بوتاکس میگرن راهکاری مناسب برای کاهش سردرد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوتاکس میگرن یک نوع درمان پیشرفته است که برای کاهش سردردهای میگرن استفاده می‌شود. بوتاکس میگرن عمدتاً شامل تزریق‌های کوچک بوتاکس در نقاطی در سر، گردن، یا شانه‌ها می‌شود. این تزریق‌ها با هدف کاهش تنش عضلات و مهار کردن پاسخ‌های دردزا در این مناطق انجام می‌شود. این درمان می‌تواند به کاهش شدت درد، فراوانی حملات میگرن و افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
بوتاکس میگرن

آیا بوتاکس میگرن در کاهش سردرد تاثیری دارد؟ اکثر افرادی که سردردهای میگرنی شدید را تجربه می‌کنند، احتمالاً همیشه به دنبال روش‌ها و راهکارهایی هستند که بتوانند از طریق آنها برای این دردهای مزمن و مختل‌کننده زندگی چاره‌ای پیدا کنند. اما معمولاً اکثر روش‌هایی که باید برای درمان میگرن از آنها استفاده کرد، به مصرف یک سری مسکن‌ها محدود می‌شود.

اما از سال ۲۰۱۰ به بعد سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک روش جدید را برای درمان میگرن تایید کرد که در آن از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده می‌شد. این روش بعد از آن که تعدادی از بیماران مبتلا به میگرن که از بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت استفاده کردند، گزارش دادند که سردردهای میگرنی در آنها کاهش‌یافته، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در این مقاله به شما می‌گوییم که چطور بوتاکس میگرن یک روش درمانی قدرتمند و موثر برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن است.

اگر قصد انجام بوتاکس میگرن را دارید، حتما با متخصص مغز و اعصاب یا دکتر پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با پزشکان وجود دارد.

بوتاکس میگرن چیست؟

در روش تزریق بوتاکس میگرن، از یک سری تزریق‌ها  (مشابه همان نوع تزریق‌هایی که توسط متخصصان زیبایی برای کاهش چین و چروک‌های صورت انجام می‌شود)، به‌منظور درمان سردردهای میگرنی مزمن استفاده می‌شود. در این روش درمانی متخصصان دارای مجوز، با تزریق سم بوتولینوم به نواحی مختلف اطراف سر و گردن، از این روش برای درمان میگرن و پیشگیری از حمله‌های میگرنی کمک می‌گیرند. تزریق بوتاکس سر برای میگرن یک روش درمانی نیست و بیشتر آن را به‌عنوان یک روش برای مدیریت و کنترل سردردها در نظر می‌گیرند.

متن انگلیسی:
OnabotulinumtoxinA, or Botox, was approved in 2010 for adults who get chronic migraines
ترجمه متن:
سم بوتولونیوم یا بوتاکس در سال ۲۰۱۰ برای بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن تایید شد.

hopkinsmedicine

کاربرد بوتاکس میگرن (درمان میگرن با بوتاکس)

شواهد نشان می‌دهد که این دارو مسیر انتقال درد بین مغز (سیستم عصبی مرکزی) و اعصابی را که به نخاع منتهی می‌شوند، قطع می‌کند. هنگامی که میگرن دارید، بدن شما موادی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی و مولکول‌هایی را آزاد می‌کند که با درد مرتبط هستند. سم بوتولینوم با انتقال این مواد، به طور معمول در جایی که اعصاب و ماهیچه‌ها به هم می‌رسند، تداخل می‌کند.

محققان فکر می‌کنند وقتی دارو به عضلات اطراف صورت، سر و گردن تزریق می‌شود، توسط اعصاب جذب می‌شود و در انتقال عصبی مرتبط با درد اختلال ایجاد می‌کند. در نتیجه به این ترتیب بوتاکس میگرن در از بین بردن سردرد میگرنی و کاهش دفعات بروز حملات میگرنی کاربرد دارد.

تزریق‌ها می‌توانند در کاهش دفعات سردرد در بیماران مبتلا به میگرن مزمن مؤثر باشند و همچنین می‌توانند علائم ناتوان‌کننده مرتبط با این میگرن‌ها را به طرز چشمگیری کاهش دهند. در نتیجه تزریق بوتاکس برای سردرد می‌تواند کیفیت زندگی بیماران میگرنی را به میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

بوتاکس میگرن چیست؟
از بوتاکس میگرن به عنوان درمان‌های ثانویه سردردهای شدید استفاده می‌شود.

بوتاکس میگرن قبل و بعد

افرادی که تجربه تزریق بوتاکس برای سردردهای میگرنی را داشتند، گزارش داده‌اند که میزان سردردها، شدت آنها و مدت زمانی که هر حمله میگرنی طول می‌کشد بعد از تزریق بوتاکس میگرن به میزان زیادی کاهش یافته است. بر اساس داده‌های موجود تزریق بوتاکس سر برای میگرن موجب شد تا بیماران با سابقه سردردهای مزمن میگرنی تعداد روزهای کمتری در ماه را سردرد داشته باشند. حتی در برخی از افراد که پنج نوبت تزریق بوتاکس داشتند، میزان سردردها تا حدود ۷۰ درصد کاهش داشت.

بوتاکس میگرن برای چه افرادی مناسب است؟

این درمان‌ها برای افراد منتخب ۱۸ ساله و بالاتر که ۱۵ روز یا بیشتر در ماه میگرن را تجربه می‌کنند، تایید شده است. افرادی که سردردهای آنها از نوع تنشی است و در بیشتر روزهای ماه (۱۵ روز بیشتر) سردرد دارند و سردرد آنها ۴ ساعت در روز طول می‌کشد، می‌توانند از تزریق بوتاکس برای میگرن استفاده کنند.

علت سردرد زیاد چیست؟ سردردهای زیاد احتمالا از نوع سردرد میگرنی بوده و بعد از تشخیص علت آن می‌توان با بوتاکس درد را کنترل کرد.

بوتاکس میگرن برای چه افرادی مناسب نیست؟

تزریق بوتاکس سر برای میگرن برای برخی از افراد ممنوع است. زنان باردار و مادران شیرده و همچنین افرادی که به پروتئین‌های موجود در شیر گاو حساسیت دارند باید از تزریق سم بوتولینوم برای درمان میگرن خودداری کنند. همچنین بوتاکس برای بیمارانی که کمتر از ۱۵ روز در ماه سردرد دارند توصیه نمی‌شود.

می‌خوای از شر سردرد میگرنی خلاص شی؟

برای تزریق بوتاکس مشاوره بگیر.

فواید بوتاکس میگرن

درمان بوتاکس میگرن یک روش کاربردی است که می‌تواند با یک مکانیسم ویژه دردهای مزمن میگرنی را کنترل کند. بوتاکس سیگنال‌های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند مسدود کرده و باعث می‌شود آنها سفت شده و کمتر به درد حساس شوند. این درمان کمتر تهاجمی می‌تواند کمترین میزان عوارض جانبی را داشته باشد و معمولاً یک درمان ایمن است. این روش به‌عنوان یک روش درمانی طولانی‌مدت ایمن در نظر گرفته می‌شود.

مطالعات نشان داده است که استفاده طولانی‌مدت از بوتاکس در بیماران مبتلا به میگرن مزمن به طور قابل‌توجهی علائم میگرن را بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی شدید بهبود می‌بخشد. این روش درمانی می‌تواند با داروهای حاد برای میگرن ترکیب شود و در کنار آنها تاثیر بیشتری روی تسکین دردهای مزمن میگرنی داشته باشد.

با تزریق بوتاکس برای سردرد، نه‌تنها سردردهای میگرنی، بلکه سایر سردردهای حاد و مزمن نیز کنترل می‌شوند. بوتاکس سر برای میگرن می‌تواند قبل از وقوع سردردهای میگرنی از بروز آنها جلوگیری کند. در واقع تا زمانی که نوروتوکسین مؤثر باشد، سیگنال‌های درد نمی‌توانند به مغز شما برسند، بنابراین هیچ سردردی را احساس نخواهید کرد و از بدتر شدن علائم جلوگیری می‌شود.

در نهایت این که بوتاکس میگرن عود سردرد در طول روز را کاهش می‌دهد و در نتیجه می‌تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن را بیشتر کند.

نحوه انجام بوتاکس میگرن

در روش تزریق بوتاکس برای سردرد، پزشک با استفاده از یک سوزن بسیار کوچک، سم بوتولینوم را به ماهیچه‌های کوچک زیر پوست شما در نواحی مختلف اطراف صورت، سر و گردن تزریق می‌کند. هر درمان معمولاً شامل ۳۱ تزریق در هفت ناحیه کلیدی سر و گردن است. میزان تزریق بوتاکس در هر دو طرف سر مساوی است. با این حال در افرادی که درد میگرنی در یک نقطه خاص دارند، ممکن است نیاز به تزریق بیشتری در آن ناحیه باشد.

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن

نقاط موردنظر برای تزریق بوتاکس میگرن بر اساس الگوی سردردها، شدت آنها و تشخیص پزشک انجام می‌شود. به‌صورت معمول تزریق‌ها در صورت، سر و گردن انجام می‌شود. گاهی نیز ممکن است پزشک تزریق را در پیشانی، شقیقه‌های بیمار یا پشت سر و گردن انجام دهد.

در مواردی نیز متخصص مناطقی به نام نقاط ماشه‌ای را هدف قرار می‌دهد و با تزریق به این نقاط سردردهای مزمن میگرنی را مهار می‌کند. بسته به بیمار و علائم خاص میگرن، افراد مختلف ممکن است به تعداد و محل متفاوتی از محل تزریق نیاز داشته باشند.

فواید بوتاکس میگرن کاهش سردرد این بیماران است.
برخی از افراد برای کنترل میگرن خود به تزریق‌های مجدد بوتاکس نیاز پیدا می‌کنند.

میزان ماندگاری بوتاکس میگرن

میزان ماندگاری تزریق بوتاکس سر برای میگرن در هر فرد متفاوت است. بعد از چندین هفته تزریق و انجام درمان‌های منظم، تسکین دردهای میگرنی شروع می‌شود. برخی از بیماران بعد از این دوره از درمان‌ها متوجه می‌شوند که سردردهای میگرنی کاملاً قطع شده و دیگر به تکرار تزریق‌ها نیاز ندارند.

در برخی از بیماران هم برای کنترل کردن سردردهای میگرنی به تکرار درمان‌ها به‌صورت منظم نیاز است. اما در کل نمی‌توان تزریق بوتاکس را یک درمان دائمی برای میگرن در نظر گرفت. در اکثر موارد لازم است که افراد هر سه ماه یک بار تزریق بوتاکس میگرن را تکرار کنند.

متن انگلیسی:
People who receive Botox injections for headaches usually get the treatment about every three months
ترجمه متن:
افرادی که برای سردرد تزریق بوتاکس انجام می‌دهند، معمولاً هر سه ماه یکبار این درمان را دریافت می‌کنند.

mayoclinic

آمادگی قبل از بوتاکس میگرن

معمولاً برای آماده شدن جهت تزریق بوتاکس میگرن لازم نیست کار خاصی انجام دهید، اما ممکن است پزشک از شما بخواهد چند روز قبل از تزریق، مصرف برخی داروها را متوقف کنید. آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E تنها تعدادی از داروها و مکمل‌هایی هستند که می‌توانند شما را مستعد خونریزی و کبودی کنند. قبل از درمان، باید حداقل یک هفته از این داروها و مکمل‌ها دوری کنید.

همچنین اگر در چهار ماه گذشته تزریق بوتاکس انجام داده‌اید، حتی اگر تزریقی برای میگرن نباشد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. البته مانند سایر موارد تزریق بوتاکس بهتر است قبل از درمان مصرف الکل و دخانیات را قطع کرده باشید. الکل و سیگار می‌تواند خونریزی و کبودی را بیشتر کند. قبل از درمان، باید حداقل ۲۴ ساعت از الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید.

علاوه بر این حتماً قبل از این که از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کنید با یک متخصص در این زمینه مشورت کرده و تمامی علائم و سوابق پزشکی خود را با او در میان بگذارید. به پزشکتان یک تاریخچه کامل پزشکی بدهید و در صورت وجود هر نوع آلرژی، حتماً پزشک را در جریان بگذارید.

مراقبت های بعد از بوتاکس میگرن

معمولاً اکثر افراد می‌توانند بلافاصله پس از جلسه تزریق که اغلب کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، فعالیت‌های منظم خود را ادامه دهند. بااین‌حال یک سری نکات و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که بعد از تزریق بوتاکس برای سردرد باید آنها را رعایت کرد. این موارد برای افزایش اثربخشی تزریق و کاهش احتمال بروز عوارض جانبی است. مهم‌ترین مراقبت های بعد از بوتاکس شامل موارد زیر می‌شود:

توصیه‌های بعد از بوتاکس میگرنتوضیحات
خودداری از لمس و ماساژحداقل ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس میگرن
خودداری از مصرف الکلتا ۲۴ ساعت پس از تزریق
خودداری از دراز کشیدنحداقل تا ۴ ساعت پس از تزریق
استفاده از کیسه یخروی محل تزریق بوتاکس برای کاهش تورم یا کبودی
مصرف داروهای مسکنطبق تجویز پزشک پس از تزریق بوتاکس میگرن
مراقبت های بعد از بوتاکس میگرن

عوارض بوتاکس میگرن

هنگامی که بوتاکس میگرن توسط یک متخصص باتجربه و واجد شرایط انجام می‌شود، تزریق سم بوتولینوم نسبتاً ایمن است. بااین‌حال، برخی از افراد در محل تزریق دارو، درد، کبودی یا تورم را تجربه می‌کنند. سایر عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • سردرد یا علائم آنفولانزا
  • خشکی یا آبریزش چشم
  • افتادگی در یک پلک، ابرو یا کنار دهان
  • تب
  • درد یا تورم طاقت‌فرسا

به‌ندرت، اگر سم به طور تصادفی به بدن شما سرایت کند، علائم جدی‌تر دیگری ممکن است در طی چند ساعت یا چند روز رخ دهد. جدی‌ترین عوارض بوتاکس در این شرایط شامل مشکلات بینایی، ضعف عضلانی، مشکل در صحبت کردن یا بلع، ناتوانی در کنترل مثانه و دشواری در تنفس می‌شود.

برای درمان میگرن بوتاکس تزریق کردی؟ نکات مراقبتی رو از پزشک بپرس.

گردن درد بعد از بوتاکس میگرن

گردن درد و سردرد شایع‌ترین عوارض جانبی برای افرادی است که دچار سردردهای میگرنی مزمن می‌شوند و از بوتاکس استفاده می‌کنند. معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که از کمپرس یخ روی این نواحی استفاده کنند تا درد و ناراحتی آنها کاهش یابد. پزشک ممکن است در مواردی از داروهای مسکن هم برای از بین بردن دردها و عوارض بعد از تزریق بوتاکس سر برای میگرن کمک بگیرد.

هزینه بوتاکس میگرن در دکترتو کلینیک

هزینه تزریق بوتاکس برای میگرن بسته به الگوی درد و تعداد دوزهای تزریقی متفاوت است. بااین‌حال ازآنجایی‌که این درمان نیاز به تکرار دارد و اکثر بیماران باید هر سه ماه یکبار آن را انجام دهند، می‌توان گفت که بوتاکس میگرن یک درمان مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت نیست. بااین‌حال کیفیت برند بوتاکس تزریق شده، دستمزد پزشکی که این کار را انجام می‌دهد، دوزهای تزریقی و هزینه‌های هر کلینیک و منطقه جغرافیایی روی هزینه بوتاکس برای درمان میگرن تاثیر خواهد داشت.

برای اطلاع از قیمت بوتاکس میگرن در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

عوارض بوتاکس میگرن بسیار کم است.
گاهی پس از بوتاکس میگرن فرد دچار افتادگی پلک می‌شود؛ البته این عارضه نادر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بوتاکس میگرن یک روش درمانی موقتی برای ازبین‌بردن سردردهای میگرنی است. در این روش از نوروتوکسین بوتاکس برای مسدودکردن انتقال‌دهنده‌های عصبی مربوط به درد استفاده می‌شود تا به‌این‌ترتیب سردردهای میگرنی مزمن و سایر سردردهای حاد و شدید مهار شود.

با وجودی که این روش تاییدیه های FDA را دارد، اما باز هم باید در خصوص انجام آن و این که آیا شما کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس سر برای میگرن هستید با یک پزشک مشورت کنید. بهترین گزینه برای مشورت در این خصوص و خصوصاً تزریق بوتاکس برای سردرد، یک متخصص مغز و اعصاب است.

قبل از انجام بوتاکس میگرن حتما با دکتر پوست و مو یا دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین و همچنین دکتر مغز و اعصاب آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر این یک درمان قطعی نیست و تنها می‌توان هر سه ماه یکبار درد را متوقف کرد.

بهتر است تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس سر برای میگرن از حمام کردن خودداری کرد.

معمولاً در اکثر بیماران اثر بوتاکس میگرن تا سه ماه دوام دارد. بااین‌حال طول اثرات می‌تواند بسته به فرد و سایر عوامل متفاوت باشد.

خیر این یک روش بدون درد است و تنها در نواحی تزریق ممکن است کمی حس سوزن‌سوزن شدن یا درد بسیار خفیف داشته باشید.

اثرات تزریق بوتاکس برای درمان میگرن ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا آشکار شود.

بوتاکس OnabotulinumtoxinA بهترین نوع بوتاکس است که در سال 2010 توسط FDA برای درمان میگرن در بزرگسالان تایید شده است.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن