مزوتراپی چیست؟ مزوتراپی روشی مناسب برای جوانسازی پوست و درمان ریزش مو

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مزوتراپی یکی از روش‌های زیبایی است که می‌تواند تاثیرات مختلفی بر روی پوست و موی شما بگذارد. این روش به نسبت روش‌های دیگر قیمت مناسبی دارد و نسبت به بسیاری از روش‌های زیبایی کم‌تهاجم‌تر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

مزوتراپی چیست؟ مزوتراپی روشی مناسب برای جوانسازی پوست و درمان ریزش مو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

احتمالا اسم مزوتراپی یا مزوتراپی مو به گوشتان خورده باشد. مزوتراپی یکی از متدهای زیبایی برای جوانسازی پوست و تقویت مو است که اخیرا بسیار پرطرفدار شده‌است. از مزوتراپی برای درمان چین و چروک صورت، رفع چربی بدن در تمامی نقاط مانند باسن و پهلو، درمان ریزش مو و غیره استفاده می‌شود. این روش با توجه به قیمت و عوارض تقریبا کمش توانسته در رقابت با دیگر روش‌های زیبایی خوب ظاهر شود. اگر شما هم به دنبال زیباتر شدن هستید این مطلب برای شماست.

فقط باید آگاه باشید که برای مزوتراپی باید به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید و پیش از اقدام به مزوتراپی حتما با دکتر پوست و مو و زیبایی نیز مشورت نمایید. همچنین قبل از انجام مزوتراپی، توصیه‌های پزشک زیبایی می‌تواند به شما کمک کند روش‌های جایگزین و موثرتر را نیز بشناسید.

مزوتراپی چیست؟ (کوکتل مزوتراپی)

حتما از خود می‌پرسید که مزوتراپی یا مزوتراپی مو چیست! مزوتراپی (Mesotherapy) تکنیکی برای تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، هورمون‌ها و عصاره گیاهان به پوست است و یکی از روشهای جوانسازی پوست و مو است. هدف از مزوتراپی این است که پوست جوان‌تر نشان داده‌شود و از افتادگی پوست جلوگیری شود. افرادی که مزوتراپی انجام می‌دهند، معمولا قصدشان جوانسازی پوست و داشتن پوستی سفت و خوش‌فرم است. البته گاهی اوقات برای حذف چربی‌های اضافه از پوست و برطرف‌کردن اسکارها (Scar یا جای زخم) هم مزوتراپی انجام می‌شود.

متن انگلیسی:
«Mesotherapy is performed in those structures that were derived from mesoderm rather than itself»
ترجمه متن:
«مزوتراپی بیشتر در ساختارهای ایجادشده از بافت مزودرم تزریق می‌شود تا در خود مزودرم.»

ncbi

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

مزوتراپی از کجا پیدا شد؟

ابتدا یک دکتر فرانسوی به اسم «میشل پیستور» (Michel Pistor) در سال ۱۹۵۲ میلادی این روش را ابداع کرد. قصد دکتر پیستور این بود که با استفاده از مزوتراپی جلوی درد‌کشیدن بیماران مبتلا به اگزما و پسوریازیس را بگیرد. اما به مرور کاربردهای آرایشی و بهداشتی هم برای این تکنیک شناخته‌شد و مزوتراپی به عنوان یک تکنیک جوانسازی و زیبایی پوست مورد استقبال قرار گرفت. بعد از آن کم‌کم در سال‌های ۱۹۹۰ این تکنیک در امریکا هم طرفدار پیدا کرد و به مرور، سایر نقاط دنیا هم به استفاده از این تکنیک روی خوش نشان‌دادند.

کاربردهای مزوتراپی چیست؟ (مزوتراپی نقاط مختلف بدن)

کاربردهای زیادی برای مزوتراپی وجود دارد. همان‌طور که گفتیم، هدف از اکثر این کاربردها جوانسازی پوست و داشتن پوستی درخشان است. بیایید تعدادی از اصلی‌ترین کاربردهای مزوتراپی را با هم مرور کنیم:

  • از بین‌بردن چربی در نقاط شکم، باسن، ران پا، پهلوها، پاها، بازوها و صورت
  • رفع بیماری سلولیت (Cellulite) – یک بیماری پوستی
  • از‌بین‌بردن چین و چروک و خطوط صورت
  • برطرف‌کردن تیرگی و پف زیر چشم
  • سفت‌کردن پوست شل‌شده
  • برگرداندن کانتورهای (Contour) طبیعی صورت و بدن
  • روشن‌تر کردن پوست در نقاط دچار اختلال رنگ
  • درمان ریزش موی سکه‌ای (آلوپسیا)
  • تقویت موی سر به کمک تقویت پوست سر
  • برطرف‌کردن غبغب
  • از بین‌بردن چربی ران، شکم، بازو و صورت.

در ادامه هر کدام را به صورت خلاصه معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

اینفوگرافی مزوتراپی بدن
اینفوگرافی مزوتراپی بدن

۱. مزوتراپی مو چیست؟ (+عکس قبل و بعد مزوتراپی مو و مزوتراپی ریزش مو)

مزوتراپی موی سر علاوه‌بر اینکه برای برطرف‌کردن چربی‌های اضافه و چروک‌های پوستی استفاده می‌شود، گاهی اوقات برای درمان ریزش مو به‌خصوص ریزش موی سکه‌ای (آلوپسیا) هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تعدادی از دکترهای پوست و مو از مزوتراپی برای درمان انواع دیگر ریزش مو هم استفاده می‌کنند. حتما از خود می‌پرسید که امپول مزوتراپی مو چیست! برای ماده‌ای که در جریان مزوتراپی به درون پوست تزریق می‌شود، فرمول ثابت و مشخصی وجود ندارد.

در مزوتراپی برای موی سر از عصاره طبیعی گیاهان، ویتامین‌ها و داروهایی مثل فیناستراید و ماینوکسیدیل برای تزریق به پوست سر استفاده می‌شود. افرادی که مزوتراپی را برای درمان ریزش موی سر استفاده می‌کنند ادعا می‌کنند که:

  • عدم تعادل هورمونی را برای فولیکول‌های موی سر اصلاح می‌کند.
  • مواد مغذی مورد نیاز را در اختیار مو قرار می‌دهد.
  • گردش خون را بهبود می‌دهد.

فواید، عوارض و روش های جایگزین مزوتراپی مو

در موارد زیادی دیده می‌شود که متخصص پوست و مو در کنار روش‌هایی مثل پی‌آرپی (PRP) از مزوتراپی هم برای درمان ریزش مو کمک می‌گیرد (پی آر پی مو بهتر است یا مزوتراپی). علت ریزش مو در زنان و ریزش مو در مردان و درمان آن مسائلی هستند که باید با آنها آشنا باشید. ریزش ریش هم می‌تواند با مزوتراپی درمان شود. بنابراین فواید مزوتراپی مو بسیار هستند.

با‌این‌حال هنوز مدرک مشخصی وجود ندارد که ثابت کند تمام مواد مورد استفاده در مزوتراپی منجر به رویش مجدد موی سر می‌شوند. تنها موادی که عملکردشان در رویش مجدد موی سر تایید شده‌است، داروهای ضد ریزش مو، ماینوکسیدیل و فیناستراید هستند. فیلر مو هم می‌تواند موها را تقویت کند. از مزوتراپی بعد از کاشت مو و قبل از آن هم استفاده می‌شود. برای آگاهی از عوارض مزوتراپی مو مقاله‌ی پیوست را مطالعه کنید.

عکس قبل و بعد مزوتراپی مو
مزوتراپی موی سر علاوه‌بر اینکه برای برطرف‌کردن چربی‌های اضافه و چروک‌های پوستی استفاده می‌شود، گاهی اوقات برای درمان ریزش مو به‌خصوص ریزش موی سکه‌ای (آلوپسیا) هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. مزوتراپی صورت (+عکس قبل و بعد مزوتراپی صورت)

یکی از مزایایی که برای مزوتراپی مطرح می‌شود، این است که تنها برای جوانسازی پوست پیر نیست؛ بلکه حتی می‌تواند از پیر‌شدن پوست هم جلوگیری کند. پوست صورت بر اثر قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید، گذراندن دوره‌ی زایمان یا استرس‌های موقت و اختلالات هورمونی دچار تغییراتی می‌شود. یا بر اثر جوش یا زخم، لکه‌هایی در پوست به وجود می‌آید. گاهی اوقات اتفاقات نام برده‌شده منجر به افتادگی پوست می‌شوند و پوست را از حالت ایده‌آل آن خارج می‌کنند. رفع چین و چروک صورت را می‌توان با مزوتراپی انجام داد. همچنین مزوتراپی صورت برای لک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت اثر مزوتراپی صورت به پوست صورت و مراقبت‌های بعد از آن بستگی دارد.

در چنین مواقعی ابتدا دارو و کرم‌های ترمیم‌کننده تجویز می‌شوند. اما در صورتی‌که نمی‌خواهید برای اثرگذاری داروها و محصولات آرایشی بهداشتی صبر کنید، می‌توانید برای مزوتراپی صورت اقدام کنید. مزوتراپی صورت در مقایسه با روش‌های دیگر هزینه کمتری دارد و اثر آن به سرعت خود را نشان می‌دهد.

عکس قبل و بعد مزوتراپی صورت
مزوتراپی صورت در مقایسه با روش‌های دیگر هزینه کمتری دارد و اثر آن به سرعت خود را نشان می‌دهد.

۳. مزوتراپی زیر چشم (+عکس مزوتراپی دور چشم)

خستگی، وراثت، بی‌خوابی و نرسیدن خون به پوست دور چشم می‌تواند کاری کند تا دور چشم‌های شما دچار چین و چروک شوند یا پای چشمتان گود بیفتد. همچنین ممکن است رنگ پوست زیر چشمتان تیره شود و آن پوست شفافی که انتظار دارید از دست بدهید. اما خاصیت مزوتراپی زیر چشم چیست؟ تزریق مزوتراپی دور چشم کاری می‌کند تا گردش خون در ناحیه‌ی زیر چشم بیشتر شود و تیرگی زیر چشم از بین برود.

مواد مغذی که در مزوتراپی زیر چشم تزریق می‌شوند، پف و چین و چروک دور چشم را از بین می‌برند و زیبایی چشم‌هایتان را دوباره نمایان می‌کنند. سوزنی که برای مزوتراپی زیر چشم استفاده می‌شود بسیار نازک است. میزان فرو‌رفتن این سوزن در پوست دور چشم در حد یکی دو میلی‌متر است. می‌توانید مطمئن باشید که نشانی از مزوتراپی روی پوست دور چشم شما باقی نخواهد‌ماند.

عکس مزوتراپی دور چشم
تزریق مزوتراپی دور چشم کاری می‌کند تا گردش خون در ناحیه‌ی زیر چشم بیشتر شود و تیرگی زیر چشم از بین برود.

۴. مزوتراپی پوست (مزوتراپی پوست صورت برای لک)

و اما مزوتراپی پوست چیست؟! مزوتراپی پوست برای دست‌ها و گردن و صورت کاربرد دارد (بخش‌های دیگر بدن هم می‌تواند از مزوتراپی پوست بهرمند شوند، اما این نواحی بیشتری محبوبیت را دارد. دکترها با توجه به شرایط مراجعه‌کننده و تجربه‌ی شخصی‌شان ترکیبی از موارد زیر را برای تزریق به پوست بیمار انتخاب می‌کنند:

  • داروهایی مثل وازودیلاتورها (برای گشادکردن رگ‌ها) و آنتی‌بیوتیک‌ها
  • هورمون‌هایی مثل کلسی‌تونین (Calcitonin) و تیروکسین (Thyroxin)
  • آنزیم‌هایی مثل کلاژن (Collagenase) و هیالورونیداز (Hyaluronidase) برای جوانسازی پوست
  • آنتی‌بیوتیک‌ها برای برطرف‌کردن التهابات پوستی
  • موارد روشن‌کننده و درخشان‌کننده‌ی پوست برای برطرف‌کردن تاثیر رنگ‌دانه‌های پوستی
  • رتینول، آسکوربیک اسید، گلوتاتیون و آنتی‌اکسیدان‌ها برای بازسازی کلاژن و کم‌کردن رنگ‌دانه‌ها
  • عصاره‌های گیاهی
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

از آنجایی که معمولا دکترها از ترکیب چند مورد از این مواد برای تزریق در مزوتراپی استفاده می‌کنند، به ماده‌ی تزریقی در مزوتراپی «کوکتل مزوتراپی» هم گفته‌می‌شود. کوکتل‌های متنوعی برای مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوست شفاف‌تر، زیباتر و جوان‌تر خواهد شد.

مزوتراپی برای رفع چین و چروک دست ها

دست‌ها به صورت مرتب در معرض ارتباط با مواد مضر هستند و تابش آفتاب هم به صورت مستقیم آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوعاتی از این دست باعث می‌شوند تا رگ‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های دست بیرون بزنند و در کنار چین و چروک‌ها و تغییر رنگ پوست، ظاهری پیر و خسته به پوست دست شما بدهند. با استفاده از مزوتراپی پوست دست می‌توانید از پیر‌شدن پوست دست جلوگیری کنید و از آنها به اندازه پوست صورت و سایر نقاط بدن‌تان مراقبت کنید.

مزوتراپی پوست دست کمک می‌کند تا پوست دست شما آبرسانی بهتری دریافت کند، از ناهمواری پوست دست جلوگیری شود و پوستی جوان و شاداب به دست‌های شما هدیه دهد.

مزوتراپی برای برطرف کردن چروک های گردن

یکی از مواردی که از مزوتراپی به قصد زیبایی استفاده می‌شود، همین زیبایی گردن است. منظور از زیبایی گردن تنها آن بخش از گردن که بیرون از لباس قرار می‌گیرد، نیست. بسیاری از لباس‌های زنانه یقه‌های شل و افتاده (Plunging Neckline) دارند و به همین دلیل زیبایی ناحیه Cleavage هم برای خانم‌ها اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل است که مزوتراپی گردن در کنار مزوتراپی دکولتاژ (Decolletage) مورد توجه قرار می‌گیرد.

در مزوتراپی گردن از ویتامین‌ها، آمینو‌اسیدها و هیالورونیک‌اسید و فاکتورهای رشد استفاده می‌شود تا چروک‌ها و استرچ مارک‌ها (کشیدگی پوست ناشی از رشد) برطرف شوند. گاهی اوقات هدف از مزوتراپی گردن، رفع‌کردن آکنه و هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation) گردن است. هایپرپیگمنتیشن زمانی رخ می‌دهد که رنگ‌دانه‌ی ملانین (Melanin) منجر به ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی پوست می‌شود. این لکه‌ها معمولا بی‌خطر هستند و علاوه‌بر گردن، در نقاط دیگری از پوست هم رخ می‌دهند.

مزوتراپی گردن و دکولتاژ گاهی اوقات با تورم و به‌ندرت با کبودی در ناحیه‌ی تزریق همراه است. البته پس از مزوتراپی گردن با استفاده از قرص‌های مسکن و گذاشتن کیسه یخ روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده می‌توان پوست را دوباره به حالت اصلی برگرداند. البته بهتر است که بهترین دکتر پوست از کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی در محل تزریق استفاده کند.

برای جوانسازی پوستت می‌خوای مزوتراپی کنی؟

همین الان مشاوره بگیر.

۵. مزوتراپی ابرو (بهترین زمان مزوتراپی بعد از کاشت ابرو)

یکی از بهترین روش‌هایی که برای تقویت ابروها و پر شدن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مزوتراپی ابرو است. در این روش از تزریق کوکتل مزوتراپی به نقاط خاصی از ابرو استفاده می‌شود و این کار به رشد و تقویت ابروها کمک می‌کند.

بهترین زمان مزوتراپی بعد از کاشت ابرو با فاصله‌ی حداقل یک ماه انجام می‌شود. بنابراین باید بعد از یک ماه کاشت ابرو به مزوتراپی فک کنید. قبل از انجام این روش، از دکتر مشاوره بگیرید.

۶. مزوتراپی غبغب

اگر می‌]واهید بدانید خاصیت مزوتراپی غبغب چیست، با ما همراه باشید. با مزوتراپی صورت می‌توانید پوست صورتتان را از حالت افتادگی در بیاورید و حتی غبغب ایجاد شده در زیر گلویتان را هم ترمیم کنید؛ آن هم بدون هیچ گونه درد، خونریزی و جراحی و گاهی اوقات حتی بدون بیهوشی. برای از بین بردن غبغب روش‌های دیگری هم وجود دارند که موثرتر یا سریع‌تر از مزوتراپی اثر می‌کنند. برای انتخاب بهترین روش رفع غبغب باید با پزشک مشورت کنید.

۷. مزوتراپی لاغری (مزوتراپی برای درمان سلولیت و چربی بدن)

یکی از مواردی که گفته می‌شود مزوتراپی برای درمان آن موثر است، مزو برای لاغری و سلولیت است. منظور از سلولیت ناهمواری‌هایی هستند که در ناحیه‌ی ران پا، باسن،‌ پهلوها و شکم ایجاد می‌شوند.

برای درمان سلولیت با استفاده از مزوتراپی از ماده‌ی لسیتین (Lecithin) و ایزوپروترنول (Isoproterenol) استفاده‌می‌شود. ترکیب این دو ماده، ترکیب مزوتراپی مورد نیاز برای درمان سلولیت را تشکیل می‌دهند. لسیتین ماده‌ای است که در اسید بایل (‌Bile) تولیدشده توسط بدن انسان وجود دارد و برای هضم‌کردن چربی‌ها لازم است.

مزوتراپی لاغری
یکی از مواردی که گفته می‌شود مزوتراپی برای درمان آن موثر است، مزو برای لاغری و سلولیت است.

۸. مزوتراپی شکم

چربی‌های جمع‌شده در ناحیه‌ی کمر و پهلوها، ران و شکم می‌توانند به یک عامل اذیت‌کننده تبدیل شوند و اعتماد به نفس شما را کم کنند. حتی اگر بتوانید با ورزش‌کردن دوباره به تناسب اندام دلخواهتان برسید، ممکن است در حین لاغری دچار افتادگی پوست شوید و پوستتان شل شود. استرچ مارک‌های ناشی از دوران افزایش وزن هم در موارد بسیاری باقی می‌مانند. به همین دلیل بهتر است از روش مزوتراپی شکم و پهلو استفاده کنید و از ترکیب آن با ورزش منظم، بهترین نتیجه را بگیرید. به این روش مزوتراپی، «مزوتراپی شکم» هم گفته‌می‌شود. بهتر است بیشتر با روش‌های لاغری موضعی آشنا شوید. مثلا لیفت بازو یکی از آنهاست که می‌توان آن را با مزو انجام داد.

۹. مزوتراپی بینی

از دیگر روش‌هایی که امروزه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، می‌توان به مزوتراپی بینی اشاره کرد. د راین روش با تزریق کوکتل مزوتراپی به برطرف کردن مشکلات ظریف و خیلی خفیف بینی مثل افتادگی اندک نوک بینی، کجی‌های اندک و موارد دیگر پرداخت. اگر اختلالات زیبایی بینی بزرگتر و جدی‌تر باشند، باید روش‌های تهاجمی‌تر انجام شوند.

۱۰. مزوتراپی ریش

خیلی از ما مردان و پسرانی را اطرافمان می‌بینیم که به ریزش ریش، ریزش موی سکه‌ای یا رشد کم ریش‌ها دچار هستند. برای برطرف کردن این مسئله می‌توان از مزوتراپی ریش کمک گرفت. این روش به بهبود رشد ریش‌ها و بیشتر کردن تراکم رویش موها در صورت کمک می‌کند.

مزوتراپی ریش
مزوتراپی ریش به بهبود رشد ریش‌ها و بیشتر کردن تراکم رویش موها در صورت کمک می‌کند.

مزوتراپی چگونه انجام می شود؟ (نحوه تزریق مزوتراپی مو و پوست)

در مزوتراپی از سوزن‌های بسیار نازک و خاصی استفاده می‌شود تا مواد مغذی به لایه‌ی میانی پوست (مزودرم ـ Mesoderm) تزریق شود. ایده‌ی کلی پشت مزوتراپی این است که مشکلات موجود بر سر راه جریان خون و گردش خون را برطرف می‌کند. مزوتراپی آن دسته از التهاباتی که منجر به آسیب‌دیدن پوست می‌شوند را رفع می‌کند.

پزشکی که مسئول تزریق مزوتراپی است، بسته به مشکلی که تشخیص داده‌است، سوزن حاوی مواد مزو را به صورت مایل در عمق ۱ تا ۴ میلی‌متری پوست وارد می‌کند و این کار را به صورت متناوب انجام می‌دهد. تغییر زاویه‌ی سوزن مزوتراپی بنا به تشخیص و تجربه‌ی پزشک انجام می‌شود. تزریق می‌تواند با استفاده از یک سرنگ عادی یا به وسیله‌ی یک وسیله‌ی تزریق اتوماتیک (Gun) با سرعت بالا انجام شود. در هر بار وارد کردن سوزن به پوست، یه قطره کوچک از مواد مزوتراپی وارد پوست خواهد‌شد.

ممکن است پزشک پوست و مو در حین مزوتراپی اصلا هیچ ناحیه‌ای از پوست شما را بی‌حس نکند. به همین دلیل احتمالا مزوتراپی برای شما با کمی درد همراه خواهد‌بود. پزشک در حین مزوتراپی یک تکه گاز استریل را در دستش نگه‌می‌دارد و به صورت مرتب، قطرات خون جمع‌شده روی پوست را پاک می‌کند.

انتظار نداشته‌باشید که در طی یکی دو جلسه کارتان تمام شود. جلسات مزوتراپی ممکن است بین ۳ تا ۱۵ جلسه به درازا بکشند تا بتوانند نتیجه‌ی دلخواه شما و پزشک را حاصل کنند. در اوایل کار ممکن است فاصله‌ی بین جلسه‌ها ۷ تا ۱۰ روز باشد. چنانچه پوست شما واکنش مثبتی به درمان مزوتراپی نشان‌داد، دکتر می‌تواند جلسه‌های مزوتراپی را هر ۲ هفته یک‌بار یا هر ماه یکبار برایتان در نظر بگیرد.

جلسات مزوتراپی ممکن است بین ۳ تا ۱۵ جلسه به درازا بکشند تا بتوانند نتیجه‌ی دلخواه شما و پزشک را حاصل کنند.

آمادگی لازم برای مزوتراپی چیست؟

تعدادی از دکترهای پوست و مو که کار مزوتراپی را انجام می‌دهند، بلافاصله پس از مراجعه‌ی بیمار به مطب کار تزریق را انجام می‌دهند. اما بهتر است چنین اتفاقی نیفتد و دکتر باید ابتدا از بیمار درباره‌ی داروهایی که مصرف می‌کند، سوالاتی را بپرسد. به عنوان مثال پیش از تزریق مزوتراپی به مدت ۱ هفته نباید از آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کرد. این مسکن‌ها می‌توانند خطر خونریزی و کبودی پوست در حین مزوتراپی را افزایش دهند.

مراقبت های بعد از مزوتراپی چیست؟

واقعا می‌توان گفت که در اکثر مواقع فرد می‌تواند بلافاصله بعد از پایان جلسه مزوتراپی به زندگی عادی خودش برگردد و نیاز به استراحت خاصی ندارد. اما درباره‌ی برخی از افراد ممکن است که دلیل تورم و درد ناشی از تزریق، نیاز به ۱ روز استراحت پس از مزوتراپی وجود داشته‌باشد. اگر مزوتارپی مو انجام داده‌اید، حتما مراقبت های بعد از مزوتراپی مو را جدی بگیرید تا ریزش و رشد موها بهبود پیدا کند. مراقبت بعد از مزوتراپی صورت به داشتن پوستی شفاف‌تر و جوان‌تر کمک می‌کند.

می‌خوای چند سالی جوان‌تر بشی؟ مزوتراپی رو امتحان کن!

سن مناسب مزوتراپی مو کی است؟ ماندگاری مزوتراپی چقدر است؟

سن مناسب مزوتراپی موی مشخصی وجود ندارد اما باید از ۲۰ بالاتر باشید. بهتر است تا زمانی که پوستتان شادابی و طراوت طبیعی خود را حفظ کرده‌است، به سمت مزوتراپی نروید. اما در صورتی‌که حس می‌کنید پوستتان در حال پیر شدن است یا در پوست خود احساس افتادگی دارید، احتمالا نیاز دارید مزوتراپی را کم‌کم شروع کنید. ماندگاری مزوتراپی مو به عوامل مختلفی بستگی دارد.

با کاهش تولید کلاژن و الاستین در پوست، سن مزوتراپی برای شما شروع می‌شود. کلاژن ماده‌ای است باعث سفت‌شدن پوست می‌شود و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. تولید این ماده با حرکت به سمت میانسالی کم می‌شود و در نتیجه‌ی این اتفاق، چین و چروک‌ها خودشان را نشان می‌دهند. الاستین هم ماده‌ای است که باعث می‌شود پوست شما حالتی کشسان داشته‌باشد. ترکیب متعادل این ۲ ماده باعث می‌شود تا شما از پوستتان رضایت داشته‌باشید. اما زمانی‌که بالانس الاستین و کلاژن در پوست شما به هم بخورد و بازسازی طبیعی در پوست شما انجام نشود، یعنی پوست شما در حال پیر شدن است. در این زمان می‌توانید با تزریق مزوتراپی به کمک پوست خود بیایید و دوباره جوانی پوستتان را به دست بیاورید.

سن مناسب مزوتراپی مو کی است؟
سن مناسب مزوتراپی موی مشخصی وجود ندارد اما باید از ۲۰ بالاتر باشید.

مزوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر افراد بخواهند به تنهایی از مزوتراپی استفاده کنند، نمی‌توانند نتایجی که می‌خواهند را بگیرند. بنابراین این روش برای کسانی که از مزوتراپی به تنهایی استفاده می‌کنند مناسب نیست. بهتر است که مزوتراپی با روش‌های درمانی دیگر همراه شود. از طرفی بهتر است که این روش برای کسانی مورد استفاده قرار بگیرد که مشکلات جدی ندارند. مثلا کسی که می‌خواهد از مزوتراپی لاغری استفاده کند، نمی‌تواند به تنهایی و با استفاده از مزوتراپی لاغر شود. همچنین کسی که می‌خواهد با استفاده از روش مزوتراپی ریزش موی خود را به طور کامل برطرف کند، نمی‌تواند نتیجه بگیرد. مخصوصا اگر که در حال کچل شدن باشد. برای استفاده از این روش در آلوپسی یا درمان ریزش مو بعد از کرونا هم باید نظر دکتر را پرسید.

هیچ کدام از دکترهای پوست و مو نمی‌توانند به صورت قاطعانه بگویند که مزوتراپی می‌تواند مشکلات پوستی را به صورت ۱۰۰٪ درمان کند. به همین دلیل متخصصان پوست و مو از مزوتراپی در کنار سایر روش‌های جوان‌سازی پوست مثل بوتاکس، پرتودرمانی، لیزر و موارد دیگر استفاده می‌کنند. بهتر است که روش های مراقبت از مو را بشناسید و از آنها به طور ترکیبی استفاده کنید.

مزوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

این روش برای افرادی که می‌خواهند در کنار سایر روش‌های زیبایی بهرمند شوند، می‌تواند مفید باشد. مثلا کسانی که موی آنها در حال کم‌شدن است و می‌خواهند که از این ریزش جلوگیری کنند، همچنین از روش‌های دیگر هم استفاده کنند، می‌تواند مفید باشد. افرادی که می‌خواهند به سلامت موها و پوست خود بیشتر رسیدگی کنند می‌توانند با کمک مزوتراپی نتایج قابل توجهی بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مزوتراپی می‌توانید از مشاوره تلفنی پوست و مو کمک بگیرید.

عوارض مزوتراپی چیست؟ (عوارض مزو مو و مزو نواحی دیگر بدن)

افرادی که تجربه مزوتراپی دارند، می‌گویند اگر برای این کار پیش یک دکتر پوست باتجربه بروید، عوارض بسیار کمی را تجربه می‌کنید. اما افرادی که عوارض جانبی مزوتراپی را تجربه کرده‌اند، به موارد زیر اشاره داشته‌اند:

  • حالت تهوع
  • احساسس درد
  • حساسیت
  • تورم پوست
  • خارش
  • قرمزی پوست
  • کبودی
  • سیاه‌شدن پوست در ناحیه تزریق
  • راش پوستی
  • عفونت
  • اسکار پوستی.
عوارض مزوتراپیمزایای مزوتراپی
تورم پوستاز‌بین‌بردن چین و چروک و خطوط صورت
احساسس درداز‌بین‌بردن چربی در نقاط شکم، باسن، ران پا، پهلوها، پاها، بازوها و صورت
حالت تهوعرفع بیماری سلولیت (Cellulite) – یک بیماری پوستی
حساسیتبرطرف‌کردن تیرگی و پف زیر چشم
برخی از مزایا و معایب مزوتراپی

انواع مزو چیست؟

متناسب با نحوه‌ی تزریقی که انجام می‌شود، ۳ نوع مختلف مزوتراپی داریم که می‌تواند توسط دکتر زیبایی انتخاب شوند. این انواع شامل موارد زیر هستند:

  • تزریق نقطه به نقطه
  • مزوتراپی بخش بالایی پوست
  • مزوتراپی عمیق

انتخاب هر کدام از این روش‌ها بستگی به نظر دکتر پوست دارد. اگر می‌خواهید که بیشتر با این روش‌ها و نحوه‌ی انجام آنها آشنا شوید، بهتر است که با دکتر پوست صحبت کنید. در صورتیکه بخواهید، می‌توانید با مشاوره تلفنی پوست سوالات خود را درباره انواع روش‌های تزریق مزوتراپی بپرسید و کسب کنید.

هزینه مزوتراپی چقدر است؟
در سال ۱۴۰۲ هزینه‌ی مزوتراپی بین ۱ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان است.

هزینه مزوتراپی در دکترِتو کلینیک چقدر است؟

قیمت مزوتراپی مو به تعداد جلسات مورد نیاز و جنس درمان مورد نیاز شما برمی‌گردد. همچنین در تعیین هزینه مزوتراپی این موضوع هم اهمیت دارد که قرار است در کدام ناحیه از بدن تزریق مزوتراپی انجام شود. مثلا برای مزوتراپی مو ممکن است هزینه‌ای بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نپردازید. اما برای مزوتراپی در نواحی دیگری مثل صورت و سایر نقاط بدن ممکن است هزینه‌ها از ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر باشد. در سال ۱۴۰۲ هزینه‌ی مزوتراپی بین ۱ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان است.

برای آگاهی دقیق‌تر از روند انجام مزوتراپی و همچنین هزینه مزوتراپی و سوالاتی نظیر هزینه مزوتراپی صورت، هزینه ۱۰ جلسه مزوتراپی مو، قیمت آمپول مزوتراپی مو و سوالات دیگر، از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

در نظر داشته‌باشید که مزوتراپی جزو درمان‌های مربوط به زیبایی است و به همین دلیل، شرکت‌های بیمه‌ای هزینه‌های مربوط به آن را متقبل نمی‌شوند. بهترین شرکت‌های بیمه تکمیلی با بیشترین میزان پوشش‌دهی هم زیر بار پرداخت هزینه‌های مربوط به مزوتراپی نمی‌روند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مزوتراپی روش امیدوارکننده‌ای برای حذف چربی‌های ناخواسته‌ی بدن و برطرف‌کردن چین و چروک‌های پوست است. درست است که هنوز عملکرد این روش به صورت علمی تایید یا رد نشده‌است؛ اما هنوز هم افراد برای انجام مزوتراپی به دکتر پوست مراجعه می‌کنند. افراد به دلیل عملکرد مثبتی که از آن دیده‌اند، برای انجام دادن آن ابراز تمایل می‌کنند.

دکترهایی که کار مزوتراپی را انجام می‌دهند، روش‌های متفاوتی را برای این کار انتخاب می‌کنند. از آنجایی که متخصصان تجربی و آرایشگاه‌ها، ممکن است از روش‌های تاییدنشده یا داروهای بدون مجوز برای مزوتراپی استفاده کنند، بهتر است برای این کار پیش متخصصان کارآزموده و تاییدشده بروید.

دکترتو توانسته بهترین لیست پزشکان پوست و مو را برای شما گردآوری کند. برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. همچنین برای دریافت مشاوره از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

در صورتیکه یک پزشک متخصص یا یک اوپراتور آموزش دیده این فرایند را برای شما انجام دهد، محل انجام آن (در صورت آلوده نبودن) مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مزوتراپی از طریق تزریقات انجام می‌شود و با سوزن‌های مخصوصی انجام می‌شود.

مزوتراپی را باید یک روش غیرجراحی دانست که در آن چربی‌های اضافه بدن خارج می‌شود. اما لیپوساکشن کاملا بر مبنای جراحی پیش می‌رود و در آن بیمار به صورت کامل بیهوش می‌شود. در لیپوساکشن، پزشک جراح زیبایی لوله‌ی نازکی را از راه یک حفره کوچک به درون بدن می‌فرستد و چربی‌های شکم، ران و کمر را به وسیله‌ی یک وکیوم صنعتی خارج می‌کند.
درست است که لیپوساکشن را به عنوان یک روش دائمی برداشتن چربی‌های اضافه بدن می‌شناسیم. اما این روش زمان ریکاوری نسبتا طولانی دارد که تقریبا ۶ هفته طول می‌کشد. هزینه‌های عمل جراحی لیپوساکشن هم بسیار زیاد هستند. در ضمن در حین عمل جراحی لیپوساکشن احتمال آسیب‌رسیدن به عصب‌ها و رگ‌های خونی وجود دارد و گاهی اوقات با ضایعات پوستی و عفونت همراه است.
مزوتراپی هزینه‌ی زیادی به فرد تحمیل نمی‌کند و در طی جلسه‌های کوتاه قابل انجام است. البته هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که مزوتراپی چطور می‌تواند در کم‌کردن چربی‌ها به فرد کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن