جوانسازی واژن و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جوانسازی واژن اصطلاح گسترده‌ای است که برای تمام عمل‌های زیبایی و ترمیمی واژینال اطلاق می‌شود. هدف اصلی انجام آن زیبایی یا رفع مشکلات ناحیه تناسلی در خانم‌ها مانند شل شدگی یا افتادگی واژن، و بی‌ اختیاری ادراری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
جوانسازی واژن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

جوانسازی واژن یک روش ترمیمی با هدف بهبود و ترمیم ناحیه تناسلی زنان است که شامل استفاده از لیزر، رادیوفرکانسی، ترمیم غیرجراحی یا روش‌های جراحی می‌شود. هدف اصلی جوان سازی واژن تقویت و تنظیم عضلات و بافت‌های واژن، افزایش لطافت و تنش پوست واژن، بهبود و رفع مشکلاتی مانند لختی، افتادگی و خشکی واژن است. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با بیشتر با جوان سازی واژن آشنا شوید. برای این عمل زیبایی با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

جوانسازی واژن چیست؟

به روش‌های ترمیم واژن به اصطلاح جوانسازی واژن می‌گویند. این روش‌ها جزء عمل‌های زیبایی واژن هستند (عمل زیبایی زنان چیست؟)به دلایلی مختلفی ممکن است واژن و بافت‌های اطرافش ویژگی الاستیسیته و قدرت خود را از دست بدهند. این حالت یا از همان بدو تولد به این شکل است، یا به‌خاطر افزایش سن یا دلایل ژنتیکی است.

از دست دادن خاصیت کشسانی و شل شدن واژن مشکلات متعددی برای خانم‌ها ایجاد می‌کند از جمله بی اختیاری ادراری، خشکی واژینال، افتادگی پوست اطراف لابیاها و از دست رفتن میل جنسی. خانم‌های زیادی برای رفع این مشکلات و بهبود ظاهر و کارکرد واژن خود سراغ جوان سازی واژن می‌روند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

برای جوانسازی واژن چه کنیم؟ (روش های جوانسازی واژن)

روش‌های جوانسازی واژن در دو نوع تکنیک‌های جراحی و غیرجراحی قرار می‌گیرند. در ادامه روش های متداول جوانسازی واژن را معرفی می‌کنیم.

متن انگلیسی:
(Vaginal rejuvenation procedures can be surgical or nonsurgical. Treatment affects the vulva (the outer part of the female genitals) and the vaginal canal (where penetration occurs during sex or where you put a tampon
ترجمه متن:
جوانسازی واژن می‌تواند به صورت جراحی یا غیرجراحی باشد. درمان روی فرج (قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان) و کانال واژن (جایی که دخول در حین رابطه جنسی رخ می‌دهد یا قسمتی که تامپون می‌گذارید.) تاثیر می‌گذارد.

my.clevelandclinic

۱. روش های جراحی جوان سازی واژن

روش‌های این جراحی معمولا همراه با بیهوشی یا مصرف آرامبخش صرفا توسط جراح زنان یا جراح زیبایی انجام می‌شوند. روش‌های جراحی جوان سازی واژن عبارتند از: 

  • لابیاپلاستی
  • واژینوپلاستی
  • کوچک کردن کلاهک کلیتوریس
  • مونس پلاستی
  • والولوپلاستی
  • پرینه پلاستی

۲. روش های جوان سازی واژن بدون جراحی

روش‌های غیرجراحی این کار تکنیک‌های غیرتهاجمی هستند که دوره نقاهت و بهبودی کوتاه‌تری دارند مانند لیزر دی اکسید کربن (کربوکسی تراپی) و لیزر آر اف (RF).

۳. جوانسازی واژن با کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی چیست؟ انجام این روش با کربوکسی تراپی یکی از روش‌های غیرجراحی، غیرتهاجمی و کم درد برای بهبود و جوان سازی ناحیه تناسلی خانم‌ها است. در این روش، دی‌اکسید کربن به‌شکل گاز یا مایع در واژن تزریق می‌شود و با تحریک تولید کلاژن و افزایش جریان خون به منطقه، باعث بهبود و جوانسازی بافت‌های واژن، و تنظیم عملکرد جنسی زنان می‌شود.

۴. جوانسازی واژن با لیزر چیست؟

این روش با لیزر یکی از روش‌های زیباسازی ناحیه تناسلی است که در آن لیزر به عنوان یک منبع نوری تابشی کنترل شده، به بافت‌های واژن تابیده شده و باعث ایجاد تغییرات مثبت، تحریک تولید کلاژن، تقویت و ترمیم بافت‌های واژن، افزایش جریان خون در ناحیه واژینال و بهبود تامین خون و مواد مغذی به بافت‌ها، و بهبود عملکرد جنسی می‌شود.

جوانسازی با لیزر روش خوبی برای بهبود بافت واژن است.
جوانسازی واژن با لیزر یکی از روش‌های زیباسازی ناحیه تناسلی است.

جوانسازی واژن با لیزر فوتونا

لیزر فوتونا یکی از روش‌های مدرن برای رفع مشکلات پوستی است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. فوتونا به معنی سطح پوست و لیزر فوتونا در واقع به معنای تابیدن اشعه لیزر به سطح پوست است که با استفاده از دستگاهی به همین نام برای جوانسازی پوست صورت و ناحیه تناسلی تجویز می‌شود.

در این روش پزشکان با تابیدن اشعه لیزر به سطح پوست و هدف قرار دادن رنگدانه های آن، لایه زیرین پوست را گرم کرده و از این طریق باعث افزایش کلاژن سازی و بازگشت خاصیت ارتجاعی به پوست می‌شوند.

جوانسازی واژن با لیزر مونالیزا (جوانسازی واژن با لیزر مونالیزا تاچ)

بـرای مواردی ماننـد روشن کردن، تنـگ کردن و جوانسازی واژن، لابیاپلاستی، درمان مشکـلات دوران یائسگی و درمان بی اختیاری ادرار در زنان از لیزر مونالیزا استفاده می شود. مونالیزا تاچ نوعی لیزر دی اکسید کربن است که به طور خاص برای درمان بافت واژن طراحی شده است. مشابه روش های درمانی لیزر صورت، در این روش با استفاده از لیزر، میکروسایش یا خراش‌های ریزی در دیواره واژن ایجاد می‌شود که رشد رگ‌های خونی جدید را تحریک می‌کند.

۵. جوانسازی واژن با تزریق ژل (جوانسازی واژن با تزریق فیلر)

انجام این روش با تزریق ژل (فیلر) یکی از روش‌های غیرجراحی برای بهبود و جوانسازی ناحیه دستگاه تناسلی است که ژل‌های مختلف متشکل از موادی مانند هیدروکسی‌پاتیت، اسید هیالورونیک، و پلی‌لاکتیک اسید، به واژن تزریق می‌شوند و افزایش حجم و سفتی واژینال، ترمیم بافت واژن، و بهبود عملکرد جنسی را به دنبال دارند.

۶. جوانسازی واژن با تزریق چربی

در انجام این روش با تزریق چربی، چربی از مناطق دیگر بدن مانند سینه‌ها، شکم یا ران، جمع‌آوری و به واژن تزریق می‌شود. این تزریق چربی باعث سفت شدن بافت واژن و افزایش حجم و بهبود ظاهری، تحریک فرآیندهای ترمیمی و بازسازی بافت‌های واژن، و بهبود در تنش و تقویت عضلات واژن می‌شود.

۷. جوان سازی واژن با لابیاپلاستی

لابیاپلاستی یکی از روش‌های جراحی برای بهبود لب‌های بیرونی واژن یا لابیاها است که با اصلاح شکل و اندازه لابیاها، ظاهر واژن بهبود داده شده و تغییرات مطلوبی در آن ایجاد می‌کند. لابیاپلاستی برای کوچک کردن لابیاهای خیلی بزرگ تجویز می‌شود به‌خصوص در مواردی که باعث ناراحتی و ایجاد مشکل در فعالیت‌های روزمره و روابط جنسی شود. ظاهر نامتقارن لابیاها هم با این روش درمانی زیبایی برطرف می‌گردد.

کدام روش جوانسازی واژن بهتره؟

برای انتخاب بهترین روش مشورت کن.

۸. جوانسازی واژن با واژینوپلاستی

جوانسازی واژن با واژینوپلاستی یک روش جراحی است که با اصلاح و تنظیم بافت‌ها و عضلات واژن، ظاهر و عملکرد واژن را بهبود می‌دهد. با گذشت زمان، بافت‌ها و عضلات واژن خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده که به کمک واژینوپلاستی به حالت طبیعی اولیه بازمی‌گردند. تقویت عضله عصبی واژن و اصلاح ترمیم بافت‌ها از دیگر کاربردهای جوانسازی واژن با واژینوپلاستی هستند.

۹. جوانسازی واژن با درمان خانگی

انجام این روش به وسیله درمان خانگی معمولا ممکن نیست. واژن بخش حساس و پیچیده‌ای از بدن است و هرگونه تداخل نادرست یا غیرحرفه‌ای ممکن است به مشکلات و عوارض جدی منجر شود. توصیه می‌شود قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی، با پزشک متخصص مشورت کنید تا از ایمنی و کارآیی آن مطمئن شوید. روش های درمان خانگی برای جوانسازی واژن عبارتند از:

  • تقویت عضلات واژن از طریق تمرینات کگل (Kegel)
  • رعایت مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از محصولات بهداشتی مناسب، شستشوی منظم با آب گرم و ملایم (بدون استفاده از صابون شدید) و عدم استفاده از مواد تحریک‌کننده
  • رژیم غذایی سالم و متوازن، مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و آب کافی برای حفظ رطوبت و بهداشت واژن

۱۰. جوانسازی واژن گیاهی (جوانسازی واژن با مواد طبیعی)

می‌توانید از برخی مواد طبیعی برای حفظ و بهبود سلامت واژن استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید که جوانسازی واژن با مواد گیاهی یا طبیعی، مطابق با تعریف جراحی واژینوپلاستی نیست و نتایج ممکن است محدود و موقت باشد. در ضمن، قبل از استفاده از هرگونه محصول طبیعی، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید تا از ایمنی و سازگاری آن با شرایط واژن خود اطمینان حاصل کنید. در زیر چند روش با مواد طبیعی برای مصرف موضعی را آورده‌ایم:

  • استفاده از روغن زیتون
  • ژل آلوئه‌ورا
  • چای سبز

۱۱. جوانسازی واژن در طب سنتی

در طب سنتی، برخی روش‌ها و درمان‌ها برای انجام این روش وجود دارند:

  • پونه
  • گل ماری‌گلدانی
  • رزماری
  • روغن رزماری

۱۲. ماسک برای جوانسازی واژن

استفاده از ماسک برای جوانسازی واژن چندان علمی نیست و حتما باید با نهایت دقت و زیرنظر متخصص باشد. در طب سنتی ماسک زردچوبه و ماست به‌خاطر خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی زردچوبه برای لایه‌برداری سلول‌های مرده ناحیه تناسلی و رفع سیاهی و تیرگی پوست تجویز می‌شوند. دو قاشق آبلیمو، دو قاشق ماست و زردچوبه را با هم ترکیب کرده تا به صورت خمیری دربیاید. این ترکیب را ۱۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و با آب سرد آبکشی کنید. تکرار روزانه این کار می‌تواند موجب روشن شدن ناحیه تیره واژن شود.

دلیل افتادگی واژن ضعف عضلات است.
افتادگی لبه‌های واژن، ممکن است به دلیل ضعف عضلات و تسلیم شدن بافت‌های حاشیه واژن رخ بدهد.

درمان افتادگی لبه های واژن

افتادگی لبه‌های واژن، که به طور پزشکی به آن عارضه پرولپس واژن یا پرولپس آلت تناسلی خارجی گفته می‌شود، ممکن است به دلیل ضعف عضلات و تسلیم شدن بافت‌های حاشیه واژن رخ بدهد. درصورتی که با این مشکل مواجه هستید، می‌توانید از تمرینات کگل جهت تقویت عضلات پرینه کمک بگیرید. استفاده از لوازم بهداشتی مناسب و قرار دادن آن‌ها به صورت صحیح می‌تواند به کاهش عوارض افتادگی لبه‌های واژن کمک کند. مثلا استفاده از پد واژنی به اندازه معمول و جلوگیری از استفاده از پد‌های بزرگ و سنگین می‌تواند مفید باشد.

بهترین روش جوانسازی واژن

بهترین روش های جوانسازی واژن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

روش‌های غیرجراحیروش‌های جراحی
تزریق ژل و فیلرواژینوپلاستی
لیزرلابیاپلاستی
کربوکسی تراپیمونس پلاستی
تزریق چربیوالولوپلاستی
 آر آفپرینه پلاستی
 کوچک کردن کلاهک کلیتوریس
بهترین روش ها برای جوانسازی واژن

چه کسانی باید جوانسازی واژن انجام دهند؟

این کار بیشتر به عنوان روشی برای درمان افتادگی لبه های واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد و افراد زیر کاندیدای آن هستند:

  • افتادگی لبه‌های واژن و عوارضی مانند عدم راحتی، درد، تغییر در شکل ظاهری واژن
  • ضعف عضلات پرینه واژن
  • مشکلات جنسی ناشی از افتادگی لبه‌های واژن

چه کسانی نباید جوانسازی واژن انجام دهند؟

اگرچه این روش برای بسیاری از افراد می‌تواند مفید و مناسب باشد، اما در برخی موارد، انجام آن توصیه نمی‌شود. افراد زیر نباید این کار را انجام دهند:

  • خانم‌های باردار به دلیل افزایش خطر عفونت و تاثیر بر سلامت جنین
  • عفونت فعلی یا التهاب در واژن
  • مشکلات خونریزی نامعمول در واژن
  • مشکلات قلبی یا عروقی برای روش‌های درمانی جراحی که نیازمند بیهوشی موضعی یا عمومی هستند.

آیا جوانسازی واژن برای تو مناسبه؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

عوارض لیزر جوانسازی واژن

عوارض استفاده از این روشها عبارتند از:

  • التهاب و عفونت
  • خونریزی و التهاب موقت
  • احساس درد و تحرک محدود
  • تغییرات در حساسیت جنسی

بعد از لیزر جوانسازی واژن دوره نقاهت چقدر است؟

بیشتر بیماران معمولا ۷۲ ساعت پس از لیزر جوان سازی واژن می‌توانند به روتین عادی زندگی خود برگردند. البته باید چند روز تا چند هفته از هرگونه تماس و ایجاد اصطکاک با ناحیه تناسلی اجتناب کنید. نوع و شدت لیزر جوانسازی و واکنش بدن هم تاثیرگذار هستند.

متن انگلیسی:
Most patients can resume their usual activities 72 hours after the procedure but again, you should take care to ensure there is no friction to the vaginal area
ترجمه متن:
اکثر بیماران می‌توانند فعالیت‌های معمول خود را ۷۲ ساعت پس از عمل از سر بگیرند، اما مجدداً باید مراقب باشید که در ناحیه واژن اصطکاک وجود نداشته باشد.

refineclinic

هزینه جوانسازی واژن

بسته به اینکه در چه منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنید، به چه کلینیکی مراجعه کرده‌اید یا کدام روش را انتخاب کردید هزینه جوانسازی واژن متغیر است. طبیعی است که روش‌های درمانی غیرجراحی هزینه پایین‌تری دارند. 

برای اطلاع از هزینه جوانسازی واژن روی این لینک کلیک کنید.

هزینه لیزر جوانسازی واژن

هزینه لیزر جوان سازی واژن در مقایسه با روش‌های جراحی به مراتب کمتر است و به نوع لیزر و تعداد جلسات درمانی، محل جغرافیایی، کلینک و تجهیزات بستگی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

این روش تکنیکی برای بهبود و تقویت منطقه واژن و ترمیم آن است که با جراحی مانند لابیلاپلاستی یا روش‌های غیرجراحی مانند تزریق ژل، فیلر و چربی یا لیزر انجام می‌شود. از مزایای جوانسازی واژن می‌توان به تنگ‌تر شدن واژن، افزایش حساسیت و تغییر ظاهری در منطقه تناسلی، بهبود کیفیت زندگی جنسی، ترمیم و تقویت بافت‌های واژن، رفع مشکلات و خشکی واژن، و افزایش اعتماد بنفس در بانوان اشاره کرد.

برای جوانسازی واژن حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با بررسی شرایط بهترین روش را تعیین کند. همچنین، رعایت تمامی دستورات پس از جوان سازی واژن و مراقبت‌های لازم بعد از آن نقش مهمی در بهبود و نتیجه‌گیری موفق این روش دارند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی وجود دارند که با مشورت پزشک متخصص باید اقدام کنید.

جوانسازی واژن معمولا برای افرادی که به دنبال بهبود و ترمیم منطقه تناسلی خود هستند، توصیه می‌شود. در عمل، محدودیت سنی مشخصی برای این روش وجود ندارد.

به‌طورکلی خطرناک نیست اما همانند هر روش درمانی زیبایی ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت داشته باشند.

جوانسازی واژن بسته به نوع روشی که استفاده می‌شود ممکن است برگشت‌پذیر باشد مانند روش‌های غیرجراحی مانند لیزر، رادیوفرکانسی یا ترمیم غیرجراحی، اما جوانسازی از طریق روش‌های جراحی ممکن است غیربرگشت‌پذیر باشد.

این کار با استفاده از لیزر در دوران بارداری معمولا توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است خطرات و عوارض ناخواسته‌ای برای مادر و جنین داشته باشد، به بافت‌ حساس ناحیه تناسلی آسیب زده و عفونت، التهاب یا مشکلات دیگری ایجاد می‌کند.

انجام این روش با لیزر و سفید کردن واژن (یا وایتنینگ) دو روش جداگانه و با هدف‌های متفاوت هستند. جوانسازی واژن با لیزر به منظور بهبود تنظیم و ترمیم منطقه تناسلی انجام می‌شود، در حالی که سفید کردن واژن به تغییر رنگ واژن و کاهش تیرگی در این منطقه می‌پردازد.

امتیاز شما به مقاله:
(2.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره جوانسازی واژن

  1. رضوان گفت:

    سلام خاک عالم از این همه جا بریم واژن جوان کنیم چشم و لب و دندان را باید قشنگ کرد دماغ هم خیلی مهم نیست تو کسی را می بینی چشمش را می بینی من قصد دارم یکم چشمم را تنگ کنم واژن طرف را که نمی بینی شما خودتان اونجای طرف را می بینید یا چشم و لبخندش را

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس

  2. ۰ گفت:

    سلام من یکم نانازم بزرگ شده و سیاه شده چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید از نزدیک معاینه شوید
      منشا این تغییرات چک و سپس درمان شود