روش های درمان جوش صورت، از دارو درمانی تا روش‌ های خانگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان جوش و آکنه صورت در بیشتر موارد با روش‌های خانگی، ماسک و داروهای موضعی بدون نسخه درمان می‌شوند. اما اگر علل دیگری مانند باکتری یا تغییرات هورمونی باعث بروز آن باشد، باید با مشورت دکتر پوست و مو برطرف شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
روش های درمان جوش صورت، از دارو درمانی تا روش‌ های خانگی

خلاصه این مطلب درباره درمان جوش را در این پادکست گوش دهید:

آکنه به علت مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. چربی، آلودگی و سلول‌های مرده روی سطح پوست، منافذ پوست را مسدود می‌کنند و منجر به ظهور جوش یا عفونت‌های موضعی می‌شوند. درمان جوش، روی ازبین‌بردن باکتری‌ها و خشک‌کردن چربی‌های اضافی که منجر به بروز آکنه می‌شوند، تمرکز دارد. درمان‌های مختلف آکنه شامل تغییر در سبک زندگی، مصرف داروهای موضعی، داروهای خوراکی و تکنیک‌های درمانی هستند.

تجویز نوع روش درمانی بر اساس شرایط فردی هر شخصی متفاوت است. البته به این نکته دقت داشته باشید که هر درمانی برای هر نوع جوشی مناسب نیست. یک روش درمانی روی جوش های سر سیاه بهتر جواب می‌دهد و یک روش درمان برای جوش سرسفید و یکی برای جوش التهابی. بنابراین قبل از اینکه هر یک از این روش‌های درمانی را امتحان کنید بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید. دکتر پوست نوع جوش و آکنه را تشخیص می‌دهد و آن را در انتخاب نوع دارو و بهترین روش‌درمانی برای شما در نظر می‌گیرد.

برای درمان جوش صورت چه کنیم؟

روش‌های مختلفی برای درمان جوش صورت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. فراموش نکنید که همواره بهترین روش مراجعه به متخصص زیبایی پوست است تا بر اساس نوع پوست شما روش درمانی را تجویز کند:

  • درمان دارویی
  • درمان گیاهی و سنتی
  • تکنیک‌های پزشکی و زیبایی
  • روش‌های خانگی
  • ماسک‌های صورت
  • سایر روش‌های درمان جوش صورت.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

درمان جوش صورت با دارو (قرص درمان آکنه)

یکی از انتخاب‌های پزشکان برای درمان انواع آکنه های پوستی استفاده از داروهاست. دسته‌ی بزرگی از داروهایی که برای درمان آکنه استفاده می‌شوند را آنتی بیوتیک‌ها تشکیل می‌دهند. دسته دیگر داروهای هورمونی هستند و در نهایت راکوتان را معرفی می‌کنیم که احتمالا اسم آن را شنیده‌اید.

۱. درمان جوش صورت با آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توان به‌صورت موضعی و خوراکی مصرف کرد:

  • آنتی بیوتیک موضعی: آنتی‌بیوتیک‌های موضعی با ازبین‌بردن باکتری‌های اضافی پوست و کاهش قرمزی و التهاب پوست عمل می‌کنند. در چند ماه اول درمان، می‌توانید از رتینوئیدها و آنتی‌بیوتیک‌ها با هم استفاده کنید. برای این منظور، صبح‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید و شب‌ها رتینوئید استعمال کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب با بنزوئیل پروکساید ترکیب می‌شوند تا احتمال ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش دهند. معمولا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی به‌تنهایی توصیه نمی‌شود.
  • أنتی بیوتیک خوراکی (قرص درمان جوش): درصورتی‌که آکنه متوسط ​​تا شدید دارید، ممکن است برای کاهش باکتری‌ها به مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند داروی ایزوترتینوئین نیاز داشته باشید.

برخی از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مؤثر شامل این مواردند:

انواع آنتی ‌بیوتیک درمانیروش تاثیرگذاری
قرص آزیترومایسین ۲۵۰ برای جوشطبق نتایج یک مطالعه، بیمارانی که آزیترومایسین مصرف کرده بودند، کاهشی بیشتر از ۸۰% درصد را در آکنه التهابی تجربه کردند.
داکسی سایکلین برای جوش صورتداکسی سایکلین رایج‌ترین آنتی‌بیوتیکی است که به شکل قرص یا کپسول تجویز می‌شود و برای درمان آکنه التهابی متوسط ​​تا شدید یا آکنه التهابی خفیفی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد، استفاده می‌شود.
این نوع آکنه زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها در منافذ مسدود‌شده‌ پوست رشد می‌کنند و منجر به ظهور برآمدگی‌های قرمز و ملتهبی می‌شوند.
آموکسی سیلین برای جوشآموکسی سیلین در درمان آکنه التهابی در بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های مقاوم به درمان بودند، مؤثر بود. در طول اولین مراجعه، ۸۵.۷% از بیمارانی که ۱۰۰۰ میلی‌گرم آموکسی سیلین دریافت کرده بودند بهبود را تجربه کردند.
درمان آکنه صورت با آنتی‌بیوتیک

۲. قرص هورمونی اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون یک داروی ضدآندروژن خوراکی است که به درمان آکنه های هورمونی در زنانی که در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی هستند و همچنین زنانی که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی هستند، کمک می‌کند. اسپیرونولاکتون در درمان آکنه کیستیک، درمان جوش چرکی و همچنین درمان جوش های سر سیاه هم مؤثر است.

۳. درمان جوش صورت با راکوتان

ایزوترتینوئین، آکوتان یا قرص راکوتان همگی به یک نوع دارو اشاره دارند و از مشتقات ویتامین A هستند. این دارو ممکن است برای افرادی تجویز شود که آکنه متوسط ​​یا شدید دارند و به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند. عوارض جانبی ایزوترتینویین خوراکی شامل موارد زیر است:

  • بیماری التهابی روده
  • افسردگی
  • نقص‌های شدید مادرزادی.

اگر درمان آکنه با راکوتان را استفاده می‌کنید، باید به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا پزشک عوارض جانبی را تحت‌نظر داشته باشد.

درمان جوش صورت با راکوتان چگونه است؟
ایزوترتینوئین، آکوتان یا قرص راکوتان همگی به یک نوع دارو اشاره دارند و از مشتقات ویتامین A هستند.

درمان جوش صورت با روش‌ های پزشکی

امروزه تکنیک‌های زیادی برای درمان آکنه و از بین‌بردن اثرات آن ابداع شده‌اند. متخصص پوست تعیین می‌کند که کدام روش برای نوع پوستتان و جای جوش‌هایتان مناسب است. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

۱. درمان جوش و جای جوش با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ چیست و چگونه انجام میشود؟ هدف از انجام روش درمانی میکرونیدلینگ این است که شکل‌گیری زخم‌های کوچک منجر به تولید کلاژن و الاستین بیشتری توسط بدن می‌شود. کلاژن و الاستین به بهبود سریع‌تر پوست کمک می‌کنند. این مواد شیمیایی همچنین باعث می‌شوند پوست پُرتر، صاف‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

این کار معمولا تنها ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که طول مدت درمان تا حد زیادی به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. پزشکان برای به‌حداقل‌رساندن درد از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده می‌کنند. این روش با استفاده از یک ابزار کوچک انجام می‌شود و خراش‌های ریزی را روی پوست ایجاد می‌کند. اگر فرد خونریزی داشته، پزشک روی ناحیه تحت درمان، کرم یا سرم استعمال می‌کند.

دنبال متخصص برای درمان جوش صورت می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

۲. تخلیه جوش و درمان جوش های چرکی و دردناک

در روش درمان جای جوش با لیزر، پزشک کیست‌های بزرگی که در زیر پوست شکل‌گرفته‌اند را تخلیه می‌کند. پزشک مایعات، آلودگی، چرک و پوست مرده درون این کیست‌ها را تخلیه می‌کند تا درد و عفونت را کاهش دهد. این روش برای درمان جوش‌های زیر پوستی خیلی مؤثر است. ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک یا استروئید را به کیست تزریق کند تا روند بهبودی را تسریع بخشد و احتمال شکل‌گیری جای زخم را کاهش دهد.

۳. درمان جای جوش صورت با لیزر

در حال حاضر، از لیزر عمدتا برای ازبین‌بردن جای جوش استفاده می‌شود. لیزر از بین بردن جای جوش به کاهش میزان باکتری‌های روی پوست که منجر به بروز آکنه می‌شوند کمک می‌کند. لیزر، گرما را به کلاژن‌های زیر پوست منتقل می‌کند که باعث تسریع رشد کلاژن‌های جدید و سالم می‌شود. انواع مختلفی از لیزر برای درمان آکنه وجود دارد:

  • لیزر تخریبی (ablative)
  • لیزر غیر تخریبی (nonablative).

۴. لایه‌ برداری پوست به روش شیمیایی

یکی از روش‌های پرطرفدار درمان جوش، لایه‌برداری‌های دوره‌ای منظم است. لایه برداری پوست به روش شیمیایی، فرایندی است که در آن از مواد شیمیایی مخصوص برای ازبین‌بردن لایه سطحی پوست قدیمی استفاده می‌شود. با برداشتن لایه سطحی پوست، پوست جدیدی که رشد می‌کند صاف‌تر است. این روش می‌تواند جای جوش‌ها را نیز کاهش دهد.

یک روش کاربردی دیگر، استفاده از دستگاه آر اف فرکشنال است که برای درمان تعریق، چروک‌ پوستی، جوانسازی و درمان آکنه استفاده می‌شود.

پاکسازی پوست

تمیزکردن و پاک‌سازی پوست یک درمان پوستی چندمرحله‌ای است که شامل لایه‌برداری، استفاده از ماسک صورت، پاکسازی، ماساژ صورت، بخور صورت، و استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها است.

پاکسازی پوست به رهایی از تجمع ناخواسته چربی، سموم، آلودگی‌ها، باکتری‌ها و تمامی بقایای سلول‌های مرده از روی پوست کمک می‌کند. تمام این موارد منجر به بیماری‌های پوستی ناخوشایندی مانند جوش و پیری زودرس می‌شوند.

۵. میکرودرم ابریژن

امروزه از روش های جوانسازی پوست گوناگونی برای بهبود مشکلات پوستی استفاده می‌شود. این روش‌ها ظاهر پوست را بهبود می‌دهند و اعتمادبه‌نفس را به فرد بازمی‌گردانند. یکی از این روش‌های جوانسازی پوست میکرودرم ابریژن است که یک روش کم تهاجمی برای بهبود رنگ و بافت کلی پوست است. این روش می‌تواند آسیب‌های ناشی از نور خورشید، چین‌وچروک، خطوط ریز، لکه‌های ناشی از افزایش سن، جای جوش، ملاسما و سایر مشکلات مربوط به پوست را بهبود بخشد.

اگرچه میکرودرم ابریژن می‌تواند به بهبود جوش‌های خفیف و آکنه کومدونال کمک کند، اما درمان مناسبی برای آکنه‌های التهابی نیست. استفاده از این روش برای آکنه‌های التهابی باعث تشدید التهاب و بروز درد شدید می‌شود. در نهایت باید بدانید که میکرودرم ابریژن کمک زیادی به بهبود موارد شدیدتر آکنه نمی‌کند. اما هنگامی که آکنه به‌خوبی کنترل شد و التهاب آن برطرف شد می‌توانید درمان میکرودرم ابریژن را انجام دهید. به‌علاوه، این درمان ممکن است به روشن‌شدن لکه‌هایی که پس از بهبود جوش روی پوست باقی می‌مانند کمک کند.

میکرودرم ابریژن برای درمان جوش موثر است؟
اگرچه میکرودرم ابریژن می‌تواند به بهبود جوش‌های خفیف و آکنه کومدونال کمک کند، اما درمان مناسبی برای آکنه‌های التهابی نیست.

۶. درمان سریع جوش زیر پوستی (درمان سریع جوش پیشانی)

همیشه قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی یا درمان جوش زیر پوستی با دارو، از تمیز بودن دست‌هایتان مطمئن شوید. می‌‌توانید از یک محصول حاوی بنزوئیل پراکسید برای درمان جوش های زیر پوستی دردناک استفاده کنید. بنزوئیل پراکسید باکتری‌های زیر پوست را از بین می‌برد. روغن ئرخت چای هم بسیار کاربردی است.

۷. درمان جوش های قرمز رنگ صورت

روش درمان جوش های قرمز روی بدن چیست؟ اگر جوشی دارید که تحریک شده و قرمز و دردناک است، آلوئه ورا یک راه عالی برای درمان آن است. از آلوئه ورا که مستقیماً از گیاه گرفته شده است، برای حداکثر نتیجه استفاده کنید. آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی است که در درمان و کاهش قرمزی موثر است.

۸. درمان جوش سر سفید و درمان سریع جوش سر سیاه

جوش سر سفید یا میلیا بیشتر به دلیل تجمع غده‌های کوچک چربی زیر پوست ایجاد می‌شود. بهبود خانگی آن با قرمزی و التهاب همراه است به همین دلیل برای جوش سرسفید روی صورت یا درمان جوش روی باسن و درمان جوش بازو، بهتر است حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با استفاده از انواع ابزارهای پاکسازی پوست، آن‌ها را تخلیه کند.

۹. درمان جوش واژن (درمان جوش تناسلی زنان)

جوش‌های ناشی از آکنه واژن یا موهای زیر پوستی، در بیشتر موارد اگر به دلیل عفونت یا بیماری خاصی نباشند، خود به خود از بین می‌روند. اگر سابقه مشکلات هورمونی دارید، برای درمان جوش کیستی و درمان جوش چانه یا حتی درمان لکه های قهوه ای جای جوش، لازم دارید تا از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

متن انگلیسی: «A vaginal boil (also called a furuncle or skin abscess) is a painful, pus-filled bump that develops under the skin in your pubic area. It usually happens when the bacteria Staphylococcus aureus (commonly called staph) infects the sacs that contain the roots of your hair and oil glands (hair follicles).»
ترجمه فارسی: «جوش واژن (که به آن فورونکل یا آبسه پوستی نیز گفته می‌شود) یک برآمدگی دردناک و پر از چرک است که در زیر پوست در ناحیه شرمگاهی ایجاد می‌شود. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس کیسه‌های حاوی ریشه مو و غدد چربی (فولیکول‌های مو) را آلوده می‌کند.»

