پماد زینک اکساید در چه مواردی استفاده می شود و چه عوارضی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پماد زینک اکساید برای درمان تحریکات پوستی خفیف مانند سوختگی، خراش و التهاب پوست استفاده می‌شود. این دارو را می‌توان 2 تا 4 بار در روز استفاده کرد. بعد از لیزر موهای زائد برای کاهش التهاب و تحریک پوست استفاده از این کرم توصیه می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید برای درمان تحریکات جزئی پوست استفاده می‌شود. اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است یا بدون نسخه آن را تهیه کرده‌اید، خوب است قبل از استفاده از کرم، در مورد نحوه استفاده و عوارض آن اطلاعات کامل داشته باشید. پس در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم، چگونه از کرم زینک اکساید استفاده کنید؟ عوارض این پماد چیست؟ برای کدام مشکلات پوستی می‌توان از این دارو استفاده کرد؟ آیا برای رفع اگزما یا چروک پوست می‌توان از آن استفاده کرد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پماد از مشاوره دارویی در سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو امکان مشاوره به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری با دکتر پوست و مو و زیبایی، دکتر عمومی و دکتر اطفال وجود دارد.

پماد زینک اکساید چیست؟

زینک اکساید یک ماده معدنی است که از آن برای درمان تحریکات جزئی پوست مانند سوختگی، بریدگی و خراش‌های جزئی استفاده می‌شود. همچنین این کرم برای درمان و پیشگیری از بثورات و راش پوشک مورداستفاده است. پماد زینک اکساید یک سد روی پوست ایجاد کرده و در برابر عوامل محرک و رطوبت از پوست آسیب‌دیده محافظت می‌کند.

نام انگلیسی: Zinc oxide

اسامی رایج در ایران:

  • پماد زینک اکساید مینو ۲۵% ۳۰ گرم
  • زینک اکساید مدیفارم ۲۵%
  • پماد موضعی ایپوزینک ۲۵%
  • پماد زینک اکسید داروپخش ۲۵% ۳۰ گرم
  • زینک اکسید ایران دارو ۲۵% ۳۰ گرم
  • زینک اسکاید فیروز ۱۰%
پماد زینک اکساید برای سوختگی
از پماد زینک اکساید برای رفع مشکلات پوستی مانند سوختگی استفاده می‌شود.

نحوه مصرف پماد زینک اکساید

  • برای استفاده از پماد زینک اکساید حتما دستورالعمل روی بسته را بخوانید.
  • این دارو را فقط روی پوست استفاده کنید.
  • اگر کرم وارد چشم شد، سریعا آن را بشویید.
  • روی ناحیه آسیب‌دیده مقدار زیادی از کرم را بمالید. آن را با بانداژ نپوشانید.
  • اگر می‌خواهید برای کودک خود از این کرم استفاده کنید، حتما با پزشک اطفال مشورت کنید.
  • قبل و بعد از استفاده از کرم زینک اکساید دست خود را بشویید.

اگر در مورد نحوه مصرف پماد زینک اکساید سوالی دارید، می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. همچنین در سایت دکترتو امکان مشاوره حضوری دکتر عمومی و دکتر پوست و مو و زیبایی وجود دارد و همچنین برای مشاوره آنلاین با متخصص پوست از دکتر آنلاین پوست و مو مشاوره بگیرید.

مقدار مصرف زینک اکساید

بیشتر برندهای دارویی پماد زینک اکساید ۲۵ در صد را تولید می‌کنند. برخی برندها مانند فیروز پماد زینک اکساید ۱۰ در صد هم عرضه می‌کنند. از این کرم برای درمان و پیشگیری از تحریکات پوستی در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. اما مقدار استفاده از آن باید توسط پزشک تعیین شود. به‌ویژه برای کودکان باید با دکتر اطفال یا دکتر عمومی مشورت کنید. در دکترتو امکان مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری با دکتر اطفال وجود دارد.

اگر نوبت مصرف زینک اکساید را فراموش کردید

معمولا از این داروی موضعی در مواقع نیاز استفاده شده و دوز خاصی برای آن تعیین نمی‌شود. اگر یک نوبت از دارو را فراموش کردید و نزدیک به نوبت بعدی بود، دوز فراموش‌شده را نادیده گرفته و در نوبت بعدی دارو را دوبرابر مصرف نکنید.

نحوه مصرف داروی زینک اکساید چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

موارد مصرف پماد زینک اکساید

از پماد زینک اکساید برای درمان برخی مشکلات پوستی استفاده می‌شود. پزشک می‌تواند برای درمان بثورات پوشک در نوزادان این دارو را تجویز کند. همچنین برای درمان سوختگی جزئی، ترک‌خوردگی پوست و بریدگی می‌توان این پماد را روی ناحیه آسیب‌دیده مالید.

به‌طورکلی برای درمان و تسکین تحریکات جزئی و خارش پوست می‌توان از پماد زینک اکساید استفاده کرد. اگر از لیزر موهای زائد استفاده کرده باشید، احتمالا شنیده‌اید که یکی از مراقبت‌های بعد از لیزر استفاده از کرم زینک اکساید است. این کرم از تحریک پوست بعد از لیزر موهای زائد جلوگیری می‌کند.

پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی پوست و جای جوش

پماد زینک اکساید می‌تواند لکه‌های تیره پوست، بافت ناهموار، پرپیگمانتاسیون و جای جوش را از بین ببرد. اما نمی‌توان گفت این کرم خاصیت سفیدکنندگی پوست را دارد.


زینک اکساید برای رفع تیرگی واژن

این پماد پوست را روشن نمی‌کند. اما اگر ناحیه واژن نیاز به ترمیم داشته باشد، می‌توان با استفاده از کرم زینک اکساید مشکلات پوستی این ناحیه را درمان کرد. رفع مشکلات پوستی مانند لکه‌های تیره به روشن شدن پوست و رفع تیرگی واژن کمک می‌کند.


پماد زینک اکساید برای زیربغل

این پماد خاصیت ضدمیکروبی دارد و با استفاده از آن می‌توان باکتری‌های موجود در زیربغل را از بین برد. به همین دلیل برای رفع بوی بد زیربغل استفاده از این کرم گزینه خوبی است.

آیا زینک اکساید باعث روشن شدن پوست یا رفع جوش میشه؟

فواید پماد زینک اکساید

این پماد خاصیت ضدمیکروبی دارد و با استفاده از آن می‌توان برخی از بیماری‌های پوستی را درمان کرد. برای درمان سوختگی‌های خفیف استفاده می‌شود. در رفع راش و بثورات پوشک کاربرد دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضدآفتاب آن و مسدودکردن اشعه UVA و UVB از سوختگی، آسیب پوست و سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

تاثیر زینک اکساید بر زخم

زینک اکساید به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی سرعت ترمیم زخم را بالا برده و میزان عفونت و وخامت زخم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل برای درمان زخم‌های خفیف می‌توان از این کرم استفاده کرد.

زینک اکساید بعد از میکرودرم

میکرودرم ابریژن روشی برای ترمیم و لایه‌برداری پوست است. در این روش چین و چروک‌های خفیف و لکه‌های پوستی به‌مرور از بین می‌روند. پزشکان در بیشتر مواقع پیشنهاد می‌کنند، تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت بعد از میکرودرم از پمادها و کرم‌های موضعی استفاده نکنید. تنها برای جلوگیری از خشکی پوست می‌توانید کرم مرطوب‌کننده را به آرامی روی پوست بمالید.

قیمت پماد زینک اکساید

خرید زینک اکساید بدون تجویز پزشک نیز امکان‌پذیر است. قیمت کرم زینک اکساید در برندهای مختلف باهم تفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال قیمت کرم زینک اکساید ۱۰ در صد فیروز ۲۳۰۰۰ تومان است. اما برای خرید زینک اکساید ۲۵ در صد دارو پخش باید حدود ۱۱۰۰۰ تومان هزینه کرد.

پماد زینک اکساید چگونه عمل می کند؟

زینک اکساید گونه‌های فعال اکسیژن را تولید کرده و باعث افزایش پراکسیداسیون لیپیدی غشایی می‌شود. در نتیجه نشت پروتئین‌ها و قندهای کاهنده بیشتر شده و عوامل محرک از بین می‌روند.

فواید کرم زینک اکسید
کرم زینک اکساید خاصیت ضدمیکروبی داشته و ترمیم‌کننده خوبی برای زخم‌ها است.

عوارض جانبی زینک اکساید

در بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده کرده‌اند، عوارض جدی گزارش نشده است. در مواقع نادر ممکن است عوارض زیر ظاهر شوند.

  • تحریک پوست
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • سرگیجه

اگر پس از استفاده از کرم زینک اکساید دچار عوارض شده‌اید یا می‌خواهید عوارض کامل این دارو را بدانید، از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید برای تعیین وقت حضوری یا مشاوره آنلاین و تلفنی با دکتر عمومی یا متخصص پوست و مو از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.  

منع مصرف کرم زینک اکساید

در موارد زیر نباید از پماد زینک اکساید استفاده کنید.

  • زخم‌های عمیق پوست
  • سوختگی‌های شدید
  • اگر از سایر داروهای موضعی در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌کنید.

تداخلات دارویی پماد زینک اکساید

تا به امروز گزارشی از تداخل دارویی زینک اکساید ثبت نشده است. اما برای اطمینان از عدم تداخلات دارویی بهتر است داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید و سپس از این پماد استفاده کنید.

پماد زینک اکساید 10
شرکت‌های دارویی معمولا پماد زینک اکساید ۲۵ در صد و پماد زینک اکساید ۱۰ در صد عرضه می‌کنند.

موارد احتیاط مصرف کرم زینک اکساید

اگر پس از ۷ روز استفاده از کرم زینک اکساید، آسیب پوستی بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد حتما به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر به طور تصادفی این پماد را قورت دادید، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید تا مسموم نشوید.

اگر در ناحیه آسیب‌دیده دچار عفونت پوستی هستید حتما به پزشک اطلاع دهید. ممکن است متخصص پماد دیگری را جایگزین کند.


حساسیت به پماد زینک اکساید

حساسیت به پماد زینک اکساید جز موارد نادر است. اما اگر دچار واکنش آلرژیک شدید، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم صورت، زبان یا گلو، سرگیجه و مشکلات تنفسی را جدی بگیرید.

به نقل از drugs در رابطه با حساسیت به زینک اکساید:

اگر به زینک، دایمتیکون، لانولین، روغن کبد ماهی، پارابن، روغن معدنی یا موم حساسیت دارید، نباید از پماد زینک اکساید استفاده کنید.

چه زمان نباید از زینک اکساید استفاده کنیم
اگر دچار خارش یا بثورات پوستی شدید، مصرف زینک اکساید را قطع کنید.

مصرف زینک اکساید در دوران بارداری

زینک اکساید به‌صورت موضعی روی پوست استفاده شده و جذب آن به طور سیستمیک زیاد نیست. به همین دلیل نمی‌تواند به جنین آسیبی وارد کند. ازاین‌رو مصرف آن در دوران بارداری مشکلی ندارد. برای اطمینان می‌توانید با متخصص زنان دراین‌رابطه مشورت کنید.


پماد زینک اکساید در دوران شیردهی

هنوز گزارشی در مورد انتقال این دارو از شیر مادر به نوزاد ثبت نشده است. به همین دلیل احتمالا مصرف آن در دوران شیردهی مانعی نداشته باشد. اما بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد پماد زینک اکساید

مصرف بیش از حد دارو روی پوست مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. اما اگر مقدار زیادی از پماد زینک اکساید را بلعیدید، باید برای جلوگیری از مسمومیت جدی سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

از پماد زینک اکساید برای درمان و پیشگیری از تحریکات پوستی خفیف مانند سوختگی، بریدگی و ترک پوستی جزئی استفاده می‌شود. این دارو معمولا عوارض جانبی نداشته و می‌توان بدون نسخه آن را تهیه کرد. کرم زینک اکساید با داروهای دیگر تداخلی ندارد. اما در ناحیه آسیب‌دیده نباید از دو نوع پماد استفاده کنید. اگر دچار عفونت پوستی هستید، این پماد برای شما کارساز نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پماد زینک اکساید می‌توانید از مشاوره دارویی با پزشک داروساز در دکترتو استفاده کنید. همچنین می‌توانید با دکتر عمومی یا دکتر پوست و مو و زیبایی به صورت حضوری مشاوره داشته باشید. برای سهولت در دریافت مشاوره از دکتر پوست آنلاین و یا دکتر عمومی آنلاین استفاده کنید.

 شما می‌توانید جهت ثبت نوبت اینترنتی از دکتر عمومی تهران، دکتر عمومی شیراز، دکتر عمومی مشهد، دکتر عمومی اصفهان و دکتر عمومی کرج به وبسایت دکترتو مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از کرم زینک اکساید برای درمان و پیشگیری از تحریکات پوستی خفیف استفاده می‌شود. با مالیدن کرم روی ناحیه آسیب‌دیده مانند سوختگی یا بریدگی می‌توان به بهبود آن کمک کرد.

نمی‌توان این کرم را روشن‌کننده پوست محسوب کرد. این پماد در تغییر رنگ پوست تاثیری ندارد. اما با رفع لکه‌های تیره پوست و برخی مشکلات پوستی به روشنی پوست کمک می‌کند.

اگر عوامل تحریک‌کننده پوست ناشی از باکتری یا قارچ باشند، در موارد خفیف می‌توان از زینک اکساید استفاده کرد. همچنین در سوختگی‌های جزئی و رفع لکه‌های تیره پوست این کرم کاربرد دارد.

از پماد زینک اکساید می‌توان ۲ تا ۴ بار در روز استفاده کرد. زمانی که پماد را روی پوست مالیدید، صبر کنید تا به طور کامل جذب شود.

مصرف بیش از حد کرم زینک اکساید عوارض خاصی نداشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهتر است کرم را در ناحیه آسیب‌دیده طوری بمالید که کامل آن را بپوشاند.

این کرم خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و می‌توان برای ترمیم زخم و سوختگی از آن استفاده کرد. با استفاده از کرم زینک اکساید سرعت ترمیم زخم افزایش پیدا می‌کند.

از پماد زینک اکساید می‌توان روی پوست صورت هم استفاده کرد. شما می‌توانید کرم را کامل روی صورت بزنید یا فقط در ناحیه آکنه‌ها از آن بمالید. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از غلظت پایین کرم زینک اکساید استفاده کنید.

برای سوختگی‌های خفیف می‌توان از این دارو استفاده کرد. اما اگر سوختگی شدید است و احتمال عفونت دارد، باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب‌تری تجویز شود.

این کرم خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و برای رفع جای جوش استفاده می‌شود. همچنین به دلیل خاصیت ضدباکتریایی هرگونه میکروب را در ناحیه آکنه‌ها از بین می‌برد.

اگر در این ناحیه دچار لکه‌های پوستی باشید، می‌توانید با استفاده از کرم زینک اکساید سیاهی را از بین ببرید. اما اگر مشکل پوستی نداشته و فقط پوست شما تیره است، استفاده از پماد فایده‌ای ندارد.

برای رفع ترک‌خوردگی‌های پوست می‌توان از کرم زینک اکساید استفاده کرد. این پماد خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و بافت پوست را ترمیم می‌کند.

زینک اکساید خاصیت ضدباکتریایی دارد و به پوست کمک می‌کند تا با عفونت مبارزه کند. همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ترمیم‌کنندگی در درمان اگزما موثر است.

برندهای مختلفی این دارو را تولید می‌کنند. از میان آنها کرم زینک اکساید مینو و زینک اکساید فیروز طرف‌داران بیشتری دارند و رضایت از آنها بالا است.

این کرم از آسیب ناشی از اشعه UVA و UVB خورشید جلوگیری کرده و آنها را مسدود می‌کند. به همین دلیل در کرم‌های ضدآفتاب از آن استفاده می‌شود.

برای کودکان به‌ویژه آسیب‌های ناشی از پوشک می‌توان از این کرم استفاده کرد. پماد زینک اکساید بثورات و راش پوشک را از بین می‌برد و پوست این ناحیه را ترمیم می‌کند.

در پودر بچه نیز حدود 10% زینک اکساید وجود دارد. زیرا این ماده تاثیر بسیار خوبی در ترمیم پوست ایجاد می‌کند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، پماد زینک اکساید نسبت به پودر بچه با سرعت بیشتری بثورات پوستی را برطرف می‌کند.

این کرم به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی و تحریک تولید کلاژن به شفافیت پوست کمک کرده و لکه‌های پوستی تیره را برطرف می‌کند. اما در تغییر رنگ پوست تاثیری ندارد.

این کرم خاصیت ضدالتهاب داشته و به همین دلیل برای درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند بثورات پوستی و اگزما از آن استفاده می‌شود.

زینک اکساید در ابتلا به عفونت ادراری نقشی ندارد. حتی تحقیقات نشان می‌دهند، نانوذرات اکسید تاثیر خوبی در رفع عفونت باکتریایی دارند.

به دلیل خاصیت ضدمیکروبی می‌توان از این کرم برای رفع عفونت‌های پوستی ناشی از زخم یا بیماری پوستی استفاده کرد. اما اگر عفونت پوستی شدید باشد، کرم زینک اکساید تاثیری ایجاد نکرده و نمی‌تواند عفونت را از بین ببرد.

پماد زینک اکساید لک‌های پوستی و جای جوش را به‌مرور از بین می‌برد. این کرم با تحریک تولید کلاژن به ترمیم پوست کمک کرده و تا حدودی این مشکلات پوستی را برطرف می‌کند.

این پماد به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی برای رفع عرق سوختگی استفاده می‌شود. همچنین با ازبین‌بردن میکروب‌ها در این ناحیه به رفع مشکلات پوستی کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پماد زینک اکساید

  1. المیرا گفت:

    بعد از لیزر کنار واژنم زخم شده و پوستش کنده شده زینک بزنم یا چه پمادی؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می تونید از پمادهای ترمیم کننده نیز استفاده کنید.

  2. لیلا گفت:

    من دو روز ازپماد زینک برای صورتم استفاده کردم جوش زدم بنظرتون عوارض پماده؟؟به استفاده ادامه بدم یانه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا چربی این پماد کمی زیاد است و جوش صورت شما می تونه به علت چربی پوست و یا مشکلات هورمونی باشد. از این لینک با متخصص پوست مشورت کنید.
      پزشک متخصص پوست

  3. حمیده گفت:

    عالی.. در مطب از پزشک نهایتا میشه دو تا سوال پرسید .ممنون ک اینقد کامل و با حوصله توضیح می دید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  4. فرزانه گفت:

    اطلاعات بسیارمفیدبودن، ممنون ازشما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  5. فاطمه مقدس گفت:

    ایا کرم زینک اکساید را میتوان بجای ضد آفتاب استفاده کرد و بیرون رفت!؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ضدآفتاب‌ها محصولاتی تک منظوره هستند که برای محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب اشعه فرابنفش طراحی و تولید می‌شوند. برخلاف ضدآفتاب‌ها، پمادهای ضدالتهاب زینک اکساید محصولاتی چندمنظوره هستند که برای کاهش التهاب و قرمزی پوست در زمان سوختگی و التهاب،‌ درمان جوش و عفونت به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، درمان آفتاب‌سوختگی‌، درمان اگزما ،‌بهبود خارش و تحریکات پوستی و درمان سوختگی ناشی از پوشک در نوزادان به کار می‌رود. هم‌چنین پمادهای ضدالتهاب علاوه بر زینک اکساید حاوی روغن‌های معدنی،‌ پترولاتوم، آلانتوئین و گاه روغن کبد ماهی نیز هستند.
      ترکیبات استفاده شده در زینک اکساید کمی متفاوت از ضد آفتاب می باشد و نمی توان جایگزین ضد آفتاب معرفی کرد.

      1. سودا گفت:

        سلام .یک ساله دوتا پاهام سوخته اب جوش ریخته شده بود جاش رفته کم رنگ شده از زینک اکسید استفاده کنم .

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای از بین رفتن لک سوختگی که قدیمی هست می توان از روش های نوین لیزر استفاده کرد بنظر نمی رسد که در این زمان پماد زینک کاربردی داشته باشد. بهتره از این لینک نوبت متخصص پوست گرفته و برای مشاوره مراجعه کنید.
          متخصص زیبایی پوست

  6. N گفت:

    سلام من ۱۶سالم و برای رفع بوی عرق از دئودرانت ها استفاده میکردم اشکال نداره اونو قطع کنم و از این کرم استفاده کنم؟

  7. .... گفت:

    عالی بود

  8. منیر سپهری گفت:

    بسیار اطلاعات مفیدی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

      1. ناشناس گفت:

        سلام من خیلی راضی هستم ازپومادزینک آکساید ازآن برای جلوگیری ازبوی بدزیربغل استفاده میکنم من الان سه سال هست مرتب دارم استفاده میکنم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این پماد خاصیت ضدمیکروبی دارد و با استفاده از آن می‌توان باکتری‌های موجود در زیربغل را از بین برد. به همین دلیل برای رفع بوی بد زیربغل استفاده از این کرم گزینه خوبی است.

  9. نگین گفت:

    بعد از شستشوی صورت، کرم مرطوب کننده رو باید قبل یا بعد از زینک اکساید استفاده کنیم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      میتونید کرم مرطوب کننده را قبل از زینک استفاده کنید.

      1. کبری گفت:

        کرم زینک را میزنم برای بوی بد زیر بغل ولی بعد چند روز جوش زدم علت چیست ایا ادامه دهم به زدن زینک ؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          زیر بغل محلی مرطوب است و با ماندن زیاد چربی این کرم ممکنه باعث ایجاد جوش شود. برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل بهتره از روش های دیگر استفاده کنید و برای بررسی غدد درون ریز که ممکنه عامل این تعریق و ایجاد بوی بد باشد به متخصص غدد مراجعه کنید.
          متخصص غدد و متابولیسم

  10. معصومه گفت:

    عالی بود

    1. نیوشا گفت:

      سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

      بنده از این پماد زینک برای رفع تیرگی بدن هم استفاده کردم جواب گرفتم
      پیشنهاد میکنم استفاده کنید💕

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        مممنون از همراهی شما. تیرگی های بدن شما ممکنه به علت آفتاب سوختگی بوده باشد که این پماد موثر بوده است.

      2. Q گفت:

        باید مادام العمر استفاده کرد؟ چندماه استفاده کردید؟