بوتاکس چیست؟ عوارض و مراقبت های بعد از بوتاکس را بشناسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از روش‌های زیبایی بسیار محبوب در میان خانم‌ها و آقایان تزریق بوتاکس است. این روش به جوانسازی پوست شما کمک می‌کند. تنها استفاده‌ی بوتاکس در زیبایی نیست. از آن می‌توان در درمان هم کمک گرفت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 16 دقیقه
بوتاکس چیست؟ عوارض و مراقبت های بعد از بوتاکس را بشناسید

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

حتما اسم بوتاکس را شنیده‌اید. در دهه اخیر تزریق بوتاکس از پرطرفدارترین خدمات زیبایی بوده است و خانم‌ها برای رسیدن به زیبایی بیشتر، کارهایی مثل بوتاکس لب، بوتاکس صورت، بوتاکس ابرو و پیشانی را بیشتر از گذشته انجام داده‌اند. شاید شما هم بوتاکس تزریق کرده‌اید یا به داشتن این تزریق در آینده‌ای نزدیک فکر می‌کنید. تزریق بوتاکس یکی از رایج‌ترین و پر استفاده ترین روش های جوانسازی پوست است. اما بوتاکس واقعا چیست؟ بوتاکس نام تجاری ماده‌ای است که با مقاصد دارویی از سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم گرفته شده است. این باکتری عامل بیماری بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی) است. سم باکتری بوتولینوم نوعی سم عصبی است و بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بوتاکس چیست؟

به نظر می‌رسد تزریق بوتاکس عملی مبهم است. خیلی از افراد تصور می‌کنند بوتاکس در دسته پرکننده‌ها یا فیلرها (مثل ژل) قرار دارد؛ در صورتیکه این دارو یک نوع عامل فلج کننده است. ماده ی بوتاکس، سم باکتری بسیار خطرناک و کشنده‌ای است که متخصصان زیبایی با استفاده از مقادیر و دوزهای کم آن، از آن استفاده دارویی می‌کنند. با تزریق مستقیم این ماده به عضلات، ماهیچه‌های صورت به شکل موقتی دچار ضعف یا فلج‌شدگی می‌شوند. تزریق این ماده در درمان برخی مشکلات عضلانی یا عصبی هم موثر است.

گاهی عمل تزریق بوتاکس پیچیده می‌شود. شما گاهی نمی‌دانید به چه دکتری مراجعه کنید. یا بهترین دکتر تزریق بوتاکس کیست. آیا مراکز، کلینیک‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها مکان‌های امنی برای این عمل زیبایی هستند؟ بوتاکس لب، صورت و پیشانی چه عوارضی دارد؟ کدام مارک تجاری، بهترین ماده برای تزریق است؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم به همه این سوالات جواب بدهیم. اگر به دنبال زیبایی هستید و به سلامتی‌تان هم بها می‌دهید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا جواب تمام سوالاتتان را پیدا کنید.

در ادامه با انواع کاربردهای بوتاکس و نواحی تزریق این سم آشنا می‌شوید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

کاربردهای زیبایی بوتاکس صورت (بوتاکس جوانسازی پوست)

بوتاکس بیشتر در نواحی صورت و گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثر بوتاکس بین ۳ تا ۶ ماه باقی می‌ماند که بستگی به روش و نوع آن دارد. موارد زیر، همگی زیرگروه بوتاکس صورت قرار می‌گیرند.

  • بوتاکس ابرو: چین و چروک های میان دو ابرو
  • بوتاکس چشم (دور چشم): چین و چروک های اطراف چشم ها
  • بوتاکس پیشانی (خط اخم): خطوط و چین های افقی موجود در پیشانی (خط اخم هم نامیده می‌شود).
  • بوتاکس لب: خطوط و چین‌های گوشه دهان (خط لبخند)
  • بوتاکس چانه: سفت شدن پوست چانه.

نکته مهم: توجه داشته باشید که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از این مواد را فقط برای پیشانی و اطراف چشم مجاز می‌داند. در ادامه انواع کاربردهای جوانسازی بوتاکس را معرفی کرده‌ایم.

اینفوگرافی کابردهای بوتاکس
کابردهای بوتاکس چیست؟

۱. بوتاکس مو (بوتاکس مو چیست؟)

بوتاکس مو به عنوان یک درمان آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش باعث تقویت استحکام و ظاهر مو ها می شود. این روش زیبایی دو نوع دارد. نوع اول در اصل با استفاده از ماده بوتاکس نیست. یعنی در این روش از سم باکتری بوتولینوم استفاده نمی‌شود. فقط به دلیل شباهت عملکرد موادی که استفاده می‌شوند با عملکرد سم باکتری بوتولینوم به این روش بوتاکس گفته می‌شود. تزریق سم بوتولینوم با به استراحت در آوردن یا فلج کردن عضلات اثر می‌گذارد. بوتاکس مو با پرکردن فیبرهای موجود درون مو به پرشدن و استحکام مو و نرمی آن کمک می‌کند. از جمله موادی که در این روش استفاده می‌شود می‌توان به کراتین اشاره کرد. نوع دوم با تزریق سم بوتولینوم به پوست سر انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از این ماده در این روش را تایید نمی‌کند. معمولا استفاده از نوع اول بوتاکس مو برای موارد زیر پیشنهاد می‌شود (بوتاکس مو برای چیست):

  • مو خوره.
  • افرادی که موهای بسیار نازک و کم حجم دارند.
  • موهای آسیب دیده.
  • برای موهای فر و صاف کردن موها.

نوع دوم بوتاکس مو یا تزریق سم بوتولینیوم نیز برای افرادی که تعریق شدید دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیادتر از حد معمول بودن تعریق در بخش سر منجر به نازک شدن موها می‌شود. همنچنین باعث می‌شود موها سریع‌تر از حالت عادی چرب و کثیف به نظر بیایند. اثرات بوتاکس بر مو می‌تواند بین ۲ تا ۴ ماه ماندگاری داشته باشد. اگرچه مدت زمان دقیق آن در هر فرد نسبت به دیگر افراد ممکن است متفاوت باشد.

۲. بوتاکس ابرو باعث لیفت ابرو می شود

تزریق بوتاکس ابرو دو کارکرد دارد:

  •  از بین بردن خطوط بین دو ابرو یا ناحیه گلابلار
  •  بالا کشیدن یا لیفت ابرو

تزریق بوتاکس ابرو عضلات بین دو ابرو به دلیل اثر فلج کنندگی سم در حالت استراحت قرار می گیرند. با فلج شدن این عضلات، عضلات پیشانی که در حال استراحت بودند منقبض می‌شوند و به بالا کشیده می‌شوند. این حالت منجر به از بین رفتن خطوط بین دو ابرو، بالا کشیده شدن یا لیفت ابرو و بیشتر باز شدن چشم‌ها می‌شود.

در بوتاکس ابرو ممکن است تزریق در انتهای کناری ابرو نیز انجام شود. در این حالت نیز عضلات آن ناحیه فلج می‌شوند و منجر به انقباض عضلات پیشانی می شوند. با این کنار دو انتهای کناری ابرو ها بالا می روند و حالت ابرو تغییر می‌کند. از عوارض خفیف بوتاکس می‌توان به قرمزی، تورم و بی‌حسی در ناحیه تزریق اشاره کرد. بهتر است بدانید که تورم بالای ابرو بعد از بوتاکس طبیعی است و بعد از چند روز از بین می‌رود.

در بوتاکس ابرو یا خطوط گلابلار (Glabellar) در هر یک از ۵ ناحیه تزریق ۴ واحد و در مجموع ۲۰  واحد بوتاکس تزریق می‌شود.

متن انگلیسی:
«The procedure for lifting the eyebrows with Botox is a very simple one, which requires you to spend only a few minutes in the doctor’s office.»
ترجمه متن:
«فرایند تزریق بوتاکس برای لیفت ابروها بسیار ساده است. در این روش تنها کافی است چند دقیقه در مطب پزشک باشید.»

dermainstitute
بوتاکس ابرو باعث لیفت ابرو می شود
تزریق بوتاکس ابرو عضلات بین دو ابرو به دلیل اثر فلج کنندگی سم در حالت استراحت قرار می گیرند. با فلج شدن این عضلات، عضلات پیشانی که در حال استراحت بودند منقبض می‌شوند و به بالا کشیده می‌شوند.

۳. بوتاکس پیشانی برای داشتن چهره ای جوان تر

بوتاکس پیشانی برای از بین بردن خطوط افقی و چین و چروک‌های آن یا خط اخم انجام می‌شود. همچنین برای از بین بردن خطوط و چین و چروک‌های بین دو چشم نیز تاثیر دارد. این تزریق با فلج یا ضعیف کردن عضلاتی که مسئول شکل‌گیری این چین و چروک‌ها هستند منجر به از بین رفتن آنها می‌شود. برخی می‌گویند به‌طور میانگین بین ۱۰ تا ۳۰ واحد بوتاکس برای این نوع تزریق دریافت کرده‌اند. اما طبق نظر BOTOX Cosmetic برای بوتاکس پیشانی در هر یک از ۵ ناحیه، ۴ واحد و به طور کلی ۲۰ واحد تزریق مناسب است. اما عوارض بوتاکس پیشانی چیست؟

اگرچه بوتاکس در از بین بردن چین و چروک‌ها موثر است، اما می‌تواند منجر به استراحت بیش از حد عضلات و در نتیجه نامتقارن شدن ابروها یا افتادگی پلک شود. همین افتادگی ابرو و پلک که منجر به از دست رفتن بالانس طبیعی صورت می‌شود، یکی از عوارض بوتاکس ابرو و خط اخم است. زمانی که برای انجام بوتاکس پیشانی اقدام می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که دیگر نمی‌توانید حالت‌های طبیعی چهره از جمله اخم کردن، تعجب کردن، ابرو بالا انداختن و موارد مشابه را به کیفیت قبل انجام دهید.

۴. بوتاکس چشم گربه ای برای داشتن چشم های حالت دار

این روزها بوتاکس چشم گربه ای به یکی از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی تبدیل شده است. هدف از تزریق بوتاکس چشم گربه‌ای در وهله‌ی اول لیفت چشم‌ها است. محل تزریق بوتاکس چشم گربه ای در ایجاد حالت گربه‌ای چشم‌ها نقش اصلی دارد. معمولا بوتاکس در بخش‌ها بیرونی چشم و پلک‌ها تزریق می‌شود تا چشم‌ها کمی به گوشه کشیده شوند. تکنیک تزریق در ایجاد حالت چشم‌ها مهم است. اگر تکنیک تزریق با مهارت انجام نشود، احتمال عدم تقارن در چشم‌ها وجود دارد. ماندگاری این بوتاکس بین ۴ تا ۶ ماه است. البته که زمان ماندگاری به متابولیسم بدن فرد بستگی دارد.

بوتاکس چشم گربه ای برای داشتن چشم های حالت دار
هدف از تزریق بوتاکس چشم گربه‌ای در وهله‌ی اول لیفت چشم‌ها است.

۵. بوتاکس بینی روشی کم تهاجم برای زیبایی بینی

اگر بینی شما به طور کلی ظاهر خوبی دارد و تنها نوک آن کمی افتاده است یا پره‌های بینی حالت مناسبی ندارند، در برخی از موارد بوتاکس بینی می‌تواند جایگزین خوبی برای عمل بینی باشد. بوتاکس بینی مخصوصا بوتاکس بینی گوشتی می‌تواند نوک بینی را کمی بالا بکشد و پره‌های بینی را باریک‌تر نشان دهد. از طرفی، اگر بینی شما در حالت خنده یا تغییر میمیک صورت پهن می‌شود، بوتاکس بینی می‌تواند راه حلی فوق‌العاده برای زیبایی بینی باشد.

۶. بوتاکس لب مشکل گشای لبخند لثه ای

یکی از روش‌های زیبایی بسیار محبوب بوتاکس لب است. بوتاکس لب برای ایجاد فرم خاصی در لب مثلا فرم عروسکی، کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای فوق‌العاده‌ی بوتاکس لب، از بین بردن لبخند لثه ای است. با تزریق بوتاکس به روشی خاص در لب‌ها، هنگام خندیدن، لب بالا زیاد بالا نمی‌رود و بخش کمی از لثه مشخص می‌شود. بنابراین لبخند لثه‌ای از بین می‌رود و شما یک لبخند شیک و زیبا خواهید داشت.

بوتاکس لب مشکل گشای لبخند لثه ای
با تزریق بوتاکس به روشی خاص در لب‌ها، هنگام خندیدن، لب بالا زیاد بالا نمی‌رود و بخش کمی از لثه مشخص می‌شود.

۷. بوتاکس خط خنده یا بوتاکس خط لبخند

در اطراف دهان ممکن است چین و چروک‌هایی به وجود بیاید که بیشتر در حین لبخند قابل مشاهده هستند. به این خطوط طبیعی خط لبخند یا خط خنده گفته می‌شود. خط لبخند ممکن است در اثر قرارگیری زیاد در معرض آفتاب و مصرف سیگار به‌وجود بیاید یا می‌تواند نشانه‌ای طبیعی‌ برای کهولت سن باشد. با بوتاکس خط خنده به عضلات نواحی اطراف دهان می‌توان این خطوط را کاهش داد یا آنها از بین برد. درست است که در این نوع از بوتاکس، تزریق به نواحی دور لب انجام می‌شود؛ اما گاهی افراد آن را با نام بوتاکس لب می‌شناسند.

۸. زاویه سازی فک با تزریق بوتاکس

یکی دیگر از روش‌های زیبایی تزریق بوتاکس، بوتاکس زاویه فک است. در این روش، با تزریق بوتاکس با عضلات فک، عضلات کوچکتر می‌شوند و کمی خطوط نمایان‌تری پیدا می‌کنند که به کانتورینگ و زاویه سازی فک کمک می‌کند. کانتورینگ فک با بوتاکس در چد جلسه تزریق ایجاد می‌شود و یک روش کم تهاجم و نسبت به روش‌های جراحی کم‌هزینه است. هرچند که تاثیرات این روش نسبت به تزریق فیلر و جراحی کمتر است، اما برای بسیاری از افراد که به دنبال تغییرات کم و نامحسوس هستند، می‌تواند جایگزین مناسبی برای جراحی باشد.

۹. بوتاکس دور چشم

از پرکاربردترین روش‌ها برای از بین بردن خطوط و چین و چروک‌های گوشه خارجی چشم (Crows feet) تزریق بوتاکس است. با به استراحت در آوردن عضلات دور چشم منجر به از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود. برای نواحی تزریق دور چشم در مجموع ۲۴ واحد تزریق مناسب است. برای از بین بردن کامل چین و چروک‌ها، یعنی تزریق همزمان برای ابرو، پیشانی و دور چشم، جمعا ۶۴ واحد بوتاکس نیاز است.

خیلی‌ها سوال دارند که آیا بوتاکس دور چشم خطرناک است؟ هنگام ترک کلینیک ممکن است مقدار کمی قرمزی یا تورم در محل تزریق دور چشم مشاهده کنید. اما این قرمزی‌ها زود رفع می‌شوند.

بوتاکس چه فوایدی دارد؟
بوتاکس می‌تواند چین و چروک‌ها را به سرعت از بین ببرد.

۱۰. بوتاکس گردن برای داشتن گردنی صاف و زیبا

معمولا با افزایش سن یا حتی در سنین جوانی، چین و چروک‌هایی در گردن به وجود می‌آید که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. با استفاده از بوتاکس گردن می‌توان این خطوط افقی روی گردن را از بین برد و زیبایی این ناحیه از بدن را افزایش داد. البته تمام افرادی که اقدام به بوتاکس گردن می‌کنند، صرفا به قصد رهایی از چین و چروک‌های طبیعی چنین کاری را انجام نمی‌دهند. شماری از افراد می‌خواهند از شر غبغب خلاص شوند و با این نیت به مطب دکترهای پوست و مو مراجعه می‌کنند. تزریق بوتاکس به گردن می‌تواند کمک زیادی به رفع غبغب کند. برای مقایسه لیفت گردن و بوتاکس گردن به دکتر پوست و مو مراجعه کنید.

۱۱. بوتاکس چانه و بوتاکس غبغب

یکی دیگر از استفاد‌ه‌های بوتاکس رفع غبغب اندک با تزریق بوتاکس است. بوتاکس چانه و غبغب با دو هدف انجام می‌شود. یکی در افرادی که چانه‌ی چروکیده دارند و با حرف زدن یا تغییر فرم صورت به چانه‌ی پوست پرتقالی دچار می‌شوند، تزریق بوتاکس چانه می‌تواند پوستی صاف به آنها بدهد. همچنین برای کسانی که غبغب اندک دارند، با تزریق بوتاکس می‌توان غبغب را برطرف کرد.

دنبال بهترین متخصص برای تزریق بوتاکس می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

کاربردهای پزشکی درمانی بوتاکس

جالب است بدانید که بوتاکس فقط برای زیبایی کاربرد ندارد. برخی از کاربردهای درمانی و پزشکی بوتاکس شامل موارد زیر هستند:

  • درمان تنبلی چشم: دلیل اصلی تنبلی چشم، عدم تعادل ماهیچه‌هایی است که چشم را در جای خود نگه می‌دارند.
  • درمان اختلال در کشیدگی ماهیچه گردنی: نوعی عارضه عصبی است که در آن ماهیچه‌های گردن و شانه‌ها دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. در این حالت عضلات به طور خودمختار منقبض می‌شوند و گردن را در حالت دردناکی قرار می‌دهند. بوتاکس فعالیت این عضلات را محدود می‌کند و این حالت را بهبود می‌بخشد.
  • درمان تعریق بیش از حد یا غیرطبیعی (هایپر هیدروزیس): در این حالت حتی در زمانی که دمای محیط اطراف یک فرد نیز بالا نیست شدیدا عرق می‌کند.
  • درمان لوچی و دوبینی (strabismus): به حالتی گفته می‌شود که در آن به نظر می‌رسد چشم‌ها در جهات مختلف نگاه می‌کنند.
  • بهبود حملات میگرن (مزمن)
  • کاهش اثرات فعالیت بیش از حد مثانه: در اثر فعالیت زیادی مثانه افراد به بی‌اختیاری ادراری مبتلا می‌شوند که تزریق بوتاکس به کاهش آن کمک می‌کند.

۱. بوتاکس معده برای لاغری و آندوسکوپی

بوتاکس معده یکی از روش‌های لاغری است که به شما کمک می‌کند در ۳ ماه مقدار زیادی وزن کم کنید. در این روش با تزریق بوتاکس به معده، ماهیچه‌های معده شل می‌شوند و انقباض دیواره‌ی آنها کم می‌شود. این کار باعث کاهش سرعت حرکت غذا در معده می‌شود. بنابراین غذا برای مدت بیشتری در معده‌ی شما باقی می‌ماند. در نتیجه زودتر از غذا خوردن سیر می‌شوید و سریع‌تر از ادامه‌ی خوردن دست می‌کشید. همچنین این روش باعث می‌شود که هضم به خوبی انجام نشود و جذب با مشکل مواجه شود. این روش برای کسانی مناسب است که با روش‌های سنتی و سالم نتوانند وزن کم کنند. همچنین برای بیماران دیابتی که اضافه وزن دارند، تقریبا روش مناسبی است. فراموش نکنید که قبل از انتخاب روش‌های لاغری، با پزشک مشورت کنید.

۲. درمان میگرن با بوتاکس

اگر بیشتر از ۱۵ روز در ماه میگرن دارید، تزریق بوتاکس به کاهش تعداد دفعات سردرد کمک می‌کند. توجه کنید که این روش میگرن را درمان نمی‌کند و با شل کردن عضلات سر باعث کاهش دفعات و شدت حمله‌ها می‌شود. بنابراین تاثیر بوتاکس بر میگرن درمانی نیست و بیشتر در مدیریت درد موثر است. در این روش انتقال درد دچار اختلال می‌شود و شخص درد را به درستی احساس نمی‌کند. توجه داشته باشید که بوتاکس میگرن باید تمدید شود، در غیر اینصورت اثربخشی آن بعد از مدتی از بین می‌رود.

بوتاکس چه فوایدی دارد؟
بوتاکس خاصیت درمانی هم دارد.

۳. بوتاکس زیر بغل راهکاری برای کاهش بوی بد

عرق کردن یک امر طبیعی و حتی ضروری است. بدن انسان برای تنظیم دما به عرق کردن نیاز دارد. اما برخی افراد بیشتر از حد لازم و میزان نیاز عرق می‌کنند. عرق بیش از حد می‌تواند در نقاط خاصی از بدن مثل زیر بغل یا به صورت پراکنده در قسمت‌های مختلف بدن رخ دهد. اما فایده بوتاکس زیر بغل چیست؟ اخیرا از بوتاکس زیر بغل برای جلوگیری از تعریق شدید استفاده شده و موفقیت بالایی هم داشته است. به تازگی در پیشانی و کف دست‌ها هم از بوتاکس استفاده می‌کنند تا جلوی تعریق شدید جلوگیری شود؛ اما کارایی آن از استفاده بوتاکس زیر بغل کمتر است.

۴. بوتاکس واژن کاربرد زیبایی و درمانی دارد

بوتاکس واژن یکی از روش‌هایی است که بیشتر برای بهبود واژینیسموس کاربرد دارد. واژینیسموس اختلالی است که در اثر انقباض شدید و بی‌اختیار ماهیچه‌های واژن رخ می‌دهد. در این حالت شخص نزدیکی دردناک دارد یا نمی‌تواند نزدیکی داشته باشد. بوتاکس واژن برای درمان واژینیسموس به فرد کمک می‌کند که عضلات واژنش را شل کند و در هنگام نزدیکی درد نکشد.

یکی دیگر از کاربردهای بوتاکس واژن جوانسازی و زیبایی واژن است. روش‌های دیگری هم برای جوانسازی و زیبایی واژن در دسترس هستند که محبوبیت بیشتری دارند.

چند نوع بوتاکس وجود دارد؟

موادی که از سم باکتری گرفته می‌شوند، اسامی و نام‌های تجاری (برند) مختلفی دارند. در اکثر جوامع از جمله در ایران، به طور کلی به همه این مواد بوتاکس گفته می‌شود. زیرا قدیمی‌ترین ماده‌ای که در این زمینه استفاده شده، از مارک تجاری بوتاکس بوده است. اگر برای تزریق بوتاکس اقدام کنید، احتمالا اسم برندهای معروف بوتاکس را زیر بشنوید:

  • بوتاکس ویستابل (Vistabel)
  • بوتاکس دیسپورت (Dysport)
  • بوتاکس دیستون (Dyston)
  • بوکوچر، زئومین (Xeomin)
  • میو بلاک
  • نورونوکس
  • بوتاکس مسپورت (Masport)
  • بوتاکس کنیتوکس (Canitox)
  • بوتولاکس
  • درماتوکس
  • زنتوکس

از بین تولیداتی که با هدف و کارایی بوتاکس صورت، دور چشم، ابرو و پیشانی مصرف می‌شوند، چند مورد از رایج‌ترین‌های آن‌ها به شرح زیر است. مواردی که در ادامه می‌بینید انواع بوتاکس هستند که به مدل‌های ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند.

۱. بوتاکس (Botox یا Vistabel) – مارک اصلی بوتاکس

بوتاکس یا ویستابل محصولی است که توسط یک داروساز ایرلندی تهیه شده است. این دارو ماده‌ی موثری است؛ اما به طور موقت عمل می‌کند. بعد از تزریق ۳ تا ۵ روز زمان می‌برد تا اثرات آن نمایان شود و در بیشتر بیماران بین ۳ تا ۴ ماه ماندگاری دارد. مواد غیرفعالی مانند آلبومین انسانی و سدیم کلرید هم در آن وجود دارد.

بوتاکس مصپورت چیست؟
یکی از انواع بوتاکس‌های ایرانی بوتاکس مصپورت است.

۲. بوتاکس دیسپورت (Dysport یا Azzalure)

دیسپورت برای نواحی بزرگ مناسب‌تر است؛ نسبت به برند بوتاکس سریع‌تر اثر می‌کند (کمتر از ۲۴ ساعت) اما ماندگاری کمتری هم دارد. بنابراین بهتر است آن را برای بوتاکس پیشانی و بوتاکس صورت استفاده کرد. در ایران یکی از پرمصرف‌ترین انواع بوتوکس، نوع دیسپورت است.

۳. بوتاکس زئومین (Xeomin یا Bocouture)

بوتاکس زئومین برای افرادی که به دیگر مواد حساسیت دارد گزینه‌ی بسیار مناسبی است و در هزینه و عملکرد نیز مانند بوتاکس عمل می‌کند. هزینه هر واحد آن تقریبا مشابه بوتاکس و دیسپورت است با این تفاوت که برای نتیجه گرفتن با زئومین میزان کمتری از تزریق نیاز است. مدت زمان اثر کردن آن ۵ تا ۷ روز بوده و میزان باقی ماندن اثرات نیز مشابه بقیه مواد است.

۴. بوتاکس جُووُ (Jeuveau)

جوو از جدیدترین برندها است که برای کاربرد های آرایشی در سال ۲۰۱۹ تولید شده است. ترکیبات آن کاملا مشابه بوتاکس است با این تفاوت که هزینه تهیه هر واحد آن ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر است. میزان اثر جوو ۳ تا ۶ ماه است اما مزیت اصلی آن نسبت به بوتاکس، قیمت پایین‌تر جوو است. متقاضیان آثار آن را از روز ۳ تا ۵ بعد از تزریق مشاهده می‌کنند و تا حدود ۳ تا ۶ ماه آثار آن باقی می‌مانند.

۵. بوتاکس مسپورت (Masport) – بوتاکس مصپورت

بوتاکس مسپورت یا مصپورت از برندهای تولید داخل کشور است و می‌توان آن را یک بوتاکس ایرانی دانست که توسط شرکت مصون دارو تولید می‌شود. عملکرد و ترکیبات بوتاکس مصپورت مشابه بوتاکس خارجی دیسپورت است؛ ولی مدت زمان باقی ماندن اثر آن نسبت به نمونه‌های خارجی بیشتر است. مدت زمان استفاده از این ماده هر ۶ ماه یکبار است و تزریق آن باید توسط متخصص زیبایی انجام گیرد.

۶. بوتاکس دیستون

بعد از بوتاکس مصپورت، دیستون دومین محصول تولید ایران برای کاربرد بوتاکس است. دیستون فرآورده‌ای است که توسط شرکت ایرانی ایمن واکسن تولید می‌شود. در قالب ویال‌های ۳۰۰ و ۵۰۰ واحدی تهیه و عرضه می‌گردد. بسته‌بندی این دارو حاوی یک ویال توکسین و یک حلال رقیق‌کننده است که بعد از ترکیب کردن آنها یک مایع روان و شفاف حاصل می‌شود. این دارو حاوی مواد نگهدارنده مثل آلبومین انسانی و لاکتوز (پروتئین موجود در شیر) است. پس برای تزریق در افرادی که به شیر حساسیت دارند باید از این برند خودداری کرد.

۷. بوتاکس میوبلاک

میوبلاک یکی از انواع برندهای بوتاکس است که در بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم می‌توان آن را به عضلات تزرریق کرد هم به غددی که بزاق ترشح می‌کنند. از عوارض جانبی آن می‌توان به خشکی دهان، سردرد، ناراحتی یا درد در محل تزریق و اختلال در بلعیدن اشاره کرد. میوبلاک برخلاف دیسپورت، مصبورت، بوتاکس و بیشتر برندها که سم نوع A هستند، از سموم نوع B است. هر ویال میوبلاک حاوی ۵۰۰۰ واحد از سم ضعیف شده بوتولیسم است.

برندهای مختلف بوتاکس
برندهای مختلف بوتاکس در نواحی مختلف صورت و بدن کاربرد دارد.

۸. بوتاکس نورونوکس

از جمله بهترین بوتاکس‌ها که متخصصین مورد استفاده قرار می‌دهند، نورونوکس است. این محصول تولید کشور کره است. اثرات این محصول پس از ۷ روز نمایان می‌شوند. ماندگاری آن ۴ الی ۶ ماه است. از عوارض آن کبودی محل تزریق است که زود از بین می‌رود. در برخی موارد هم دیگر عوارض مانند سردرد، حالت تهوع، افتادگی پلک و علائمی مشابه سرماخوردگی را به همراه دارد.

۹. بوتاکس کنیتوکس

کنیتوکس که به عنوان بوتاکس چینی نیز معروف است. این ماده مانند دیگر برندها برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت، پیشانی، بین دو ابرو و غیره کارایی دارد. از نکات مهمی که در مورد کنیتوکس باید دانست نگهداری آن در دمای منفی ۴ درجه است.

۱۰. بوتاکس بوتولاکس

بوتولاکس نوعی دیگر از بوتاکس است و هر دو از سموم نوع A هستند. قیمت هر واحد بوتولاکس نسبت به بوتاکس (ویستابل) دو برابر است. این محصول تولید کشور کره است و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست.

۱۱. درماتوکس

درماتوکس یکی از دیگر برندهای بوتاکس است که تأثیر فوری در استحکام پوست و از بین بردن چین و چروک‌ها دارد. این محصول علاوه بر مقادیر جزئی از سم حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید هیالورونیک (ماده‌ای که در ژل‌های تزریقی استفاده می‌شود) است. به همین دلیل برای از بین بردن چین و چروک‌ها مناسب بوده و ماندگاری نسبتا طولانی‌تری دارد. ماندگاری درماتوکس به سن فرد، محل تزریق و موارد دیگری بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موارد بین ۳ تا ۹ ماه ماندگاری دارد.

چین و چروک روی پوستت افتاده؟ همین حالا وقت تزریق بوتاکس بگیر!

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

بسیاری از شما بعد از تزریق بوتاکس نمی‌دانید چه باید کرد و چه کارهایی ممنوع است. برای پیدا کردن بهترین پیشنهادهای درمانی که مخصوص پوست و شرایط شخص شماست، لازم است با متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید. اما به طور کلی باید بدانید که بعد از تزریق بوتاکس نباید تا ۲۴ ساعت ناحیه تزریق را لمس کرد. چرا که لمس یا ماساژ آن ناحیه منجر به پراکندگی سم به دیگر نقاط می‌شود. همچنین حداقل تا یک هفته نباید هیچ کدام از انواع روش‌های جوانسازی پوست مانند میکرودرم ابریژن را انجام داد. در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار درباره مراقبت های بعد از بوتاکس پاسخ داده‌ایم:

آیا بعد از تزریق می توانیم صورت را بشوییم؟

در چند روز اول بعد از تزریق، شما می‌توانید به آرامی صورت خود را با آب بشویید.

بعد از تزریق بوتاکس چطور باید خوابید؟

چند ساعت بعد از بوتاکس نباید خوابید. نباید روی ناحیه‌ای که تزریق صورت گرفته بخوابید. بهتر است تا ۴ ساعت بعد از تزریق فرد نخوابد.

آیا بعد از تزریق می توان زیر نور آفتاب قرار گرفت؟

دوری از نور خورشید توصیه‌ی عمومی است. سعی کنید با ضدآفتاب یا یک کلاه مناسب از مناطق تزریق در برابر نور خورشید حفاظت کنید. نور خورشید به بوتاکس آسیبی نمی‌رساند؛ اما می‌تواند منجر به مشکلات جدید نظیر چین و چروک‌های تازه شود.

آیا بعد از بوتاکس می توان الکل و سیگار مصرف کرد؟

الکل احتمال کبودی پوست را افزایش می دهد و حتی ۲۴ ساعت قبل از تزریق بوتاکس نیز نباید مصرف شود. همچنین بعد از آن نیز حداقل تا ۲۴ ساعت نباید مصرف شوند.

آیا بعد از تزریق نباید آرایش کرد؟

حداقل تا ۲۴ ساعت هر نوع آرایش را قطع کنید.

چند ساعت بعد از بوتاکس می توان ورزش کردن را شروع کرد؟

حداقل تا ۲۴ ساعت هر نوع ورزش کردن را قطع کنید.

بهترین سن بوتاکس چه زمانی است؟

زمانی که شخص به چین و چروک غیرفعال پوستی (ماندگار) دچار نشده باشد و بالای ۲۱ سال هم باشد.

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

سوال عمومی افرادی که به دنبال این عمل زیبایی هستند این است که تاثیر بوتاکس تا چقدر می‌ماند؟ باید گفت که به طور عمومی آثار بوتاکس بین ۳ تا ۴ ماه باقی می‌ماند. در برخی موارد بیشتر از این مقدار یعنی ۴ تا ۶ ماه اثرات مشاهده شده‌اند. در برخی دیگر نیز کمتر یعنی در حدود ۲ ماه ممکن است اثرات بوتاکس از بین بروند. نکته قابل توجه اینکه افرادی که برای اولین بار بوتاکس تزریق می‌کنند باید بدانند که آثار آن ممکن است کمتر از مدت زمان مورد انتظار باقی بماند. برای این افراد معمولا در دفعات بعدی و از تزریق دوم به بعد مدت زمان اثر آن طولانی‌تر می‌شود.

از طرفی برند بوتاکس تاثیر مستقیمی بر میزان ماندگاری آن دارد. برای داشتن بهترین نتیجه باید با دکتر پوست مطمئن مشورت کنید.

عوارض بوتاکس چیست؟
یکی از عوارض بوتاکس نامتقارن شدن لب‌ها، پلک‌ها و اعضای درگیر است.

عوارض بوتاکس چیست؟

معمولا تزریق بوتاکس عوارضی ندارد و بدون دربرداشتن هیچ نوع عواقبی برای فرد انجام می‌شود. با این حال در برخی موارد ممکن است تزریق بوتاکس به پوست با عوارضی همراه باشد. برای داشتن تجربه‌ی بیخطر از خدمات زیبایی سعی کنید این عمل را با حضور متخصص پوست انجام دهید. اما بوتاکس چه عوارضی دارد؟

  • درد، ورم کردن و کبودی در محل تزریق
  • سردرد
  • تب
  • لرز
  • افتادگی پلک
  • خشکی چشم
  • ابروهای نامتوازن

در موارد نادر نیز ممکن است منجر به بروز علائمی مشابه با علائم بیماری بوتولیسم (نوعی از مسمومیت‌های غذایی) شود که شامل موارد زیر است:

  • سختی در بلع، تنفس و صحبت کردن.
  • مشکلات بینایی
  • ضعف.

اگر بعد از تزریق بوتاکس علائمی مثل سختی در بلع، تنفس دشوار یا ضعف شدید را تجربه کردید، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

بوتاکس بهتر است یا هایفو؟

احتمالا این سوال را می‌پرسید که هایفوتراپی بهتر است یا بوتاکس؟ هر دو روش می‌توانند برای جوانسازی و زیباسازی پوست صورت کاربرد داشته باشند. برای برخی از افراد هایفو مناسب است و برای برخی دیگر بوتاکس انتخاب خوبی است. برای اینکه بهترین روش را برای جوانسازی پوست خود پیدا کنید، با دکتر پوست و مو مشورت کنید.

بوتاکس برای چه کسانی مناسب نیست؟

مشکلات پزشکی خاصی وجود دارند که با تزریق بوتاکس و سم بوتولینوم تداخل دارند. افراد دارای این مشکلات پزشکی نباید بوتاکس تزریق کنند. به همین دلیل است که تزریق بوتاکس تحت نظر متخصص پوست و با بررسی سابقه پزشکی فرد انجام می‌شود. این شرایط موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • بوتولیسم
  • تاری دید
  • بیماری لوگریک که نوعی اختلال عصبی است.
  • ضعف و سستی ماهیچه‌های صورت (myasthenia gravis)
  • افتادگی پلک بالا
  • کاهش عملکرد ریه‌ها
  • مشکلات تنفسی
  • خشونت و خشکی صدا

قیمت بوتاکس در دکترِتو کلینیک چقدر است؟

قیمت بوتاکس به موارد مختلفی بستگی دارد:

  • به قصد اهداف آرایشی (جوانسازی پوست) تزریق می‌شود یا با مقاصد پزشکی (درمانی)
  • به اینکه کدام قسمت بدن انجام می‌شود
  • به اندازه ناحیه‌ای که تزریق انجام می‌شود
  • به اینکه از چند واحد یا چه میزان بوتاکس استفاده می‌شود
  • به اینکه از کدام یکی از برندها استفاده می‌شود

به طور میانگین قیمت بوتاکس برای یک ناحیه از صورت، در هر نوبت مبلغی بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است. برای آگاهی از قیمت بوتاکس در دکترِتو کلینیک می‌توانید بر روی لینک قرار داده شده کلیک کنید.

نوعکشور سازندهقیمت
بوتاکس دیسپورتانگلیسی۳٫۰۰۰٫۰۰۰
بوتاکس زئومینآلمان۲٫۸۰۰.۰۰۰
بوتاکس مسپورتایران۱٫۰۰۰٫۰۰۰
بوتاکس دیستونایران۸۵۰.۰۰۰
هزینه تزریق بوتاکس در سال ۱۴۰۲

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مقاله با انواع، خطرها و عوارض بوتاکس آشنا شدید و توصیه‌های لازم درباره تزریق این ماده را هم از ما شنیدید. متوجه شدید که بوتاکس عملی نسبتا غیرقابل برگشت است و تا زمانی که اثر ماده از بین نرود، جایی برای پشیمانی وجود نخواهد داشت. در نتیجه قبل از هر اقدامی بهتر است به متخصصان پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. تزریق این ماده یا استفاده از دیگر روش های جوانسازی پوست باید حتما زیر نظر پزشک متخصص باشد. برای دریافت مشاوره و پرسیدن سوالات خود در مورد انواع برندهای بوتاکس و تصمیم‌گیری برای تزریق یا عدم تزریق بوتاکس از هر شهری می‌توانید با کمک دکترتو از بهترین دکتر پوست نوبت بگیرید یا از مشاوره با دکتر پوست آنلاین بهرمند شوید.

دکترِتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

طبق بیان متخصصین پوست بوتاکس غیرقابل برگشت است و نمی‌توان آثار آن را از بین برد. اگر فردی بعد از تزریق از آن ناراضی بود، باید صبر کند تا مدت زمان باقی ماندن آثار آن بطور خود به خودی از بین بروند.

بله. می توان از برخی ماسک های طبیعی برای از بین بردن چین و چروک های صورت بصورت خانگی استفاده کرد. در ادامه دو مثال از این ماسک ها را شرح می دهیم.

۱- ماسک موز
موز له شده را با آب لیمو و عسل ترکیب کنید. به خوبی مخلوط کنید و بصورت ماسک حدود ۲۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس با آب گرم آن را شسته و بعد صورت خود را با آب سرد بشویید. دو تا سه بار در هفته این عمل را تکرار کنید.

۲- ماسک هویج
برای این ماسک به آب هویج، نشاسته ذرت، ماست طبیعی و آب خالص شده نیاز دارید. نشاسته ذرت را در ۵۰ میلی لیتر آب حل کنید. ۱۰۰ میلی لیتر آب را بجوشانید و نشاسته ذرت حل شده در آب را به آن اضافه کنید. منتظر بمانید تا سرد شود، سپس آبِ هویج و ماست را به آن اضافه کنید. با استفاده از یک برس نرم آن را با حرکات دایره ای روی صورت خود بزنید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید. به مدت یک ماه هفته ای دو بار از این ماسک استفاده کنید.

۳- بوتاکس پیشانی با ماسک روغن زیتون، وازلین و عسل
ترکیب این مواد به عنوان ماسک آنزیم، آنتی اکسیدان و اسید های چرب مورد نیاز پوست را تأمین می کند. این ماسک به جوانسازی پوست و جلوگیری از علائم پیری کمک می کند. وازلین را در ظرف ریخته، و در حمام آب گرم ذوب کنید، با عسل و روغن زیتون ترکیب کنید و اجازه دهید در دمای اتاق بماند تا جامد شود. یک لایه نازک از ماسک را روی پیشانی بمالید و بگذارید بدون پاک کردن جذب پوست شود.

۴- ماسک اسفناج و روغن زیتون
در این ماسک از اسفناج، کلم سبز، روغن زیتون و خامه ترش استفاده می شود. برای تهیه آن سبزیجات را مدتی در آب بجوشانید و سپس سبزیجات آب پز شده را خوب له کنید و بعد روغن زیتون و خامه ترش را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

ابتدا پوست را شسته و خشک کنید، سپس ماسک را روی پوست گردن و صورت خود بمالید. اجازه دهید ۸ دقیقه روی پوست بماند. ابتدا با آب گرم و بعد با آب سرد بشویید و خشک کنید. هفته ای یک یا دو بار این ماسک را به صورت خود بزنید. این ترکیب را می توان به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

همانطور که می دانید، برای جلوگیری از پیری صورت و پوست، استفاده از ماسک های پوست به خصوص ماسک های خانگی در منزل بسیار رایج است. اما لازم به یادآوری است که برای پیدا کردن و تشخیص بهترین مواد برای پوست خود باید با متخصص پوست مشورت کنید.

استفاده از پرکننده‌های پوستی مانند تزریق ژل هم یکی از انواع روش های جوانسازی پوست است. استفاده از پرکننده‌ها در مقایسه با تزریق بوتاکس اثر طولانی تری دارد و مدت زمان بیشتری باقی می مانند، اما باید توجه داشت که عوارض جانبی آن ها نیز بیشتر از تزریق بوتاکس است. همچنین باید توجه داشت که بوتاکس و پرکننده ها قسمت های متفاوتی از پوست را ترمیم می کنند و کاربرد های متفاوتی دارند. حتی ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب از هر دوی این روش ها با هم استفاده کنید. برای تصمیم گیری بین تزریق ژل و چربی با بوتاکس بهتر است نظر متخصص پوست را بدانید.

پرکننده‌ها مانند ژل و چربی نسبت به بوتاکس، ماندگاری طولانی‌تری دارند؛ اما عوارض‌شان هم بیشتر است.

 

چیزی به اسم کرم بوتاکس هم در میان افراد جامعه باب شده است که واقعا معنایی درستی ندارد. از بوتاکس کرم یا ژل ساخته نشده است و چیزی که به اسم کرم بوتاکس تبلیغ و فروخته می‌شود، اغلب همان کرم‌های ضدچروک (Anti-Wrinkle) سابق هستند. این کرم‌ها از نظر میزان تاثیرگذاری هم نمی‌توانند مشابه تزریق بوتاکس عمل کنند. بهترین کاری که از کرم و ژل بوتاکس برمی‌آید این است که پوست شما را لطیف و شفاف کنند؛ بنابراین نباید از این کرم‌ها انتظار معجزه داشته باشید.

گول کرم‌های شترمرغ، کرم خرچنگ و کرم حلزون را نخورید. این کرم‌ها نمی‌توانند مشابه تزریق بوتاکس پوست شما را صاف کنند. لازم است بدانید که سم بوتولینیوم حتی در صورت وجود در کرم‌های بوتاکس، اثری روی پوست شما نخواهند داشت. دلیل‌اش هم این است که بوتاکس از راه پوست جذب نمی‌شود و تنها از راه تزریق است که توانایی اثرگذاری روی عضله‌ها را دارد. ممکن است مقایسه قیمت بین کرم بوتاکس و تزریق آن، استفاده از کرم را منطقی جلوه دهد. اما به قول قدیمی‌ها هیچ ارزانی بی‌علت نیست.

تزریق بوتاکس در سنین جوانی می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. در برخی موارد در سنین جوانی ماهیچه ها یا عضلاتی که مورد تزریق قرار می گیرند، به علت عدم استفاده از آن ها بعد از تزریق، ضعبف شده و تحلیل می روند. تحلیل ماهیچه ها منجر به کاهش حجم آنها و کوچک تر شدن صورت می شود که افراد را پیرتر نشان می دهد. در واقع برای تزریق بوتاکس هیچ محدودیت سنی وجود ندارد؛ اما برای کاربرد آرایشی نباید به افراد زیر ۱۸ سال تزریق شود.

اگر تزریق به اندازه و در محل صحیح انجام شود، نتیجه‌ای طبیعی به همراه خواهد داشت. پس بطور کلی بوتاکس چهره را غیرطبیعی نمی‌کند و فقط چین و چروک‌ها را از بین می‌یرد. اما اگر به اندازه نباشد یا بطور مناسب انجام نشود، می توان منجر به عوارضی مانند افتادگی پلک که چهره را غیرطبیعی نشان می دهد شود.

اگرچه در بحث موارد آرایشی خانم‌ها پیشرو هستند، اما در برخی موارد استفاده آقایان نیز از این ماده در حال افزایش است. بوتاکس و دیگر تزریقات سم بوتولینوم مانند دیسپورت و زئومین از معروف ترین و پرکاربرد ترین روش های ضد پیری در آقایان هستند. در آقایان نیز بیشتر به هدف کاهش چین و چروک های بخش های مختلف صورت مانند پیشانی، بین دو ابرو و دور چشم مورد استفاده قرار می گیرد. تنها نکته قابل توجه و تفاوت بوتاکس در آقایان با خانم ها این است که در آقایان در موارد مشابه به واحد های بیشتری از بوتاکس نیاز است. مثلا در بوتاکس ابرو و از بین بردن خطوط بین ابرو ها در آقایان ۴۰ واحد بوتاکس مناسب است و گاهی تا ۸۰ واحد هم تزریق می‌شود. در آقایان هم مشابه خانم‌ها برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر، بهتر است قبل از هر اقدامی با متخصص پوست مشورت کرد.

اگر تزریق بوتاکس به درستی انجام شود، سوابق پزشکی فرد از نظر بیماری هایی که با این تزریق تداخل دارند بررسی شود و میزان واحد تزریق شده زیادتر از حد لازم نباشد، بوتاکس ضرری به همراه ندارد. اما اگر هر یک از این موارد رعایت نشوند ممکن است به بروز انواع عوارض بوتاکس که در بحث عوارض به آنها اشاره شد اتفاق بیفتند.

بوتاکس یکی از روش های ایمن در هر دو کاربرد آرایشی و درمانی است. برخی افراد ممکن از در سوابق خود با تزریق مشکل داشته باشند و درد احساس کنند. در این حالت می‌توان متخصص را مطلع کرد تا قبل از تزریق از بی‌حس‌کننده‌ها در ناحیه تزریق استفاده کند. همچنین گاهی ممکن است فرد بعد از تزریق بوتاکس تا مدت زمان کوتاهی احساس درد داشته باشد. اما بطور کلی بوتاکس روش ایمنی است و موارد گفته شده خیلی کم مشاهده شده‌اند.

بررسی های بسیار کمی در مورد اثرات بوتاکس در دوران شیردهی صورت گرفته است. اما همانطور که می دانید در هر واحد تزریق بوتاکس مقادیر بسیار کمی از سم خالص وجود دارد و عوارض بسیار کمی به همراه دارد. علاوه براین به نظر می رسد تزریق بوتاکس در دوران شیردهی منجر به هیچ نوع آسیبی برای نوزاد نمی شود.

در مورد بوتاکس در زمان بارداری فقط در حیوانات آزمایش صورت گرفته است و منابع انسانی ای وجود ندارد. در حیوانات اثری از عبور سم از جفت و تاثیر آن بر جنین مشاهده نشده است. اما نمی توان بطور قطعی گفت در مورد انسان نیز همینطور است. بوتاکس در بارداری نیز می تواند منجر به عوارضی نظیر ضعف عضلانی، تاری دید، مشکلات تنفسی و بلع شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوتاکس

  1. م گفت:

    عااااااااااااااااااااااالی بود.ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خوشحالیم از اینکه مارو دنبال می کنید

  2. حسین گفت:

    بوتاکس ممکن است اشک چشم را کم کند همچنین به علت اینکه مدت طولانی میزان انقباض عضلا صورت از جمله ماهیچه های مربوط به تحدب عدسی چشم کم می کند نوعی تنبلی در این عضلات ایجاد میکند که غالبا بر گشت نابذیر است و موجب دور بینی می شود به عبارتی چشم تونایی انقباض عدسی خود را مانند قبل نخواهد داشت و تشخیص اجسام یا نوشته های ریز در فاصله نزدیک مقدور نخواهد شد و باید عینک بزنید