به نقل از سایت my.clevelandclinic

۱۰. روش درمان جوش بلوغ دختران و پسران چیست؟ (درمان جوش دوران بلوغ)

باتوجه به اینکه بیشتر این جوش‌ها در سن بلوغ هورمونی هستند، احتمالاً باید برای درمان جوش صورت نوجوانان به یک متخصص پوست برای رتینوئیدهای آکنه مراجعه کنید، زیرا بیشتر آنها با نسخه در دسترس هستند. رتینوئیدهای موضعی اولین انتخاب هستند که به شکل ژل و کرم در دسترس‌اند و شما تا دو بار در روز از آنها می‌توانید استفاده کنید.

درمان جوش ناشی از استرس نیز در بیشتر موارد با کرم درمان جای جوش و اسکار لانبنا بهبود پیدا می‌کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو در سایت دکترتو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همین حالا برای درمان آکنه اقدام کن!

درمان جوش صورت با طب سنتی (درمان گیاهی جوش و آکنه صورت)

در طب سنتی هم داروهای گیاهی و روش‌های برای درمان جوض صورت وجود دارد که در ادامه بهترین درمان آکنه در طب سنتی را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. درمان جوش صورت با عرق کاسنی

ریشه کاسنی یک درمان طبیعی کاهش‌دهنده التهاب است که به دلیل داشتن بتاکاروتن مفید است. این ماده همچنین تولید کلاژن را نیز افزایش می‌دهد. تولید کلاژن، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کند. همچنین به پرکردن خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها، پرشدن صورت، آبرسانی گونه‌ها و ایجاد ظاهری جوان‌تر کمک می‌کند. استفاده از عرق کاسنی همچنین به برطرف‌کردن التهاب و ورم جوش‌های صورت کمک می‌کند.

عرق کاسنی به طور طبیعی حاوی اینولین است. استفاده موضعی از این ماده، به جوان‌تر شدن پوست کمک می‌کند. زمانی که از عرق کاسنی در مرطوب‌کننده‌های ضد پیری با فرمولاسیون خاص استفاده شود، می‌تواند به شما کمک کند پوستی بدون جوش، با ظاهری زیباتر، نرم‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

۲. درمان جوش صورت با گلاب

خواص ضدالتهابی گلاب می‌تواند به کاهش قرمزی پوست، جلوگیری از ورم بیشتر و تسکین درد ناشی از آکنه کمک کند. بر اساس یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۱، گلاب سرشار از ویتامین C و فنولیک‌ها است که باعث شده درمان طبیعی و ضدالتهاب مؤثری برای آکنه التهابی باشد. این تحقیق همچنین نشان داد که خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی‌باکتریال گلاب می‌توانند به بهبود سریع‌تر بریدگی، سوختگی و جای جوش کمک کنند.

برای بهره‌مندی از خواص گلاب، یک پنبه نرم یا پد پنبه‌ای را در گلاب خنک بزنید و به‌آرامی روی پوست تمیز استعمال کنید. استفاده منظم از گلاب می‌تواند به جلوگیری از شکل‌گیری آکنه که ناشی از مسدود شدن منافذ پوستی است، کمک کند. علاوه بر این، گلاب یک تونر طبیعی است و نسبت به تونرهای پوستی حاوی الکل یا سایر مواد شیمیایی، به میزان کمتری پوست را خشک می‌کند.

۳. درمان آکنه صورت با نعنا

نعنا یکی دیگر از روش‌های سنتی برای درمان آکنه صورت است. منتول موجود در نعنا به‌عنوان یک مسکن طبیعی و عامل ضدالتهابی عمل می‌کند. این ماده می‌تواند چربی که منجر به انسداد منافذ می‌شود را از روی پوست پاک کند. نعنا به کاهش التهاب، قرمزی و درد ناشی از جوش‌های دردناک کمک می‌کند.

نحوه استفاده: چند برگ نعنا را با استفاده از مخلوط‌کن له کنید. حالا برگ‌های له‌شده و آب آنها را روی جوش‌ها قرار دهید. اجازه دهید ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ناحیه موردنظر بمانند و سپس با آب سرد بشویید.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از نعنا برای بهبود سریع آکنه صورت، مخلوط‌کردن آن با بلغور جو دوسر و ماست است. دو قاشق سوپ‌خوری برگ نعنا خردشده را با دو قاشق سوپ‌خوری پودر جو دوسر و دو قاشق سوپ‌خوری ماست ساده مخلوط‌کنید. از این مخلوط روی ناحیه آسیب‌دیده استتفاده کنید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را بشویید.

درمان گیاهی جوش و آکنه صورت چیست؟
خواص ضدالتهابی گلاب می‌تواند به کاهش قرمزی پوست، جلوگیری از ورم بیشتر و تسکین درد ناشی از آکنه کمک کند.

۴. درمان آکنه با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک ماده طبیعی و مومی‌شکل است که از دانه‌های درختچه جوجوبا گرفته می‌شود. ماده مومی موجود در روغن جوجوبا به ترمیم پوست آسیب‌دیده کمک می‌کند. این به این معناست که روند بهبود زخم (از جمله جای جوش) را تسریع می‌بخشد. برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کنند و قرمزی و ورم اطراف جوش‌های قرمز و جوش‌های سرسفید را کاهش دهند.

نحوه استفاده: روغن ضروری جوجوبا را با ماسک صورت ژل، کرم یا خاک رس مخلوط‌کنید و آن را روی جوش استعمال کنید. یا این که می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و آن را به‌آرامی روی جوش‌ها استعمال کنید.

۵. درمان جوش صورت با رزماری

عصاره رزماری حاوی مواد شیمیایی و ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و ضدالتهاب دارند. مطالعات کمی وجود دارند که تأثیر عصاره رزماری روی آکنه را بررسی کرده‌اند. اما مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ روی موش‌ها و سلول‌های انسانی انجام شد نشان داد که عصاره رزماری می‌تواند التهاب ناشی از باکتری که منجر به بروز آکنه (پروپیونی باکتریوم آکنه) می‌شود را کاهش دهد.

۶. درمان جوش با پیاز، عسل و آبلیمو

اگر درمان‌های موضعی جواب نمی‌دهند، این ماسک ضد جوش را امتحان کنید. ابتدا یک پیاز را خرد کرده و آن را تفت دهید تا به حالت خمیری در بیاید. این خمیر را با یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. سپس روی نواحی آسیب دیده صورت بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.

۷. درمان جای جوش با زالو

در این روش، معمولاً یک زالو روی جوش عفونی گذاشته می‌شود تا مستقیماً از چرک تغذیه کند. زالوهای اضافی به ناحیه اطراف جوش متصل می‌شوند تا گردش خون در محل آسیب دیده بهبود یابد.

۸. طب سوزنی برای بهبود اکنه صورت

از طب سوزنی می‌توان برای درمان انواع جوش و آکنه استفاده کرد. طب سوزنی می‌تواند انواع جوش و آکنه همچون آکنه روزاسه، آکنه التهابی و برای از بین بردن جای جوش مفید است. هدف از طب سوزنی درمان اختلالات زمینه‌ای است که منجر به بروز آکنه می‌شوند. این روش روی درمان التهابی تمرکز دارد که باعث ظهور جوش روی پوست می‌شود.

درمان طب سوزنی شامل استفاده از سوزن‌های ریزی است که در امتداد مریدین‌ها و نقاط انرژی بدن وارد پوست می‌شوند. متخصص طب سوزنی در طول این فرایند روی نقاطی از بدن تمرکز می‌کنند که ملتهب و دچار جوش هستند.

یکی از اهداف طب سوزنی، بهبود گردش خون و جریان انرژی بدن است. این به بدن این امکان را می‌دهد تا به طور مؤثرتری خود را بهبود بخشد (که این شامل بهبود پاسخ‌های التهابی هم هست). طب سوزنی همچنین روی کاهش استرس و فشار روحی تمرکز دارد که هر دوی این موارد محرک‌های اصلی برای بروز آکنه هستند.

درمان خانگی و سریع جوش صورت

استفاده از روش‌های خانگی درمان آکنه، به پیشگیری یا پاکسازی پوست کمک می‌کنند و پوست شما را درخشان، مرطوب و سالم نگه می‌دارند. در این قسمت به برخی از روش‌های درمان‌ خانگی جوش صورت اشاره می‌کنیم.

۱. استفاده از یخ برای جوش

ممکن است از نظرتان عجیب و حتی غیرقابل‌باور به نظر برسد اما یخ می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای ازبین‌بردن جوش‌های متورم و اذیت‌کننده صورت باشد. یخ را در یک‌پارچه تمیز و نازک بپیچانید و آن را برای مدتی روی جوش‌ها قرار دهید. این بهبود خانگی جوش صورت می‌تواند به‌اندازه کرم هیدروکورتیزون به کاهش التهاب کمک کند.

۲. درمان جوش صورت با قهوه

آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد محرک و کلروژنیک اسیدهای موجود در قهوه، آن را به یک اسکراب مؤثر برای مقابله با آکنه تبدیل کرده‌اند. اسکراب صورت با تفاله قهوه می‌تواند به پاک‌سازی سلول‌های مرده از روی پوست و بازکردن منافذ پوست کمک کند. کلروژنیک اسیدهای موجود در قهوه، التهاب را کاهش می‌دهند و از پوست در مقابل برخی از انواع باکتری محافظت کنند.

۳. درمان جوش صورت با خمیر دندان

شبهات زیادی در خصوص اثرگذاری خمیردندان روی رفع جوش صورت وجود دارد. برخی از مواد موجود در خمیردندان (همچون هیدروژن پراکسید و روغن‌های ضروری) ممکن است به منقبض و خشک‌کردن جوش‌ها و درمان آکنه صورت فوری کمک کنند. اما این بهبود خانگی جوش صورت ممکن است منجر به تحریک‌شدن و آسیب‌دیدن پوست (خصوصا پوست صورت) شود. پس بهتر است سایر روش‌های درمانی را امتحان کنید.

۴. چای سبز برای جوش

گزارش شده که لوسیون‌های موضعی حاوی چای سبز در درمان آکنه مؤثر واقع شده‌اند. چای سبز تولید سبوم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک ماده طبیعی است و منجر به بروز عوارض جانبی نظیر تحریک و سوزش پوست نمی‌شود. برای بهره‌مندی از خواص این درمان، ابتدا چای سبز را بجوشانید و به آن اجازه دهید خنک شود. سپس آن را روی نواحیای که دچار جوش هستند قرار دهید.

تاثیر روش خانگی بر درمان جای جوش چیست؟
چای سبز تولید سبوم را کاهش می‌دهد

۵ نوع ماسک خانگی برای درمان جوش صورت

ماسک‌های خانگی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای درمان خانگی چاله های جای جوش و درمان خانگی آکنه هستند. یکی از علت محبوبیت ماسک صورت خانگی این است که این ماسک‌ها معمولا هیچ‌گونه عوارض جانبی ای ندارند و امکان تهیه آنها با در دسترس‌ترین مواد وجود دارد. در ادامه ۵ مورد از محبوب‌ترین انواع ماسک ضد جوش را برای شما آورده‌ایم.

۱. ماسک روغن درخت چای، آلوئه‌ ورا و سفیده تخم‌ مرغ

روغن درخت چای یکی از مؤثرترین روغن‌های ضروری برای مقابله با آکنه است. این روغن به‌خاطر خواص آنتی‌باکتریال و ضد جوش طبیعی که دارد شناخته می‌شود. برای تهیه این ماسک ضد جوش به ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، ۲ قطره روغن درخت چای و ۱ عدد سفیده تخم‌مرغ نیاز دارید.

سفیده تخم‌مرغ را در یک کاسه کوچک هم بزنید، سپس آلوئه‌ورا و روغن درخت چای را اضافه کنید. این ماسک را با نوک انگشتان یا یک برس صورت، روی صورتتان استعمال کنید و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. آلوئه‌ورا پوست ملتهب را تسکین می‌دهد، درحالی‌که روغن درخت چای به باکتری‌های موجود در منافذ پوست حمله می‌کند.

۲. ماسک خیار، بلغور جو دوسر و ماست

برخی از مطالعاتی که درگذشته انجام شدند، نشان می‌دهند که خیار می‌تواند اثر تسکین‌دهنده‌ای روی پوست داشته باشد و سوزش، ورم و درد را کاهش دهد. به همین علت می‌تواند التهاب مرتبط با آکنه را نیز تسکین دهد.

هنگام بروز آکنه، التهاب در غده چربی و فولیکول ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به ظهور برآمدگی‌ها یا جوش‌های قرمز رنگی روی پوست می‌شود. هنگامی که آکنه به طور عمیق در پوست ایجاد شود، ممکن است منجر به شکل‌گیری کیستی شود که پر از چربی است. اگر دیواره کیست پاره شود و این چربی وارد لایه‌های عمیق‌تر پوست شود، اغلب یک واکنش التهابی قوی رخ می‌دهد.

خیار به تسکین این التهاب کمک می‌کند و پوست را آبرسانی می‌کند. همچنین برای درمان سریع جوش بینی و درمان جوش چانه مؤثر است اما نمی‌تواند روش مؤثری برای درمان جوش‌های زیر پوستی باشد.

برای تهیه این ماسک ضد جوش یک خیار کوچک و ۱ فنجان بلغور جو دوسر را مخلوط‌کنید و یک خمیر تهیه کنید. ۱ قاشق چایخوری از این خمیر را با ۱ قاشق چایخوری ماست مخلوط‌کنید و روی صورتتان استعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای ۳۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را بشویید.

