جراحی پلک (بلفاروپلاستی) درمانی مناسب برای رفع افتادگی پلک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جراحی پلک چگونه و توسط چه پزشکی انجام می شود؟ قبل و بعد از جراحی پلک چه مواردی را باید رعایت کرد؟ لیفت پلک چیست؟ درمان افتادگی پلک چیست؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
جراحی پلک (بلفاروپلاستی) درمانی مناسب برای رفع افتادگی پلک است؟

پیری و هزار دردسر! قطعا شما نیز به با گذشت زمان به چین و چروک های صورتتان حساس می شوید و برای رفع آن ها از روش های مختلف جوانسازی پوست استفاده می کنید. در بین مشکلات پوستی، افتادگی پلک یکی از شایعترین شکایات افراد است. البته که افتادگی پلک تنها به دلیل سن رخ نمی دهد. اما به هر دلیلی، لیفت پلک (بلفاروپلاستی) یا جراحی پلک این روزها یکی از پرمخاطبترین عمل های زیبایی است.

اگر فکر می کنید که به بلفاروپلاستی نیاز دارید یا به دنبال مزایا و خطرات این روش هستید این مطلب را تا انتها بخوانید. ذکر این نکته نیز واجب است که قبل از انجام هر گونه عمل زیبایی چشم مانند بلفاروپلاستی، باید با چشم پزشک و دکتر زیبایی مشورت کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین چشم پزشک در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

جراحی پلک چیست؟

جراحی پلک، بلفاروپلاستی یا لیفت پلک، به معنای برداشتن بافت های اضافی اطراف چشم شامل پوست، عضلات و چربی است. بلفاروپلاستی (جراحی پلک) ممکن است شامل جراحی پلک بالایی، جراحی پلک پایینی یا هر دو باشد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

افتادگی پلک چگونه اتفاق می افتد؟

با افزایش سن، پوست به طور طبیعی کلاژن را از دست می دهد. کلاژن پروتئینی که پوست را صاف نگه می دارد. با از دست دادن کلاژن، خطوط ظریف و چین و چروک ها برجسته تر می شوند. نواحی پلک و ابرو بیشتر در معرض ایجاد چین و چروک هستند که علت آن، نازک بودن پوست اطراف چشم در مقایسه با سایر نواحی صورت است.

با افزایش سن، پوست به تدریج قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. از دست رفتن قابلیت ارتجاعی به همراه کشش مداوم نیروی جاذبه، باعث جمع شدن پوست اضافی در پلک های بالا و پایین می شوند. علاوه بر این، عضلات حمایت کننده از پلک ها نیز ضعیف می شوند. در نتیجه، افتادگی پلک ایجاد می شود.

ممکن است چربی اضافی در بالا و پایین پلک ها نیز جمع شود و باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک های بالایی و پایینی می شود.

گاهی نیز در زیر پلک های پایینی کیسه های چربی ایجاد می شوند و زیر چشم، ایجاد توده و پف می کند.

افتادگی پلک چه تاثیراتی بر چهره دارد؟

افتادگی پوست اطراف چشم و پلک ها، علاوه بر پیرتر نشان دادن چهره ی شما، می تواند باعث کاهش دید و کاهش بینایی شود. چین اضافی پوست پلک می تواند روی مژه ها آویزان شود و مانع دید شود. بلفاروپلاستی می تواند این اختلالات بینایی را کاهش داده یا از بین ببرد و همچنین باعث شود چشمان شما جوان تر و شاداب تر به نظر برسند.

لازم است بدانید که جراحی لیفت پلک (بلفاروپلاستی)، تنها بافت اضافی پلک را حذف می کند و تاثیری روی چین و چروک اطراف چشم ندارد.

بلفاروپلاستی بدون جراحی

در حالی که گزینه های جراحی برای درمان افتادگی پلک در دسترس هستند، درمان غیر جراحی که به عنوان بلفاروپلاستی غیر جراحی نیز شناخته می شود، در حال افزایش است. در این روش از فیلر، بوتاکس، PRP، لیزر یا پلکسر، تزریق چربی و غیره استفاده می شود .

لیفت پلک بدون جراحی، راه حل دائمی نیست. برای پایداری نتایج، باید روش های درمانی را تکرار کنید.

برای انجام بلفاروپلاستی غیر جراحی باید با جراح پلاستیک مشورت کنید.

جراحی پلک پایینی
لازم است بدانید که جراحی لیفت پلک (بلفاروپلاستی)، تنها بافت اضافی پلک را حذف می کند و تاثیری روی چین و چروک اطراف چشم ندارد.

در چه صورتی باید بلفاروپلاستی (جراحی پلک) انجام داد؟

افرادی که سن آن ها بیشتر از ۳۵ سال است یا افرادی که افتادگی پلک در خانواده ی آن ها ارثی است، بیشترین کاندیداهای انجام جراحی پلک هستند. جراحی پلک با اهداف زیر انجام می شود:

  • درمان افتادگی پوست پلک ها
  • حذف چربی اضافی که به شکل پف در زیر چشم تجمع پیدا می کند
  • صاف شدن چین و چروک های ظریف در پلک های بالا یا پایین
  • کمک به بهبود بینایی زیرا در برخی مواقع، افتادگی پلک می تواند میدان بینایی را مختل کند
  • زیبایی صورت و چشم ها.

نمی‌دونی چجوری افتادگی پلک رو درمان کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

جراحی پلک توسط چه متخصصی انجام می شود؟

جراحی پلک توسط پزشکان زیر انجام می شود:

مراحل جراحی پلک
جراحی پلک معمولا کمتر از ۲ ساعت طول می کشد. اگر تصمیم دارید هر دو پلک را جراحی کنید، جراح پلاستیک کار خود را با جراحی پلک بالایی شروع می کند.

جراحی پلک چگونه انجام می شود؟

جراحی پلک معمولا کمتر از ۲ ساعت طول می کشد. اگر تصمیم دارید هر دو پلک را جراحی کنید، جراح پلاستیک  کار خود را با جراحی پلک بالایی شروع می کند.

جراحی پلک بالایی، با ایجاد برش در اطراف چین طبیعی پلک ایجاد می شود. این کار به جراح اجازه می دهد تا بافت چربی و پوست اضافی را با تیغ جراحی جدا کند، مجددا لبه های پوست را تنظیم کرده و زخم را بخیه کند.

جراحی پلک پایینی، با ایجاد برش در زیر مژه ها (۱ تا ۲ میلی متر) آغاز می شود. پوست و بافت چربی اضافی برداشته می شود. گاهی نیز هیچ پوستی برداشته نمی شود. این موضوع به میزان بافت چربی موجود در زیر چشم بستگی دارد. خط برش بعد از مدت کوتاهی کمرنگ می شود.

منظور از عمل پلک با کمک لیزر، استفاده از دستگاه کوتری برای برش پوست، برداشتن بافت اضافی و بند آوردن خونریزی در عروق کوچکی است که هنگام جراحی دچار خونریزی می شوند. میزان از دست دادن خون در این روش بسیار کم است.

برخی پزشکان در هنگام عمل، برای جلوگیری از خشکی چشم، از پمادهای چشمی استفاده می کنند که این موضوع می تواند منجر به تاری موقت چشم در برخی افراد شود. 

در دکترتو می‌توانید با بهترین جراح پلاستیک در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

اقدامات لازم قبل از انجام بلفاروپلاستیاقدامات بعد از جراحی پلک (بلفاروپلاستی)
با جراح خود مشورت کنید.هر ۱ ساعت به مدت ۱۰ دقیقه، کیسه‌ی یخ را روی چشم خود قرار دهید.
جراح عضلات چشم و بینایی معاینه خواهد کرد.از قطره‌های چشمی یا پمادهای تجویز شده استفاده کنید.
قبل از انجام بلفاروپلاستی، از زوایای مختلف از چشمان شما عکس گرفته می شود.بهتر است برای اولین شب بعد از بازگشت از جراحی بلفاروپلاستی به منزل، کسی در کنار شما بماند.
آزمایش خون (مانند شمارش کامل سلول‌های خونی) و نوار قلب.به مدت ۲ هفته از شنا، غوطه وری در وان آب گرم، باغبانی و تماس خاک و غبار با چشم خودداری کنید.
برخی از اقدامات لازم قبل و بعد از انجام بلفاروپلاستی

