عوارض مزوتراپی مو در کوتاه مدت و دراز مدت چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مزوتراپی مو یک روش درمانی امن و کم خطر است. با این حال، همانند هر روش درمانی دیگری، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. برخی افراد بعد تزریق دچار التهاب و قرمزی در ناحیه پوست سر، درد و تورم، خارش و سوزش و حتی درد، خونریزی و کبودی می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آیا می توان عوارض مزوتراپی موی سر را کاهش داد؟

آیا از عوارض مزوتراپی مو اطلاع دارید؟ مزوتراپی مو یک روش توسعه یافته در زمینه بهبود رشد و کیفیت موها است که در آن مواد مغذی به صورت تزریقی به پوست سر انتقال می‌یابند. این روش معمولا در مواردی مانند ریزش مو، خشکی و ضعف، یا کاهش حجم موها استفاده می‌شود.

در مزوتراپی مو، مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد مقوی، پپتیدها و فاکتورهای رشد به صورت تزریقی به پوست سر تزریق می‌شوند و با تحریک رشد موها، افزایش خونرسانی به پوست سر و تقویت موها، بهبود رشد و کیفیت موها را به دنبال دارد.

به‌طور کلی، این تکنیک درمانی به عنوان یک روش غیرجراحی و غیرتهاجمی در نظر گرفته می‌شود اما ممکن است همانند هر روش درمانی دیگری، عوارض و مشکلات کوچکی رخ دهد.

قبل از مزو موی سر بهتر است برای اطلاع از عوارض آن با متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

عوارض مزوتراپی مو چیست؟

مزو چیست؟ زنان و مردان برای درمان ریزش مو یا عارضه نازک شدن موها می‌توانند از مزوتراپی استفاده کنند. این روش غیرجراحی ساده، امن و بدون درد است اما ممکن است عوارضی هم ایجاد کند. البته خاطر نشان می‌کنیم که عوارض مزوتراپی مو معمولا موقتی بوده و طی چند روز برطرف می‌شوند:

  • التهاب و قرمزی پوست سر در ناحیه تزریق
  • خارش و سوزش در پوست سر
  • حساسیت و آلرژی به مواد مصرفی در مزوتراپی مو مانند تورم، خارش شدید، قرمزی شدید و ضعف عمومی
  • عفونت
  • تداخل با داروها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • تورم پوست
  • حساسیت پوستی
  • کبودی در ناحیه پوست

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

عوارض مزوتراپی مو در کوتاه مدت

بیشتر عوارض مزوتراپی مو کوتاه مدت و موقتی هستند و چند روز بعد انجام برطرف می‌شوند مانند:

عوارض مزوتراپی موتوضیحات
قرمزی و تورمممکن است پس از درمان، ناحیه تحت درمان قرمز و متورم شود که معمولاً طی چند روز فروکش می‌کند.
درد و ناراحتیدر حین و بعد از درمان، ممکن است درد یا ناراحتی خفیفی وجود داشته باشد.
خونریزی موضعیگاهی اوقات ممکن است کمی خونریزی در محل تزریقات رخ دهد.
عفونتاگرچه نادر است، اما خطر عفونت وجود دارد، به خصوص اگر از تجهیزات استریل شده استفاده نشود.
واکنش‌های آلرژیکبرخی از افراد ممکن است به مواد تزریق شده واکنش آلرژیک نشان دهند.
کبودیکبودی در محل تزریق ممکن است رخ دهد که معمولاً طی چند روز بهبود می‌یابد.
عوارض و خطرات مزوتراپی مو در کوتاه مدت

۱. تورم و کبودی پوست سر

تورم و کبودی در ناحیه تزریق از عوارض مزوتراپی مو است. پس از تزریق مواد مغذی به پوست سر، ممکن است خون در ناحیه تزریق راکد شود که منجر به تورم و کبودی موقتی خواهد شد که به طور طبیعی و طی چند روز بهبود می‌یابد. واکنش التهابی و فعالیت سیستم ایمنی بدن در در ناحیه تزریق اتفاقی طبیعی است که با کبودی و تورم همراه خواهد بود.

عوارض مزوتراپی مو در کوتاه مدت
تورم و کبودی در ناحیه تزریق از عوارض مزوتراپی مو است.

۲. برجستگی در محل تزریق

برجستگی یا توده در محل تزریق پس از مزوتراپی مو هم عوارض طبیعی انجام این روش درمانی زیبایی است که در بیشتر مواقع چند روز تا چند هفته بعد بهبود می‌یابد. علت آن واکنش التهابی بدن به مواد مصرفی در مزوتراپی است. در نادرترین موارد، عفونت در ناحیه تزریق رخ می‌دهد که می‌تواند باعث برجستگی و تورم بیشتر شود.