متن انگلیسی: «Aloe vera is a natural moisturizer that can help soothe irritated skin.»
ترجمه فارسی: «آلوئه ورا یک مرطوب کننده طبیعی است که می‌تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند.»

به نقل از سایت healthshots
کدام ماسک صورت بهتر است؟
آلوئه ورا یک مرطوب کننده طبیعی است که می‌تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند.

۳. ماسک عسل و دارچین

باکتری و التهاب از محرک‌های اصلی آکنه هستند. عسل و دارچین قادرند با باکتری‌ها مبارزه کنند و التهاب را کاهش دهند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ترکیب عسل و عصاره دارچین اثرات آنتی‌باکتریال در مقابل پروپیونی باکتریوم آکنه نشان می‌دهد.

برای تهیه ماسک عسل و دارچین کافی است موارد زیر را دنبال کنید:

  • ۲ قاشق سوپ‌خوری عسل و ۱ قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط‌کنید تا یک خمیر ایجاد شود.
  • پس از تمیزکردن صورت، ماسک را روی صورتتان استعمال کنید و اجازه دهید این ماسک ضد جوش به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوستتان بماند.
  • ماسک را کاملا از روی پوستتان بشویید و صورتتان را خشک کنید.

۴. ماسک شیر ​​بادام و سفیده تخم مرغ

این ماسک ضد جوش حاوی ویتامین C و خواص ضد چربی است که برای کنترل چربی پوست مفید است و به از بین بردن جای جوش کمک می‌کند. مواد تشکیل‌دهنده:

  • شیر بادام طبیعی
  • یک سفیده تخم‌مرغ
  • آبلیمو

نحوه آماده‌کردن:

  • ۲ قاشق چایخوری شیر را در یک کاسه تمیز بریزید.
  • یک سفیده تخم‌مرغ به آن اضافه کنید.
  • یک قاشق چایخوری آب‌لیمو نیز به آن اضافه کنید.
  • تمام این مواد را مخلوط‌کنید تا خمیری یکدست به دست آورید.

نحوه استفاده:

  • این ماسک را روی تمام صورت (به جز دور چشم‌ها) استعمال کنید.
  • اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را با آب بشویید.
  • می‌توانید این ماسک را ۲ بار در هفته برای برطرف‌کردن جوش استفاده کنید.

۵. ماسک پوست پرتقال

پرتقال حاوی رتینول است که به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و منجر به جوان‌سازی سلول‌های پوست می‌شود. علاوه بر این به از بین بردن جای جوش هم کمک می‌کند. ازآنجایی‌که این ماسک، کلاژن‌سازی را تقویت می‌کند و ترشح سبوم را کنترل می‌کند، به ترمیم پوست آسیب‌دیده هم کمک می‌کند. شما می‌توانید از تخم‌مرغ، روغن درخت چای، پوست پرتقال، خیار، شیربادام، عسل، دارچین، آلوئه‌ورا، ماست و غیره برای تهیه ماسک خانگی برای جوش استفاده کنید.

مواد تشکیل‌دهنده:

  • پودر پوست پرتقال خشک‌شده
  • شیر

نحوه آماده‌کردن:

  • ۱ قاشق سوپ‌خوری پودر پوست پرتقال خشک‌شده را در یک کاسه تمیز بریزید.
  • ۱ قاشق چایخوری شیر به آن اضافه کنید.
  • این دو ماده را با هم مخلوط‌کنید تا زمانی که خمیر غلیظی به دست آید.

نحوه استفاده:

  • این خمیر را به صورتتان بزنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند.
  • سپس آن را با آب بشویید.
  • می‌توانید دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.
بهترین ماسک لایه بردار چیست؟
پرتقال حاوی رتینول است که به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و منجر به جوان‌سازی سلول‌های پوست می‌شود.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آکنه یک مشکل قابل‌درمان است. روش‌های زیادی برای درمان جوش صورت وجود دارد و تبلیغات زیادی هم برای آن انجام می‌شود. یک نکته مهم در درمان این جوش‌ها این است که شما نوع پوست و نوع جوش‌هایتان را بدانید. وضعیت سلامت کلی بدن هم تأثیر زیادی در درمان دارد. برای مثال درمان آکنه‌های هورمونی نیازمند درمان خاص خود است.

تاحدامکان از درمان‌های خانگی و کم تهاجمی برای درمان آکنه استفاده کنید. اما اگر این درمان‌ها مؤثر نبودند به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از روش‌های پزشکی تهاجمی‌تر این اختلال را درمان کند. مراجعه به موقع به دکتر پوست تأثیر بسزایی در پیشگیری و رفع جوش صورت دارد. در پنل پزشکان دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان پوست و موی تهران و دیگر شهرستان‌ها را پیدا کرده و مشاوره آنلاین و تلفنی داشته باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان جوش

  1. شیوا گفت:

    سلام خسته نباشید الان دو سال میشه که جوش دارم روی پیشونی وگونه هام اینقدر دارو گرفتم نمیدونم کدومشو مصرف کنم ..پوستم چرب هست شوینده هم صبح وشب میزنم تا یه جای صورتم خوب میشه اونور دیگم در میاد
    چیکار کنم تاالان پیش ۵دکتر متخصص رفتم جواب نداده•

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به ازمایش ایمنی شناسی و کبدی دارید
      هیدروکسی زین و کالامین هم می تواند کمک کننده باشد

      1. آزرده خاطر گفت:

        من صورتم خیلی جوش داره پوستم چرب هست چیکار کنم خوب بشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          ابتدا از نظر کبدچرب باید ازمایشات لازم صورت گیرد سپس اقدام درمانی کنید

  2. حمیدرضا گفت:

    سلام خوب هستید من ۱۹سالم هست ودوسال دارم جوش میزنم هر کاری میکنم بازم کم تر میشه ولی بطور کامل خوب نمیشه چکار کنم بنظرتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید انزیم های کبدی تان بررسی شود
      از مکمل هایی مثل راکوتان و یونی زینک استفاده کنید
      همیشه پوست را مرطوب نگه دارید

  3. elahe گفت:

    من روی پیشونیم و گونم جوش زده با اینکه دست کاریش نمیکنم و هر صبح صورتمو میشورم بازم فایده ای نداره، دلیلش چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال خشکی پوست وجود دارد
      از ترکیب ویتامین آد و زینک اکسایید استفاده کنید

  4. جهنم گفت:

    عالی و مفید

  5. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر

    من هرچی جوش میزنم جاش میمونه یعنی خوب نمیشه با اینکه دستکاریش نمیکنم و صورتمو با شوینده هیدرودرم میشورم پوستمم چربه دکترهم رفتم بهم راکوتان پیشنهاد داده ولی من مشکلم جوش زدن نیس مشکلم اینه جاش میمونه

    1. . گفت:

      سرم ویتامین c رو اگه یه هفته پشت سر هم و منظم استفاده کنید فک کنم لک صورتتون از بین بره چون منم استفاده میکنم تقریبا بعد یک هفته خیلی خیلی کم میشه

  6. مژگان . شاه .مهاباد گفت:

    سلام من چند هفته هست جوش درد ناک و خارش دار روی بازو و سینه و گردن و چانه دارم دلیل اون چیه و با چی درمان میشه.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جوش های دردناک و زیر پوستی می تونه به علت عوامل هورمونی باشه. بنابراین بهتره برای بررسی هورمون ها و درمان جوش ها به متخصص پوست مراجعه کنید.
      بهترین دکتر پوست

      1. ناشناس گفت:

        سلام من ۱۴ سالمه و جوش روی گونه روی پیشانی و چونه زدمه و پوستم چربه و دلیلش چیه

    2. ناشناس گفت:

      سلام من ۴۳ سالم خیلی جوش میزنم الان هم صورتم شده پراز جوش سر سفیدمشکل هورمونی ندارم الان باید چکار کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        از نظر کبدیُ و چربی خون باید بررسی شوید

  7. من نزدیک دوران قائدگیم خیلی جوش میزنم راهی هست که این جوشا کاهش پیدا کنه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جوش ها هورمونی هست برای کاهش این موارد یک سری داروها و اصول هست که بهتره با متخصص پوست مشورت کنید. از این لینک با متخصصان پوست در ارتباط باشید.
      متخصص پوست

    2. .. گفت:

      سلام وقت بخیر

      من هرچی جوش میزنم جاش میمونه اصلا هم دستکاری نمیکنم ولی خود به خود جاش میمونه از شوینده هیدرودرم استفاده میکنم دلیلش چی می‌تونه باشه؟

  8. من تایم زیادیه از ماسک ماست و پودر جوانه گندم استفاده میکنم اونم تاثیر داره؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوستن عزیز
      اگه علت جوش های شما هورمونی نباشه اصول مراقبت از پوست رو رعایت کنی تاثیر بسزایی در بهبود پوست شما داره. ولی بهتره ابتدا علل جوش ها مشخص بشه و در کنار درمان از این روش ها نیز استفاده کنی. از این لینک میتونی نوبت متخصص پوست رو بگیری.
      بهترین دکتر پوست

      1. دخترک گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        من دوساله دارو مصرف می کنم هرکاری کردم جوشام ازبین نمیرن و جاش میمونه روصورتم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          فاکتور های کبدی تان چقدر بوده است
          و از چه داروهایی مصرف می کردید