مراقبت بعد از مزوتراپی صورت برای کاهش ورم و نتیجه بهتر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بعد از مزوتراپی لازم است یک سری مراقبت ها و نکاتی را به منظور کاهش ورم، التهاب، سرخی و خشکی پوست انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. لازم است تا دو روز پس از مزوتراپی، آرایش نکنید و حتما از کرم آبرسان پوست استفاده کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
مزوتراپی صورت

مراقبت بعد از مزوتراپی صورت چیست؟ مزوتراپی یک روش کم تهاجمی است که در آن یک سری میکروسوزن‌های بسیار ظریف از ویتامین‌ها، مواد معدنی و کوکتل‌های آمینواسیدها به لایه مزودرمی پوست وارد می‌شود. ترکیبات مغذی، پوست را تغذیه و جوان کرده و همچنین تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند که هر دو برای خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست ضروری هستند.

برای انجام این روش متناسب با شرایطی که هر فرد دارد یک سری نکات قبل از مزوتراپی و یک سری مراقبتهای بعد از آن توصیه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با روش‌ها و نکات مراقبت بعد از مزوتراپی صورت آشنا کنیم.

قبل از تصمیم‌گیری به اقدام به مزوتراپی صورت، حتما با متخصص پوست و مو صحبت کنید تا مطمئن شوید بهترین راه برای نتیجه گرفتن شماست. در پنل دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان پوست ومو را در سرتاسر ایران پیدا کرده و نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید.

مراقبت بعد از مزوتراپی صورت چیست؟

بعد از انجام مزوتراپی صورت یک سری عوارض ایجاد می‌شود که طبیعی است و بخشی از روند درمان مزوتراپی است (مزوتراپی چیه؟). این موارد شامل قرمزی و برافروختگی پوست، تورم و درد، حساسیت و خارش، حس سوزن‌سوزن شدن پوست، کبودی و خونریزی می‌شود. این عوارض معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت یا بعضاً چند روز بعد از درمان برطرف می‌شوند.

با این حال مراقبت بعد از مزوتراپی صورت برای کاهش این عوارض و از بین رفتن زودتر آنها انجام می‌شود. علاوه بر این رعایت یک سری نکات بعد از انجام مزوتراپی می‌تواند از بروز عوارض جدی‌تر بعد از انجام مزوتراپی جلوگیری کند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. مراقبت بعد از مزوتراپی صورت برای رفع ورم

از آنجایی که پوست صورت بسیار حساس و ظریف است و بافت آسیب‌پذیری دارد، تورم و قرمزی بعد از انجام مزوتراپی طبیعی است. اما می‌توان با استفاده از یک سری نکات مانع شدت یافتن این کبودی شد و مدت‌زمان بهبودی را کوتاه‌تر کرد.

اول از هر چیزی نباید تا ۲۴ ساعت بعد از مزوتراپی هر نوع فعالیت شدید ورزشی داشته باشید. علاوه بر این برای کاهش قرمزی و التهاب پوست بعد از مزوتراپی از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم آفتاب، رفتن به سونا یا اتاق بخار و قرار گرفتن در گرمای شدید خودداری کنید.

همچنین کسانی که مزوتراپی صورت انجام داده‌اند باید تا از بین رفتن کامل ورم صورت از مصرف بیش از حد الکل و نمک خودداری کنند. به عنوان مراقبت بعد از مزوتراپی صورت معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که اگر دچار تورم شدید هستند هنگام خواب کمی رو به بالا بخوابند و سطح سر خود را بالاتر قرار دهند.

۲. مراقبت بعد از مزوتراپی صورت برای رفع کبودی

کبودی یکی دیگر از عوارض رایج مزوتراپی است. به‌عنوان مراقبت بعد از مزوتراپی صورت و رفع کبودی ناشی از آن باز هم توصیه می‌شود که به مدت ۲۴ ساعت از ورزش‌های شدید خودداری کنید. برای کاهش تورم و کبودی بعد از مزوتراپی می‌توانید هر ساعت به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد روی کبودی‌ها استفاده کنید. ژل آرنیکا می‌تواند بعد از مزوتراپی به کاهش کبودی کمک کند و می‌توان آن را برای مدت ۴۸ ساعت استفاده کرد.

متن انگلیسی:
Sun exposure must be avoided for 48 hours after the treatment and until bruising subsides
ترجمه متن:
تا ۴۸ ساعت پس از درمان و تا زمان رفع کبودی باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کرد.

prityskincare
مراقبت بعد از مزوتراپی صورت برای رفع ورم
از جمله مهمترین مراقبت‌های بعد از مزوتراپی، رعایت نکاتی برای کاهش ورم و التهاب پوست است.

۳. مراقبت بعد از مزوتراپی صورت برای رفع سوزش پوست

برای کاهش سوزش و خارش پوست بعد از مزوتراپی می‌توانید از کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و هیالورونیک اسید استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که صورت خود را حتماً با یک پاک‌کننده ملایم و آب گرم تمیز کرده و از مصرف محصولات پاک‌کننده قوی روی پوست خودداری کنید.

از محصولات مراقبت از پوست فعال که حاوی آلفا هیدروکسی اسید، بتا هیدروکسی اسید، رتینول و ویتامین C هستند، خودداری کنید. این کار را تا ۳ روز پس از درمان ادامه دهید. نور خورشید و گرمای زیاد هم می‌توانند سوزش پوست را تشدید کنند. بنابراین به عنوان یک اصل مراقبت بعد از مزوتراپی صورت در کل از قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

متن انگلیسی:
Do not use a sunbed, sunbathe, sauna or steam bath for 24 hours after Mesotherapy
ترجمه متن:
تا ۲۴ ساعت بعد از مزوتراپی از هر نوع آفتاب گرفتن، سونا و حمام بخار خودداری کنید.

borcianilondon

۴. مراقبت بعد از مزوتراپی صورت برای رفع خشکی پوست

ممکن است بعد از مزوتراپی صورت پوست خشک و سفت شود، این کاملاً طبیعی است. برای کاهش خشکی پوست باید از مرطوب‌کننده اضافی استفاده کرد. استفاده از پماد برای خشکی پوست صورت مانند کرم‌های ملایم آب‌رسان حاوی اسید هیالورونیک می‌تواند به کاهش خشکی و افزایش رطوبت پوست کمک کند.

بعد از مزو صورت دچار خشکی پوست شدی؟

برای رفع این مشکل به متخصص مراجعه کن.

۵. نحوه شستن صورت بعد از مزوتراپی

اول از همه به‌عنوان مراقبت بعد از مزوتراپی صورت شما باید تا ۱۲ ساعت پس از درمان از دست زدن به صورت خود خودداری کنید. بعد از آن هم در صورت نیاز به شست و شوی صورت باید کاملاً دست‌ها را با آب و صابون بشویید. از یک شوینده ملایم و آب ولرم (با دمای پایین) برای شستن صورت خود استفاده کنید.

گرما به هیچ عنوان برای پوستی که مزوتراپی روی آن انجام شده گزینه مناسبی نیست و می‌تواند موجب تشدید کبودی، ورم و سوزش پوست شود. دقت کنید که به هیچ عنوان پوست خود را با شدت زیاد شست و شو ندهید. هر نوع خراش یا لایه برداری پوست می‌تواند به پوست جدید آسیب برساند و باکتری‌هایی که می‌توانند موجب عفونت‌های پوستی شوند فعال کند.

۶. آرایش بعد از مزوتراپی

بهتر است برای مراقبت بعد از مزوتراپی صورت حداقل تا ۲۴ ساعت از هر نوع مواد آرایشی در ناحیه تحت درمان استفاده نکنید تا هر نوع حساسیت و التهابی در این ناحیه را تشدید نکنید. بعد از آن می‌توان از مواد آرایشی ملایم استفاده کرد.

سعی کنید از ترکیبات آرایشی با کیفیت و ترجیحاً فرموله شده با مواد معدنی و طبیعی استفاده کنید. از فشار وارد کردن در نواحی درمان شده خودداری کنید. مواد آرایشی را با برس روی صورت خود نزنید، خصوصاً اگر برس‌ها تمیز نباشند می‌تواند موجب عفونت و التهاب بیشتر پوست شود.

۷. کرم بعد از مزوتراپی

بعد از انجام مزوتراپی صورت پزشک برای شما یک کرم مناسب ضدآفتاب با SPF مناسب را تجویز می‌کند که باید از آن در برابر نور خورشید استفاده کنید. پوست بعد از مزوتراپی حساس‌تر می‌شود و مراقبت از آن بسیار ضروری است. کرم‌های آب‌رسان و کرم‌های ترمیم‌کننده باید با نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین اگر از هر نوع کرم مراقبت پوستی قبل از مزوتراپی استفاده می‌کردید بهتر است در خصوص استفاده از آنها بعد از مزوتراپی با پزشک معالج مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد مصرف برخی کرم‌ها را بعد از مزوتراپی متوقف کرده یا استفاده از آنها را به تعویق بیندازید. به مدت ۲ تا ۳ هفته پس از درمان از اسپری برنزه کننده یا کرم‌های برنزه کننده روی ناحیه درمان شده استفاده نکنید.

مزوتراپی صورت انجام دادی؟ نمی‌دونی چه کرمی استفاده کنی؟ مشاوره بگیر.

۸. حمام کردن بعد از مزو صورت

برای مراقبت بعد از مزوتراپی صورت نحوه استحمام هم اهمیت زیادی دارد. توصیه می‌شود که حداقل تا ۸ ساعت بعد از مزوتراپی صورت از دوش گرفتن خودداری کنید. همچنین نباید تا ۴۸ ساعت بعد از درمان از حمام آب گرم استفاده کرد. پس از دوره ۴۸ ساعته هم برای هفته اول حمام مجاز است اما نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه شود. افزایش مدت دوش گرفتن شما با آب گرم می‌تواند به تشدید کبودی‌های بعد از مزوتراپی منجر شود.

۹. مصرف داروها بعد از مزوتراپی صورت

بعد از انجام مزوتراپی صورت ممکن است نیاز باشد تا در مصرف برخی از داروها نیز نکاتی را در نظر بگیرید. تا دو هفته بعد از مزوتراپی صورت باید از مصرف ایبوپروفن و استامینوفن پرهیز کنید. برای رفع ناراحتی بعد از درمان می‌توان از پاراستامول استفاده کرد. Retin-A را باید ۲ روز بعد از مزوتراپی قطع و مصرف آن را با نظر پزشک متوقف کرد. توصیه می‌شود برای مراقبت بعد از مزوتراپی تا ۲۴ ساعت از مصرف داروهای ضدالتهابی، آسپرین و ویتامین E خودداری کنید.

مراقبت‌های قبل و بعد از مزوتراپی صورت را باید جدی گرفت.
بعد از مزوتراپی سعی کنید از آبرسان پوست استفاده کنید.

۱۰. سایر نکات و مراقبت های بعد از مزوتراپی صورت چیست؟

ورزش کردن تنها موجب تشدید کبودی و ورم بعد از مزوتراپی نمی‌شود، بلکه می‌تواند تاثیر این درمان را کاهش دهد. ورزش باعث تعریق شدید می‌شود و محلول مزوتراپی که به پوست تزریق شده را از منافذ پوست خارج می‌کند. در نتیجه موجب کاهش اثربخشی درمان خواهد شد.

بعد از مزوتراپی پزشک به بیماران توصیه می‌کند که هم در روز درمان و هم بعد از آن به میزان کافی آب بنوشند و مصرف آب را تا یک هفته بعد از درمان ادامه دهند.

به مدت ۷ روز قبل و بعد از درمان از مصرف محصولات لایه بردار از جمله محصولات حاوی رتینول یا اسید گلیکولیک خودداری کنید. ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک می‌تواند موجب ادامه‌دار شدن قرمزی و التهاب پوست شود.

به مدت ۵ روز بعد از مزوتراپی از انجام هر نوع روش درمان پوستی دیگری خودداری کنید. همچنین انجام الکترولیز، اپیلاسیون، بلیچینگ صورت و کارهای لایه برداری پوستی همگی ممنوع هستند. نکته مهم دیگر برای مراقبت بعد از مزوتراپی پوست این است که نباید به مدت ۳ تا ۵ روز در آب کلردار شنا کنید.

به هیچ عنوان بعد از مزوتراپی سراغ روش‌های برنزه کردن پوست نروید و از دستگاه‌های سولار استفاده نکنید. در صورت ادامه دار بودن علائم و تشدید آنها، خصوصاً در صورتی که واکنش‌های آلرژیک به صورت توده‌های کوچک روی پوست ایجاد شد، باید حتماً سریعاً به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی صورت

در جدول زیر می‌توانید مراقبت های قبل و بعد از مزو صورت را مشاهده کنید.

مراقبت های قبل از مزو صورتمراقبت های بعد از مزو صورت
حداقل ۲۴ ساعت قبل از درمان از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید.صورت خود را با یک پاک‌کننده ملایم و آب ولرم تمیز کنید.
در صورت امکان به مدت ۲ هفته قبل از درمان از مصرف داروهای ضد التهاب و رقیق کننده خون خودداری کنید.سعی کنید آرایش نکنید.
داروها و مکمل‌هایی مانند آسپرین، ویتامین E، جینکو بیلوبا، جینسینگ، مکمل‌های امگا ۳/روغن ماهی، ایبوپروفن، آسپرین و سایر NSAIDها اثر رقیق‌کنندگی خون دارند و می‌توانند خطر کبودی و تورم را پس از تزریق افزایش دهند.از کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و اسید هیالورونیک برای کاهش سوزش و آبرسانی به پوست استفاده کنید.
Retin-A را ۲ روز قبل از درمان مزوتراپی قطع کنید.Retin-A را ۲ روز بعد از مزوتراپی قطع کنید    .           
اگر جوش، تب‌خال یا لک در ناحیه موردنظر دارید، حداقل ۲۴ ساعت قبل وقت ملاقات خود را تغییر دهید.   به مدت ۲۴ ساعت از ورزش‌های شدید خودداری کنید.
اگر سابقه تب‌خال دارید، لطفاً به پزشک خود اطلاع دهید، قبل از درمان از داروهای ضدویروسی خود استفاده کنید.به مدت ۷۲ ساعت از آفتاب (و تخت‌های آفتاب)، سونا، اتاق بخار یا گرما خودداری کنید.
قبل از عمل حتماً یک صبحانه خوب شامل غذا و نوشیدنی میل کنید. این باعث کاهش احتمال سبکی سر در طول درمان می‌شود.برای جلوگیری از تورم بیش از حد، از مصرف بیش از حد الکل یا نمک خودداری کنید.
به مدت ۴ هفته قبل از عمل از محصولات مراقبت از پوست AHA نزدیک به ناحیه تحت درمان استفاده نکنید.برای کاهش ناراحتی از پاراستامول استفاده کنید. تا دو هفته بعد از درمان از مصرف ایبوپورفن خودداری کنید.
۴ هفته قبل از درمان از لایه برداری شیمیایی حرفه‌ای در نزدیکی محل عمل خودداری کنید.اگر دچار تورم شدید، سعی کنید روبه‌بالا بخوابید.
مراقبتهای قبل و بعد از مزو صورت

چه مدت بعد از مزوتراپی صورت نتایج قابل مشاهده هستند؟

مدت زمان بهبودی و مشاهده نتایج بسته به پوست صورت هر فرد و تعداد جلساتی که نیاز دارد متفاوت است. به‌صورت کلی نتایج پس از یک دوره درمان با تحریک مداوم کلاژن تا ۸ ماه با بهبود رنگ، بافت و کیفیت پوست مشهود خواهد بود.

هزینه مزوتراپی صورت در دکترتو کلینیک

قیمت مزوتراپی صورت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع مشکل، تعداد جلسات، محل کلینیک و تجربه پزشک در قیمت گذاری موثر است. همچنین نوع کوکتل مزوتراپی تاثیر زیادی در هزینه شما دارد.

برای اطلاع از هزینه مزوتراپی صورت در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مزوتراپی یک روش درمانی بسیار کاربردی برای بهبود ظاهر پوست و رفع آکنه‌های فعال است. این روش درمانی معمولاً با کمترین عوارض همراه است. با این حال برای کاهش احتمال بروز عوارض بیشتر، جلوگیری از بروز عوارض جدی‌تر و همچنین بهبود نتایج رعایت دستورالعمل‌هایی که پزشک به‌عنوان مراقبت بعد از مزوتراپی صورت توصیه می‌کند ضروری است. با استفاده از این نکات و دستورالعمل‌ها می‌توان به میزان قابل‌توجهی عوارض بعد از مزوتراپی را کاهش داد و نتایج بهتری را به دست آورد.

قبل از انجام مزوتراپی صورت بهتر است با دکتر پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بله رفتن سرکار و انجام فعالیت‌های عادی روزانه بعد از انجام مزوتراپی بلامانع است.

بله یکی از کاربردهای مزوتراپی صورت، درمان اسکارها و جای آکنه است.

بعد از مزوتراپی باید تا دو روز از حمام کردن با آب گرم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، انجام فعالیت‌های سنگین و مصرف الکل خودداری کرد تا هم عوارض کمتر شود و هم نتایج بهتری به دست آید.

امتیاز شما به مقاله:
(1.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراقبت بعد از مزوتراپی صورت

  1. Sima گفت:

    سلام من پنج روزه مزو انجام دادم و صورتم‌خوب شده فقط به میزان خیلی کمی قرمز هست و خیلی هم کم پوسته ریزی مونده که تموم بشه سوالم اینه باید هنوزم پماد ترمیم کننده بزنم یا نمیخواد دیگه و یه چیز دیگه که خیلی پوست صورتم‌ خارش داره اما نتیجش خوبه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حداقل یک هفته نیاز است

  2. مهسا گفت:

    امروز مزوتراپی صورت انجام دادم با یک کوکتل کره ای ولی صورتم به شدت تورم کرده و متورم شده
    باید چیکار بکنم برای رفعش؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چند نکته را باید رعایت کنید
      استفاده از محصولات مراقبتی ملایم و مناسب برای موها مانند شامپو و روغن‌های فاقد مواد شیمیایی قوی و محرک مانند سولفات، پارابن و الکل.
      مراقبت از پوست سر با شامپو و ماسک‌های مراقبتی ملایم همراه با ماساژ جهت بهبود خونرسانی به پوست سر و رشد موها
      حفظ رطوبت موها و جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو با محصولات نرم‌کننده و مرطوب کننده
      پرهیز از حرارت بیش از حد مانند سشوار، حالت دهنده‌ها مانند بابلیس و اتو مو

      1. مهسا گفت:

        من مزوتراپی سر انجام ندادم مزوتراپی برای رفع لک های صورتم انجام دادم ولی بعد چند ساعت صورتم به شدت ورم کرد

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تا ۲۴ ساعت طبیعی است
          در صورت بیشتر شدن حتمن باید به پزشک خودتان مراجعه کنید
          چون اطلاعات پوستی ما از شما کافی نیست دارویی تجویز نمی گردد