تزریق ژل، روشی مطمئن برای زیبایی صورت و بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تزریق ژل روشی موثر در زیبایی و جوانسازی پوست صورت و بدن است که با حجم‌دهی باعث رفع چین و چروک و خطوط عمیق شده و افتادگی پوست را برطرف می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تزریق ژل لب

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر به دنبال روش‌های زیبایی بوده باشید، احتمالاً کلمه “ژل” را شنیده‌اید. آیا می‌دانید بسیاری از علائم پیری و افتادگی پوست را می‌توان با تزریق ژل تا حدودی برطرف کرد؟ امروزه این روش بسیار پرطرفدار شده و خانم‌ها و آقایان به دنبال تزریق ژل به قسمت‌های مختلف بدن و صورت خود هستند. اما آیا این روش دائمی است؟ عوارض آن در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت چیست؟ در کدام قسمت‌های بدن و صورت می‌توان این روش زیبایی را انجام داد؟

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی جهت تزریق ژل و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان هم وجود دارد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

ژل چیست؟

با گذشت زمان بافت صورت و بدن نازک شده و چین‌وچروک روی پوست ظاهر می‌شود. نواحی مانند گونه‌ها حجم خود را ازدست‌داده و افتاده به نظر می‌رسند. تزریق ژل می‌تواند حجم ازدست‌رفته را بازگرداند و چین‌وچروک‌ها را صاف کند. سالانه بیش از یک میلیون زن و مرد از این روش زیبایی برای جوان‌سازی استفاده می‌کنند. تزریق ژل برای انجام انواع لیفت در نقاط مختلف بدن هم انجام می‌شود.

از این روش علاوه بر رفع چین‌وچروک‌های ریز برای مشکلات پوستی دیگر هم می‌تواند چاره‌ساز باشد، از جمله:

  • ازبین‌بردن خطوط اطراف بینی و دهان
  • حجیم و برجسته‌کردن لب‌ها
  • ازبین‌بردن خطوط روی چانه
  • بهبود تقارن در دو طرف صورت.

در این ویدئو دکتر جلال حاجی زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی در مورد نکات مهم در مورد فیلرها با شما صحبت می‌کند.

انواع ژل از چه چیزی ساخته می‌شود؟

انواع مختلفی از ژل وجود دارد که توسط FDA تائید شده‌اند. جراحان و متخصصان زیبایی با توجه به ناحیه مورد نظر از انواع این ژل‌ها استفاده می‌کنند. ژل‌ها بر اساس ماده‌ای که از آن ساخته شده‌اند، طبقه‌بندی می‌شوند. در زمان مشاوره با متخصص پوست اطمینان حاصل کنید که ژل‌های مورد استفاده از FDA تائیدیه داشته باشند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. اسید هیالورونیک (HA)

اسید هیالورونیک ماده طبیعی است که در بدن وجود دارد. این ماده به حفظ چربی و هیدراته شدن پوست کمک می‌کند. این نوع ماده معمولاً نرم و ژل‌مانند است. ژل اسید هیالورونیک دائمی نبوده و حدود ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد. از آنجایی‌که این ماده طبیعی است، بدن به‌تدریج ذرات آن را جذب می‌کند. بیشتر این ژل‌ها با لیدوکائین تزریق می‌شوند تا درد در طول و بعد از درمان به حداقل برسد.

انواع برند ژل حاوی اسید هیالورونیک مورد تائید FDA عبارت‌اند از:

  • ژل پرفکتا
  • ژل پروفایلو
  • محصولات Juvéderm شامل: Juvéderm XC ،VOLUMA ، VOLBELLA، VOLLURE
  • محصولات Restylane شامل: Restylane ، Restylane Silk، Restylane Lyft، Restylane Refyne، Restylane Defyne، Restylane Kysse، Restylane Contour
  • Belotero Balance
  • Revanesse Versa
  • محصولات RHA شامل: RHA 2 ، RHA 3 و  RHA 4

از اسید هیالورونیک می‌توان برای بهبود کانتور پوست و کاهش فرورفتگی در پوست استفاده کرد. معمولاً از این ماده در موارد زیر استفاده می‌شود.

  • جای جوش
  • افتادگی گونه
  • خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم
  • خطوط عمیق لبخند
  • خط اخم بین ابروها
  • اسکار شامل سوختگی، آکنه و جای زخم
  • برخی زخم‌های صورت
  • خطوط افقی روی پیشانی.
ژل هیالورونیک اسید چیست؟
ژل هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است که بعد از ۶ تا ۱۲ ماه جذب بدن می‌شود.

۲. کلسیم هیدروکسی لاپاتیت (CaHA)

کلسیم هیدروکسی لاپاتیت یک ماده طبیعی است که عمدتاً در استخوان‌ها یافت می‌شود. ذرات کلسیم تقریباً میکروسکوپی بوده و در یک ژل یکنواخت معلق هستند. معمولاً غلظت کلسیم هیدروکسی لاپاتیت بیشتر از اسید هیالورونیک است. ماندگاری این نوع ژل‌ها در اکثر مراجعه‌کنندگان حدود ۱۲ ماه است. این ماده به تحریک تولید کلاژن طبیعی کمک می‌کند. معمولاً از این نوع برای تصحیح خطوط عمیق‌تر و چین‌وچروک استفاده می‌شود. بهترین مارک ژل حاوی کلسیم هیدروکسی لاپاتیت Radiesse است که تائیدیه FDA را دارد.

از این نوع معمولاً برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • چین‌های متوسط تا شدید مانند چین‌های روی بینی و خط اخم
  • برجسته‌کردن گونه‌ها
  • افزایش حجم در نواحی فرورفته مانند مواردی که ممکن است فرد مبتلا به HIV از داروهای خاصی استفاده می‌کند.

انواع ژل کدامند؟
ژل‌های تزریقی برای اهداف زیبایی انواع مختلفی دارند که برخی طبیعی هستند و برخی مصنوعی.

۳. پلی ال لاکتیک اسید (PLLA)

این ماده مصنوعی و زیست‌تخریب‌پذیر است. به این معنی که برای بدن ضرری ندارد. محصولات پلی ال لاکتیک اسید به‌عنوان “محرک کلاژن” طبقه‌بندی می‌شوند. مکانیسم اصلی این نوع ژل‌ها ازبین‌بردن خطوط ریز با بازسازی کلاژن طبیعی است. از پلی ال لاکتیک اسید برای ازبین‌بردن چین‌وچروک‌های عمیق استفاده می‌شود.

این نوع ژل‌ها چند روز پس از تزریق از بین رفته اما نتایج آن‌ها تا بیش از دو سال باقی می‌ماند. انواع برند ژل حاوی پلی ال لاکتیک اسید که دارای تائیدیه FDA هستند، عبارت‌اند از:

  • Sculptra
  • Aesthetic.

پلی ال لاکتیک اسید به‌خوبی در نواحی پایینی صورت نتیجه می‌دهد و معمولاً برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • پرکردن خطوط خنده
  • حجیم شدن لب‌های نازک
  • برطرف‌شدن چین‌های عمیق روی بینی.

بهترین فیلر برای صورت چیه؟ ژل یا چربی؟

همین حالا مشاوره بگیر!

۴. پلی متیل متاکریلات (PMMA)

پلی متیل متاکریلات ماده مصنوعی و سازگار با محیط است. این نوع ماده یک میکروسفر یا توپ کوچک است که به طور دائمی زیر پوست باقی می‌ماند. پلی متیل متاکریلات دارای کلاژن بوده و بهترین برند حاوی این ماده که مورد تائید FDA باشد، Bellafill است.

اینفوگرافی کاربرد تزریق ژل در صورت و بدن
اینفوگرافی کاربرد تزریق ژل در صورت و بدن

کاربرد ژل در نواحی مختلف صورت و بدن

انواع مختلف ژل‌ها در قسمت‌های مختلف صورت و بدن کاربرد دارد. متخصص پوست باتوجه‌به ناحیه موردنظر و مقدار موردنیاز ژل از برندهای مختلف استفاده می‌کند. معمولاً این تزریق برای رفع چین‌وچروک و حجیم شدن نواحی زیر انجام می‌شود:

۱. ژل لب

یکی از روش‌های زیبایی، حجیم سازی لب‌ها و تزریق ژل لب است. در این ناحیه بیشتر از ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک استفاده می‌شود. معمولاً لب به مدت ۶ ماه حجیم بوده و پس از آن نیاز به تکرار تزریق است. افرادی که لب‌های نازک داشته یا دارای عدم تقارن در این ناحیه هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. تزریق ژل لب دارای تکنیک‌های مختلفی است. متخصص باتوجه‌به نتیجه مورد انتظار شما و نوع لب شما مدل‌های مختلف لب را به شما پیشنهاد می‌دهد. انواع ژل‌های لب را در ادامه عنوان کرده‌ایم:

ژل لب روسی

برای تزریق ژل به لب مدل‌های مختلفی وجود دارد. برخی افراد به دنبال مدل طبیعی بوده و مدل‌هایی مانند ژل لب روسی را دوست دارند. مدل روسی تغییرات چشم‌گیری در لب‌ها ایجاد نکرده و برای افرادی که بار اول تزریق انجام می‌دهند، این مدل توصیه می‌شود.

در این مدل ژل به قسمت بالایی لب بیشتر تزریق شده و فرم بالای لب مثل قلب می‌شود. اگر مدل لب طبیعی را دوست ندارید، این مدل تزریق برای شما مناسب نبوده و باید به دنبال مدل‌هایی مانند لب اردکی بروید.

ژل لب عروسکی

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های لب، مدل ژل لب عروسکی است. این مدل به دلیل شباهت به لب‌های عروسک باربی به مدل باربی هم معروف است. میزان حجم‌دهی به لب‌ها در این مدل طبیعی بوده و لب خیلی بزرگ نمی‌شود. مدل عروسکی برای افرادی که هنگام لبخند، لثه‌شان دیده می‌شود، گزینه بسیار خوبی است. در این روش بیشتر ژل به لب پایین و قسمت میانی لب بالا تزریق می‌شود.

ژل لب قلوه‌ای

در مدل لب قلوه‌ای تمامی قسمت‌های لب برجسته می‌شوند. متخصص برای ایجاد لب قلوه‌ای، ژل را به کناره‌ها و میانه لب بالا و پایین تزریق می‌کند. در این حالت لب به طور کامل برجسته و حجیم می‌شود. این مدل ریسک بالایی داشته و برای همه افراد مناسب نیست. به همین دلیل باید از پزشک متخصص باتجربه و حرفه‌ای مشاوره گرفته و از مناسب بودن این مدل مطمئن شوید.


۲. ژل گونه

اگر گونه‌های شما برجستگی کمی داشته یا فرورفته است، ممکن است تزریق ژل گونه و صورت بهترین انتخاب باشد. این روش برای لیفت گونه و برجسته شدن استخوان گونه، افزایش حجم صورت و صاف شدن خطوط و چین‌وچروک کاربرد دارد. امروزه تزریق به گونه بسیار پرطرفدار بوده و خانم‌ها برای زیبایی بیشتر این عمل زیبایی را انجام می‌دهند.


۳. ژل سینه

معمولاً برای لیفت سینه و صاف شدن پوست ناحیه سینه و گردن از ژل استفاده می‌شود. ژل‌های استفاده شده در این ناحیه بیشتر حاوی هیالورونیک اسید هستند. دقت داشته باشید که هیچ یک از ژل‌ها برای استفاده در ناحیه سینه دارای مجوز FDA نیستند. اما متخصصان سال‌هاست که از انواع برندهای مختلف تزریق ژل برای فرم دهی سینه استفاده می کنند.

بهترین برند ژل و بهترین دکتر تزریق ژل رو پیدا کن!

۴. ژل صورت

ژل صورت در نواحی مختلف صورت تزریق شده و باعث حجم‌دهی و رفع چین‌وچروک می‌شود. پزشک با بررسی صورت قسمت‌هایی که نیاز به تزریق دارند را تعیین می‌کند. ممکن است متخصص از ژل برای لیفت صورت در نواحی مانند گونه‌ها، اطراف لب، اطراف چشم و قسمت فک و چانه و لیفت ابرو استفاده کند. در این حالت حجم ماده استفاده شده زیاد خواهد بود و تمامی قسمت‌های صورت برای ایجاد تقارن و رفع خطوط ریز و عمیق تحت این روش زیبایی قرار می‌گیرند.


۵. ژل زیر چشم

بسیاری از خانم‌ها و آقایان برای رفع گودی و تیرگی زیر چشم به دنبال روش‌های مختلف زیبایی هستند. یکی از روش‌هایی که بیشتر متخصصان پیشنهاد می‌کنند، تزریق ژل زیر چشم است. این روش زیبایی برای لیفت چشم استفاده می‌شود و گودی زیر چشم را از بین برده و با ایجاد حجم از تیرگی آن هم کم می‌کند. همچنین به دلیل حجیم شدن این ناحیه خطوط اطراف چشم تا حدودی برطرف می‌شوند.

اگر برای رفع تیرگی یا گودی زیر چشم به دنبال روشی مطمئن هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست مشورت کرده و باتوجه‌به شرایط خود بهترین روش را پیدا کنید.


۶. ژل چانه

ژل چانه هنوز به‌اندازه ژل لب و گونه موردتوجه قرار نگرفته است. زمانی‌که به همراه خط فک، ژل به چانه هم تزریق می‌شود، باعث ایجاد زاویه‌سازی در صورت شده و شکل کلی صورت شبیه به قلب می‌شود. افرادی که چانه بسیار کوچک دارند، می‌توانند با نظر پزشک و با استفاده از تزریق ژل به چانه این ناحیه را حجیم کرده و تقارن ایجاد کنند. این روش برای افرادی که چانه بلند دارند، توصیه نمی‌شود.


۷. ژل بینی

ژل بینی برای رفع نواقص بینی مانند برجستگی تیغه بینی، عدم تقارن در دو طرف بینی و ازبین‌بردن افتادگی بینی استفاده می‌شود. افرادی که قوز بینی کوچکی دارند، می‌توانند با تزریق در بالا و پایین برجستگی آن را از بین ببرند. همچنین افتادگی جزئی بینی را می‌توان با لیفت بینی با استفاده از تزریق در نوک بینی تا حدودی از بین برد. با تزریق ژل به بینی خطای دید ایجاد شده و ظاهر آن مناسب می‌شود.

تزریق ژل و فیلر بینی برای افرادی که برجستگی بزرگی روی بینی دارند یا بینی آن‌ها بزرگ است، کاربرد ندارد. همچنین افرادی که بینی گوشتی دارند، در صورت تزریق ژل، بینی بزرگ‌تری پیدا کرده و نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورند. بهتر است قبل از انجام این عمل زیبایی با چند پزشک متخصص پوست مشورت کرده و در مورد مناسب بودن این روش سؤال کنید.


۸. تزریق ژل در ناحیه تناسلی

ناحیه تناسلی با افزایش سن خاصیت ارتجاعی و حجم قبلی خود را از دست می‌دهد. معمولاً ژل‌ها به لب‌های کوچک ناحیه تناسلی تزریق می‌شوند. این کار به ازبین‌رفتن چین‌وچروک و رفع تیرگی آن کمک می‌کند. این روش برای خانم‌ها در سنین بالا به‌خصوص پس از یائسگی توصیه می‌شود و خانم‌ها جوان معمولاً به آن نیازی ندارند. 

پزشک پس از بررسی ناحیه تناسلی در مورد روش زیبایی تصمیم می‌گیرد. در مورد افراد با چین‌وچروک‌های زیاد و افتادگی شدید پوست، تزریق ژل‌ها خیلی کاربرد نداشته و احتمالاً روش جراحی پیشنهاد شود.


۹. ژل باسن

یکی از روش‌های لیفت باسن حجم‌دهی به باسن و خوش فرم شدن این ناحیه تزریق ژل به باسن است. در این ناحیه بیشتر از برند Sculptra استفاده می‌شود. درگذشته برای زیبایی این ناحیه و لیفت باسن از روش انتقال چربی یا پروتز استفاده می‌شد. اما امروزه می‌توان با تزریق ژل به کلاژن‌سازی در این ناحیه کمک کرد. کلاژن به‌مرور حجم را به این ناحیه بازمی‌گرداند.

این روش برای افرادی که حجم باسن خود را ازدست‌داده و دارای چین‌وچروک در این ناحیه هستند، کاربرد دارد. متخصصین همچنین برای درمان سلولیت و سفت شدن پوست باسن این روش را پیشنهاد می‌دهد.


۱۰. ژل ران و ساق پا

بهترین برند ژل برای این ناحیه Sculptra است. این ژل‌ها حاوی پلی ال لاکتیک اسید هستند. این ماده سازگار با محیط بوده و تجزیه می‌شود. افرادی که در ناحیه ران پوست افتاده داشته و چین‌وچروک زیادی دارند، می‌توانند از تزریق ژل به ران استفاده کنند. برای بهبود ظاهری ساق پا نیز تزریق ژل به مچ پا روش مناسبی است. این روش همچنین برای درمان و رفع سلولیت بسیار مؤثر است.


۱۱. ژل دست و بازو

با گذشت زمان به‌مرور پوست دست پر از چین‌وچروک شده و حالت سفت و ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در این ناحیه می‌توان با تزریق خطوط و افتادگی پوست را از بین برد. این روش باعث جوان‌سازی پوست دست می‌شود. در ناحیه بازو هم با گذشت زمان حجم ماهیچه‌ها کاهش پیدا کرده و پوست حالت شل پیدا می‌کند. اگر شخص تمرینات ورزشی نداشته باشد، این حالت شدیدتر می‌شود. در این شرایط متخصص تزریق ژل به ناحیه بازو را پیشنهاد می‌دهد.

این روش برای افرادی که وزن زیادی ازدست‌داده‌اند، هم مناسب است. پوست این افراد پس از لاغری در قسمت‌های مختلف بسیار شل می‌شود. شل شدن پوست معمولاً در ناحیه بازو شدیدتر است. دکتر پوست با تزریق ژل تا حدودی پوست را سفت می‌کند.

تزریق ژل صورت
تزریق ژل با هدف زیبایی یا ترمیمی به جاهای مختلف صورت و بدن انجام می‌شود.

تزریق ژل و ماندگاری آن

مدت‌زمان ماندگاری ژل‌های پوستی بستگی به نوع محصول، منطقه درمان و شرایط مراجعه‌کننده دارد. به‌طورکلی هرچه محصول متراکم‌تر بوده و عمقی تزریق شود، ماندگاری آن بالا می‌رود. کوتاه‌ترین مدت ماندگاری مربوط به اسید هیالورونیک است و اغلب برای افرادی که بار اول تزریق ژل را انجام می‌دهند، این ژل توصیه می‌شود. این ماده بین ۶ تا ۱۸ ماه دوام دارد.

معمولاً وقتی ژل به لب تزریق می‌شود، زودتر از حالتی که به بینی تزریق شده است، از بین می‌رود. برخی از ژل‌های اسید هیالورونیک مانند VOLUMA برای ماندگاری بیشتر فرموله شده‌اند. اما معمولاً به نواحی خاصی مانند گونه محدود می‌شوند.

ژل‌های مصنوعی دوام بیشتری دارند، زیرا جذب بدن نمی‌شوند. اگر به دنبال نتایج چندین‌ساله هستید، باید برای انتخاب متخصص پوست دقت بیشتری داشته باشید تا ریسک انجام این عمل زیبایی را پایین بیاورید.

تمدید ژل

ژل‌ها معمولاً موقتی بوده و پس از ۶ تا ۱۸ ماه به‌مرور از بین می‌روند. در این شرایط می‌توان برای تمدید به متخصص مراجعه کرد. با چند بار تمدید، کلاژن‌سازی در پوست فعال شده و نتایج حاصل از این روش ماندگارتر می‌شود. ازآنجایی‌که این روش زیبایی نیاز به تمدید دارد، در طولانی‌مدت هزینه زیادی داشته و نسبت به روشی مانند جراحی مقرون‌به‌صرفه نیست.


