بوتاکس واژن چیست؟ آیا باعث جوانسازی واژن میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوتاکس واژن به عضلات واژن تزریق می‌شود. این فرآیند با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین بیمار هوشیاری کامل دارد؛ اما دردی احساس نخواهد کرد. محل تزریق باید در عضله واژن و ترجیحاً دیواره‌های جانبی آن باشد. بوتاکس واژینال درمانی برای زنانی است که از مقاربت دردناک ثانویه ناشی از واژینیسموس رنج می‌برند. در واقع بوتاکس را می‌توان برای درمان عضلات واژن شل‌شده تزریق کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
بوتاکس واژن

شاید نام بوتاکس واژن را تاکنون شنیده باشید. بوتاکس از سم بوتولینوم تهیه می‌شود و با اهداف زیبایی برای کاهش خطوط و چین‌وچروک صورت استفاده می‌شود. بااین‌حال، بوتاکس کاربردهای پزشکی غیر آرایشی نیز دارد و برای درمان بیماری‌هایی مانند میگرن مزمن، مثانه بیش‌فعال، درد گردن، اسپاسم عضلانی و تعریق بیش از حد هم کاربرد دارد.

بوتاکس یک نوروتوکسین است که در صورت استفاده در دوزهای کم یک درمان ایمن و موثر است و با فلج کردن ماهیچه‌ای که به آن تزریق می‌شود عمل می‌کند. در نتیجه باعث شل شدن عضله‌ها شده و می‌تواند مشکلات مرتبط با آن عضله را از بین ببرد. مشکل رایجی که بوتاکس آن را درمان می‌کند اسپاسم عضلانی و چندین علامت واژن و لگن ناشی از اسپاسم عضلانی است. در این مقاله می‌خواهیم به کاربرد بوتاکس برای رفع مشکلات واژن بپردازیم و بوتاکس واژن و کاربردهایی آن را معرفی کنیم.

اگر قصد تزریق بوتاکس واژن را دارید، حتما با متخصص زنان یا دکتر پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. در این مقاله به اصول و نکات مراقبت بعد از بوتاکس می‌پردازیم.

بوتاکس واژن چیست؟

بوتاکس چیست؟ تزریق بوتاکس واژینال شامل تزریق بوتاکس توسط پزشک به طور مستقیم در عضلات واژن است. این فرآیند با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین بیمار بیدار است؛ اما دردی احساس نخواهد کرد. محل تزریق باید در عضله واژن و ترجیحاً دیواره‌های جانبی آن باشد. پزشک دقت می‌کند که به‌هیچ‌عنوان بوتاکس واژینال به دهانه رحم نزدیک نشود. بوتاکس واژینال درمانی برای زنانی است که از مقاربت دردناک ثانویه ناشی از واژینیسموس (سفت شدن غیرارادی عضلات واژن) رنج می‌برند. در واقع بوتاکس را می‌توان برای کمک به شل شدن عضلات واژن تزریق کرد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

کاربردهای بوتاکس واژن (بوتاکس واژن برای چیست؟)

به صورت کلی بوتاکس واژن با هدف بهبود مشکلات واژن، اسپاسم عضلانی این ناحیه و رفع اختلالات ناشی از افزایش سن انجام می‌شود. می‌توان با تزریق بوتاکس به واژن، عضلات این ناحیه را لیفت کرد و موجب پرتر به نظر رسیدن واژن شد.

همچنین در بسیاری از موارد با هدف زیبایی، بوتاکس واژن برای جوانسازی واژن نیز کاربرد دارد. خصوصاً بعد از زایمان و افزایش سن که عضلات واژن شل شده و ساختار خود را از دست می‌دهد، بوتاکس می‌تواند افتادگی واژن را برطرف کند و جزء روش‌های عمل زیبایی واژن است.

علاوه بر اهداف زیبایی، تزریق بوتاکس در ناحیه واژن می‌تواند با اهداف درمانی نیز انجام شود. برای مثال می‌توان از این روش موثر برای درمان بی‌اختیاری ادرار، خصوصاً بعد از زایمان‌های مکرر یا افزایش سن استفاده کرد. این روش درمانی می‌تواند اختلالات درد جنسی مانند دیسپارونی و اختلالات برانگیختگی تناسلی را هم برطرف کند.

در افرادی که میل جنسی آنها کم شده و نمی‌توانند رابطه جنسی با کیفیتی داشته باشند، تزریق بوتاکس به واژن می‌تواند مفید باشد.

در نهایت تزریق بوتاکس در واژن می‌تواند در درمان زنان مبتلا به اسپاسم عضلانی لگن که به‌عنوان اختلال عملکرد کف لگن نیز شناخته می‌شود، موثر باشد. این اختلال خود عامل دیگر شرایطی مانند درد، مشکل در ادرار کردن، درد در هنگام رابطه جنسی و واژینیسموس می‌شود.

کاربردهای بوتاکس واژن (بوتاکس واژن برای چیست؟)
بوتاکس واژن برای رفع مشکلات واژن مثل اسپاسم عضلانی، تنگ کردن واژن و جوانسازی آن انجام می‌شود.

بوتاکس واژن برای درمان واژینیسموس

واژینیسموس چیست؟ واژینیسموس شرایطی است که در آن زنان در هنگام داشتن رابطه جنسی درد بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند. دلیل آن هم این است که عضلات ناحیه واژن آنها به‌صورت غیرارادی بیش از حد نرمال منقبض شده است. در واژینیسموس تمامی عضلات بسیار سفت بوده و دردهای شدیدی در ناحیه واژن و زیر شکم ایجاد می‌شود.

در موارد شدیدتر ممکن است فرد پاره شدن دهانه واژن یا خونریزی را هم تجربه کند؛ بنابراین این عارضه می‌تواند عوارض بسیار شدیدی را به دنبال داشته باشد. برخی افراد از ابتدا با این عارضه درگیر بوده‌اند و در برخی نیز به دنبال تغییرات هورمونی مانند یائسگی یا سایر آسیب‌ها ایجاد شده است.

بوتاکس واژن به‌صورت ویژه می‌تواند برای درمان واژینیسموس موثر باشد و با شل کردن عضلات واژن، به بهبود شرایط فرد کمک زیادی کند. در نتیجه با ازبین‌رفتن اسپاسم شدید حین رابطه، درد هنگام رابطه و گرفتگی از بین می‌رود.

متن انگلیسی:
Vaginismus is a medical condition that causes involuntary vaginal muscle spasms, and it can be treated with the same neurotoxin injections that relax wrinkles
ترجمه متن:
واژینیسموس یک وضعیت پزشکی است که باعث اسپاسم عضلانی غیرارادی واژن می‌شود و می‌توان آن را با تزریق نوروتوکسین که چین و چروک‌ها را شل می‌کند درمان کرد.

aedit

بوتاکس واژن برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس واژن می‌تواند یک گزینه درمانی عالی برای کسانی باشد که با واژینیسموس و عوارض آن درگیرند و در برقرار کردن رابطه جنسی‌شان مشکل دارند. کسانی که در زمان رابطه جنسی، پریودی یا حتی انجام برخی از فعالیت‌های عادی روزمره درد شدیدی در ناحیه عضلات واژن دارند می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

افرادی که به دنبال افزایش سن یا زایمان دچار افتادگی و شل شدن واژن شده‌اند می‌توانند با این تکنیک درمانی، سفتی و سلامتی واژنشان را بهبود ببخشند و برای درمان گشادی واژن کاربرد دارد. همچنین تزریق بوتاکس به واژن می‌تواند برای کسانی که با بی‌اختیاری ادرار، درد در زمان ادرار کردن یا مواردی از این دست مواجه‌اند درمان بسیار مناسبی باشد. در نهایت کسانی که با مشکلات عضلات لگن درگیرند و عوارض شدیدی را تجربه می‌کنند می‌توانند با کمک درمان بوتاکس به نتایج خوبی برسند.

بوتاکس واژن برای تو بهترین راه درمانه؟

همین الان مشاوره بگیر.

بوتاکس واژینال برای چه کسانی مناسب نیست؟

این روش درمانی ایمن است و معمولاً خطر چندانی ندارد. با این حال یک سری شرایط می‌تواند دریافت این درمان را با مشکل مواجه کند. اول از همه اینکه زنانی که در دوران پریودی هستند نمی‌توانند تزریق بوتاکس واژن را انجام دهند و باید تا زمان پایان یافتن دوره منتظر بمانند.

مورد مهم بعدی داشتن عفونت‌های جنسی فعال یا عفونت‌های پوستی در ناحیه واژن است. هر نوع عفونت باکتریایی یا قارچی در ناحیه تناسلی می‌تواند مانع انجام بوتاکس واژن در زنان شود.

در نهایت تزریق بوتاکس به واژن برای کسانی که دچار مشکلات انعقاد خون هستند یا اختلالات خونریزی را تجربه می‌کنند، کسانی که تحت درمان‌های دارویی به خصوصی هستند، زنان باردار و شیرده، کسانی که به آلبومین حساسیت دارند، کسانی که اختلالات عصبی و عضلانی دارند و کسانی که سابقه آلرژی به بوتاکس یا سایر ترکیبات مشابه دارند گزینه مناسبی نیست.

مزایای انجام بوتاکس واژن

بوتاکس واژن یک روش ایمن و موثر است که می‌توان در صورت نتیجه‌بخش نبودن سایر درمان‌ها، از آن استفاده کرد. این روش درمانی به‌خوبی می‌تواند عضلات واژن را لیفت کند و موجب حجیم‌تر شدن آن شود. همچنین به بهبود ساختار عضلات دیواره واژن هم کمک می‌کند.

در این روش مقرون به صرفه که نیازی به جراحی ندارد و نسبت به سایر درمان‌ها کمتر تهاجمی است، می‌توان بسیاری از مشکلات بیماران از جمله درد در هنگام رابطه جنسی یا دردهای دیگر را بهبود بخشید. با یک درمان یک تا چند جلسه‌ای تقریباً بدون درد، می‌توان دردهای لگن را از بین برد، توان عضلانی را بهبود بخشید، انعطاف‌پذیری آنها را افزایش داد، بی‌اختیاری ادرار را درمان کرد و از همه مهم‌تر موجب بهبود رابطه جنسی شد.

در نتیجه یکی دیگر از مزیت‌های این روش تاثیری است که روی روحیه بیماران دارد، چرا که با از بین بردن درد، جوانسازی واژن و بهبود رابطه جنسی می‌تواند کمک زیادی به بیماران کند.

سن مناسب بوتاکس واژن بالای 18 سال است.
افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند تزریق بوتاکس واژن انجام دهند.

روش تزریق بوتاکس واژن (بوتاکس واژن چگونه است؟)

برای انجام این روش پزشک ابتدا بیمار را معاینه می‌کند و با دریافت سابقه پزشکی بیمار، معاینه واژن و لگن و بررسی شرایط عمومی او تعیین می‌کند که آیا امکان انجام بوتاکس واژن وجود دارد یا خیر. سپس در روز درمان ابتدا محل تزریق به‌صورت کامل ضدعفونی می‌شود.

پزشک بر اساس محل موردنیاز برای تزریق، بوتاکس را به عضلات واژن تزریق می‌کند. در واژینیسموس معمولاً پزشک بوتاکس را به عضلات بولبوسپونژوزوس (ماهیچه‌ای که دهانه واژن را احاطه کرده است) تزریق می‌کند. پزشک شما مشخص می‌کند که کدام گروه عضلانی باعث درد می‌شوند و براین‌اساس تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد. به طور متوسط ۲۰۰ واحد بوتاکس در طول یک جلسه استفاده می‌شود.

درمان بوتاکس واژینیسموس تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این روش معمولاً یک روش سرپایی است. در این روش هیچ نوع برش جراحی انجام نمی‌شود.

به‌طورکلی، چهار تا پنج روز طول می‌کشد تا بیماران پس از عمل بهبود یابند، و اثرات کامل بوتاکس حدود یک هفته پس از عمل مشاهده می‌شود. در برخی موارد، تزریق به تنهایی برای نفوذ بدون درد کافی خواهد بود. در موارد دیگر، درمان با استفاده از گشادکننده‌ها (برای رفع ناراحتی جسمی) ترکیب می‌شود.

متن انگلیسی:
Vaginal Botox injections are often done in combination with massaging the area to help the muscles relax, as well as the use of dilators
ترجمه متن:
تزریق بوتاکس واژینال اغلب همراه با ماساژ این ناحیه برای کمک به شل شدن عضلات و همچنین با استفاده از گشادکننده‌ها انجام می‌شود.

northwell

ماندگاری بوتاکس واژن

خود اثر بوتاکس روی عضلات تنها سه تا پنج ماه دوام دارد و بعد از آن از بین می‌رود. اما معمولاً زمانی که این درمان چرخه درد مرتبط با واژینیسموس و سایر مشکلات را برطرف کند، احتمال این که نیاز به تمدید درمان باشد کم است. بااین‌حال اگر نتایج حاصل از این روش به‌مرور از بین برود ممکن است به تکرار درمان نیاز باشد.

البته فاکتورهایی مانند کیفیت برند بوتاکس تزریق شده، مهارت و تجربه پزشک، تکنیک انتخابی و میزان وخامت مشکل بیمار هم روی میزان ماندگاری و موثر بودن بوتاکس واژن تاثیر دارد. پزشکان میزان موفقیت این روش را ۹۰ تا ۹۷ درصد گزارش می‌کنند و عوارض جانبی آن بسیار کم است.

سن مناسب بوتاکس واژن

تمام کسانی که بالای ۱۸ سال دارند در صورت تشخیص پزشک و داشتن شرایط تزریق بوتاکس به واژن می‌توانند این درمان را دریافت کنند.

آمادگی برای انجام بوتاکس واژن

قبل از درمان حتماً ناحیه واژن خود را شیو کرده و محل تزریق کاملاً تمیز باشد. در صورت وجود هر نوع سوزش، عفونت در ناحیه تناسلی یا زخم‌های فعال به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که احتمالاً باید درمان را به تعویق بیندازید. همچنین اگر در دوره پریودی باشید، باید زمان درمان را تغییر دهید. می‌توانید قبل از تزریق از یک داروی ضددرد استفاده کنید. همچنین حتماً در روز عمل یک لباس زیر راحت و گشاد بپوشید.

می‌خوای بوتاکس واژن انجام بدی؟ نمی‌دونی قبلش چیکار کنی؟ مشاوره بگیر.

مراقبت های لازم بعد از انجام بوتاکس واژن

بعد از تزریق ممکن است کمی لکه بینی یا خونریزی خفیف را تجربه کنید. مطمئن شوید که تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق رابطه جنسی ندارید و از رفتن به محیط‌هایی مانند باشگاه یا استخر و سونا خودداری کنید تا خطر هر نوع عفونتی را از بین ببرید. ممکن است با نظر پزشک لازم باشد مصرف برخی از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین را موقتاً قطع کنید. شاید پزشک یک سری داروها را به‌عنوان مکمل درمان یا برای جلوگیری از درد و عفونت تجویز کند که باید حتماً آنها را مطابق دستور مصرف کرد.

برخی مراقبت های بعد از بوتاکس عبارتند از:

مراقبت‌های بعد از بوتاکس واژنتوضیحات
خودداری از رابطه جنسیتا ۴۸ ساعت بعد از تزریق، برای جلوگیری از خطر عفونت
خودداری از رفتن به باشگاه، استخر و سوناتا ۴۸ ساعت بعد از تزریق، برای کاهش خطر عفونت
توقف موقتی مصرف داروهای رقیق کننده خونممکن است با نظر پزشک ممنوع باشد. داروهایی مانند آسپرین از این دسته هستند.
مصرف داروهای تجویزیمطابق دستور پزشک، شامل داروهایی برای جلوگیری از درد و عفونت
مراقبت های بعد از بوتاکس واژن

عوارض بوتاکس واژن

تزریق بوتاکس به واژن یک روش تقریباً بی‌خطر است که عوارض جانبی بسیار کمی دارد. مانند هر روش دیگری در این درمان هم خطر کمی در ارتباط با بیهوشی یا بی‌حسی موضعی وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است بیماران بعد از درمان مشکلات مثانه را تجربه کنند و در موارد نادر این احتمال وجود دارد که تزریق بوتاکس موجب بروز واکنش‌های آلرژیک یا تاری دید شود. گاهی اوقات بیماران به‌صورت موقتی بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع را تجربه می‌کنند. درد، هماتوم و عفونت در محل تزریق هم از عوارض بوتاکس است که در برخی از افراد دیده می‌شود.

هزینه بوتاکس واژن در دکترتو کلینیک

معمولاً درمان‌های زیبایی مانند تزریق ژل یا بوتاکس یک قیمت مشخص ندارند و فاکتورهای مختلفی روی هزینه درمان تاثیر دارد. از هزینه‌های کلینیک و موقعیت جغرافیایی گرفته تا دستمزد پزشک، کیفیت برند بوتاکس مورد استفاده و همچنین تعداد جلسات درمانی موردنیاز و میزان بوتاکسی که باید برای درمان تزریق شود همگی روی هزینه بوتاکس واژن تاثیر دارد.

برای اطلاع از قیمت بوتاکس در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

بوتاکس واژن ممکن است باعث بی اختیاری ادرار شود.
برخی از افراد پس از بوتاکس واژن به ندرت دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تزریق بوتاکس به عضلات واژن می‌تواند یک گزینه درمانی ایده‌آل برای کسانی باشد که در حال حاضر از شرایطی مانند درد هنگام رابطه و دخول، ادرار کردن یا سایر شرایط مشابه رنج می‌برند. چه با اهداف زیبایی ناحیه واژن، چه با هدف درمان اختلالات عضلات واژن، بهتر است برای دریافت بهترین نتایج و کاهش ریسک‌های مرتبط با بوتاکس واژن به یک کلینیک معتبر مراجعه کرد.

متخصص زنان می‌تواند شرایط افراد برای دریافت این درمان را بررسی کرده و در صورت تایید، تزریق را می‌توان در یک کلینیک زیبایی و تحت‌نظر پزشک نیز انجام داد.

قبل از انجام بوتاکس واژن حتما با دکتر پوست یا دکتر متخصص زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین و همچنین دکتر زنان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

میزان تاثیر آن می‌تواند بین 60 تا 90 درصد باشد.

بله می‌توان از تزریق بوتاکس به واژن برای جوان‌سازی واژن هم استفاده کرد.

این روش با سفت کردن و لیفت عضلات واژن می‌تواند روی تنگ شدن واژن هم تاثیر داشته باشد.

برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توان در یک کلینیک معتبر بهترین برندها را تزریق کرد.

تعداد جلسات بر اساس شرایط هر فرد متغیر است.

به‌صورت کلی این روش بدون درد است، خصوصاً که با بیهوشی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(2.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوتاکس واژن

  1. .‌. گفت:

    سلام من بوتوکس انجام دادم وحالا نزدیک دوران قاعدگیم هست ایا از پریود شدنم جلوگیری کنم یا رابطه برقرار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است یک تا دو هفته رابطه نداشته باشید
      البته بستگی به حجم و وسعت بوتاکس دارد

  2. ناشناس گفت:

    سلام من بوتوکس انجام دادم وحالا نزدیک دوران قاعدگیم هست ایا از پریود شدنم جلوگیری کنم یا رابطه برقرار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به وسعت و نوع بوتاکس
      توصیه میشود حداقل یک هفته سکس نداشته باشید

  3. ناشناس گفت:

    داسگاه‌الت‌تناسلی‌مردان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوالتان را دقیق تر بپرسید تا بتوانیم بهتر راهنمایی تان کنیم

      1. ناشناس گفت:

        سلام
        من بوتاکس انجام دادم حالا نزدیک دوران قاعدگیم هست ایا از پریودیم جلوگیری کنم یا بعد اون رابطه برقرار کنم؟