زخم بستر چه زمانی به وجود می آید و بهترین روش درمان آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زخم بستر یکی از بیماری‌های پوستی آزاردهنده است که می‌تواند درد، سوزش و عفونت را برای بیمار ایجاد کند. افرادی که برای مدتی طولانی در یک حالت می‌نشینند و یا دراز می‌کشند، مستعد ابتلا به زخم بستر یا زخم فشاری هستند. این حالت باعث وارد آوردن فشار به پوست شده و به آن آسیب می‌رساند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
زخم بستر چه زمانی به وجود می آید و بهترین روش درمان آن چیست؟

زخم بستر به انگلیسی Bedsore یکی از بیماری‌های پوستی آزاردهنده است که بسیاری از بیمارانی که زندگی نباتی دارند یا برای مدت طولانی در یک مکان بی‌حرکت باقی می‌مانند را دچار مشکل می‌کند. شناسایی زخم‌های فشاری در مراحل اولیه، درمان را بهبود می‌بخشد و خطر عوارض را کاهش می‌دهد و جابجایی مکرر بیماران برای جلوگیری از زخم‌های فشاری ضروری است. در صورتی‌که شما یا عزیزانتان به زخم بستر دچار شده‌اید، می‌توانید با دریافت نوبت دکتر عمومی یا دکتر عفونی از دکترتو، اولین قدم را برای درمان این مشکل بردارید.

زخم بستر چیست؟

مشکل زخم بستر یکی از انواع بیماری های پوستی است. زخم بستر که زخم‌های تحت فشار یا زخم‌های فشاری نیز نامیده می‌شوند، در واقع آسیب به پوست و بافت زیرین آن ناشی از فشار طولانی مدت روی پوست است. این زخم اغلب بر روی پوستی که قسمت‌های استخوانی بدن را پوشش می‌دهد، مانند پاشنه، مچ پا، باسن و دنبالچه اتفاق می‌افتد.

متن انگلیسی:
Bedsores develop on areas of the skin that are under pressure from lying in bed, sitting in a wheelchair, or wearing a cast for a long time.
ترجمه فارسی:
زخم بستر در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن در رختخواب، نشستن روی ویلچر یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد می‌شود.

به نقل از سایت hopkinsmedicine

زخم بستر بعد از چند روز ایجاد میشود؟

این نوع بیماری پوستی بیشتر در کسانی ایجاد می‌شود که بیماری آنها توانایی‌شان در تغییر موقعیت را محدود کرده و یا کسانی که بیشتر وقت خود را در تخت یا صندلی سپری می کنند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به فلج مغزی-نخاعی، بیماری، پیری یا ضعف، بیشترین خطر ابتلا به زخم بستر را دارند. این بیماری می‌تواند به سرعت توسعه یابد. بسیاری از زخم‌های بستر با درمان بهبود می‌یابند، اما بعضی هرگز به طور کامل درمان نمی‌شوند.

زخم بستر بعد از چند روز ایجاد میشود؟
افراد مبتلا به فلج مغزی-نخاعی، بیماری، پیری یا ضعف، بیشترین خطر ابتلا به زخم بستر را دارند.

نشانه های زخم بستر کدامند؟ (علائم زخم بستر)

زخم بستر چگونه است؟ نشانه‌های هشداردهنده‌ی زخم بستر عبارتند از:

  • تغییرات غیرعادی در رنگ پوست یا بافت
  • ورم
  • تخلیه چرک مانند
  • عفونت
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • دون دون شدن پوست
  • منطقه‌ای از پوست که در لمس سردتر یا گرم‌تر از مناطق دیگر است.
  • مناطق حساس به لمس

سیاه شدن زخم بستر نشانه چیست؟

اگر به زخم بستر رسیدگی نشود، این مسئله‌ی پوستی می‌تواند بافت را نکروز کند و از بین ببرد. بنابراین برای پیشگیری از سیاه شدن زخم بستر حتما باید به دکتر مراجعه کنید.

زخم بستر شدید و سندروم گیلن باره

زخم بستر شدید می‌تواند منجر به آسیب بافتی و عفونت شود که نیاز به بررسی فوری پزشکی دارد. اما این عارضه با بیماری گیلن باره متفاوت است. سندرم گیلن باره یک اختلال عصبی نادر است که باعث ضعف و فلج عضلانی می‌شود. برای جلوگیری از عوارض و دریافت درمان و مراقبت مناسب، باید برای هر دو بیماری فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

آیا زخم بستر درد دارد؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر!

علت زخم بستر چیست؟

زخم بستر به علت فشار روی پوست که جریان خون را به پوست محدود می‌کند، ایجاد می‌شود. محدودیت حرکت می‌تواند پوست را آسیب‌پذیر کند.

موارد زیر می‌توانند باعث ایجاد زخم بستر شوند:

  • فشار: فشار ثابت در هر بخشی از بدن شما می‌تواند خونرسانی به بافت‌ها را کاهش‌دهد. جریان خون برای انتقال اکسیژن و سایر مواد مغذی به بافت‌ها ضروری است. قطع جریان خون بیش از ۳ ساعت باعث آسیب پوست و بافت‌های مجاور و در نهایت مرگ سلولی می‌شود. برای افراد با محدودیت حرکت، این نوع فشار در مناطقی از پوست روی استخوان که به طور کامل با عضلات یا چربی پوشیده نشده‌اند مانند ستون فقرات، دنبالچه، کمربند شانه‌ای، باسن، پاشنه و آرنج، اتفاق می‌افتد.
  • اصطکاک: هنگامی رخ می‌دهد که پوست بر روی لباس یا ملافه کشیده‌شود که می‌تواند پوست شکننده را آسیب‌پذیرتر کند، به خصوص اگر پوست مرطوب نیز باشد.
  • تنش برشی: زمانی رخ می‌دهد که دو سطح در جهت مخالف یکدیگر حرکت کنند. به عنوان مثال، هنگامی که سر یک تخت بالا برده شده و شیبدار است، شما می‌توانید به پایین سر بخورید. همانطور که دنبالچه به پایین حرکت می‌کند، پوست مجاور استخوان ممکن است در جای خود بماند (به نوعی در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند).

عوامل خطر زخم بستر کدامند؟

افرادی که اختلال حرکتی دارند و نمی‌توانند در حالیکه نشسته و یا در بستر هستند حالت و موقعیت خود را تغییر دهند، در معرض خطر ابتلا به زخم‌های فشاری هستند. دیگر عوامل خطر در ادامه آورده‌شده‌اند:

  • بی حرکتی: ممکن است به علت مشکل پزشکی، آسیب نخاعی و دیگر علل باشد.
  • عدم ادراک حسی: آسیب نخاعی، اختلالات عصبی و سایر شرایط می‌تواند منجر به از‌دست‌دادن احساس لامسه شود. ناتوانی در احساس درد یا ناراحتی می‌تواند منجر به عدم آگاهی از نشانه‌های هشداردهنده و نیاز به تغییر موقعیت شود.
  • بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع: با افزایش رطوبت پوست خطر آسیب پوستی را افزایش می‌دهد.
  • تغذیه نامناسب و آب ناکافی: انسان‌ها برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از تخریب بافتی نیاز به مایعات، کالری، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارند. به خصوص کمبود پروتئین، ویتامین C و روی در ابتلا به این زخم‌ها مهم است.
  • افزایش وزن: مطالعات نشان‌می‌دهد که افراد مبتلا به توده بدنی ۳۰ تا ۳۹.۹ (وزن بالا) حدود ۱.۵ برابر بیشتر در معرض زخم‌های فشاری هستند.
  • بیماری‌های خونی: مشکلات پزشکی که می‌توانند جریان خون را تحت تاثیر قراردهند، مانند دیابت و بیماری عروق، خطر آسیب بافتی را افزایش می‌دهند.
عوامل خطر زخم بستر کدامند؟
مشکلات پزشکی که می‌توانند جریان خون را تحت تاثیر قراردهند، مانند دیابت و بیماری عروق، خطر آسیب بافتی را افزایش می‌دهند.

زخم بستر چگونه به وجود میاد و روش تشخیص آن چیست؟

از کجا بفهمیم زخم بستر داریم؟ در مراحل اول، پوستی که دچار زخم بستر شده است، با لمس داغ است. به مرور زمان می توان پوسته پوسته شدن، تغییر رنگ و علائمی که در بالاتر به آنها اشاره کردیم را در محل زخم مشاهده کرد. گاهی نیز زخمی دردناک که سر باز کرده است را می‌بینید که همانند یک تاول به نظر می‌رسد. می‌توانید با دیدن عکس از مراحل اولیه زخم بستر این مشکل را راحت‌تر تشخیص دهید.

برای تشخیص عفونت زخم از آزمایش کشت زخم کمک گرفته می‌شود. پزشک قبل از انجام آن درباره نحوه گرفتن کشت از ترشحات زخم با شما صحبت می‌کند.

زخم بستر را چگونه درمان کنیم؟

درمان زخم بستر ممکن است شامل کاهش فشار روی ناحیه زخمی، تمیز و خشک نگه‌داشتن زخم، استفاده از پانسمان و داروهای موضعی، کنترل درد، بهبود تغذیه و در موارد شدید جراحی باشد. توصیه‌های زیر را در مورد تغییر وضعیت در تخت یا صندلی در نظر بگیرید؛

اینفوگرافی درمان زخم بستر
اینفوگرافی درمان زخم بستر

۱. درمان زخم بستر در منزل و درمان زخم بستر با طب سنتی

توزیع وزن خود را اغلب تغییر دهید. اگر از یک صندلی چرخدار استفاده کنید، سعی کنید هر ۱۵ دقیقه محل توزیع وزن خود را انتقال دهید. برای تغییر وضعیت‌تان هر ۱ ساعت یک بار، در صورت لزوم کمک بخواهید. در طب سنتی قرار دادن عسل روی زخم بستر توصیه شده است.

۲. تغییر مکان برای درمان زخم بستر

در صورت امکان خودتان را بلند‌کنید. اگر در قسمت بالا تنه‌ی خود قدرت کافی دارید حرکت «شنا مخصوص صندلی چرخدار» را انجام دهید. بدن خود با فشاردادن بر روی دسته‌های صندلی از صندلی بلند کنید.

از کوسن یا تشکی که فشار را کاهش می‌دهد و بدن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد، استفاده کنید. از کوسن‌های دونات شکل (دایره شکل که مرکز آن خالی است) استفاده نکنید، زیرا می‌توانند فشار را روی بافت اطراف متمرکز کنند.

ارتفاع تخت‌تان را تنظیم کنید. اگر می‌توانید سر تخت را بالا ببرید، ارتفاع آن را بیش از ۳۰ درجه افزایش ندهید. این کار به جلوگیری از تنش برشی کمک‌می‌کند.

متن انگلیسی:
«Frequently changing positions can help the sores heal and keep new ones from forming.»
ترجمه فارسی:
«تغییر مکان مداوم به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و از ایجاد زخم‌ بستر جدید جلوگیری می‌کند.»

به نقل از medicalnewstoday

۳. بهترین و سریعترین درمان زخم بستر: انتخاب صندلی مناسب

از صندلی چرخدار مخصوص استفاده کنید. برخی از صندلی‌های چرخدار را می‌توان شیب‌دار کرد، تا بتوان فشار روی پوست نشیمنگاه را کاهش‌دهد.

بهترین دارو برای زخم بستر چیست؟ با دکتر مشورت کن.

۴. درمان زخم بستر با سشوار: پوست را تمیز و خشک کنید

پوست را با مواد پاک‌کننده ملایم شسته و به آرامی خشک کنید. این روش تمیزکردن را به طور مرتب برای محدودکردن تماس پوست با رطوبت، ادرار و مدفوع انجام‌دهید. در زخم‌های باز هر بار که پانسمان را تعویض می‌کنید، زخم را باید با محلول سالین شستشو دهید.

سرم شستشوی زخم بستر (شستشوی زخم بستر چگونه است؟)

سرم شستشوی زخم بستر همان نرمال سالین است که آب و نمک بهداشتی است. این مایع برای شستشوی زخم بستر به کار برده می‌شود. هر بار که می‌خواهید زخم بستر را بشویید، باید از این سرم شستشو استفاده کنید.

با استفاده از این مایع می‌توانید ترشحات و چرک‌ها و همچنین بافت‌های از بین‌رفته، سلول‌های مرده و ترشحات سلول‌های خود بدن را پاکسازی کنید و زخم را از حالت آسیب‌دیده خارج کنید. توجه داشته‌باشید که پیش از تعویض پانسمان زخم بستر باید این زخم را شستشو دهید تا عفونت نکند و بهبودی آن به تعویق نیفتد.

۵. محافظت از پوست و درمان زخم بستر

استفاده از پودر تالک ساده (پودر بچه) برای محافظت از پوست در نقاطی که دچار اصطکاک می‌شوند. برای پوست‌های خشک از لوسیون استفاده‌کنید. در صورت لزوم، ملحفه و لباس را تعویض‌کنید. مراقب دکمه‌های لباس و چین و چروک در ملافه که پوست را تحریک می‌کند، باشید.

هر روز برای علائم هشدار دهنده‌ای از زخم‌های فشاری پوست را به دقت و از نزدیک نگاه کنید. اگر در زخم بافت آلوده وجود نداشته‌باشد، زخم سریع‌تر بهبود می‌یابد، بنابراین دبریدمان و بریدن بافت‌های مرده ضروری است.

۶. انواع پانسمان مخصوص زخم بستر

پانسمان از زخم محافظت می‌کند و بهبودی را سرعت می‌بخشد. برخی از پانسمان‌ها با از بین‌بردن بافت مرده، از عفونت جلوگیری می‌کنند. برای بستن زخم بستر از پانسمان‌های مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان از آنها برای افراد مختلف با شدت‌های متفاوت زخم بستر استفاده کرد. برخی از انواع مختلف زخم بستر شامل موارد زیر هستند؛

  • پانسمان آلژینیت: یکی از انواع پانسمان‌های زخم بستر پانسمان آلژینیت است که در آن از نمک اسید آلژینیک مثل آلژینات کلسیم، پتاسیم یا آمونیوم استفاده می‌شود و برای پوشاندن زخم‌ها و بهبود آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه جاذب است و ترشحات را جذب می‌کند.
  • پانسمان کلیر فیلم: این پانسمان از پلیمری ساخته‌شده‌است که ضخامت‌های متفاوتی دارد و بر روی هم قرار می‌گیرند.
  • هیدروکلوئید: ژل‌هایی هستند که بر روی زخم قرار گرفته و ترشحات را جذب می‌کنند.
  • هیدروژل: ماده‌ای که بر روی زخم قرار می‌گیرد و در کنار مرطوب نگه‌داشتن زخم آن را تمیز نگه می‌دارد.
  • پانسمان فوم:‌ این فوم از مایعات زخم را جذب می‌کند.
  • پانسمان عسل و پانسمان نقره‌ای
انواع پانسمان مخصوص زخم بستر کدامند؟
یکی از انواع پانسمان‌های زخم بستر پانسمان آلژینیت است.

۷. آنتی بیوتیک برای زخم بستر (داروی زخم بستر چیست؟)

استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا کرم آنتی بیوتیک، می‌تواند به درمان عفونت کمک‌کند. برای درمان زخم بستر داروهای مختلفی وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • آنتی بیوتیک برای زخم بستر
  • مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن
  • پمادهای مخصوص زخم بستر

۸. چسب زخم بستر

چسب زخم بستر به جای پانسمان استفاده می‌شود و می‌تواند برای درمان آن بسیار مفید واقع شود. این چسب در واقع یک بانداژ آماده است که در آن مواد و ترکیباتی وجود دارد که بهبودی زخم بستر را تسریع می‌بخشد. چسب زخم بستر با مرطوب نگه‌داشتن خود زخم و خشک نگه‌داشتن پوست اطراف زخم از منتشر شدن عفونت به اطراف زخم جلوگیری می‌کند.

اما چگونه از چسب زخم بستر استفاده کنیم؟ استفاده از این زخم بسیار ساده است. برای زدن چسب زخم بستر بر روی زخم، ابتدا زخم بستر را به خوبی با سرم شستشو بشویید و سپس چسب زخم بستر را دقیقا بر روی محل زخم بچسبانید.

۹. اسپری زخم بستر چیست؟

گرانولوکس یک اسپری است که برای زخم بستر و زخم‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این اسپری نوین و کاربردی برای بهبودی زخم بستر، زخم‌های دیابتی و سایر زخم‌هایی که بهبودی آنها به سختی انجام می‌گیرد، استفاده می‌شود. برخی از زخم‌های وریدی و شریانی پا هم از این دسته هستند.

این اسپری از آلوده شدن بیشتر زخم و عفونت منتشر آن جلوگیری می‌کند و بهبودی و ترمیم آن را سرعت می‌بخشد. بنزوئین ماده‌ی موجود در این اسپری است و استفاده از آن برای زخم بستر درد و آزردگی ناشی از زخم را کاهش می‌دهد.

۱۰. تشک برقی برای زخم بستر (تشک زخم بستر خانگی چیست؟)

با پیشرفت علم و تکنولوژی، راه حل‌های ساده‌تری برای درمان زخم بستر ارائه‌شده که برخی از آنها از ایجاد زخم بستر پیشگیری هم می‌کنند. یکی از این روش‌ها تشک برقی یا استفاده از تشک مواج برای زخم بستر است. تشک مخصوص زخم بستر به بیماری که نمی‌تواند به خوبی روی تخت حرکت کند، کمک می‌کند که به سادگی جابجا شود.

این تشک ویژگی‌های خوب دیگری هم دارد و آن کمک کردن به پخش‌کردن فشار در بخش‌های دیگر بدن است، نه فقط در محلی که به پوستی که در مجاورت استخوان‌های بزرگ قرار دارد، فشار وارد می‌شود.

تشک زخم بستر خانگی چیست؟
تشک مخصوص زخم بستر به بیماری که نمی‌تواند به خوبی روی تخت حرکت کند، کمک می‌کند که به سادگی جابجا شود.

۱۱. درمان قطعی زخم بستر چیست؟

درمان قطعی زخم بستر جراحی است. هدف از جراحی تمیز‌کردن زخم، درمان و یا جلوگیری از عفونت، کاهش از دست‌دادن مایعات، و کاهش خطر عوارض بیشتر است. پیوند عضله، پوست و یا بافت از بدن خود بیمار برای پوشش‌دادن زخم و پوشش‌دادن استخوان آسیب‌دیده، استفاده‌می‌شود.

۱۲. درمان و علائم زخم بستر در سالمندان

سالمندان معمولا از پا افتاده هستند و توانایی تحرک زیادی ندارند. برخی از این گروه سنی ممکن است ساعت‌ها بر روی تخت بی‌حرکت باشند و یا بر روی صندلی قرار گرفته‌باشند. در این صورت احتمال ابتلا به بیماری پوستی زخم بستر بالا می‌رود و ممکن است که به آن مبتلا شوند.

اگر به زخم بستر مبتلا شدید باید برای درمان آن زودتر اقدام کنید. در مرحله‌ی اول، حتما باید با پزشک در میان بگذارید و از او درمان بخواهید. اما برای بهبودی آن می‌توانید از روش‌های نام‌برده در همین مطلب استفاده کنید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند؛

  • پانسمان مخصوص زخم بستر
  • تمیز و خشک نگه‌داشتن محل زخم
  • تغییر محل نشستن و برداشتن فشار از روی زخم
  • جدا کردن بافت مرده
  • آنتی بیوتیک
  • پماد زخم بستر

۱۳. راه درمان زخم بستر عمیق چیست؟

برای درمان زخم بسترهای عمیق که درجه‌ی ۳ و درجه‌ی ۴ زخم بستر هستند، از روش‌های تهاجمی‌تر و جدی‌تر استفاده می‌شود. معمولا این زخم‌ها از انواعی هستند که نسبت به درمان مقاومت بالایی نشان می‌دهند. برای درمان این زخم‌ها مراحل زیر به ترتیب انجام می‌شوند؛

  • ابتدا یک آنتی‌بیوتیک تراپی کامل برای درمان عفونت زخم انجام می‌شود تا روش‌های درمانی بعدی موثر واقع شوند.
  • زخم دبریدمان می‌شوند و این به معنی برداشتن بافت ناکارآمد و از بین رفته‌است. در این موارد باید از طریق جراحی بافت آسیب‌دیده‌ی زخم بستر برداشته‌شود.
  • سپس در صورت لزوم باید پیوند پوست انجام شود. با یک پوست سالم، بخش آسیب‌دیده پوشیده می‌شود تا زخم به طور کامل بهبود پیدا کند.

۱۴. برای زخم بستر چه پمادی خوبه؟ (بهترین و انواع پماد برای زخم بستر)

انواع مختلفی از پماد زخم بستر در داروخانه‌ها مانند پماد زخم بستر دیابتی و پماد ابوخلسا زخم بستر و پماد موپیروسین موجود است که می‌توان با خریداری کردن آنها مواردی را که بسیار شدید نشده‌اند و یا پتانسیل بدتر شدن را دارند، بهبود بخشید. در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

با توجه به اینکه زخم بستر یکی از بیماری‌های پوستی است که درمان آن اصلا ساده نیست و همیشه قابلیت بدتر شدن را دارد، درمان پر هزینه‌ای دارد. یکی از نگرانی‌های مراقبین و پرستاران بیماران دارای زخم بستر هزینه‌های درمان آنها است و به دنبال یافتن یک راه ساده برای درمان آن هستند.

برای زخم بستر چه پمادی خوبه؟
یکی از راه‌های درمانی پیشنهاد شده برای زخم بستر، استفاده از پماد کالاندولا است.

پماد کالاندولا و تتراسایکلین برای زخم بستر

این پمادها یکی از پمادهای ارزان قیمت هستندکه در مطالعات انجام‌شده، باعث ایجاد بهبودی در بیماران زخم بستری شده‌اند. بنابراین استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه است. البته باید به علائم خطر توجه داشته که در صورت نیاز به درمان پیشرفته باید به پزشک مراجعه کرد و مراقبت‌های جدی‌تری را دریافت کرد.

پماد الیز برای زخم بستر

الیز یکی از پمادهای موثر در بهبودی علایم زخم بستر است که استفاده از آن می‌تواند مقرون به صرفه و از نظر پزشکی برای بیمار مفید باشد.

پماد زخم بستر کیمیا (پماد برای زخم بستر سالمندان)

داروی زخم بستر کیمیا در درمان زخم‌های سوختگی، دیابتی و زخم‌های فشاری کاربرد دارد و می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود زخم و بافت از بین رفته داشته‌باشد.

پماد آلفا برای زخم بستر (پماد ترمیم کننده زخم بستر)

زخم بستر بر روی کیفیت زندگی بیمار تاثیر مستقیم می‌گذارد و بیمار و مراقبان بیمار را آزار می‌دهد. برای درمان و تسریع درمان این زخم می‌توان از پماد آلفا هم استفاده کرد پماد‌های درمان‌کننده‌ی زخم بستر چند کار اساسی و مهم انجام می‌دهند که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها مرطوب نگه داشتن بافت است.

زمانی که زخم بستر خشک باشد، بهبودی حاصل نمی‌شود و عفونت به سادگی منتشر می‌شود. البته که عفونی بودن و غیرعفونی بودن زخم بستر در انتخاب پماد مورد نظر نقش مهمی ایفا می‌کند.

یکی دیگر از فواید استفاده از پماد آلفا در زخم بستر این است که زخم را به محلی که در بافت وجود دارد محدود می‌کند و از گسترش آن تا حد امکان جلوگیری می‌کند.

۱۵. برای مراقبت از زخم بستر چه کنیم؟

برای مراقبت از زخم بستر باید نکات زیر را در نظر داشته‌باشید؛

  • سعی کنید هر ۱۵ دقیقه محل توزیع وزن خود را انتقال دهید. برای تغییر وضعیت‌تان هر ۱ ساعت یک بار، در صورت لزوم کمک بخواهید.
  • بدن خود با فشاردادن بر روی دسته‌های صندلی از صندلی بلند کنید.
  • از صندلی چرخدار مخصوص استفاده کنید.
  • از کوسن یا تشکی که فشار را کاهش می‌دهد و بدن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد، استفاده کنید.
  • ارتفاع تخت‌تان را تنظیم کنید.
  • در زخم‌های باز هر بار که پانسمان را تعویض می‌کنید، زخم را باید با محلول سالین شستشو دهید.
  • پیش از تعویض پانسمان زخم بستر باید این زخم را شستشو دهید تا عفونت نکند و بهبودی آن به تعویق نیفتد.
  • هر روز برای علائم هشدار دهنده‌ای از زخم‌های فشاری پوست را به دقت و از نزدیک نگاه کنید.
  • دبریدمان و بریدن بافت‌های مرده ضروری است.
  • استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا کرم آنتی بیوتیک، می‌تواند به درمان عفونت کمک‌کند.

مراحل زخم بستر و انواع زخم بستر کدامند؟

برای شناخت بهتر زخم بستر می‌توانید عکس انواع زخم بستر و عکس زخم بستر خفیف و شدید را مشاهده کنید. زخم‌های بستر بر اساس عمق، شدت و ویژگی‌های دیگر به چهار مرحله طبقه‌بندی می‌شوند:

  • مرحله ۱:  پوست قرمز و در لمس گرم می‌باشد. ممکن است خارش داشته‌باشد.
  • نوع ۲:  ممکن است زخم باز و دردناک یا تاول وجود داشته‌باشد و همراه با تغییر رنگ پوست اطراف آن باشد.
  • مرحله ۳: ظاهر زخم به علت آسیب بافت زیرین پوست، شبیه دهانه‌ی آتشفشان می‌شود.
  • نوع ۴:  آسیب شدید به پوست و بافت که احتمالا با عفونت همراه است. ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و تاندون‌ها قابل مشاهده هستند.
مراحل زخم بستر و انواع زخم بستر کدامند؟
زخم‌های بستر بر اساس عمق، شدت و ویژگی‌های دیگر به چهار مرحله طبقه‌بندی می‌شوند.

زخم بستر درجه ۳ چیست؟

زخم‌های مرحله ۲ می‌توانند در عرض ۱ تا ۶ هفته بهبود یابند، اما زخم‌هایی که به مرحله‌ی ۳ یا ۴ منتهی می‌شوند، ممکن است بهبودی چند ماه طول بکشد یا ممکن است هرگز بهبودی نداشته‌باشند، به خصوص در افرادی که بیماری همراه دارند. بهبود زخم‌های عفونی بیشتر طول می‌کشد و عفونت می‌تواند در جاهای دیگر بدن گسترش یابد.

۱. زخم بستر در افراد با صندلی چرخدار (زخم بستر پاشنه پا)

برای افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند، زخم‌های فشاری اغلب در مناطق زیر اتفاق می‌افتد؛

  • دنبالچه یا باسن
  • کمربند شانه‌ای و ستون فقرات
  • پشت بازوها و پاها که روی صندلی قرار دارند

۲. زخم بستر در افراد بی حرکت روی تخت

در مورد افرادی که روی تخت هستند مناطق رایج زخم‌های فشاری عبارتند از:

  • پشت سر یا طرفین سر
  • کمربند شانه‌ای
  • باسن، پایین کمر و یا دنبالچه
  • پاشنه، مچ پا و پوست پشت زانو
علائم زخم بسترروش درمانعوارض جانبی
تغییرات غیرعادی در رنگ پوست یا بافتتغییر ارتفاعسپسیس
تخلیه چرک مانندتغییر محل نشیمنگاهسرطان
مناطق حساس به لمسصندلی مناسبعفونت‌های استخوان و مفصل
منطقه‌ای از پوست که در لمس سردتر یا گرم‌تر از مناطق دیگر است.تغییر مکانسلولیت
زخم بستر، علائم و درمان

عوارض زخم بستر چیست؟

همانطور که زخم بستر یکی از عوارض بیماری گیلن باره است، برخی خطرات زخم بستر و عوارض تهدید کننده‌ی حیات ناشی از زخم‌های فشاری عبارتند از:

  • سلولیت: عفونت پوست و بافت نرم است که می‌تواند منجر به گرمی، قرمزی و تورم در منطقه‌ی آسیب‌دیده شود. افراد مبتلا به آسیب عصبی اغلب در ناحیه‌ی آسیب‌دیده ناشی از سلولیت احساس درد نمی‌کنند.
  • عفونت‌های استخوان و مفصل: عفونت ناشی از زخم‌های فشاری می‌تواند به مفاصل و استخوان‌ها نفوذ کند. عفونت مفصلی (آرتریت چرکی) می‌تواند به غضروف و بافت‌ها آسیب برساند. عفونت‌های استخوانی (استئومیلیت) می‌تواند عملکرد مفاصل و اندام‌ها را کاهش‌دهد.
  • سرطان: زخم‌های طولانی‌مدت و درمان‌نشده می‌توانند به یک نوع کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) تبدیل شوند.
  • سپسیس: به ندرت، یک زخم فشاری منجر به سپسیس (عفونت خون) می‌شود.

برای جلوگیری از زخم بستر چه باید کرد؟ (پیشگیری از زخم بستر)

درمان زخم‌های فشاری آسان نیست. بعید است که زخم باز به سرعت التیام پیدا کند. زخم‌های با شدت کمتر در عرض چند هفته با درمان مناسب بهبود می‌یابند، اما زخم‌های خیلی شدید ممکن است به جراحی نیاز داشته‌باشند.
می توانید با تغییر وضعیت مکرر و اجتناب از فشار روی پوست، از بروز زخم‌های فشاری جلوگیری کنید. حرکت‌دادن بیمار حداقل هر ۱۵ دقیقه برای کاربران صندلی چرخدار و هر ۲ ساعت برای افراد در رخت خواب هستند توصیه می‌شود. راه کارهای دیگر عبارتند از:

  • مراقبت از پوست و خشک نگه داشتن پوست
  • تغذیه ی مناسب و مصرف مایع کافی
  • ترک سیگار
  • مدیریت استرس
  • ورزش روزانه حتی اگر در تخت هستید

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

از آنجایی که رخم بستر یکی از بیماری‌های پوستی خطرناک و ناگوار است، بهتر است که در مواجهه با آن به خوبی برخورد کنید. اولین قدمی که باید بردارید، مواجهه به پزشک عمومی و دکتر متخصص داخلی است.

اگر سالمند و یا بیمار شما در معرض ابتلا به این زخم است، سریعا اولین نوبت دکتر را از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو دریافت کنید و برای پیشگیری از ایجاد آن و یا وخیم‌شدن زخم، به پزشک مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره با دکتر عمومی آنلاین و دکتر داخلی آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بله اما ممکن است روند درمان آن طولانی باشد.

روغن زیتون یک فرآورده گیاهی با اثرات پیشگیرانه برای زخم بستر است.

پماد تتراسایکلین، عسل، کالاندولا، کیمیا و آلفا.

تغذیه خوب، تمیز و خشک نگه داشتن پوست، از بین‌بردن فشار روی ناحیه آسیب‌دیده و تغییر موقعیت منظم بهترین روش‌های تسکین درد هستند.

بیماری فولیکولیت به معنی التهاب فولیکول مو است. زخم بستر به معنی تحت فشار بودن زخم و نکروز شدن تدریجی بافت است.

عسل خاصیت فوق‌العاده‌ای در درمان زخم‌ها دارد و می‌توان از آن برای بهبود برخی از زخم‌ها که شدت زیادی ندارند کمک گرفت.

بله. در صورتیکه زخم بستر بسیبار پیشرفته نباشد و نیازی به جراحی نداشته‌باشد، می‌توان از درمان های خانگی زخم بستر برای بهبود آن استفاده کرد. از جمله این درمان‌ها می‌توان به پانسمان زخم بستر، پاک و تمیز کردن آن،‌ استفاده از پمادهای مخصوص و برخی از گیاهان دارویی که به بهبود زخم فشاری یا بستر کمک می‌کنند اشاره کرد.

برای درمان زخم بستر به هیچ عنوان نباید سر خود از روشه‌های نامتعارف استفاده کرد. برخی از افراد سر خود از روش‌هایی مانند استفاده از شربت معده برای درمان زخم بستر استفاده می‌کنند. این کار بدون مشورت با پزشک می‌تواند زخم را بدتر کند.

زمانی که زخم بستر سیاه شده‌‌است به معنی نکروز شدن و از بین رفتن بافت است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

بهترین راه و قطعی‌ترین روش درمان زخم بستر استفاده از جراحی است. با این روش بخش آسیب‌دیده‌ی پوست از بین می‌رود و مجددا شروع به ترمیم می‌کند.

یکی از روش‌های درمانی جدیدی که برای بهبود زخم بستر انجام می‌شود وکیوم زخم بستر و یا VAC است. در این روش با وکیوم کردن هوای اطراف زخم، از اعمال فشار هوا بر روی زخم کاسته می‌شود. با برداشتن فشار از روی زخم، بهبودی زخم تسریع می‌شود و در زمان سریع‌تری از زخم بستر رهایی پیدا می‌کنید.
هنگامی که هوا اطراف ما قرار می‌گیرد، به پوست بدن ما فشار وارد می‌کند. وکیوم این هوا را برمی‌دارد و فشار هوایی که بر روی زخم وجود دارد را نیز برمی‌دارد. این کار از چند طریق به بهبود زخم کمک می‌کند؛
• مایعات مترشحه از زخم را به آرامی جدا می‌کند.
• ورم و ادم زخم را کاهش می‌دهد و از التهاب می‌کاهد.
• کاهش التهاب به کاهش باکتری‌ها کمک می‌کند.
• وکیوم به رسیدن لبه‌های زخم به یک‌دیگر کمک می‌کند.
• همچنین وکیوم زخم بستر به تحریک تقسیم سلول‌ها و ساخته‌شدن بافت جدید کمک می‌کند.

بهترین تغذیه‌ای که می‌توانید برای بیماری که زخم بستر دارد انتخاب کنید، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد؛
• بهتر است انتخاب شما حول مواردی بچرخد که چربی کمی دارند. توجه داشته‌باشید که بیمار زخم بستری معمولا تحرک کمی دارد یا به طور کلی تحرک ندارد.
• از مواد غذایی استفاده کنید که انرژی کمی دارند.
• بهتر است رژیم غذایی انتخابی شما حاوی مقادیر بالای پروتئین باشد. رژیم‌های پر پروتئین برای کسی که زخم بستر دارد، بسیار مفید هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زخم بستر

  1. ناشناس گفت:

    ممنون از راهنمایی تون🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  2. فاطمه گفت:

    باسلام.
    دختر من ضایع نخاعیه
    حدود هفت ماه پیش زخم بستر پیدا کرده
    خیلی دکتر بردیم و همه جور درمان انجام دادیم ولی هنوز خوب نشده
    لطفا راهنمایی کنید
    واقعا دارم زجر میکشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان ضایعات نخاعی بسیار زمان بر است
      ضایعه نخاعی دارای سطوح مختلفی است و یکی از عارضه هایی است که در صورت بروز آسیب دیدگی در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود. با توجه به محل بروز آسیب دیدگی و شدت آسیب نخاعی روش‌های درمانی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. در صورت بروز آسیب شدید و فلج شدن، برای سهولت در نگهداری بیمار و دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد این عارضه می‌توانید به مرکز نگهداری بیماران ضایعه نخاعی مراجعه کنید
      در مواردی که آزاد سازی فشار در ناحیه آسیب دیده لازم باشد یا به دنبال بروز حادثه و آسیب نخاعی، همواره از روش جراحی استفاده می‌شود. برای درمان آسیب نخاعی باید تحت نظر متخصص مغز و اعصاب باشید.
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/neurologist

  3. زهرا گفت:

    سلام من اندوسکوپ پیشانی انجام دادم برای اینکه خونریزی نکنه دکترم باند کشی روی پیشونیم بست بعد از ۳روز که برداشتم دیدم پیشونیم تاول زده وبخضی قسمتها بنفش رنگ وسیاه شده دکتر گفت نکروز شده زخمو برداشته اول وپانسمان نقره وبهد کلاژن طلا انجام میده حالا هر یکروز درمیون میرم پانسمانمو عوض میکنه بنظرتون پیشانی من چال نمیشه واینکه رنگ پوستش یکدست میشه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت نکروز ممکن است جای زخم یا اسکار باقی بماند

  4. مریم منوچهری اصفهان نجف آباد گفت:

    اصلا ن دارم برای کی برا هرآدم متشخصی.داره می خونه نمیدونم نخوندم توری اشکال عیب نداره
    مزاحم نمی شم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای درمان زخم بستر داروهای مختلفی وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:
      آنتی بیوتیک برای زخم بستر
      مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن
      پمادهای مخصوص زخم بستر
      انواع مختلفی از پماد زخم بستر در داروخانه‌ها مانند پماد زخم بستر دیابتی و پماد ابوخلسا زخم بستر و پماد موپیروسین موجود است که می‌توان با خریداری کردن آنها مواردی را که بسیار شدید نشده‌اند و یا پتانسیل بدتر شدن را دارند، بهبود بخشید.

  5. مریم منوچهری اصفهان نجف آباد گفت:

    ببخشید راهنمای نمی کنید اگه راهنمای نمیکنی عیبی نداره اشکال نداره😅🌹🌴🫓🏥🧨

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای درمان زخم بستر داروهای مختلفی وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:
      آنتی بیوتیک برای زخم بستر
      مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن
      پمادهای مخصوص زخم بستر
      انواع مختلفی از پماد زخم بستر در داروخانه‌ها مانند پماد زخم بستر دیابتی و پماد ابوخلسا زخم بستر و پماد موپیروسین موجود است که می‌توان با خریداری کردن آنها مواردی را که بسیار شدید نشده‌اند و یا پتانسیل بدتر شدن را دارند، بهبود بخشید.

  6. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید من پدر بزگم زخم،بستر
    گرفت زخم به هیچ وجح خوب نمیشه
    چه کار کنیم منمنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای درمان زخم بستر داروهای مختلفی وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:
      آنتی بیوتیک برای زخم بستر
      مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن
      پمادهای مخصوص زخم بستر
      انواع مختلفی از پماد زخم بستر در داروخانه‌ها مانند پماد زخم بستر دیابتی و پماد ابوخلسا زخم بستر و پماد موپیروسین موجود است که می‌توان با خریداری کردن آنها مواردی را که بسیار شدید نشده‌اند و یا پتانسیل بدتر شدن را دارند، بهبود بخشید.

  7. منصوری گفت:

    سلام وقتتون بخیر دوستان عزیز خواستم تجربه ای که داشتیم در خانواده با شما عزیزان اشتراک بزارم .
    یکی از بستگانم دچار زخم بستر شدن ما هر دارویی زدیم روز به روز عمیق تر میشد تا اینکه یک نفر گفتن که روغن پوست مرغ خوبه بزنید . ماهم اینکارو کردیم و خدارو شکر زخمی که سه لایه پایین رفته بود و پر از خون و ترشح عفونی بود الان پر شده و پوست جدید زد .حتما اگه کسی دچار مشکل زخم بستر است روغن پوست مروغو روزی دوبار اول با سرم شستشو بدین وبعدش خشک کنید بعدش روغنو بزنید و روی زخم که روغن زدید گاز استریل بزارید آن شالله خوب میشه یعنی باید بگم معجزه میکنه پوست مرغ 😍

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سپاس از شما

    2. ناشناس گفت:

      باسلام واقعا میشه چون ما هم یه بیمار داریم وزخم بستر گرفته هرچه دکتر بردیم ودارو مصرف کردیم فایده نداشت خیلی هم عمیق پوست مرغ که میگین با بپزیم بعدروغنشو بزنیم یا چطوری،،،میشه راهنمایی کنید ممنون

    3. ناشناس گفت:

      سلام روغن پوست مرغ ازکجا تهیه کنیم

  8. یگانە گفت:

    بندە چند سال پیش زخم بستر گرفتم زخم بە صوڕت ظاهری کاملا خوب شدە ولی بعد ازچند سال همان نقطە بە طوڕ عجیبی درد دارد گویا علت چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا بعلت درماتیت و التهاب پوست هنوز درد دارید
      نیاز به مصرف ضدالتهاب های موضعی و خوراکی مناسب دارید