۱۶ روش رایج جوانسازی پوست همراه با کاربردها و مزایای آنها

۱۵
آنچه در این مقاله می‌خوانید

جوانسازی پوست روش های مختلفی دارد که در بیشتر نقاط بدن مثل صورت، پیشانی،ابرو،چشم و سینه میتوان انجام داد که در روش های مختلف انجام میشود

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

facial-rejuvenation

جوانسازی پوست چیست؟

به قطع تاکنون اسم مزوتراپی، بوتاکس، لیفت، تزریق ژل و چربی یا میکرونیدلینگ را شنیده اید. در دهه ی اخیر این اسامی پرتکرار تر شده اند. شاید شما نیز برای جوانسازی پوست خود اقدام کرده اید یا اینکه به این قضیه فکر می کنید. اما جوانسازی پوست تکنیک های بسیار مختلف و گسترده ای دارد که هر کدام برای هدف خاصی مناسب است.به طور کلی جوانسازی پوست شامل روش های درمانی است که به هدف بهبود ظاهری پوست یا زیبایی پوست شما انجام می شوند. آسیب های پوستی موارد مختلفی مانند آفتاب سوختگی، اثرات جوش و آکنه، زخم ها و نشانه های طبیعی پیری و کهولت سن را شامل می شوند.

طبیعی است که شما از داشتن زیبایی و داشتن پوستی زیبا و شفاف لذت ببرید. اما ممکن است در میان این اسامی مختلف و تکنیک های گسترده گیج شوید و نتوانید تشخیص دهید که کدام خدمات جوانسازی پوست برای شما مفید است. از طرفی ممکن است در پیدا کردن پزشک مطمئن نیز دچار سردرگمی شوید. در این مقاله سعی شده است که تمامی روش های جوانسازی پوست را مرور کنیم و در انتها راهنمایی مناسب برای انتخاب دکتر پوست خوب و مطمئن ارائه دهیم. پس اگر شما هم به دنبال زیبایی هستید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

چه زمانی می توانیم برای جوانسازی پوست اقدام کنیم؟

آسیب هایی که منجر به تخریب پوست یا ضایعات پوستی می شوند، می تواند انگیزه ای برای اقدام شما برای جوانسازی پوست باشد. این آسیب ها شامل:

  • عفونت پوستی.
  • دانه پوستی.
  • تخریب یا تغییرات بافت پوست: برای مثال در هنگام اضافه یا کاهش وزن ناگهانی.
  • اثرات زخم ها و بریدگی ها.
  • سوختگی: آثار سوختگی از جمله آفتاب سوختگی یا سوختگی با آتش.
  • واکنش های آلرژیک و حساسیت پوستی.
  • لکه های تیره و روشن روی پوست.
  • دیر خوب شدن زخم ها.
  • پیری (پیر شدن به صورت طبیعی می تواند باعث کاهش تولید کلاژن شده و در نهایت باعث افزایش چین و چروک و یا لکه های پوستی گردد).
آفتاب سوختگی - یکی از انواع آسیب پوستی
آفتاب سوختگی یکی از انواع آسیب های پوستی است که می توان با جوانسازی پوست، آن را درمان کرد.

از لیست بهترین متخصص و فوق تخصص پوست، مو و زیبایی، یک دکتر پوست خوب را انتخاب کرده و با ثبت نوبت اینترنتی به پزشک مراجعه کنید. 

دکتر پوست تهران  

دکتر پوست شیراز

دکتر پوست اصفهان

 دکتر پوست مشهد

دکتر پوست کرج

دلایل چین و چروک صورت

عوامل زیادی باعث ایجاد چین و چروک روی صورت می‌شوند. برخی از این عوامل را می‌توان کنترل کرد و برخی دیگر هیچ راه چاره‌ای ندارند. دلایل چین و چروک پوست صورت عبارتند از:

  • سن: با افزایش سن، پوست حالت ارتجاعی خود را تاحدی از دست می‌دهد و شکننده‌تر می‌شود. تولید روغن‌های طبیعی کاهش پیدا کرده و پوست خشک به نظر می‌رسد. در این حالت چین و چروک ایجاد می‌شود.
  • قرارگرفتن در معرض اشعه فرابنفش: علت اصلی چین و چروک زودرس اشعه فرابنفش است. به روند طبیعی پیری سرعت می‌دهد. باعث می‌شود که کلاژن و الاستین در لایه‌های عمیق‌تر پوست تجزیه شوند.
  • سیگار کشیدن: سیگار روند طبیعی پیری پوست را تسریع می‌کند و باعث چین و چروک زودرس می‌شود. احتمالا علت آن ازبین‌بردن کلاژن است.
  • حالت‌های تکراری صورت: حرکات تکراری مانند لبخند زدن، باعث ایجاد خطوط ظریف و چین و چروک می‌شوند. زمان استفاده از عضله صورت شیاری زیر سطح پوست ایجاد می‌شود. با افزایش سن انعطاف‌پذیری این بافت از بین رفته و نمی‌تواند به جای خود بازگردد.

دلایل افتادگی پوست

به دلایل مختلفی پوست دچار افتادگی می‌شود. پوست سفت و سالم زمانی که کشیده می‌شود، دوباره به جای خود بازمی‌گردد. زمانی که پوست این توانایی را از دست بدهد، دچار افتادگی می‌شود. افتادگی پوست در هر ناحیه از بدن ممکن است اتفاق بیفتد. در ادامه علل افتادگی پوست را ذکر می‌کنیم.

۱. افزایش سن

با افزایش سن به مرور پوست دو پروتئین مهم را از دست می‌دهد. الاستین و کلاژنن دو پروتئین تولیدشده در درم هستند. الاستین به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهد. پوست سفت به دلیل وجود این پروتئین پس از کشیده شدن به جای خود برمی‌گردد.

کلاژن به پوست کمک می‌کند تا ساختار سفت و محکم خود را حفظ کند. دلیل آن وجود فیبرهای محکم در ساختار کلاژن است. این پروتئین توسط فیبروبلاست‌ها تولید می‌شود. تولید این دو پروتئین با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. همچنین مواردی مانند قرارگرفتن در معرض اشعه قرابنفش یا آلاینده‌های موجود در محیط مثل دود سیگار روند پیری پوست را تسریع می‌کنند.

۲. افتادگی پوست بعد از لاغری

وزن اضافی به مدت طولانی باعث آسیب به رشته‌های الاستین و کلاژن در پوست می‌شود. به‌همین‌دلیل زمانی که شروع به کاهش وزن می‌کنید، برگشتن پوست به حالت قبل سخت است. در این حالت افتادگی پوست را در نواحی مختلف بدن می‌توانید مشاهده کنید. در زمان کاهش وزن سن نیز در افتادگی پوست نقش دارد. بهتر است تا زمانی که جوان هستید، به دنبال کاهش وزن باشید.

۳. بارداری

افتادگی پوست در اطراف شکم و دیگر قسمت‌های بدن می‌تواند به علت بارداری باشد. این افتادگی در مادرانی که دارای چندقلو هستند، معضل جدی‌تری است. سن مادر نیز در میزان افتادگی موثر است.

۴. بیماری

برخی از بیماری‌ها با علائمی مانند افتادگی پوست همراه هستند. یک زیرگروه از بیماری نادر لنفوم پوستی T که با نام شلی پوست گرانولوماتوز شناخته می‌شود، می‌تواند افتادگی پوست را در پی داشته باشد. این بیماران معمولا دچار شلی پوست در زانو و آرنج هستند.

در این ویدئو دکتر منوچهر سدیفی فوق تخصص زیبایی، پوست و لیزر در مورد اهمیت آگاهی از پوست، اختلالات پوستی و نقش پزشک در درمان بیماری های پوستی با شما صحبت می‌کند.

در این ویدئو دکتر منوچهر سدیفی فوق تخصص زیبایی، پوست و لیزر در مورد لکه‌های پوستی از جمله کک و مک، لکه‌های قهوه ای، خال و لکه‌های روشن و روش درمان آنها با شما صحبت می‌کند.

اینفوگرافی بهترین روش‌های جوانسازی پوست
اینفوگرافی بهترین روش‌های جوانسازی پوست

انوع روش های جوانسازی پوست

همانطور که گفته شد برای جوانسازی پوست روش های بسیار متنوعی وجود دارد که برخی از آن ها به هدف خاصی انجام می گیرند. در ادامه به بررسی روش های رایج جوانسازی می پردازیم.

۱. هایفوتراپی (HIFU)

هایفو (HIFU=High-intensity focused ultrasound) به معنای استفاده از امواج فراصوت با شدت بالا و به صورت متمرکز می باشد. هایفوتراپی روشی برای کشیدن پوست صورت (لیفت صورت) است که جایگزین روش های جراحی شده است و برای جوانسازی پوست به کار می رود. از امواج فراصوت برای افزایش تولید کلاژن و محکم تر شدن بافت پوست می شود. دستگاه هایفوتراپی لایه های زیرین پوست را هدف قرار می دهد. تاباندن امواج فراصوت (اولتراسونی) منجر به گرم شدن بافت پوست می شود. وقتی دمای بافت به میزان معینی بالا برود، به عنوان آسیب شناسایی می شود و سلول های پوست برای مقابله با این آسیب تولید کلاژن را افزایش می دهند. از آنجایی که هایفوتراپی بر بخش خاصی از بافت های زیرین متمرکز می شود، آسیبی به سطح پوست نمی رساند.

کاربردهای هایفوتراپی چیست؟

  • کاهش چین و چروک.
  • امکان کشیدن پوست در گردن، گونه ها، ابروها، پلک ها و قفسه سینه.

مزیت هایفوترپی چیست؟

  • نسبت به جراحی های کشیدن پوست (Face lifting) هزینه و عوارض احتمالی کمتری دارد.
  • نسبت به تکنیک لیفت نتیجه ای سریع تر و مطمئنتر خواهد داشت.
هایفو تراپی از روش های جوانسازی پوست
هایفو تراپی از روش های جوانسازی پوست برای درمان چین و چروک به کار می رود.

۲. آر اف فرکشنال (Fractional RF) و جوانسازی پوست

آر اف فرکشنال از روش های جدید ضدپیری و جوانسازی پوست است که ایمنی و اثرگذاری بالایی دارد. مکانیسم آر اف فرکشنال، مشابه هایفوتراپی با حرارت و افزایش دمای پوست و تحریک تولید کلاژن است. در این روش با استفاده از سوزن و نیدل های بسیار نازک که روکش طلا دارند به آرامی پوست را سوراخ می شود و انرژی امواج رادیویی (RF) به بافت های زیرین رسانده می شود. این فرایند منجر به افزایش دما و در نهایت بهبود ساختار پوست می شود.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با روش جوانسازی هستی؟

اول با دکتر مشورت کن

کاربرد های آر اف فرکشنال چیست؟

  • از بین بردن چین و چروک ها.
  • از بین بردن جای جوش، آکنه، دانه های آبله مرغان و آثار زخم ها.
  • ترمیم بافت پوست.
  • ترمیم سوراخ یا حفره های بزرگ و قابل مشاهده روی پوست.

مزایای آر اف فرکشنال چیست؟

  • به حداقل رساندن درد و عوارض جانبی.
  • کوتاه تر بودن زمان بهبودی نسبت به لیزر فرکشنال (لیزر CO2).
جوانسازی پوست با آر اف فرکشنال - ترمیم آسیب پوستی
جوانسازی پوست با آر اف فرکشنال میتواند برای از بین بردن جای جوش و آکنه استفاده شود.

۳. کربوکسی تراپی از روش های جدید جوانسازی پوست

کربوکسی تراپی از روش های غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. کربوکسی تراپی با استفاده از دستگاه مخصوص و تزریق کربن دی اکسید به زیر پوست انجام می شود. در درمان سلولیت (سلولیت به معنای تجمع چربی زیر پوست است)، گودی زیر چشم، از بین بردن چین و چروک ها و ترک های پوستی (در اثر کشش) کاربرد دارد.کربوکسی تراپی را می توان در بخش های مختلف بدن مانند پلک، گردن، صورت، دست ها، شکم، باسن و پاها استفاده کرد.

کاربردهای کربوکسی تراپی چیست؟

  • درمان ترک های پوستی
  • از بین بردن چین و چروک
  • درمان سلولیت
  • رفع گودی زیر جشم

مزایای کروبوکسی تراپی چیست؟

  • روش امن و تقریبا بدون هیچ گونه عوارض جانبی است.
  • قابلیت استفاده در تمام بخش های بدن از جمله پلک، صورت، دست و باسن و غیره.
  • زمان هر جلسه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است.
کربوکسی تراپی و ترمیم گودی زیر چشم و پلک ها
کربوکسی تراپی برای ترمیم گودی زیر چشم و پلک ها استفاده می شود.

۴. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش های جوانسازی پوست است. در روش میکرونیدلینگ با سوزن های بسیار ریز در پوست زخم های ریزی ایجاد می کنند. این زخم ها منجر به تحریک تولید کلاژن شده  و درنهایت ایجاد بافت پوستی قوی تر و سالم تر می شود. این روش در ترمیم مشکلاتی نظیر جای جوش و آکنه، ریزش مو، ترک های پوستی، آفتاب سوختگی، چین و چروک ها، زخم ها و لکه های پوستی کاربرد دارد.

از مزایای آن می توان به ارزان تر بودن آن نسبت به انواع روش های لیزر اشاره کرد. علاوه بر این میکرونیدلینگ در افرادی که پوست تیره دارند می تواند عملکرد بهتری داشته باشد، چون در جوانسازی با لیزر که با ایجاد گرما و حرارت همراه هستند ممکن است رنگ پوست تغییر کند. کیت های خانگی میکرونیدلینگ نیز وجود دارند که منجر به راحت تر شدن انجام آن شده اند.

اما برخلاف روش های قبلی این روش سریع نیست و ممکن است با درد یا قرمزی پوست همراه باشد. همچنین به دلیل ایجاد حفرات ریز، به عوامل بیماری زا مثل باکتری و ویروس فرصتی برای ورود به بدن می دهد که ممکن است منجر به عفونت ها شود.

کاربردهای میکرونیدلینگ چیست؟

  • ترمیم جای جوش و آکنه
  • درمان ریزش مو
  • درمان ترک پوستی
  • درمان آفتاب سوختگی
  • درمان چین و چروک
  • ترمیم زخم
  • رفع لکه های پوستی.

مزیت میکرونیدلینگ در مقایسه با سایر روشهای جوانسازی پوست چیست؟

  • ارزان تر بودن
  • قابل دسترس بودن در خانه و کیت های خانگی
  • عملکرد بهتر در افراد با رنگ پوست تیره تر.
ترمیم جای جوش با میکرونیدلینگ - از روش های جوانسازی پوست
درمان جای جوش با میکرونیدلینگ بسیار رایج است.

۵. میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن از روش های رایج لایه برداری پوست به کمک دستگاه است. در این روش تکنسین کار با دستگاه یا دکتر پوست، کریستال های کوچک را روی سطح پوست مالش می دهد و منجر به لایه برداری از سطح پوست می شود. میکردرم ابریژن برای هر نوع پوستی ایمن بوده و عوارضی به همراه ندارد. این روش برای ترمیم زخم ها، لکه های پوستی، بافت غیرطبیعی پوست، جای جوش، ملانوما یا سرطان پوست و آثار پیری موثر است.

میکرودرم ابریژن نوع دیگری از روش درم ابریژن می باشد (که در ادامه توضیح خواهیم داد) اما نسبت به آن عوارض بسیار کمتری دارد. بعد از میکرودرم ابریژن تا چند روز و مدت زمان کوتاهی ممکن است فرد عوارضی مانند احساس سوزش، ورم و قرمز شدن پوست و کبود شدن را تجربه کند.

کاربردهای میکرودرم ابریژن چیست؟

  • لایه برداری پوست
  • ترمیم زخم
  • ترمیم لکه های پوستی
  • ترمیم جای جوش و آمنه
  • ترمیم بافت غیر طبیعی پوست
  • ترمیم آسیب های سرطان پوست
  • ترمیم آثار پیری.

مزایای میکرودرم ابریژن چیست؟

  • ایمن بودن برای هر نوع پوست
  • نداشتن عوارض جانبی.
میکرودرم ابریژن نوع ایمن تری از روش درم ابریژن
میکرودرم ابریژن نوع ایمن تری از روش درم ابریژن است که برای هر پوستی مناسب خواهد بود.

۶. درم ابریژن

در روش درم ابریژن، از ابزاری استفاده می شود که در قسمت انتهایی آن یک بخش چرخنده وجود دارد که با چرخش این قسمت روی سطح پوست، لایه سطحی پوست برداشته می شود. درم ابریژن برای درمان آفتاب سوختگی، آسیب ها و جراحات عمیق تر پوستی، چین و چروک ها و از بین بردن اثر خالکوبی کاربرد دارد. نسبت به میکرودرم ابریژن استفاده کمتری دارد. برخلاف میکرودرم ابریژن که برای هر نوع پوستی قابل انجام بود، فقط برای افراد خاصی قابل انجام است. عوارضی نظیر بزرگ تر شدن حفرات روی پوست، ایجاد حالتی شبیه جای جوش، عفونت ها و ایجاد زخم را به همراه دارد.

همین الان بهترین دکتر برای لایه‌برداری پوست رو پیدا کن!

کاربردهای درم ابریژن چیست؟

  • لایه برداری پوست
  • درمان آفتاب سوختگی
  • درمان آسیب های عمقی پوست
  • از بین بردن چین و چروک
  • از بین بردن تاتو (خالکوبی).

مزایای درم ابریژن چیست؟

  • گستردگی استفاده برای جراحات عمیقتر یا ماندگارتر (مانند تاتو).
درم ابریژن و جوانسازی پوست
درم ابریژن برای جوانسازی پوست در موارد آسیب های عمقی پوستی استفاده می شود.

۷. پلاسمای تغلیظ شده (PRP)

پلاسمای تغلیظ شده از خون خود فرد تهیه می شود. حدود ۱۰ تا ۱۲۰ میلی لیتر از خون فرد را در حضور مواد ضدانعقاد می گیرند، با سانتریفیوژ کردن خون اجزای آن را از هم جدا می کنند تا پلاسمای حاوی پلاکت ها را از سایر اجزا جدا کنند. بعد از انجام سانتریفیوژ مجدد روی آن غلظت پلاکت ها ۶ تا ۷ برابر بیش از حالت طبیعی که در خون دارد می شود. محصول نهایی را می توان به صورت زیرپوستی تزریق کرد. از این روش می توان برای ترمیم آفتاب سوختگی بهره برد.

پلاسمای تغلیظ شده در جوانسازی پوست
پلاسمای تغلیظ شده در جوانسازی پوست به خصوص برای درمان آفتاب سوختگی کاربرد دارد.

۸. مزوتراپی و جوانسازی پوست

در مزوتراپی از ترکیبات فعالی استفاده می شود که مشابه برخی از روش های دیگر توسط سوزن های بسیار ریز تزریق می شوند. ترکیبات مختلف در مزوتراپی با اهداف مختلف استفاده می شود. برای جوانسازی پوست و ترمیم آسیب های پوستی ترکیبی از فاکتور های رشد، پپتید ها، آمینواسید ها، ویتامین ها، نوکلئیک اسید ها و هیالورونیک اسید مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیبات تولید کلاژن را تحریک می کنند که منجر به افزایش مقاومت پوست می شود. اسید هیالورونیک موجود در این ترکیب نیز با جذب بیشتر آب، ظاهر پوست را جوان تر و بهتر می کند. مزوتراپی دارای فواید ضد پیری، جوانسازی پوست و از بین بردن لکه های پوستی کاربرد دارد. ایمنی این روش بسته به تشخیص دکتر پوست و ترکیباتی که از آن استفاده می شود دارد. قبل از انجام آن ممکن است انجام برخی آزمایش ها لازم باشد. برای مشاوره دکتر زیبایی نیز می توانید از سایت دکترتو استفاده نمایید.

کاربردهای مزوتراپی چیست؟

  • ضدپیری
  • از بین بردن لکه های پوستی
  • افزایش مقاومت پوستی

مزایای مزوتراپی چیست؟

  • قبل از ایجاد آسیب می توان به عنوان پیشگیری استفاده کرد.

ایمنی روش مزوتراپی بسته به تشخیص متخصص پوست و ترکیباتی است که از آن استفاده می شود.

۹. لایه برداری شیمیایی

لایه بردار های شیمیایی در واقع اسیدهایی هستند که سلول های مرده سطح پوست را از بین می برند. لایه برداری شیمیایی در غلظت های متفاوت وجود دارند. غلظت های پایین را می توان بدون نیاز به نسخه تهیه کرد اما غلظت های بالاتر باید تحت نظر دکتر پوست تجویز و استفاده شوند. روش های فیزیکی لایه برداری مانند درم ابریژن می تواند برای برخی افراد مشکل باشد که در این حالت لایه برداری شیمیایی کاربردی می شود.

در این روش از اسید های مختلفی استفاده می شود:

  • آلفا هیدروکسی اسید ها (AHA):
    به نظر می رسد این اسید ها از میوه ها بدست می آید اما می توان در آزمایشگاه نیز آن ها تولید کرد. مثال این اسید ها، لاکتیک اسید، مالیک اسید و سیتریک اسید است. با قابلیت حل شدن در آب، در تقویت بافت پوست کاربرد دارند.
  • بتا هیدروکسی اسید ها (BHA):
    این گروه محلول در چربی هستند و در پر کردن حفرات موجود در سطح پوست کاربرد دارند. مثال آن ها سالیسیلیک اسید است.
  • پلی هیدروکسی اسید ها (PHA):
    مشابه آلفا هیدروکسی اسید ها هستند با این تفاوت که اندازه بزرگتری دارند و نمی توانند به بخش های عمقی نفوذ کنند.

کاربردهای لایه برداری شیمیایی چیست؟

  •  از بین بردن بافت مرده سطج پوست.

مزیت لایه برداری شیمیایی چیست؟

  • استفاده در منزل (در غلظت های پایین)
  • لایه برداری شیمیایی عوارض لایه برداری فیزیکی را نخواهد داشت.

[alert btn_link=”https://doctoreto.com” btn_text=”مشاوره با پزشک”]توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف لایه بردار شیمیایی، آگاهی از عوارض جانبی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.[/alert]

۱۰. تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست

بوتاکس دارویی است که عضلات را ضعیف یا فلج می کند و در مقادیر پایین می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینیوم مشتق می شود. این سم از باکتری کلستریدیم تولید می شود و عامل بیماری بوتولیسم است. پس در واقع بوتاکس نوعی سم فلج کننده است اما متخصص پوست با استفاده صحیح از مقادیر کم آن، می‌تواند از آن بهره ببرد. در بحث جوانسازی، بوتاکس منجر به کاهش چین و چروک های پوست می شود. بوتاکس نوعی سم عصبی است یعنی بر سیستم عصبی اثر می گذارد و منجر به فلج شدن عضلات آن ناحیه می شود. تزریق بوتاکس می تواند منجر به عوارضی مانند خشکی چشم، درد خفیف، بی حسی و غیره شود. افراد ممکن است برای پوست قسمت های مختلف صورت درخواست تزریق بوتاکس کنند.

کابردهای بوتاکس چیست؟

  • از بین بردن چین و چرک های بین ابرو ها ( لیفت ابرو ) (خط اخم).
  • از بین بردن چین و چروک های اطراف چشم.
  • از بین بردن خط ها و چین های افقی موجود در پیشانی.
  • از بین بردن خطوط گوشه های دهان (خط لبخند)
تزریق بوتاکس از راه های جوانسازی و ترمیم آسیب پوستی
تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک بین ابرو، پیشانی و یا خط لبخند استفاده می شود.

۱۱. تزریق پرکننده های پوستی یا فیلرها (Dermal Fillers)

پرکننده های پوستی یا فیلرها به هدف ترمیم نقص‌ها یا چین و چروک های صورت استفاده می‌شوند. پرکننده ها انواع مختلفی دارند:

۱۱-۱: ژل ها (تزریق ژل)

انواع مختلفی از پرکننده‌ها وجود دارد که به صورت ژل تزریق می‌شوند (مثل ژل لب). در زیر انواع ژل‌های تزریقی را می بینید:

  1. ژل کلسیم هیدروکسیل آپاتیت: به طور طبیعی در بافت استخوانی بدن انسان یافت می شود. در از بین بردن چین و چروک های بین ابرو ها و اطراف چشم ها و همچنین پر کردن گونه کاربرد دارد.
  2. ژل اسید هیالورونیک: برای از بین بردن چین و چروک های بین ابرو ها، اطراف چشم، اطراف لب ها و دهان، جای جوش و آکنه و ترمیم زخم ها و آسیب های پوستی از این ماده استفاده می شود.
  3. ژل پلی آلکیلیمید: در افزایش حجم لب ها، درمان چروک ها و خطوط عمیق و از بین بردن برخی مواردی که در اثر پیری رخ می دهد موثر است.
  4. ژل پلی لاکتیک اسید: با عنوان محرک نیز شناخته می شود چراکه که تزریق این اسید منجر به تحریک و افزایش تولید کلاژن توسط خود بدن می شود. پلی لاکتیک اسید ترکیبی غیر سمی است که برای افزایش حجم لب ها و پر کردن خطوطی که در اثر لبخند در اطراف لب ها ایجاد شده اند استفاده می شود.

۱۱-۲: تزریق چربی به عنوان پر کننده

از تزریق چربی نیز می توان به عنوان پرکننده صورت استفاده کرد. برای این کار ابتدا باید از بافت شکم یا باسن چربی استخراج شود، سپس این چربی را می توان به صورت فرد پیوند زد. چربی پیوند داده شده برای زنده و سالم ماندن باید بتواند گردش خون داشته باشد. حدود ۵۰ درصد از چربی پیوند داده شده در این روش باقی می ماند و این میزان برای همیشه در بخش تزریق شده باقی می ماند.

باید توجه داشتن که گاهی ممکن است نتیجه پیوند و تزریق چربی مطابق با میل ما نباشد. برای داشتن یک پیوند موفق نیاز به چندین بار تکرار و تزریق مجدد باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه لازم است با بهترین متخصص پوست ارتباط داشته باشید.

تاثیر پرکننده های پوست بر جوانسازی پوست
تاثیر پرکننده های پوست مانند ژل و یا چربی از روش های بسیار رایج جوانسازی پوست است.

۱۲. ماسک های LED برای جوانسازی پوست

ماسک های LED از روش های جدید و ایمن جوانسازی و ترمیم آسیب های پوستی است. انواع متنوعی با رنگ های مختلف نوری وجود دارند. هر رنگی اثرات ویژه خود را دارد. برای مثال ماسک با نور قرمز بر گردش خون و تحریک تولید کلاژن اثر می گذارد که در کاهش چین و چروک های پوست موثرند. باید توجه داشت که اگر در خانه از این ماسک ها استفاده می کنید باید روی صورت تمیز استفاده شود. داشتن آرایش ممکن است در توزیع مناسب نور بر سطح پوست اختلال ایجاد کند.

کاربردهای ماسک LED چیست؟

  • تحریک کلاژن سازی پوست
  • افزایش گردش خون در پوست
  • کاهش چین و چروک

مزیت ماسک LED چیست؟

  • استفاده در منزل
  • کاربردهای گسترده در رنگ های مختلف
  • پیش از آسیب پوستی و برای جلوگیری از آسیب می توان استفاده کرد.
نمونه ماسک LED جوانسازی
نمونه ماسک LED برای جوانسازی پوست

۱۳. ترماژ

ترماژ یکی از متدهای جدید زیبایی و جوانسازی پوست محسوب می شود و روشی غیرتهاجمی و بدون جراحی است، که باعث سفت شدن پوست و از بین رفتن خطوط می‌شود. در این روش بر اثر ایجاد حرارت کلاژن‌سازی تحریک شده و پوست ترمیم می‌شود. از مهم‌ترین دلایل افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک  می‌توان به کم شدن کلاژن در لایه‌های پوست اشاره کرد. آر اف ترماژ در واقع نام دیگر این روش درمانی است. از آن‌جایی که در این روش از فرکانس رادیویی (RF) استفاده می‌شود، به این روش آر اف ترماژ هم می‌گویند. انرژی آر اف باعث تحریک لایه‌های پوست شده و کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند.

می‌توان از این درمان در قسمت‌های مختلف صورت و بدن استفاده کرد. RF ترماژ باعث لیفت صورت و کانتورینگ می‌شود. گونه‌های افتاده، غبغب، افتادگی پلک، شکم یا بازو با این روش به خوبی برطرف می‌شوند. این درمان همچنین رنگ صورت را شاداب‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

مزایا و فواید ترماژ:

ترماژ جز روش‌های زیبایی است، که بسیار سریع و راحت انجام می‌شود. این روش مزایای زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از متخصصین پوست آن را پیشنهاد می‌دهند. برخی از مزایای ترماژ عبارتند از:

  • هیچ دوره نقاهتی ندارد و بیمار پس از درمان می‌تواند فعالیت‌های روزانه را انجام دهد.
  • نیازی به برش، تخلیه بافت و چربی و بخیه ندارد.
  • عوارضی مانند کبودی یا عفونت در پی ندارد.
  • برخلاف بسیاری از روش‌های زیبایی، بیمار در این روش با یک جلسه درمان به نتیجه مطلوب می‌رسد.

معایب و عوارض جانبی ترماژ:

این روش بسیار ایمن است. طبق آمار و بررسی بیش از دو میلیون بیمار در سراسر جهان عوارض جانبی گزارش شده از این درمان کمتر از ۰.۴% است. بیشترین عوارض گزارش شده شامل قرمزی، تورم، برجستگی و به ندرت تاول است. عوارض جانبی ممکن است، طی چند روز یا چند هفته برطرف شوند. بهتر است، برای اطلاع از عوارض و ضرر ترماژ با متخصص پوست، مو و زیبایی مشاوره داشته باشید. مشاوره با چند پزشک با تجربه می‌تواند به شما کمک کند.


۱۴. پلکسر یا پلاسما جت

پلکسر (پلاسما جت) با نام علمی “Plexr”/”Plasma Jet” یک روش درمانی زیبایی بدون نیاز به جراحی بوده که به‌خصوص برای رفع افتادگی و لیفت پلک فوقانی چشم ( لیفت چشم ) استفاده شده و جایگزین مناسبی برای عمل «بلفاروپلاستی» است. در این روش درمانی می‌توان برای رفع خطوط ظریف و عمیق اطراف چشم، خطوط پنجه کلاغی، غدد کوچک زیرپوستی، از بین بردن تتو و غیره استفاده کرد.

نتایج پلکسر، طی ۲ الی ۶ هفته پس از انجام عمل مشخص می‌شوند. به‌دلیل تاثیر سریع پلاسماجت بر سفت شدن پوست و رفع چین و چروک، «پلکسر بینی ( لیفت بینی ) »،«پلکسر پلک» و «پلکسر صورت» از جمله محبوب‌ترین روش‌های اصلاح زیبایی پلکسر هستند. 

پلکسر یا پلاسما جت در واقع نوعی از فناوری «پلاسما درمانی» یا «پلاسما تراپی» بوده که با دو دستگاه متفاوت و روش مختلف و حرارت‌دهی باعث تحریک سریع پوست به ساخت کلاژن، انقباض فوری و سفت شدن پوست می‌شوند.

از آنجایی که در این روش نه از لیزر استفاده می‌شود و نه از تیغ جراحی، بنابراین بیمار نیازی به بی‌هوشی ندارد و پزشک پس از مشورت‌های لازم با بی‌حسی موضعی کار خود را آغاز خواهد کرد.

دستگاه‌های مربوط به این دو روش درمانی که اغلب با یکدیگر یکسان به‌غلط، یکسان شمرده می‌‌شوند، پالس‌های انرژی را به لایه‌های عمیق پوست ارسال کرده که تولید کلاژن را به صورت طبیعی فعال می‌کند.


۱۵. بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

قطعا شما نیز به با گذشت زمان به چین و چروک های صورتتان حساس می شوید و برای رفع آن ها از روش های مختلف جوانسازی پوست استفاده می کنید. در بین مشکلات پوستی، افتادگی پلک یکی از شایعترین شکایات افراد است. البته که افتادگی پلک تنها به دلیل سن رخ نمی دهد. اما به هر دلیلی، لیفت پلک (بلفاروپلاستی) یا جراحی پلک این روزها یکی از پرمخاطبترین عمل های زیبایی است.

جراحی پلک، بلفاروپلاستی یا لیفت پلک، به معنای برداشتن بافت های اضافی اطراف چشم شامل پوست، عضلات و چربی است. بلفاروپلاستی (جراحی پلک) ممکن است شامل جراحی پلک بالایی، جراحی پلک پایینی یا هر دو باشد.

کاربردهای بلفاروپلاستی:

افرادی که سن آن ها بیشتر از ۳۵ سال است یا افرادی که افتادگی پلک در خانواده ی آن ها ارثی است، بیشترین کاندیداهای انجام جراحی پلک هستند. جراحی پلک با اهداف زیر انجام می شود:

  • درمان افتادگی پوست پلک ها
  • حذف چربی اضافی که به شکل پف در زیر چشم تجمع پیدا می کند
  • صاف شدن چین و چروک های ظریف در پلک های بالا یا پایین
  • کمک به بهبود بینایی زیرا در برخی مواقع، افتادگی پلک می تواند میدان بینایی را مختل کند
  • زیبایی صورت و چشم ها.


۱۶. لیفت

لیفت صورت و بدن جز روش‌های زیبایی است که به شکل‌های مختلف انجام می‌شود. مردان و زنان زیادی در سراسر جهان به دنبال انجام لیفت برای جوان‌سازی هستند. لیفت روشی برای بالاکشیدن پوست و ازبین‌بردن چین‌وچروک‌ها و افتادگی‌ها است. برخی روش‌های آن غیر جراحی و کم تهاجمی بوده و برخی دیگر نیاز به جراحی، بیهوشی و برش‌های عمیق دارد.

لیفت با ۵ روش اصلی انجام می شود:

  • لیفت با نخ
  • لیفت با بوتاکس
  • لیفت با ژل
  • لیفت با تزریق چربی
  • لیفت با جراحی

لیفت برای کل بدن انجام میگیرد. مهمترین کاربرد لیفت برای لیفت صورت و گردن است. لیفت پیشانی و ابرو، لیفت گونه، لیفت شقیقه، لیفت بینی، لیفت سینه، لیفت چشم،لیفت مژه، لیفت ران و بازو و لیفت باسن از پرمراجعه ترین لیفت ها هستند.


بهترین روش جوانسازی پوست کدام است؟

در بالا ۱۶ روش برای جوانسازی پوست را به همراه کاربردها و مزایای آن ها را دیدید. اما در حقیقت تعیین بهترین روش جوانسازی و ترمیم آسیب پوستی به طور قطعی امکان پذیر نیست. برای مثال درم ابریژن روش بسیار قوی و موثری است اما برای برخی افراد ممکن نیست یا عوارض نسبتا زیادی دارد. برای تعیین بهترین روش بهتر است هر فرد مطابق با خواسته ها و شرایط فیزیکی و پزشکی پوست خود و مشاوره با پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی یک یا ترکیبی از روش ها را انتخاب کند.

یکی از نکاتی که برای مراقب از پوست باید به آن دقت زیادی داشته باشید، پرهیز از انجام کارهایی است که به پوستتان آسیب می‌زنند. تنها آن زمان است که روش‌هایی که در این مطلب بررسی کردیم واقعا جواب می‌دهند.

things that harm your skin
برای مراقبت بهتر از پوست سعی کنید از انجام کارهایی که به پوست آسیب می‌زند خودداری کنید.

بهترین دارو های ضدپیری خانگی و بدون نسخه کدام است؟

در دسته دارو های خانگی یا بدون نسخه، بهترین مواردی که می توانند از پیری ظاهری (شامل آسیب های پوستی) جلوگیری کنند به شرح زیر هستند:

  • مصرف زردچوبه.
  • مصرف ویتامین دی به اندازه کافی.
  • مصرف امگا ۳ (نوعی اسید چرب معروف به روغن ماهی).

در این بین لازم به یادآوری است که برای جلوگیری از پیری صورت و پوست، استفاده از ماسک های پوست به خصوص ماسک های خانگی در منزل بسیار رایج است. ماسک چای سبز، سیب و یا عسل، آب لیمو و یا سرکه سیب را بارها شنیده اید و در مورد خواص این مواد طبیعی نیز بسیار خوانده اید. اما لازم به یادآوری است که برای پیدا کردن و تشخیص بهترین مواد برای پوست خود باید با  متخصص پوست مشورت کنید.

درمان افتادگی پوست با ماساژ و ماسک

همانطور که گفتیم پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دچار افتادگی می‌شود. ماساژ می‌تواند به سفت شدن پوست کمک کند. اگر هنگام ماساژ از مواد مغذی و طبیعی مانند روغن بادام، روغن هسته انار، کره انبه و سایر روغن‌های ضروری و سالم استفاده کنید، تاثیر ماساژ بیشتر می‌شود. روغن سفت‌کننده پوست در حین ماساژ گردش کلاژن را بیشتر کرده و به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

در کنار ماساژ استفاده از ماسک صورت و ماسک بدن نیز به درمان افتادگی پوست کمک می‌کند. علاوه بر ماسک‌های موجود در بازار شما می‌توانید از ماسک‌های ساده خانگی هم استفاده کنید. ماسک سفیده تخم‌مرغ به همراه آبلیموی تازه و عسل به رفع شلی پوست کمک می‌کند.

ماسک دیگری که در درمان شلی پوست توصیه می‌شود، ماسک خاک رس است. خاک رس خاصیت لایه‌برداری دارد و تعداد فیبرهای کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد.

درمان افتادگی پوست صورت با روش‌های خانگی

برای داشتن یک روتین مناسب مراقبت از پوست باید به نکات درمان افتادگی پوست در خانه نیز توجه داشته باشید. یکی از مواد مفید در رفع شلی پوست روغن نارگیل است. نارگیل غنی از آنتی‌اکسیدان بوده و سلول‌ها را از آسیب محافظت می‌کند. روغن نارگیل به عنوان یک روغن سفت‌کننده پوست باعث افزایش گردش کلاژن، بهبود سریع زخم‌ها و سفت‌شدن پوست می‌شود. روغن‌های دیگری نیز به عنوان روغن سفت‌کننده پوست شناخته می‌شوند. این روغن‌ها و مواد دیگری که می‌توانید در خانه برای سلامتی پوست خود استفاده کنید عبارتند از:

  • روغن آووکادو
  • روغن آرگان
  • اسکراب قهوه
  • آلوئه‌ورا
  • ماسک صورت تخم‌مرغ
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات
  • چای سبز

کرم سفت‌کننده پوست

امروزه در بازار کرم‌های زیادی برای سفت شدن پوست و جلوگیری از شل شدن پوست وجود دارند. در ادامه چند مورد از بهترین کرم‌های سفت‌کننده پوست را معرفی می‌کنیم.

  • کرم ترمیم‌کننده پوست آلاستین
  • کرم شب Ultra Repair Hydra-Firm Night Cream
  • کرم میکرو اسکالپتینگ Olay Regenerist
  • کرم سفت‌کننده بدن StriVectin Crepe Control
  • کرم سفت‌کننده چای سیاه

رفع چین و چروک پوست صورت با روش‌های خانگی

برای درمان خانگی چین و چروک صورت می‌توانید هر روز صورت خود را ماساژ دهید تا کلاژن‌ها به گردش بیفتند. برای ماساژ از روغن‌های گیاهی استفاده کنید تا تاثیر آن بیشتر شود.

از ماسک‌های مختلف نیز می‌توانید استفاده کنید. علاوه بر ماسک‌های موجود در بازار ماسک‌های خانگی به راحتی تهیه می‌شوند. بهترین ماسک‌ها برای چین و چروک صورت عبارتند از:

  • ماسک آلوئه‌ورا
  • سفیده تخم‌مرغ
  • روغن نارگیل
  • موز
  • روغن زیتون
  • خیار

ضدچروک قوی پوست

کرم‌های ضدچروک قوی در بازار به‌وفور پیدا می‌شود. بسیاری از این برندها معتبر هستند. برای انتخاب بهترین کرم ضدچروک باید دقت کنید که مواد زیر را دارا باشد.

  • رتینول (OTC)
  • ویتامین C
  • آلفاهیدروکسی اسیدها (AHAs)
  • پپتید
  • کوآنزیم Q10.

یکی از عواملی که باعث آسیب به پوست می‌شود، هوای آلوده است. از آنجایی که اکثر ما در شهرهای بزرگ با هوای آلوده زندگی می‌کنیم بهتر است راه‌های مراقبت از پوستمان در این شرایط را بهتر بدانیم.

best skin care in polution
اگر در شهری با هوای آلوده زندگی می‌کنید باید دقت بیشتر در مراقبت از پوستتان داشته باشید.

روش‌های جلوگیری از افتادگی پوست صورت

برای جلوگیری از افتادگی پوست صورت باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که هیچ روشی جلوی روند پیری پوست را نمی‌تواند بگیرد. اما با برهی اقدامات می‌توان شل شدن پوست را به تعویق انداخت. سعی کنید در رژیم غذایی خود از میوه‌ها و سبزیجات تازه به‌اندازه کافی استفاده کنید.

اگر دچار اضافه‌وزن هستید، تا قبل از رسیدن به دوره میانسالی زن خود را کاهش دهید. وجود چربی زیر پوست باعث شل شدن و افتادگی پوست می‌شود. با حذف چربی‌های اضافه به جوانسازی پوست خود کمک می‌کنید.

چگونه افتادگی گونه را برطرف کنیم؟

با افزایش سن افتادگی گونه بیش از هرچیز دیگری خود را نشان می‌دهد. برای رفع افتادگی گونه علاوه بر روش‌های خانگی و داشتن سبک زندگی سالم می‌توان از روش‌های پزشکی مانند تزریق ژل، لیفت با نخ، بوتاکس و مزوتراپی استفاده کرد.

علت چین و چروک دور چشم چیست؟

همانطور که گفتیم عواملی مانند اشعه ماورابنفش، سیگار و حرکات تکراری باعث چین و چروک در صورت می‌شود. چین و چروک دور چشم نیز به همین دلیل ایجاد می‌شوند. لبخند زدن خطوطی را اطراف چشم ایجاد می‌کند. این خطوط که به آن خطوط پنجه کلاغی می‌گویند، با افزایش سن شدیدتر می‌شوند.

علت چین و چروک دور لب چیست؟

پوست اطراف لب بسیار نازک و ظریف است. قرارگرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت باعث ایجاد چین و چروک زودرس می‌شود. چین و چروک لب بالا معمولا به علت سیگار کشیدن ایجاد می‌شود. زیرا علاوه بر تاثیر منفی سیگار بر بدن، حرکت مکرر سیگار کشیدن باعث جمع شدن لب‌ها و ایجاد خطوط می‌شود.

علت چین و چروک گردن چیست؟

ایجاد چین و چروک در گردن کاملا طبیعی است. این ناحیه به دلیل ازدست‌دادن خاصیت ارتجاعی پوست افتاده شده و دچار چین و چروک می‌شود. اقداماتی مانند نگاه کردن به تلفن همراه باعث خم شدن سر و ایجاد خطوط در گردن می‌شود. بسیاری از افراد هنگام استفاده از ضدآفتاب فراموش می‌کنند، به گردن خود کرم بمالند. به همین دلیل آفتاب باعث پیری زودرش پوست گردن می‌شود.

علت چین و چروک پیشانی چیست؟

یکی از دلایل ایجاد چین و چروک در پیشانس استرس و نگرانی است. سعی کنید برای داشتن پوستی صاف استرس خود را مدیریت کنید، سیگار نکشید و به اندازه کافی آب بنوشید. اگر مدام اخم می‌کنید یا در پیشانی خود چین می‌اندازید، باید این عادت را ترک کنید.

بهترین روغن برای چروک صورت چیست؟

اگر می‌خواهید برای رفع چین و چروک پوست صورت حرکات ماساژ انجام دهید، بهتر است برای تاثیر بیشتر از روغن‌های چوب صندل، مریم‌گلی،انار، اسطوخودوس، دانه هویج، رزماری، کندر یا گل رز استفاده کنید.

راهنمای مراجعه به متخصص پوست، مو و زیبایی

همانطور که دیده اید بسیاری از کلینیک های زیبایی و حتی آرایشگاه ها به صورت مجاز یا غیر مجاز اقدام به ارائه خدمات زیبایی مانند جوانسازی پوست؛ به خصوص تزریق ژل و یا بوتاکس می کنند. اما لازم است قبل از هر اقدامی برای جوانسازی پوست به متخصصین پوست، مو و زیبایی (درماتولوژیست) مراجعه کرد. شما از هر جایی می توانید با دکتر پوست نیز در ارتباط باشید و قبل از هر اقدامی مشورت کنید.

دکتر پوست تهران

دکتر پوست شیراز

دکتر پوست اصفهان

 دکتر پوست مشهد

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره جوانسازی پوست

  1. فرخ گفت:

    متاسفانه وقتی از کلاژن صحبت میشه، از جوان تا پیر، همه فکر میکنند که کلاژن فقط برای جلوگیری از چروک پوست هست!! غافل از اینکه، وقتی کلاژن در بدن کاهش پیدا میکنه، کم کم خیلی تغییرات و بیماری ها بوجود میاد که یکی از اونها اینه که معده و روده هم خراب میشن، و وقتی غذاهای کلاژن ساز و مکمل های کلاژن مصرف بشه، قدرت هضم و جذب کافی وجود نداره و این روش ها یعنی هیچی!!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از کامنت خوبتان

  2. کیانی گفت:

    سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    من خودم از مزونیدلینگ صورت استفاده کردم ولی برای بار اول تاثیر چندان چشمگیری نداشته.
    دوست داشتم با خوندن این مقاله مطمئن بشم که مفیدترین روش چیه؟ ولی بازم به نتیجه ی خاصی نرسیدم
    دوستان اگر کسی تجربه ای داره بگه استفاده کنیم

  3. فرشته گفت:

    ممنونم اطلاعات خوبی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان
      تندرست و زیبا باشید

  4. ناشناس گفت:

    ممنونم اطلاعات خوبی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان
      تندرست و زیبا باشید

  5. ناشناس گفت:

    تشکر اطلاعات خیلی خوبی هست.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از توجه شما
      تندرست باشید

  6. اکبرزاده گفت:

    مختصرومفید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  7. زهرا گفت:

    عالی بود.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان

  8. معصومه شفیعی گفت:

    عالی

  9. اریا گفت:

    سلام مطالب خیلی عالی بود و من خیلی هاشو نشنیده بودم ودر کل خیلی استفاده کردم ،🌹 سپاس از شما دوست عزیز