متن انگلیسی:
Typically, noticeable changes become apparent after a few months of consistent sessions. It’s important to be patient and adhere to the recommended treatment schedule for optimal outcomes
ترجمه متن:
به‌طور معمول، تغییرات قابل توجه پس از چند ماه از جلسات ثابت آشکار می‌شود. مهم است که صبور باشید و برای رسیدن نتایج مطلوب به برنامه درمانی توصیه شده پایبند باشید.

koruhastanesi

۳. حساسیت پوستی بعد از مزوتراپی مو

حساسیت پوستی بعد از مزوتراپی مو یکی دیگر از عوارض ممکن در کوتاه مدت است که با علائمی مانند خارش، قرمزی، تحریک و سوزش همراه خواهد بود. در بیشتر موارد هم طی چند هفته بعد بروز بهبود پیدا می‌کند. در برخی موارد، پزشک درمان‌های مکمل مانند محافظ پوست، آنتی‌هیستامین‌ یا کرم‌های ضد التهاب توصیه می‌کند.

۴. خونریزی

تزریق مواد به عروق کوچک پوست ممکن است به دلیل آسیب دیدگی شبکه عروقی پوست باعث خونریزی شود. این خونریزی معمولا کوچک و خفیف است و به طور معمول خودبخود متوقف می‌شود.

بعد از مزو مو خونریزی از پوست سرت زیاده؟

برای بررسی به متخصص مراجعه کن.

۵. اسکار

اسکار پس از مزوتراپی مو یکی از عوارض نادر بوده و بیشتر در صورت عدم رعایت مراقبت‌های لازم و یا واکنش نامطلوب بدن به تزریق مواد مصرفی رخ می‌دهد. اسکار به معنای تشکیل بافت در ناحیه تزریق و شکل‌گیری برجستگی‌های پوستی و جای زخم است.

با استفاده از محافظ پوستی، ضدعفونی کننده‌ها، مراقبت از ناحیه تزریق، محصولات ترمیم کننده، محدودیت فعالیت‌های فیزیکی شامل ورزش یا استفاده از سونا و حمام گرم می‌توان احتمال ایجاد اسکار بعد از مزوتراپی مو را به حداقل رساند.

۶. خارش پوست سر

خارش پوست سر پس از مزوتراپی مو یکی از عوارض موقت است که در مدت زمان کوتاهی پس از تزریق مواد مغذی رخ می‌دهد و خفیف و موقتی است. حساسیت پوست سر به مواد تزریقی، خشک شدن پوست سر، تحریک عصب‌ها و رگ‌های خونی بعد از مزوتراپی می‌توانند از عوامل ایجاد خارش پوست سر باشند.

۷. ریزش مو بعد از مزوتراپی

مزوتراپی مو یک روش درمانی است که در آن محلول‌ها یا مواد مغذی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، پپتیدها و عوامل رشد مو به پوست سر تزریق می‌شوند. اما گاهی تحریک موقتی موها، واکنش به مواد استفاده شده، یا عواملی مانند تغییرات هورمونی، تغییرات محیطی، استرس یا بیماری‌های موجود در پوست سر ممکن است عملکرد مو را تحت تاثیر قرار داده و دلیل ریزش مو بعد از مزوتراپی باشد. در بسیاری از موارد، ریزش مو پس از مزوتراپی مو موقتی است و موها طی چند هفته یا ماه‌های بعد بهبود می‌یابند.

۸. سردرد بعد از مزوتراپی مو

تغییرات فشار خون، تحریک عروق روی پوست سر و فاکتورهایی مثل استرس، اضطراب یا حتی حساسیت به مواد استفاده شده ممکن است باعث سردرد بعد از مزوتراپی مو شوند. این عارضه موقت و نادر است و چند روز بعد از انجام بهبود پیدا می‌کند.

کیا مزوتراپی مو انجام دادن؟
عوارض خفیف ناشی از مزوتراپی مو در اکثر موارد خطرناک نیستند و معمولا به طور طبیعی چند روز اول بعد از روند درمانی کاهش می‌یابند.

