نگاهی دقیق و جزئی به (دستگاه) آلت تناسلی زن و اجزای آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

به عنوان یک زن و دختر، شناختن دستگاه تناسلی زنانه از مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید داشته باشید. اندام تناسلی زنان بخش‌های مختلفی دارد و با اسم‌های متفاوتی نام‌گذاری شده است. با ما همراه باشید و این دستگاه را بهتر بشناسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
نگاهی دقیق و جزئی به دستگاه (آلت) تناسلی زن و اجزای آن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

هر انسان باید شناخت کافی از آناتومی بدن خود داشته باشد. دستگاه تولید مثل و اندام‌های تناسلی در زن و مرد از اهمیت بالاتری نسبت به بقیه اندام‌های بدن دارند. چون وظیفه‌ی تولید مثل و تکامل را برعهده دارند. علاوه بر این، شناخت کافی از بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی، می‌تواند تاثیر زیادی بر بهداشت و سلامت جنسی فرد داشته باشد. آناتومی دستگاه تناسلی زنان شامل دو بخش خارجی یعنی فرج و بخش داخلی یعنی اندام‌های تولید مثلی است. اندام‌های تولید مثلی شامل تخمدان‌ها و رحم است.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

الت تناسلی زنان از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

دستگاه تولید مثلی زنان شامل بخش‌هایی در خارج و داخل بدن است. بخش‌های مهم دستگاه تناسلی زنان شامل واژن، رحم، لوله‌های فالوپ، سرویکس یا دهانه رحم و تخمدان‌هاست.

دستگاه تولید مثلی زنان دو بخش اصلی دارد:

  • رحم که جنین را در خود پرورش می‌دهد، ترشحات واژنی و رحمی را تولید می‌کند و از نظر آناتومی اسپرم مرد را به سمت لوله‌های فالوپ منتقل می‌کند.
  • تخمدان‌ها که سلول‌های جنسی زنان یعنی تخمک‌ها را تولید می‌کنند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

عملکرد دستگاه تناسلی زنان چگونه است؟

دستگاه تولید مثل زنان برای چندین عملکرد طراحی شده است. دستگاه تولید مثل زنان سلول‌های تخمک را تولید می‌کند که برای تولید مثل ضروری هستند. این سیستم برای انتقال سلول تخمک یا اووسیت به محل لقاح طراحی شده است. وظیفه مهم دیگر دستگاه تناسلی زنان، لقاح است. تلقیح تخمک با اسپرم عموما در لوله‌های فالوپ اتفاق می‌افتد.

مرحله بعد فراهم کردن یک خانه امن و راحت برای تخمک تلقیح شده برای نُه ماه آینده است. اینکار وظیفه اصلی رحم است. لانه گزینی در زحم اتفاق می‌افتد. اما اگر لقاح و لانه گزینی اتفاق نیفتد، دیواره رحم که ضخیم و آماده پذیرش جنین است، ریزش می‌کند و قاعدگی یا پریود رخ می‌دهد. علاوه بر این دستگاه تولید مثلی زنان هورمون‌های جنسی زنانه را تولید می‌کند که برای حفظ چرخه تولید مثلی لازم هستند.

متن انگلیسی:
«The female reproductive system consists of internal and external organs. It creates hormones and is responsible for fertility, menstruation and sexual activity.»
ترجمه متن:
«دستگاه تولید مثلی زنانه از اندام‌های داخلی و خارجی تشکیل شده است و مسئول تولید هورمون‌ها، باروری، قاعدگی و فعالیت جنسی است.»

به نقل از clevelandclinic

تفاوت آلت تناسلی زن و مرد

تفاوت عمده بین زنان و آلت تناسلی مردان در اندام‌های تولید مثلی آنهاست. آناتومی دستگاه تناسلی زنان عموما مربوط به عملکرد جنسی، تولید مثل و کنترل هورمونی است. زنان و مردان آناتومی جنسی فیزیکی متفاوتی دارند. اما تمامی اندام‌های جنسی هر دو جنس از یک رده سلولی مشابه در طول تکامل جنینی شکل گرفته‌اند.

دستگاه تناسلی مردان تنها از اندام‌های خارجی تشکیل شده است. بیضه‌ها در کیسه بیضه، سلول جنسی مردانه یعنی اسپرم‌ها را تولید می‌کنند. این اسپرم‌ها از طریق آلت تناسلی مردانه و همراه با مایع منی از بدن خارج می‌شود. در حالیکه دستگاه تناسلی زنانه عمدتا از اندام‌های داخلی تشکیل شده‌اند. سلول جنسی زنانه یا همان تخمک در تخمدان‌ها تولید می‌شوند و رحم وظیفه نگهداری از جنین را خواهد داشت. بقیه قسمت‌ها از جمله رحم هم نقش هدایت اسپرم به سمت تخمک را دارند.

تفاوت عمکلردی و قابل توجه بین آلت تناسلی زن و مرد در این است که سیستم تولید مثلی مردان فقط سلول‌های جنسی را تولید می‌کند و آن را به دستگاه تناسلی زنان تحویل می‌دهد. از سویی دیگر، دستگاه تناسلی زنان برای پرورش جنین و تبدیل آن به یک انسان کامل طراحی شده است.

تفاوت دستگاه تناسلی زن و دختر
از نظر فیزیولوژیکی و آناتومیک تفاوتی در بدن خانم‌ها با ازدواج و رابطه‌ی جنسی ایجاد نمی‌شود.

تفاوت دستگاه تناسلی زن و دختر

این نوع دسته‌بندی‌ها بیشتر ریشه فرهنگی دارند و لقبی است که بعد از ازدواج به خانم‌ها در جامعه داده می‌شود. وگرنه از نظر فیزیولوژیکی و آناتومیک تفاوتی در بدن خانم‌ها با ازدواج و رابطه‌ی جنسی ایجاد نمی‌شود. هرچند باورهای عمومی در هر جامعه مبنی بر تغییرات بعد از ازدواج و تفاوت‌های بین بدن زن و دختر وجود دارد. مانند سفت‌تر شدن و بزرگ شدن سینه‌ها، درخشندگی بیشتر پوست و غیره.

تا قبل از شروع فعالیت‌های جنسی واژن فعالیتی نداشته است و طبیعتا بعد از شروع فعالیت‌های جنسی انعطاف‌پذیری واژن بیشتر می‌شود. همینطور تغییراتی در پاسخ دهی بخش‌های مختلف اندام تناسلی مانند واژن، کلیتوریس و غیره به تحریکات جنسی خواهیم داشت.

همانطور که گفتیم تغییر آناتومی بعد از داشتن رابطه جنسی در بدن خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد. بلکه واکنش‌های فیزیولوژیکی خاصی مربوط به برانگیختگی جنسی و ارگاسم یا رضایت جنسی در بدن اتفاق می‌افتد، از جمله:

  • تورم فرج
  • تنفس سریع
  • تعریق
  • سرخ شدن پوست

این موارد مربوط به برانگیختگی جنسی و موقتی است. در حقیقت بدن شما تغییر نمی‌کند، بلکه به تحرکات و تغییر وضعیت فعالیت‌های جنسی شما پاسخ می‌دهد.

آیا با پریود و سیکل قاعدگی آشنایی داری؟

برای آشنایی با دستگاه تناسلی زنان، مشاوره بگیرید!

بخش های خارجی آلت تناسلی زن کدامند؟ (آناتومی آلت تناسلی زن)

برای درک بهتر اتفاقاتی که درون بدن یک زن رخ می‌دهد، باید یک درک پایه‌ای از آناتومی بدن زن و قسمت‌های مختلف دستگاه تناسلی زنان داشته باشید. در ادامه‌ی این مطلب، ابتدا بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان را توضیح خواهیم داد. آناتومی خارجی دستگاه تناسلی زنان شامل پابلیس و فرج است که خود فرج بخش‌های مختلفی دارد:

۱. مونس پوبیس

مونس پوبیس یا برجستگی تناسلی یک بافت چربی است که بالای فرج و دقیقا در جلوی استخوان شرمگاهی قرار گرفته است. این بافت در زنان برجسته است و بعد از بلوغ عموما با موی شرمگاهی پوشانده می‌شود. عمکلرد مونس پوبیس حفاظت از استخوان شرمگاهی در طی رابطه جنسی است. مونس پوبیس همچنین دارای غده‌های چربی است.

۲. فرج یا وولوا

بخشی از آلت تناسلی زن است که در خارج از بدن قرار دارد. وولوا یا فرج یک اصطلاح عمومی برای توصیف همه‌ی بخش‌هایی است که اندام جنسی خارجی زن را تشکیل می‌دهند. فرج شامل لب‌های داخلی و خارجی، کلیتوریس، مدخل واژن و میزراه (مجرای دفع ادرار) است. در حالیکه واژن تنها بخشی از فرج است، اما در واقع به اشتباه به جای فرج از واژه واژن استفاده می‌شود. در حالیکه فرج دارای جزئیات و بخش‌های زیادی به جز واژن است.

بخش های خارجی آلت تناسلی زن کدامند؟ (آناتومی آلت تناسلی زن)
وولوا یا فرج یک اصطلاح عمومی برای توصیف همه‌ی بخش‌هایی است که اندام جنسی خارجی زن را تشکیل می‌دهند.

۳. لب های بزرگ (لیبا ماژور)

عبارت labia majora به عنوان لب‌های بزرگ یا لب خارجی تعریف می‌شود. لب بزرگ یا خارجی در واقع دو تاخوردگی پوستی بزرگ است که اطراف ورودی آلت تناسلی زن قرار دارند. بخش جلویی لب‌های بزرگ دقیقا در زیر مونس پوبیس بهم می پیوندند. در طی رابطه جنسی جریان خون در لب‌های بزرگ زیاد می‌شود و حالتی متورم به خود می‌گیرد. لب‌های بزرگ بافتی تقریبا گوشتی دارند و قسمت بیرونی آن موی شرمگاهی رشد می‌کند. این قسمت حدودا ۷ تا ۸ سانتی‌متر طول و ۲ الی ۳ سانتی‌متر عمق دارند ضخامت لب‌های خارجی می‌توانند متفاوت باشد و بین ۱.۵ تا ۳ سانتی‌متر متغیر است.

۴. لب های داخلی (لیبا مینور)

لب‌های داخلی یا لب‌های کوچک، هم مانند لب‌های بزرگ یک تاخوردگی پوستی هستند و از کلیتوریس شروع می‌شوند و به سمت پایین ادامه دارند. البته لب‌های کوچک نسبت به لب‌های بزرگ موقعیت داخلی‌تری دارد. قسمت قدامی لب‌های کوچک دور کلیتوریس را احاطه می‌کند و کلاهک کلیتوریسی و فرنوم کیتوریس را به وجود می‌آورد.

از نظر فرم ظاهری لب‌های داخلی می‌توانند کوتاه یا بلند، چروکیده یا صاف باشند. همچنین اغلب یک لب از لب دیگر بلندتر است. از نظر رنگ هم ممکن است رنگی در بازه‌ی صورتی تا قهوه‌ای تیره داشته باشند. با افزایش سن ممکن است رنگ لب‌ها تغییر کند. در برخی افراد ممکن است لب خارجی بزرگ‌تر باشد و در برخی افراد لب داخلی بزرگ‌تر است. در هر حال هر دو لب حساس هستند و با تحریک جنسی حالتی متورم به خود می‌گیرند.

۵. کلیتوریس

کلیتوریس اصلی‌ترین عضو بخش خارجی دستگاه تناسلی است. نوک کلیتوریس در بالای آلت زنانه قرار دارد، جایی که لب‌های داخلی به هم می‌رسند. اندازه‌ی کلیتوریس در افراد مختلف متغیر است و ممکن است به کوچکی یک نخود یا به بزرگی انگشت شست باشد. نوک کلیتوریس توسط کلاهک کلیتوریسی پوشانده شده است. کلاهک کلیتوریسی یک تاخوردگی پوستی است که نوک کلیتوریس را می‌پوشاند و از کلیتوریس در برابر سایش محافظت می‌کند. همانطور که می‌دانید کلیتوریس تعداد زیادی پایانه عصبی دارد و بسیار حساس است.

تنها نوک کلیتوریس قابل مشاهده است. کلیتوریس در درون بدن و در پشت و زیر واژن در هر دو طرف ادامه دارد. این بخش ریشه و پا نامیده می‌شود. کلیتوریس از بافتی اسنفجی ساخته شده است که در زمان برانگیختگی جنسی متورم و برآمده می‌شود. تراکم عصب‌های موجود در کلیتوریس بسیار بالا است، بیشتر از هر بخشی از بدن و تنها هدف آن، لذت بردن شماست.

متن انگلیسی:
«Having a healthy reproductive system requires knowing when to ask for help from your doctor.»
ترجمه متن:
«لازمه‌ی سلامت دستگاه تناسلی زنان، مراجعه به موقع به دکتر است.»

به نقل از healthdirect

یک تصویر واضح از دستگاه تناسلی زن داشته باشید. (بخش داخلی)

آناتومی آلت تناسلی زن از واژن شروع می‌شود، که کانالی است که از فرج شروع می‌شود و به رحم می‌رسد. سرویکس واژن را از رحم جدا می‌کند و لوله فالوپ تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کند. در ادامه این بخش‌ها را به صورت مفصل‌تر توضیح می‌دهیم.

۱. واژن

واژن یک لوله الاستیک و ماهیچه‌ای است که از طریق وستیبول، رحم را به دنیای بیرون وصل می‌کند. ابتدای واژن در واقع بخشی از آلت تناسلی زنانه است. اندازه واژن می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت میانگین حدود ۲.۶ تا ۸ سانتی‌متر طول دارد. بافت واژن بسیار منعطف و کشسان است و در زمان برانگیختگی جنسی، طول آن افزایش پیدا می‌کند.

واژن همچنین شامل بخشی به نام غدد بارتولین است. این غده‌ها حدودا به اندازه‌ی نخود هستند و در دو طرف ورودی آلت تناسلی زن قرار دارند. این غده‌ها مسئول ترشح مایعاتی هستند که نمی‌گذارند بافت واژن خیلی خشک شود.

ورودی واژن عموما توسط غشایی به نام هایمن یا همان پرده بکارت پوشانده شده است. ورودی واژن در پشت مجرای خروج ادرار قرار دارد. عملکرد واژن برای رابطه جنسی و به دنیا آوردن بچه است. در حین رابطه جنسی، واژن به عنوان مخزنی برای جمع‌آوری منی قبل از رفتن اسپرم‌ها به سمت دهانه رحم و ادامه سفرشان به سمت رحم و لوله فالوپ، عمل می‌کند. واژن همچنین به عنوان راه خروجی برای خون دفعی در زمان پریود است.

بخشی از آلت تناسلی زنانه
شناخت آلت تناسلی زنانه به شما کمک می‌کند که بهداشت خود را به بهترین شکل رعایت کنید.

۲. دهانه رحم یا سرویکس یا گردن رحم

دهانه رحم، رحم و واژن را از هم جدا می‌کند و دقیقا در میان این دو قرار گرفته است. دهانه رحم مانند یک دونات با یک سوراخ کوچک در وسط آن است. این سوراخ راه اتصال واژن به رحم است. خون پریود از این راه باریک خارج می‌شود. اسپرم‌ها نیز از همین راه وارد رحم می‌شوند.

شما می‌توانید دهانه رحم را در انتهای واژن لمس کنید. دهانه رحم، آن را از بقیه بدن جدا می‌کند و به خاطر وجود این بخش از بدن است که تامپون یا محصولات مشابه درون بدن شما گم نمی‌شوند. در طول زایمان، دهانه رحم گشاد می‌شود تا اجازه خروج بچه از واژن را بدهد.

در تست پاپ اسمیر که احتمالا با آن آشنا هستید (قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم)، از گردن رحم یا سرویکس نمونه گرفته می‌شود. آزمایش پاپ اسمیر، یک تست غربالگری برای شناسایی زودهنگام سرطان دهانه رحم است. انجام تست پاپ اسمیر از سن ۲۱ تا ۶۵ سال توصیه می‌شود. در واقع خانم‌ها بعد از آغاز فعالیت‌های جنسی خود باید تحت نظارت پزشک متخصص زنان تست پاپ اسمیر را انجام دهند. توصیه می‌شود که حتی اگر فعالیت جنسی ندارید هم تست پاپ اسمیر را طبق توصیه‌های پزشک انجام دهید.

۳. رحم

رحم در میان حفره لگن قرار دارد. این کیسه‌ی ماهیچه‌ای در واقع خانه جنین در طول دوره بارداری خواهد بود. این اندام گلابی شکل به اندازه‌ی تقریبی یک مشت کوچک است. در حین رابطه جنسی قسمت پایینی رحم به سمت ناف بالا می‌آید و به این دلیل است که در زمان برانگیختگی جنسی، واژن می‌تواند اندازه بزرگ‌تری داشته باشد. اندازه رحم در جوانان تقریبا به اندازه‌ی یک گلابی است.

کل حفره رحم توسط یک غشای اختصاصی به نام اندومتریوم پوشیده شده است. در طول دوران قاعدگی و پریود، اندومتریوم ریزش دارد. در طول دوره قاعدگی خانم‌ها، لایه‌ی اندومتریوم ضخیم می‌شود و برای رها شدن تخمک از یکی از تخمدان‌ها آماده می‌شود. هدف از این روند، فراهم کردن محیطی مناسب و برای پرورش جنین در صورت حاملگی احتمالی است.

اگر بارداری اتفاق نیوفتد، این لایه اندومتریوم ریزش می‌کند و پریود اتفاق می‌افتد. این اتفاق به صورت میانگین هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می‌افتد. البته طول این دوره در خانم‌ها، می‌تواند کمی متفاوت باشد.

اینفوگرافی آلت تناسلی زنانه
اینفوگرافی آلت تناسلی زنانه

۴. تخمدان ها

تخمدان‌ها اندام‌های تخم مرغی شکلی در سمت راست و چپ بدن شما هستند که به لوله فالوپ متصل هستند. هر تخمدان تقریبا به اندازه‌ی یک بادام است. تخمدان‌ها همتای بیضه‌ها در مردان هستند. اغلب خانم‌ها با دو تخمدان به دنیا آمده‌اند، اندام‌هایی که مسئول تولید تخمک در راستای تولید مثل هستند.

محل قرارگیری تخمدان‌ها در درون حفره لگن و در کنار رحم است. بافت تخمدان‌ها در خانم‌های جوان صورتی رنگ با سطح خارجی صاف است. اما بعد از چند زایمان، رنگی مایل به خاکستری با سطحی چروکیده‌تر از قبل خواهد داشت.

علاوه بر تولید تخمک، تخمدان‌ها هورمون‌هایی هم تولید می‌کنند. این هورمون‌های استروئیدی شامل استروژون و پروژسترون هستند و اعمالی مثل پریود و بارداری را کنترل می‌کنند. فعالیت تخمدان‌ها از زمان بلوغ شروع می‌شود و با یائسگی پایان می‌یابد. ترشح این هورمون‌ها تحت کنترل مستقیم هورمون‌های FSH و LH هستند که از غده هیپوفیز ترشح می‌شوند.

تخمدان‌ها محل ذخیره‌ی تخمک‌ها یا همان سلول‌های جنسی هستند. در واقع هر خانم این ذخیره تخمک‌های خود را از زمان جنینی دارد. بعد از بلوغ، در هر دوره قاعدگی یا پریود یکی از این فولیکول‌ها که تکامل خود را در دوره جنینی آغاز کرده است، بالغ شده و آزاد می‌شود. به طور معمول در هر ماه، یک تخمک نوبتی از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌شود. اما گاهی ممکن است که بیش از ۱ تخمک از تخمدان‌ها آزاد شود. در این صورت به احتمال زیاد شاهد پدیده چندقلو زایی خواهیم بود.

۵. لوله فالوپ

لوله‌های فالوپ دو لوله نازک با طول تقریبی ۱۰ تا ۱۴ سانتی‌متر هستند. تخمدان‌ها از طریق لوله فالوپ به رحم متصل می‌شوند. وظیفه لوله فالوپ، بردن تخم تلقیح شده به حفره رحمی برای جایگزینی در دیواره رحم است. زمانی که تخمدان‌ها تخمک را آزاد می‌کنند، تخمک از طریق لوله فالوپ به سمت رحم می‌رود. مقصد اسپرم‌ها نیز لوله فالوپ است. اسپرم‌ها از طریق واژن و سپس رحم مسیر خود را به سمت لوله‌های فالوپ ادامه می‌دهند تا به تخمک برسند. لقاح در لوله فالوپ انجام می‌شود و سپس تخمک لقاح یافته یا همان زیگوت از طریق لوله فالوپ خود را به رحم می‌رساند.

۶. فیمبریا

فیمبریا مانند یک انگشت کوچک در انتهای هر یک از لوله‌های فالوپ است. زمانی که تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود، فیمبریا تخمک را به درون لوله فالوپ می‌کشد.

۷. غدد بارتولین

غدد بارتولن یا غدد بارتولین در نزدیکی ورودی واژن قرار دارند. وظیفه غدد بارتولین ترشح مایعاتی است که در زمان برانگیختگی جنسی تولید می‌شوند و واژن را روان می‌کنند.

۸. هایمن یا پرده بکارت

هایمن که ما به عنوان پرده بکارت آن را می‌شناسیم، یک بافت نازک گوشتی است که در ورودی واژن قرار دارد. این بافت شکل‌های مختلفی دارد و الزاما یک بافت پیوسته و کامل نیست. در بسیار افراد این پرده سوراخ‌هایی دارد که به حد کافی بزرگ هستند که خون پریود از بدن خارج شود. در بسیاری از موارد این سوراخ‌های پرده بکارت یا هایمن به قدری بزرگ هستند که به راحتی بتوان از تامپون استفاده کرد. هایمن در برخی افراد به قدری کم است که تقریبا به نظر می‌رسد که این بافت وجود ندارد. در موراد نادری، این هایمن به صورت یکسره و کامل ورودی واژن را پوشانده است یا اینکه سوراخ‌های پرده بکارت بسیار ریز است. در نتیجه خون پریود نمی‌تواند از واژن خارج شود.

همانطور که گفتیم هایمن یک غشای نازک است و در بسیاری از موارد در اولین ورود آلت تناسلی مرد، از بین می‌رود که ممکن است دردناک باشد و خونریزی کند. هرچند این اتفاق ممکن است برای همه نیفتد. البته دلایل زیادی برای از بین رفتن و پاره شدن پرده بکارت وجود دارد و تنها نمی‌توان به دخول مشکوک شد. مثلا معاینه‌ی واژینال، ورود هر جسم خارجی و ورزش‌های بسیار سخت و شدید برخی از ژیمناست‌ها می‌تواند باعث پاره شدن پرده بکارت شود. هر چند که این مسئله چندان شایع نیست.

اگر یک ساله که رابطه جنسی داری و هنوز چکاپ نکردی، کلیک کن!

بهداشت دستگاه تناسلی زنان

دستگاه تناسلی زنان و مردان وظیفه تکاملی سنگینی بر عهده دارند و مراقبت از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. رعایت بهداشت دستگاه تناسلی زنان کمی مهم‌تر و تا حدودی سخت‌تر و دقیق‌تر از مردان است. چون دستگاه تناسلی زنان بیشتر در معرض عفونت است. در زیر به صورت موردی برخی از مواردی که اهمیت زیادی در بهداشت دستگاه تناسلی خانم‌ها دارند را مرور می‌کنیم:

  • شستشوی روزانه آلت تناسلی زنان: برای شستشو می‌توانید از ژل‌های بهداشتی بانوان نیز استفاده کنید. اما برای استفاده از دکتر زنان مشاوره تلفنی بگیرید.
  • استفاده نکردن از مواد معطر و رنگی: از صابون‌ها یا دستمال توالت استفاده نکنید. بهتر است برای خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از شستشو از یک پارچه تمیز استفاده کنید.
  • دقت در تعویض نوار بهداشتی و تامپون در زمان پریود: در زمان پریود دقت داشته باشید که مرتب و هر چند ساعت یکبار تامپون یا نوار بهداشتی خود را تعویض کنید.
  • عدم استفاده از دوش واژینال به صورت روزمره
  • استفاده از لباس زیر نخی و راحت: لباس نخی اجازه تنفس و تبادل هوا را می‌دهد. همانطور که می‌دانید محیط گرم و مرطوب شانس رشد باکتری‌ها رو میکروارگانیسم‌های دیگر را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به عفونت‌های بعدی شود.
  • زدودن موهای آلت زنانه: موهای ناحیه تناسلی هم می‌تواند باعث تعریق و در نهایت رشد باکتری‌ها و غیره شود. بهتر است که موهای این ناحیه را تمیز کنید.
  • بهداشت جنسی آلت تناسلی زنان: اگر فعالیت جنسی دارید، مهم است که بعد از هر رابطه جنسی حتما، ناحیه تناسلی را بشویید.
  • رعایت رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سالم و پر از سبزیجات و میوه می‌تواند از بوی بد واژن جلوگیری کند.

موهای زائد ناحیه تناسلی

بعد از بلوغ، در هر دو جنس موهای زائد در ناحیه شرمگاهی شروع به رشد می‌کنند. تمامی انسان‌ها موی زائد در ناحیه تناسلی خود دارند. اینکه فردی موهای این ناحیه را بتراشد یا نه، یک انتخاب کاملا شخصی است و باید و نبایدی در این زمینه وجود ندارد. تئوری‌های مختلفی در مورد دلیل وجود مو در ناحیه تناسلی وجود دارد:

  • به حفظ دمای بهینه در ناحیه تناسلی در هوای بسیار گرم و یا خیلی سرد، کمک می‌‌کند.
  • یک محیط مطلوب برای رشد فلور میکروبی طبیعی واژینال (باکتری‌های طبیعی واژنی) ایجاد می‌‌کند.
  • می‌‌تواند نشان‌دهنده‌ی آمادگی زیستی برای تولید مثل باشد.
  • این کار به حفظ فرومون برای مدت بیشتر در ناحیه تناسلی کمک می‌‌کند. فرومون‌ها مولکول‌هایی هستند که بوی خاصی دارند و باعث جذابیت جنسی می‌شوند.
  • در طول ورزش یا روابط جنسی در برابر اصطکاک از اندام‌های جنسی محافظت می‌‌کند.
بخش‌های دستگاه تناسلی داخلی زنانهبخش‌های دستگاه تناسلی خارجی زنانه
واژنلب‌های بزرگ
سرویکسلب‌های کوچک
رحمپوبیس
لوله‌های فالوپکلیتوریس
تخمدان‌هافرج یا وولو
غدد بارتولن—–
فیمبریاها—–
هایمن—–
بخش‌های داخلی و خارجی دستگاه تناسلی زنان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای اینکه در آلت تناسلی زنانه یا در دستگاه تناسلی زنان مشکلی ایجاد نشود، باید غربالگری‌ها و معاینات دوره‌ای و منظم انجام شوند تا اگر مشکلی وجود دارد، قبل از موعد شناسایی شده و برای درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد. برخی از چکاپ‌های روتین یا خاص زنانه شامل معاینه واژن و لگن، پاپ اسمیر، تست HPV، آزمایش آنالیز و کشت ادرار و آزمایش‌های چکاپ زنان (آزمایش‌های هورمونی، آزمایش خون و موارد دیگر) هستند. برای انجام هر کدام باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. در ادامه لینک دکتر زنان از شهرهای مختلف را می‌بینید که می‌توانید از آنها نوبت دریافت کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

پاپ اسمیر را باید ۳ سال پشت هم داد و سپس اگر مشکلی نداشت هر ۵ سال یکبار و بعد هر ۱۰ سال یکبار تکرار می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره الت تناسلی زن

  1. .،؟ گفت:

    ایا خود ارضایی باعث پارگی پرده بکارت میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر خودارضایی با ورود جسم خارجی و نافذ به درون واژن نباشد آسیبی به پرده بکارت ایجاد نمی شود.

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر من یه سوال داشتم من میخام باردار شم ولی یه مشکلی هست که ذهنمو درگیر کرده آیا طبیعی هست که بعد از رابطه جنسی اسپرم مرد بلافاصله از اندام تناسلی زن خارج بشه ؟؟؟

  3. مجتبی گفت:

    باعرض سلام واحترام وخسته نباشیدخدمت شمابنده آقاهستم؛اماشمااینقدرمطالب راجامع ومفیدوواضح بیان کردین که کنجکاو شدموتاانتهاادامه دادم اما واقعا اگراون دسته از افرادکه فضای مجازی را باچر ت و پرت پرمیکنن مثل مطالب شما میذاشتن هم از ارج معنوی واخروی فیض میبردن توأم بادعاهای خیر مردم؛هم ازفحش وناسزاگویی ملت درامان بودندبازم بی نهایت تشکرازایده وکارخداپسندانه شما؛ فقط اگردر موردآقایان هم مثل خانومامطالب راکامل بذار ید ممنون میشم؛؛یاحداقل شمادرموردافزایش سایز وحجم وزود انزالی.مصرف چه نوع داروو غذاو گیاهی راکه واقعا واقعا موثرهستندپیشنهادمیکنید که خیلی خیلی ممنون میشم درصورتیکه به درخو ا ست این بنده حقیر خدا پاسخ بدین ،«تشکر از زحمات شما

  4. مریم گفت:

    سلام من خیلی خیلی شهوتی هستم و۱۸سالمه و نامزدم نمیتونه من رو ارضا کنه التش بزرگ هست اما خوب سیخ نمیشه بعضی موقع از مستی سردرد میشم الان که نامزدهستیم اینطوری هست بعد مدتی که داخل واژنم بزاره چجوری میشه لطفا کمکم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بررسی موارد مربوط به اختلالات جنسی توسط متخصص روانپزشکی طی جلسات مشاوره صورت می گیرد. بهتره از این لینک با یکی از متخصصان مشورت کنید.
      متخصص روانپزشک

    2. ..... گفت:

      میتونی نیم ساعت قبل از رابطه قرص ویاگرا بهش بدی بخوره

    3. .......‌‌.‌.. گفت:

      میتونی نیم ساعت قبل از رابطه قرص ویاگرا بهش بدی بخوره

    4. ناشناس گفت:

      بنظربختت خوابیده

    5. ابوعلی هستم گفت:

      ممنون که اطلاعات خوبی را جهت آگاهی مردم از آناتومی بدن گذاشتید چون این حرفارو هیچکس برای ما نگفته

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی تان
        تندرست باشید

    6. ناشناس گفت:

      برداشت من این الان اول کار و الی ماشالله برو پیش مشاور و یا دکتر که بعدا دچار مشکل میخورید باید هر دو همدیگه رو الرضاع کنید والی اینطوری کار پیشرفتی نخواهد داشت

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله دقیقا
        سپاسگزارم

  5. علی گفت:

    سلام من پسرم الان تازه نامزد کردم نامزدم خیلی عاشقانه باهام رفتار میکنه و میگه تو طول هفته حداقل ۴ باز منو ارضا کن و خیلی علاقه به این چیزا داره همش عاشقانه رفتار میکنه من خودم دارم خسته میشم
    به نظرتون چی بخورم واسه قوی شدن قوای جنسی خوبه که همیشه بدنم پر باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در خصوص داروهای تقویت کننده قوای جنسی نیازه با متخصص روانپزشکی از این لینک مشورت کنید. خیلی داروهای موجود در بازار مجوز وزارت بهداشت ندارند بنابراین با نظر متخصص روانپزشکی دارو مصرف شود.
      متخصص اعصاب و روان

  6. نرگس گفت:

    سلام من از کجا بفهمم سایز آلت تناسلیم چقدر؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سایزالت تناسلی زمان ارکشن شدن قابل اندازه گیری است.

      1. ناشناس گفت:

        سلام دکتر من دختری ۱۸سالع هستم و قبلا ورزش وشو انجام میدادم والان با نامزدم ک وارد رابطه شدم پرده بکارت ندارم و با دخول هیچ خونی نیومد

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          ممکنه پرده بکارت شما از نوع ارتجاعی بوده باشد بهتره برای معاینه به متخصص زنان مراجعه کنید.
          متخصص زنان و زایمان

    2. ناشناس گفت:

      سلام

  7. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید من دخترم اما احساس می‌کنم شکل واژنم غیر طبیعیه دوتا غده بیرون از واژنم هسش آیا این طبیعیه؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این غده ای که بیان می کنید ممکنه غدد بارتولن اطراف ورودی واژن باشد که طبیعی است. اگه مورد غیر طبیعی در شما وجود دارد برای معاینه دقیق تر میتونید به متخصصان مامایی مراجعه کنید.
      فوق تخصص مامایی

    2. ناشناس گفت:

      سلام اون غده بعداز ازدواج و رابطه موقع تلمه زدن آب می‌شود نگران نباش فقط باید بصورت ضربه محکم دو آلت بهم برخورد کنند

  8. .... گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم دهانه رحم کجاست؟
    و هایمن پس کجا قرار داره ایا خود فرد میتونه پرده رو ببینه یا نه
    و اینکه پایین تر از سوراخی که ادرار خارج میشه یه چیزی شبیه تیکه ای گوشت هست اون چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با مطالعه این لینک ازموقعیت و ماهیت پرده بکارت آشنا می شوید.
      پرده بکارت، انواع پرده ی بکارت؛ پاسخ به تمام سوالات در مورد بکارت

    2. اسرین گفت:

      سلام من یک دختر ۲۲ ساله هستم و از یک موضوع می ترسم که آلت شوهرم دراز باشد وبه داخل رحم برسد آیا در این صورت مشکل ایجاد نمی شود ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        واژن قابلیت کشسانی دارد و در کنار دهانه رحم فورنیکس وجود دارد و این موضوع ایجاد نمی شود.

      2. علی گفت:

        سلام، هیچ مشکلی پیش نمیاد.

      3. ناصر کاتوزیان گفت:

        نترسید خدا بزرگ

  9. Sadegh گفت:

    سلام خسته نباشید
    من با اینکه پسرم اطلاعات مفیدی بود برام ممنونم
    فکرنمیکردم آلت زنانه این قدر پیچیده باشه نسبت به آلت مردانه‌.
    آلت زنانه همانند دیگر اندام های بدن نعمتی خدایی است که به زنها داده برای لذت بردن و مادر شدن.
    اندازه و قطر آلت مردها باهم فرق داره. سوالم اینه آیا اندازه سایز آلت زنان نسبت به زنان دیگر متفاوته؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اندام تناسلی افراد با هم ممکنه متفاوت باشه.

      1. ...... گفت:

        سلام من بعد از خود ارضایی بیضه هام درد میگیره چرا