تزریق چربی یا فیلر چربی با هدف زیبایی بیشتر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تزریق چربی یا فیلر از روش‌های مختلف جوانسازی پوست و زیبایی است که در آن از چربی بدن برای فرم دهی به لب، باسن و حتی آلت تناسلی به کار می رود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
تزریق چربی چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

کی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار در دنیا استفاده از فیلرهای چربی یا تزریق چربی به نواحی مختلف بدن است. در این عمل زیبایی عموماً از چربی بدن خود فرد استفاده می‌شود. این چربی از بخش دیگری از بدن که چربی اضافه دارد برداشته می‌شود و به بخشی که لازم است تزریق می‌شود.

در واقع فیلر یا پرکننده‌ها که در حال حاضر طرفداران زیادی هم دارد دو نوع اصلی دارند و از هر دو نوع برای جوانسازی پوست و زیبایی و ترمیم نقص‌های صورت و بدن استفاده می‌شود. فیلر ژل مثل ژل لب یکی از انواع فیلرهاست. نوع دوم تزریق چربی یا فیلر چربی است که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم.

اگر قصد انجام این عمل را دارید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین پوست و مو و زیبایی آشنا شده و با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک موردنظرتان مشورت کنید. یا اینکه با استفاده از سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری نسبت به تعیین وقت ویزیت اقدام کنید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

فیلر چربی یا تزریق چربی چگونه انجام می‌شود؟

به این عمل پیوند و یا انتقال چربی هم گفته می‌شود. در این فرایند چربی از بخش‌هایی از بدن خود فرد مثل بخش خارجی ران‌ها، باسن و یا شکم برداشته شده و به بخش‌هایی که ممکن است کمبود حجم داشته باشند تزریق می‌شود. از جمله محل‌هایی که این تزریق صورت می‌گیرد می‌توان صورت، دست‌ها، سینه‌ها و باسن را نام برد.

فرایند تزریق چربی در مطب یا مراکز درمانی تحت نظر متخصص پوست و مو و زیبایی و با استفاده از بی‌حس کننده موضعی انجام می‌شود. بسته به وسعت محل تزریق، تزریق چربی بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد. در ابتدا هر دو محل، هم محل برداشت چربی و هم محل تزریق چربی، ضدعفونی می‌شود. سلول‌های چربی معمولاً از نواحی شکم، باسن و بخش بیرونی ران با استفاده از سرنگ یا لوله مخصوصی که به دستگاه مکنده متصل اند برداشته می‌شوند.

بعد از برداشت چربی (لیپوساکشن) سلول‌ها توسط پزشک پردازش و خالص‌سازی می‌شوند. در این مرحله با تغییر سلول‌های بنیادی، سلول‌های بنیادی موجود در بافت چربی فعال می‌شوند. این فعال‌سازی توسط دستگاه مخصوص یا به کمک داروها، مواد شیمیایی یا لیزر انجام می‌شود. سپس این چربی در ناحیه موردنظر به زیر پوست تزریق می‌شود. بعدازاین مرحله ممکن است از بانداژ برای پوشاندن محل تزریق استفاده شود.

ممکن است ۳ تا ۶ ماه زمان ببرد تا نتیجه دقیق تزریق چربی مشخص شود. در این مدت حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از چربی توسط بدن بازجذب شده و از بین می‌رود. به همین علت در تزریق اولیه، محل موردنظر را با مقداری بیش از حد طبیعی پر می‌کنند. تزریق چربی هرگز باعث بهبود ۱۰۰ درصدی چین‌وچروک‌ها، جای زخم‌ها، توخالی بودن گونه و کوچک بودن لب‌ها نمی‌شود.

تقریباً سه تا چهار روز طول می‌کشد تا اولین مویرگ‌ها به بافت چربی جدید برسند و بتوانند به آن خون‌رسانی کنند. اگر سلول‌های چربی پیوندی در عرض این سه چهار روز خون‌رسانی نشوند، از بین خواهند رفت. برخی از سلول‌های چربی تزریق شده برای همیشه زنده می‌مانند و بخش دیگر آنها توسط بدن دوباره جذب می‌شوند و در این فرایند پذیرفته نمی‌شوند.