عوارض مزوتراپی مو در دراز مدت

مزوتراپی مو به عنوان یک روش درمانی امن و کم خطر شناخته می‌شود. اما ممکن است برخی عوارض و مشکلات در دراز مدت وجود داشته باشند:

  • عفونت در محل تزریق، سوزش، قرمزی و تورم در صورتی که به درستی انجام نشود.
  • خونریزی هنگام تزریق مواد مغذی
  • التهاب و تحریک پوست، حساسیت
  • آسیب به بافت‌های محیطی مانند عروق، عصب‌ها و بافت چربی
  • عوارض آلرژیک مانند خارش، قرمزی، تورم یا آنافیلاکسی

۱. انتقال بیماری عفونی

در شرایط استفاده صحیح و با رعایت اصول بهداشتی، خطر انتقال بیماری عفونی با مزوتراپی مو به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. اما همچنان رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل ضدعفونی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه از عوارض عفونت و ابتلا به بیماری عفونی بعد مزوتراپی مو در امان بمانید اقدامات زیر را جدی بگیرید:

  • انتخاب متخصص مزوتراپی مو با تجربه و مجرب
  • اطمینان از استریل و بهداشتی بودن وسایل و تجهیزات
  • رعایت بهداشت توسط کادر درمان و انجام کار با دستکش تمیز

در صورت مشاهده علائم عفونت مانند التهاب، تورم، درد شدید و تغییر رنگ پوست بعد مزوتراپی حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲. عفونت پوست

اگر اقدامات بهداشتی مناسب رعایت نشود عفونت پوست به عنوان یک عارضه ناخواسته در نتیجه مزوتراپی مو ممکن است رخ دهد. این نوع عفونت می‌تواند به دلیل ورود باکتری‌ یا ویروس‌ به پوست سر از طریق تزریق مواد مغذی یا عدم استفاده از وسایل استریل باشد.

در صورتی که پوست عفونت کند با نشانه‌هایی مانند قرمزی، تورم، درد، خارش و سوزش در ناحیه تزریق شده، و ترشحات آبکی و بدبو روبه‌رو خواهید شد. عفونت پوستی را باید جدی بگیرید چرا که بی‌توجهی به عفونت پوست بعد مزوتراپی مو ممکن است عوارض ثانویه خطرناکی ایجاد کند. اگر علائم بالا بعد چند روز برطرف نشدند حتما به پزشک مراجعه کنید.

نگران عفونت پوست بعد از مزوتراپی مو هستی؟ هر سوالی داری از پزشک بپرس.

عوارض مزوتراپی مو در بارداری

اگر در دوره بارداری هستید، بهتر است قبل از انجام هر نوع فرایند زیبایی مانند مزوتراپی مو، با پزشک مشورت کنید چرا که ممکن است تزریق مواد مغذی و ویتامین‌ها به پوست سر برای جنین خطرناک باشد. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن خانم‌ها در دوران بارداری پایین می‌آید، احتمال عفونت بیشتر می‌شود.

به علاوه اینکه بارداری با تغییرات هورمونی شدید همراه است. برخی از مواد مورد استفاده در مزوتراپی ممکن است روی روند تغییرات هورمونی در بارداری اثر گذاشته و عوارض ناخواسته ایجاد کنند. بنابراین توصیه می‌شود بعد دوران بارداری برای انجام این کار اقدام کنید.

آیا می توان عوارض مزوتراپی موی سر را کاهش داد؟

این روش معمولا برای تقویت و رشد موها استفاده می‌شود. عوارض مزوتراپی موی سر به طور کلی نادر و خطرناک نیستند، اما با انجام اقدامات بهداشتی و درمانی و رعایت مراقبت های بعد از مزوتراپی مو می‌توان عوارض مزوتراپی موی سر را کاهش داد.

متن انگلیسی:
Mesotherapy does not require anesthesia and it is performed under local anesthesia
ترجمه متن:
مزوتراپی نیازی به بیهوشی ندارد و با بیحسی موضعی انجام می‌شود.

paradisebeautyclinic

چه اقداماتی پس از مزوتراپی مو نیاز است تا عوارض آن کاهش پیدا کند؟

برای کاهش عوارض مزوتراپی موی سر می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • انتخاب متخصص مطمئن با تجربه و مهارت کافی
  • آگاهی کامل از روند درمان، عوارض و نحوه انجام
  • آزمایش قبل درمان و تست حساسیت پوستی
  • پیگیری و مراجعه به پزشک
  • استفاده از کمپرس سرد
  • مصرف مواد ضد التهاب مانند آلوئه ورا
  • اجتناب از عوامل تحریک‌کننده مانند آفتاب مستقیم، استفاده از شامپوها یا محصولات قوی، استفاده از رنگ و مواد شیمیایی
  • حفظ سلامت عمومی
  • کنترل استرس
  • خواب کافی

مزوتراپی مو برای چه کسانی خطرناک است؟

لزوما همه کاندیدای مناسبی برای انجام مزوتراپی مو نیستند مانند:

  • زنان باردار و شیرده
  • خانم‌ها در دوران پریودی بهتر است انجام ندهند.
  • بیماران مبتلا به تومورهای خوش خیم و بدخیم
  • افرادی که اختلال انعقاد خونی دارند.
  • عفونت پوستی فعال روی پوست سر
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن درمان نشده
  • افرادی که به مواد استفاده شده در مزوتراپی حساسیت یا آلرژی دارند.
  • مبتلایان به بیماری‌های پوستی مانند عفونت‌، آسیب پوستی، زخم‌ یا التهاب
  • بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت، اختلال خونرسانی
ریزش مو بعد از مزوتراپی از بین می رود.
مزوتراپی مو یک روش درمانی است که در آن محلول‌ها یا مواد مغذی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، پپتیدها و عوامل رشد مو به پوست سر تزریق می‌شوند.

هزینه مزوتراپی مو در دکترتو کلینیک

هزینه مزوتراپی مو بسته به مکان جغرافیایی، تخصص پزشک، سطح مشکلات مو و سایر عوامل متغیر متفاوت است. تعداد جلسات مزوتراپی و نوع مواد مورد استفاده نیز روی قیمت مزوتراپی مو تاثیر دارد. جهت آگاهی از هزینه مزوتراپی مو به وب‌سایت دکترتو سر بزنید.

برای اطلاع از هزینه مزوتراپی مو در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مزوتراپی مو یک روش درمانی امن و کم خطر است. با این حال، همانند هر روش درمانی دیگری، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. برخی افراد بعد تزریق دچار التهاب و قرمزی در ناحیه پوست سر، درد و تورم، خارش و سوزش و حتی درد، خونریزی و کبودی می‌شوند.

در موارد شدیدتر عوارض مزوتراپی مو ممکن است عفونت هم دیده شود. اما خوشبختانه این عوارض موقتی و کوتاه مدت بوده و بعد از چند روز بهبود می‌یابند. برای کاهش خطر عوارض و عوارض جانبی، بهتر است مزوتراپی مو توسط پزشک ماهر و متخصص انجام شود. هرگونه سوال یا نگرانی در مورد عوارض مزوتراپی مو را با پزشک درمیان بگذارید.

قبل از انجام مزوتراپی مو بهتر است با دکتر پوست و مو خوب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

عوارض خفیف ناشی از مزوتراپی مو در اکثر موارد خطرناک نیستند و معمولا به طور طبیعی چند روز اول بعد از روند درمانی کاهش می‌یابند. با این حال، در صورتی که علائم شدید یا طولانی‌مدت باشند، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

معمولا مزوتراپی به افراد زیر 35 سال توصیه می‌شود و بهترین سن هم بین 20 تا 30 سالگی است چرا که با افزایش سن، الگوی ریزش مو تغییر کرده و سیستم ایمنی بدن هم ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین ممکن است میزان بروز عوارض در سنین بالاتر بیشتر شود.

در بیشتر موارد، رضایت مردم از مزوتراپی مو بیشتر از عوارض آن است چرا که به‌عنوان روش موثر و ایمنی برای بهبود رشد و ظاهر مو شناخته شده است. افرادی که از مزوتراپی مو استفاده کرده‌اند، معمولا نتایج مطلوبی را تجربه کرده و از تغییرات مثبت در ظاهر و کیفیت مو خود راضی هستند. البته، همیشه باید توجه داشت که هر فرد و شرایط موجود در مورد نتایج و رضایت ممکن است متفاوت باشد.

بله، مزوتراپی مو می‌تواند به رویش مجدد مو کمک کند. این روش درمانی برای تقویت و تغذیه موها استفاده می‌شود و با تزریق مواد مغذی و محرک رشد به پوست سر، باعث فعال‌سازی مجدد فولیکول‌های مو و افزایش رشد مو می‌گردد. با این حال، نتیجه و روند رویش مجدد مو برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و به عواملی مانند وضعیت پوست سر و علت ریزش مو مرتبط است.

طب سنتی نظر قطعی درباره عوارض مزوتراپی مو ندارد اما معتقد است به دلیل موقتی بودن عوارض انجام آن چندان خطرناک نیست. البته طب سنتی به حساسیت به لیستین و سردرد به عنوان عوارض جدی مزوتراپی مو اشاره می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عوارض مزوتراپی مو

  1. مریم گفت:

    سلام سردرد و سوزش کف سر بعد از اولین
    جلسه مزو تراپی طبیعی است ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا یک یا درورز طبیعی است

  2. حمید گفت:

    سلام اگه بیش از حد مزوتراپی انجام بدم مثلا به جای ۴جلسه ۸جلسه انجام بدم ضرر داره یا بهتر میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام باید بطور اصولی مزوتراپی انجام شود