لایه برداری پوست، انواع روش لایه برداری و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لایه برداری پوست باعث حذف سلول‌های مرده سطح پوست و جایگزینی سلول‌های جدید می‌شود. لایه برداری شیمیایی، فیزیکی و با دستگاه از انواع آن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

لایه برداری پوست، انواع روش لایه برداری و عوارض آن
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

احتمالا شما هم به دنبال روش‌های لایه‌برداری پوست در کلینیک‌های زیبایی یا به صورت طبیعی در خانه هستید. با استفاده از لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست از بین رفته باعث جوانسازی و شفافیت پوست می‌شود. اما آیا لایه برداری پوست عوارضی دارد؟ آیا روش‌های مختلف لایه برداری برای جوانسازی پوست مفید هستند؟ در ادامه اطلاعات کاملی در مورد لایه برداری و روشن شدن پوست به شما ارائه می‌دهیم.

اگر به دنبال روش‌های مختلف لایه برداری پوست در کلینیک‌ هستید، بهتر است با چند پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی مشاوره داشته باشید. متخصص، پوست شما را بررسی کرده و با توجه به نوع پوست بهترین درمان را پیشنهاد می‌دهد.

اهمیت لایه برداری پوست

به طور طبیعی سلول‌های مرده پوست حدودا هر ۳۰ روز یک بار با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. گاهی اوقات سلول‌های مرده به طور کامل از بین نرفته و منجر به ایجاد لک‌ و بسته شدن منافذ می‌شوند. لایه برداری از این امر جلوگیری می‌کند. طبق نظر آکادمی پوست آمریکا لایه برداری، پوست شما را روشن‌تر نشان می‌دهد. همچنین باعث افزایش جذب و اثربخشی محصولات مراقبت از پوست می‌شود.

لایه برداری پوست به انگلیسی Exfoliate نامیده می‌شود. در صورتی که لایه برداری به طور منظم انجام شود، از مسدود شدن منافذ جلوگیری کرده و در نتیجه جوش‌های کمتری ظاهر می‌شود. لایه برداری در طولانی‌مدت تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. از این طریق درخشندگی و شادابی به پوست بازمی‌گردد. کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و خطوط ریز و افتادگی‌ها را کاهش می‌دهد.

به طور خلاصه می‌توان مزایای لایه برداری پوست را به صورت زیر بیان کرد.

  • حذف سلول‌های مرده پوست
  • بهبود گردش خون
  • با افزایش گردش خون پوست روشن‌تر می‌شود.
  • امکان جذب بهتر مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع روش لایه برداری پوست

حذف سلول‌های مرده پوست به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. برای لایه برداری می‌توان از روش‌های طبیعی و خانگی استفاده کرد. همچنین محصولات لایه برداری متنوعی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارند، که برای بهبود وضعیت پوست مفید هستند. در کنار این موارد می‌توان از دستگاه‌های لایه بردار در کلینیک‌ها و زیر نظر پزشک متخصص استفاده کرد. تمامی این روش‌ها مفید بوده و نتیجه‌بخش هستند. اما برای انتخاب بهترین روش لایه برداری پوست بهتر است، با دکتر پوست مشاوره داشته باشید. پزشک پس از معاینه و بررسی پوست روش مناسب را توصیه می‌کند.

اینفوگرافی انواع روش‌های لایه برداری پوست
اینفوگرافی انواع روش‌های لایه برداری پوست

۱. لایه برداری فیزیکی پوست

در هرگونه محصول یا روشی که با اسکراب دستی یا مالش لایه برداری انجام شود، به آن لایه برداری فیزیکی می‌گویند. احتمالا شما از روش‌های لایه برداری فیزیکی بدون اطلاع استفاده کرده‌اید. استفاده از لیف یا سفیدآب در حمام یکی از همین روش‌ها محسوب می‌شود. بزرگترین مزیت این روش سهولت انجام آن است.

البته دقت داشته باشید، که انجام نادرست لایه برداری فیزیکی باعث تحریک پوست می‌شود. روغن‌های مرطوب‌کننده یا سرم‌های پوستی می‌توانند به کاهش سوزش بعد از لایه برداری و تامین رطوبت پوست کمک کنند.

انواع لایه بردار فیزیکی پوست عبارتند از:

  • اسکراب‌های پاک کننده
  • دستکش‌های لایه بردار
  • لیف
  • سنگ‌پا
  • غلتک‌های میکرونیدلینگ خانگی

۲. لایه برداری شیمیایی پوست

در این روش از مواد شیمیایی مختلف از جمله اسیدهیدروکسی، رتینول و آنزیم‌ها استفاده می‌شود. درست است، که لایه برداری فیزیکی به درخشندگی پوست کمک می‌کند، اما تاثیر آن به اندازه لایه بردار‌های شیمیایی نیست. در این روش نیز باید لایه برداری طبق اصول انجام شده تا باعث تحریک پوست نشود. اگر در مورد چگونگی استفاده مداوم از محصولات شیمیایی مطمئن نیستید، از راهنمایی متخصص پوست استفاده کنید. لایه بردارهای شیمیایی خود به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA)

آلفاهیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند، که معمولا از میوه‌های شیرین گرفته می‌شوند. این نوع اسید در مواد زیر وجود دارد.

  • اسید گلیکولیک که از نیشکر به دست می‌آید.
  • اسید لاکتیک که در شیر یافت می‌شود.
  • اسید سیتریک که در مرکبات وجود دارد.
  • اسید تارتاریک موجود در انگور
  • اسید مالیک موجود در سیب

تمامی این اسیدها باعث لایه برداری شده و به ایجاد سلول‌های جدید و رنگدانه کمک می‌کنند. بسته به نوع آلفاهیدروکسی اسید می‌توان به بهبود مشکلات پوستی زیر کمک کرد.

  • هایپرپیگمانتاسیون خفیف مانند لکه‌های پیری و اسکار
  • منافذ بزرگ روی پوست
  • خطوط ریز و چین و چروک‌های سطحی
  • رنگ ناهموار پوست

بتاهیدروکسی اسیدها (BHA)

این نوع اسیدها محلول در روغن هستند. این اسیدها به عمق فولیکول مو وارد شده و چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. در این حالت منافذ پوست باز می‌شود. محصولات دارای این اسید در درجه اول برای درمان آکنه و آسیب ناشی از آفتاب کاربرد دارند. مهم‌ترین نوع بتاهیدروکسی اسیدها، سالیسیلیک اسید بوده که برای درمان آکنه استفاده می‌شود. همچنین به کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کند.

لایه برداری شیمیایی
بتاهیدروکسی اسیدها باعث حذف چربی اضافی روی پوست می‌شوند.

رتینوئیدها

رتینوئیدها دسته‌ای از داروها هستند، که از ویتامین A ساخته شده‌اند. از این محصولات برای تسکین پوست آسیب دیده در آفتاب، کاهش علائم پیری و درمان آکنه استفاده می‌شود. این نوع محصولات از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و باعث تولید کلاژن می‌شوند.

از جمله رتینوئیدهای موضعی می‌توان به مواد زیر اشاره کرد.

  • رتینول
  • آداپالن
  • آلیترتینوئین
  • ترتینوئین
  • بکساروتن
  • تازاروتن

غلظت رتینوئیدها متفاوت است. ممکن است، برخی گزینه‌ها برای شما نتیجه‌بخش نباشد و برخی بسیار قوی عمل کند. به همین دلیل قبل از استفاده باید با متخصص پوست مشاوره داشته و در مورد روش لایه برداری پوست از او سوال کنید.


۳. لایه برداری پوست با دستگاه

در این روش از دستگاهی با چرخش سریع برای حذف لایه سطحی پوست استفاده می‌شود. پس از لایه برداری، پوستی که دوباره ایجاد می‌شود، صاف‌تر و نرم‌تر خواهد بود. لایه برداری با دستگاه به نسبت دو روش فیزیکی و شیمیایی قوی‌تر بوده و باید توسط متخصص مجرب انجام شود. در این حالت عیوب پوستی مثل زخم‌های مربوط به آکنه، زخم‌های جراحی، لکه‌های پیری و چین و چروک بهبود پیدا می‌کند. این روش خود با چند تکنیک مختلف انجام می‌شود.

درم ابریژن

برای انجام این روش پزشک یک دستگاه کوچک دارای موتور را با فشار ثابت و ملایم روی پوست حرکت می‌دهد. نوک دستگاه روی پوست حالت سایش ایجاد کرده و لایه‌های خارجی پوست را از بین می‌برد. با توجه به نوع پوست و میزان لایه برداری این روش بین چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. اگر جای زخم داشته یا پوست تحت درمان نیاز به لایه برداری زیادی داشته باشد، از این روش بیش از یک مرحله استفاده می‌شود.

