست‌آوردن نمونه بافت کوچک استفاده می‌شود. متخصص این کار را با بی‌حسی موضعی در مطب انجام می‌دهد.
  • بیوپسی مخروطی (کونیزاسیون): پزشک با این روش لایه‌های عمیق‌تر سلول‌های دهانه رحم را نمونه‌برداری می‌کند. کونیزاسیون ممکن است در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام شود. برای انجام این روش از چاقوی جراحی یا لیزر استفاده می‌شود. بعد از انجام عمل معمولاً می‌توان به خانه رفت.
سلول‌های طبیعی دهانه رحم با سلول‌های سرطانی فرق دارند.
شکل‌های مختلف تغییرات سلولی در دهانه‌ی رحم

تعیین مرحله سرطان

اگر پزشک تشخیص دهد که شخص مبتلا به سرطان است، آزمایش‌های بعدی برای تعیین مرحله سرطان انجام می‌شود. تعیین مرحله بیماری یک عامل کلیدی برای انتخاب بهترین روش درمان است. برای این کار اقدامات زیر انجام می‌شود.

  • آزمایش‌های تصویربرداری: آزمایش‌هایی مانند آزمایش اشعه ایکس، CT، MRI و توموگرافی با گسیل پوزیترون (PET) به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد سرطان به قسمت‌های دیگر سرایت کرده است یا نه.
  • معاینه مثانه و روده
  • آزمایش خون برای بررسی سرایت به کبد (ممکن است برای دستیابی به نتایج بهتر سی‌تی‌اسکن هم تجویز شود.)
  • پیلوگرافی داخل وریدی یا سی‌تی‌اسکن از دستگاه ادراری که مثانه و پیشاب‌راه را بررسی می‌کند.
  • کولپوسکوپی برای مشاهده واژن
  • پروکتوسکوپی و تنقیه باریم برای بررسی راست‌روده
  • اسکن، سی‌تی‌اسکن یا MRI از غدد لنفاوی.

پزشک از این آزمایش‌ها باتوجه‌به بزرگی ضایعات، عمق و گسترش آن‌ها برای مرحله‌بندی سرطان استفاده می‌کند. سرطان دهانه رحم از مرحله ۰ (حداقل پیشرفت) تا مرحله IV (شدیدترین حالت بیماری) متغیر است.

درمان سلول های پیش سرطانی دهانه رحم

اگر پزشک در حین معاینه ضایعی پیدا کند، ممکن است نیاز به درمان‌های پیچیده نباشد. به‌خصوص اگر پزشک در حین بیوپسی ناحیه غیرطبیعی را خارج کرده باشد. تنها مسئله مهم این است که بیمار باید به طور مرتب چکاپ کند.

پزشک برای تخریب ناحیه پیش سرطانی می‌تواند از بیوپسی مخروطی، کرایو (انجماد)، سوزاندن یا جراحی با لیزر استفاده کند. در این حالت به بافت‌های سالم مجاور آسیب بسیار کمی وارد می‌شود. در روش کرایو ابزار فولادی تا دمای زیر صفر سرد شده و سلول‌های سطح دهانه رحم را منجمد می‌کند. در نتیجه سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شود.

برای اطمینان از حذف کامل سلول‌های پیش سرطانی نیاز به پیگیری و انجام آزمایش پاپ‌اسمیر است.

آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان است.
در آزمایش پاپ اسمیر با استفاده از ابزاری سلول‌های دهانه رحم برداشته شده و بررسی می‌شوند.

درمان سرطان دهانه رحم چیست؟

به نقل از webmd، درمان سرطان دهانه رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد. مرحله سرطان، مشکلات مربوط به سلامتی بیمار و ترجیحات شخصی باعث می‌شود، متخصص زنان و متخصص انکولوژی برای شکست دادن سرطان دهانه رحم یکی از روش‌های جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا ترکیبی از آن‌ها را انتخاب کند.

۱. عمل جراحی

معمولاً این سرطان در مراحل اولیه با جراحی درمان می‌شود. البته عمل جراحی هم انواع مختلفی داشته که بستگی به اندازه توده سرطانی و مرحله آن دارد. در انتخاب نوع عمل جراحی برای درمان سرطان سرویکس، تمایل بیمار برای بارداری در آینده هم تأثیرگذار است. این جراحی‌ها شامل موارد زیر است:

  • جراحی فقط برای برطرف‌کردن سلول سرطانی: در حالتی که سلول‌های سرطانی بسیار کوچک در گردن رحم وجود داشته باشد، معمولاً می‌توان با بیوپسی مخروطی آن را به طور کامل حذف کرد. در این روش قطعه مخروطی شکلی از بافت گردن رحم بریده می‌شود. اما بقیه قسمت‌های دهانه رحم سالم باقی می‌ماند. در این روش جراحی، شخص می‌تواند در آینده باردار شود.
  • جراحی برای برداشتن دهانه رحم (تراکلکتومی): در مراحل اولیه می‌توان سلول‌های سرطانی را با روش تراکلکتومی رادیکال درمان کرد. در این روش دهانه رحم و برخی از بافت‌های اطراف برداشته می‌شود. در این نوع جراحی رحم باقی می‌ماند. به همین دلیل ممکن است شخص بتواند باردار شود.
  • جراحی برای برداشت دهانه رحم و رحم (هیسترکتومی): بیشتر سرطان‌های دهانه رحم در مراحل اولیه با عمل جراحی هیسترکتومی برداشته می‌شود. این جراحی شامل برداشتن دهانه رحم، رحم، قسمتی از واژن و غدد لنفاوی مجاور است. این نوع جراحی علاوه بر درمان سرطان از عود مجدد آن جلوگیری می‌کند. اما به دلیل برداشتن رحم شخص دیگر نمی‌تواند باردار شود.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۲. پرتودرمانی

در پرتودرمانی از انرژی قوی مانند اشعه ایکس یا پروتون برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در حالتی که سرطان سرویکس رحم پیشرفته باشد، معمولاً اولین درمان ترکیبی از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است. همچنین در صورت خطر بازگشت سرطان می‌توان از این روش پس از انجام جراحی استفاده کرد. پرتودرمانی به یکی از سه روش زیر انجام می‌شود.

  • پرتودرمانی با پرتو خارجی: پرتو تابش از خارج به ناحیه آسیب‌دیده هدایت می‌شود.
  • براکی تراپی: دستگاهی پر از مواد رادیواکتیو معمولاً برای چند دقیقه داخل واژن قرار می‌گیرد.
  • ترکیب این دو روش و تابش پرتو به‌صورت داخلی و خارجی.

اگر بیمار هنوز به سن یائسگی نرسیده باشد، انجام پرتودرمانی ممکن است، باعث یائسگی شود. اگر مبتلا به سرطان هستید و پزشک روش پرتودرمانی را پیشنهاد داده است، حتماً در مورد این عارضه از پزشک سؤال کنید. درصورتی‌که قصد بارداری بعد از درمان را دارید، در مورد روش‌های نگهداری تخمک از یک متخصص راهنمایی بخواهید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه بر مشاوره حضوری از مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصص زنان استفاده کرده و سؤالات و نگرانی‌های خود را در رابطه با سرطان سرویکس با پزشک مطرح کنید.

۳. درمان با شیمی درمانی

طبق pubmed، شیمی درمانی یک درمان دارویی بوده که از مواد شیمیایی برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. داروها را می‌توان به‌صورت وریدی یا به شکل قرص تجویز کرد. گاهی هم هر دو نوع دارو کاربرد دارند.

در سرطان دهانه رحم پیشرفته دوزهای پایین شیمی‌درمانی با پرتودرمانی ترکیب می‌شود. شیمی‌درمانی اثرات تابش را افزایش می‌دهد. برای کنترل علائم سرطان رحم و دهانه رحم بسیار پیشرفته دوزهای بیشتری از داروهای شیمی‌درمانی توصیه می‌شود.

مراحل مختلف سرطان دهانه رحم نشان داده‌شده‌اند.
عکسهای سرطان دهانه رحم

۴. درمان هدفمند

درمان‌های هدفمند بر نقاط ضعف خاص در سلول‌های سرطانی تمرکز می‌کند. درمان دارویی هدفمند می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود. این درمان معمولاً با شیمی‌درمانی ترکیب شده و یک گزینه برای درمان سرطان پیشرفته است.

۵. ایمونوتراپی

ایمونوتراپی نوعی درمان دارویی است که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سرطان کمک می‌کند. زمانی که سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود، ممکن است سیستم ایمنی بدن به این سلول‌ها حمله نکند. زیرا سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که سیستم ایمنی نمی‌تواند سرطان را تشخیص دهد. ایمونوتراپی با دخالت در این فرایند به سیستم ایمنی کمک می‌کند. این روش در مورد سرطان سرویکس در حالت پیشرفته که به سایر درمان‌ها جواب نداده است، در نظر گرفته می‌شود.   

۶. درمان سرطان دهانه رحم با طب سنتی

گیاهان دارویی از دیرباز برای درمان بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفتند. برای درمان سرطان دهانه رحم و رحم داروهای گیاهی مانند خاکشیر، وان آب گرم با گل ختمی، گل بنفشه، گل همیشه بهار و تخم کاسنی و دمنوش گزنه توصیه می‌شود. حتماً پیش از مصرف داروهای گیاهی، این موارد را با پزشک متخصص زنان یا متخصص انکولوژی خود در میان بگذارید. ممکن است این داروها با روش‌های درمانی متخصص تداخل داشته و خطراتی برای شما ایجاد کند.

۷. مراقبت های خانگی سرطان دهانه رحم

برخی اقدامات می‌توانند فشارهای روحی و جسمی سرطان دهانه رحم و درمان آن را کاهش دهند. یکی از بهترین راه‌ها داشتن تغذیه مناسب است. ممکن است بیمار در طول درمان اشتهای خود را ازدست‌داده یا در غذا خوردن دچار مشکل شود. با دریافت کالری و پروتئین کافی بیمار قدرت و انرژی بیشتری خواهد داشت و درمان را بهتر مدیریت می‌کند. برای حفظ کالری و پروتئین دریافتی مناسب بهتر است با یک متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید.

اقدامات دیگری هم در این زمینه می‌تواند تأثیرگذار باشد، از جمله؛

  • بیمار باید فعالیت بدنی در سطح مبتدی داشته باشد تا سطح انرژی خود را حفظ کند.
  • شب‌ها استراحت کافی داشته باشد.
  • سیگار را ترک کند.
  • الکل مصرف نکند.

برای درمان سرطان دهانه رحم هر چه زودتر به متخصص مراجعه کن.

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

به نقل از cancer، زمانی که تغییرات سلول‌های پیش سرطانی یا مراحل اولیه سرطان تشخیص و درمان می‌شود، احتمال زنده ماندن بیمار تقریباً ۱۰۰% است. در مابقی مراحل احتمال کشنده بودن سرطان بستگی به مرحله آن دارد.

  • بیش از ۹۰% زنان با تشخیص در مرحله ۰ حداقل ۵ سال زنده می‌مانند.
  • در مرحله اول بیماری احتمال زنده ماندن تا ۵ سال ۸۰ تا ۹۳% است.
  • در مرحله دوم بیماری احتمال زنده ماندن تا ۵ سال ۵۸ تا ۶۳% است.
  • در مرحله سوم بیماری احتمال زنده ماندن ۳۲ تا ۳۵% است.
  • در مرحله چهارم احتمال زنده ماندن به مدت ۵ سال حدود ۱۶% یا کمتر است.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

کلید پیشگیری از سرطان تهاجمی این ناحیه تشخیص زودهنگام تغییرات سلولی قبل از سرطانی شدن آن‌ها است. معاینه منظم دهانه رحم و انجام آزمایش پاپ اسمیر بهترین روش پیشگیری است. متخصصان زنان این اقدامات را توصیه می‌کنند.

  • در سنین بالای ۲۱ سال هر ۳ سال یک‌بار آزمایش پاپ‌اسمیر انجام دهید.
  • اگر ۳۰ تا ۶۵ سال هستید، می‌توانید هر ۵ سال یک‌بار آزمایش پاپ‌اسمیر و آزمایش HPV را انجام دهید.
  • در سنین بالاتر از ۶۵ سال اگر پزشک معتقد است در معرض خطر سرطان نیستید، می‌توانید آزمایش‌ها را متوقف کنید.
  • اگر از نظر جنسی فعال بوده و بیشتر در معرض بیماری‌های مقاربتی هستید، هرسال آزمایش‌های مربوط به کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و HPV را انجام دهید. تست HIV هم هرچند وقت یک‌بار باید انجام شود.
پیشگیری از سرطان دهانه رحم با معاینه امکان پذیر است.
برای پیشگیری از این نوع سرطان باید هرچند وقت یک‌بار آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

راهنمای مراجعه به دکتر زنان

علاوه بر انجام مرتب آزمایش پاپ اسمیر در برخی شرایط خاص برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. خونریزی بعد از یائسگی به‌هیچ‌وجه طبیعی نیست. در صورت مشاهده علایم سرطان دهانه رحم باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر پریودهای سنگین داشته یا اغلب بین پریودها دچار خونریزی می‌شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی زنان بعد از مقاربت به‌ویژه بعد از سکس شدید، خونریزی می‌کنند؛ بنابراین جای نگرانی نیست. اما در صورت تکرار آن باید پزشک را مطلع کنید.

برای پیداکردن بهترین متخصص زنان و بهترین متخصص انکولوژی برای تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در سایت دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سرطان دهانه رحم و بارداری مسئله بسیار مهمی برای خانم‌های مبتلا به این بیماری است. طبق تجربه مبتلایان به سرطان دهانه رحم معمولاً در مراحل اولیه نیازی به خارج کردن رحم نبوده و شخص می‌تواند باردار شود. درصورتی‌که درمان به مرحله پرتودرمانی برسد، احتمال عدم توانایی بارداری و یائسگی وجود دارد.

این نوع سرطان در زنان باکره بسیار نادر است. از آنجایی که مهم‌ترین دلیل ابتلا به سرطان دهانه رحم ویروس پاپیلومای انسانی است و این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، احتمال ابتلا به این سرطان در زنانی که رابطه جنسی ندارند، بسیار پایین است.

درصورتی‌که این سرطان به‌موقع تشخیص داده نشود، احتمال سرایت آن به بافت‌ها و اندام‌های دیگر زیاد است. یکی از این اندام‌ها که تحت تأثیر سرطان سرویکس قرار می‌گیرد، رحم است. در مراحل پیشرفته این سرطان پزشک مجبور است برای جلوگیری از عود بیماری، رحم را از بدن خارج کند.

واکسن HPV یا واکسن گارداسیل بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سرطان این ناحیه است. افراد باید پیش از شروع فعالیت جنسی از این واکسن استفاده کنند. قیمت واکسن گارداسیل در داروخانه هلال‌احمر حدود ۲۶۵۰۰۰ تومان است.

بیشتر زنان ۳۵ تا ۴۴ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته در موارد جدید بیش از ۱۵% بیماران زنان بالای ۶۵ سال بوده‌‌اند. معمولاً افرادی که به طور منظم از آزمایش پاپ‌اسمیر استفاده نمی‌کنند، دچار این بیماری در مراحل پیشرفته می‌شوند.

بله. اگر سرطان دهانه رحم را با علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم تشخیص دهید، می‌توانید آن را درمان کنید. اما سرطان دهانه رحمی که در مراحل پیشرفته باشد ممکن است درمان نداشته‌باشد. در صورت تشخیص زودهنگام، بهتر است نگران نباشید زیرا سرطان دهانه رحم درمان دارددرمان قطعی سرطان دهانه رحم بستگی به مراحل مختلف سرطان سرویکس دارد.

علائم سرطان دهانه رحم متنوع است که برخی از آنها شامل خونریزی، خونریزی بعد از نزدیکی، درد و سوزش است. علائم اصلی سرطان دهانه رحم موارد مختلفی هستند که در مطالب بالاتر به آنها اشاره کرده‌ایم. هشدارهای سرطان دهانه رحم همین علائم سرطان دهانه ی رحم هستند که در زنان مختلف مشاهده می‌کنیم و باید آنها را جدی بگیریم. علائم سرطان دهانه رحم در دختر باکره چندان با علائم سرطان رحم در زنان یائسه تفاوتی ندارند. تشخیص سرطان دهانه رحم با سونوگرافی واژینال نیز قابل انجام است که علائم مخصوص به خود را دارد. علائم اولیه سرطان دهانه رحم همان مواردی است که در پاپ اسمیر خود را نشان می‌دهد و معمولا با علائم مشابه عفونت خود را نشان می‌دهد.

با انجام غربالگری‌ها و تست‌هایی مانند پاپ اسمیر و معاینه منظم می‌توان سرطان سرویکس را زودهنگام تشخیص داد.

پاپ اسمیر و معاینه‌ی لگن و رحم زن غیرطبیعی است.

هزینه‌ها بستگی به درمان‌های درخواست‌شده و طول درمان دارد.

در صورتی‌که دیر تشخیص داده‌شود، می‌تواند کشنده و خطرناک باشد.

یکی از مهم‌ترین علت‌های سرطان دهانه رحم ویروس سرطان دهانه رحم و ارتباط اچ پی وی و سرطان دهانه رحم است.

ممکن است که سرطان رحم متاستاز بدهد و دردهای استخوانی هم داشته‌باشد.

درد در ناحیه پشت می‌تواند یکی از علائم سرطان سرویکس باشد. گاهی نیز سرطان می‌تواند بخش‌های دیگر بدن را هم درگیر کند و علائم متنوعی نشان دهد.

نمی‌توان سرطان سرویکس را تنها با داروهای گیاهی درمان کرد اما برای تسکین درد می‌توان از روش‌های گیاهی و طب سنتی بهره برد که باید با مشورت با متخصص باشد.

در سنین مختلفی باروری و یائسگی ممکن است که فرد با سرطان دهانه ی رحم درگیر شود.

یکی از سرطان‌هایی که در ایران در حال افزایش است، سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس است. سرطان سرویکس سومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان در ایران است و این آمار بالایی است. از آن جایی که این سرطان در حال گرفتن قربانیان زیادی است، برای اینکه غافلگیر نشویم و بتوان در مراحل ابتدایی این سرطان را کنترل و درمان کرد، باید زودهنگام تشخیص داده ‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که برای غربالگری سرطان سرویکس در خانم‌ها انجام می‌شود، پاپ اسمیر است. سعی کنید این تست را جدی بگیرید و اگر از نظر جنسی فعال هستید اما تا به حال تست پاپ اسمیر نداده‌اید، سریعا آن را انجام دهید.

ممکن است که فرد سرطان سرویکس داشته و اقدام به بارداری نموده است و یا به طور ناخواسته باردار شده‌است. در صورتی که سرطان رحم در یک زن حامله تشخیص داده شود، رویکردهای درمانی، تفاوت‌های اندکی با فرد غیرباردار خواهد داشت.
در صورتی‌که سرطان در مراحل معمولی خود باشد و چندان تهاجمی نباشد، از روش‌های درمانی تهاجمی استفاده نمی‌شود. حتی از کونیزاسیون هم برای درمان سرطان سرویکس استفاده نمی‌شود زیرا احتمال سقط و خونریزی را زیاد می‌کند. اما در مواردی که سرطان تهاجمی باشد، انجام آن اندیکاسیون دارد.
از طرفی اگر مادر در مراحل تهاجمی سرطان خود باشد، رادیوتراپی و شیمی درمانی را انجام نمی‌دهند تا جنین به دنیا بیاید. این مسئله برای سلامت جنین ضروری است و چندان برای مادر عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.

سرطان سرویکس باعث ریزش مو نمی‌شود. بلکه روش‌های درمانی سیستمیکی که برای کنترل و توقف بیماری استفاده می‌شوند می‌توانند ریزش مو را ایجاد کنند. مثلا پرتودرمانی که برای درمان و کنترل سرطان سرویکس انجام می‌شود می‌تواند ایجاد ریزش مو کند. زیرا اشعه با انرژی بالا می‌تواند در از بین بردن پیاز مو موثر باشد.
از طرفی کسانی که شیمی درمانی انجام می‌دهند هم می‌توانند درگیر ریزش مو شوند. گاهی این اتفاق برای پوست و مو در درمان‌های سیستمیک می‌افتد.
جالب است بدانید که عفونت رحمی، در برخی موارد می‌تواند باعث ریزش مو شود. اما این مسئله با سرطان رحم متفاوت است.

اصلی‌ترین روش تشخیص سرطان سرویکس زمانی است که فرد برای انجام تست پاپ اسمیر مراجعه می‌کند. این تست تغییرات سلولی را نشان می‌دهد و می‌توان از آن برای تشخیص زودهنگام سرطان سرویکس کمک گرفت.
یکی دیگر از روش‌هایی که برای تشخیص سرطان سرویکس کاربرد دارد، انجام معاینه زنان است. هنگامی که متخصص زنان دهانه رحم را معاینه می‌کند و تظاهرات بالینی غیرطبیعی را مشاهده می‌کند، به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان مشکوک می‌شود و درخواست بررسی‌های بیشتر می‌کند.
کولپوسکوپی آزمایش دیگری است که معمولا زمانی درخواست می‌شود که پاپ اسمیر شما مشکل دار باشد. با کولپوسکوپ می‌توان دهانه‌ی رحم را با بزرگنمایی بیشتر و بادقت مشاهده کرد و تغییرات را بررسی کرد.
از روش‌های قطعی که برای تشخیص سرطان دهانه رحم کاربرد دارد، بیوپسی است. بیوپسی نمونه‌ای از بافت را برمی‌دارد و آن را بررسی می‌کند. زمانی که تغییراتی در سلول ایجاد شده باشد، آن را در آزمایشگاه پاتولوژی بررسی می‌کنند و نتیجه را اعلام می‌کنند.

برای درمان سرطان سرویکس موارد مختلفی موثر هستند. مثلا پیشرفت سرطان و سلامت فرد در تعیین روش درمانی موثر است. اگر سرطان سرویکس در مراحل پیشرفته باشد، برای درمان آن می‌توان از شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده کرد. اگر سرطان دهانه رحم محدود به همان نقطه باشد و در بخش‌های دیگر بدن متاستاز نداده باشد و منتشر نشده‌باشد، می‌توان آن را با جراحی برطرف کرد.
روش‌های درمانی دیگر مانند ایمونوتراپی و درمان هدفمند هم وجود دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن