میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد میکرونیدلینگ و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

میکرونیدلینگ روشی موثر در جوانسازی پوست و رفع جای جوش و آکنه است. از این روش برای رفع ترک پوستی و کاهش ریزش موی سر و ابرو استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

میکرونیدلینگ چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های زیبایی است، که احتمالا اسم آن را در کلینیک‌های زیبایی زیاد شنیده‌اید. اگر به دنبال برطرف کردن مشکلات پوستی خود با حداقل تهاجم هستید، این درمان برای شما بسیار مناسب است. در صورتی که لک‌های پوستی شما با روش‌های خانگی و لایه‌برداری از بین نرفته است، درمان با این روش گزینه ایده‌آلی است.

اگر قصد انجام میکرونیدلینگ را دارید، بهتر است با چند پزشک متخصص پوست مو و زیبایی مشاوره داشته باشید. سوالات و نگرانی‌های خود را با پزشک مطرح کنید. پزشک شما را از عوارض میکرونیدلینگ و کاربرد آن آگاه می‌کند. در این صورت راحت‌تر می‌توان بهترین روش جوانسازی پوست را پیدا کرد.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یک متد زیبایی است، که برای جوانسازی پوست کاربرد دارد. در این روش از سوزن‌های کوچک استریل استفاده می‌شود. زخم‌های کوچک روی پوست باعث تولید بیشتر کلاژن و الاستین شده و وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد. به این روش، درمان القایی کلاژن نیز گفته می‌شود. اما اکثر افراد آن را به نام میکرونیدلینگ می‌شناسند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

نحوه انجام میکرونیدلینگ

در این روش پس از آماده‌سازی پوست برای میکرونیدلینگ برش‌های کوچک روی پوست ایجاد شده  و با آسیب جزئی کلاژن‌سازی در لایه‌های پوست تحریک می‌شود. متخصص برای انجام این درمان از وسیله‌ای شبیه قلم استفاده می‌کند. این وسیله خراش‌های کوچکی در لایه‌های پوست ایجاد کرده و باعث درمان پوست می‌شود. اندازه سوزن‌های این دستگاه به قدری کوچک است، که احتمالا پس از پایان کار متوجه زخم‌ها نمی‌شوید.

قبل از شروع کار متخصص روی پوست از بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند. برای بی‌حسی کامل باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کرد. انجام این درمان از ۱۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در این روش تخصص و مهارت پزشک بسیار مهم است. متخصص باید قلم دستگاه را طوری روی پوست قرار دهد، که تمامی قسمت‌ها به طور یکنواخت کلاژن‌سازی کنند. به همین دلیل حتما باید با چند پزشک مشاوره داشته و مطمئن شوید، آموزش میکرونیدلینگ با مدرک را گذرانده‌اند. در این صورت بهترین متخصص پوست را پیدا می‌کنید.


دستگاه میکرونیدلینگ

امروزه ۲ نوع دستگاه میکرونیدلینگ در دسترس است. طی سال‌های متمادی این دستگاه‌ها پیشرفت کرده‌اند. سر این دستگاه دارای تعداد زیادی سوزن است، که با حرکت بر روی صورت به داخل لایه‌های پوست نفوذ می‌کنند. با ورود سوزن میکرونیدلینگ به مرور پوست سفت شده و منافذ آن بسته می‌شود. هرچه آسیب پوستی شدیدتر باشد، باید در تعداد جلسات بیشتری از این دستگاه استفاده کرد.

این دستگاه باعث لایه برداری نشده و ضخامت پوست هیچ تغییری نمی‌کند. در این روش از مواد مصنوعی استفاده نمی‌شود. تنها سوزن‌های دستگاه هستند، که تغییر را ایجاد می‌کنند.

۱. دستگاه درمارولر

درمارولرها دستگاه‌های دستی با تعداد زیادی میکرونیدل کوچک هستند. در سر این دستگاه غلتک استوانه‌ای قرار گرفته و مستقیما روی پوست کشیده می‌شود. به این نوع دستگاه غلتک درما یا غلتک سوزنی نیز گفته می‌شود. معمولا درمارولرهای باکیفیت دارای ۱۹۲ سوزن هستند. جنس این سوزن‌ها از فولاد ضدزنگ است.

مشکل اصلی در این نوع دستگاه‌ها این است، که طول سوزن ثابت  و غیر متغیر است. طول سوزن در ایجاد نتیجه مطلوب بسیار موثر است. در این نوع دستگاه باید از قبل طول سوزن را تشخیص داده و غلتک مناسب را خریداری کرد. دستگاه‌های خانگی از این نوع هستند.

درمارولر روشی در میکرونیدلینگ
درمارولر روشی در میکرونیدلینگ محسوب شده و با غلتک باعث ایجاد زخم روی پوست می‌شود.

۲. دستگاه درماپن

این روش جایگزین مناسبی برای دستگاه درمارولر است. درماپن یک دستگاه الکتریکی شبیه قلم است. موتور الکتریکی در دستگاه باعث حرکت مداوم سوزن به سمت بالا و پایین می‌شود. دستگاه‌های باکیفیت بالا مانند NeedlingPen X-tra CONTROL می‌توانند با سرعت‌های مختلف کار کنند. با استفاده از این دستگاه می‌توان تا ۱۸۰۰۰ ضربه در دقیقه انجام داد. مزیت دیگر این دستگاه به نسبت دستگاه درمارولر این است، که سوزن‌ها به صورت عمودی وارد پوست شده و می‌توان دقیق‌تر با آن کار کرد.

ترکیب این درمان با سرم‌های موسوم به مزو بسیار پرطرفدار است. کوکتل میکرونیدلینگ معمولا حاوی اسید هیالورونیک و ویتامین C هستند. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در پوست وجود داشته و برای بدن هیچ ضرری ندارد.

۳. دستگاه آر اف میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ رادیو فرکانسی که به آر اف میکرونیدلینگ نیز معروف است، یکی از انواع فرعی درمان با این روش است. در این روش سوزن مخصوص به صورت الکتریکی وارد پوست شده و پس از نفوذ به لایه‌های سطحی پوست پالس حرارتی در این لایه‌ها ایجاد می‌شود. امروزه این روش بسیار محبوب شده است و متخصصان برای تاثیر بهتر از آن استفاده می‌کنند.


۴. روش میکرونیدلینگ BB Glow

این درمان روشی فرعی در درمان میکرونیدلینگ کلاسیک محسوب می‌شود. طی این درمان فوندانسیون مزو با کمک سوزن‌های دستگاه وارد لایه‌های پوست می‌شود. این فوندانسیون در واقع رنگ‌های گیاهی بوده که پوست را شفاف کرده و رنگ آن را تغییر می‌دهد. به همین دلیل به این روش کرم پودر دائم نیز گفته می‌شود. در این حالت سوزن وارد لایه‌های عمیق‌تر پوست شده و حدود ۰.۵ تا ۲.۵ میلی‌متر نفوذ می‌کند.

انواع ناحیه درمان با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی درمانی بوده که در نواحی مختلف صورت و بدن استفاده می‌شود. هرچه مشکلات پوستی شخص کمتر باشد طول سوزن کوتاه‌تر شده و ممکن است، متخصص از دستگاه دارای غلطک استفاده کند. متخصص پس از بررسی و معاینه ناحیه مورد نظر بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌دهد.

اینفوگرافی میکرونیدلینگ مناطق مختلف بدن
اینفوگرافی میکرونیدلینگ مناطق مختلف بدن

۱.  میکرونیدلینگ صورت

بیشترین کاربرد این روش برای جوانسازی صورت است. به همین دلیل اولین سوال افراد در رابطه با این درمان این است، که میکرونیدلینگ صورت چیست؟ غلتک سوزنی بر روی پوست صورت کشیده شده و با تولید کلاژن وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد. میکرونیدلینگ برای لک صورت نیز کاربرد دارد. لک‌های پوستی به مرور کمرنگ شده و سطح پوست یکدست می‌شود. عمق نفوذ سوزن‌ها معمولا حدود ۰.۵ میلی‌متر است. با وارد شدن سوزن به ناحیه درم می‌توان خطوط خنده را تا حدودی رفع کرد.

عکس بعد از درمان میکرونیدلینگ صورت
عکس بعد از درمان میکرونیدلینگ صورت را مشاهده می‌کنید.

۲. میکرونیدلینگ ابرو

افرادی که ابروهای کم‌پشت دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. این درمان باعث رشد ابروها و رویش مجدد آن‌ها می‌شود.

۳. میکرونیدلینگ موی سر

این روش برای افرادی که موهای نازک و ضعیف دارند، گزینه مناسبی است. میکروسوزن‌ها باعث تحریک رشد مو و گردش خون می‌شوند. این درمان تاثیر مثبتی بر قدرت ساختار مو دارد.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با میکرونیدلینگ هستی؟

با دکتر مشورت کن

۴. میکرونیدلینگ برای جای جوش

برای رفع جای جوش نیز این درمان کاربرد دارد. میکرونیدلینگ برای اسکار موثر بوده و پس از چند جلسه درمان آن‌ها را رفع می‌کند. در صورتی که سوزن‌ها به لایه‌های عمیق پوست وارد شوند، میکرونیدلینگ برای منافذ باز پوست بسیار موثر بوده و این منافذ را تا حدودی می‌بندد. پزشک با توجه به میزان جای جوش و عمق منافذ در مورد تعداد جلسات درمان و عمق سوزن‌ها تصمیم می‌گیرد.

۵. میکرونیدلینگ پلک

استفاده از این درمان در ناحیه پلک باعث رفع چین و چروک و روشن شدن این ناحیه می‌شود. افرادی که جراحی بلفاروپلاستی انجام داده‌اند، برای از بین رفتن جای بخیه می‌توانند از این روش استفاده کنند. در ناحیه پلک به دلیل حساس بودن پوست عمق ورود سوزن‌ها باید کم باشد.

۶. میکرونیدلینگ پیشانی

با وارد شدن سوزن‌ها به لایه درم خطوط افقی روی پیشانی تا حدودی رفع می‌شود. این سوزن‌ها تا عمق ۱ تا ۳ میلی‌متر در عمق پوست هم نفوذ می‌کنند. در این حالت چین و چروک‌های عمیق نیز ترمیم می‌شوند.

۷. میکرونیدلینگ زانو

پوست بیشتر افراد در ناحیه زانو دچار تیرگی می‌شود. با این روش کلاژن‌سازی فعال شده و رنگ پوست تغییر می‌کند.

۸.میکرونیدلینگ سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم به دلایل مختلفی مانند وراثت، کم خوابی، کم خونی یا مالش بیش از حد ایجاد می‌شود. با سوزن و ایجاد زخم‌های جزئی در این ناحیه می‌توان تولید کلاژن را افزایش داد.

نکات مهم قبل از میکرونیدلینگ

قبل از انجام این روش حتما در جلسه مشاوره سوابق پزشکی و اطلاعات داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. برخی موارد می‌تواند مانع از انجام این درمان شود. به عنوان مثال موارد زیر نشان می‌دهد، که شما کاندید مناسبی نیستید.

  • باردار هستید.
  • بیماری‌های پوستی خاصی مانند پسوریازیس یا اگزما دارید.
  • زخم‌های باز دارید.
  • اخیرا پرتودرمانی داشته‌اید.
  • سابقه زخم‌های پوستی دارید.

همچنین استفاده از برخی داروها در زمان درمان باید متوقف شود. داروهای رقیق‌کننده خون مانند ایبوپروفن و آسپرین باعث افزایش خونریزی شده و در بهبود مشکل ایجاد می‌کنند. بنابراین باید حداقل ۳ هفته قبل درمان از مصرف این داروها و داروهای درمان آکنه خودداری کرد.


مراقبت‌های پوست بعد از میکرونیدلینگ

این روش مانند روش‌های جراحی زیبایی تهاجمی نیست. بنابراین دوره نقاهت میکرونیدلینگ کوتاه است. بیشتر افراد پس از انجام این روش زیبایی می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازند. ممکن است، در چند روز اول کمی سوزش و قرمزی در پوست احساس کنید. این واکنش کاملا طبیعی بوده و به دلیل آسیب جزئی به پوست ایجاد می‌شود.

برخی افراد در چند روز اول به دلیل وجود قرمزی پوست به محل کار نمی‌روند. اما انجام کارهای روزانه هیچ مشکلی در درمان ایجاد نمی‌کند. از آن‌جایی که پوست نسبت به نور آفتاب حساس می‌شود، استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری است. نتایج این روش طی چند هفته بعد از درمان مشاهده می‌شود. زیرا کلاژن‌سازی به مرور انجام شده و پوست را بهبود می‌بخشد.

برای حفظ نتایج پزشک چندین جلسه درمان را توصیه می‌کند. تعداد جلسات به شرایط پوست و میزان تغییرات لازم بستگی دارد. همچنین ممکن است، متخصص پس از درمان برای نتیجه بهتر از روش‌های ترکیبی نیز استفاده کند.


معایب و عوارض میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ مانند تمامی روش‌های زیبایی بدون جراحی عوارض جزئی دارد. اما این روش را می‌توان بی‌خطر دانست. شایع‌ترین عارضه جانبی تحریک جزئی پوست بلافاصله بعد از درمان است. ممکن است، تا چند روز قرمزی روی پوست مشاهده کنید. عوارض میکرونیدلینگ صورت ممکن است شدیدتر شود. این عوارض عبارتند از:

قبل از شروع درمان باید بدانید، نتایج این روش سریعا قابل مشاهده نیست و نیاز به صبر دارد. پس از چند جلسه درمان به مرور نتایج دیده می‌شود. در این روش معمولا خونریزی وجود ندارد. اما اگر متخصص برای درمان، لایه‌های عمیق پوست را هدف قرار دهد، احتمال دارد خونریزی و کبودی مشاهده کنید. احتمال عفونت در صورت سالم بودن بدن در این درمان پایین است. اما لازم است، شرایط کلینیک و وضعیت بهداشت در آن محیط را بررسی کنید. اگر تجهیزات به خوبی تمیز نشوند، میکروب وارد لایه‌های پوست شده و ایجاد عفونت می‌کند.

همین الان بهترین دکتر برای رفع لک‌های پوستی رو پیدا کن

مزایای میکرونیدلینگ چیست؟

این روش کاربردهای زیادی داشته و در نواحی مختلف از آن استفاده می‌شود. این درمان برای افرادی که پوست تیره دارند، بهتر عمل می‌کند. این مورد برای افراد با پوست تیره یک مزیت است. زیرا در روش درمان با لیزر افراد با پوست تیره کمتر جواب می‌گیرند. هزینه آن از برخی روش‌های زیبایی مانند درمان با لیزر پایین‌تر است. از این روش می‌توان در درمان موارد زیر استفاده کرد.

  • میکرونیدلینگ برای جای سوختگی
  • آکنه
  • ریزش مو (آلوپسی)
  • لکه‌های تیره روی پوست (هایپرپیگمانتاسیون)
  • منافذ بزرگ
  • ترک پوستی (میکررونیدلینگ برای ترک شکم نیز کاربرد دارد.)
  • خطوط ریز و چین و چروک
مزایای میکرونیدلینگ چیست؟
از این روش برای درمان جای جوش و کلاژن‌سازی پوست استفاده می‌شود.

هزینه میکرونیدلینگ چقدر است؟

هزینه میکرونیدلینگ به نسبت ابعاد مورد نیاز برای درمان و تجربه پزشک تعیین می‌شود. به عنوان مثال قیمت میکرونیدلینگ صورت با زیر چشم متفاوت است. به همین دلیل بهتر است، در جلسه مشاوره پس از مشخص شدن ناحیه درمان قیمت را از پزشک بپرسید. این روش درمانی نیست، که در یک جلسه انجام شود. تعداد جلسات در قیمت میکرونیدلینگ تاثیرگذار است.

علاوه بر این قیمت دستگاه میکرونیدلینگ و موقعیت کلینیک زیبایی می‌تواند قیمت را تا حدودی تغییر دهد. هرچه دستگاه جدیدتر و دارای قابلیت‌های بیشتری باشد، هزینه‌ها بالاتر می‌رود. هزینه دستگاه درماپن از دستگاه درمارولر بیشتر می‌باشد. از آن‌جایی که میکرونیدلینگ یک روش زیبایی محسوب می‌شود، هزینه آن را نمی‌توان از طریق بیمه پرداخت کرد. بیمه درمانی تنها هزینه روش‌های درمانی با توصیه پزشک را می‌پردازد.

قیمت میکرونیدلینگ در سال ۱۴۰۲ بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان است.

مزایای میکرونیدلینگمعایب و عوارض میکرونیدلینگ
آکنهخونریزی
ریزش مو (آلوپسی)لایه‌برداری پوست و پوسته پوسته شدن
لکه‌های تیره روی پوست (هایپرپیگمانتاسیون)عفونت
منافذ بزرگکبودی
مزایا و معایب میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ خانگی

میکرونیدلینگ‌ خانگی غلتک‌هایی هستند، که با ایجاد زخم روی پوست به درمان مشکلات پوستی کمک می‌کنند. میکرونیدلینگ یک روش حرفه‌ای بوده که باید در مطب پزشک دارای مجوز انجام شود. برخی افراد برای کاهش هزینه‌ها از رول‌های خانگی برای درمان استفاده می‌کنند. برخلاف دستگاه‌های حرفه‌ای با این غلتک‌ها پوست به خوبی تحریک نمی‌شود.

اگر چه روش میکرونیدلینگ در خانه درد بسیار کمتری دارد، اما در جوانسازی پوست خیلی موثر نیست. در بهترین حالت ممکن است، پوست کمی روشن شود. اگر به دنبال نتایج چشمگیر و طولانی‌مدت هستید، بهتر است، از روش‌های درمانی حرفه‌ای در کلینیک استفاده کنید.

حتما این نکته را در نظر داشته باشید، که اگر آکنه فعال دارید، روش خانگی و استفاده از غلتک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا رول دستگاه باعث پخش شدن باکتری‌ها در کل صورت شده و وضعیت پوست بدتر می‌شود.

انجام میکرونیدلینگ در خانه
انجام میکرونیدلینگ در خانه تاثیر کمتری داشته و کمی پوست را روشن می‌کند.

کرم ترمیم کننده بعد از میکرونیدلینگ

استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده پوست پس از انجام درمان می‌تواند مفید باشد. یکی از کرم‌های بسیار تاثیرگذار کرم سیکالفیت بعد از میکرونیدلینگ است. پس از درمان با ایجاد زخم روی پوست کرم راحت‌تر به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و تاثیر آن بیشتر می‌شود. حتما پیش از استفاده از کرم نظر پزشک متخصص را پرسیده و سپس آن را استفاده کنید.

میکرونیدلینگ برای چه افرادی مناسب است؟

با استفاده از این روش می‌توان بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کرد. بیشتر افراد برای درمان مشکلات زیر از میکرونیدلینگ استفاده می‌کنند.

  • رفع جای جوش
  • از بین بردن لکه‌های ناشی از آفتاب
  • از بین بردن لکه‌های پیری
  • رفع خطوط ریز و چین و چروک
  • برطرف کردن منافذ بزرگ
  • از بین بردن انواع زخم‌ها
  • کاهش خاصیت ارتجاعی پوست
  • برطرف کردن رنگ ناهموار پوست
  • کاهش ریزش مو و حل مشکلات پوست سر

از این درمان علاوه بر برطرف کردن مشکلات پوستی صورت می‌توان برای از بین بردن ترک پوستی در نواحی مختلف بدن مثل ران و شکم استفاده کرد. در صورتی که همراه با این درمان از روش تزریق ژل نیز استفاده شود، تاثیر آن بسیار بهتر خواهد بود.


آیا امکان میکرونیدلینگ بعد از بوتاکس وجود دارد؟

به هیچ وجه نباید بلافاصله پس از بوتاکس از روش میکرونیدلینگ استفاده کرد. حتما باید حداقل به مدت ۲ هفته صبر کنید. متخصص پس از بررسی نتایج بوتاکس در مورد ادامه درمان با میکرونیدلینگ تصمیم می‌گیرد.


آیا امکان میکرونیدلینگ در حاملگی وجود دارد؟

انجام کلیه روش‌های زیبایی در دوره حاملگی توصیه نمی‌شود. حتما در جلسه مشاوره با پزشک شرایط خود را به دکتر پوست توضیح داده و در مورد انجام روش‌های زیبایی سوال کنید. اما به طور کلی به دلیل عدم بررسی تاثیر این متدها بر روی جنین بهترین راه خودداری از میکرونیدلینگ است.


میکرونیدلینگ را هر چند وقت یک بار باید انجام داد؟

بسته به ناحیه مورد نظر این روش حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. معمولا متخصص ۴ تا ۶ جلسه درمان را توصیه می‌کند. این تعداد جلسات تقریبا با فاصله یک ماه از هم باید انجام شود.

میکرونیدلینگ با درمارولر
میکرونیدلینگ نیاز به تکرار جلسات داشته و باید ماهی یک بار تکرار شود.

پانچ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

روش پانچ به نسبت این روش جدیدتر بوده و برای درمان اسکار و جای جوش استفاده می‌شود. در روش پانچ اسکار به وسیله کاتر مخصوص بریده شده و برداشته می‌شود. محل زخم را می‌توان با چسب مخصوص بخیه زد. در صورتی که جای جوش بزرگ باشد، از پوست پشت گوش برای پوشاندن زخم استفاده می‌کنند. روش پانچ به نسبت روش میکرونیدلینگ نتایج بسیار بهتری داشته و در درمان جای جوش موثرتر است.

چگونه بهترین پزشک متخصص زیبایی را برای میکرونیدلینگ پیدا کنیم؟

برای انتخاب بهترین دکتر متخصص پوست مو و زیبایی باید به تجربه پزشک و نوع دستگاه میکرونیدلینگ در کلینیک دقت کنید. متخصص پوست باید مجوزهای لازم را داشته و برای انجام روش‌های مختلف زیبایی آموزش دیده باشد. تجربه پزشک در روش‌های مختلف زیبایی باعث می‌شود، بهترین روش درمان را برای شما انتخاب کند.

علاوه بر تجربه پزشک باید امکانات کلینیک و وضعیت بهداشت را بررسی کنید. در صورتی که در کلینیک بهداشت به خوبی رعایت نشود، احتمال عفونت بعد از درمان بالا می‌رود.

در جلسه مشاوره از پزشک بخواهید، عکس قبل و بعد مراجعه ‎کنندگان خود را نشان دهد. دیدن نمونه کارهای قبلی در انتخاب بهترین متخصص به شما کمک می‌کند.

اگر قصد انجام میکرونیدلینگ و روش‌های دیگر زیبایی پوست را دارید، می‌توانید به لیست متخصصان زیبایی در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر امکان تعیین وقت می‌توانید از مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان استفاده کنید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(2.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن