افتادگی پلک، معضلی در زیبایی چهره

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۱. افتادگی پلک ممکن است به دلیل افزایش سن، ژنتیک یا بیماری خاصی ایجاد شود. ۲. بهترین راه درمان این عارضه عمل جراحی افتادگی پلک است. ۳. گاهی ممکن است روش‌هایی مانند جراحی چشم یا تزریق بوتاکس باعث بروز این عارضه شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

افتادگی پلک چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

افتادگی پلک یکی از مشکلاتی است روی چهره تاثیر زیادی داشته و حالت چشم‌ها را خواب‌آلود نشان می‌دهد. اگر شما هم دچار افتادگی پلک هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم علت این عارضه چیست؟ چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ آیا می‌توان بدون جراحی آن را درمان کرد؟ بعد از عمل چشم احتمال افتادگی وجود دارد یا نه؟

اگر تصمیم دارید افتادگی پلک خود را درمان کنید و برای انجام این عمل به دنبال فوق تخصص چشم پزشک یا دکتر پوست و مو یا جراح پلاستیک هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.  

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک به حالتی گفته می‌شود که پلک بالا به سمت پایین افتاده و حتی ممکن است روی چشم را بگیرد. این عارضه دو حالت دارد. افتادگی گاهی نشانه اختلالی به نام پتوز است. در این شرایط پلک حالت نیمه‌باز دیده می‌شود. اگر پوست یا ماهیچه پلک شل شده باشد، به آن درماتوکالازیس می‌گویند که معمولا با افزایش سن شاهد این نوع افتادگی هستیم.

علل مختلفی باعث بروز این مشکل شده و معمولا با افزایش سن افتادگی بیشتر می‌شود. افراد معمولا به دلیل تاثیر افتادگی در زیبایی اقدام به درمان آن می‌کنند. اما گاهی این افتادگی می‌تواند مردمک چشم را بپوشاند و در بینایی تاثیر منفی داشته باشد. در این شرایط درمان تنها جنبه زیبایی نداشته و باید برای افزایش بینایی انجام شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

علائم افتادگی پلک چیست؟

علامت اصلی این عارضه این است که یک یا هر دو پلک بالا به سمت پایین قرار می‌گیرند. در برخی افراد می‌تواند تاثیراتی در بینایی ایجاد کند. در برخی دیگر به‌سختی قابل تشخیص است.

افرادی که دچار این عارضه هستند، معمولا ظاهری خسته یا خواب‌آلود دارند. در افتادگی شدید ممکن است چشم به‌شدت خشک یا دچار آبریزش شود.


علت افتادگی پلک چیست؟

شل شدن پوست پلک و افتادگی آن علل مختلفی دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن افزایش سن و شل شدن پوست در ناحیه اطراف چشم است. اما گاهی ممکن است این عارضه به دلیل بروز یک بیماری خاص ایجاد شود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دلایل افتادگی پلک را شرح می‌دهیم.

۱. بالارفتن سن

عضله بالابر وظیفه بالا نگه‌داشتن پلک را برعهده دارد. با افزایش سن پوست و بافت اطراف ضعیف شده و پلک دچار افتادگی می‌شود. معمولا افتادگی که به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شود، نیاز به درمان ندارد. اما گاهی ممکن است این عارضه در بینایی تاثیر داشته یا چهره را خسته نشان دهد. معمولا این عارضه در افراد مسن از نوع درماتوکالازیس است که به معنای افتادگی و شل شدن پوست و ماهیچه در پلک است.

افزایش سن از علل اصلی پایین افتادن پلک‌ها
افزایش سن از علل اصلی پایین افتادن پلک‌ها است. در این شرایط می‌توان با جراحی مشکل را برطرف کرد.

۲. آسیب‌دیدگی پلک

گاهی ممکن است یک تصادف یا عادت غلط باعث آسیب به پلک بالا شود. ضربه به چشم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. همچنین افرادی که برای سال‌های زیادی از لنز استفاده می‌کنند یا چشم‌های خود را زیاد مالش می‌دهند، ممکن است دچار این عارضه شوند. اگر افتادگی پلک به‌مرور بهتر نشد یا با گذشت زمان بدتر شد، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. متخصص بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای پیداکردن بهترین چشم‌پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.  


۳. جراحی چشم

گاهی ممکن است جراحی چشم باعث بروز این عارضه شود. جراحی‌هایی مانند لیزیک، گلوکوم یا جراحی آب مروارید این خطر را به دنبال دارند. ممکن است در حین جراحی ابزاری که چشم را باز نگه می‌دارند، باعث کشیدگی و آسیب عضله چشم شوند. البته جراحی باعث تورم پلک هم می‌شود. در این شرایط افتادگی موقت بوده و پس از مدتی خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. اگر با گذشت ۶ ماه از جراحی چشم این عارضه برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.


۴. سکته مغزی

سکته به دلیل مسدود شدن و ترکیدن یک رگ می‌تواند منجر به افتادگی یک طرف صورت شود. در افرادی که سکته کرده‌اند، معمولا افتادگی پلک دیده می‌شود. مراقب اولین علائم سکته مانند بی‌حسی، ضعف، مشکل در صحبت‌کردن یا راه‌رفتن باشید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان اقدامات اورژانسی دریافت کنید.

سکته مغزی علت افتادگی پلک
سکته به دلیل مسدود شدن و ترکیدن یک رگ می‌تواند منجر به افتادگی یک طرف صورت شود. در افرادی که سکته کرده‌اند، معمولا افتادگی پلک دیده می‌شود.

۵. دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی چشمی می‌تواند باعث افتادگی پلک شود. این بیماری عضلات چشم و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیستروفی عضلانی از بدو تولد ایجاد می‌شود. اما گاهی ممکن است علائم آن تا ۴۰ سالگی هم ظاهر نشوند. در این شرایط ممکن است هر دو پلک یا فقط یک پلک درگیر بیماری شود.


۶. میاستنی گراویس

میاستنی گراویس نوعی بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه ارتباط بین اعصاب و ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند. در نتیجه پلک، صورت، فک و گلو تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرند. پتوز در بیماران مبتلا به میاستنی گراویس در شب یا زمان خستگی بدتر می‌شود.  


۷. افتادگی مادرزادی

برخی نوزادان در بدو تولد با این عارضه متولد می‌شوند. ممکن است یک یا هر دو پلک نوزاد دچار افتادگی باشد. در این نوزادان ماهیچه‌ای که پلک را بالا نگه می‌دارد، به‌درستی کار نمی‌کند. به این اختلال پتوز می‌گویند. این کودکان دید کمتری دارند و برای دید بهتر مجبور هستند سر خود را به عقب خم کنند. در نتیجه این عارضه می‌تواند باعث تنبلی چشم کودک شود.


۸. ژنتیک

یکی از دلایل اصلی افتادگی پلک‌ها ژنتیک است. برخی افراد به‌صورت ارثی دچار این مشکل هستند. معمولا در این شرایط افتادگی مشکلی ایجاد نمی‌کند. گاهی ممکن است با افزایش سن این افتادگی بیشتر شده و در بینایی تاثیر داشته باشد. معمولا این افراد تنها به دلیل زیبایی عمل جراحی انجام می‌دهند.

پتوز یا افتادگی پلک در کودکان
در برخی کودکان از بدو تولد پلک‌ها افتاده است. به این حالت پتوز می‌گویند و ممکن است باعث تنبلی چشم شود.

عوامل خطر افتادگی پلک چیست؟

گاهی ممکن است شرایط پزشکی یا بیماری خاصی باعث بروز این عارضه شود. از جمله:

  • شرایط پزشکی: گاهی ممکن است پلک افتاده نشانه بیماری زمینه‌ای باشد. به‌خصوص اگر هر دو پلک دچار این مشکل شده باشند. اگر فقط یک پلک افتاده باشد، می‌تواند نشانه آسیب عصبی یا گل‌مژه باشد. لیزیک یا عمل جراحی آب مروارید نیز می‌توانند باعث پتوز شوند.
  • بیماری جدی: گاهی ممکن است افتادگی نشانه مسئله جدی‌تری مانند سکته مغزی، تومور مغزی و سرطان اعصاب یا ماهیچه‌ها باشد. برخی از اختلالات عصبی مانند میاستنی گراویس نیز می‌توانند روی اعصاب و ماهیچه‌های چشم تاثیر بگذارند.

برای رفع افتادگی پلک، کدام روش بهتر است؟

همین حالا مشاوره بگیر!


رفع افتادگی پلک چشم

برای رفع افتادگی پلک بالا معمولا بهترین گزینه جراحی است. البته پزشک توصیه می‌کند تا زمانی که این عارضه در بینایی تاثیری ندارد، از انجام درمان خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال در کودکان مبتلا به پتوز معمولا جراحی پیشنهاد نمی‌شود. تنها باید هر چند وقت یک‌بار چشم‌ها معاینه شوند تا احتمال تنبلی چشم یا آمبلیوپی بررسی شود.

اگر به دنبال رفع افتادگی پلک بالا به طور دائمی هستید، بهترین راه عمل جراحی است. برای انتخاب بهترین روش درمان می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص چشم مشاوره داشته باشید.

درمان افتادگی پلک

قبل از درمان افتادگی پلک پزشک باید معاینات لازم را انجام دهد. معمولا اگر این عارضه به دلیل افزایش سن ایجاد شده باشد یا شخص به طور ژنتیکی آن را داشته باشد، روش درمانی پیشنهاد نمی‌شود. زیرا در این شرایط افتادگی پلک تهدیدی برای سلامتی نیست و درمان تنها جنبه زیبایی دارد. اما اگر علت بروز این عارضه بیماری زمینه‌ای باشد، آن بیماری باید درمان شود.

معمولا برای درمان این عارضه پزشک یکی از روش‌های زیر را پیشنهاد می‌دهد. درصورتی‌که شخص بخواهد تنها برای زیبایی بیشتر افتادگی را از بین ببرد، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کند تا از میان روش‌های مختلف زیبایی بهترین روش تعیین شود. اما اگر برای افزایش بینایی قصد جراحی دارید، باید با متخصص چشم مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با چشم‌پزشک مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی تعیین کنید.

در این اینفوگرافی با انواع روش‌های درمان افتادگی پلک که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم، آشنا می‌شوید:

اینفوگرافی روش‌های درمان افتادگی پلک
اینفوگرافی روش‌های درمان افتادگی پلک

۱. جراحی افتادگی پلک

بهترین راه درمان این عارضه جراحی افتادگی پلک است. افرادی که دچار افتادگی و شلی پوست در این ناحیه هستند، باید عمل بلفاروپلاستی انجام دهند. در این جراحی پوست اضافی بالای پلک برداشته می‌شود و چشم‌ها حالت بهتری می‌گیرند. این جراحی نوعی عمل زیبایی چشم است که به ظاهر بهتر چشم کمک می‌کند.

اما اگر شخص از بدو تولد یا در سنین بالا دچار پتوز شده باشد، عمل جراحی پتوز انجام می‌شود. در این جراحی عضله بالارونده پلک سفت می‌شود. در نتیجه پلک به سمت بالا می‌رود. اگر کودکی دچار پتوز باشد، ممکن است دکتر چشم پزشک برای جلوگیری از تنبلی چشم این جراحی را پیشنهاد دهد.

جراحی افتادگی پلک
در این تصویر می‌توانید تفاوت عکس قبل و بعد جراحی افتادگی پلک را مشاهده کنید.

۲. رفع افتادگی پلک با لیزر

یکی از روش‌های جدید برای درمان این عارضه عمل بلفاروپلاستی با لیزر است. در این روش خونریزی کمتر بوده و دوره نقاهت کوتاه‌تر می‌شود. لیزر جای زخم بسیار کمی ایجاد می‌کند و به همین دلیل امروزه بیشتر افراد تمایل دارند برای عمل زیبایی چشم از روش لیزر استفاده کنند.


۳. قطره چشم برای رفع افتادگی پلک

قطره چشم در رفع این مشکل تاثیری ندارد. پزشک برای افرادی که دچار پتوز هستند، ممکن است قبل از گزینه جراحی از قطره چشم استفاده کند. زیرا در این افراد به چشم‌ها فشار وارد شده و ممکن است دچار خشکی شدید شوند. به‌خصوص در کودکان مبتلا به پتوز معاینات منظم و استفاده از قطره چشم و عینک توصیه می‌شود.

اگر به دلیل تزریق بوتاکس شخص دچار این عارضه شده باشد، از قطره لوپیدین برای کاهش اثر بوتاکس استفاده می‌شود. این قطره باعث انقباض پلک‌ها شده و کمک می‌کند، سریع‌تر به بهبودی برسد.


۴. درمان افتادگی پلک با پلکسر

در افرادی که به دلیل شل بودن پوست و ماهیچه این عارضه ایجاد می‌شود، می‌توان از روش پلکسر استفاده کرد. این روش بدون جراحی بوده و با ایجاد جرقه و از بین رفتن بخش‌های اضافی پوست، پلک بالا کشیده می‌شود. پزشک باتوجه‌به میزان افتادگی پوست در این ناحیه تصمیم می‌گیرد که پلسکر در چند جلسه انجام شود.


۵. تزریق بوتاکس

بوتاکس در واقع سم بوتولونیوم است که باعث سفت شدن پوست و کاهش چین و چروک می‌شود. اگر به دلیل افزایش سن یا ژنتیک دچار این مشکل هستید و پوست این ناحیه شل شده است، می‌توانید با تزریق بوتاکس تا حدودی مشکل را برطرف کنید. البته دقت داشته باشید برای تزریق بوتاکس باید به متخصص پوست و مو حرفه‌ای و باتجربه مراجعه کنید. در غیر این صورت ممکن است سم بوتولونیوم باعث فلج شدن عضله بالابرنده پلک شود. برای پیدا کردن بهترین متخصص پوست و مو می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

قیمت تزریق بوتاکس افتادگی پلک در سال ۱۴۰۲ بین ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است.

با تزریق بوتاکس، چند سال جوان‌تر شو!

۶. تزریق فیلر

اگر دچار افتادگی در پلک بالا و پایین هستید، می‌توانید از فیلر استفاده کنید. در این روش پرکننده‌های مخصوصی زیر پوست تزریق می‌شود تا چین‌وچروک و گودی اطراف چشم را برطرف کند. فیلر بیشتر برای رفع تیرگی و ورم چشم استفاده می‌شود. در این روش نمی‌توان پلک بالا را به سمت بالا برد.


۷. نوار چسب مخصوص افتادگی پلک

چسب پلک جز روش‌های پزشکی نبوده و برای آرایش از آن استفاده می‌شود. این چسب‌ها بسیار کوچک بوده و بالای پلک قرار می‌گیرند تا پوست این ناحیه را به سمت بالا بکشند. چسب پلک به‌هیچ‌وجه روی پوست دیده نمی‌شود و با استفاده از کرم‌پودر می‌توان آن را کاملا مخفی کرد. اگر از انجام روش‌های پزشکی برای رفع افتادگی پلکتان می‌ترسید، می‌توانید در مواقع ضروری از این چسب استفاده کنید.

انواع روش‌های رفع افتادگی پلکقیمت
نوار چسب مخصوص افتادگی پلکحدود ۱۰۰ هزار تومان
تزریق فیلربین ۱ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان
جراحی افتادگی پلکبین ۶ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان و بیشتر
تزریق بوتاکسبین ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان
انواع روش‌های رفع افتادگی پلک و قیمت‌ آنها در سال ۱۴۰۲

۸. درمان افتادگی پلک بدون جراحی

روش‌های غیر جراحی که در کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شوند، کمک می‌کنند تا چهره جوان‌تری داشته باشید. روش‌هایی مانند تزریق فیلر یا بوتاکس جز روش‌هایی هستند که علاوه بر رفع چین‌وچروک افتادگی پلک را تا حدودی برطرف می‌کنند. روش‌های بدون جراحی موقت بوده و باید هرچند وقت یک‌بار آنها را تمدید کنید.

 تزریق بوتاکس و فیلر موقت
روش‌های بدون جراحی مانند تزریق بوتاکس و فیلر موقت هستند که هر چند ماه نیاز به تمدید دارند.

۹. طب سوزنی برای افتادگی پلک

برخی افراد معتقدند طب سوزنی می‌تواند تاثیر خوبی در رفع افتادگی پلک داشته باشد. حدودا با ۱۰ جلسه طب سوزنی در ناحیه پلک می‌توان به کاهش چین‌وچروک، ازبین‌بردن لکه‌های پیری و رفع این مشکل کمک کرد.


درمان خانگی افتادگی پلک

روش‌های مختلفی برای درمان افتادگی پلک و همچنین رفع تیرگی اطراف چشم در خانه پیشنهاد می‌شود. اما باید بدانید این روش‌ها نمی‌توانند تغییرات چشمگیری در این ناحیه ایجاد کنند. اگر به دنبال تغییرات زیادی در چشم‌های خود هستید، باید از روش‌های پزشکی مانند جراحی، لیزر یا تزریق بوتاکس استفاده کنید. برخی از روش‌های ساده رفع افتادگی پلک در خانه به‌صورت زیر هستند.

۱. درمان افتادگی پلک با چای بابونه

برای بهبود بلفاریت می‌توان از کیسه چای بابونه استفاده کرد. چای بابونه چشم را مرطوب کرده و روغن غلیظ اطراف مژه‌ها را از بین می‌برد. با گذاشتن کیسه چای بابونه روی چشم‌ها می‌توان به رفع تیرگی و پف چشم هم کمک کرد.

۲. روغن زنجبیل برای افتادگی پلک

برای درمان این عارضه در خانه می‌توان از روغن زنجبیل استفاده کرد. این روغن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد لک و ضد تورم دارد. علاوه بر مالیدن روغن زنجبیل به اطراف چشم می‌توانید این ماده غذایی را در رژیم خود قرار دهید.

۳. درمان با ماست و آلوئه‌ورا

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به کاهش افتادگی پلک کمک کند، استفاده از ماسک ماست و آلوئه‌ورا است. چهار قاشق ماست، چهار قاشق ژل آلوئه‌ورا، دو قاشق بلغور و مقداری خیار رنده شده را با هم مخلوط کنید. این خمیر را ۲۰ دقیقه روی پلک قرار دهید.

برای درمان افتادگی پلک در طب سنتی می‌توانید از چای کیسه‌ای بابونه، روغن رنجبیل، و یا ماسک ماست و آلوئه‌ورا استفاده کنید.

روش‌های پیشگیری از افتادگی پلک

برخی از اقدامات می‌توانند در پیشگیری از افتادگی پلک موثر باشند. ضعف یا آسیب در هر یک از ماهیچه‌ها یا تاندون‌های اطراف پلک می‌تواند این عارضه را ایجاد کند. در ادامه روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که این عارضه را به تعویق میندازند.

۱. ورزش برای رفع افتادگی پلک

برخی از ورزش‌های مخصوص صورت و ماساژها می‌توانند افتادگی پلک به دلیل افزایش سن را به تعویق بیندازند. شما می‌توانید هر روز جلو آینه با انجام برخی حرکات و کشیدن پوست اطراف چشم به سمت بالا به تولید کلاژن در پوست کمک کرده و تا حدودی از افتادگی پلک‌ها جلوگیری کنید. البته هیچ مطالعه علمی در این رابطه انجام نشده است. اما استفاده از عضلات می‌تواند ضعف و ناتوانی آن را خنثی کند.

۲. تحریک ماهیچه ها

ماساژ ملایم خونرسانی به ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. برای تحریک ماهیچه می‌توانید از وسایل مکانیکی مانند مسواک برقی هم استفاده کنید. فشار باعث واکنش شده و عضلات را تحریک می‌کند.

۳. استفاده از محصولات مراقبتی

محصولات مراقبت از پوست مواد مغذی را به پوست وارد کرده و به تولید کلاژن کمک می‌کنند. سعی کنید استفاده از کرم دور چشم و کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک را در روتین روزانه خود قرار دهید.

ماساژ چشم و پلک باعث به تعویق انداختن افتادگی پلک
ماساژ چشم و پلک‌ها باعث به تعویق انداختن افتادگی پلک در اثرافزایش سن می‌شود.

نحوه و شدت افتادگی پلک به چه صورت است؟

گاهی ممکن است این عارضه به دلیل مشکلی در عضله یا اعصاب این ناحیه ایجاد شده باشد که به آن پتوز می‌گویند. پتوز ممکن است تنها یک چشم را درگیر کند که به آن پتوز یک‌طرفه گفته می‌شود. در شرایطی که هر دو چشم درگیر شوند، به آن پتوز دوطرفه می‌گویند. پتوز می‌تواند موقتی یا دائمی باشد. گاهی از بدو تولد ایجاد شده که به آن پتوز مادرزادی می‌گویند. گاهی هم فرد در سنین بالا به آن مبتلا می‌شود که به‌عنوان پتوز اکتسابی شناخته می‌شود. حالت شدید پتوز می‌تواند در بینایی تاثیر زیادی داشته باشد و باعث خشکی چشم شود.

در بیشتر افراد افتادگی پلک مربوط به شل شدن پوست و ماهیچه‌ها است که با افزایش سن شدت پیدا می‌کند. معمولا این نوع عارضه مشکلی ایجاد نکرده و درمان تنها برای زیبایی انجام می‌شود. اگر این نوع افتادگی پلک نیز شدید شود، می‌تواند دید را کاهش دهد.


فرق افتادگی پلک و ابرو چیست؟

گاهی ممکن است به دلیل حالت خسته چشم‌ها به دنبال جراحی پلک باشید، اما با جراحی به نتیجه دلخواه نرسید. این احتمال وجود دارد که این حالت به دلیل افتادگی ابرو ایجاد شده باشد. به همین دلیل باید برای انجام جراحی به متخصص باتجربه و حرفه‌ای مراجعه کنید تا تشخیص دهد، مشکل افتادگی مربوط به کدام ناحیه است. در افتادگی ابرو، پلک‌ها در حالت طبیعی قرار داشته اما چهره حالت خسته دارد.


قیمت عمل افتادگی پلک چقدر است؟

قیمت این عمل جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر افتادگی از نوع پتوز باشد، باید برای بالا بردن پلک و کشیدن عضلات آن جراحی انجام شود. هزینه این نوع عمل نسبت به بلفاروپلاستی بالاتر است. بلفاروپلاستی عمل ساده‌تری بوده و ممکن است پزشک در بیمارستان یا کلینیک این جراحی را انجام دهد. قیمت آن باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی، سابقه پزشک و دستمزد دستیاران تعیین می‌شود.

قیمت عمل بلفاروپلاستی یا عمل افتادگی پلک در سال ۱۴۰۲ بین ۶ تا ۸ میلیون تومان است.

دکتر خوب برای رفع افتادگی پلک را چگونه پیدا کنیم؟

اگر افتادگی پلک شما شدید است و در بینایی شما تاثیر گذاشته است، باید برای درمان آن به چشم پزشک مراجعه کنید. متخصص ابتدا علت افتادگی را تشخیص داده و برای رفع آن گزینه‌های درمانی را توضیح می‌دهد. گاهی ممکن است رفع افتادگی پلک تنها جنبه زیبایی داشته باشد. شما می‌توانید از عمل جراحی یا دیگر روش‌های بدون جراحی برای زیبایی چشمان خود استفاده کنید.

برای پیداکردن بهترین متخصص چشم پزشک یا دکتر پوست و مو و زیبایی یا جراح پلاستیک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از عوارض نادر در عمل آب مروارید افتادگی پلک است. در این عمل ممکن است به دلیل عدم تبحر پزشک عضله یا تاندون دچار کشیدگی شود.

یکی از عوارض بوتاکس می‌تواند افتادگی پلک باشد. سم بوتولونیوم برای کاهش چین‌وچروک صورت عضلات را فلج می‌کند. اما گاهی ممکن است سم وارد ماهیچه‌ای شود که پلک بالا را نگه داشته است. در این شرایط تا زمانی که سم در بدن وجود دارد، افتادگی پلک از بین نمی‌رود.

در هر یک از جراحی‌های مربوط به چشم احتمال بروز این عارضه وجود دارد. طبق آمار به‌دست‌آمده احتمال پتوز بعد از عمل چشم ۱۳% گزارش شده است که در برخی افراد می‌تواند عارضه دائمی باشد.

گاهی ممکن است افتادگی عضله در این ناحیه نشانه بیماری جدی مانند تومور مغزی یا سرطان اعصاب و ماهیچه باشد. این موارد باید توسط پزشک بررسی شود و در صورت مشکوک بودن آزمایش‌های لازم انجام شود.

اگر افتادگی به علت بیماری زمینه‌ای ایجاد نشده باشد، تا زمانی که بینایی را محدود نکرده است، می‌توان به جراحی آن فکر نکرد. اما زمانی که بینایی کاهش پیدا کند، متخصص جراحی را توصیه می‌کند.

در برخی افراد این عارضه می‌تواند ژنتیکی باشد. معمولا این نوع افتادگی مشکلی ایجاد نمی‌کند و افراد تنها برای زیبایی از روش جراحی یا غیرجراحی استفاده می‌کنند.

در برخی از افراد ماهیچه بالابرنده پلک از بدو تولد دچار مشکل بوده و یک یا هر دو پلک حالت افتاده پیدا می‌کنند. به این عارضه پتوز گفته می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن