انواع آکنه و جوش و دلایل ایجاد آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جوش صورت یکی از مواردی است که می‌تواند زیبایی را از چهره‌ی شما بگیرد. برای اینکه از شر جوش صورت خلاص شویم باید علت ایجاد آنها را بدانیم. روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود آکنه و جوش وجود دارد که در این مطلب به آنها پرداخته‌ایم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

انواع جوش و آکنه

آیا تا به حال شده‌است بخواهید به مهمانی مهمی بروید و یک جوش زشت و آزاردهنده بر روی صورت شما جای بگیرد؟ شاید همه‌ی ما این تجربه را نداشته باشیم اما بیشتر ما با آکنه یا جوش آشنایی داریم. کمتر دختر یا پسری را می‌بینیم که در دوران بلوغ با این زائده‌های نازیبای پوستی مواجه نشده‌باشند. اگر خوش شانس باشید و اسکار یا جای جوش‌ها بر روی پوست شما باقی نمانده‌باشد.

اما به راستی جوش چیست؟ چرا بر روی پوست ایجاد می‌شود؟ علائم جوش کدامند؟ آیا می‌توان جوش را درمان کرد؟ بهترین روش درمانی جوش‌های صورت چیست؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، با ما همراه باشید. دکترتو در یک مطلب مفید و مختصر تلاش کرده‌است در کمتر از چند دقیقه اطلاعات مفیدی درباره جوش صورت به شما ارائه دهد.

اگر شما هم نگران آکنه و جوش‌های ایجاد شده در روی پوست خود هستید، می‌توانید از دکترتو اولین نوبت دکتر پوست را دریافت کنید و درباره آن با بهترین متخصص‌ها مشورت کنید.

آکنه یا جوش صورت نشانه چیست؟

جوش صورت به انگلیسی همان acne است که در فارسی هم با همین نام آن را می‌خوانیم. آکنه یا جوش وقتی به وجود می‌آید که منافذ فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست بسته‌شوند. این فرآیند اغلب باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه یا کورک یا جوش‌های سرسفید می‌شود و معمولا روی صورت، پیشانی، قفسه‌ی سینه، پشت قفسه‌ی سینه و شانه‌ها می‌شود. آکنه اغلب در میان نوجوانان شایع است، گرچه ممکن است آکنه همه‌ی سنین را درگیر کند.

با اینکه درمان‌های موثری وجود دارند، آکنه ممکن است مقاوم باشد. کورک‌ها و برآمدگی‌ها به آرامی بهبود می‌یابند و هنگامی که یکی در حال از بین رفتن است، به نظر می‌رسد بقیه در حال رشد هستند. بسته به شدت درگیری پوست بدن، آکنه می‌تواند باعث استرس روحی و اسکار (اثر به جا مانده از زخم یا جوش یا هر عارضه‌ی پوستی) روی پوست شود. هرچه زودتر درمان شروع شود، ریسک مشکلات ذکر شده کمتر می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

علائم جوش صورت چیست؟

علائم آکنه بسته به شدت آن متفاوت است؛

  • جوش‌های سرسفید؛ منافذ پرشده و بسته.
  • جوش‌های سرسیاه؛ منافذ پرشده و سرباز.
  • پاپول‌ها؛ برآمدگی های دردناک قرمز کوچک.
  • کورک (پاسچول)؛ پاپولهایی هستند که در راس آن‌ها چرک وجود دارد.
  • ندول‌ها؛ برجستگی‌های دردناک، بزرگ و سفت در سطح زیرین پوست.
  • زوائد کیستیک؛ برجستگی‌های دردناک پر از چرک در سطح زیرین پوست.

آکنه یا جوش وقتی به وجود می‌آید که منافذ فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست بسته‌شوند.

علت جوش صورت چیست؟

دلایل جوش صورت متعدند. چهار فاکتور اصلی باعث آکنه می‌شوند؛

  • تولید بیش از حد چربی
  • فولیکول‌های مو پر و بسته‌شده با چربی و سلول‌های مرده پوست
  • باکتری‌ها
  • فعالیت بیش از حد نوعی هورمن (آندروژن‌ها)

آکنه معمولا روی صورت، پیشانی، قفسه سینه، پشت قفسه سینه و شانه‌ها دیده‌می‌شود، زیرا این نواحی پوست بیشترین غدد چربی را دارند. فولیکول‌های مو با غدد چربی مرتبطند. دیواره فولیکول ممکن است بزرگ شود و یک جوش سرسفید بسازد. یا به سطح باز باشد و تیره شود و باعث ایجاد جوش سرسیاه شود. جوش سرسیاه ممکن است مانند وجود آلودگی در منافذ به نظر برسد. اما در واقع منفذ با باکتری‌ها و چربی، که بعد از اینکه در معرض هوا قرار‌گرفته به رنگ قهوه‌ای درآمده، پر شده است.

کورک‌ها لکه‌های قرمز با مرکز سفید هستند که در اثر التهاب یا عفونت فولیکول‌های موی مسدود، ایجاد می‌شوند. انسداد و التهابی که به صورت عمقی درون فولیکول مو پیشرفت‌کند ضایعات کیستیک را در سطح زیرین پوست می‌سازد. سایر منافذ پوست، که خروجی غدد عرق هستند، معمولا در آکنه درگیر نمی‌شوند.

علت زیاد شدن جوش صورت چیست؟

موارد زیر می‌توانند جوش را بدتر کنند؛

  • هورمون‌ها؛ آندروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که در دخترها و پسرها طی بلوغ افزایش می‌یابند و باعث بزرگ‌شدن غدد چربی و ساخت بیشتر چربی پوست می‌شوند. تغییرات هورمونی که با بارداری و مصرف قرص‌های ضدبارداری مرتبط است نیز می‌تواند تولید چربی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. مقادیر کم آندروژن‌ها در گردش خون خانم‌ها می‌تواند آکنه را بدتر کند.
  • داروها؛ برای مثال داروهایی که حاوی کورتیکواستروئیدها، تستسترون یا لیتیوم هستند می‌توانند آکنه را بدتر کنند.
  • رژیم غذایی؛ مطالعات نشان داده‌اند که فاکتورهای غذایی خاصی از جمله شیرخشک و غذاهای غنی از کربوهیدرات، مانند نان، چیپس و دونات، ممکن است آکنه را بدتر کنند. شکلات از مدت‌ها قبل به عنوان عامل تشدیدکننده جوش در نظر گرفته شده‌است. مطالعه‌ای کوچک بر روی ۱۴ مرد با آکنه نشان داد خوردن شکلات با تشدید علائم مرتبط است. مطالعات بیشتر برای تعیین علت آن و اینکه آیا افرادی که جوش دارند از پیروی از دستورات غذایی خاصی، سود می‌برند یا نه باید انجام‌شود.
  • استرس؛ می‌تواند جوش را بدتر کند.
جوش‌های قرمز صورت را می‌توان با دارو درمان کرد.
جوش‌های قرمز ریز و جوش سر سفید

علت جوش صورت در سن بالا چیست؟

طبق مطالب درج شده در web med دلایل بسیاری می‌تواند علت ایجاد جوش در سنین بالا باشد. در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم؛

  • استفاده از قرص‌ها و داروهای هورمونی برای روش‌های جلوگیری از باردرای
  • وارد فاز یائسگی شدن در سنین ناباروری و بعد از اتمام دوره‌ی قاعدگی
  • استرس و اضطراب به تنهایی می‌توانند یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای ابتلا به آکنه به خصوص جوش‌های صورت باشند.
  • استفاده از برخی داروها مثل لیتیوم، داروهای ضد تشنج و کورتیکواستروئیدها می‌توانند باعث ایجاد آکنه حتی در سنین بالای ۷۰ سال بشوند.

در افراد با سن بالا، شروع ناگهانی آکنه‌ی شدید ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارد. سازمان غذا و دارو آمریکا هشدار داده‌است که برخی لوسیون‌ها و پاک‌کننده‌های بدون نسخه و سایر محصولات پوستی می‌توانند باعث واکنش‌های جدی شوند. این نوع واکنش نسبتا نادر است، بنابراین آن را با قرمزی، تحریک‌پذیری یا خارش در محلی که داروها یا محصولات را استفاده‌نموده‌اید اشتباه‌نگیرید.

نمی‌دونی چجوری از جوش صورت خلاص بشی؟

همین الان مشاوره بگیر

علت جوش صورت در خانم ها چه چیزی است؟

طبق مطالعاتی که انجام شده‌است، خانم‌ها معمولا در دوره‌های مختلفی از زندگی خود جوش می‌زنند و این علت‌های مختلفی دارد. برخی از این علت‌ها شامل موارد زیر هستند؛

  • استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری به روش هورمونی. هنگامی که هورمون‌ها در بدن زن کم و زیاد می‌شوند، احتمال ایجاد جوش به خصوص جوش صورت بیشتر می‌شود.
  • یائسه شدن؛ یکی از مهم‌ترین دوره‌های تغییر هورمونی، دوره‌ی یائسگی است.
  • بلوغ و پریود؛ زمانی که یک دختر به سن بلوغ می‌رسد، میزان هورمون‌ها در بدن او تغییرات فاحشی می‌کند که می‌تواند تاثیرات بسیاری بر پوست او بگذارد. یکی از این تغییرات ایجاد آکنه است. در دوران بلوغ میزان هورمون‌های مردانه در بدن دختران جوان زیادتر می‌شود که می‌تواند یکی از علت‌های ایجاد جوش باشد.
  • آرایش یکی دیگر از موارد مهم ایجاد جوش است. استفاده از مواد شیمیایی و آرایشی پوست را مستعد ابتلا به جوش می‌کند.
  • سابقه‌ی خانوادگی و استرس از دیگر فاکتورهای مهم هستند که بین هر دو جنس مشترک هستند.

برای بسیاری از زنان آکنه تا دهه‌ها مقاوم است و معمولا یک هفته پیش از قاعدگی شعله‌ور می‌شود. این نوع آکنه می‌تواند در خانم‌هایی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند بدون درمان اختصاصی برطرف شود.

در افراد با سن بالا، شروع ناگهانی آکنه‌ی شدید ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

علت جوش ریز صورت چیست؟

گاهی در پیشانی برخی از افراد (یا در بخش‌های دیگر صورت یا بدن آنها) جوش‌های ریزی را می‌بینیم که همه کنار هم قرار دارند و سطحی ناصاف در روی پوست ایجاد می‌کنند. علت ایجاد این جوش‌ها چیزی نیست جز بسته شدن و بلوکه شدن غدد سباسه. زمانی که درون این غدد مقدار زیادی سبوم، باکتری و یا پوست مرده تجمع پیدا کند، بسته می‌شوند.

آیا کبد و جوش صورت به هم ارتباط دارند؟

جالب است بدانید که نشانه های کبد چرب و جوش صورت با هم همراه می‌شوند. طبق آنچه که در مطالعات متنوع گفته‌شده‌است، هر آنچه که می‌خورید توسط کبد شما تصفیه می‌شود. زمانی که کبد شما مواد نامناسب و ناسالمی را تصفیه کند بر روی پوست شما هم تاثیر می‌گذارد. بسیاری از تظاهرات پوستی، از جوش گرفته تا پسوریازیس، می‌توانند تحت تاثیر کبد قرار بگیرند. بنابراین اگر پوست شما شرایط خوبی ندارد، گاهی بد نیست که به متخصص گوارش و کبد هم مراجعه کنید. شاید چاره‌ی کار دست آنها باشد.

اینفوگرافی انواع جوش
اینفوگرافی انواع جوش

انواع جوش صورت کدامند؟

جوش‌ها انواع مختلفی دارند؛

  • آکنه خفیف؛ اگر بیمار کمتر از ۲۰ جوش سرسیاه یا سرسفید، کمتر از ۱۵ تورم ملتهب، یا به طور کل کمتر از ۳۰ ضایعه داشته‌باشد در این گروه قرار می‌گیرد. این نوع آکنه معمولا با درمان‌های موضعی بدون نسخه بهبود می‌یابد.
  • آکنه متوسط؛ اگر بین ۲۰ تا ۱۰۰ جوش سرسیاه یا سرسفید، ۱۵ تا ۵۰ تورم ملتهب، یا به طور کل ۳۰ تا ۱۲۵ ضایعه وجود داشته‌باشد، آکنه متوسط است. متخصصین پوست معمولا برای آکنه متوسط تا شدید دارو تجویز می‌کنند. ممکن است مدت طولانی برای تاثیر داروها زمان لازم باشد و حتی آکنه قبل از بهبودی بدتر شود.
  • آکنه شدید ندولوکیستیک؛ افرادی که دچار این نوع آکنه‌اند، کیست‌ها و ندول‌های متعدد ملتهب دارند. آکنه ممکن است قرمز تیره یا بنفش شود. اغلب اسکار به جا می‌گذارد. درمان‌های متخصص پوست ممکن است به کاهش اسکارگذاری کمک کند. حتی ممکن است پزشک مستقیما کورتیکواستروئید به ندول‌ها و کیست‌ها تزریق کند تا ابعاد آن و درد و التهاب کاهش یابد.

برای تشخیص نوع آکنه، دلیل ایجاد آن و درمان مناسب باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

بهترین زمان درمان آکنه پوست همین حالاست!

درمان جوش صورت چیست؟

جوش صورت درمان‌های مختلفی دارد که برخی از آنها را در ادامه آورده‌ایم. برای رفع جوش صورت می‌توان از روش‌های مختلف زیر استفاده کرد.

۱. دارو برای جوش صورت

یکی از راه‌های درمان جوش صورت استفاده از دارو است. در ادامه به معرفی تعدادی قرص برای جوش صورت پرداخته‌ایم. می‌توان با برخی داروهای بدون نسخه، مراقبت‌های پوستی مناسب و سایر تکنیک‌های مراقبت از خود با آکنه مبارزه کرد.

ویتامین E و مواد غذایی حاوی ویتامین E
ویتامین E

قرص ویتامین e برای جوش صورت خوب است؟

یکی از مهم‌ترین و کم‌ضرر‌ترین داروهایی که می‌تواند به بهبودی جوش صورت کمک کند، ویتامین E است. این ویتامین می‌تواند به خوبی پوست را بهبود ببخشد و در سلامت آن موثر باشد.

عوارض قرص راکوتان برای جوش صورت چیست؟

از دیگر قرص‌های معمولی که برای درمان جوش صورت استفاده می‌شود، راکوتان است. داروی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) از مشتقات ویتامین A است و برای رفع جوش‌های زیاد و شدید پوست کاربرد دارد. البته بهتر است که از این دارو در وضعیت‌های بد پوستی استفاده کنید، نه اینکه برای هر جوشی از راکوتان کمک بگیرید. اگر می‌خواهید از راکوتان برای درمان جوش‌های خود استفاده کنید، حتما از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید و سرخود از این دارو استفاده نکنید که با عوارض آن مواجه خواهید شد.

از عوارض راکوتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • سردرد
  • خشکی پوست
  • خشکی لب‌ها و چشم‌ها و مخاط بینی
  • ریزش مو
  • درد عضلانی
  • حساسیت به نور
  • احساس خارش و خشکی گلو

پماد تریامسینولون اِن اِن برای جوش صورت مفید است؟

توجه داشته‌باشید که این پماد می‌تواند جوش را تحریک و تشدید کند. بنابراین معمولا متخصص‌ها از این دارو برای بهبود جوش‌های صورت استفاده نمی‌کنند. احتمالا این دارو برای عارضه‌های دیگر که همراه با جوش هستند تجوز می‌شوند، در غیر اینصورت باید با متخصص پوست در این باره مشورت کنید و سرخود به هیچ عنوان از ان ان برای بهبودی جوش صورت استفاده نکنید.

جوش چرکی در صورت مردان هم ایجاد می‌شود.
جوش چرکی را می‌توان با زینک اکساید بهبود بخشید.

پماد زینک برای جوش صورت خوب است؟

پماد برای جوش صورت کاربرد زیادی دارد. شنیده‌ایم که پماد زینک برای جوش صورت خوب است. اما آیا همین طور است؟ اگر آری، پماد زینک اکساید چه مدت باید روی پوست بماند؟ پماد زینک به علت خاصیت‌های مختلفی که دارد، برای بهبود علائم جوش کاربرد دارد. زینک اکساید تقسیم سلولی را تحریک می‌کند، بهبودی زخم را تسریع می‌کند و برای فعالیت آنزیم‌ها مفید است.

از پماد زینک می‌توان برای درمان جوش‌های سرسیاه، پاپول، جوش‌های سرسفید و جوش‌های چرکی کمک گرفت. برای استفاده از پماد زینک اکساید برای رفع جوش، باید لایه‌ی نازکی از آن را روی پوست بمالید. می‌توانید پماد را شب روی پوست خود بمالید و صبح آن را بشویید. اما مدت زمان ماندن این پماد بر روی پوست بستگی به ضایعه و انتظار شما از بهبودی پوست دارد.

گاهی در پیشانی جوش‌های ریزی را می‌بینیم که همه کنار هم قرار دارند و علت ایجاد این جوش‌ها چیزی نیست جز بسته شدن و بلوکه شدن غدد سباسه.

۲. محافظت در مقابل نور خورشید

نکته‌ی قابل توجه این است که از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت‌کنید. در برخی افراد نور خورشید آکنه را بدتر می‌کند و برخی داروهای آکنه پوست را به اشعه‌ی خورشید حساس می‌کنند. درصورتی که چنین داروهایی مصرف می‌کنید از مرطوب کننده‌های بدون چربی دارای ضدآفتاب استفاده‌کنید.

۳. زالو درمانی برای جوش صورت

زالوها با مکش خود به تمیزکردن خون و برطرف کردن جوش‌ها کمک می‌کند. همچنین زالو با فرستادن هیستامین به داخل خون، آن را رقیق می‌کند و پاکسازی را انجام می‌دهد.

۴. لیزر جوش صورت

لیزر یکی از راه‌های درمانی است که باعث بهبود جوش و جای جوش می‌شود. لیزر با از بین بردن چربی‌های مولد آکنه و میکروارگانیسم‌هایی که مولد جوش هستند به بهبود جوش کمک می‌کند.

راکوتان جوش را درمان می‌کند.
راکوتان برای جوش معجزه می‌کند.

۵. لایه برداری پوست

لایه برداری پوست برای بهبود جای پوست‌ها و رفع اسکار آنها نقش دارد. این روش ساخت سلول‌ها را تحریک می‌کند و بافت مرده‌ی پوست را برمی‌دارد.

۶. پاکسازی پوست

پاکسازی پوست یکی دیگر از روش‌های از بین بردن جای جوش و جوش است که هم در منزل با مواد طبیعی و هم در کلینیک به صورت فیشال عمقی انجام می‌شود.

۷. میکرونیدلینگ

کسانی که با لایه برداری نتوانسته‌اند جای جوش‌ها و اسکار آنها را برطرف کنند، می‌توانند با استفاده از میکرونیدلینگ بسیاری از لکه‌ها و اسکارهای پوستی را برطرف کنند و از شر جوش‌ها خلاص شوند. این روش حتما باید توسط متخصص پوست و با مشورت او انجام شود.

اگر درمان‌های خانگی آکنه‌ها را از بین نبرد، به دکتر پوست و زیبایی مراجعه کنید.

۸. درمان توسط پزشک

متخصص پوست می‌تواند به کنترل آکنه، جلوگیری از اسکار یا سایر آسیب‌های پوستی کمک‌کند. داروهای آکنه با کاهش تولید چربی، افزایش ساخت و ساز سلول‌های پوستی، مبارزه با عفونت‌های باکتریایی یا کاهش التهاب که به کاهش اسکار کمک می‌کند، عمل می‌کنند. اغلب داروهایی که برای درمان آکنه تجویز می‌شوند تا ۴ یا ۸ هفته اثری ندارند و پوست ممکن است قبل از اینکه بهبود پیدا‌کند، بدتر شود.

ممکن است ماه ها یا سال‌ها طول بکشد تا پوست به طور کامل پاک شود. رژیم درمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند به سن بیمار، نوع و شدت آکنه و چیزی که بیمار تمایل به استفاده دارد، وابسته است. داروهای موضعی ضد آکنه داروهای رتینوئید و شبه رتینوئید، آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، سالیسیلیک اسید و آزلائیک اسید و داپسون را شامل می‌شوند. داروهای خوراکی شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدبارداری‌های ترکیبی خوراکی، مواد ضد آندروژن و ایزوترتینوئین، هستند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه شود؟

اگر درمان‌های خانگی آکنه‌ها را از بین نبرد، به دکتر پوست و زیبایی مراجعه کنید. اگر داروهای قوی‌تر موثر نبودند و آکنه مقاوم یا شدید بود، لازم است به متخصص پوست مراجعه شود.

میکرونیدلینک جوش را درمان می‌کند.
میکرونیدلینگ از روش‌های درمانی جای جوش است.

درمان خانگی جوش صورت

برخی از نکات بهداشتی زیر در منزل می‌تواند کمک بسیاری به کاهش جوش صورت بکند. درمان خانگی جوش صورت شامل نکات بهداشتی و برخی ترفندهای خانگی هستند که در ادامه آنها را آورده‌ایم.

۱. نکات بهداشتی در خانه برای درمان جوش

نکات زیر را رعایت کنید؛

  • دو بار در روز با دستانتان صورت خود را با صابون ملایم و آب گرم بشوئید.
  • اگر جوش اطراف خط موها وجود دارد موها را هر روز با شامپو بشویید و اگر پوست ناحیه درگیر را اصلاح می کنید این کار را با ملایمت انجام دهید.
  • همچنین از محصولات آکنه بدون نسخه برای خشک‌کردن چربی اضافی و بهبود لایه‌برداری استفاده‌کنید. اگر بعد از استفاده از محصولات پوستی، غش، دشواری در تنفس، تورم چشم، صورت، لبها یا زبان، یا گرفتگی گلو، احساس کردید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.
  • ضمنا با صلاحدید پزشک از محصولات دارای بنزوئیل پراکسید، سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید یا آلفا هیدروکسی اسیدها که می‌توانند به آکنه خفیف تا متوسط کمک کنند، نیز می‌توان استفاده کرد.
  • توجه داشته‌باشید که از تحریک کننده‌های پوستی دوری کنید.
  • به علاوه از لوازم آرایشی، ضدآفتاب‌ها، محصولات حالت دهنده‌ی مو یا پوشاننده‌های آکنه‌ی چرب و روغنی دوری کنید.
  • محصولات دارای برچسب بر پایه‌ی آب (water-based) یا محصولاتی که باعث ایجاد آکنه نمی‌شوند (noncomedogenic) استفاده‌کنید.

۲. ماسک صورت برای رفع جوش

برخی از ماسک‌های طبیعی می‌توانند یکی از درمان‌های خوب خانگی برای رفع جوش باشند. انواع ماسک صورت برای رفع جوش و رفع جای جوش وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید.

ماسک عسل و دارچین

یک پیشنهاد فوق‌العاده برای شما داریم. عسل و دارچین یکی از ماسک‌های خانگی است که می‌توان از آنها برای بهبود جای جوش و تسریع بهبودی خود جوش‌ها استفاده کرد. حتما می‌دانید که عسل ضد باکتریال است و یکی از دلایلی که جوش بر روی صورت شما ایجاد می‌شود، باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند. دارچین هم می‌تواند یک پاک‌کننده‌ی فوق العاده باشد و از طرف دیگر دارچین ساخت سلول‌ها را تحریک می‌کند و بازسازی بافت را بهبود می‌بخشد. چه چیزی بهتر از یک ماسک طبیعی و ارزان؟ این ماسک‌ها را می‌توان در خانه تهیه کرد و از آن به عنوان یک روش ارزان و سریع برای زیبایی چهره استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان آن را در این ماسک در نظر گرفت، از بین بردن جای جوش و محدود کردن سرعت رشد جوش است. پس شما اگر گاهی اوقات از این ماسک برای صورت خود استفاده کنید، پوست شما به سلامت بهتری خواهد رسید.

ماسک روغن زیتون

بیایید یک ماسک دیگر را نیز یاد بگیرید! روغن زیتون! در خانه‌ی بیشتر ما روغن زیتون موجود است و از آن برای سالاد و گاهی حتی آماده‌ کردن و پختن مواد غذایی استفاده می‌کنیم. جالب است بدانید که استفاده‌های دیگری هم می‌توانید از روغن زیتون بکنید و آن تهیه ماسک صورت مناسب برای درمان و پیشگیری از جوش است.

روغن زیتون و آبلیمو می‌توانند برای ضدعفونی کردن و از بین بردن التهاب پوست موثر باشند. البته که روغن زیتون چربی پوست را در حدی طبیعی نگه می‌دارد که طبیعی باشد و این خود به کاهش تعداد جوش‌ها کمک می‌کند. می‌توانید روغن زیتون را با آبلیمو ترکیب کنید و بر روی پوست خود قرار دهید و یا آن را با زردچوبه مخلوط کنید.

روغن زیتونی که همراه با زردچوبه استفاده می‌شود، می‌تواند برای پاکسازی پوست کاربرد داشته‌باشد. اگر می‌خواهید که پوست خود را با مواد طبیعی پاکسازی کنید، می‌توانید از مواد طبیعی مانند زردچوبه و روغن زیتون کمک بگیرید.

ماسک روغن درخت چای

تا کنون نام روغن درخت چای به گوش شما رسیده است؟ برای تهیه این روغن می‌توانید از عطاری‌ها اقدام کنید. روغن درخت چای می‌تواند در کاهش چربی صورت اثرگذار باشد. یکی از مواردی که در ایجاد جوش و آکنه موثر است، چربی پوست است که زمانی که زیاد می‌شود باعث چسبیدن گرد و خاک و میکروب‌ها به سطح پوست می‌شود و این باعث از بین رفتن سلامت پوست می‌شود. هنگامی که چربی پوست در حد طبیعی و نرمال باشد، مطمئن باشید که تعداد جوش‌های صورت شما کاهش پیدا می‌کنند.

۳. کاهش فشار پوستی

از سایش و فشار بر پوست خود جلوگیری‌کنید.

۴. دوش گرفتن

بعد از فعالیت‌های ورزشی دوش بگیرید. عرق و چربی روی بدن می‌تواند باعث فوران آکنه شود.

۵. استفاده از خمیردندان برای درمان جوش

خمیر دندان به طور طبیعی برای درمان جوش کاربرد ندارد و در جایی از این کره‌ی خاکی هم خوددرمانی با خمیردندان دیده نشده‌است. اما در دوستان و آشنایان حتما چنین چیزی به گوش شما رسیده‌است که می‌توان با خمیردندان به درمان جوش‌ها پرداخت!

با خمیر دندان باید کمی دست به عصا پیش بروید. خمیر دندان می‌تواند معجزه آسا و یا آسیب رسان باشد. این که کدام اثر را بر روی پوست و جوش شما داشته باشد، کاملا بستگی به جنس پوست شما دارد. در واقع خمیردندان به علت مواد مختلفی که در خود دارد می‌تواند آسیب‌هایی به پوست بزند و آن را بیش از اندازه خشک کند. اگر پوست شما چرب باشد، خمیر دندان می‌تواند انتخاب خوبی برای جوش‌های چربی بر روی پوست‌های چرب باشد! اما چرا؟

خمیردندان خشک کننده است. پوست شما را خشک می‌کند. زمانی که پوست بیش از اندازه خشک شود می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار بگیرد و تحریک‌پذیر شود. پوست تحریک پذیر به سادگی ملتهب می‌شود و می‌تواند آسیب ببیند. اما جوش‌های چرب را می‌توان با استفاده از خمیردندان بهبود بخشید. 

۶. آبلیمو

آبلیمو، این عصاره‌ی معجزه‌آسا می‌تواند پوست شما را در وهله‌ی اول از چنگال جوش‌ها نجات دهد. اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پوستی که در حال جوش زدن است را تحت کنترل قرار دهید، می‌توانید مقداری آبلیمو بر روی جوش بمالید. آبلیمو ماده‌ای است که معجره می‌کند و تا حد امکان از چرکی شدن جوش جلوگیری می‌کند.

آبلیمو همراه با عسل هم می‌تواند انتخاب خوبی برای پوست باشد. ماسک آبلیمو و عسل را بالاتر به شما معرفی کردیم. همچنین آبلیمو را با روغن زیتون هم ترکیب می‌کنند و یک پاک کننده‌ی مناسب و فوق‌العاده برای پوست می‌سازند. این ماسک را نیز بالاتر به شما معرفی کردیم و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

یخ برای جوش صورت موثر است.
قرار دادن یخ بر روی جای جوشی که در حال رشد کردن است می‌تواند از بزرگ شدن آن جلوگیری کند.

۷۳. یخ

به نقل از moolihai، کمپرس سرد باعث کاهش التهاب پوست می‌شود.

The cold compress will reduce inflammation and this reduces the pimple’s size. This therapy will gradually reduce the size of the pimple and makes it less painful.

آیا بر روی پوست شما یک جوش زشت در حال سر بیرون آوردن است؟ نگران نباشید! می‌توانید با یک یخ کوچک و مهربان این جوش عصبانی را بر سر جای خود بنشانید! هنگامی که پوست شما به تازگی جوش زده‌است، یک کیسه فریزر بردارید و درون آن چند قطعه یخ بریزید و یک کمپرس سرد تهیه کنید. سپس به دور کیسه یک حوله بپیچید و این کمپرس را بر روی پوست ملتهب خود فشار دهید. بهتر است که در عرض چند ساعت هر از چند گاهی ۳ تا ۴ دقیقه این کمپرس را بر روی جای جوش و اطراف آن قرار دهید.با این کار می‌توانید از التهاب پوست و بزرگ‌تر شدن جوش جلوگیری کنید. این کار را تکرار کنید تا التهاب پوست شما کاهش پیدا کند و آرام بگیرد. 

۸. خمیر آسپیرین

هر ایرانی در جعبه داروهای خود آسپرین دارد. این داروی ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش درد و رقیق کردن خون کاربرد دارد. از طرفی آسپیرین حاوی سالیسیلیک اسید است که برای از بین بردن چربی اضافی و بافت مرده بی‌نظیر عمل می‌کند. این ویژگی‌ها برای شما جالب نیستند؟ آری! مثل اینکه این‌ها همان ویژگی‌هایی هستند که برای یک پوست در حال جوش زدن ضروری است!

پس آماده شوید و یک یا دو قرص آسپیرین را بردارید و آن‌ها را با ته قاشق، له کنید. سپس چند قطره آب به آن‌ها اضافه کنید و یک خمیر کوچک آسپیرین تهیه کنید. این خمیر را بر روی جوش خود قرار دهید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بر روی پوست خود رها کنید. زمانی که آسپرین بر روی جوش قرار می‌گیرد، التهاب جوش را کم می‌کند و از درد آن نیز می‌کاهد. همچنین دوره‌ی جوش کوتاه‌تر می‌شود و در زمان سریع‌تری از بین می‌رود. 

پماد زینک اکساید برای درمان جوش کاربرد دارد.
زینک اکساید جوش‌های چرکی، سرسیاه، سر سفید و پاپول را درمان می‌کند.

راهنمای دکترتو در مواجه با جوش صورت

اگر بخت با شما یار نبود و در روی صورت شما جوش‌هایی ایجاد شد که ناراحتتان می‌کرد، می‌توانید استرس و نگرانی را کنار بگذارید و با دریافت نوبت دکتر پوست از دکترتو، برای درمان جوش‌ها اولین قدم را بردارید.

برای دریافت نوبت دکتر پوست و مو و زیبایی وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با وارد کردن تخصص پوست و مو و زیبایی و شهر مورد نظر خود، می‌توانید به لیستی پر از دکترهای سرشناس و با مهارت بالا در تخصص پوست دسترسی داشته باشید. اولین نوبت را از دکتر مورد نظر خود دریافت کنید و برای بهبود پوست خود قدمی مناسب بردارید.

دکترتو حافظ سلامت شماست.

پرسش‌های متداول

ابتدا باید با متخصص پوست مشورت کنید. اما برخی تکنیک‌های خانگی هستند که انجام آنها به بهبود جوش صورت کمک می‌کند. البته که مراقبت‌های بهداشتی و رسیدگی به بهداشت فردی می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش جوش‌ها و بهبود پوست باشد.

درمان جوش صورت فوری می‌تواند کمی سخت باشد اما یکی از راه‌های آن که حتما باید تحت نظر متخصص پوست باشد، استفاده از راکوتان است. البته که همیشه نمی‌توان با بیرون زدن هر جوشی در صورت از این دارو استفاده کرد. توجه داشته باشید که برای مصرف دارو باید تحت نظر پزشک باشید و سرخود هیچ کاری نکنید. می‌توانید از آبلیمو، یخ و یا درمان‌های خانگی که در بالاتر به آنها اشاره کردیم استفاده کنید و استفاده از دارو را به زمانی موکول کنید که پزشک با آن موافق باشد و برای شما تجویز کند.

احتمالا از خودتون می‌پرسید که چطوری جوش های صورت رو از بین ببریم؟ جواب این سوال خیلی ساده‌ست. برای از بین بردن جوش‌های صورت ابتدا باید دلیل آن را بدانید. بعد از پیدا کردن دلیل جوش صورت می‌توان از تکنیک‌های مختلفی که در همین مطلب به آنها اشاره شد، استفاده کرد. پاکسازی پوست، لایه برداری، استفاده از داروها، لیزر و روش‌های خانگی از این روش‌ها هستند.

بله. زالو با مکش خود می‌تواند خون را پاکسازی کند و بافت را تحریک به ساخت مجدد سلول کند. استفاده از زالو را هر کسی نمی‌پسندند اما این حیوان می‌تواند با بادکش‌هایی که دارد خون را بیرون بکشد. با اینکار پوست شما تحریک می‌شود. زمانی که پوست تحریک می‌شود بیشتر کلاژن سازی می‌کند و سلول‌های جدید تولید می‌کند. این همان چیزی است که ما از یک پوستی که اسکار جوش دارد و کم طراوت شده انتظار داریم.

بهترین قرص برای جوش صورت راکوتان است که معجزه می‌کند. اما استفاده از آن باید تحت نظر پزشک باشد و سرخود نباید از آن برای درمان جوش‌های خود استفاده کنید.

بهداشت صورت به بهبود جوش صورت کمک می‌کند. ژل شستشوی سینره از این موارد است. توجه کنید که هر ژل شستشویی که تهیه می‌کنید متناسب با جنس پوست شما باشد. برای پوست‌های چرب ژل شستشوی مناسب پوست‌های چرب و برای پوست‌های خشک ژل شستشوی پوست‌های خشک تهیه کنید.

خیر. معمولا باید مدتی صبر کنید تا روش درمانی بر روی جوش اثر کند. البته برخی از روش‌های درمان خانگی می‌توانند از بیرون آمدن جوش و بزرگ شدن آن جلوگیری کنند که ظاهر شما چندان به هم نریزد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره جوش صورت

  1. محمد امین گفت:

    جوش صورت گردن کمر شانه سینه دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید از نظر انزیم های کبدی حتمن ازمایش دهید

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید از نظر انزیم های کبدی حتمن ازمایش دهید
      پ

    3. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید انزیم های کبدی تان چک شود