لیزر درمانی واژن راه حل زیبایی و درمان مشکلات زنان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افراد با هدف‌های مختلفی اقدام به انجام لیزر درمانی واژن می‌کنند. یکی با هدف زیبایی ناحیه تناسلی خود و دیگری برای برطرف کردن مشکلاتی مانند عفونت، خشکی واژن، بی اختیاری ادرار و بسیاری دیگر از مشکلات این روش درمانی را پیش خواهنند گرفت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
لیزر درمانی واژن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

لیزر درمانی واژن یکی از موضوعات رایج به خصوص در چند دهه اخیر در بین خانم‌ها است. افراد با هدف‌های بسیاری اقدام به لیزردرمانی واژن می‌کنند. از درمان بی اختیاری ادرار گرفته تا علل زیبایی بسیار و حتی به منظور برخی درمان‌ها که منجر به لذت نبردن از رابطه جنسی خواهند شد. ما در این مقاله به انواع لیزردرمانی واژن پرداخته‌ایم. شما پس از خواند این مقاله می‌توانید به راحتی تصمیم به انجام لیزر به منظور رفع مشکلات مرتبط با واژن خود کنید. از آنجایی که انجام این روش درمانی به تجربه پزشک نیز بستگی دارد، می‌توانید به کمک دکترتو از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در این زمینه نوبت و مشاوره بگیرید.

لیرز درمانی واژن چیست؟

جوانسازی واژن اصطلاح گسترده‌ای است که روش‌های اصلاحی مختلف واژن را توصیف می‌کند. به دلایل مختلف از زایمان و افزایش سن گرفته تا ژنتیک، واژن و بافت‌های اطراف آن ممکن است خاصیت ارتجاعی و قدرت خود را از دست بدهند. این امر منجر به مشکلات متعددی مانند بی اختیاری، خشکی واژن، افتادگی پوست و حتی عدم لذت جنسی می‌شود.

به همین منظور بسیاری از زنان برای بهبود این شرایط و بازگرداندن ظاهر و عملکرد واژن خود به جوانسازی واژن رو می‌آورند. در همین راستا نیز گزینه‌های جراحی و غیرجراحی برای جوانسازی واژن وجود دارد. از جمله روش‌های رایج برای جوانسازی، لیزر واژن است.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

انواع روش لیزر درمانی واژن

به صورت کلی دو نوع درمان لیزری برای واژن به رسمیت شناخته شده است که عبارتند از:

  • مونالیزا تاچ لیزر برای بیماری‌های دردناک مانند نازک‌شدگی پوست واژینال (آتروفی) و درد موضعی وولوال
  • لیزر فوتونا اربیوم برای درمان‌های غیرتهاجمی و غیرهورمونی شل‌شدگی خفیف واژن، پایین‌افتادگی دیواره‌ی واژینال و بی‌اختیاری ادراری.

۱. لیزر جوانسازی واژن

افراد مختلف برای رفع مشکلات رایجی که مرتبط با بچه دار شدن یا یائسگی هستند، از جمله شل شدگی واژن، از دست دادن لذت جنسی و موارد دیگر لیزر جوانسازی واژن را انتخاب می‌کنند. این روش درمانی می‌تواند این علائم را به حداقل برساند:

  • شل شدن پوست اطراف واژن
  • نشت ادرار هنگام پریدن، عطسه یا خندیدن
  • عدم توانایی در نگه داشتن ادرار
  • کاهش میل جنسی
  • خشکی بیش از حد واژن
  • رابطه جنسی دردناک
  • از دست دادن حس و رضایت جنسی
  • عدم اعتماد به نفس یا عزت نفس پایین

۲. لیزر مونالیزا تاچ

کاهش سطح استروژن اغلب با یائسگی و سایر شرایط پزشکی همراه است که می‌تواند باعث خشکی و نازک شدن دیواره‌های واژن به شکلی ناراحت کننده و گاهی دردناک شود. هنگامی که کرم‌های استروژن و سایر درمان‌های موضعی مؤثر نیستند، لیزر مونالیزا تاچ یک گزینه درمانی غیرتهاجمی است که می‌تواند خشکی واژن و سایر علائم مربوط به یائسگی را تسکین دهد.

یک دوره  سه تا چهار جلسه‌ای لیزر مورد نیاز است. جلساتی که با فاصله ۶ هفته از هم برنامه‌ریزی شده‌اند، از فناوری تایید شده FDA استفاده می‌کنند و انجام آن حدود پنج دقیقه طول می‌کشد.

در طور لیزر مونالیزا تاچ زنان در وضعیتی که برای معاینه لگن مناسب است، قرار می‌گیرند و ممکن است به کرم بی حس کننده موضعی نیاز داشته باشند. در طول این عمل، دکتر از لیزر در داخل و خارج واژن استفاده می‌کند تا خرا‌ش‌های ریزی روی دیواره واژن ایجاد کند. این کار باعث تحریک رشد رگ‌های خونی جدید و بهبود تولید الاستین و کلاژن برای ترمیم دیواره‌های واژن می‌شود.

۳. لابیاپلاستی واژن با لیزر

جراحی زیبایی اندام تناسلی زنان شامل انواع روش‌های جراحی سنتی است که منجر به تغییر در اندازه، ظاهر و عملکرد دستگاه تناسلی و همچنین عمل‌های زیبایی فرج و لب می‌شود. لابیاپلاستی واژن، به عنوان درمانی برای هیپرتروفی لابیا، روز به روز رایج‌تر می‌شود.

بر اساس داده های منتشر شده، بیش از نیمی از زنانی که به دنبال لابیاپلاستی هستند، با هدف بهبود ظاهر لابیا لیزر درمانی واژن را انتخاب کرده‌اند. سایر دلایل غیر زیبایی و عملکردی برای لابیاپلاستی درد و ناراحتی در حین مقاربت، مشکلات بهداشتی، تحریک در حین فعالیت‌های ورزشی خاص مانند دوچرخه سواری، آهسته دویدن و موارد مشابه و نیز ناراحتی هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ اعلام شده است.

۴. لیزر سفید کننده واژن

خانم‌ها به دلیل بارداری، برداشتن موها و افزایش سن، رنگدانه های تیره‌تری در ناحیه واژن خود مشاهده می‌کنند. روشن کردن واژن یک روش لیزر درمانی یا لایه برداری بی ضرر بوده که هدف آن کاهش تیرگی پوست در ناحیه تناسلی است. این درمان معمولاً در لابیا ماژور، ناحیه پری مقعدی و قسمت داخلی ران استفاده می‌شود.

می‌خوای واژنت رو سفید کنی؟

آیا لیزر واژن گزینه خوبی است؟ مشاوره بگیر.

کاربرد لیزر درمانی واژن

همانظور که پیش از این نیز اشاره شد، لیزر درمانی واژینال برای درمان شرایط مختلف واژن که در دراز مدت تأثیر منفی بر خانم‌ها دارد، از جمله آتروفی واژن، خشکی، افتادگی، بی اختیاری و دیسپارونی انجام می‌شود. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته‌ایم:

۱. لیزر درمانی برای خشکی واژن

خشکی واژن یا آتروفی واژن می‌تواند دردناک و خسته کننده باشد. اغلب، زنان از این وضعیت رایج خجالت می‌کشند یا تصور می‌کنند که این موضوع تنها بخشی طبیعی از روند پیری در آن‌ها  است. علت خشکی واژن معمولاً کاهش سطح استروژن در بدن است. استروژن یک هورمون است و وظایف متعددی از جمله مرطوب نگه داشتن پوست واژن و فرج را بر عهده دارد.

درمان با لیزر واژن برای خشکی واژن یک روش سریع (حدود ۵ دقیقه) است که نیازی به بیهوشی ندارد. متخصص زنان یک سری کوچک را با لیزر مخصوص وارد واژن می‌کند. لیزر با تحریک این ناحیه، باعث رشد رگ‌های خونی جدید، کلاژن و الاستین می‌شود.

۲. لیزر درمانی برای عفونت واژن

باریک کردن واژن با لیزر  PH طبیعی آن را بازیابی می‌کند، خاصیت ارتجاعی را افزایش داده و تولید گلیکوژن مسئول هیدراتاسیون این ناحیه را تحریک می‌کند. بیمارانی که از علائم عفونت واژن از جمله خارش و خشکی و عفونت‌های مکرر رنج می‌برند، پس از عمل احساس تسکین و بهبود قابل توجهی خواهند داشت.

۳. رفع تیرگی واژن با لیزر (سفید کردن واژن با لیزر)

وایتینگ واژن با لیزر که به عنوان روش جوانسازی واژن نیز شناخته می‌شود، یک عمل زیبایی بوده که از فناوری لیزر برای روشن کردن رنگ پوست در ناحیه واژن استفاده می کند (عمل زیبایی بیکینی چیست؟). این روش برای دستیابی به ظاهری جوان‌تر در ناحیه واژن انجام می‌شود.

۴. لیزر واژن برای زخم دهانه رحم

در این روش لیزر واژن از پرتو لیزر دی اکسید کربن برای از بین بردن اپیتلیوم غیرطبیعی و علائم زخم دهانه رحم استفاده می‌شود. این یک عمل سرپایی است و بدون بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌شود.

۵. لیزر واژن برای تنگی

لیزر co2 سبب افزایش خونرسانی به مخاط واژن و تحریک کلاژن سازی می‌شود. علاوه بر این باعث تقویت عضلات واژن و تنگ شدن واژن می‌گردد.

متن انگلیسی:
The CO2 (carbon di-oxide) laser has been used for many years in other areas of medicine, especially for the treatment of some skin conditions, pre-cancerous cervical abnormalities and genital warts
ترجمه متن:
لیزر CO2 (دی اکسید کربن) سال‌هاست که در زمینه‌های پزشکی مختلف به ویژه برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی، ناهنجاری‌های پیش سرطانی دهانه رحم و زگیل تناسلی استفاده می‌شود.

menopause
میزان ماندگاری اثرات لیزر واژن در هر فرد متفاوت است.
میزان ماندگاری اثرات لیزر واژن در هر فرد متفاوت است و باید درباره آن از پزشک معالج سوال شود.

لیزر درمانی واژن برای چه کسانی مناسب است؟

لیزر درمانی واژن برای تمامی خانم‌هایی که به هر نوعی از مشکلات ناحیه تناسلی خود مبتلا هستند توصیه می‌شود. این مشکلات از موارد عدم زیبایی تا درمان خشکی و عفونت رایج است. متخصصان زنان ممکن است در صورتی که سایر گزینه های درمانی کمکی نکرده باشند، لیزر مونالیزا تاچ را توصیه کنند که یک لیزر CO2 فرکشنال است.

درمان‍‌های رایج یائسگی ممکن است با روان کننده‌های بدون نسخه شروع شود و همچنین شامل درمان با استروژن باشد. لیزر خشکی واژن برای زنانی که قادر به دریافت درمان هورمونی نیستند یا در دریافت آن ناموفق هستند نیز گزینه ایده‌آلی است.

لیزر درمانی واژن برای چه کسانی مناسب نیست؟

لیزر واژن برای هر یک از افرادزیر مناسب نیست:

  • افراد مبتلا به بیماری های موضعی حاد و سیستمی
  • چنانچه واژن به میزان قابل توجهی دچار افتادگی شده باشد.
  • بیمارانی که دچار تنگی مجاری ادراری هستند.

فواید و مزایای لیزر واژن

فواید لیزر واژن را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

نام لیزرفواید
ژولیتبرطرف کردن چین و چروک و پیری واژن
رفع افتادگی واژن
تنگ کردن ژنیتال
درمان مشکل بی اختیاری ادرار
هورمون تراپی
برطرف کردن خشکی و آتروفی واژن
برطرف کردن عفونت
بهبود روابط جنسی
مونالیزا تاچافزایش تولید کلاژن
سفت شدن واژن
سفت‌، ضخیم و فشرده‌تر کردن بافت‌های واژن و فرج
افزایش لذت جنسی
لیزر CO2 جوانسازی واژن
تنگی داخل رحمی
رفع خشکی واژن
مزایای انواع لیزر واژن

نحوه انجام لیزردرمانی واژن

پزشک یک میله کوچک را به آرامی وارد واژن می‌کند. سپس میله به آرامی به عقب کشیده شده و یک پرتو لیزر، سوراخ‌های ریزی را در پوشش واژن ایجاد می‌کند. سوراخ‌ها باعث تحریک جریان خون جدید و رشد بافت در واژن می‌شوند. در حین عمل دردی احساس نخواهید کرد و معمولاً کل کار حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

دستگاه لیزر واژن چیست؟

تاکنون برندهای مختلفی دستگاه های لیزر واژن را تولید کرده‌اند. هر پزشک با توجه به نیاز و بودجه خود دستگاه مختلفی را خریداری می‌کند. بهتر است درباره نوع و برند دستگاه از پزشک سوال بپرسید.

لیزر واژن چقدر ماندگاری دارد؟

با لیزر جوانسازی واژن، می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل یک سال از علائمی مانند خارش فرج، خشکی واژن، سوزش، ناراحتی یا درد در حین مقاربت رها شوید. در صورت عود آن‌ها بعد از یک سال می‌توانید درمان‌های تکمیلی را برای تسکین علائم انجام دهید.

نمی‌دونی لیزر واژن روش مناسبی هست یا نه؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

نکات مهم قبل از لیزر درمانی واژن

قبل از انجام لیزر درمانی واژن موارد زیر را رعایت کنید:

  • یک ماه قبل از لیزر از داروهای لایه ‏بردار استفاده نشود.
  •  ۲۴ ساعت قبل از مراجعه به مرکز لیزر به کمک تیغ یا ژیلت موهای زائد خود را شیو کنید.
  • حداقل یک ماه قبل از شروع درمان از کندن موهای خود از ریشه اجتناب کنید.
  • دو هفته پیش از لیزر از استفاده از دکلره برای روشن کردن موها ناحیه یا استفاده از کرم موبر خودداری کنید.

مراقبت بعد از لیزر واژن

در ۷۲ ساعت اول از رابطه جنسی، استفاده از تامپون، ورزش، بلند کردن اجسام سنگین یا زور زدن خودداری کنید. می‌توانید بعد از این مدت دوش بگیرید. نشستن در وان آب گرم نیز به مدت ۳ روز ممنوع است.

چه مدت بعد از لیزر واژینال می توان رابطه جنسی داشت؟

توصیه می‌شود که پس از لیزر واژن به مدت ۶ هفته از رابطه جنسی خودداری کنید. پس از این مدت می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید.

آیا لیزر واژن عوارض دارد؟ (عوارض و خطرات لیزر درمانی واژن)

بله در برخی موارد ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد. برای مثال خطرات دراز مدت این روش شامل عفونت جدی، مرگ زودرس بافت‌ها و درد در حین مقاربت است. علاوه بر این، اگرچه هدف از انجام این روش درمانی بازگرداندن حس در حین رابطه جنسی است، اما می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی حس در ناحیه واژن شود.

متن انگلیسی:
Most women tolerate their treatments very well. However, some experience minor, temporary side effects such as mild vaginal bleeding, vaginal discharge, tenderness, itching, or burning
ترجمه متن:
اکثر زنان درمان با لیزر را به خوبی تحمل می‌کنند. با این حال، برخی عوارض جانبی جزئی و موقتی مانند خونریزی خفیف واژن، ترشحات واژن، حساسیت، خارش یا سوزش را تجربه می‌کنند.

my.clevelandclinic

هزینه لیزر درمانی واژن

هزینه لیزر واژن با توجه به کاربرد درمانی و زیبایی آن، تجربه پزشک و نوع دستگاه متفاوت خواهد بود. عوامل دیگری نیز در تعیین هزینه این روش درمانی موثر است که پیشنهاد می‌شود با پزشک مورد نظر بررسی شود.

برای اطلاع از هزینه لیزر درمانی واژن روی این لینک کلیک کنید.

آیا می توانم همزمان با لیزر واژن تکنیک های زیبایی دیگر هم انجام دهم؟

این موضوع بستگی به شرایط فردی شما و تکنیک زیبایی مورد نظر شما متغیر است. توصیه می‌شود درباره این موضوع از پزشک خود مشورت بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اگر در تصمیم گیری برای انجام لیزر واژینال مصمم هستید، لازم است که با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. پزشک براساس نیاز شما انجام لیزر درمانی واژن را توصیه یا رد خواهد کرد. اگر پزشک خاصی مد نظرتان نیست، می‌توانید به کمک دکترتو از باتجربه‌ترین پزشکان متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

برای انجام این روش زیبایی و درمانی با دکتر زنان و زایمان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله این روش علاوه بر مزایای بسیار، عوارضی نیز به همراه خواهد داشت.

اکثر خانم‌ها دردی احساس نمی‌کنند. اما ممکن است در برخی موارد درد کمی احساس شود.

در برخی موارد ممکن است تاثیر کمی مشاهده شود اما باید توجه داشت که ترشحات واژن درمان به خصوص خود را دارند که باید زیر نظر پزشک پیش گرفته شوند.

خشکی واژن با افزایش سن و نیز در دوران بارداری تشدید می‌یابد و ممکن است با عوارض خود سبب ناراحتی فرد شود. اگر در دوران یائسگی و بارداری با خشکی واژن مواجه شده‌اید، می‌توانید برای رفع آن از لیزر درمانی واژن کمک بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن