درمان جای جوش با لیزر، روش کم تهاجمی از بین بردن اسکار و آکنه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان جای جوش با لیزر نتیجه‌بخش بوده و رضایت بالایی دارد. با این روش می‌توان فرورفتگی‌های ناشی از جوش و لک‌های قهوه‌ای و قرمز را برطرف کرد. یک هفته بعد از جلسه اول تغییرات قابل مشاهده است. اما گاهی به چند جلسه درمان نیاز دارید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان جای جوش با لیزر، روش کم تهاجمی از بین بردن اسکار و آکنه

درمان جای جوش با لیزر یکی از روش‌های زیبایی پرطرف‌دار است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان آن را انجام می‌دهند. این لیزر اسکار و جای آکنه های قدیمی را به حداقل می‌رساند. بسیاری از افرادی که دچار آکنه می‌شوند، بعد از درمان جوش با مشکل جای جوش و فرورفتگی روی صورت روبرو هستند. لیزر یکی از روش‌های خوب برای درمان این مشکل است. اگر شما هم به دلیل جای جوش روی صورت ناراحت هستید، در این مطلب همراه ما باشید.

اگر می‌خواهید برای لیزر جای جوش اقدام کنید، با بهترین متخصص پوست و مو مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی، متنی و آنلاین با پزشک وجود دارد.

درمان جای جوش با لیزر

جای جوش روی صورت از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. تقریبا ۹۵% افرادی که دچار جوش و آکنه می‌شوند، جای جوش هم دارند. این جای جوش می‌تواند سطحی و لک پوستی باشد یا عمقی بوده و فرورفتگی روی پوست ایجاد کند. لیزر درمانی تا حد مطلوبی به از بین بردن جای جوش صورت کمک می‌کند و اسکار آکنه‌ها را از بین می‌برد. قبل از انجام لیزر باید جوش‌های فعال را درمان کنید. بهترین قرص برای جوش صورت را پزشک به شما معرفی می‌کند.

در این روش نور لیزر به جای جوش تابیده شده و رشد سلول‌های جدید برای جایگزینی بافت اسکار تحریک می‌شوند. البته دقت داشته باشید که لیزر نمی‌تواند جای جوش را کامل از بین ببرد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع روش درمان جای جوش با لیزر کدام است؟

برای از بین بردن جای جوش انواع دستگاه‌های لیزر با کاربرد مختلف وجود دارند. پزشک با توجه به نوع اسکار آکنه و شدت جای جوش نوع لیزر را مشخص می‌کند. درمان‌های رایج از بین بردن انواع لیزر جای جوش شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. درمان جای جوش با لیزر co2 (لیزر فرکشنال برای جای جوش)

تاثیر لیزر فرکشنال بر جای جوش بسیار زیاد است. لیزر آر اف فرکشنال co2 از بهترین لیزرها برای درمان جای جوش و آکنه است. این نوع لیزر تهاجمی‌ترین نوع لیزر بوده و نتایج آن رضایت بالایی به همراه دارد. لیزر فرکشنال پوست را درمان کرده و رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند.

لیزر فرکشنال co2 سوراخ‌های میکروسکوپی و بسیار ریز در لایه‌های عمیق پوست ایجاد می‌کند. این فرآیند باعث تولید کلاژن می‌شود. حدود یک هفته بعد از درمان می‌توانید نتایج را مشاهده کنید.

۲. لیزر اربیوم برای جای جوش (لیزر Fraxel)

بعد از لیزر فرکشنال لیزر اربیوم شناخته شده‌ترین نوع لیزر برای درمان جای آکنه است. لیزر Fraxel در واقع لیزر فرکشنال غیر سایشی محسوب می‌شود. در هر جلسه باید بخش کوچکی از پوست درمان شود. این لیزر به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده تا کلاژن‌سازی را تحریک کند.

این لیزر علاوه بر برطرف کردن لک‌های ناشی از جوش می‌توان اسکارهای آکنه را تا حد زیادی بهبود دهد. لیزر اربیوم لایه‌های پوست را سوراخ نمی‌کند و به همین دلیل نسبت به لیزر فرکشنال co2 تاثیر کمتری دارد.

انواع روش درمان جای جوش با لیزر کدام است؟
برای از بین بردن جای جوش انواع دستگاه‌های لیزر با کاربرد مختلف وجود دارند.

۳. رفع جای جوش با لیزر KTP

از لیزر KTP برای درمان قرمزی صورت و روزاسه و لیزر پوست صورت برای جای جوش استفاده می‌شود. کلمه KTP مخفف پتاسیم تیتانیل فسفات است. بعد از یک تا سه جلسه درمان قرمزی و تغییر رنگ پوست ناشی از جای جوش از بین می‌رود. این لیزر نواحی دارای هموگلوبین (قرمزی) روی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لیزر KTP روی رگ‌های خونی زیر پوست تاثیر می‌گذارد و با فروپاشی رگ‌های خونی قرمزی جای جوش از بین می‌رود.

۴. لیزر درمانی جای جوش با لیزر پالسی IPL

لیزر پالسی IPL یکی از انواع رایج درمان جای جوش با لیزر است. این نوع لیزر می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون حاصل از جوش و آکنه را برطرف کند. به همین دلیل برای از بین بردن لک‌های قهوه‌ای و قرمز گزینه خوبی است. اما این لیزر کلاژن سازی را تحریک نمی‌کند و برای درمان فرورفتگی‌های پوست مناسب نیست.

۵. لیزر سرد برای جای جوش و لیزر اسکار جوش خوب است؟

لیزر درمانی سرد که به عنوان لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) نیز شناخته می‌شود، برای درمان بیماری‌های پوستی مختلف از جمله اسکار آکنه استفاده شده و سریعترین روش از بین بردن جای جوش با دستگاه است. اگرچه این روش لیزر برای از بین بردن جای جوش ممکن است به طور کامل جای زخم‌ها را از بین نبرد، اما نتایج امیدوارکننده‌ای در بهبود ظاهر آنها نشان داده است. از لیزر سرد برای از بین بردن جای جوش کمر با لیزر نیز استفاده می‌شود.

لیزر سرد برای جای جوش و لیزر اسکار جوش خوب است؟
از لیزر سرد برای از بین بردن جای جوش کمر با لیزر نیز استفاده می‌شود.

۶. بهترین دستگاه لیزر جای جوش چیست؟

هر کدام از لیزرهای معرفی شده برای درمان جای جوش کاربرد متفاوتی دارند. نمی‌توان گفت کدام لیزر از دیگری بهتر است. در جدول زیر می‌توانید کارایی این لیزرها را مشاهده کنید.

اسامی انواع لیزر صورت برای جوشکاربرد آنها
درمان جای جوش با لیزر فرکشنالرفع فرورفتگی‌های شدید و لک ناشی از جوش (لیزر صورت مردان برای جای جوش)
درمان جای جوش با لیزر اربیومرفع لک ناشی از جوش و فرورفتگی‌های کم عمق
درمان جای جوش با لیزر KTPرفع قرمزی ناشی از جای جوش و لیزر جای جوش و منافذ باز پوست
درمان جای جوش با لیزر پالسی IPLرفع لک‌های قهوه‌ای و قرمز ناشی از جای جوش
انواع درمان فرورفتگی جای جوش با لیزر

۷. برای جای جوش میکرونیدلینگ بهتر است یا لیزر؟

هر دو روش برای درمان اسکار استفاده می‌شوند. اگر به دنبال تغییرات بیشتر هستید، لیزر گزینه بهتری است. اما میکرونیدلینگ صورت دوره بهبود سریع‌تری دارد.

کاربرد لیزر برای درمان جای جوش و آکنه چیست؟

لیزر درمانی یکی از روش‌های خوب برای درمان جای جوش و آکنه است. جای جوش هیچ عوارضی ایجاد نمی‌کند و می‌توانید آن را درمان نکنید. اما بدون شک به دلیل تاثیر زیاد آن روی زیبایی باعث کاهش عزت نفس و نارضایتی از پوست صورت می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد برای درمان آن اقدام می‌کنند.

برای درمان انواع جوش صورت حتما با پزشک مشورت کنید و بعد از درمان کامل جوش‌های فعال از این روش زیبایی استفاده کنید تا تاثیر بهترین داشته باشد.

آیا با لیزر جای جوش از بین میرود؟

برای درمان، حتما با پزشک مشورت کن!

درمان فرورفتگی جای جوش با لیزر (کی لیزر جای جوش کرده)

برای جوش صورت چی خوبه؟ یکی از مشکلات جدی بعد از ایجاد آکنه، فرورفتگی پوست است. در این شرایط مشکل پوست عمیق بوده و نیاز به درمان‌های تهاجمی‌تر است. لیزر تا حدی می‌تواند این مشکل را برطرف کند. زمانی که لیزر به سطح پوست برخورد می‌کند، لایه‌هایی که آسیب دیده‌اند، از بین می‌روند. با رشد سلول‌های جدید، نشانه‌های اسکار کمتر دیده می‌شود. با این فرآیند هم بافت اسکار و هم رنگ پوست بهبود پیدا می‌کند.

متن انگلیسی:
When the laser penetrates deep into your skin, it can stimulate collagen production. Acne laser helps your body heal your skin naturally.
ترجمه فارسی:
هنگامی که لیزر به عمق پوست شما نفوذ می‌کند، می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند. لیزر جای جوش به بدن شما کمک می‌کند تا به طور طبیعی پوستتان بهبود یابد.

به نقل از سایت metrodermatology

درمان لک جوش با لیزر (لیزر برای لک جای جوش)

درمان لک جوش با لیزر راحت‌تر از درمان فرورفتگی‌ها است. این نوع جای جوش سطحی بوده و در تعداد جلسات کمتری برطرف می‌شود. لیزر می‌تواند به رگ‌های خونی در عمق پوست برسد و رنگ اسکار را تغییر دهد. در نتیجه تضاد میان رنگ اسکار و قسمت‌ها دیگر پوست به حداقل می‌رسد.

درمان جای جوش با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟

این روش درمان برای افراد مختلف با جای جوش‌های متفاوت مناسب است. اگر جوش‌هایی داشته‌اید که درمان دشواری داشته‌اند، احتمالا اسکار آکنه گسترده‌تر است. شما می‌توانید برای درمان جوش با لیزر اقدام کنید و تا حد زیادی اسکارها از بین می‌‌روند.

درمان جای جوش با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟
درمان لک جوش با لیزر راحت‌تر از درمان فرورفتگی‌ها است.

درمان جای جوش با لیزر برای چه کسانی مناسب نیست؟

لیزر جای جوش برای برخی افراد روش مناسبی نیست. اگر آکنه فعال دارید، پوست شما تیره است یا به دلیل افزایش سن چروک‌های روی پوست خیلی زیاد است، نمی‌توانید از این روش برای درمان جای جوش استفاده کنید.

مزایای درمان جای جوش با لیزر چیست؟

از مزایای درمان جای آکنه با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حدود یک هفته بعد از درمان می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید. اما با روش‌های خانگی و محصولات پوستی نمی‌توان تغییر را سریع مشاهده کرد.
  • برای زخم‌های بزرگ گزینه خوبی است.
  • به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و جای جوش عمقی را بهبود می‌دهد.
  • زمان بهبودی کوتاهی دارد و نیازی به استراحت نیست.
مزایای درمان جای جوش با لیزر چیست؟
با لیزر جای جوش می‌توان لک‌های پوستی و فرورفتگی را برطرف کرد. عکس قبل و بعد از لیزر جای جوش را مشاهده می‌کنید.

نحوه لیزر برای درمان جای جوش (لیزر جای جوش چگونه است؟)

هر جلسه از سوزاندن جوش با لیزر کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. زمان دقیق آن به سطح تحت درمان بستگی دارد. دقت داشته باشید که بلافاصله بعد از لیزر اسکار نمی‌توانید نتایج را مشاهده کنید. بهترین زمان برای مشاهده نتیجه ۷ تا ۱۰ روز بعد از لیزر درمانی است.

۱. تعداد جلسات لیزر جای جوش چقدر است؟ (از بین بردن جای جوش با لیزر)

تعداد جلسات درمان جای جوش با لیزر به شدت و نوع اسکار آکنه بستگی دارد. معمولا بعد از اولین جلسه لیزر می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید. گاهی ممکن است متخصص پوست برای نتایج بهتر تعداد جلسات لیزر درمانی را افزایش دهد. گاهی هم از ترکیب انواع لیزر برای بهبودی بیشتر استفاده می‌شود.