پس از درم ابریژن پوست تحت درمان با یک پانسمان مرطوب و غیرچسبنده پوشانده می‌شود. ممکن است، پزشک داروهای مسکن تجویز کند. پس از درمان پوست قرمز و متورم می‌شود. کمی احساس درد طبیعی بوده و با شروع بهبودی پوسته پوسته شدن اتفاق می‌افتد.

از درم ابریژن برای بهبود زخم‌های آکنه، علائم آبله و زخم‌های ناشی از تصادف یا بیماری استفاده می‌شود. این روش بیشتر برای افرادی که پوست روشن دارند، مناسب است. در افراد با پوست تیره ممکن است، باعث ایجاد زخم یا تغییر رنگ شود.

درم ابریژن چیست؟
درم ابریژن روش لایه برداری با دستگاه محسوب می‌شود و نسبتا تهاجمی است.

میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن دستگاهی روی پوست قرار گرفته و کریستال‌های ریزی روی پوست اسپری می‌شوند. با حرکت دستگاه در این حالت لایه خارجی پوست به آرامی از بین می‌رود. این روش به نسبت روش درم ابریژن تهاجم کمتری دارد و نیازی به بی‌حسی قبل از درمان نیست.

میکرودرم ابریژن در انواع رنگ پوست نتیجه‌بخش است. این روش باعث تغییرپوست یا ایجاد زخم نمی‌شود. میکرودرم ابریژن برای مشکلات شدید پوستی مثل زخم، اسکار عمیق و چین و چروک مناسب نیست.

هیدرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن روشی غیرتهاجمی بوده که هم برای لایه برداری و هم برای پاکسازی استفاده می‌شود. در نتیجه پوستی جوان‌تر، شاداب‌تر و سالم‌تر خواهید داشت. برای انجام هیدرودرم ابریژن ابتدا از یک سرم برای لایه برداری استفاده می‌شود. این سرم ملایم حاوی سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید است. پس از لایه برداری پوسته پوسته شدن اتفاق نمی‌افتد.

پس از لایه برداری متخصص از یک دستگاه مکش برای پاکسازی استفاده می‌کند. با مرطوب‌کننده پوست را تغذیه می‌کند. در مرحله آخر سطح پوست با آنتی اکسیدان و پپتید اشباع شده و درخشندگی پوست به حداکثر می‌رسد. این روش بدون درد است. زیرا از سوزن یا ابزار سایشی استفاده نمی‌شود. هیدرودرم ابریژن خطوط ظریف و چین و چروک، آکنه، منافذ بزرگ و چربی بیش از حد پوست را برطرف می‌کند.


لایه برداری پوست با لیزر

لیزر درمانی و لایه برداری پوست باعث رفع چین و چروک، لک پوستی و آکنه می‌شود. پرتوهای کوتاه و متمرکز انرژی لیزر لایه‌های سطحی پوست را از بین برده و ناهمواری پوست را برطرف می‌کند. به این روش لیزابریژن نیز گفته می‌شود. اگر در اطراف چشم، دهان و پیشانی چین و چروک داشته یا بعد از انجام لیفت صورت به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید، استفاده از لیزر برای لایه برداری بسیار مناسب است.

استفاده از این روش برای پوست‌های تیره توصیه نمی‌شود. این تکنینک همچنین برای رفع ترک‌های پوستی مناسب نیست. به همین دلیل حتما پیش از انجام لیزر با پزشک مشورت کرده و از مناسب بودن این روش مطمئن شوید.

انواع روش لایه برداری پوستلایه برداری عمیق پوست در منزل
لایه برداری فیزیکی پوستلایه برداری با جو دوسر
لایه برداری شیمیایی پوستلایه برداری با قند
لایه برداری پوست با دستگاهلایه برداری پوست صورت با نمک
—–لایه برداری پوست با جوش شیرین
انواع روش‌های لایه‌برداری پوست در منزل و با دستگاه

لایه برداری پوست در خانه ممکن است؟

برای لایه برداری عمیق پوست در منزل لایه بردارهای طبیعی زیادی وجود دارد. این لایه بردارها از نوع لایه بردارهای فیزیکی هستند. در ادامه چند ماسک برای لایه برداری به شما معرفی می‌کنیم. این گونه لایه بردارها با ایجاد سایش روی پوست سلول‌های مرده را حذف می‌کنند.

  • لایه برداری با جو دوسر: چربی و جوش‌های صورت را کاهش داده و باکتری‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند.
  • لایه برداری با قند: بافت خشن قند آن را به یک لایه بردار فیزیکی مناسب تبدیل کرده است. برخی از قندها مانند نیشکر علاوه بر سایش پوست دارای اسید گلیکولیک نیز می‌باشند.
  • لایه برداری پوست صورت با نمک: نمک نیز روی پوست صورت سایش ایجاد می‌کند. می‌توان برای تاثیر بیشتر نمک را با سایر مواد قبلی ترکیب کرد. برای حفظ رطوبت پوست نمک را با روغن مخلوط کنید. انواع روغن بادام شیرین، روغن زیتون یا روغن انگور برای این روش مناسب است. در این صورت یک ماسک ارزان قیمت برای لایه برداری خانگی درست می‌کنید.
  • لایه برداری پوست با جوش شیرین: یک ماسک موثر برای لایه برداری استفاده از جوش شیرین است. برای تهیه این ماسک باید جوش شیرین را با آب ترکیب کرده و ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

انواع پوست برای لایه برداری

برای انتخاب تکنیک لایه برداری مناسب باید حتما با نوع پوست خود آشنا باشید. دکتر پوست باتجربه و حرفه‌ای قبل از بررسی نوع پوست روشی پیشنهاد نمی‌کند. در صورتی که با توجه به نوع پوست تکنیک مناسب انتخاب شود، خطر تحریک پوست به حداقل رسیده و به شما در رسیدن به بهترین نتیجه کمک می‌کند.

لایه برداری پوست چرب

پوست‌های چرب معمولا براق به نظر می‌رسند. این افراد در اکثر اوقات روی پوست خود چربی را احساس می‌کنند. افراد با پوست چرب معمولا می‌توانند از لایه برداری های شیمیایی و فیزیکی قوی استفاده کنند. اسکراب‌های موجود در فروشگاه‌ها برای این نوع پوست بسیار مناسب هستند.


لایه برداری پوست خشک

پوست خشک معمولا پوسته پوسته شده و خشن است. برای لایه برداری این نوع پوست‌ها آلفاهیدروکسی اسیدها بهترین گزینه هستند. موادی مانند گلیکولیک اسید می‌توانند لایه سطحی پوست را بشکنند. در این صورت استفاده از مرطوب‌کننده نتیجه بهتری داشته و سلول‌های پوستی جدید به طور موثرتری هیدراته می‌شوند.


لایه برداری پوست جوش‌دار

اگر مستعد جوش هستید یا آکنه خفیف تا متوسط دارید، باید به دنبال محصولات حاوی رتینوئید، سالیسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید باشید.


لایه بردار پوست حساس

اگر پوست شما پس از استفاده از محصولات جدید تحریک شده و دچار سوزش می‌شود، نوع پوست حساس است. لایه برداری با بتاهیدروکسی اسیدها معمولا به نسبت دیگر روش‌های شیمیایی و فیزیکی حساسیت کمتری ایجاد می‌کند. در برخی موارد پوست حساس نشان دهنده بیماری زمینه‌ای است. اگر مشکلات پوستی مانند اگزما یا روزاسه دارید، بهتر است قبل از مصرف هرنوع محصول لایه برداری با متخصص مشورت کنید.


لایه بردار پوست معمولی

پوست معمولی شفاف بوده و به راحتی تحریک نمی‌شود. بسیاری از افرادی که دارای پوست معمولی هستند، می‌‎توانند از روش‌های مختلف لایه برداری بدون هیچ‌گونه عوارضی استفاده کنند. در واقع انتخاب روش لایه برداری در این گونه پوست‌ها به ترجیح شخص بستگی دارد.


لایه برداری پوست ترکیبی

پوست مختلط ترکیبی از پوست چرب و خشک است. در این حالت باید روی هر ناحیه پوست جداگانه تمرکز کرده و از محصولات مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال ممکن است، یک روز از لایه بردار شیمیایی یا اسکراب در ناحیه چرب و روز دیگر از آلفاهیدروکسی اسید در سطح پایین برای قسمت خشک استفاده شود.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با پاکسازی و لایه برداری هستی؟

با دکتر مشورت کن

لایه برداری نواحی مختلف صورت و بدن

در تمامی روش‌های لایه برداری پوست باید به ناحیه مورد نظر توجه کنید. به عنوان مثال پوست صورت حساس بوده و لایه بردارهای قوی می‌توانند باعث تحریک،قرمزی و خارش پوست این ناحیه شوند. اگر در مورد کاربرد لایه بردار در ناحیه مورد نظرتان مطمئن نیستید، حتما با متخصص پوست مشاوره‌ای داشته باشید. در دکترتو امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود داشته و می‌توانید تمامی سوالات خود را از پزشک بپرسید.

لایه برداری پوست صورت

نوع لایه بردار مورد استفاده در صورت به نوع پوست بستگی دارد. برای استفاده از لایه بردارهای فیزیکی باید اسکراب را به آرامی با انگشت روی پوست بمالید. حرکت انگشت باید کوچک و دایره‌ای باشد. پس از آن صورت را با آب ولرم بشویید.

لایه بردارهای شیمیایی حالت مایع داشته و باید با استفاده از پد پنبه‌ای روی پوست صورت مالش دهید. حتما برای استفاده از لایه بردارهای شیمیایی با متخصص مشورت کنید تا بهترین نوع لایه بردار را برای شما پیشنهاد دهد.


لایه برداری کف پا

یکی از لایه بردارهای قدیمی برای کف پا استفاده از سنگ‌پا می‌باشد. سنگ‌پا به دلیل زبری باعث حذف سلول‌های مرده پوست شده و گردش خون را تحریک می‌کند. از اسکراب‌های مخصوص لایه برداری پوست بدن نیز می‌توان برای کف پا استفاده کرد.


لایه برداری پوست دست

ساده‌ترین راه برای لایه برداری پوست دست استفاده از اسفنج‌های مخصوص یا دستکش لایه‌برداری است. این نوع لایه بردارها گردش خون را تقویت کرده و سلول‌های پوستی جدید را جایگزین می‌کند. محصولات اسکراب بدن را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

اسکراب بدن
محصولات اسکراب بدن در حذف سلول‌های مرده دست بسیار تاثیرگذار است.

لایه برداری ناحیه تناسلی (بیکینی)

برای لایه برداری خط بیکینی و ناحیه تناسلی می‌توان از لیف یا محصولات اسکراب بدن استفاده کرد. بهتر است، لایه برداری این ناحیه را زیر دوش آب گرم انجام دهید، تا ابتدا پوست نرم شود. اسکراب را به آرامی بمالید و کمی بعد شستشو دهید.


لایه برداری پوست آقایان

پوست آقایان نسبت به خانم‌ها دارای حساسیت کمتری بوده و احتمال تحریک آن در روش‌های مختلف کمتر است. به همین دلیل روش‌های ذکر شده برای پوست آقایان نیز مناسب بوده و نتیجه‌بخش خواهد بود. معمولا آقایان روتین‌های مربوط به پوست را به طور جدی دنبال نمی‌کنند. در جلسه مشاوره با متخصص پوست حتما به دستورالعمل‌ها دقت کرده و ترمیم‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های لازم را پس از لایه برداری استفاده کنید.


لایه برداری چه عوارضی دارد؟

برخی از لایه بردارها می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. معمولا عارضه جانبی لایه بردارها شامل قرمزی وخارش است. با مصرف آنتی هیستامین می‌توان به بهبود وضعیت پوست کمک کرد. اما در صورتی که واکنش آلرژیک شدید باشد و علائم زیر بروز کند، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

  • تنگی نفس
  • تورم زبان، گلو یا صورت
  • احساس فشار در ریه‌ها
  • درد در قفسه سینه.

در صورت واکنش به لایه بردار چه کنیم؟

در صورت احساس ناراحتی محصول را با آب (هم‌دمای اتاق) و پاک‌کننده ملایم بشویید. تا زمانی که احساس سوزش دارید، باید از مصرف لوازم آرایشی و سایر محصولات خودداری کنید. مصرف آنتی هیستامین می‌تواند به رفع قرمزی و خارش پوست کمک کند.


آیا امکان لایه برداری برای پوست آفتاب سوخته وجود دارد؟

افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند، بهتر است از روش‌های مختلف لایه برداری استفاده نکنند. زیرا آفتاب سوختگی باعث حساسیت بالای پوست می‌شود. روش‌های لایه برداری پوست صورت با دستگاه برای این افراد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و متخصص در این شرایط لایه برداری انجام نمی‌دهد. سایر روش‌ها نیز ممکن است، قرمزی، خارش یا زخم روی پوست ایجاد کنند.


چه زمانی برای لایه برداری پوست مناسب است؟

استفاده از لایه بردار به ترجیح شخصی و برنامه روزانه شما بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید، صبح‌ها پوست شما شفافیت خود را از دست می‌دهد، لایه برداری قبل از شروع روز می‌تواند مفید باشد. از طرفی لایه برداری در شب باعث پاک شدن تمامی محصولات آرایشی از روی پوست می‌شود.

اگر بیماری پوستی دارید و از دارو استفاده می‌کنید، باید بین زمان مصرف دارو و لایه برداری فاصله بگذارید. در صورت وجود زخم باز به هیچ وجه لایه برداری نکنید.

همین الان بهترین دکتر برای آبرسانی پوست رو پیدا کن

لایه برداری پوست چند بار در هفته مناسب است؟

اگر پوست شما چرب است، می‎توانید هر زمان که نیاز دارید، از لایه بردار استفاده کنید. می‌توان هر روز، یک روز در میان یا با فواصل بیشتر لایه برداری کرد. برای سایر انواع پوست لایه برداری در خانه یک یا دوبار در هفته کافی است.


آیا می‌توان لایه بردار مخصوص بدن را برای صورت و بالعکس استفاده کرد؟

اسکراب‌ها و محصولات لایه بردار مخصوص بدن نباید برای صورت استفاده شود. این محصولات تهاجمی تر بوده و لایه برداری شدیدتری دارند. پوست صورت نسبت به پوست دست و پاها حساس‌تر بوده و استفاده از محصولات مخصوص بدن باعث تحریک و سوزش پوست صورت می‌شود.

استفاده از لایه بردار صورت برای بدن عوارضی ندارد و آسیبی به پوست وارد نمی‌کند. اما به دلیل ضعیف بودن فرمول آن احتمالا نتیجه موثری به دنبال نخواهد داشت.


چه روغنی برای لایه برداری پوست مناسب است؟

برای استفاده از روغن روی پوست به ویژه پوست‌های حساس حتما مقداری از آن را تست کنید. برخی از روغن‌ها ممکن است، باعث سوزش یا ایجاد جوش شوند. بهترین روغن‌ها برای لایه برداری عبارتند از:

  • روغن جوجوبا
  • روغن دانه انگور
  • روغن آفتابگردان
  • روغن بادام

پوست‌های مستعد آکنه نباید از روغن نارگیل استفاده کنند. بهتر است، از روغنی استفاده شود، که حاوی اسانس نیست. هرگز از روغن‌های معدنی یا روغن بچه برای پوست صورت استفاده نکنید.


آیا لایه برداری پوست را سفید می‌کند؟

لایه برداری با حذف سلول‌های مرده و جایگزینی سلول‌های جدید باعث بهبود وضعیت پوست می‌شود. در صورتی که به طور مداوم از لایه بردار استفاده شود، کلاژن‌سازی تقویت شده و پوست درخشان می‌شود. با رفع لک‌ها و علائم پیری پوست روشن‌تر می‌شود.

چگونه بهترین متخصص پوست را برای لایه برداری پوست پیدا کنیم؟

اگر قصد لایه برداری با دستگاه را دارید، حتما به دنبال بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی باشید. این روش نسبت به دیگر روش‌های لایه برداری تهاجمی بوده و قوی‌تر است. به همین دلیل اگر پزشک با نوع پوست شما و نحوه لایه برداری آشنایی نداشته باشد، می‌تواند عوارض شدیدی روی پوست ایجاد کند.

برای انتخاب بهترین متخصص پوست به تجربه پزشک و مجوزهای او دقت کنید. بررسی نظرات بیماران قبلی در صفحات مجازی متخصص می‌تواند در انتخاب به شما کمک کند.

در صورتی که قصد لایه برداری پوست خود را دارید، می‌توانید به لیست متخصصان پوست در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. می‌توانید برای استفاده از انواع لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی نظر پزشک را جویا شده و احتمال عوارض ناشی از آن را پایین بیاورید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن