زخم دهانه رحم چیست؟ علائم، علت و روش درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زخم دهانه رحم معمولا به علت عفونت مقاربتی ایجاد می‌شود، اما گاهی واکنش آلرژیک هم این عارضه را ایجاد می‌کند. این عارضه گاهی اوقات علامتی نداشته و فقط با خارش و ترشحات زیاد همراه است. در بیشتر موارد، برای درمان این بیماری آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زخم دهانه رحم چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

زخم دهانه رحم یا سرویسیت التهاب در بافت دهانه رحم بوده که می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. گاهی این عارضه علائمی نداشته و گاهی هم با نشانه‌هایی همراه است. روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. اگر دچار سرویسیت هستید یا علائمی مشابه این عارضه دارید، در این مطلب همراه ما باشید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که زخم دهانه رحم از چی به وجود میاد و چگونه ایجاد میشود؟ چه علائمی ایجاد می‌کند؟ چرا برخی افراد دچار این عارضه می‌شوند؟ در چه افرادی شیوع بیشتری دارد؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی خواهد داشت؟ پزشک چگونه آن را تشخیص می‌دهد؟ برای درمان آن از چه روشی استفاده شده و چقدر طول می‌کشد تا به طور کامل درمان شود؟

درصورتی‌که دچار التهاب دهانه رحم هستید یا علائم مشکوکی دارید، باید برای تشخیص و درمان به‌موقع آن به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

زخم دهانه رحم یا سرویسیت چیست؟

زخم دهانه رحم به انگلیسی Cervical ulcer نامیده می‌شود. دهانه رحم قسمت پایینی رحم است که به واژن می‌رسد. بافت این ناحیه مانند هر بافت دیگری در بدن ممکن است دچار التهاب شود. سرویسیت یکی از بیماری‌های دهانه رحم است. گاهی همراه با علائم بوده و در برخی افراد هم علائمی ایجاد نمی‌کند.

زخم دهانه رحم می‌تواند حاد یا مزمن باشد. نوع حاد آن معمولا به علت عفونت ایجاد شده و علائم آن ناگهانی ظاهر می‌شود. نوع مزمن در اثر تحریک به وجود می‌آید و دوره آن چند ماه یا بیشتر طول می‌کشد. عفونت دهانه رحم بسیار شایع است. تخمین زده شده که بیش از نیمی از زنان بالغ در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار سرویسیت شده‌اند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

متن انگلیسی:
A cervical ulcer refers to an open sore or lesion that occurs on the surface of the cervix, which is the narrow passage connecting the uterus to the vagina.
ترجمه فارسی:
زخم دهانه رحم به یک ضایعه باز گفته می‌شود که روی سطح دهانه رحم، راه باریکی که رحم را به واژن متصل می‌کند، ایجاد می‌شود.

به نقل از سایت liebertpub

علائم سرویسیت یا زخم دهانه رحم (زخم دهانه رحم چه نشانه ای دارد؟)

در بسیاری از مواقع زخم دهانه رحم هیچ علامتی ندارد. زمانی که شخص برای مشکل دیگری به پزشک مراجعه کرده و معاینه لگنی انجام می‌دهد، این التهاب تشخیص داده می‌شود. اگر التهاب علائم و نشانه‌ای داشته باشد، شامل موارد زیر است:

  • ترشحات واژن به مقدار زیاد و غیر طبیعی که ممکن است سفید، زرد یا خاکستری باشد و بوی بدی دارد
  • تکرر ادرار دردناک
  • درد رحم هنگام نزدیکی
  • خونریزی بین دوره‌های پریود و لکه بینی
  • خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی
  • درد شدید زیر شکم یا لگن در موارد نادر.

اگر دچار چنین علائمی هستید، باید برای تشخیص علت آن به متخصص زنان مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

خونریزی دهانه رحم داری و علتش رو نمی‌دونی؟

همین حالا با دکتر متخصص مشورت کن!

۱. زخم دهانه رحم در بارداری

زخم دهانه رحم در دوران بارداری نسبتا نادر است اما ممکن است رخ دهد. این اتفاق می‌تواند ناشی از عفونت، ضربه دهانه رحم یا دیسپلازی دهانه رحم باشند. این زخم‌ها منجر به خونریزی واژن، ناراحتی و افزایش خطر زایمان زودرس می‌شوند.

آیا زخم دهانه رحم مانع بارداری میشود؟

خود زخم دهانه رحم از بارداری جلوگیری نمی‌کند. با این حال، اگر باعث ایجاد انسداد دهانه رحم یا التهاب مزمن شود، می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

آیا زخم دهانه رحم برای جنین ضرر دارد؟

متاسفانه این وضعیت می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهند. در این زمینه و زخم دهانه رحم هورمونی حتما با پزشک در ارتباط باشید.

۲. زخم دهانه رحم و نزدیکی، نزدیکی با وجود زخم دهانه رحم ممکن است؟

رابطه جنسی با زخم دهانه رحم به طور کلی امکان‌پذیر است، اما باید با احتیاط و راهنمایی یک متخصص زنان انجام شود. تا از خطر عفونت یا تشدید بیشتر زخم و درد و سوزش در هنگام نزدیکی جلوگیری شود.

۳. زخم دهانه رحم باعث خونریزی و لکه بینی می شود؟

زخم بافت دهانه رحم می‌تواند منجر به ترشح مقادیر کمی خون و مشاهده علائم لکه بینی و خونریزی واژینال شود. همچنین برای افرادی که رابطه جنسی دارند، لکه بینی بعد از رابطه جنسی هم از علائم این بیماری است.

زخم دهانه رحم باعث خونریزی و لکه بینی می شود؟
زخم بافت دهانه رحم می‌تواند منجر به ترشح مقادیر کمی خون و مشاهده علائم لکه بینی و خونریزی واژینال شود.

۴. زخم دهانه رحم باعث کمر درد می شود؟

کمردرد از علائم معمول زخم دهانه رحم نیست. زخم دهانه رحم در بیشتر موارد با علائمی مانند خونریزی واژن، ناراحتی یا درد در حین مقاربت و افزایش خطر زایمان زودرس ظاهر می‌شود.

۵. زخم دهانه رحم و تکرر ادرار

اگر التهاب یا عفونت در ناحیه لگن وجود داشته باشد، می‌تواند مثانه را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش دفعات ادرار شود. اگر دچار تکرر ادرار شدید& برای جلوگیری از عوارض بیشتر حتما به ئزشک مراجعه کنید.

۶. علائم زخم دهانه رحم و حالت تهوع

اگر عفونت یا التهاب در ناحیه لگن وجود داشته باشد، به عنوان یک علامت ثانویه باعث تهوع می‌شود. این مورد بیشتر به دستگاه گوارش ارتباط دارد اما ممکن است رخ دهد.

علت زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم از چیست؟ سرویسیت دهانه رحم می‌تواند بر اثر عفونت یا تحریک ایجاد شود. علت آن باید توسط دکتر زنان تشخیص داده شود. از مهم‌ترین علل سرویسیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. علل عفونی زخم دهانه رحم

دلیل اصلی ابتلا به سرویسیت حاد عفونت است. زمانی که باکتری یا ویروس به این ناحیه می‌رسد، باعث التهاب شده و علائمی ایجاد می‌کند. معمولا این عفونت‌ها از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. این بیماری‌های عفونی عبارت‌اند از:

  • کلامیدیا (حدود ۴۰٪ از موارد سرویسیت به دلیل ابتلا به کلامیدیا یا عفونت قارچی زنان ایجاد می‌شوند)
  • سوزاک
  • تبخال تناسلی
  • تریکومونیازیس
  • مایکوپلاسما تناسلی
  • معمولا در صورت تماس با باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک با رحم، التهاب دهانه رحم به وجود می‌آید.

۲. علل غیرعفونی زخم دهانه رحم

قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا تحریک فیزیکی می‌تواند باعث التهاب دهانه رحم شود. تحریک معمولا باعث سرویسیت مزمن شده و دوره آن چندین ماه طول می‌کشد:

  • تحریک شیمیایی به دلیل استفاده از اسپرم کش‌ها یا حساسیت به لاتکس موجود در کاندوم
  • واکنش به وسیله‌هایی مانند کلاهک دهانه رحم، دیافراگم یا تامپون
  • پرتودرمانی یا بیماری‌های التهابی سیستمیک
  • عدم تعادل هورمونی (سطح استروژن پایین یا پروژسترون بالا در توانایی برای حفظ بافت سالم دهانه رحم اختلال ایجاد می‌کند)
  • برخی باکتری‌ها به طور معمول در واژن وجود دارند. اما رشد بیش از حد آنها نیز می‌تواند باعث التهاب دهانه رحم شود. به این عارضه واژینوز باکتریایی می‌گویند.
علت زخم دهانه رحم چیست؟
سرویسیت دهانه رحم می‌تواند بر اثر عفونت یا تحریک ایجاد شود.

۳. زخم دهانه رحم در افراد مجرد

عفونت رحم در افراد مجرد بیشتر به دلیل تحریک شیمیایی یا عفونت‌های دوران قاعدگی رخ می‌دهد. اگر دچار علائم شدید زخم دهانه رحم و حالت تهوع شدید، به کمک اورژانسی نیاز دارید.

۴. زخم دهانه رحم و عفونت قارچی بعد از زایمان طبیعی

قارچ کاندیدا آلبیکنس مسئول بیشتر عفونت‌های مخمری واژن است. واژن به طور طبیعی حاوی ترکیب متعادلی از مخمرها از جمله کاندیدا و باکتری است. برخی از باکتری‌ها (لاکتوباسیلوس) از رشد بیش از حد مخمر جلوگیری می‌کنند. عفونت شدید دهانه رحم و خونریزی می‌تواند این تعادل رامختل کند.

۵. زخم دهانه رحم و hpv

در بعضی شرایط، زخم دهانه رحم و اچ پی وی می‌توانند عامل درد رحم باشند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ضروری سرطان دهانه رحم است.

HPV یک عفونت مقاربتی است که باعث تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم و بیماری دیسپلازی دهانه رحم یا سرطان می‌شود. در حالی که عفونت HPV می‌تواند به سایر ناهنجاری‌های دهانه رحم، مانند زگیل تناسلی یا ضایعات پیش سرطانی منجر شود، اما مستقیما باعث ایجاد زخم نمی‌شود.

۶. زخم دهانه رحم در اثر عفونت رحم

زخم دهانه رحم می‌تواند به علت عفونت رحم مانند واژینوز باکتریایی، بیماری التهابی لگن (PID) یا عفونت‌های مقاربتی (STIs) مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد. این عفونت‌ها منجر به التهاب و زخم بافت دهانه رحم می‌شوند.

زخم دهانه رحم در اثر عفونت رحم ایجاد می‌شود؟
HPV یک عفونت مقاربتی است که باعث تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم و بیماری دیسپلازی دهانه رحم یا سرطان می‌شود.

راه تشخیص زخم دهانه رحم چیست؟

برای تشخیص زخم دهانه رحم پزشک ابتدا سوالاتی در مورد سوابق پزشکی و روابط جنسی شما می‌پرسد. پس از بررسی بیماری‌های مقاربتی روش‌های تشخیصی زیر انجام می‌شود:

روش تشخیص بیماری عفونت سرویکسروش انجام
معاینه لگنمتخصص زنان اسپکولوم را در واژن قرار می‌دهد. هر نوع علامت تورم و حساسیت و بیماری التهابی لگن در زنان را بررسی می‌کند. دیواره‌های فوقانی، تحتانی و جانبی واژن و دهانه رحم هم باید بررسی شوند.
نمونه برداری از زخم دهانه رحممشابه بررسی زخم دهانه رحم و التهاب رحم در تست پاپ اسمیر، پزشک یک سواب یا برس را وارد واژن کرده و نمونه‌ای از مایع دهانه رحم و واژن را برمی‌دارد. نمونه در آزمایشگاه برای تشخیص عفونت بررسی می‌شود.
کولپوسکوپی زخم دهانه رحمآزمایش رحم و تخمدان و تشخیص زخم دهانه رحم با سونوگرافی و کونولوسکوپی زمانی نشان داده می‌شود که خطر فوری بیماری داخل اپیتلیال دهانه رحم یا HPV وجود داشته باشد. بافت واژن یا دهانه رحم با ظاهر غیرطبیعی نیز باید با کولپوسکوپی ارزیابی شود.
راه تشخیص زخم دهانه رحم چیست؟

اگر دچار علائم التهاب دهانه رحم هستید، حتما برای تشخیص آن به دکتر زنان مراجعه کنید تا معاینه لگن انجام شود. برای ارتباط با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

زخم دهانه رحم در تست پاپ اسمیر

در پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص میشود؟ در آزمایش پاپ اسمیر، یک متخصص سلول‌های دهانه رحم را جمع آوری می‌کند تا هر گونه ناهنجاری یا علائم سرطان و زخم دهانه رحم را بررسی کند.

زخم دهانه رحم سرویکس در سونوگرافی قابل تشخیص است؟

زخم و سرویکس دهانه رحم معمولا در تصویربرداری اولتراسوند قابل مشاهده نیست. تصویربرداری اولتراسوند در درجه اول برای تجسم اندام‌ها و ساختارهای درون بدن با استفاده از امواج صوتی استفاده می‌شود.

قبل از نمونه‌برداری از زخم دهانه رحم، با متخصص مشورت کن.

بهترین روش درمان زخم دهانه رحم چیست؟

چگونه عفونت دهانه رحم را از بین ببریم؟ روش‌های مختلفی برای درمان زخم دهانه رحم وجود دارد. متخصص باتوجه‌به سن، سابقه پزشکی، شدت بیماری، شدت علائم و ترجیحات بیمار بهترین روش را انتخاب می‌کند.

اگر التهاب دهانه رحم ناشی از واکنش آلرژیک به محصولاتی مانند اسپرم کش یا محصولات بهداشتی باشد، نیازی به درمان نیست و فقط باید از این مواد حساسیت‌زا دوری کنید. اما اگر التهاب ناشی از عفونت باشد، اقدامات درمانی انجام می‌شود. هدف از درمان ازبین‌بردن علائم و جلوگیری از گسترش عفونت است. درمان شامل موارد زیر می‌شود.

۱. بهترین دارو برای زخم دهانه رحم چیست؟

معمولا برای درمان سرویسیت ناشی از عفونت مقاربتی داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شوند. با مصرف آنتی‌بیوتیک می‌توان بیماری‌هایی مانند کلامیدیا، سوزاک و بیماری‌های باکتریایی مانند واژینوز باکتریایی را درمان کرد. برای جلوگیری از انتقال عفونت به همسرتان و کاهش مدت‌زمان درمان بهتر است تا تکمیل دوره درمان رابطه جنسی نداشته باشید.

اگر دچار تب‌خال تناسلی باشید، داروی ضدویروس تجویز می‌شود. این دارو به کاهش علائم کمک می‌کند. تب‌خال تناسلی نوعی بیماری مزمن است و دارویی برای درمان آن وجود ندارد. اما تجویز دارو به مدیریت این بیماری کمک می‌کند.

در خانم‌هایی که به سن یائسگی رسیده‌اند، ممکن است از داروهای هورمونی استفاده شود. زیرا در این افراد تغییر سطح استروژن و پروژسترون اصلی‌ترین دلیل التهاب دهانه رحم است. برخی از مهم‌ترین داروها برای سرویسیت شامل موارد زیر هستند:

  • قرص مترونیدازول برای زخم دهانه رحم
  • قرص آزیترومایسین و قرص آناهیل برای زخم دهانه رحم
  • امپول جنتامایسین برای زخم دهانه رحم
  • داکسی سایکلین برای زخم دهانه رحم 

۲. بهترین پماد برای زخم دهانه رحم

برای زخم دهانه رحم چه پمادی خوبه؟ می‌توان از پماد‌های مختلف برای سرویسیت مقاوم به درمان یا سرویسیت واژینیت استفاده کرد. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت پماد هم تولید می‌شوند. به‌عنوان‌مثال پزشک می‌تواند از پماد اریترومایسین، پماد دالاواگ، پماد کلوتریمازول، ژل واژینال و ژل رویال برای زخم دهانه رحم و ازبین‌بردن باکتری‌ها استفاده کند.

فریز کردن زخم دهانه رحم درد داره؟
اگر پزشک سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم مشاهده کند یا احتمال سرطان دهانه رحم بدهد، از روش کرایوتراپی یا سوزاندن استفاده می‌کند.

۳. فریز زخم دهانه رحم

فریز زخم دهانه رحم در موارد نادر پیشنهاد می‌شود. اگر علت التهاب سرطان دهانه رحم یا وجود سلول‌های پیش سرطانی باشد، پزشک فریز را توصیه می‌کند. در این روش سلول‌های غیرطبیعی منجمد شده و از بین می‌رود. برای این کار می‌توان از روش کرایوتراپی سرویسیت استفاده کرد. هزینه کرایوتراپی دهانه رحم حدودا ۵۰۰ هزار تومان است.

آیا فریز زخم دهانه رحم خطرناک است؟ فریز کردن زخم دهانه رحم درد داره؟

اگر پزشک سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم مشاهده کند یا احتمال سرطان دهانه رحم بدهد، از روش کرایوتراپی یا سوزاندن استفاده می‌کند. این روش ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد.

  • خونریزی
  • گرفتگی و درد
  • تورم و قرمزی برای مدت کوتاه.

متن انگلیسی: «Research has found this procedure works well for women with a lot of discharge from cervical ectropion.»
ترجمه فارسی: «تحقیقات نشان داده است که این روش برای زنانی که ترشحات زیادی از اکتروپیون دهانه رحم دارند به خوبی جواب می‌دهد.»

به نقل از سایت webmd

۴. جراحی لیزر یا سوزاندن زخم دهانه رحم

لیزر درمانی برای از بین‌بردن سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم استفاده می‌شود تا سلول‌های طبیعی بتوانند در جای خود رشد کنند. لیزر دهانه رحم به‌صورت سرپایی با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که می‌توانید قبل از انجام آن با مشاهده فیلم سوزاندن زخم دهانه رحم به شیوه انجام آن پی ببرید. اکثر زنان تنها به یک جلسه درمان نیاز دارند.

آیا لیزر زخم دهانه رحم ضرر دارد؟

مانند بسیاری از روش‌ها، بیماران ممکن است عوارض جانبی بعد از جراحی لیزری برای درمان زخم دهانه رحم را داشته باشند. با این حال، این عوارض معمولاً کم هستند و معمولاً ظرف چند روز فروکش می‌کنند. عارضه جانبی رایج لیزر درمانی خونریزی واژینال است.

۴. روش پلاسما تراپی برای زخم دهانه رحم

پلاسما درمانی که به عنوان درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) نیز شناخته می‌شود، یک درمان ترمیمی است که شامل استفاده از پلاسمای خون خود بیمار برای ارتقاء بهبود و ترمیم بافت است. PRP حاوی غلظت بالایی از پلاکت‌ها است که غنی از فاکتورهای رشد هستند و رشد سلولی و بازسازی بافت را تحریک می‌کنند.

۵. درمان خانگی و گیاهی زخم دهانه رحم

اگر علت ابتلا به سرویسیت عفونت مقاربتی باشد، نمی‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد. در این شرایط باید عفونت به‌وسیله داروهای مختلف درمان شود. اما اگر دچار التهاب مزمن هستید، برخی روش‌های خانگی می‌توانند موثر باشند:

  • مصرف ماست یا مکمل‌های پروبیوتیک: ماست باکتری‌های سالمی به نام پروبیوتیک دارد. پروبیوتیک را می‌توانید به‌صورت مکمل هم خریداری کنید. ماست در درمان واژینوز باکتریایی تاثیر خوبی دارد.
  • سیر: سیر دارای خواص ضدباکتریایی قوی است.
  • چای سبز: به سلامت واژن و دهانه رحم کمک کرده در کاهش خطر سرطان آندومتر و تخمدان موثر است.
  • دوری از محرک‌ها: باید از تامپون، دیافراگم یا صابون‌های معطر دوری کنید.
  • استفاده از لباس زیر نخی: لباس زیر نخی و گشاد تجمع باکتری‌ها و رطوبت را کاهش می‌دهد.
  • شستشوی زخم دهانه رحم: با استفاده از ژل واژینال برای زخم دهانه رحم

۶. درمان زخم دهانه رحم به روش طب سنتی

درمان گیاهی عفونت سرویسیت مزمن رحم و درمان سرویسیت شدید با طب سنتی روی استفاده از گیاهان ضد قارچ و باکتری تاکید دارد. یکی از موارد مهم، درمان زخم دهانه رحم با عسل است که خاصیت درمانی زیادی دارد. سایر روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

  • سرکه برای زخم دهانه رحم
  • درمان زخم دهانه رحم خفیف و شدید با جوش شیرین
  • زخم دهانه رحم با عنبر نسا
  • گزنه برای زخم دهانه رحم
  • گیاه بومادران و توجه به خواص بومادران برای رحم
بهترین روش درمان زخم دهانه رحم چیست؟
اگر علت ابتلا به سرویسیت عفونت مقاربتی باشد، نمی‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد.

عسل درمانی زخم دهانه رحم

عسل یک محصول طبیعی است که قرن‌ها به دلیل خواص دارویی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده مغذی دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی و ترمیم‌کنندگی زخم است که برای انواع خاصی از زخم‌ها از جمله زخم دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر از عسل استفاده کردید اما هنوز به این نتیجه نرسیدید که «از کجا بفهمیم زخم رحم خوب شده؟» و شواهدی از بهبودی مشاهده نکردید، ژل رویال و زخم دهانه رحم نیز برای زخم دهانه رحم خوش خیم می‌تواند مفید باشد و نتیجه بدهد.

۷. چه غذاهایی برای زخم دهانه رحم خوب است؟

یکی از سوالات مهم این است که برای عفونت در بارداری چه بخوریم؟ مهم‌ترین غذاهای مفید برای زخم دهانه رحم چه در دوران بارداری و زمان‌های دیگر شامل موارد زیر هستند:

  • کدو حلوایی: سیستم ایمنی را قوی می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
  • گریپ فروت: لیکوپن موجود در این میوه، اغلب به عنوان یک گزینه درمانی برای افرادی که عفونت HPV دارند، استفاده می‌شود. گوجه‌فرنگی پخته نیز می‌تواند مقدار زیادی لیکوپن برای بدن تامین کند.
  • کلم بروکلی: ویتامین B معروف به فولات، معمولاً برای زنان در زمینه حفظ سلامت دستگاه تناسلی به خصوص در سنین باروری تجویز می‌شود. فولات به حفظ شکل دهانه رحم کمک می‌کند.

عوارض زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم در صورت پیشرفت و عدم درمان می‌تواند باعث بروز عوارضی شود. از جمله:

  • زمانی که دهانه رحم عفونی می‌شود، احتمال انتقال عفونت به رحم افزایش پیدا می‌کند.
  • انتقال عفونت به پوشش رحم و لوله‌های فالوپ که منجر به بیماری التهابی لگن می‌شود.
  • عفونت در دستگاه تناسلی باعث مشکلات در باروری می‌شود.
  • خطر ابتلا به HIV از طریق شریک آلوده افزایش پیدا می‌کند.
  • ناباروری
  • بیماری پریوتونیت (عفونت تهدیدکننده زندگی).
عوارض زخم دهانه رحم چیست؟
زمانی که دهانه رحم عفونی می‌شود، احتمال انتقال عفونت به رحم افزایش پیدا می‌کند.

۱. عوامل خطر زخم دهانه رحم چه هستند؟

برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم دهانه رحم قرار دارند. این افراد باید به علائم التهاب توجه داشته و هر چند وقت یک‌بار معاینه لگنی داشته باشند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که در ۸ تا ۲۵٪ از موارد سرویسیت می‌تواند دوباره عود کند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • رفتارهای جنسی پرخطر مانند رابطه جنسی محافظت‌نشده، سکس با چندین شریک جنسی یا رابطه با فردی که رفتارهای جنسی پرخطر دارد
  • آمیزش جنسی از سنین پایین
  • سابقه بیماری یا عفونت‌های مقاربتی

۲. عوارض زخم دهانه رحم و بارداری

زخم دهانه رحم در صورت انتقال به رحم و لوله‌های فالوپ روی اندام‌های تولیدمثلی تاثیر گذاشته و می‌تواند در باروری مشکلاتی را ایجاد کند و باعث ناباروری شود. همچنین ابتلا به این عارضه در طول بارداری باعث بروز عوارض جدی می‌شود. از مهم‌ترین عوارض سرویسیت در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • عفونت چشم و ریه جنین
  • لکه بینی و خونریزی در طول بارداری.

۳. زخم و دیسپلازی دهانه رحم

دیسپلازی دهانه رحم رشد غیر طبیعی سلول در دهانه رحم است که اغلب از طریق پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شود، این بیماری اگر درمان نشود، می‌تواند پیش‌ساز سرطان دهانه رحم باشد.

راهی برای پیشگیری از زخم دهانه رحم وجود دارد؟

چگونه از زخم دهانه رحم جلوگیری کنیم؟ برخی اقدامات می‌توانند احتمال ابتلا به زخم دهانه رحم را کاهش دهند. از جمله:

  • برای جلوگیری از انتقال عفونت در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. کاندوم از ابتلا به بیماری‌هایی مانند کلامیدیا و سوزاک جلوگیری می‌کند.
  • اگر همسر شما زخم تناسلی یا ترشحات غیرطبیعی از آلت تناسلی دارد، از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • اگر دیابت دارید، قند خون را کنترل کنید.

عکس زخم دهانه رحم

زخم‌های سطحی ممکن است خود به خود بهبود یابند، در حالی که زخم‌های عمیق یا گسترده نیاز به درمان پزشکی دارند. در تصویر زیر می‌توانید زخم دهانه رحم را مشاهده کنید. دهانه رحم بخش پایینی رحم بوده که به واژن می‌رسد.

راهی برای پیشگیری از زخم دهانه رحم وجود دارد؟
زخم دهانه رحم در صورت انتقال به رحم و لوله‌های فالوپ روی اندام‌های تولیدمثلی تاثیر گذاشته و می‌تواند در باروری مشکلاتی را ایجاد کند و باعث ناباروری شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

زخم دهانه رحم یا سرویسیت یکی از بیماری‌های شایع دهانه رحم است. حدود نیمی از خانم‌ها در طول زندگی خود ممکن است دچار این عارضه شوند. سرویسیت وضعیتی است که دهانه رحم دچار التهاب شده است. معمولا این عارضه علامتی ندارد. اما گاهی باعث بروز دلیل سوزش واژن، ترشحات زیاد و غیرطبیعی و بوی بد واژن می‌شود.

این بیماری معمولا در اثر عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک یا تب‌خال تناسلی به وجود می‌آید. اما گاهی ممکن است واکنش آلرژیک به کاندوم، کلاهک دهانه رحم یا اسپرم کش‌ها علت التهاب دهانه رحم باشد. برای تشخیص آن، متخصص معاینه لگنی انجام داده و در صورت نیاز از دهانه رحم و واژن نمونه‌برداری می‌کند.

معمولا برای درمان سرویسیت ناشی از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. با مصرف منظم آنتی‌بیوتیک پس از حدود ۲ هفته التهاب به طور کامل برطرف می‌شود. اگر پزشک سلول‌های غیرطبیعی را در دهانه رحم تشخیص دهد، از روش فریز زخم استفاده می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر زخم دهانه رحم، پزشک متخصص زنان، فوق تخصص عفونی و دکتر مامایی و همچنین مشاوره در مورد زخم دهانه رحم می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو در کنار امکان تعیین نوبت حضوری، امکان مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی، مشاوره آنلاین با دکتر بیماری های عفونی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر زخم دهانه رحم درمان نشود، ممکن است خطرناک باشد. در صورت پیشرفت بیماری و انتقال به رحم احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگن، علائم عفونت رحم و بیماری پریوتونیت افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌تواند باعث ناباروری شود. درصورتی‌که زخم دهانه رحم درمان نشود، گسترش پیدا کرده و به رحم می‌رسد. در این شرایط باعث بیماری التهابی لگن یا عفونت رحم می‌شود. همچنین روی باروری تاثیر گذاشته و می‌تواند منجر به ناباروری شود.

التهاب دهانه رحم به تحریک و تورم دهانه رحم اشاره دارد که اغلب به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود. اما زخم دهانه رحم، یک زخم یا ضایعه باز در سطح دهانه رحم است.

معمولا التهاب دهانه رحم ناشی از عفونت با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اگر این عارضه به علت تحریک ایجاد ده باشد، با دوری از ماده حساسیت‌زا می‌توان مشکل را برطرف کرد.

بیماری های مقاربتی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به سرویسیت هستند. در ۴۰٪ موارد علت ابتلا به این عارضه بیماری کلامیدیا است. سایر عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک و تب‌خال تناسلی نیز می‌توانند باعث ایجاد التهاب در دهانه رحم شوند.

در برخی افراد کلاهک دهانه رحم یا سایر دستگاه‌های پیشگیری از بارداری مانند دیافراگم می‌توانند باعث زخم دهانه رحم شوند. حساسیت به مواد سازنده یا آلرژی به اسپرم کش‌ها از دلایل ایجاد این مشکل هستند.

خیر آی یو دی درون رحم قرار گرفته و نقشی در ابتلا به سرویسیت ندارد. اما در صورت ابتلا به سوزاک یا کلامیدیا واردکردن یا خارج‌کردن آن ممکن است باعث بیماری التهابی لگن شود.

گاهی زخم دهانه رحم با علائمی همراه است. یکی از این علائم بوی بد واژن است. ممکن است شخص علاوه بر این نشانه دچار ترشحات چرکی هم باشد.

زخم دهانه رحم در برخی افراد می‌تواند باعث سوزش و خارش واژن شود. اگر دنبال بررسی علت خارش دهانه رحم هستید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

سرویسیت در زمان بارداری ممکن است عوارض جدی ایجاد کند. این عارضه در طول بارداری احتمال سقط جنین، زایمان زودرس، خونریزی و لکه بینی و عفونت چشم و ریه جنین را افزایش می‌دهد.

اگر زخم دهانه رحم ناشی از بیماری‌های مقاربتی باشد و درمان نشود، به لوله‌های فالوپ و پوشش رحم گسترش پیدا کرده و باعث مشکلات در باروری می‌شود. این بیماری می‌تواند خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد.

قرص داکسی سایکلین یک نوع داروی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت باکتریایی تجویز می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که علت التهاب دهانه رحم عفونت باکتریایی است، ممکن است این دارو را تجویز کند.

بعد از تشخیص این عارضه باید آنتی‌بیوتیک‌ها را به طور منظم مصرف کنید. معمولا دوهفته طول می‌کشد تا التهاب به طور کامل برطرف شود.

در بیشتر مواقع عفونت باکتریایی یا ویروسی باعث سرویسیت می‌شود. اما گاهی علت آن عفونت نبوده و التهاب ناشی از تحریک است. تحریک ممکن است شیمیایی یا فیزیکی باشد. برخی خانم‌ها به لاتکس موجود در کاندوم، اسپرم کش‌ها یا محصولات بهداشتی حساسیت دارند.

بهبودی کامل حدود ۲ تا ۳ماه طول می‌کشد.

 

ممکن است احساس درد زیر شکم را تجربه کنید. بهترین راه اقدام برای درمان سریع و رابطه جنسی محافظت‌شده است.

 

سرمادرمانی یکی از بهترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود.

 

دهانه رحم در دوران بارداری، اگر به موقع و به درستی درمان نشود، بر سلامت مادر و جنین تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

برخلاف بیماری سرویسیت در زنان یا التهاب دهانه رحم، زگیل تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی توده‌هایی هستند که در ناحیه تناسلی، دهانه رحم، مقعد و رکتوم و گاهی در اطراف دهان ظاهر می‌شوند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از طریق تماس جنسی پخش می‌شوند.

 

اگر دهانه رحم مسدود یا باریکتر از آنچه باید باشد که در زخم دهانه رحم رخ می‌دهد، اسپرم نمی‌تواند تا لوله‌های فالوپ (جایی که تخمک را ملاقات کرده و بارور می‌کند) حرکت کند.

 

بله، زخم دهانه رحم و لکه بینی ممکن است به هم مرتبط باشند. اگر آسیب یا عفونت دهانه رحم دارید، ممکن است متوجه علائمی مانند درد هنگام رابطه جنسی، خونریزی بین دوره‌های قاعدگی و بروز علت لکه بینی و خونریزی بعد از رابطه جنسی شوید که از علائم سرویسیت حاد محسوب می‌شوند.

 

خیر، ارتباطی با سرطان رحم ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زخم دهانه رحم

  1. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱سال نامزد کردم خیلی میترسم و بد ۱ماه از سکس من تبخال کرفتم ی ماه خیلی درد داشتم و خوب شدم و بد از هر رابطه جنسی زخم میشه بد دوروز خوب میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از مکمل تقویت سیستم ایمنی مثل پاورفیت استفاده کنید

  2. :) گفت:

    سلام من ترشحاتی سفید رنگ پنیری تقریبا بوی بد دارم و لباس زیرم به رنگ قهوه‌ای روشنن خطرناکه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم بیماری قارچی و تریکوموناس دارید
      زیر نظر پزشک نیاز به مترونیدازول داری
      و داروهای دیگر

  3. :) گفت:

    سلام من ترشحات سفید پنیری و تقریبا با بوی بد دارم و لباس زیرم به رنگ قهوه ای روشنن خطرناکه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم بیماری قارچی و تریکوموناس دارید
      زیر نظر پزشک نیاز به مترونیدازول داری
      و داروهای دیگر

  4. فاطمه گفت:

    سلام.من کولپوسکوپی انجام دادم خیلی درد داشت.فریز کردن درد داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر، کرایوتراپی روش درمانی غیرتهاجمی بدون درد است

  5. نجمه گفت:

    سلام من تقریبا ده روز هست مترانیدازول مصرف میکنم و پماد واژینال هر شب ولی هنوز سوزش خیلی شدید دارم و هیچ بهبودی در خودم نمیبینم چه پمادی بهترین هست واسه درمان زخم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بتر است از قرص فلوکونازول و پماد کلوتریمازول استفاده گردد

  6. ناشناس گفت:

    سلام من یه هفته هست که فریز کردم اما همچنان سوزش دارم دکتر بهم قرص میترونیدازول و پماد کاندیزول بهم داده اما چون هنوز سوزش دارم نگرانم نمیدونم این سوزش واژن الان طبیعی هست یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از یک هفته و استفاده از این دارو ها سوزش طبیعی نیست
      بهتر است مجددا به پزشک تان مراجعه کنید

    2. ناشناس گفت:

      سلام من حدود ۲۵ روز خونریزی داشتم و به دکتر مراجعه کردم دکتر آزمایش پاپ‌اسمیر انجام دادو سونو گرفتن گفتن زخم بزرگی دارین و فریز کردن قرص داکسی سیکلین و پورفیت و مدرکسی پروژسترون دادن گفتن یک نوبت دیگه هم باید فریز انجام بدین من خیلی ترس دارم امکان هست سرطان باشه ؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        خیر
        احتمال هماتوم و فیبروم وجود دارد
        و درمان می شود