ژل دائمی

در واقعیت چیزی به‌عنوان ژل‌های دائمی که نیاز به تمدید نداشته باشند، وجود ندارد. تمامی ژل‌ها پس از مدتی از بین می‌روند و برای ایجاد نتایج قبلی باید آن‌ها را تمدید کرد. ژل‌های دائمی معمولاً بیش از ۲ سال ماندگاری دارند. میزان ماندگاری به شرایط شخص هم بستگی داشته و ممکن است، دوام آن‌ها کمتر از ۲ سال شود. این نوع ژل‌ها از مواد مصنوعی ساخته شده و زیست‌تخریب‌پذیر هستند.


تزریق ژل به چه صورت انجام می‌شود؟

تزریق ژل کار چندان سختی نیست اما نیاز به مهارت وتجربه دارد. در ادامه مراحل قبل زا تزریق تا مراقبت‌های بعد از آن را عنوان کرده‌ایم، تا انتها با ما همراه باشید:

نکات مهم قبل از تزریق ژل

قبل از تزریق ژل باید یک جلسه مشاوره با متخصص پوست داشته باشید. پزشک در طول مشاوره سابقه پزشکی شما را بررسی کرده تا خطرات و عوارض مربوط به تزریق را به حداقل برساند. به همین دلیل باید تمامی سوابق پزشکی خود از جمله، انواع حساسیت‌ها، بیماری‌های پوستی و عصبی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.

داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و داروهای رقیق‌کننده خون احتمال کبودی پس از تزریق را بالا می‌برند. احتمالاً متخصص توصیه کند که از مصرف این داروها را ۲ تا ۳ هفته قبل و بعد از تزریق خودداری کنید.


مراحل تزریق ژل

قبل از شروع تزریق ناحیه موردنظر ضدعفونی می‌شود. ممکن است پزشک توصیه کند که قبل از تزریق از بی‌حسی موضعی استفاده کنید تا درد در این ناحیه کاهش پیدا کند. بسیاری از ژل‌ها حاوی لیدوکائین هستند. این ماده بی‌حسی خفیف ایجاد می‌کند و ناراحتی را در حین و بعد از تزریق کاهش می‌دهد. پس از بی‌حسی متخصص مقدار دقیقی از ژل را به طور اصولی زیرپوست تزریق می‌کند.


مراقبت بعد از تزریق ژل

بسته به نوع ژل و ناحیه تحت درمان بلافاصله بعد از تزریق متوجه نتایج آن می‌شوید. برخی از مراجعه‌کنندگان بعد از تزریق کبودی و تورم خفیفی را تجربه می‌کنند. این عوارض موقتی بوده و چند روز پس از تزریق از بین می‌روند. شما می‌توانید پس از تزریق ژل فعالیت‌های روزانه خود را مثل همیشه انجام دهید. ممکن است متخصص از شما بخواهد، تا چند روز از ورزش و فعالیت‌های سنگین دوری کنید.

مراحل تزریق ژل
تزریق ژل نیازی به آمادگی خاصی ندارد و بعد از تزریق هم نیازی به مراقبت خاصی نیست.

عوارض تزریق ژل چیست؟

عوارض تزریق ژل بسیار کم بوده و جز روش‌های زیبایی تقریباً بی‌خطر محسوب می‌شود. اما مشکلات جانبی ممکن است گاهی ایجاد شود. شایع‌ترین عوارض عبارت‌اند از:

  • مشکلات پوستی، خارش یا ایجاد ضایعه پوستی شبیه به جوش
  • قرمزی، کبودی، خونریزی یا تورم
  • ظاهر نامطلوب مانند عدم تقارن، ایجاد توده یا اصلاح بیش از حد چین‌وچروک‌ها
  • آسیب پوستی که باعث زخم یا عفونت می‌شود.
  • احساس وجود برجستگی زیرپوست
  • نابینایی یا سایر مشکلات مربوط به بینایی
  • مرگ سلول‌های پوستی به دلیل ازدست‌دادن جریان خون در آن ناحیه.

ترکیدن ژل

این روش زیبایی به‌طورکلی عوارض بسیار کمی دارد. اما در برخی مواقع می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد. به‌خصوص ژل‌های دائمی و ژل‌هایی که در مراکز نامعتبر تزریق می‌شوند، می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. یکی از این مشکلات ایجاد عفونت و آبسه است. در این شرایط پزشک برای جلوگیری از عوارض شدیدتر و ترکیدن ژل محل موردنظر را برش داده و عفونت را خارج می‌کند.

انواع ژل لبقیمت
ریانحدود ۱.۵ تا ۲ میلیون
آلایناحدود ۲.۵ تا ۳ میلیون
مستر تریتحدود ۵۰۰ تا ۱ میلیون
پرفکتاحدود ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان
ژل نیوویا (Neauvia)حدود ۵.۵ تا ۶.۵ میلیون تومان
ژل تئوسیال (Teosyal)حدود ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان
ژل بلترو (Belotero)حدود ۷.۵ تا ۸.۵ میلیون تومان
ژل ژوویدرم (Juvederm)حدود ۷ تا ۹ میلیون تومان
ژل الیاکسینحدود ۷ تا ۸ میلیون تومان
ژل الانسهحدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان
ژل ژنیالحدود ۴ تا ۵ میلیون تومان
قیمت ژل در سال ۱۴۰۲ و انواع ژل‌هایی که تزریق می‌شوند.

قیمت تزریق ژل چقدر است؟

هزینه تزریق ژل بسیار متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر متخصصی باتوجه‌به میزان تجربه و موقعیت کلینیک قیمت مخصوصی دارد. ناحیه تحت درمان و نوع ژل هم در قیمت‌گذاری مؤثر است. به‌عنوان‌مثال برای تزریق ژل به لب حجم بسیار کمتری نسبت به گونه نیاز است. به همین دلیل قیمت آن کمتر است. برای ناحیه باسن و سینه به حجم بسیار زیادی ژل نیاز است. قیمت تزریق ژل در این نواحی بیشتر می‌شود.

در میان ژل‌های مختلف، پلی متیل متاکریلات مانند بلافیل قیمت بالاتری دارد. قیمت ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک از بقیه انواع ژل پایین‌تر است. بسته به میزان استفاده ممکن است، هزینه آن کم یا زیاد شود.


تزریق ژل برای چه افرادی مناسب است؟

بسیاری از متخصصان این روش زیبایی را برای افراد بالای ۴۰ سال مناسب می‌دانند. زمانی که شخص به دلیل افزایش سن دچار چین‌وچروک در نواحی مختلف صورت و بدن می‌شود، می‌تواند با روش‌های زیبایی مختلف از جمله تزریق ژل آن‌ها را از بین ببرد.

این روش همچنین برای افرادی که در صورت خود عدم تقارن احساس می‌کنند، مناسب است. همچنین افرادی که لب‌های بسیار باریک و گونه‌های افتاده دارند، برای ایجاد شادابی در صورت از ژل استفاده می‌کنند.


آیا از بین‌ بردن ژل ممکن است؟

برخی از ژل‌ها را می‌توان با استفاده از آنزیمی به نام هیالورونیداز از بین برد. ژل‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک هستند، با تزریق این آنزیم حل شده و از بین می‌روند. معمولاً متخصص پیشنهاد می‌کند، در صورت عدم رضایت صبر کنید تا به‌مرور از بین برود. زیرا برای بسیاری از افراد تزریق آنزیم هیالورونیداز دردناک است. اما در صورت بروز مشکلات زیر می‌توان این آنزیم را تزریق کرد.

  • نتایج بسیار نامطلوب
  • تورم بیش از حد یا طولانی‌مدت
  • عفونت در ناحیه درمان
  • ایجاد بافت نامنظم که با ماساژ برطرف نمی‌شود.

در مورد سایر ژل‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک نیستند، گاهی تزریق استروئید برای ازبین‌بردن آن‌ها مؤثر است. اما بهترین راه جذب ژل‌ها توسط بدن است. در مواقع نادر ممکن است ژل با استفاده از جراحی خارج شود.


ژل چندروزه اثر می‌کند؟

معمولاً نتایج حاصل از تزریق ژل‌ها بلافاصله قابل‌مشاهده است. اما با گذشت ۲ تا ۴ روز تورم و کبودی احتمالی از بین رفته و نتیجه بهتر دیده می‌شود. تزریق ژل به کلاژن‌سازی در پوست کمک می‌کند. کلاژن‌سازی بلافاصله انجام نمی‌شود و تا چند ماه فرایند آن ادامه دارد.


ژل دائمی یا موقتی، کدام بهتر است؟

اگر برای بار اول می‌خواهید از این روش زیبایی استفاده کنید، بهتر است ژل‌های موقت را انتخاب کنید. ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند. به همین دلیل در صورت عدم رضایت در کمتر از یک سال به حالت قبل بازمی‌گردد. اگر از نتایج تزریق راضی بودید، می‌توانید برای تمدید از ژل‌های دائمی استفاده کنید.

علاوه بر این موضوع معمولاً عوارض ناشی از ژل‌های موقت کمتر بوده و پس از چند روز هر نوع عارضه‌ای برطرف می‌شود. ژل‌های دائمی باید زیر نظر متخصص مجرب و با بهترین برندها انجام شود تا عوارض آن به حداقل برسد.


تزریق ژل برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی این نوع مواد بی‌خطر محسوب شده و عوارض شدیدی ندارند. اگر نسبت به بسیاری از مواد آلرژی دارید، حتما به متخصص اطلاع دهید. برخی از ژل‌ها ممکن است، دارای مواد اولیه‌ای باشند که در بدن شما حساسیت ایجاد کنند. به عنوان مثال اسید هیالورونیک در برخی افراد می‌تواند باعث خارش و تورم شود. اگر واکنش شدید باشد و با داروهای آنتی هیستامین درمان نشود، پزشک مجبور است، با آنزیم هیالورونیداز تمامی ژل را از بین ببرد.


راهنمای مراجعه به پزشک

زمان تزریق ژل باید بررسی‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. پزشک شما باید برای تزریق ایمن و ایجاد نتایج طبیعی آموزش لازم را دیده و مهارت و تجربه کافی داشته باشد. برای انجام روش‌های زیبایی مانند تزریق ژل به دنبال متخصص پوست، مو و زیبایی باتجربه باشید.

اگر به دنبال متخصص پوست، مو و زیبایی هستید، می‌توانید به لیست پزشکان در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ژل

  1. سمیرا دارینی گفت:

    سلام. وقت بخیر. ببخشید من قصد بارداری دارم و ژل لب تزریق کردم. آیا میتونم باردار شم یا باید صبر کنم؟ این ژل لب عوارضی برای بارداری داره یا نه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      در بارداری تزریق ژل توصیه نمی شود

  2. فروش فوری سیم کارت گفت:

    دوست من تزریق ژل داشت ولی لب بالاش رو نا متقارن انجام داده و اینکه تو روزای اوال کبود شده بود این کبودی طبیعیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این کبودی طبیعی هست و با کیسه یخ برطرف می شود.

  3. پیشواز ایرانسل گفت:

    از کجا مطمئن بشیم که موادی که دارن تزریق میکنن موارد با کیفیتی هست؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز تزریق در کلینیک معتبر و تحت نظر متخصص پوست صورت بگیرد.

  4. تزریق ژل انجام دادم ولی لبم مثه تب خال زخم شده دلیلش چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کارهای زییایی باید توسط متخصص پوست و مو انجام شود که در این خصوص آموزش دیده اند. ژل باید به میزان مناسب در محل مناسب تزریق شود. در چند روز اول تزریق ممکنه تورم طبیعی باشه ولی در صورت ادامه داشتن به متخصص پوست و مو برای بررسی مراجعه کنید.
      دکتر زیبایی پوست