بلوغ جنسی دختران، علائم و نشانه های بلوغ دختر، عوارض و مشکلات بلوغ

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بلوغ دختر و تغییرات عاطفی و جسمی و جنسی دراین دوران، علائم بلوغ در دختر؛ بلوغ از چه سنی است و روانشناسی بلوغ دختر را بخوانید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم-بلوغ-دختران

بلوغ دوره ای است که در آن پسران یا دختران در حال رشد، فرایند بلوغ جنسی را طی می کنند و شامل یکسری مراحل جسمی است که منجر به دستیابی به باروری و ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه، ویژگی های جسمی مرتبط با مردان و زنان بالغ می شود. در حالی که بلوغ شامل مجموعه ای از تحولات بیولوژیکی یا جسمی است، این روند همچنین می تواند بر رشد روانی – اجتماعی و عاطفی نوجوان تأثیر بگذارد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بلوغ جنسی دختران

زنان زودتر از مردان بلوغ را شروع می کنند. بلوغ در زنان اغلب بین سنین ۸ تا ۱۳ سال شروع می شود. این روند ممکن است تا ۱۴ سالگی ادامه یابد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

مراحل بلوغ جنسی دختران چیست؟

رشد اعضای بدن:

مرحله اول بلوغ شامل تغییرات قبل از بلوغ است. این ها تغییراتی هستند که شروع به رخ دادن در بدن می کنند اما هنوز قابل مشاهده نیستند. یکی از اولین تغییراتی که دختران در دوران بلوغ مشاهده می کنند، رشد سینه های آنها است. مرحله اولیه رشد، جوانه های پستان است. تورم کمی در زیر نوک پستان ظاهر می شود و ناحیه پوست اطراف آن که به آرئول معروف است بزرگتر می شود. سینه ها سپس در دوران بلوغ به آرامی شروع به رشد می کنند. با شروع تغییر، پستان ها ممکن است کمی حساسیت یا خارش داشته باشند.  معمولاً رشد هر پستان با سرعت کمی متفاوت است که با گذشت زمان غالباً یکدست می شود. در سنین ۱۷ تا ۱۸ سالگی، سینه ها معمولاً کاملاً رشد می کنند. سینه ها می توانند تا اوایل دهه ۲۰ رشد کنند.

یکی از اولین تغییراتی که دختران در دوران بلوغ مشاهده می کنند، رشد سینه های آنها است که تا ۱۸ سالگی معمولا کاملا رشد خود را کرده است.

رشد موی بدن:

زنان همچنین در جاهایی مانند پاها و بازوها شاهد رشد بیشتر موها هستند.  به طور متوسط ​​در حدود ۱۲ سالگی، زنان شاهد رشد مو در زیر بازوها هستند. موهای شرمگاهی در امتداد لب ها شروع به رشد می کنند و به تدریج ضخیم تر و موج دار تر می شوند و ناحیه بزرگتری از ولو را می پوشانند. در مراحل آخر بلوغ، ممکن است موهای شرمگاهی در اطراف قسمت بالای ران رشد کنند.

قاعدگی:

خانم ها معمولاً تقریباً ۲ سال پس از شروع رشد سینه ها، عادت ماهیانه می شوند. آن ها ممکن است اولین دوره قاعدگی خود را در سن ۱۰ تا ۱۶.۵ سالگی تجربه کنند. همچنین ترشحات سفید واژن برای خانم ها طبیعی است.

رشد قد:

دختران در بلوغ بلندتر می شوند و هر ساله قد تدریجی افزایش می یابد. در اولین مراحل بلوغ، ممکن است ۵-۶ سانتی متر در یک سال رشد کنند. در مراحل دیگر بلوغ، این مقدار رشد قد می تواند به ۷-۸ سانتی متر در سال افزایش یابد. معمولاً در حدود ۱۶ سالگی رشد خود را متوقف می کنند.

افزایش وزن:

آنها همچنین ممکن است وزن خود را افزایش دهند و چربی بدن بیشتری در اطراف بازوها، ران ها و پشت داشته باشند. باسن پهن تر می شوند در حالی که کمر باریک می شود.

رشد-قد-در-دوران-بلوغ
رشد قد در دوران بلوغ

علائم اولیه بلوغ دختران چیست؟

دوره ها ی قاعدگی به طور معمول حدود ۲ سال پس از رشد پستان – به طور متوسط ​​در سن ۱۲.۵ سالگی شروع می شوند. همراه با پریود افراد ممکن است علائم سندرم پیش از قاعدگی را تجربه کنند که به عنوان PMS شناخته می شود. به دلیل تغییرات طبیعی در سطح هورمون ها در طول چرخه قاعدگی ، ممکن است احساسات در حدود یک دوره بیشتر باشد.

رشد-موی-زیر-بغل-دختران

رشد موی زیر بغل دختران

علائم دیگر بلوغ:

از دیگر علائم بلوغ می توان به موارد زیر اشاره کرد، اما در افراد مختلف این تغییرات متفاوت است:

  • شروع ترشحات واژن
  • بوی بدن
  • رویش مو در ناحیه شرمگاه، زیر بازوها و پاها.
  • غالباً باسن پهن می شود
  • کمر به طور نسبی کوچکتر می شود و چربی اضافی در اطراف معده و باسن ایجاد می شود. 

دخترت علائم اختلال در بلوغ داره؟

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

دردسرهای بلوغ دختران

۱- بلوغ زودرس و علائم بلوغ زودرس در دختران:

بلوغ زودرس گاهی اوقات به دلیل بلوغ مرکزی زودرس یا CPP شناخته می شود که علت آن ترشح هورمون هایی از مغز است که بلوغ را در سنین کمتر از حد طبیعی کنترل می کنند. در حالی که متخصصان پزشکی در مورد تعریف سن بلوغ زودرس توافق کامل ندارند، بسیاری از پزشکان معتقدند که اگر علائم بلوغ زودرس دختران مانند رشد سینه قبل از سن مناسب رخ دهد، باید ارزیابی پزشکی برای بلوغ زودرس انجام شود. بلوغ زودرس می تواند با مشکلات روانی همراه باشد که ممکن است رشد عاطفی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بلوغ زودرس در دختران بسیار بیشتر از پسران است. بسیاری از دختران در صورت عدم وجود هیچ بیماری یا بیماری بلوغ زودرس را تجربه می کنند. در حالی که در بسیاری از موارد نمی توان علت دقیق بلوغ زودرس را تعیین کرد.

دلایل بلوغ زودرس:

تعداد کمی از موارد مربوط به ناهنجاری تخمدان ها، ناهنجاری های غده تیروئید یا سایر اختلالات هورمونی، شرایط ژنتیکی، تومورها یا عفونت های مغز و آسیب به آنها است.

۲- تاخیر در بلوغ یا بلوغ دیررس:

معمولاً زمانی تأخیر در بلوغ اتفاق می افتد که در دختران در سنین ۱۳ و نیم سالگی پستان رشد نکرده باشد. بیماری های مزمن پزشکی مانند: دیابت یا فیبروز کیستیک نیز ممکن است باعث تاخیر در شروع بلوغ شوند. شرایط ژنتیکی، مشکلات غده هیپوفیز یا بیماری های غده تیروئید، مشکلات تخمدان ها و سوء تغذیه از دیگر دلایل تأخیر بلوغ است.

بسیاری از دخترانی که به شدت ورزش می کنند چربی بدن بسیار کمی دارند و همچنین تاخیر در شروع بلوغ را تجربه می کنند، زیرا به نظر می رسد مقدار مشخصی از چربی بدن برای شروع بلوغ مورد نیاز است. دخترانی که ورزشکارهای رقابتی هستند در مقایسه با افراد غیر ورزشکار ممکن است در شروع قاعدگی تا یک سال تاخیر داشته باشند.

بلوغ دختر از چه سنی شروع می شود؟

برای بسیاری از ما سوال پیش می آید که از کجا بفهمیم که بالغ شده ایم. در جواب آن باید گفت که دختران به طور معمول در یک یا دو سال قبل از شروع قاعدگی جهش قدی دارند. برای اکثر دختران، بلوغ بین ۸ تا ۱۳ سال و جهش رشد بین ۱۰ تا ۱۴ سال رخ می دهد.  آنها در یک یا دو سال پس از اولین قاعدگی فقط ۲ تا ۵ سانتی متر رشد می کنند. بیشتر دختران تا سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی به رشد قد دوران بزرگسالی می رسند، این سن بسته به زمانی که دختر برای اولین بار عادت ماهانه می شود، می تواند کمتر باشد. اگر دخترتان ۱۵ سال دارد و هنوز عادت ماهانه نشده است، ممکن است بخواهید با پزشک تماس بگیرید.

چه ارتباطی بین بلوغ و رشد پستان است؟

رشد پستان غالباً اولین علامت بلوغ است. سینه ها ممکن است ۲ تا ۲ سال و نیم قبل از عادت ماهانه دختر شروع شوند. بعضی از دختران ممکن است فقط یک سال پس از اولین قاعدگی متوجه جوانه های پستان شوند. دیگران ممکن است سه تا چهار سال پس از شروع قاعدگی رشد پستان را شروع نکنند. جوانه ها ممکن است همزمان ظاهر نشوند، اما معمولاً در عرض شش ماه از یکدیگر ظاهر می شوند.

رشد-سینه-دوران-بلوغ
رشد سینه دوران بلوغ

چطور با نوجوانان در مورد عادت ماهانه یا بلوغ جنسی صحبت کنیم؟

بلوغ می تواند برای کودکان و والدین چالش برانگیز باشد. علاوه بر ایجاد تغییرات جسمی فراوان و همچنین تغییرات هورمون ها، باعث ایجاد تغییرات عاطفی نیز می شوند. ممکن است متوجه بدخلقی فرزندتان شوید. مهم است که با صبر و درک واکنش نشان دهید. فرزند شما ممکن است نسبت به تغییر بدن خود احساس ناامنی کند.

درباره این تغییرات صحبت کنید و به فرزندتان اطمینان دهید که این تغییرات، یک قسمت طبیعی بلوغ است. اگر مسئله ای به خصوص نگران کننده است، با پزشک فرزند خود نیز صحبت کنید. دختران در دوران بلوغ تغییرات جسمی و عاطفی زیادی را ممکن است تجربه کنند.

تغییرات جسمی و عاطفی دوران بلوغ دختران:

  • نوسانات خلقی
  •  افسردگی
  •  اضطراب
  •  عزت نفس پایین
  •  خودآگاهی
  •  پرخاشگری
  • مسائل مربوط به تصویر بدن

آکنه:

مردان و زنان ممکن است در دوران بلوغ دچار آکنه شوند که به دلیل تغییرات بدن آنها و افزایش تولید هورمون است. این تحولات می تواند چربی اضافی ایجاد کند که به شروع آکنه کمک می کند. شستن روزانه صورت با پاک کننده ممکن است به کنترل آکنه کمک کند.

تعریق:

در دوران بلوغ نیز افراد شروع به تعرق یشتر می کنند. بهداشت روزانه ضروری است و ممکن است به جلوگیری از بوی بد بدن کمک کند. ممکن است جوانان بخواهند از دئودورانت استفاده کنند.

رشد در اعضای بدن:

بعضی اوقات بعضی از قسمتهای بدن مانند دستها، پاها وبازوها سریعتر از بقیه بدن رشد می کنند.  والدین و مراقبان ممکن است بخواهند این مسائل را با نوجوانان خود در میان بگذارند تا از خجالت و اضطراب ناشی از تغییر بدن خود راحت شوند.

عواطف:

نوجوانان ممکن است احساسات عاشقانه یا جنسی را برای افراد از جنس مخالف یا هم جنس خود تجربه کنند. بعضی از نوجوانان ممکن است از جنسیت اختصاص داده شده خود احساس ناراحتی کنند. گفتگو در این زمینه با نوجوانان و حمایت فراوان از آنها می تواند در رفع هرگونه اضطراب یا احساسات گیج کننده ای که ممکن است در دوران بلوغ تجربه کنند، کمک کننده باشد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا دخنر شما به بلوغ زودرس دچار شده؟ همین حالا مشاوره بگیرید!

آسیب های اجتماعی در دوران بلوغ

نوجوانی سنی است که والدین که سعی می کنند با بچه های خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنند و بچه ها از صحبت در این مورد امتناع میکنند. لوکوف از والدین می خواهد که تحت تأثیر اعتراض بچه هایشان مبنی بر اینکه همه چیز در مورد رابطه جنسی می دانند تحت تاثیر قرار نگیرند. والدین می توانند به فرزندان خود یادآوری کنند که حتی اگر آنها اعتقاد دارند که همه چیز را از قبل می دانند، به هر حال لازم است در مورد رابطه جنسی با یکدیگر صحبت کنند. بچه ها ممکن است در این مورد غر بزنند، اما آنها هنوز به صحبت های والدین گوش می دهند.

توجه:

مهم است که به یاد داشته باشید صحبت در مورد رابطه جنسی فقط به معنای صحبت در مورد چگونگی جلوگیری از بارداری نیست. والدین نیز باید در مورد رابطه جنسی ایمن بحث کنند.

بیماری های مقاربتی:

الا داوسون که به طور علنی در مورد تشخیص تبخال خود در طی یک سخنرانی صحبت کرد و گفت والدین باید در مورد بیماریهای مقاربتی (STDs) با فرزندانشان صحبت کنند. وی از والدین می خواهد که STD را “به عنوان یک خطر طبیعی برای فعالیت جنسی که ممکن است در طول زندگی با آن روبرو شوند” تنظیم کنند و نه به عنوان مجازات. 

احساسات و عواطف در دوران بلوغ یا رواشناسی بلوغ دختر:

دختران و پسران می توانند تغییرات عاطفی را تجربه کنند که همراه با تغییرات جسمی بی شمار بلوغ است. این تغییرات برای همه نوجوانان یکسان نیست. تغییراتی می تواند در نحوه پاسخ دادن نوجوان به خانواده یا دوستان و دیدگاه های خود رخ دهد. بسیاری از نوجوانان ممکن است دچار نوسانات خلقی، اضطراب، گیجی و حساسیت شوند. از طرف دیگر همه تغییرات عاطفی بلوغ به افکار منفی یا احساس ناراحتی مربوط نمی شوند. بلوغ همچنین زمانی است که در آن جوان از علایق و اهداف خود می آموزد و می آموزد با دیگران به شکل بالغ تری ارتباط برقرار کند. در حالی که برخی از تغییرات عاطفی بخشی طبیعی از بلوغ است، اگر این تغییرات عاطفی غیرمعمول و شدید باشند، بر عملکرد روزمره تأثیر بگذارد یا منجر به آسیب رساندن به خود یا دیگران شود، به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

نقش-خانواده-در-بلوغ-دختران

نقش خانواده در بلوغ دختران

رابطه جنسی با دختر تازه به بلوغ رسیده

نقش والدین در دوران بلوغ:

والدین بیش از آنچه تصور می کنند بر نگرش فرزندانشان در مورد رابطه جنسی و روابط تاثیر می گذارند. این یک افسانه است که همه نوجوانان می خواهند از گفتگو با والدین خود در مورد رابطه جنسی و همسریابی خودداری کنند. در واقع بسیاری از جوانان راهنمایی بیشتری می خواهند.

در گزارش جدید مبتنی بر نظرسنجی با بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز دبیرستانی و دانشگاهی در سراسر ایالات متحده محققان دانشگاه هاروارد استدلال می کنند که بسیاری از والدین بیش از حد در مورد فرهنگ ارتباط با جوانان که در واقع وجود ندارد نگران هستند. نه تنها تعداد کمی از جوانان رابطه جنسی گاه به گاه انجام می دهند، بلکه اکثر آنها حتی علاقه ای به آن ندارند. در عوض محققان دریافتند که نوجوانان و جوانان نسبت به چگونگی ایجاد رابطه عاشقانه سالم گیج و مضطرب هستند. حتی بدتر از آن، آنها دریافتند که آزار و اذیت جنسی و زن ستیزی در میان جوانان شیوع دارد و میزان آزار جنسی در آنها زیاد است.

راه حل:

 به گفته محققان، والدین باید در مورد سایر موضوعات مهم با فرزندان خود در مورد عشق و رابطه جنسی صحبت های عمیق تری داشته باشند. این گزارش حاکی از آن است که جوانان از راهنمایی والدین استقبال می کنند. حدود ۷۰ درصد از افراد در این نظرسنجی اظهار داشتند که آرزو می کنند کاش پدر و مادرشان در مورد جنبه های احساسی دوست یابی با آنها صحبت کرده باشند. اکثر آنها هرگز با والدین خود در مورد جنبه های اساسی رضایت جنسی صحبت نکرده اند. اما بسیاری از والدین نسبت به چگونگی – و چه زمانی – با فرزندان خود در مورد رابطه جنسی صحبت نمی کنند.

عادی سازی آموزش جنسی در خانواده:

لوگان لوکوف، می گوید این بحثی است که باید مدت ها قبل از شروع بلوغ شروع شود. وی توضیح داد: “این مسئولیت ماست که از بدو تولد درباره جنسیت و رابطه جنسی صحبت کنیم. همچنین بر اهمیت گفتگو با کودکان در مورد همه موضوعات ظریف مربوط به رابطه جنسی – مانند نقش های جنسیتی، مهارت های ارتباطی و روابط سالم تأکید می کند. در واقع باید گفتگوهای متعدد در طول دوره کودکی و نوجوانی در این خصوص انجام شود.

هدف عادی سازی آموزش جنسی در زمان کودکی است.

راهنمای مراجعه به فوق تخصص غدد و متابولیسم

مادران و پدارن عزیز، لازم است که برای آگاهی از مراحل بلوغ حتما از دکتر غدد مشاوره بگیرید. برای مشاوره تلفنی با دکتر غدد می توانید از خدمات دکترتو استفاده نمایید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بلوغ دختران

  1. نیلا گفت:

    سلام وقت بخیر.دختر من ۸ سالشه .رشد قدش بر اساس نمودار نرماله و اصلا رشد سینه نداره‌‌.اما زیر بغلش موهای ضخیم رشد کرده‌.آیا ممکنه دچار بلوغ زود رس شده باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بلوغ جنبه ژنتیکی و محیطی داره. رشد سینه ها ۵ مرحله داره. با رشد موهای زائد میتوان روند بلوغ را مشخص کرد. بهتره برای بررسی دقیق تر به متخصص غدد کودکان مراجعه کنید.
      متخصص غدد و متابولیسم

  2. Mihowa گفت:

    سلام
    من ۱۵ سالمه و همونطور که گفتید هم زودرنج شدم هم گیجم تو احساستم و غیره…
    میخواستم بپرسم تو چه سنی بالاخره این نوسانات تموم میشن؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بلوغ اغلب یک تا دو سال هست. بهتره برای رفع این حالات و کنار اومدن با تغییرات بلوغ با متخصصان روانشناسی مشورت کنید.
      متخصص روانشناسی

  3. فریما گفت:

    سلام خسته نباشید راهنمایی میخواستم
    دختر من متولد۹۳/۰۷/۱۱ هست وچندروزه متوجه جوانه زدن پستان سمت راستش شدم همون حالتیکه انگار گلوله توشه ودرد داره (یادمه خودمم نمیدونم کلاس دوم خونده بودم یا میخواستم برم که متوجهشون شدم و کلاس پنجم میخوندم که پریود اولو تجربه کردم)خواستم بدونم تو سن دخترم طبیعیه یا زودرس حساب میشه چیکارکنم من الان

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      فاکتورهای زیادی موجب بلوغ میشه از جمله جثه بدنی، ژنتیک و موارد دیگر. جوانه زدن پستان ا ز مراحل اولیه بلوغ هست. برای بررسی اینکه فرزند شما دچار بلوغ زودرس می شود بهتره به متخصص غدد مراجعه و سن استخوانی و هورمون ها بررسی شود و در صورت تشخیص دارو درمانی صورت بگیرد. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      دکتر متخصص غدد

  4. محیا شیخی گفت:

    من هنوز سینه هام درنیومده همه هم کلاسی هام سینه هاشون در اومده من چیکار کنم که سینه منم زود تر رشد کنه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سن بلوغ در همه دختران یکسان نیست. اگه سایر علایم بلوغ در شما نمایان نشده میتونید برای بررسی بلوغ دیررس یا زودرس به متخصص غدد مراجعه کنید.
      متخصص غدد و متابولیسم

  5. Sadegh گفت:

    سلام از اینکه باعث راهنمایی هموطنان میشید تشکر میکنم.
    در مورد بلوغ دختر و پسر آشنایی با بدن، اندام هاشون و رابطه جنسی درست . باید بیشتر و جزیی تر آموزش داده بشه چه در خانواده و چه در مدارس و دانشگاه ها. تا این چنین دختران و پسران ترس و نگرانی براشون پیش نیاد

  6. سلام خسته نباشید
    من دوازده سالم خست و پریود هم فک کنم فقط ۵بار هست که شدم
    از چندسال قبل احساس میکردم ی چیزی مثل تیله توی سینمه
    تا الان بزرگتر شده
    این عادیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه انسداد مجاری شیری و یا از غدد چربی سینه، ابسه یا عفونت باشه. برای بررسی بیشتر نیازه سونوگرافی سینه انجام بشه. از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و مراجعه کن.
      نوبت دکتر زنان

  7. فاطمه گفت:

    سلام من به سن بلوغ رسیدم سیزده سالمه و برای اولین بار پریود شدم و از وقت دومش بیست روزه گذشته ایا این عادیه؟
    و اینکه ترشح واژن چقدر میتونه باشه؟
    خیلی استرس اینارو دارم اگه میشه زود تر جواب بدین ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در یک سال اول بلوغ تخمک گذاری در سیکل های قاعدگی وجود نداره و مقداری بی نظمی قاعدگی طبیعی است. ترشحات واژن اگه بی رنگ و بی بو باشه و خارش ایجاد نکنه از یک هفته قبل شروع قاعدگی شروع میشه و طبیعی هست. برای بررسی بیشتر میتونی به متخصص زنان مراجعه کنی.
      متخصص زنان و زایمان

  8. نیکا گفت:

    ممنون ولی میشه بگید که اگر زود رنج هم شده باشیم ایرادی ندارند و طبیعی است ممنون همه ی توضیحات کامل بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      زودرنجی و عصبی بودن در این دوران و پرخاشگری طبیعی هست.

    2. نفس گفت:

      سلام من ۱۲ سالمه و سینه هام از کلاس چهارم رشت داشتن ولی الان خیلی کوچیکن و از زیر لباس خیلی کم معلوم میشن آیا طبیعیه و قدم ۱۵۷ هست قدم خیلی کوچیکه و ترشح واژن هم دارم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        رشد سینه ها ۵ مرحله داره که در برخی افراد در مرحله ۳ می ماند و ۲ مرحله بعد در سنین بالاتر و تغییرات هورمونی کامل می شود. رشد قدی شما با شروع قاعدگی تقریبا متوقف می شود. برای بررسی ترشحات واژن و عامل عفونت و درمان مناسب بهتره به متخصص زنان مراجعه کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
        پزشک متخصص زنان

  9. نیکی💔 گفت:

    دستتون درد نکنه من خیلی میترسم واقعا چون من خودم الان هنوز به بلوغ نرسیدم و خواستم آگاه بشم از چه سنی شروع میشه من خیلی میترسم آخه مگه من چه گناهی کردم که باید آدم باشم تا درد بکشم چون دخترا خونریزی میکنن 😭میشه بگین چجوری خودمو آروم کنم خیی از بلوغ میترسم از دوستن پرسیدم گفت درد داره خیلی بیشتر میترسم💔

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بلوغ مراحل مختلفی داره که در طی چند سال تکمیل میشه. اگه منظورتون پریود شدن هست که پروسه ای طبیعی هست که برای همه اتفاق میوفته و درد شروع پریود هم قابل کنترل هست. از این لینک میتونی با متخصصان مامایی مشاوره تلفنی داشته باشی و توضیحات لازم رو دریافت کنی.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

    2. ... گفت:

      نه ترس داره نه ناراحتی. اگر قائدگی دردی هم داشته باشه ، نشونه یک تواناییه. توانایی شما در هدیه دادن زندگی به یک انسان و شیرین تر کردن و پربار تر کردن زندگی. خیلی میتونید در زندگیتون از این توانایی (باردار شدن) استفاده کنید. نگران نباشید و از افراد مناسب کمک بگیرید.

    3. M گفت:

      سلام ببخشید من ۱۴ سالمه هم از پریود شدن میترسم که چطور ب مامانم بگم هم اینکه سینه ها خیلی خیلی کوچیکه حتی امکان پوشیدن سوتین وجودنداره

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بلوغ و رشد پستان ها به ژنتیک هم ارتباط داره و جثه افراد. پریودی روندی طبیعی هست و خلقت زن و مادر بودن نیاز به این موضوع داره. میتونی با روانشناسان بلوغ در این خصوص مشورت کنی.
        متخصص روانشناسی

  10. معشوری گفت:

    با سلام
    اطلاعات زیادی از مطالعه مقاله بدست آوردم، ولی هنوز نمی دونم چطور می شه با فرزند درباره مسایل جنسی مکالمه درست داشت و توضیح داد!؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در این خصوص بهتره با متخصصان روانشناسی مشورت کنید و نحوه مکالمه و موارد ذکر شده به شما آموزش داده شود.
      متخصص روانشناسی