فیلر چربی چیست؟
برداشت چربی از بافت شکم یا بخش خارجی ران و انتقال به نواحی دیگر از جمله صورت

تزریق چربی برای چه کسانی مناسب است؟

  • اگر بخش‌های آفتاب‌سوخته، آسیب‌دیده در صورت خود دارید.
  • اگر نتیجه ماندگارتری از دیگر فیلرها مانند ژل می‌خواهید.
  • اگر می‌خواهید بدن شما خوش‌فرم‌تر، برجسته‌تر و زیباتر شود.
  • اگر می‌خواهید صورت و یا دست‌های شما جوانسازی شوند و چین و چروک‌های آنها از بین برود.
  • برای بازسازی سینه‌ها در زمانی که سینه‌ها فرم و شکل مناسب ندارند یا شکل و اندازه آنها با یکدیگر متفاوت است.
  • همچنین برای ازبین‌بردن اثرات قابل‌مشاهده کاشت بافت مصنوعی در سینه هم می‌توانید از تزریق چربی استفاده کنید.

در این ویدئو دکتر جلال حاجی زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی در مورد نکات مهم در مورد فیلرها با شما صحبت می‌کند.

مراقبت‌های بعد از عمل تزریق چربی

با استفاده از یخ می‌توان تورم احتمالی در محل تزریق را از بین برد. تورم ایجاد شده بعد یک تا دو روز اول کاهش می‌یابند. یک تا دو روز بعد از عمل می‌توان بانداژ روی محل تزریق را برداشت. ممکن است برای پیشگیری از عفونت‌های احتمالی پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

  • اگر سیگاری هستید، از دوهفته قبل از عمل تا سه هفته بعد از عمل نباید سیگار بکشید.
  • از ورزش‌کردن و بلندکردن وسایل سنگین حداقل تا سه هفته بعد از عمل خودداری کنید.
  • محل تزریق را حداقل تا ۴ هفته ماساژ ندهید و فشاری به آن وارد نکنید.

پزشک تمامی مراقبت های لازم را به شما گوشزد خواهد کرد. در صورت مواد غیر معمول بعد از عمل بهتر است به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با تزریق چربی هستی؟

با دکتر مشورت کن

مزایای تزریق چربی

از مهم‌ترین مزایای تزریق چربی این است که این ماده به طور طبیعی در بدن وجود دارد و از بدن خود فرد منشأ می‌گیرد. در نتیجه عوارض خیلی کمی دارد. دیگر مزایای آن عبارت است از:

  • ایمن است. تزریق چربی روشی غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست محسوب می‌شود.
  • غیر حساسیت‌زا است. چرا که فیلر از بدن خود فرد گرفته شده است.
  • عمل سرپایی است که معمولاً هم کمتر از یک ساعت زمان می‌برد.
  • زمان نقاهت کوتاهی و عموماً نیاز نیست از محل کار مرخصی بگیرید.
  • ماندگاری فیلر چربی از چند ماه تا همیشه را شامل می‌شود. پس روشی با اثرات بلندمدت است.
  • ازآنجایی‌که از بدن خود فرد گرفته می‌شود نیازی به آزمایش‌های قبل از تزریق ندارد و بدن آن را پس نمی‌زند.
  • درد و ناراحتی در حین تزریق چربی بسیار کم است که البته همان درد ناچیز هم با دارو قابل‌کنترل است.
  • یک فیلر جایگزین مناسب برای افرادی است که به کلاژن گاوی (حیوانی) حساسیت دارند.
  • در صورت استفاده از این روش در ترکیب با روش‌های دیگر مانند پروتز و یا لیپوساکشن از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است.
اینفوگرافی مزایای تزریق چربی
اینفوگرافی مزایای تزریق چربی

عوارض فیلر چربی

عوارض جانبی بخش جدایی‌ناپذیر هر نوع عمل یا اقدامات پزشکی است. اما باید توجه داشت که عوارض تزریق چربی بسیار کم است. حتی اگر عوارضی برای فرد رخ دهد، به‌صورت طبیعی و در مدت‌زمان کوتاهی از بین می‌رود. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی در محل تزریق.
  • کبودی.
  • عفونت محل تزریق در صورت آلوده بودن تجهیزات یا وجود آلودگی در محیط مجاور.
  • تورم.
  • قرمزی پوست.
  • خارش پوست.
  • گاهاً برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به ۴ تا ۶ جلسه تزریق دارد.
  • ازآنجایی‌که برخی از سلول‌های چربی، رشد سلولی را تحریک می‌کنند، برخی پزشکان نگران این مسئله هستند که تزریق چربی به سینه منجر به فعال‌شدن رشد سلول‌های سرطانی شده و ابتلا به سرطان سینه شود. البته هنوز مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است که این فرضیه را رد یا تأیید کند.

متخصص پوست و مو و زیبایی در جلسات مشاوره قبل از عمل راهنمایی‌های لازم در مورد نحوه انجام تزریق، مزایا و عوارض آن را به شما خواهد کرد. در این جلسات تمام سؤالات و نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید و با آگاهی کامل برای انجام تزریق چربی اقدام کنید.

عوارض فیلر چربیمزایای تزریق چربی
خارش پوستایمن است
خونریزی در محل تزریقغیر حساسیت‌زا است
کبودیعمل سرپایی است
عفونت محل تزریق در صورت آلوده بودن تجهیزات یا وجود آلودگی در محیط مجاورزمان نقاهت کوتاه است
تورمپس روشی با اثرات بلندمدت است
قرمزی پوستدرد و ناراحتی در حین تزریق چربی بسیار کم است
مزایا و عوارض فیلر چربی

تزریق چربی در کدام نقاط بدن انجام می شود؟

از تزریق چربی می‌توان برای ترمیم و جوانسازی نواحی مختلف بدن و صورت استفاده کرد. در ادامه انواع تزریق چربی را به تفکیک بررسی می‌کنیم:

۱. تزریق چربی به ناحیه صورت (لب، گونه، چانه، پیشانی و بینی)

ترمیم چین‌وچروک صورت مانند خط لبخند، خط خنده با چربی گرفته شده از شکم یا ران انجام می‌شود. ترمیم زخم‌های آکنه و جای جوش یا اثرات آفتاب‌سوختگی، پرکردن گونه و لب‌ها و همچنین ازبین‌بردن چین و چروک‌های پیشانی هم از موارد استفاده از چربی به‌عنوان فیلر هستند.

فیلر لب و فیلر بینی از عمل‌های متداولی هستند که برای زیبایی صورت از آنها استفاده می شود. در عمل فیلر بینی جراح پلاستیک از تزریق چربی برای فرم دهی و لیفت بینی استفاده کند. در مورد زیبایی لب روش‌های مختلفی برای رسیدن به فرم دل‌خواه لب وجود دارد، مثل انواع ژل لب، پروتز لب و فیلر لب. تزریق چربی به لب نیز برای فرم دهی و زیبایی شکل لب انجام می شود  یک روش زبیعی نسبت به پروتز و تزریق ژل است چون به جای مواد مصنوعی، از چربی بدن فرد استفاده می شود.

همین الان بهترین دکتر برای تزریق فیلر چربی رو پیدا کن!

۲. فیلر چربی و افزایش حجم سینه

تزریق چربی به سینه‌ها ایده جدیدی نیست اما همواره بحث‌برانگیز بوده است. به طور خاص این نگرانی وجود دارد که استفاده از چربی خود فرد منجر به آهکی شدن بافت و تولید کیست‌هایی شود که ممکن است مانع از انجام تست‌های ماموگرافی و تشخیص صحیح سرطان سینه شود. اما تحقیقات انجام شده نشان دادند که این روش عوارض کمی به همراه دارد و به‌عنوان روشی نوین برای جراحی پلاستیک و زیبایی سینه و یا افزایش حجم آن کاربرد دارد. فقط باید توجه داشت که تصویربرداری رادیولوژی قبل و بعد از عمل جزو ضروریات است چرا که به متخصص پوست و مو و زیبایی کمک می‌کند تا احتمال بروز سرطان سینه در اثر این فرایند را به حداقل برسانند. برای فرم دهی سینه علاوه بر تزریق چربی میتوان از تزریق ژل به سینه نیز استفاده کرد.

عمل‌های زیبایی دیگری مانند لیفت سینه و پروتز سینه هم برای تصحیح فرم سینه و تغییر اندازه آن وجود دارد. انتخاب بین ایمپلنت سینه و تزریق چربی به سینه ممکن است کمی دشوار باشد. بهتر است خواسته‌های خود را در رابطه با تغییر اندازه یا فرم سینه با پزشک در میان بگذارید و در این زمینه به نظر پزشک تکیه کنید.


۳. تزریق چربی و حجم‌دهی به باسن

به این فرایند، لیفت باسن به روش برزیلی (Brazilian Butt-lift) هم گفته می‌شود. این روش برای افرادی که در اثر کهولت سن یا تغییرات زیاد وزن شکل طبیعی باسن خود را ازدست‌داده‌اند، یا افرادی که به هر دلیلی نیاز به تغییر شکل باسن خود دارند، انجام می‌شود.

تزریق چربی باسن به کسانی پیشنهاد می‌شود که در بخش‌های دیگر بدن خود مانند شکم چربی اضافی داشته باشند، وزن مناسبی داشته باشند، سیگاری نباشند و اخیراً سابقه عفونت‌ها یا عوارض مربوط به جراحی دیگری را نداشته باشند. تزریق ژل به باسن نیز از روش های فرم دهی باسن است که با روشی مشابه تزریق چربی انجام می شود. عمل پروتز باسن نیز با جای گذاری ایمپلنت در باسن انجام میشود.

۴. فیلر چربی برای جوانسازی پوست دست

تزریق چربی به دست باهدف افزایش حجم، افزایش سطح پوست ازبین‌بردن چین‌وچروک و بهبود مشکلات پوست مثل جای زخم و اثرات پیری انجام می‌شود.

جوانسازی پوست دست
با تزریق چربی می‌توان اثرات پیری و چین و چروک را تا حدی کمتر کرد.

۵. تزریق چربی به اندام‌های تناسلی زن و مرد

برای افزایش حجم آلت تناسلی مردان و همچنین برای جوانسازی یا افزایش حجم لب بزرگ واژن در زنان، می‌توان از تزریق چربی بهره برد.

برای بزرگ کردن آلت تناسلی مردان روش‌های مختلفی وجود دارد. اما استفاده از فیلر چربی یک روش غیرتهاجمی و با استفاده از بافت چربی بدن خود فرد است. احتمال نتیجه گرفتن از تزریق چربی برای بزرگ کردن آلت مردانه نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است. علاوه بر این نوعی سلول بنیادی در بافت چربی وجود دارد که می‌تواند منجر به افزایش جریان خون و رشد طبیعی آلت مرد هم بشود.

با افزایش سن و کاهش سطح کلاژنی بدن، پوست بدن چروکیده می‌شود، لب‌های واژن هم از این قاعده مستثنا نیستند. برای جوانسازی پوست واژن و همچنین افزایش حجم آن و زیبایی واژن می‌توان از فیلر چربی استفاده کرد.

  • فیلر چربی چقدر ماندگاری دارد؟

بسته به نوع و محل تجویز فیلر چربی ماندگاری آن هم ممکن است متفاوت باشد. اما تزریق چربی معمولاً به‌عنوان یک روش دائمی با اثرات همیشگی و ماندگار شناخته می‌شود. این عمل زیبایی برای کسانی که به دنبال ماندگاری بلندمدت نتایج هستند مناسب است.


  • هزینه تزریق چربی چقدر است؟

همان‌طور که دیدید انواع مختلفی از روش‌های تزریق چربی برای اهداف مختلفی وجود دارند. به‌خاطر این تنوع، تعیین دقیق قیمت تزریق چربی امکان‌پذیر نیست. هزینه این فرایند به عوامل متنوعی بستگی دارد، از جمله:

  • روش برداشتن چربی و محل برداشتن چربی.
  • حجم چربی تزریقی
  • مناطق تزریق چربی (مناطق هدف).
  • جلسات مشاوره قبل از عمل و هزینه‌های بعد از عمل که با توجه نوع عمل متفاوت است.
  • هزینه کلینیک و دستمزد پزشک متخصص پوست و مو و زیبایی

باتوجه‌به موارد گفته شده برای تعیین دقیق هزینه عمل تزریق چربی، شما باید حتماً به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید تا باتوجه‌به خواسته‌های شما و پس از مشورت با او بتوان حدود هزینه را تعیین کرد.

قیمت این فرایند بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ است.


  • تزریق ژل بهتر است یا چربی؟

تزریق ژل لب موقتی است و اگر فرد خواهان نتایج ماندگارتر باشد باید بعد از مدتی مجدداً ژل تزریق کند. تزریق چربی دائمی است و اثر آن برای بلندمدت باقی خواهد ماند. هر دوی این فیلرها از مواد طبیعی ساخته می‌شوند و عوارض کمی به همراه دارند. بااین‌وجود چربی از بدن خود فرد گرفته می‌شود و عوارض آن به‌مراتب کمتر است.


  • آیا فیلر چربی نیاز به تکرار دارد؟

خیر؛ برخلاف فیلر ژل این نوع فیلر نیاز به تکرار شدن ندارد. البته در ابتدای کار برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است چند بار تزریق انجام شود. اما بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب دیگر نیاز به تکرار نیست.


  • پروتز سینه بهتر است یا تزریق چربی به سینه؟

پروتز سینه، ایمپلنت سینه یا Augmentation Mammoplasty یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی زیبایی در جهان است. ایمپلنت سینه باهدف تصحیح شکل سینه و بزرگ‌تر کردن سینه انجام می‌شود. در این عمل ایمپلنت‌هایی در زیر بافت سینه یا ماهیچه سینه قرار داده می‌شود نوعی بافت مصنوعی هستند. درصورتی‌که در تزریق چربی به سینه از یک بافت طبیعی که از بدن خود فرد گرفته شده است استفاده می‌شود و بخش‌های رویی سینه را با چربی حجم‌دهی می‌کنند. علاوه بر این تزریق چربی به سینه کمترین میزان تهاجم را در بین عمل‌های زیبایی سینه دارد. ازاین‌رو می‌توان گفت از نظر راحتی و ارگانیک بودن مواد استفاده شده، تزریق چربی به سینه روش مناسب‌تری است.

تزریق چربی به سینه
پروتز سینه یا تزریق چربی به سینه؟
  • امکان ترمیم چربی تزریق شده وجود دارد؟

ترمیم فیلر چربی کاری دشوار است اما غیرممکن نیست. گاهی متخصصین پیشنهاد می‌دهند ابتدا یک تزریق ژل داشته باشید و اگر از نتیجه آن راضی بودید بعد از جذب کامل ژل و ازبین‌رفتن اثرات آن از فیلر چربی استفاده کنید. اما اگر از فیلر چربی استفاده کردید و نتیجه مطلوبی نگرفتید، می‌توانید به میزان آن اضافه کنید و یا آن را حذف کنید. قبل از هرگونه اقدامی بهتر است در مورد نتیجه نهایی و جنبه‌های مختلف تزریق چربی با متخصص پوست و مو و زیبایی مشورت کنید.


  • علت گلوله شدن چربی بعد از تزریق چیست؟

رعایت‌نکردن مراقبت‌های بعد از تزریق، ناوارد بودن پزشک و نفوذ آب و مایعات دیگر به حفره خالی ایجاد شده در حین عمل، لخته شدن خون در ناحیه زیر پوست بعد از تزریق چربی، همه از عواملی هستند که می‌توانند منجر به گلوله شدن چربی شوند. در حالت طبیعی این امر ممکن است رخ دهد و طبیعی است. اما اگر بیشتر از یک ماه بگذرد و چربی هنوز حالت گلوله شده داشته باشد باید حتماً به متخصص پوست و مو و زیبایی یا جراح پلاستیک مراجعه کنید.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سخن آخر دکترتو

تزریق چربی یا فیلر چربی یک عمل زیبایی است؛ بنابراین قبل از عمل از مزایا و معایب عمل آگاهی کامل کسب کنید و در صورتی این عمل را انجام بدهید که کفه ترازو به سمت شما باشد.

ازآنجایی‌که تزریق چربی دائمی است، بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی را برای انجام این عمل انتخاب کنید. چون در صورت حرفه‌ای نبودن پزشک ممکن است با عوارض بلندمدتی مواجه شوید. حتماً باید قبل از هرگونه اقدامی با متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید و آگاهی کاملی از چگونگی انجام آن، هدف آن، نتایج احتمالی، عوارض و غیره کسب کنید.

در هرجایی که هستید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین پوست و مو و زیبایی آشنا شده و با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک موردنظرتان مشورت کنید. یا اینکه با استفاده از سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری نسبت به تعیین وقت ویزیت اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

یکی دیگر از روش‌های زیبایی گونه‌ها، تزریق فیلر گونه است. برای اینکه بهترین روش را انتخاب کنید، باید با دکتر پوست یا جراح پلاستیک مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تزریق چربی

  1. متینا گفت:

    ایا “جای چربی” که از بدن برداشته شده وحالت گود پیدا کرده از بین میرود یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان گودی دارد