اقدامات لازم قبل از انجام بلفاروپلاستی

  • قبل از تعیین زمان بلفاروپلاستی، با جراح خود مشورت کنید و درباره ی اهداف و انتظارات جراحی، ابتلا به بیماری های پزشکی، سابقه ی جراحی های قبلی و داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید.
  • جراح، چشم ها و پلک های شما را از نظر میزان شل بودن پوست، مقدار افتادگی پوست، میزان چربی زیر پوست، عضلات چشم و بینایی معاینه خواهد کرد.
  • قبل از انجام بلفاروپلاستی، از زوایای مختلف از چشمان شما عکس گرفته می شود. این عکس ها به برنامه ریزی برای جراحی، ارزیابی اثرات جراحی و میزان تغییرات چهره ی شما بعد از جراحی کمک می کند.
  • گاهی قبل از انجام بلفاروپلاستی لازم است آزمایشاتی انجام شود مانند: آزمایش خون (مانند شمارش کامل سلول های خونی) و نوار قلب.
  • باید از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، وارفارین یا هر داروی ضد التهابی یا رقیق کننده ی خون تا ۵ روز قبل از جراحی خودداری کنید. زیرا این داروها می توانند باعث خونریزی شوند.
  • برای جلوگیری از عوارض احتمالی بلفاروپلاستی، در صورت استفاده از داروهای گیاهی و ویتامین ها، به پزشک یا جراح خود اطلاع دهید.
  • حداقل به مدت ۲ هفته قبل از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنید. سیگار کشیدن می تواند قطر رگ های خونی را کاهش دهد. این موضوع می تواند توانایی بدن برای رساندن خون و اکسیژن به قسمت های مختلف بدن از جمله پلک را کاهش دهد و در نتیجه روند بهبودی کند می شود و خطر عفونت افزایش می یابد.

برای جراحی پلک چشم به دکتر متخصص مراجعه کن!

بعد از جراحی پلک (بلفاروپلاستی) چکار کنیم؟

بسیاری از افراد به دنبال بهبود سریعتر بلفاروپلاستی هستند. اگر می خواهید سریعتر خوب شوید، می توانید این کارها را انجام دهید:

کاهش تورم

  • کبودی و تورم ناشی از بلفاروپلاستی، معمولا طی ۱۰ تا ۱۴ روز فروکش می کند. از بین رفتن جای زخم های ناشی از جراحی پلک (بلفاروپلاستی) ممکن است ماه ها طول بکشد.
  • طی ۴۸ ساعت بعد از جراحی بلفاروپلاستی، هر ۱ ساعت به مدت ۱۰ دقیقه، کیسه ی یخ را روی چشم خود قرار دهید. روزهای بعد، ۴ تا ۵ بار در طول روز از کیسه های یخ روی چشم خود استفاده کنید. این کار به کاهش تورم و کبودی کمک می کند. ۲ هفته بعد از جراحی پلک، اکثر کبودی و تورم برطرف می شود.
  • از قطره های چشمی یا پمادهای تجویز شده استفاده کنید. برای استفاده از پماد یا قطره های چشمی، سر خود را به عقب خم کنید و پلک پایینی خود را با یک انگشت به پایین بکشید. قطره را داخل پلک پایینی بیندازید. چشم خود را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ببندید تا قطره یا پماد به اطراف حرکت کند. نوک تیوپ پماد یا قطره نباید با مژه ها یا هر سطح دیگری تماس پیدا کند.

استراحت کافی

  • بهتر است بعد از جراحی بلفاروپلاستی، شخصی را برای رانندگی و رساندن شما به منزل، همراه داشته باشید.
  • بهتر است برای اولین شب بعد از بازگشت از جراحی بلفاروپلاستی به منزل، کسی در کنار شما بماند.
  • به مدت ۱ هفته از انجام کارهای سنگین، کارهایی که باعث ایجاد فشار می شوند، وزنه برداری و شنا خودداری کنید.
  • به مدت ۱ هفته از انجام فعالیت های ورزشی سنگین مانند تمرین های هوازی، دوچرخه سواری، وزنه برداری یا آهسته دویدن خودداری کنید. بیشتر افراد طی ۷ تا ۱۰ روز پس از بلفاروپلاستی، به فعالیت های عادی خود برمی گردند.
  • به مدت ۲ هفته از شنا، غوطه وری در وان آب گرم، باغبانی و تماس خاک و غبار با چشم خودداری کنید.
  • به چشمان خود فشار نیاورید. حداقل ۱ هفته پس از بلفاروپلاستی از نگاه کردن به کتاب، گوشی تلفن و تلویزیون خودداری کنید. این فعالیت ها باعث خشکی چشم می شوند. اگر می خواهید بهبودی خود را تسریع کنید باید از انجام آن ها اجتناب کنید.
  • تا ۱ هفته از مالیدن چشم خودداری کنید. پلک های خود را به آرامی تمیز کنید.
  • تا چند روز بعد از جراحی، هنگام خواب سر را در سطحی بلندتر از سطح بدن قرار دهید. خوابیدن در حالی که سر ۴۵ درجه بالاتر و روی چندین بالش قرار دارد، می تواند به کاهش تورم کمک کند.
  • توصیه می شو تا ۴ هفته به پهلو نخوابید.

به چشمان خود فشار نیاورید. حداقل ۱ هفته پس از بلفاروپلاستی از نگاه کردن به کتاب، گوشی تلفن و تلویزیون خودداری کنید.

اینفوگرافی مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی
اینفوگرافی مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

اجتناب از لوازم آرایشی

  • به مدت ۱۰ روز پس از جراحی موهای خود را رنگ یا کراتینه یا فر و … نکنید.
  • در طی هفته ی اول بعد از جراحی، بهتر است از تماس آب، صابون، شامپو، اسپری مو و لوسیون اصلاح با چشم خودداری کنید.
  • اگر از لنزهای چشمی تماسی استفاده می کنید، توصیه می شود تا حدود ۲ هفته بعد از جراحی از آن ها استفاده نکنید.
  • برای محافظت از پوست پلک ها در برابر آفتاب و باد، از عینک آفتابی تیره استفاده کنید.
  • محافظت در برابر آفتاب ضروری است. مراقبت از پوست ظریف پلک در برابر نور آفتاب شدید، می تواند در بهبود جای زخم کمک کند. هنگامی که در فضای باز هستید، برای محافظت از پوست و حفظ نتایج جراحی، از ضد آفتاب مخصوص دور چشم با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید.
  • تا زمان بهبود محل برش، روی چشم یا اطراف چشم را آرایش نکنید.

دوری از سیگار

  • سیگار نکشید. حداقل تا ۲ هفته از استعمال سیگار خودداری کنید.

عدم استفاده از برخی داروها

  • برای حدود ۱ هفته از مصرف آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و سایر داروها یا مکمل های گیاهی که ممکن است خونریزی را افزایش دهند، خودداری کنید. در صورت نیاز، از استامینوفن برای کنترل درد استفاده کنید.

کشیدن بخیه

  • پس از چند روز (۵ روز تا ۱ هفته)، به مطب پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد. بعضی اوقات از بخیه هایی استفاده می شود که نیازی به کشیدن ندارند و خودشان جذب می شوند.
رفع افتادگی پلک با بلفاروپلاستی
پس از چند روز (۵ روز تا ۱ هفته)، به مطب پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد. بعضی اوقات از بخیه هایی استفاده می شود که نیازی به کشیدن ندارند و خودشان جذب می شوند.

خطرات و عوارض احتمالی بلفاروپلاستی

به دلیل پیچیدگی و ماهیت پیچیده ی آناتومی پلک، بلفاروپلاستی عوارضی دارد. علاوه بر ارزیابی دقیق قبل از عمل و برنامه ریزی دقیق جراحی، مدیریت عوارض نیز مهم است. برخی از عوارض احتمالی بلفاروپلاستی شامل موارد زیر است:

  • کبودی سطحی و هماتوم (کبودی یکی از عوارض مورد انتظار بلفاروپلاستی است)
  • تورم چشم ها
  • عدم تقارن پلک ها (شایع ترین عارضه است)
  • تغییر در احساس یا بی حسی مژه ها
  • خشکی چشم
  • خارش چشم
  • حساسیت به نور شدید از جمله نور خورشید
  • چرخش پلک پایین به سمت بیرون
  • افتادگی پلک پایین (که معمولا موقتی است)
  • مشکل در بستن چشم ها (برداشتن بیش از حد پوست که باعث باز ماندن پلک در هنگام بستن چشم می شود)
  • تغییر موقتی یا دائمی در بینایی (دوبینی، تاری دید به طور موقت یا به ندرت کاهش بینایی)
  • عفونت و خونریزی
  • باقی ماندن جای زخم
  • آسیب به عضلات چشم (که باعث افتادگی پلک می شود)
  • آسیب به قرنیه و ملتحمه و سایر ساختارهای چشم
  • تغییر رنگ پوست
  • نیاز به جراحی ترمیمی
  • واکنش به بیهوشی یا بی حسی موضعی.

برای انجام عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی حتما به پزشک معتبر رجوع کنید، زیرا جراحی بد می تواند عواقب غیرقابل برگشتی داشته باشد.

بعد از عمل بلفاروپلاستی در چه صورت لازم است با پزشک تماس بگیرید؟

در صورت مشاهده موارد زیر بلافاصله به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه ی سینه
  • ضربان قلب غیرطبیعی (آریتمی)
  • درد شدید چشمی 
  • مشکلات بینایی
  • قرمزی و التهاب شدید در اطراف محل برش
  • تب
  • خروج ترشحات زرد یا سبز از محل برش
  • خونریزی غیر قابل کنترل با اعمال فشار
  • بعد از عمل جراحی افتادگی پلک، ممکن است در هنگام خواب متوجه شوید که پلک های شما کاملا بسته نمی شود. در صورت بروز این مسئله، به پزشک خود اطلاع دهید. در این شرایط، استفاده از قطره یا ژل در چشم به حفظ رطوبت چشم کمک می کند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین چشم پزشک در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه افرادی نمی توانند جراحی پلک انجام دهند؟

توصیه می شود افراد زیر بلفاروپلاستی انجام ندهند و انجام آن با نظر پزشک باشد:

  • افراد مبتلا به یک بیماری کنترل نشده مانند دیابت
  • خشکی چشم
  • سابقه ی انجام جراحی های قبلی روی چشم
  • ابتلا به یک بیماری التهابی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس
  • انتظارات غیر واقعی از عمل جراحی.

پرسش‌های متداول

در برخی افراد، نتایج جراحی پلک ممکن است ۵ تا ۱۵ سال پایدار بماند. اما در برخی دیگر، افتادگی پلک ها ممکن است دوباره عود کنند.

بیشتر بیمه های درمانی به دلیل اینکه بلفاروپلاستی جزو عمل های زیبایی محسوب می شود، هزینه ی آن را پوشش نمی دهند. با این حال، اگر دلیل پزشکی (نه زیبایی) برای آن وجود داشته باشد، ممکن است بیمه های درمانی، هزینه ی این عمل جراحی را پوشش دهند.

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، معمولا به صورت سرپایی و در مطب پزشک  یا مرکز جراحی سرپایی انجام می شود و برای کاهش درد از بی حسی موضعی استفاده می شود. با توجه به عوارض داروهای بیهوشی برای افراد به خصوص افراد با سن بالا، بیشتر سعی می شود در بلفاروپلاستی از بی حسی موضعی استفاده شود.

علاوه بر مطب پزشک، جراحی پلک در اتاق عمل و به روش نیمه بیهوشی، نیز انجام می شود. در این روش، علاوه بر اینکه اطراف پلک توسط جراح بی حس می شود، متخصص بیهوشی نیز داروهای ضد درد و آرامبخش را از طریق ورید، به بیمار تزریق می کند تا درد و استرس بیمار کاهش یابد. انتخاب نوع عمل به آستانه ی تحمل درد بیمار بستگی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن