عوارض بوتاکس چیست؟ چقدر جدی و خطرساز است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر می‌خواهید درباره عوارض بوتاکس و میزان جدی و خطرساز بودن آن‌ها اطلاعاتی بدست آورید این مقاله را تا انتها بخوانید. ما در اینجا برای شما از تمام عوارضی که بوتاکس هر یک از نقاط بدن برایتان رقم می‌زند حرف زده‌ایم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
عوارض بوتاکس

عوارض بوتاکس از مواردی هستند که در کنار فواید بسیار این روش درمانی و زیبایی دیده می‌شوند. در تزریق بوتاکس  از یک سم برای جلوگیری از حرکات عضلات مختلفی از جمله ناحیه پیشانی، ابرو و گوشه چشم و برای مدت زمانی محدود استفاده می‌شود. علاوه‌براین از بوتاکس برای درمان اسپاسم گردن، تعریق و درمان سردردهای میگرنی هم کمک می‌گیرند.

داروی تزریق بوتاکس از همان سمی ساخته می‌شود که باعث ایجاد نوعی مسمومیت غذایی می‌گردد؛ سمی به نام بوتولیسم. اما تفاوت این دو در این است که سم بوتولینوم تصفیه شده که توسط پزشکان دارای مجوز استفاده می‌شود، استانداردهای پزشکی مورد نیاز را برای  هدف درمانی به همراه دارند. 

تزریق بوتاکس سیگنال‌های شیمیایی خاصی را از اعصاب که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند، مسدود می‌کند. به طور کلی عوارض این سم چندان زیاد و جدی نیست اما وجود آن‌ها هم غیرممکن اعلام نشده است.

در ادامه به بررسی عوارض بوتاکس به طور دقیق پرداخته‌ایم. تا انتها همراه ما باشید تا در صورت بروز هر یک از این عوارض احتمالی بتوانید زیر نظر یک پزشک متخصص پوست و مو روند درمان خود را طی کنید. می‌توانید برای ‌پیدا کردن پزشک مورد نظرتان هم از دکترتو کمک بگیرید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

عوارض بوتاکس چیست؟

عوارض مشترک و شایع در تزریق بوتاکس نواحی مختلف بدن عبارتند از:

عوارض بوتاکستوضیحات
کبودی و تورممعمولا در ناحیه تزریق ایجاد می‌شود و بیشتر در چند روز اول بعد از تزریق قابل مشاهده است.
سردرد یا احساس ناراحتیبرخی افراد ممکن است پس از تزریق، دچار سردرد یا ناراحتی شوند که این حالت معمولا موقتی است.
خشکی چشم یا اشکال در بیناییدر موارد نادر، تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به خشکی چشم یا مشکلات بینایی شود.
افتادگی پلک یا ابرواگر دارو به طور نادرست تزریق شود، ممکن است باعث افتادگی موقت پلک یا ابرو شود.
تغییرات در بیان صورتبرخی افراد ممکن است تجربه کنند که قادر به انجام برخی حرکات صورت یا بیان‌های خاص نیستند.
واکنش‌های آلرژیکهرچند نادر است، اما برخی افراد ممکن است نسبت به بوتاکس واکنش آلرژیک نشان دهند.
تنگی نفس یا بلع دشواردر موارد بسیار نادر، تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی یا بلع شود.
عوارض شایع و نادر بوتاکس

این جدول تنها بخشی از عوارض احتمالی را پوشش می‌دهد و همواره پیش از اقدام به درمان، باید با یک متخصص مشورت شود تا از اطلاعات دقیق و مراقبت‌های لازم اطمینان حاصل شود.

عوارض شایع بوتاکس

عوارض نسبتا شایع بوتاکس نیز شامل موارد زیر می‌شود. با این حال در ادامه به توضیح هر یک از عوارض به صورت مجزا هم پرداخته‌ایم:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا
  • افتادگی پلک یا کج شدن ابروها
  • کج شدن لبخند و خروج آب از دهان
  • اشک ریختن یا در مقابل آن خشکی چشم
  • عفونت در محل تزریق

۱. درد

معمولاً واکنش در محل تزریق بوتاکس خفیف است و علائم آن بیش از چند روز طول نمی‌کشد. یکی از این علائم احساس درد است. اگر در محل تزریق درد را تجربه کردید، استفاده از کمپرس سرد روی آن ناحیه می‌تواند در تسکین‌ درد شما موثر باشد. این کار در کنار برطرف کردن درد، تورم یا کبودی را هم تسکین می‌دهد.

۲. کبودی

ایجاد کبودی پس از تزریق بوتاکس جز علائم نادر است، اما ممکن است برای برخی اتفاق بیفتد. کبودی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که سوزن به رگ خونی ضربه بزند و در نتیجه باعث شود که خون به زیر سطح پوست نشت کند و باعث قرمز یا بنفش شدن پوست شود. این عارضه پس از چند روز به طور کامل برطرف شده و بهبود می‌یابد.

۳. قرمزی

قرمزی پس از تزریق بوتاکس موضوعی طبیعی است و تا چند ساعت بعد از بین می‌رود. اثرات قرمزی در بدترین حالت خود معمولا پس از ۱ روز کاملا ناپدید می‌شوند. می‌توانید برای رفع این عارضه روی محل مورد نظر کمپرس یخ قرار دهید.

نگران عوارض بوتاکس هستی؟

برای انتخاب بهترین پزشک کلیک کن.

عوارض نادر بوتاکس

بسته به جایی که بوتاکس پس از ورود به بدن به آن سمت حرکت می‌کند، سم موجود در آن می تواند پخش شود و علائمی مانند ضعف عضلانی یا مشکلات تنفسی ایجاد کند. این اثرات می‌توانند از نظر شدت متفاوت باشند و ساعت‌ها یا هفته‌ها پس از تزریق ظاهر شوند.

علاوه بر‌ این واکنش‌های سیستمیک جدی به ماده بوتاکس هم موارد نادری هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این عارضه در بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص مانند فلج مغزی و اسپاسم اندام رخ داده است. برخی از بیماران مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی پس از تزریق بوتاکس دچار دیسفاژی، دیسفونی، ضعف عضلانی ویا تنگی نفس شده‌اند.

۱. ضعیف شدن عضلات

یکی از عوارض جانبی جدی سم بوتولینوم، ضعف عضلانی است. این عارضه ممکن است عضلات تزریق شده و همچنین عضلات مجاور را درگیر کند. همچنین ممکن است به صورت ضعف عضلانی عمومی ظاهر شود.

۲. افتادگی پلک

افتادگی پلک اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که پزشک تجربه کافی برای تزریق نداشته باشد. مثلا ممکن‌ است بوتاکس را در ناحیه اشتباه تزریق کند یا از دوز بسیار بالا استفاده کند که منجر به ضعف و افتادگی عضلات می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است بیمار برای باز کردن کامل چشم‌ها مشکل داشته باشد با دچار مشکلات بینایی شود.

۳. افتادگی ابرو

بوتاکس نواحی ابروها و اطراف آن‌ها اگر در محل مناسب تزریق شود، می‌تواند با شل شدن عضلات ابرو مقابله کند. اما در مقابل اگر دوز تزریقی مناسب نباشد ممکن است باعث عوارض جانبی شود.

متن انگلیسی:
If you have an injection site reaction that is severe or bothers you, talk with your doctor about treatments other than Botox that may be better for you
ترجمه متن:
اگر واکنشی در محل تزریق دارید که شدید است یا شما را آزار می‌دهد، با پزشک خود در مورد درمان‌هایی غیر از بوتاکس که ممکن است برای شما بهتر باشد صحبت کنید.

medicalnewstoday

۴. شل شدن پلک‌

شل شدن پلک پس از تزریق بوتاکس یکی از عوارض این روش است. اما خبر خوب این است که این عارضه تقریبا همیشه موقتی بوده و با گذشت زمان از بین می‌رود. معمولاً حدود چهار هفته طول می‌کشد تا شل شدن پلک ناشی از تزریق بوتاکس برطرف شود. حتی در برخی افراد این مدت زمان بسیار کوتاه‌تر هم خواهد بود.

۵. افتادگی لب‌

افتادگی لب ناشی از تزریق بوتاکس می‌تواند به دلیل تزریق بیش از حد بوتاکس در ناحیه دهان و لب اتفاق بیفتد. این کار باعث شل شدن بیش از حد عضلات صورت و در نتیجه پایین آمدن یا افتادگی یک سمت صورت می‌شود.

اگر تزریق بوتاکس بیش از حد به دهان شما نزدیک باشد، ممکن است آب دهانتان به اصطلاح آویزان شود و در نوشیدن و صحبت کردن مشکل داشته باشید. این عارضه ممکن است تا زمان از بین رفتن اثر بوتاکس ادامه یابد.

عوارض بوتاکس بسته به ناحیه تحت درمان متفاوت است.
عوارض نادر بوتاکس بسته به نقطه‌ای که تزریق صورت می‌گیرد متفاوت است.

۶. عمیق شدن خطوط بوتاکس شده

عمیق شدن خطوط بوتاکس شده ممکن است ناشی از فعالیت زیاد و حرکت بیش از حد عضلات درمان نشده باشد.

۷. بی حس شدن صورت

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی بوتاکس بی حسی صورت است. این عارضه با اینکه بسیار نادر است اما برخی از افراد را درگیر خود می‌کند. در این شرایط ممکن است بعد از تزریق، مقداری بی حسی در صورت خود احساس کنید. این احساس بی حسی دائمی نبوده و باید ظرف چند ساعت محو شود.

۸. بروز مشکلات بینایی

پخش بوتاکس می‌تواند باعث تغییر در بینایی شود. این تغییرات شامل دوبینی، تاری دید، خشکی چشم، ریزش زیاد اشک و افتادگی پلک است.

واکنش آلرژیک موضعی (که معمولاً توسط یک ماده افزودنی در بوتاکس و نه خود سم ایجاد می‌شود.) می‌تواند باعث تورم یا خارش شود و بینایی را مختل کند. پتوز (افتادگی پلک) می‌تواند میدان دید را مختل کند. هنگامی که بوتاکس در نزدیکی چشم تزریق شود، می‌تواند باعث تحریک قرنیه شود. (چیزی شبیه به تب یونجه شدید)

۹. عوارض بوتاکس بر مغز

سم بوتولینوم با قطع حلقه بازخورد بین عضلات پیشانی و مغز، بازخورد احساسی را هم تغییر می‌دهد. محققان توانستند این موضوع را در مغز بیماران مرزی و با تزریق سم بوتولینوم در برخی نواحی خاص ثابت کنند. 

یک مطالعه کوچک توسط محققان UCI نشان داد که تزریق بوتاکس به پیشانی افراد ممکن است نحوه تفسیر و پردازش احساسات دیگران توسط مغز را تغییر دهد.

ظاهراً وقتی افراد چهره‌ای شاد یا عصبانی می‌بینند، ناخودآگاه آن حالت را تقلید می‌کنند. اما از آنجایی که بوتاکس از این واکنش عضلانی جلوگیری می‌کند، توانایی مغز برای تفسیر حالات چهره افراد دیگر را بر هم می‌زند. از طرف دیگر، تحقیقات دیگر نشان داده است که ناتوانی در اخم کردن ممکن است به بیماران مبتلا به افسردگی کمک کند.

۱۰. سخت شدن تکلم یا بلع

سرفه و خفگی هنگام خوردن یا آشامیدن نشانه‌های مشکل در بلع است که ممکن است برای مدت کوتاهی پس از تزریق بوتاکس رخ دهد. اگر این اتفاق افتاد، مهم است که برای بهبودی مایعاتی بنوشید که قوام بیشتری دارند مانند اسموتی، شیک یا شهد.

عارضه جانبی دیگر که شایع‌تر است گرفتی و ضعیف شدن صدا برای مدتی پس از تزریق است. دلیل این اتفاق این است که تارهای صوتی ضعیف هستند و نمی‌توانند به طور هماهنگ با هم جمع شوند و یک لرزش قوی ایجاد کنند.

۱۱. دفع غیرارادی ادرار

از هر ۲۰ زن یک نفر ممکن است پس از تزریق بوتاکس در تخلیه کامل مثانه خود دچار مشکل شود. این اتفاق ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و خطر بروز مشکلات جدی‌تر پس از آن هم وجود دارد.

۱۲. بروز مشکلات تنفسی

در صورت بروز هرگونه مشکل در تنفس، بلع و صحبت کردن باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این عوارض می‌توانند موجب بروز مشکلاتی جدی از جمله مرگ شوند.

۱۳. واکنش کولینرژیک

تزریق داخل عضلانی سم بوتولینوم آزادسازی کولینرژیک پیش سیناپسی را در اتصالات عصبی عضلانی مسدود کرده و باعث فلج موقت واحدهای حرکتی آسیب دیده می‌شود.

تزریق داخل عضلانی سم بوتولینوم در محل اتصال عصبی عضلانی با مهار آزادسازی استیل کولین از نورون‌های حرکتی پیش سیناپسی باعث فلج عضلانی می‌شود.

عوارض بوتاکس در جوانی

ممکن است تزریق بوتاکس در سنین جوانی با عوارضی همچون ضعف عضلانی، گرفتگی صدا یا مشکل در صحبت کردن، مشکل در بیان واضح کلمات، از دست دادن کنترل مثانه، مشکل در تنفس، مشکل در بلع، دوبینی، تاری دید و افتادگی پلک همراه باشد.

دنبال یه پزشک بامهارت برای تزریق بوتاکس میگردی تا دچار عوارض خطرناک نشی؟

عوارض بوتاکس در بارداری

برخی گزارشات حاکی از آن است که سم بوتولینوم که از کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید و ماهیچه‌ها را نرم می‌کند، اگر وارد بدن جنین شود، می‌تواند باعث بوتولیسم و ضعف عضلانی، اسپاسم، رشد ضعیف عضلات و ضعف تنفس شود.

عوارض بوتاکس در شیردهی

به طور کلی بعید است که بوتاکس وارد شیر شما شود یا به کودک شیرخوار آسیب برساند. اما برخی از مادران در دوران شیردهی تصمیم می‌گیرند تا ۴۸ ساعت صبر کنند و از شیر خود به کودک ندهند. به مادرانی که همچنان نگران هستند توصیه می‌کنیم که شیر خود را در ۴ ساعت اول پس از درمان پمپاژ و دور بریزند.

عوارض بوتاکس در دراز مدت (عوارض بوتاکس بعد از چند سال)

برخی از عوارض بوتاکس در دراز مدت قابل مشاهده هستند از جمله:

  • ضعف عضلانی در محل تزریق
  • آتروفی تدریجی عضلات بدر تزریقات طولانی مدت
  • استفاده طولانی‌مدت از سم بوتولینوم می‌تواند باعث ایجاد تغییرات دائمی در حالت چهره و ایجاد چهره‌ای ثابت و بدون حالتی خاص شود.

عوارض بوتاکس هر ناحیه از صورت

بوتاکس در هر ناحیه از صورت ممکن است عوارض متفاوتی به همراه داشته باشد. برای مثال کبودی، تورم و قرمزی در جایی که سوزن‌ها در پوست فرو می‌رود یا ضعف و افتادگی موقت در صورت برخی از عوارض احتمالی آن هستند. در ادامه عوارض بوتاکس هر ناحیه از صورت را به صورت مجزا شرح داده‌ایم:

عوارض بوتاکس صورت

دیسفاژی، پتوز، ضعف گردن، حالت تهوع، استفراغ، تاری‌دید، ضعف، مشکل در جویدن، گرفتگی صدا، ادم، دیسارتری و تپش قلب برخی از عوارض بوتاکس صورت هستند.

عوارض بوتاکس لیفت ابرو

برخی عوارض بوتاکس ابرو و لیفت آن عبارتند از:

  • باقی ماندن جای زخم
  • آسیب عصب صورت همراه با ضعف یا فلج شدن 
  • عدم تقارن ابروها
  • تاری دید
  • عمیق شدن خطوط بوتاکس شده
  • ضعیف شدن عضلات
  • شل شدن و افتادگی پلک
  • افتادگی ابرو
  • بی‌حس شدن صورت
  • بروز مشکلات بینایی
بعد از بوتاکس ابرو ممکن است تقارن ابروها به هم بخورد.
رایج‌ترین عارضه لیفت ابرو با بوتاکس عدم تقارن ابروها پس از تزریق است.

عوارض بوتاکس خط خنده

عوارض بوتاکس خط خنده عبارتند از:

  • واکنش در محل تزریق
  • درد
  • کبودی و تغییر رنگ پوست در اطراف محل تزریق
  • سردرد
  • خشکی پوست
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • مشکلات قلبی
  • عمیق‌تر شدن خطوط

عوارض بوتاکس لبخند لثه ای

بوتاکس می‌تواند برای بهبود ظاهر لبخند لثه ای اعمال شود. این زیباسازی در کنار فواید بسیار عوارضی هم به همراه دارد. عوارض احتمالی بوتاکس لبخند لثه‌ای عبارتند از تورم، حساسیت و کبودی خفیف.

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

ممکن است تورم خفیف موقت، حساسیت، درد یا کبودی در محل تزریق یا ضعف موقت عضلانی را تجربه کنید. پتوز (نام پزشکی افتادگی پلک) یک عارضه نامطلوب و شایع پس از بوتاکس پیشانی و دور چشم است.

عوارض بوتاکس خط اخم

عوارض بوتاکس خط اخم ابرو به مهارت تزریق کننده و مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بستگی دارد. عوارض جانبی آن، ورم، قرمزی، کبودی و حساسیت در ناحیه تحت درمان است.

عوارض بوتاکس لب

عوارض بوتاکس لب عبارتند از:

  • بی حسی در محل تزریق
  • کبودی در محل تزریق
  • تورم که می‌تواند باعث شود لب‌های شما به طور موقت بزرگ‌تر از حد انتظار شوند.
  • سردرد
  • حالت تهوع

عوارض بوتاکس گردن

عوارض بوتاکس گردن عبارتند از:

  • گردن درد
  • سرفه
  • دیسفاژی (مشکل بلع)
  • علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، درد عضلانی و حالت تهوع
  • سردرد
  • رینیت (التهاب در بینی)
  • عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی

عوارض بوتاکس میگرن

اگر بوتاکس را برای تسکین دردهای میگرنی انجام می‌دهید ممکن است با عوارضی روبه‌رو شوید. از جمله مشکلات بوتاکس میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد یا علائم آنفولانزا
  • خشکی یا آبریزش چشم
  • افتادگی پلک، ابرو یا کنار دهان
  • بیرون آمدن غیر ارادی آب دهان

عوارض بوتاکس روی چشم

تزریق در نزدیکی چشم بیشترین خطر و عوارض را به همراه دارد. هدف از تزریق بوتاکس در این نواحی معمولاً از بین بردن خطوط ابرو و پنجه کلاغی است. پس از تزریق بوتاکس، ممکن است چشم‌ها تحریک و خشک شوند و حتی ممکن است کاملا خونی و قرمز شوند. علاوه بر این تحریک این ناحیه  می‌تواند باعث تاری دید و ناتوانی در دید صحیح شود.

عوارض بوتاکس دست

اگر تصمیم به بوتاکس دست دارید لازم است از عوارض احتمالی آن آگاه باشید. عوارضی از جمله:

  • حساسیت و درد در محل تزریق
  • خشکی پوست
  • عفونت موضعی و آبسه
  • پارستزی یا دیستزی

عوارض بوتاکس معده

تزریق سم بوتولینوم در معده برای افرادی که مشکل عضلانی ندارند و به سم بوتولینوم حساسیت ندارند بی خطر است. بوتاکس معده اگر توسط پزشک متخصص انجام شود هیچ عارضه جانبی جدی نخواهد داشت. با این حال در برخی موارد عوارض جانبی مانند حالت تهوع، سوء هاضمه و نفخ به ندرت دیده می‌شود که عوارضی موقتی هستند. این تزریقات برای افرادی که به بوتاکس حساسیت دارند نباید انجام شود.

علاوه‌بر موارد گفته شده، تزریق ممکن است منجر به خونریزی بسیار کمی در داخل معده هم شود.

متن انگلیسی:
Injecting botulinum toxin into the stomach wall temporarily relaxes the muscles and slows stomach emptying. The procedure can help you feel full longer after eating, making it easier to eat less and lose weight
ترجمه متن:
تزریق سم بوتولینوم به دیواره معده به طور موقت ماهیچه‌ها را شل و تخلیه معده را کند می‌کند. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از صرف غذا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید، کمتر غذا بخورید و وزن کم کنید

hopkinsmedicine

عوارض بوتاکس مو

به دنبال بوتاکس مو، ممکن است شکستگی، نازک شدن و کدر شدن مو رخ دهد. مانند هر درمان مو، خطر تحریک پوست یا واکنش آلرژیک هم در این موارد وجود دارد.

چه افرادی نباید بوتاکس کنند؟

همه کاندیدای خوبی برای بوتاکس نیستند. اگر از نظر سلامت عمومی ضعیف هستید، پوست شما بسیار ضخیم است یا ضعف عضلانی دارید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای بوتاکس نباشید. بیماران با پوست حساس هم ممکن است واکنش آلرژیک را در محل تزریق تجربه کنند.

در کنار این افراد، خانم‌های باردار، شیرده یا افرادى که مبتلا به بیماری عصبی هستند، نباید بوتاکس انجام دهند. نکته آخر که شاید خیلی هم برای شما جالب باشد اینکه اگر به پروتئین شیر گاو حساسیت دارید، نباید بوتاکس تزریق کنید.

راه حل رفع عوارض بوتاکس

مراقبت بعد از بوتاکس در کاهش عوارض و مشکلات آن تاثیر زیادی دارد. اگر واکنش محل تزریق را تجربه کردید، ممکن است استفاده از کمپرس سرد روی آن ناحیه کمک کننده باشد. این کار می‌تواند به کاهش هر گونه درد، تورم یا کبودی کمک کند. تا چند روز پس از تزریق بوتاکس باید از مالیدن یا ماساژ دادن ناحیه‌ای که در آن تزریق شده است خودداری کنید. این به جلوگیری از انتشار سم به مناطق دیگر کمک می‌کند.

برای کاهش کبودی و تورم در ۲۴ ساعت اول از مصرف الکل خودداری کنید. نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس بسیار مهم است. هنگام خواب یا استراحت در خانه سر خود را بالا نگه دارید تا خون در صورت شما جمع نشود و به کاهش کبودی و تورم کمک کند.

هزینه بوتاکس در دکترتو کلینیک

هزینه بوتاکس به ناحیه تحت درمان و میزان ماده مصرفی بستگی دارد. همچنین تجربه پزشک و محل کلینیک هم تاثیر زیادی روی قیمت دارد. برای اطلاع از قیمت بوتاکس در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تا اینجا تمامی عوارض بوتاکس در نواحی مختلف صورت و بدن و با اهداف گوناگون را شناختید. حتما که کمی هم نگران شده و به فکر فرو رفته‌اید. برای کاهش عوارض احتمالی این تزریق باید به تجربه، مهارت و سابقه پزشک دقت داشته باشید. کار را به کاردان بسپارید و با خیال راحت تزریق را انجام دهید.

برای پیدا کردن پزشک مناسب دکترتو به عنوان منبعی جامع همراه شما است. کافیست به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و با توجه به معیارهای مد نظرتان مناسب‌ترین متخصص پوست و مو را برای خود انتخاب کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

تزریق بوتاکس معمولاً زمانی بی خطر است که توسط یک متخصص مجاز و باتجربه انجام شود. این روش می‌تواند منجر به نتایج ناخواسته یا حتی در صورت تزریق اشتباه باعث آسیب شود.

بله به طور کلی، عوارض جانبی بوتاکس حداکثر چند روز یا چند هفته طول می‌کشد. اما، در نهایت، مدت زمان ماندگاری عوارض جانبی بوتاکس از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بسیاری از بیماران گزارش می دهند که منافذ آنها تقریباً بلافاصله پس از درمان با بوتاکس کوچک‌نر به نظر می‌رسد، اما ممکن است پنج تا هفت روز طول بکشد تا نتایج کامل درمان قابل مشاهده باشد. علاوه‌بر کوچک کردن منافذ، درمان بوتاکس باعث کاهش تولید چربی شده و ظاهر کلی صاف‌تری به پوست می‌دهد.

هیچ گونه عوارض جانبی طولانی مدت یا تهدید کننده زندگی مربوط به تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم) وجود ندارد. علاوه‌براین، با تجزیه و تحلیل کامل تاریخچه پزشکی بیمار و استفاده از دوز و تکنیک مناسب برای تزریق، می‌توان خطرات و عوارض احتمالی را به طور قابل توجهی کاهش داد.

ممکن است بوتاکس منجر به شلی و افتادگی صورت، به ویژه در بیماران مسن‌تر با کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و بافت نرم شود.

پخش شدن بوتاکس می‌تواند باعث تغییر در بینایی شود. مشکلاتی از حمله دوبینی، تاری دید، خشکی چشم، ریزش زیاد اشک و افتادگی پلک هم از جمله مشکلات بینایی بعد از بوتاکس هستند.

از جمله عوارض بوتاکس زیر بغل می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • حالت تهوع یا استفراغ

    • کبودی و درد خفیف در ناحیه تحت درمان

    • بثورات پوستی

    • از دست دادن کنترل مثانه

    • ضعف عضلانی

    • مشکل در تنفس و بلع

    • تب

    • خشکی دهان

قطعا که اگر فردی ندانسته مواد بوتاکس را به هر دلیلی بخورد با عوارض جدی روبه‌رو خواهد شد و باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن