پی آر پی، روشی برای تسکین درد و جوانسازی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پی آر پی یکی از روش‌های جوانسازی پوست، درمان ریزش مو و تسکین درد عضلات و مفاصل است. به همین دلیل ممکن است از این روش برای درمان آرتروز، رگ‌به‌رگ شدن، درمان چین‌وچروک و موارد این چنینی استفاده شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
پی آر پی

اگر دچار مشکلات مفصلی هستید یا روش‌های جوان‌سازی را دنبال می‌کنید، احتمالا در مورد تزریق پی آر پی (PRP) نکاتی را شنیده‌اید. پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت روش زیبایی و درمانی است که در موارد زیادی کاربرد دارد. این روش بسیار محبوب شده است و افراد برای جوان‌سازی پوست، درمان ریزش مو و مشکلات مفصلی از این روش استفاده می‌کنند. در پی ار پی از سلول‌های خونی خود شخص استفاده شده و روند بهبودی سریع است. اگر شما هم برای درمان یا زیبایی می‌خواهید از این روش استفاده کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که PRP چیست؟ در چه مواردی کاربرد دارد؟ برای چه افرادی مناسب بوده و چه افرادی نباید از آن استفاده کنند؟ مزایا و معایب آن چیست؟ آیا خطراتی به دنبال دارد؟ تزریق آن چگونه انجام شده و مراقبت‌های بعد از آن چیست؟

بهتر است قبل از تصمیم برای تزریق پلاسمای غنی از پلاکت با متخصص پوست و مو یا متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان وجود دارد.

پی آر پی (PRP) چیست؟

قبل از اینکه در مورد روش تزریق پی آر پی توضیح دهیم، خوب است بدانیم پلاسما چیست. پلاسما قسمت مایع خون است که گلبول‌های قرمز و سفید و پلاکت‌ها به‌وسیله آن گردش می‌کنند. پلاسما عمدتا از آب و پروتئین تشکیل شده است. پلاکت یا ترومبوسیت در پلاسما جریان داشته و به لخته‌شدن خون و عملکردهای بهبود رشد کمک می‌کند. فاکتورهای رشد پلاکت‌ها تولیدمثل سلولی را تحریک کرده و باعث بهبود و بازسازی بافت‌ها می‌شوند.

PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت همان‌طور که از نام آن پیداست، از پلاسما و پلاکت خون تشکیل شده است. این محلول درواقع خونی است که پلاکت بیشتری نسبت به حالت عادی دارد.

برای به‌دست‌آوردن این محلول خون از خود شخص گرفته شده و در چند لوله آزمایشگاهی قرار می‌گیرد. پلاکت‌ها به‌وسیله دستگاه سانتریفیوژ متمرکز شده و فعال می‌شوند. محلول آماده شده و باید به بدن مراجعه‌کننده تزریق شود. پس از تزریق فاکتورهای رشد پلاکت‌ها آزاد شده و به تحریک و افزایش سلول‌های ترمیمی کمک می‌کنند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع پی آر پی (PRP)

پی آر پی روشی است که هم برای زیبایی و هم درمان و تسکین درد استفاده می‌شود. انواع آن به شرح زیر هستند.

۱. پی آر پی صورت و پی آر پی مو

گاهی ممکن است برای جوان‌سازی پوست و درمان ریزش مو از پی آر پی استفاده شود. امروزه جنبه زیبایی این محلول بسیار پرطرف‌دار شده است. افراد برای کاهش چین‌وچروک، رفع جای جوش و تحریک رشد مو PRP را تزریق می‌کنند.

۲. پی آر پی برای درمان

جنبه درمانی این روش را نباید فراموش کرد. با تزریق پی ار پی به مفاصل، عضلاتت، تاندون‌ها و رباط‌ها درد کاهش پیدا کرده و روند بهبودی تسریع می‌شود.

۳. پی آر پی رحم چیست؟

پی آر پی رحم یا پی آر پی تخمدان جز پیشرفته ترین روش درمان ناباروری است. با افزایش سن یا مشکلات زمینه‌ای کیفیت و تعداد تخمک‌ها کاهش پیدا می‌کند. با این روش سلول‌های بنیادی برای تولید تخمک‌هایی با کیفیت بهتر تحریک می‌شوند. درواقع این روش به جوان‌سازی تخمدان کمک کرده و شانس لقاح را افزایش می‌دهد.

کاربردهای پی آر پی

کاربردهای پی آر پی بسیار زیاد است. از درمان و تسکین درد آسیب‌های اسکلتی عضلانی تا روش‌های زیبایی می‌توان از این محلول استفاده کرد. در ادامه رایج‌ترین کاربردهای PRP را توضیح می‌دهیم.

۱. درمان ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو و درمان طاسی با الگوی مردانه هم از PRP استفاده می‌شود. این روش به رشد موهای جدید کمک می‌کند. البته قبل از درمان باید علت ریزش شدید مو مشخص شود. بعد از کاشت مو هم برای تحریک رشد موها این روش توصیه می‌شود.

۲. جوانسازی پوست

پی ار پی یکی از روشهای جوانسازی پوست است. برخی از متخصصان زیبایی برای جوان‌سازی پوست و درمان پیری پوست از پی ار پی استفاده می‌کنند. البته تحقیقات نشان داده است که این روش در از بین بردن چین و چروک و سایر علائم پیری پوست تا حد کمی موثر است. با تزریق پی ار پی تکثیر سلولی بیشتر شده تولید الاستین و کلاژن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل پوست سفت‌تر و صاف‌تر می‌شود. مراجعه‌کنندگان به مطب متخصص زیبایی معمولا برای موارد زیر این روش را انتخاب می‌کنند.

  • کاهش چین‌وچروک و افتادگی پوست
  • شاداب شدن پوست
  • کاهش اسکارهای آکنه
  • ازبین‌بردن آسیب‌های ناشی از نور خورشید
برای جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک صورت از این روش زیبایی استفاده می‌شود.
برای جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک صورت از این روش زیبایی استفاده می‌شود.

۳. پی آر پی صورت برای جای جوش – پی آر پی صورت برای لک

بسیاری از زیباجویان برای ازبین‌بردن جای جوش و لک از این محلول استفاده می‌کنند. پی ار پی سرعت تکثیر سلولی را افزایش داده و به ساخت بافت جدید پوست کمک می‌کند. به همین دلیل با چند جلسه درمان به‌مرور جای جوش و لک‌های صورت کم‌رنگ می‌شوند.

۴. پی آر پی زیر چشم

تزریق PRP باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین می‌شود. به همین دلیل کمک می‌کند تا خطوط پنجه‌کلاغی اطراف چشم کاهش پیدا کند. همچنین حلقه‌های تیره زیر چشم را کمرنگ می‌کند. این محلول سفت‌کننده و تقویت‌کننده پوست بوده و مشکلات زیر چشم را تا حد خوبی از بین می‌برد و برای از بین بردن چروک زیر چشم توصیه می‌شود.

۵. درمان آسیب های اسکلتی عضلانی

برای درمان و تسکین درد مربوط به آسیب‌های تاندون‌ها، عضلات، مفاصل و رباط‌ها از این روش استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال در آسیب‌های مزمن تاندون مانند آرنج تنیس‌بازان یا زانوی جامپر پی آر پی کاربرد دارد. این نوع بیماری‌ها در مدت‌زمان طولانی بهبود پیدا می‌کنند. اما با تزریق این محلول روند بهبودی سریع‌تر شده و شخص زودتر به فعالیت‌های قبلی خود بازمی‌گردد.

۶. بهبودی بعد از جراحی

تا چند سال قبل از روش پی آر پی بعد از جراحی فک یا جراحی پلاستیک استفاده می‌شد. اما امروزه علاوه‌بر این عمل‌ها، از این محلول بعد از جراحی‌های عضلات، تاندون‌ها و رباط‌‌ها هم استفاده می‌شود. زیرا بافت‌ها در این نوع جراحی دیرتر بهبود پیدا کرده و نیاز به تسریع زمان بهبودی است.

۷. تسکین درد آرتروز

برخی پزشکان برای کاهش التهاب و تسکین درد و سفتی مفاصل ناشی از استئوآرتریت و کاهش علائم آرتروز دست و پا این روش را تجویز می‌کنند. مطالعات اولیه نشان داده است که پی ار پی در تسکین درد آرتروز موثر است. اما باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

متن انگلیسی:
In the case of intra-articular injection for osteoarthritis, the beneficial effects on pain and functional discomfort are assessed around the third month.
ترجمه متن:
در مورد تزریق داخل مفصلی برای آرتروز، اثرات مفید بر درد و ناراحتی عملکردی در حدود ماه سوم ارزیابی می‌شود.

ocean

۸. درمان سایر بیماری ها

علاوه‌بر موارد ذکرشده پزشک می‌تواند برای درمان و تسکین علائم بیماری‌های زیر این تزریق را انجام دهد.

  • تاندونیت شانه و آرنج
  • تاندونیت آشیل
  • تاندونیت لگن
  • خار پاشنه (پلانتار فاشئیت)
  • آسیب عضلانی حاد یا مزمن
  • رگ‌به‌رگ شدن
  • آسیب غضروفی مفصلی یا کندروپاتی
  • ضایعات مینیسک
برای تسکین درد ناشی از آسیب غضروفی مفصلی می‌توان از پی ار پی استفاده کرد.
برای تسکین درد ناشی از آسیب غضروفی مفصلی می‌توان از پی ار پی استفاده کرد.

پی آر پی برای چه کسانی مناسب است؟

افراد با مشکلات زیر می‌توانند از این روش درمانی و زیبایی استفاده کنند.

  • افراد با مشکلات پوستی مانند چین‌وچروک و اسکار آکنه
  • تحریک رشد مو در افرادی که دچار ریزش مو هستند.
  • کمک به تسریع رشد مو در افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند.
  • ورزشکاران برای بهبود وضعیت عضلات و مفاصل می‌توانند از این روش استفاده کنند.
  • بیماران با هر سنی که دچار طیف گسترده‌ای از آسیب اسکلتی عضلانی هستند.
  • بیماران مبتلا به آرتروز برای تسکین درد می‌توانند از این روش استفاده کنند. البته بیماران جوان یا با علائم خفیف نتیجه بهتری از درمان می‌گیرند.

پی آر پی برای چه کسانی مناسب نیست؟

این روش ایمن بوده و بیشتر افراد در هر سنی می‌توانند تزریق PRP انجام دهند. اما افراد با مشکلات زیر نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.

  • بیماران مبتلا به HIV (ایدز)
  • هر نوع سرطان خون
  • هپاتیت C
  • سرطان پوست در ناحیه‌ای که قرار است تزریق انجام شود.
  • بیماران قلبی عروقی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند.
  • بیماری زمینه‌ای مانند دیابت درمان‌نشده

اگر می‌خواهید بدانید این روش برای شما مناسب است یا نه باید با دکتر پوست و مو یا متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و متخصص ارتوپد وجود دارد.

پی آر پی برای تو مناسبه؟

برای دریافت مشاوره دقیق همین الان نوبت بگیر.

مزایای پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت مزایای زیادی داشته و به همین دلیل برای درمان و زیبایی از آن استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایمنی این روش بالا است و هیچ عوارض جانبی جدی گزارش نشده است.
  • عوارض طولانی‌مدت ندارد.
  • با کاهش فواید PRP می‌توان دوباره تزریق را انجام داد.
  • به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.
  • در تسریع بهبودی بعد از جراحی تاثیر زیادی دارد.

روش انجام پی آر پی

برای انجام روش پی ار پی ابتدا باید خون مراجعه‌کننده گرفته شود. محلول پی ار پی به‌وسیله دستگاه سانتریفیوژ آماده شده و پلاسما غنی از پلاکت می‌شود. متخصص باتوجه‌به علت مراجعه، محلول را می‌تواند به ناحیه صورت، زیر چشم، مو، زانو آسیب‌دیده یا تاندون تزریق کند.

برای پی آر پی صورت یا مو ممکن است پزشک به‌جای سرنگ از دستگاه میکرونیدلینگ استفاده کند. این دستگاه کوچک یک غلتک با سوزن‌های ریز است که محلول PRP را وارد پوست می‌کند. گاهی هم پزشک در کنار پی ار پی فیلر تزریق می‌کند تا نتایج بهتر شود. این پروسه حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

گاهی ممکن است برای موارد درمانی از سونوگرافی استفاده شود. پزشک با استفاده از تصویر سونوگرافی تزریق را دقیق هدایت می‌کند. با تزریق پی آر پی غلظت بیوپروتئین‌ها یا هورمون‌های خاص در آن ناحیه بیشتر شده و روند بهبودی تسریع می‌شود.

متن انگلیسی:
The mechanism behind PRP injections is not completely understood. Studies show that the increased concentration of growth factors in platelet-rich plasma may stimulate or speed up the healing process, shortening healing time for injuries, decreasing pain and even encouraging hair growth.
ترجمه متن:
مکانیسم پشت تزریق PRP به طور کامل درک نشده است. مطالعات نشان می‌دهد که افزایش غلظت فاکتورهای رشد در پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است باعث تحریک یا تسریع روند بهبودی، کوتاه‌شدن زمان بهبودی جراحات، کاهش درد و حتی تشویق رشد مو شود.

hopkinsmedicine

چند جلسه تزریق پی آر پی لازم است؟

تعداد جلسات تزریق PRP به شدت مشکلات بستگی دارد. معمولا برای درمان یک تا دو جلسه تزریق کافی است. اما در جوان‌سازی پوست و درمان ریزش مو این روش بیشتر از ۳ جلسه انجام می‌شود. مراجعه‌کنندگانی که بیش از ۳ جلسه درمان داشته‌اند، معمولا نتایج بهتری دریافت کرده‌اند.

گاهی پزشک برای تزریق دقیق از سونوگرافی استفاده می‌کند.
گاهی پزشک برای تزریق دقیق از سونوگرافی استفاده می‌کند.

آمادگی های لازم برای پی آر پی

پی آر پی نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تنها باید از دو هفته قبل تزریق مصرف داروهای ضدالتهاب را قطع کنید. اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید. ممکن است این روش برای شما مناسب نباشد.

مراقبت های لازم بعد از پی آر پی

بعد از تزریق پی آر پی باید نکاتی را رعایت کنید. پی آر پی صورت نیاز به مراقبت‌های زیر دارد.

  • حداقل برای ۶ ساعت به صورت خود دست نزنید.
  • ۲۴ ساعت نباید آرایش کنید.
  • با دست‌زدن به صورت آن را تحریک نکنید. اگر نیاز است صورت را لمس کنید، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • هنگام شستن و خشک‌کردن پوست آن را مالش ندهید.
  • می‌توانید از قرص استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنید.
  • با کمپرس سرد تورم و درد کمتر می‌شود.
  • تا دو روز بعد از تزریق به پشت بخوابید. بهتر است از دو بالش هنگام خواب استفاده کنید.
  • برای حداقل سه روز از لایه‌بردار استفاده نکنید.

اگر برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی پی ار پی تزریق کرده‌اید، باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • به مدت دو تا سه هفته بعد از تزریق نباید از داروهای ضدالتهاب استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته نباید فعالیت‌های سنگین مانند ورزش داشته باشید.
  • ورزش را به‌مرور از سر بگیرید. دوچرخه‌سواری و شنا را از روز هفتم، دویدن و بدنسازی را از یک ماه بعد و فعالیت‌های دیگر را از یک ماه و نیم بعد شروع کنید.
  • احتمالا پزشک برای تسکین درد داروی پاراستامول (استامینوفن) را تجویز می‌کند.
  • توان‌بخشی معمولا از روز پانزدهم شروع می‌شود.

استراحت بعد از پی آر پی زانو

اگر برای تسکین درد تاندون یا عضله پی ار پی تزریق شده باشد، حدود ۴ هفته بعد از تزریق بهبودی را احساس می‌کنید. بعد از تزریق ممکن است ۲ تا ۳ روز درد داشته باشید. باید در این مدت نکات زیر را رعایت کنید.

  • به مدت ۴۸ ساعت استراحت کامل داشته باشید.
  • از کمپرس یخ سه بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید.
  • می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه یا با تجویز پزشک مصرف کنید.
  • احتمالا بعد از یک هفته فیزیوتراپی شما شروع می‌شود.
  • بعد از یک ماه برای ارزیابی پاسخ به درمان سونوگرافی انجام می‌شود.
  • گاهی ممکن است تزریق دوم نیاز باشد.
بعد از پی آر پی زانو باید به مدت ۴۸ ساعت استراحت کنید.
بعد از پی آر پی زانو باید به مدت ۴۸ ساعت استراحت کنید.

ماندگاری پی آر پی

معمولا حدود چند هفته تا چند ماه بعد از تزریق پی آر پی می‌توان نتایج را مشاهده کرد. ممکن است پزشک برای ایجاد نتایج فوری همراه با پی ار پی فیلر هم تزریق کند. معمولا نتایج این روش زیبایی حدود ۱۸ ماه ماندگاری دارد.

عوارض و خطرات پی آر پی

پی آر پی جز روش‌های کم‌خطر است و معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کند. ازآنجایی‌که باید از شما خون گرفته شود، قبل از خون‌گیری حتما هیدراته باشید و به اندازه کافی غذا بخورید تا دچار سرگیجه و سبکی سر نشوید. ممکن است در محل تزریق مقداری درد و کبودی داشته باشید.

در این روش از سلول‌ها و پلاسمای خود شخص استفاده شده و احتمال واکنش آلرژیک بسیار کم است؛ در‌صورتی‌که داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها می‌توانند حساسیت ایجاد کنند.

پزشک باید بعد از گرفتن خون آن را استریل نگه دارد. در غیر این صورت ممکن است دچار عفونت شود. به همین دلیل تنها عارضه جدی می‌تواند عفونت باشد و باید این روش در کلینیک‌های معتبر انجام شود.

از عوارض شایع و کوتاه‌مدت این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرمزی
  • التهاب
  • کبودی

از خطرات کمتر شایع PRP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خون‌ریزی
  • آسیب بافتی
  • عفونت
  • آسیب عصبی

مشاوره فوری برای مقایسه تزریق پی آر پی (PRP) با روش‌های دیگر 

پی آر پی و نانو فت

گاهی برای درمان ریزش مو پی ار پی همراه با نانوفت انجام می‌شود. در روش نانوفت مقدار کمی از چربی فیلتر می‌شود که غنی از سلول‌های بنیادی است. چربی امولوسیون‌شده در کنار PRP فولیکول‌های مو را فعال کرده و به درمان آلوپسی کمک می‌کند.

پی آر پی بهتره یا مزوتراپی؟

هر دو این روش‌ها در جوان‌سازی صورت و درمان ریزش مو استفاده می‌شوند. برای اینکه بدانید برای شما مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی در جدول زیر تفاوت‌های آنها را عنوان کرده‌ایم.

پی آر پیمزوتراپی
تزریق پلاسمای غنی از پلاکت که از خون شخص به دست آمده است.تزریق داروهای رقیق‌شده شامل:
ماینوکسیدیل
ویتامین
مواد مغذی
فاکتورهای رشد
اسید هیالورونیک
آنزیم‌ها
مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم
در هر لایه‌ای از پوست می‌توان آن را تزریق کرد.فقط باید در لایه میانی پوست تزریق شود.
تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی و اثربخشی آن انجام شده است.تحقیقات کمتری در مورد ایمنی و اثربخشی آن انجام شده است.
در درمان پیری پوست موثرتر است.تاثیر آن در درمان پیری پوست کمتر است.
مقرون‌به‌صرفه‌تر است.هزینه بیشتری دارد.
تعداد جلسات درمان بیشتر است.به تعداد جلسات کمتری نیاز است.
عوارض جانبی آن کمتر است.مواد مزوتراپی ممکن است عوارض ایجاد کند.
تفاوت پی ار پی و مزوتراپی

کیا از پی آر پی جواب گرفتن؟

بیشتر افرادی که برای درمان یا زیبایی از این روش استفاده کرده‌اند، از آن راضی بوده‌اند. برخی افراد معتقدند که باید آن را هر چند وقت تکرار کنند تا به نتیجه برسند. بسیاری از افراد برای تیرگی و گودی زیر چشم از آن استفاده کرده و راضی هستند.

هزینه پی آر پی

هزینه پی آر پی به ناحیه تحت درمان، کلینیک زیبایی و نوع کیت مصرفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال هزینه PRP کل صورت نسبت‌به پی ار پی زیر چشم بیشتر است. اگر از کیت خارجی استفاده کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین قیمت پی آر پی از یک میلیون تا دو میلیون تومان متغیر است.

هزینه PRP به ناحیه تحت‌درمان بستگی دارد.
هزینه PRP به ناحیه تحت‌درمان بستگی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پی آر پی یکی از روش‌های پرطرف‌دار است که برای جوان‌سازی پوست، درمان ریزش مو، ازبین‌بردن تیرگی دور چشم و جای جوش استفاده می‌شود. همچنین از این روش برای تسکین درد در مشکلات اسکلتی عضلانی مانند آرتروز و تاندونیت استفاده می‌کنند. با تزریق پی ار پی تکثیر سلول بیشتر شده و کلاژن و الاستین بیشتری ساخته می‌شود. در این روش خون شخص گرفته شده و با دستگاه سانتریفیوژ پلاسمای غنی از پلاکت به دست می‌آید.

در این روش زیبایی و درمانی پلاسمای غنی از پلاکت به محل موردنظر تزریق می‌شود. بعد از چند روز تا چند هفته نتایج آن را می‌توانید احساس کنید. بعد از تزریق نباید به آن دست بزنید. مکن است تا چند روز کمی کبودی یا قرمزی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلاسمای غنی از پلاکت با دکتر پوست و مو یا دکتر ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد و مشاوره آنلاین دکتر پوست وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بعد از چند هفته می‌توانید اثرگذاری این تزریق را احساس کنید. اگر برای تسکین درد و التهاب تجویز شده باشد، بعد از چند هفته درد کامل از بین می‌رود. درصورتی‌که تزریق جنبه زیبایی داشته باشد هم بعد از این مدت می‌توانید جوان‌سازی و سفتی پوست را احساس کنید.

یکی از کاربردهای پی ار پی جوان‌سازی پوست و افزایش تولید کلاژن و الاستین است.

این محلول فولیکول‌های مو را تحریک کرده و به رشد مو کمک می‌کند. به همین دلیل برای درمان ریزش مو از آن استفاده می‌شود.

خون‌گیری و تزریق محلول PRP کمی درد دارد. اما درد آن قابل‌تحمل است.

این روش جز متدهای ایمن بوده و عوارض جانبی جدی ندارد.

بهتر است بعد از تزریق این محلول برای ۴۸ ساعت استراحت کامل داشته باشید.

کورتیزون یک روش فوری برای تسکین درد است. اما راه‌حل موقتی بوده و باید دوباره تکرار شود. پی آر پی پس از چند روز تاثیر گذاشته و مدت‌زمان بهبودی و تسکین درد بعد از تزریق طولانی‌تر است. همچنین با PRP بافت آن ناحیه ترمیم شده و التیام پیدا می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پی آر پی

  1. فاطمه فتحی گفت:

    سلام. ببخشید من مادرم چند سال پیش سرطان سینه داشت و خوب شد. من میتونم برای صورتم پی از پی کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله می توانید
      ارتباطی ندارد

  2. Mary Tavana گفت:

    سلام وقت بخیر، برای افرادی که کندرومالسی یا نرمی کشکک زانو دارند روش پی آر پی موثره؟ و آیا یک جلسه تزریق کفایت می کند؟ ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله روش مناسبی است
      اما یک دوره کافی نیست
      گرچه بستگی به میزان نرمی دارد

  3. بابک گفت:

    مرکز تخصصی در تهران وجود داره ؟

  4. بابک گفت:

    مرکز تخصصی یا بیمارستانی برای پی ار پی در تهران کجاست ؟

  5. سعیدنصرالهی گفت:

    آیا پی آر پی برای دردهای ناشی از تنگی نخاع کمری هم موثر است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      sghl n,sj ucdc
      روش تزریق پی آر پی یا PRP می‌تواند در جهت کاهش درد و درمان تنگی کانال نخاعی بسیار موثر باشد.

  6. ناشناس گفت:

    سلام آیا بعد از تزریق، لک ها برای همیشه از بین می روند یا تاثیر آن موقتی ست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به پوست و نوع لکه ها دارند

  7. نسرین گفت:

    برای مچ پا هم که ارتروز خفیف داره و سن ۲۴ سال هستم هم آیا جواب دهی داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نسرین عزیز
      بله امکان درمان وجود دارد

  8. ایرانی گفت:

    آیا پی ار پی صورت باعث افتادگی بیشتر پوست صورت میشه؟ آیا تاثیری بر روی منافذ داره؟ آیا می تونه باعث ایدز و هپاتیت بشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت رعایت نکردن بهداشت می تواند باعث انتقال بیماری شود
      ولی اثر خوبی روی منافذ و افتادکی پوست دارد
      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  9. M گفت:

    قیمت هر بار تزریق چند است