اگر پزشک از لیزر فرکشنال co2 استفاده کند، ممکن است یک جلسه درمان نیاز باشد. در صورتی که در درمان با لیزر اربیوم احتمالا بیشتر از ۴ جلسه درمان نیاز است.

۲. بهترین زمان لیزر برای جای جوش کی است؟

بهترین سن برای لیزر جای جوش کی است؟ حداقل سن ۱۴ سال به بالا است. برای انجام این روش زیبایی حتما باید جوش‌های فعال شما درمان شوند. در غیر این صورت لیزر رفع جای جوش تاثیری نداشته و دوباره جای جوش بازمی‌گردد. بعد از اینکه جوش‌ها را کامل درمان کردید و علت درونی آن درمان شد، می‌توانید برای لیزر جای جوش اقدام کنید.

۳. نتیجه لیزر صورت برای جای جوش و آکنه

قبل از درمان جای جوش با لیزر یا لیزر جوش صورت حتما در مورد نتیجه مطلوب و مورد انتظار با پزشک خود صحبت کنید. انتظارات شما باید واقع‌بینانه باشد. با لیزر درمانی نمی‌توان تمامی جای جوش ها را از بین برد و صورت کاملا صاف نمی‌شود. اما تا حد زیادی لک و فرورفتگی‌ها از بین می‌رود. برای رسیدن به نتیجه بهتر حتما به نکات مراقبتی توجه داشته باشید.

بهترین زمان لیزر برای جای جوش کی است؟
در این تصویر می‌توانید نتیجه درمان جای جوش با لیزر و عکس جای زخم بعد از لیزر را مشاهده کنید.

آمادگی قبل از لیزر برای جای جوش

لیزر جای جوش نیاز به آمادگی خاصی ندارد. اما حتما باید پیش از لیزر اطلاعات کاملی از بیماری یا داروهای مصرفی خود به پزشک بدهید. اگر تب‌خال دارید یا دچار دیابت هستید، حتما به متخصص خود اطلاع دهید.

مهم‌ترین نکات قبل از لیزر برای درمان جای جوش عبارتند از:

  • دو هفته قبل از لیزر سیگار را ترک کنید.
  • از مصرف ویتامین E و آسپرین خودداری کنید.
  • اگر برنزه کرده باشید یا دچار آفتاب سوختگی شده باشید، نمی‌توانید این درمان را انجام دهید. ابتدا باید درمان آفتاب سوختگی را انجام دهید.

مراقبت های بعد از لیزر جای جوش

نکات مراقبتی بعد از لیزر جای جوش بسیار مهم است. در هفته‌ها و ماه‌های بعد از لیزر باید به مراقبت‌ها توجه خاصی داشته باشید و نحوه شستشوی صورت بعد از لیزر جای جوش را به خوبی بدانید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. مهم‌ترین نکات مراقبت های بعد از لیزر جای جوش صورت و بدن عبارتند از:

  • حتما خارج از خانه از انواع کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا پوست نسبت به آسیب‌های خورشید حساسیت بیشتری پیدا کرده است.
  • به مدت ۶ تا ۸ هفته از برنزه کردن و قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید دوری کنید.
  • پزشک برای شما تونر یا مرطوب‌کننده مخصوص تجویز می‌کند. حتما آن را منظم مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، پوست را تمیز نگه دارید.
  • حدود یک هفته یا بیشتر نباید از لوازم آرایشی استفاده کنید. در غیر این صورت احتمال بروز عوارض بیشتر می‌شود.

دوره نقاهت بعد از لیزر جای جوش چقدر است؟

لیزر جای جوش نیاز به استراحت ندارد و می‌توانید بعد از درمان به فعالیت‌های خود ادامه دهید. اما برای بازسازی پوست باید به آن زمان بدهید. معمولا دوره بازسازی پوست ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

در مورد مراقبت‌های بعد از لیزر جای جوش سوال داری؟ با متخصص مشورت کن.

عوارض و خطرات درمان جای جوش با لیزر (عوارض لیزر جای جوش)

درمان اسکار با لیزر همانند سایر روش‌های زیبایی ممکن است عوارض و خطراتی داشته باشد. از عوارض لیزر صورت برای جای جوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از درمان کمی تورم دارید.
  • ۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از درمان احساس خارش یا سوزش می‌کنید.
  • درد
  • پوسته پوسته شدن

گاهی ممکن است این درمان باعث بروز عوارض جدی‌تر شود. در این شرایط حتما به پزشک اطلاع دهید:

  • خونریزی
  • جای زخم
  • تغییر رنگ
  • عفونت

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان جای جوش با لیزر یکی از روش‌های پرطرف‌دار زیبایی است. انواع مختلف دستگاه لیزر وجود دارد که می‌توانند جای اسکار را برطرف کنند. برخی از این دستگاه‌ها مانند لیزر co2 فرکشنال درمان عمقی‌تری داشته و می‌توانند فرورفتگی ناشی از جای جوش و لک‌ها را از بین ببرند. اما برخی دیگر درمان سطحی‌تری ارائه می‌دهند. هر چه درمان سطحی‌تر باشد، احتمالا تعداد جلسات هم بیشتر می‌شود.

اگر قصد درمان اسکار با لیزر را دارید، حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید. پزشک صورت شما را معاینه کرده و بهترین درمان را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، نظرات در مورد لیزر جای جوش بسیار خوب بوده و لیزر و سایر درمان‌های نوری می‌توانند آکنه را کاهش دهند.

بله، لیزر موهای زائد با از بین بردن موها، آکنه روی صورت و بدن را کاهش می‌دهد. مشاهده فیلم لیزر جای جوش به شما کمک می‌کند تا از تاثیر لیزر چاله های صورت آگاه شوید.

بله، لیزر آر اف فرکشنال co2 از بهترین لیزرها برای درمان جای جوش و آکنه است. فرکشنال پوست را درمان کرده و رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند.

برخی از انواع لیزر تهاجمی‌تر و فرسایشی بوده و می‌توانند جای جوش عمیق را درمان کنند. اما برخی دستگاه‌ها فقط برای رفع لک ناشی از جای جوش مناسب هستند.

خیر باید بعد از درمان کامل جوش فعال برای لیزر درمانی اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است لیزر نتیجه‌ای نداشته باشد.

نباید انتظار داشته باشید که لیزر به طور کامل جای جوش ها را برطرف کند. اما تا حد زیادی موثر بوده و می‌تواند در رفع اسکار و لک ناشی از جوش موثر باشد.

معمولا در جلسه اول تغییرات قابل مشاهده است. یک هفته بعد از اولین جلسه درمان نتایج دیده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان جای جوش با لیزر

  1. عبدالله گفت:

    ادرس تان

  2. ناشناس گفت:

    سلام امین هستم۳۷ساله.خواستم بدونم پشت پلک چشم من۲تا کال دراومده چندساله خیلی اذیتم میکنه اعتماد به نفسم اومده پائین و زیرچشمم ی جوش هست که چندساله مثل ی کال شده و داره هی بزرگتر میشه خاستم بدونم راه درمان داره یا لیزر بشه؟؟لطفا ی راهنمایی کنید در حق این بنده خیلی اذیتم و نگران

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت مزمن شدن این علایم حتمن لسزر یا کرایوتراپی کنید
      زیر نظر متخصص

  3. ایلدا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ۳جلسه لیزر co2 فرکشنال انجام دادم میخوام بدونم با وجود تحمل دوره نقاهتش نتیجه برگشت پذیر هست یا خیر؟ آیا روشی وجود داره که نتیجه اش برای فرورفتگی و افتادگی بر اثر جوش مادام‌العمر باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیتگی به نوع جوش دارد
      ولی اکثر بیماران نتیجه گرفتند

  4. لیلا گفت:

    سلام من ۶ ماه قرص نورم اسکین استفاده کردم چن مدت بعد از قطع این قرص میتونم برای فرورفتگی های جوش صورتم لیزر انجام بدم ؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      همین موقع با معاینه پوستی میتوانید لیزر انجام دهید