آیا بوتاکس زیر بغل در کاهش تعریق تاثیر دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوتاکس روشی است که در آن سم بوتولیوم به پوست تزریق می‌شود و کاربرد درمانی (پزشکی) و زیبایی دارد. یکی از کاربردهای محبوب آن کاهش تعریق بیش از حد در ناحیه زیربغل است. بوتاکس زیربغل با مسدود کردن ماده شیمیایی تحریک کننده غدد عرق در بدن اثر می‌گذارد و بین 4 تا 12 ماه ماندگاری دارد و حتی ممکن است تا 14 ماه هم اثرش باقی بماند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کاربرد بوتاکس زیر بغل

آیا بوتاکس زیر بغل تاثیری در کاهش تعریق دارد؟ یکی از شرم آورترین مشکلاتی که تقریبا همه ما با آن مواجهیم و هنوز هم از صحبت کردن درباره آن خجالت می‌کشیم، تعریق زیاد در قسمت‌های ناخوشایند بدن یعنی زیر بغل است. همه ما تجربه خیس شدن زیر بغل لباس مورد علاقه‌مان در مهمانی را داریم، که نه تنها خجالت می‌کشیم دیگران آن را ببینند، بلکه حس ناخوشایند و آزاردهنده‌ای هم دارد.

هرچقدر هم مام و دئودورانت برای خشک نگه داشتن این ناحیه استفاده کرده باشید باز هم تفاوتی نمی‌کند و خیس عرق می‌شوید. امروزه به لطف پیشرفت پزشکی و زیبایی دیگر عرق زیر بغل مانند گذشته مشکل ساز نیست. بوتاکس زیربغل پدیده نسبتا جدیدی است که معضل عرق زیاد این ناحیه را برطرف می‌کند.

اگر قصد بوتاکس زیربغل را دارید، حتما با متخصص پوست و مو و زیبایی مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. در ادامه با ما باشید تا با بوتاکس زیربغل، کاربرد و مزایا، و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید.

بوتاکس زیر بغل چیست؟

بوتاکس یعنی چه؟ روش بوتاکس زیر بغل یک روش درمانی برای کاهش ترشح عرق در منطقه زیر بغل است. بعد از تزریق بوتاکس به این ناحیه، عصب‌های مسئول ارسال سیگنال تعریق مسدود شده و غدد عرق دیگر تعریق زیاد ندارند و ترشح محدود می‌شود. هایپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد) ممکن است در سایر نقاط بدن مانند دست‌ها، پیشانی و پاها نیز اتفاق بیفتد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

‏کاربرد بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل در واقع برای کاهش ترشح عرق و کنترل تعریق بیش از حد در این ناحیه استفاده می‌شود. براساس شواهد و آمار، بوتاکس ۸۲ تا ۸۷ درصد میزان تعریق زیربغل را کاهش می‌دهد. از کاربردهای بوتاکس زیربغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل بوی بد و احساس راحتی
  • اعتماد بنفس فرد در فعالیت‌های روزمره افزایش می‌یابد.
  • مدیریت تعریق بیش از حد و رفع خارش و لکه‌های قهوه‌ای پوست

تزریق بوتاکس برای عرق زیر بغل (بوتاکس تعریق زیر بغل)

بوتاکس به عنوان یک ماده شیمیایی، عملکرد عضلات را مختل می‌کند. با تزریق بوتاکس به عضلات زیر بغل، عملکرد این عضلات محدود شده و ترشح عرق در این ناحیه کاهش می‌یابد. البته این روش موقت برای کنترل تعریق بیش از حد در ناحیه زیربغل محسوب می‌شود.

اثرات بوتاکس این قسمت معمولا ۴ تا ۶ ماه دوام دارد، پس از آن باید مجدد تزریق شود. پس از انجام بوتاکس، ترشح عرق در این قسمت کاهش یافته و فرد احساس راحتی بیشتری در فعالیت‌های روزمره دارد. به علاوه اینکه ترس و خجالت ناشی از دیده شدن لکه عرق روی لباس از بین رفته و اعتماد بنفس بیمار بیشتر می‌شود.

تعریق زیاد نشانه چیست؟ عرق کردن زیاد می‌تواند نشانه بیماری زمینه‌ای یا از عوارض مصرف دارو باشد. به همین دلیل باید قبل از تزریق بوتاکس علت آن مشخص شود.

کاربرد بوتاکس زیر بغل کاهش تعریق است.
بوتاکس زیر بغل در واقع برای کاهش ترشح عرق و کنترل تعریق بیش از حد در این ناحیه استفاده می‌شود.

بوتاکس زیر بغل برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس زیر بغل برای افرادی مناسب است که از هایپرهیدروزیس رنج می‌برند و به دنبال راهی برای کاهش ترشح هستند. این روش معمولا برای موارد زیر توصیه می‌شود:

  • افرادی که به شدت از تعریق ناحیه زیر بغل رنج می‌برند و مشکلاتی مانند بوی نامطبوع، لکه‌های قهوه‌ای در پوست، خیسی و ناراحتی در فعالیت‌های روزمره را تجربه می‌کنند (بوی بد عرق نشانه چیست؟).
  • افرادی که به خاطر عرق کردن زیاد در این قسمت دچار کمبود اعتماد بنفس شدند و از خیس شدن لباسشان خجالت می‌کشند.
  • افرادی که به دنبال راهکار موقت برای کنترل ترشح عرق زیر بغل هستند.
  • آن‌هایی که به‌خاطر عرق زیاد دچار سوزش و سوختگی در این ناحیه می‌شوند.

بوتاکس زیر بغل برای چه کسانی مناسب نیست؟

تزریق بوتاکس به غدد عرق زیربغل برای افرادی که علت هایپرهیدروزیس آن‌ها بیماری زمینه‌ای است توصیه نمی‌شود. افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، اختلال انعقاد خون شدید دارند یا غدد عرق خود را با عمل جراحی برداشتند نباید بوتاکس زیربغل انجام دهند.

هرچند تاثیر بوتاکس روی زنان باردار و شیرده‌ مشخص نیست، اما بهتر است در صورتی که در دوران بارداری قرار دارید، یا به کودکتان شیر می‌دهید حتما از قبل به پزشک متخصص اطلاع دهید. افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی هم باید با مشورت پزشک این کار را بکنند.

آیا بوتاکس زیربغل راه حل مناسبیه؟

برای خلاصی از شر عرق مشاوره بگیر.

مزایای بوتاکس زیر بغل

از مزایای این روش محبوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوتاکس زیربغل تکنیکی با اثرگذاری بالا است که بیش از ۸۰ درصد موفقیت آمیز بوده و میزان رضایت بالایی دارد.
  • روش غیرتهاجمی با کمترین ریسک برای کنترل غدد عرق در ناحیه زیربغل به شمار می‌آید.
  • دوره نقاهت و بهبود بعد از تزریق بوتاکس زیربغل نسبت به سایر روش‌های جراحی کوتاه است و بیمار بلافاصله می‌تواند به روتین عادی زندگی خود برگردد.
  • فرایند انجام آن کوتاه است و نهایت در ۱۵ دقیقه انجام می‌شود.
  • درد کمی دارد.
  • باعث افزایش اعتماد بنفس می‌شود.
  • نیاز به مصرف مداوم محصولات بهداشتی و دئودورانت‌ها را کم می‌کند.

روش انجام بوتاکس زیر بغل

پزشک ابتدا بعد از تمیز کردن ناحیه زیربغل، از بی حسی موضعی استفاده کرده و یک لایه نازک از کرم بی حسی روی پوست این قسمت می‌زند. سپس نواحی نزدیک غدد عرق زیر بغل که باید تزریق روی آن‌ها انجام شود را علامت گذاری می‌کند. بهتر است قبل از تزریق از مام یا دئودورانت استفاده نشود تا ریسک عفونت یا حساسیت به حداقل برسد. بعد از اینکه بی حسی اثر گذاشت، پزشک متخصص با سوزن‌های نازک و ظریفی میزان دوز مشخصی را به عمق پوست ناحیه زیر بغل تزریق می‌کند.

نحوه تزریق بوتاکس زیر بغل

بعد از بی حسی موضعی، بوتاکس با سوزن‌های ظریف به لایه میانی پوست تزریق می‌شود. دوز مناسب بوتاکس زیربغل برای مردان و زنان معمولا ۵۰ واحد است که بسته به شرایط فرد ممکن است تغییر کند.

بوتاکس زیربغل برای افراد مختلف نتیجه متفاوتی دارد.
این روش نیز مانند سایر مدل‌های بوتاکس در افراد متفاوت، فرق دارد.

ماندگاری بوتاکس زیر بغل

این روش نیز مانند سایر مدل‌های بوتاکس در افراد متفاوت، فرق دارد. با این حال بازه حدودا یک ساله را می‌توان برای آن در نظر گرفت.

متن انگلیسی:
People who receive underarm Botox injections tend to see results 2–۴ days after treatment. The full effects are usually noticeable within 2 weeks. However, Botox is not a permanent solution for excessive underarm sweating. A single treatment lasts around 4–۱۲ months, so a person needs ongoing injections
ترجمه متن:
افرادی که برای آنها بوتاکس زیر بغل تزریق می‌شود، معمولاً ۲ تا ۴ روز پس از درمان نتایج را مشاهده می‌کنند. اثرات کامل معمولا در عرض ۲ هفته قابل مشاهده است. با این حال، بوتاکس راه حل دائمی برای تعریق بیش از حد زیر بغل نیست. درمان با بوتاکس به تنهایی حدود ۴ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد؛ بنابراین فرد نیاز به تزریق مداوم دارد.

medicalnewstoday

آمادگی برای انجام بوتاکس زیر بغل

پیش از اقدام برای بوتاکس تعریق بیش از حد زیر بغل بهتر است از چند روز قبل این ناحیه را شیو نکنید چرا که ممکن است بعد تزریق حساسیت پوستی ایجاد شود. ترجیحا لباس بدون آستین بپوشید. از چند روز قبل از مصرف داروهای رقیق کننده خون پرهیز کنید چرا که باعث تشدید کبودی و خونریزی می‌شود.

مراقبت های بعد از انجام بوتاکس زیر بغل

مراقبت بعد از بوتاکس در کاهش عوارض تاثیر زیادی دارد. مراقبت‌های لازم بعد از انجام بوتاکس زیربغل عبارتند از:

  • تمیز نگه داشتن ناحیه زیر بغل بعد از انجام بوتاکس
  • دو تا سه روز بعد از تزریق بوتاکس از مصرف مام‌های ضدتعریق یا دئودورانت‌ها خودداری کنید، چرا که ممکن است باعث سوزش، خارش یا حساسیت پوستی شود.
  • تا ۲۴ ساعت اول بعد تزریق این ناحیه را شیو نکنید.
  • تا یک روز بعد بوتاکس زیربغل حمام و شستشو ممنوع است.
  • انجام فعالیت جسمی شدید ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد تزریق ممنوع است چرا که ریسک کبودی را تشدید می‌کند.

از عرق زیر بغل خسته شدی؟ چرا بوتاکس رو امتحان نمی‌کنی؟

بعد از بوتاکس زیر بغل میشه لیزر کرد؟

تا یک هفته بعد از بوتاکس زیربغل، انجام هرگونه درمان زیبایی مانند لیزر، میکرودرم یا الکترولیز ممنوع است. بهتر است فرصت کافی بدهید تا مواد تزریقی جذب شوند و بعد لیزر کنید. هرگونه دستکاری، فشار یا مالش در این ناحیه ریسک کبودی، عفونت، خارش و قرمزی پوست را تشدید می‌کند.

عوارض بوتاکس زیر بغل (آیا بوتاکس زیر بغل عوارض دارد؟)

این روش غیرتهاجمی و کم خطری است که کمترین عوارض جانبی را دارد، اما ممکن است در برخی افراد شاهد بروز واکنش‌ آلرژیک و عوارض باشیم که معمولا طی دو یا سه روز بعد بوتاکس خود به خود برطرف می‌شوند. از عوارض بوتاکس زیربغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارضشیوع
آنافیلاکسی یا ضعف عضلانینادر
کهیر پوستیشایع
کبودی، قرمزی و ورمشایع
درد شدید در قسمت زیربغلنسبتاً شایع
اختلال در تنفسنادر
اختلال بینایینادر
اختلال در بلعنادر
بی اختیاری ادرارینادر
اختلال کلامینادر
سردرد و سرگیجه مکررشایع
خستگی شدیدشایع
سوختگی در قسمت زیربغلنسبتاً شایع
عوارض بوتاکس زیر بغل

آیا بوتاکس زیر بغل ضرر دارد؟

خیر، بوتاکس زیربغل، روش درمانی و زیبایی غیرتهاجمی و کم خطری است که ضرری برای بدن ندارد. به‌علاوه اینکه بوتاکس مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است و به‌عنوان روش کاربردی، موثر و امن برای درمان هایپرهیدروزیس زیربغل تجویز می‌شود. این تکنیک نه فقط میزان تعریق این ناحیه را کم می‌کند بلکه آسیبی به عصب‌های موجود در ناحیه تحت درمان هم نمی‌رساند.

هزینه بوتاکس زیر بغل در دکترتو کلینیک

هزینه بوتاکس زیربغل به فاکتورهای مختلفی از جمله برند بوتاکس مصرف شده، میزان و دوز مصرفی، تخصص و مهارت پزشک، موقعیت جغرافیایی کلینیک و شرایط شخصی بیمار بستگی دارد. در حالت کلی بازه قیمتی این روش بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و پانصد هزار تومان متغیر است. برخی شرکت‌های بیمه، هزینه بوتاکس زیربغل را تحت پوشش دارند.

برای اطلاع از قیمت بوتاکس زیر بغل در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر خود نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تزریق بوتاکس زیر بغل روش کاربردی و موثری برای کنترل تعریق بیش از حد در این ناحیه است. هرچند که سازمان غذا و دارو آمریکا این روش را صرفا برای ناحیه زیربغل تایید کرده است اما برخی پزشکان برای کنترل تعریق زیاد سایر نقاط بدن هم آن را پیشنهاد می‌دهند. گاهی ممکن است عرق زیاد در قسمت زیربغل نشانه وجود یک بیماری زمینه‌ای یا اثر جانبی مصرف داروی خاصی باشد.

بنابراین پیش از اینکه برای تزریق بوتاکس زیربغل اقدام کنید حتما علت اصلی آن را باید پیدا کرد. درست است که بوتاکس روش نسبتا ایمن و کم خطری است که دوره نقاهت کوتاه و کمترین عوارض را دارد اما ماندگاری شش ماهه و نیاز به تمدید و تکرار از معایب آن به شمار می‌آید.

قبل از تزریق بوتاکس زیر بغل حتما با دکتر پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

چیزی نزدیک به 3 روز طول می‌کشد تا بوتاکس شروع به اثرگذاری کند. البته بیشتر افراد از همان روز نخست بعد از درمان، تغییرات و اثرگذاری را حس می‌کنند. نتیجه و ماندگاری بوتاکس 6 تا 12 ماه طول می‌کشد.

برندهای مختلفی در بازار وجود دارند، اما بهترین برندها و مارک بوتاکس زیربغل موجود در بازار ایران عبارتند از:

    • بوتاکس دیسپورت (Dysport)

    • بوتاکس مصپورت (Masport)

    • بوتاکس نورونوکس (Neuronox)

  • بوتاکس زئومین (Xeomin)

تزریق بوتاکس معمولا درد ندارد تا جایی که بیشتر افراد حتی بدون بی حسی هم می‌توانند میزان درد آن را تحمل کنند. برای اینکه هیچ دردی در طول تزریق احساس نکنید پزشک از بی حسی موضعی برای ناحیه زیربغل استفاده می‌کند.

بوتاکس زیربغل با استفاده از سوزن‌های نازکی انجام می‌شود که ممکن است حین تزریق فقط کمی سوزش داشته باشند اما درد غیرقابل تحملی ندارند. هیچ برش جراحی در این روش نیست بنابراین زخم و جای زخمی هم نخواهد بود و کل پروسه بدون درد یا با حداقل درد انجام می‌شود. به علاوه اینکه با استفاده از بی حسی موضعی دیگر هیچ دردی احساس نمی‌شود.

شواهد نشان می‌دهند که بیش از 90 درصد افرادی که برای مشکل هایپرهیدروزیس زیربغل سراغ این تکنیک آمده‌اند از نتیجه آن راضی بودند. ماندگاری و تاثیر بوتاکس زیربغل حدود 6 ماه است و بعد از این بازه باید دوباره تزریق انجام شود. البته بعد از چند بار ترمیم، فاصله بین هربار تزریق بیشتر می‌شود چرا که اثر آن در بدن وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوتاکس زیر بغل

  1. سعیده گفت:

    سلام ببخشید بوتاکس که براتعریق میزنن براپشت لب هم کاربردی داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      چون پشت لب پایانه های عصبی وجود دارد برای تعریق در این قسمت تزریق نمی شود و در زیر بغل برای تعریق تزریق می کنند.‌اگر تعریف زیاد دارید بهتره آزمایش غدد درون ریز انجام داده و توسط متخصص غدد بررسی شوید.