مزوتراپی مو و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با کمک مزوتراپی مو، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوطی از آمینواسیدها به پوست سر تزریق می‌شود. این تزریق یک تحریک فیزیکی ایجاد می‌کند که میکرو سیرکولاسیون پوست سر را افزایش می‌دهد. در نتیجه مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رسد. این روش برای ضخیم‌کردن موهای نازک و رفع ریزش مو عالی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کاربردهای مزوتراپی مو

آیا می‌خواهید مزوتراپی مو را امتحان کنید؟ آلوپسی یکی از اصلی‌ترین مشکلات زیبایی است که هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند. ۹۰ درصد آلوپسی از نوع آندروژنیک است، یعنی عوامل ژنتیکی و هورمونی باعث ایجاد آن می‌شوند. ازآنجایی‌که این مشکل افراد زیادی را درگیر می‌کند و باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس خود را از دست دهند، روش‌های مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو به وجود آمده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به داروها، لیزر، کاشت مو، محلول‌های موضعی، شامپوها، مکمل‌های غذایی و مزو مو اشاره کرد.

اگر می‌خواهید بدانید که مزو تراپی مو چیست و تا چه حد می‌تواند در درمان مشکلتان موثر باشد در این مقاله ما را همراهی کنید.

قبل از تصمیم‌گیری برای مزوتراپی مو، حتما با متخصص پوست و مو صحبت کنید تا مطمئن شوید بهترین راه برای نتیجه گرفتن شماست. در پنل دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان پوست و مو را در سرتاسر ایران پیدا کرده و نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید.

مزوتراپی مو چیست؟

مزو تراپی چیست؟مزوتراپی مو یک روش درمانی است که شامل تزریق ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوطی از آمینواسیدها به پوست سر است. این تزریق یک تحریک فیزیکی ایجاد می‌کند که میکرو سیرکولاسیون پوست سر را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود که مواد مغذی بیشتری به فولیکول مو برسند.

مزوتراپی این امکان را فراهم می‌کند که ترکیباتی که نقش تغذیه رسانی به فولیکول‌های مو را بر عهده دارند، به‌راحتی در مو قرار بگیرند. این روش می‌تواند موهای نازک را ضخیم کند، ریزش مو را متوقف کند و موها را قوی‌تر و درخشان‌تر کند. این پروسه همچنین سبب افزایش تراکم مو و تقویت رطوبت پوست سر نیز می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع مزوتراپی مو

مزو تراپی مو انواع مختلفی ندارد و تمام پزشکان از تکنیک مشابهی برای انجام دادن این درمان استفاده می‌کنند. تنها تفاوت این است که پزشکان از داروهای مزوتراپی مختلفی استفاده می‌کنند.

کاربردهای مزوتراپی مو

مزو تراپی مو درمانی کاربردی با اثرات ماندگار و عالی است که می‌تواند مشکلات مرتبط با مو و طاسی را درمان کند و زیبایی را مجدداً به شما بازگرداند. به‌طورکلی این درمان برای اهداف زیر استفاده می‌شود:

متن انگلیسی:
For hair mesotherapy, 2 to 6 active ingredients can be mixed In one syringe
ترجمه متن:
برای مزوتراپی مو می‌توان ۲ تا ۶ ماده فعال را در یک سرنگ مخلوط کرد.

Handeulusal

۱. درمان ریزش مو با مزوتراپی

زمانی که ریزش مو شروع می‌شود اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است باعث کچلی کامل شود. به همین خاطر باید از درمان‌هایی مثل مزوتراپی استفاده کرد تا در ابتدا روند ریزش مو متوقف شود و سپس رشد مجدد موها تحریک شود. مزوتراپی مو تمام مواد مغذی‌ای که مو برای رشد نیاز دارد، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا دیگر مانعی برای رشد موها وجود نداشته باشد. برای درمان ریزش موی شدید در زنان و همچنین درمان ریزش مو مردان جوان می‌توانید مزو مو را امتحان کنید.

گاهی برای تحریک رشد موهای ریش و سبیل در مردان نیز مزوتراپی ریش انجام شده و فولیکول‌های مو در این ناحیه تحریک می‌شوند.

۲. مزوتراپی بعد از کاشت مو

گاهی زمانی که کاشت مو انجام می‌دهید پزشک توصیه می‌کند تا برای بهبود نتیجه حاصل، چند ماه بعد از عمل کاشت مو، مزو مو را انجام دهید. این درمان زمانی که با کاشت مو تلفیق شود نتایجی عالی و باورنکردنی را فراهم می‌کند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان مزوتراپی بعد از کاشت مو را توصیه می‌کنند. همچنین مزوتراپی ابرو بعد از کاشت ابرو نیز توصیه می‌شود.

مزوتراپی مو برای چه کسانی مناسب است؟

مزو مو اغلب برای اکثر افراد مناسب است و اثربخشی فوق‌العاده زیادی برای آن‌ها دارد. معمولا این دسته از افراد نتایج مطلوبی را از این درمان دریافت می‌کنند:

  • افرادی که ریزش موی آن‌ها ناشی از استرس و فشار روحی و روانی است. افرادی که دچار تلوژن افلوویوم (ریزش موی موقت پس از استرس، حادثه یا شوک) هستند نیز می‌توانند از اثرات چشمگیر مزوتراپی مو بهره‌مند شوند. این نوع ریزش مو گاهی در دوران پس از بارداری نیز مشاهده می‌شود.
  • اگر حس می‌کنید ساقه‌های موهایتان به‌اندازه قبل قوی نیست و دچار شکنندگی و آسیب شده‌اند نیز می‌توانید مزوتراپی مو را انجام دهید. این درمان تعداد موها را افزایش می‌دهد، ساقه موها را تقویت می‌کند و کمک می‌کند فولیکول‌های سالم‌تری داشته باشید.
  • آلوپسی آره آتا به طاسی منطقه‌ای یا سکه‌ای می‌گویند که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و همان‌طور که از اسمش پیداست در آن بخشی از موهای سر به شکل سکه‌ای دچار ریزش می‌شوند. درصورتی‌که این نوع طاسی حاد نباشد، به‌خوبی با مزوتراپی مو قابل کنترل است.
  • اگر حس می‌کنید رشد موهایتان کند است و از سرعت رشد موهایتان رضایت ندارید مزوتراپی مو می‌تواند درمان موثری برای شما باشد.

با مزو مو بهترین نتیجه رو می‌گیری یا نه؟

همین الان مشاوره بگیر.

مزو مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

مزوتراپی مو برای برخی از افراد مناسب نیست و ممکن است در این افراد اثرات مطلوب و چشمگیری نداشته باشد. اگر شرایط زیر را دارید بهتر است برای درمان ریزش موهایتان سراغ مزوتراپی نروید و درمان‌های دیگری را امتحان کنید:

  • اگر در حال حاضر تحت درمان‌هایی نظیر شیمی‌درمانی هستید باید تا اتمام زمان درمانتان سراغ مزوتراپی مو نروید. پس از این که این درمان تمام شد، پزشک درصورتی‌که شرایطتان برای مزوتراپی مو مناسب باشد به شما خواهد گفت.
  • اگر ریزش موهایتان ناشی از بیماری‌هایی نظیر سفلیس است.
  • درصورتی‌که به بیماری‌هایی نظیر ایدز، هپاتیت، دیابت، مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی مبتلا شده‌اید.
  • اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید.
  • درصورتی‌که به هر کدام از ترکیبات استفاده شده در مواد مزوتراپی حساسیت دارید.
  • اگر داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنید.
  • اگر در محل تزریق دچار عفونت یا ضایعه پوستی هستید.

مزایای انجام مزوتراپی مو

مزوتراپی مو نه‌تنها برای افرادی که ریزش مو دارند موثر است؛ بلکه برای افرادی که ریزش مو ندارند اما می‌خواهند سلامت و رشد موهای خود را تقویت کنند نیز کاربرد دارد. اگر چه این پروسه مزایای زیادی دارد؛ اما برخی از اصلی‌ترین فواید مزوتراپی مو شامل این مواردند:

  • نتایج سریع: اگر چه درمان مزوتراپی مو به چندین جلسه نیاز دارد، اما اثر آن طی چند روز تا چند هفته پس از اتمام درمان قابل‌مشاهده هستند.
  • درمان بسیاری از مشکلات مو: مزوتراپی علاوه بر درمان ریزش مو همچنین برای بسیاری از مشکلات مو مانند شوره سر، خشکی پوست سر و کم بودن حجم مو نیز مناسب است.
  • کاهش التهاب پوست سر: مزوتراپی مو می‌تواند التهابات ریز در پوست سر را کنترل کند؛ بنابراین اگر شوره یا خارش سر دارید، مزوتراپی می‌تواند تمام این اختلالات را درمان کند و پوست سرتان را سالم‌تر کند.
  • بهبود ایمنی و سلامت پوست سر: مزوتراپی مو علاوه بر احیای فولیکول‌های مو، به جوان‌سازی پوست سر نیز کمک می‌کند. ایجاد سوراخ با استفاده از تزریق این امکان را فراهم می‌کند تا رگ‌های خونی جدید ایجاد شود و سلامت این ناحیه تقویت شود. این وضعیت باعث می‌شود موهای شما بلندتر، براق‌تر و ضخیم‌تر شوند.
روش انجام مزوتراپی مو چگونه است؟
در مزوتراپی، با کمک تزریق‌های ریز مواد به فولیکول‌ها وارد می‌شود.

روش انجام مزوتراپی مو (مزوتراپی مو چگونه است؟)

مزوتراپی شامل ترکیبی از چند ماده مختلف است که مقدار موردنیاز از هر ماده، بسته به وضعیت ریزش موی بیماران، از یک بیمار به دیگری متفاوت است. معمولا باید قبل از مزوتراپی آزمایش انجام دهید تا علت ریزش موی شما و وضعیت سلامتی‌تان مشخص شود.

سپس بر اساس نتیجه این آزمایش، پزشک ترکیبات به‌کاررفته در مواد مزوتراپی را مشخص می‌کند. زمانی که پزشک ترکیب موردنظر را آماده کرد، آن را وارد یک سرنگ کوچک می‌کند. سپس تزریق‌های ریز را در فولیکول‌های مو، معمولا در ۱ میلی‌متری پوست سرانجام می‌دهد.

ماندگاری مزوتراپی مو

ماندگاری مزوتراپی مو به عوامل متعددی بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی نتایج این درمان بین ۱۲ الی ۱۸ ماه ماندگار هستند. ممکن است نیاز باشد که بعد از این مدت مجدداً درمان را تکرار کنید تا از ریزش مو جلوگیری شود.

می‌خوای بدونی ماندگاری مزوتراپی مو چقدره؟ همین الان مشاوره بگیر.

سن مناسب مزوتراپی مو

برای انجام مزوتراپی مو محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. اما از نظر بیشتر متخصصان سن مناسب مزوتراپی مو بین ۱۸ الی ۶۵ سال است و بهترین نتیجه را دریافت می‌کنند.

آمادگی برای انجام مزوتراپی مو

اگر چه برای انجام مزوتراپی مو به اقدامات خاصی برای آماده شدن نیاز نیست؛ اما بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از این که برای درمان مزوتراپی مراجعه کنید حتما حمام کنید؛ زیرا تا چند روز بعد از مزوتراپی نمی‌توانید حمام کنید.
  • بهتر است هنگام درمان، ژل، روغن یا محصولات مو روی موهایتان نباشد.
  • حداقل سه روز قبل از این که مزوتراپی مو را دریافت کنید داروهایی مثل وارفارین یا آسپرین که رقیق‌کننده خون هستند، مصرف نکنید.

مراقبت های بعد از انجام مزوتراپی مو

برخی از مراقبت های بعد از مزوتراپی مو باید به آن‌ها توجه کنید شامل این مواردند:

  • در پایان مزوتراپی مو، زخم‌های کوچکی به‌خاطر تزریق روی پوست سر باقی می‌ماند که مدتی طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنند. بهتر است از لمس کردن این زخم‌ها خودداری کنید.
  • موهایتان را با شامپو یا نرم‌کننده نشویید. حداقل به مدت ۳-۴ روز باید موهای کثیفتان را تحمل کنید. آب و شامپو می‌توانند بر نتیجه مزوتراپی تاثیر منفی بگذارند و روند بهبودی را به تاخیر بیندازند.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدتی (حدوداً ۲ الی ۳ روز) خودداری کنید.
  • از شنا کردن اجتناب کنید. در ۱۰ ساعت اول پس از مزوتراپی نباید دوش بگیرید. نواحی که در آن‌ها تزریق صورت گرفته باید به‌خوبی خشک شوند.
  • حداقل به مدت ۷ روز از سونا یا استخر استفاده نکنید.
  • تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید، قسمت‌هایی از سر که روی آن‌ها تزریق صورت گرفته را ماساژ ندهید.
  • الکل مصرف نکنید. الکل سبب تحریک اتساع عروق می‌شود و این اتفاق بر کارایی مزوتراپی تاثیر منفی می‌گذارد.

متن انگلیسی:
Refrain from Retin-A 2 days before and two days after the treatment
ترجمه متن:
۲ روز قبل و ۲ روز بعد از درمان از مصرف رتین آ خودداری کنید.

Turkeyanaclinic

عوارض و خطرات مزوتراپی مو

عوارض مزوتراپی مو بسیار کم است. در صورتی که مزوتراپی مو را نزد یک پزشک متخصص و حرفه‌ای انجام دهید، عوارض جانبی خاصی شما را تهدید نمی‌کند. در واقع، ازآنجایی‌که مزوتراپی یک درمان غیرتهاجمی است، بیشتر افراد می‌توانند بلافاصله پس از انجام آن به فعالیت‌های معمول خود بازگردند. بااین‌حال کمی ناراحتی یا درد پس از این پروسه عادی است که می‌توان با مصرف مسکن آن را کنترل کرد.

در صورتی که به هر کدام از ترکیبات به کار رفته در مواد مزوتراپی مو آلرژی داشته باشید، ممکن است دچار کمی خارش شوید. البته در برخی موارد احتمال وقوع قرمزی، کبودی، برآمدگی ناحیه تحت درمان، اسکار پوستی و عفونت نیز وجود دارد.

هزینه مزوتراپی مو چقدر است؟
از جمله عوارض شایع مزوتراپی می‌توان به سوزش و التهاب سطح پوست اشاره کرد.

هزینه مزوتراپی مو در دکترتو کلینیک

هزینه مزوتراپی مو به تعداد جلسات موردنیاز، دوز مصرفی داروهای مزوتراپی مو، کلینیک موردنظر، مهارت پزشک و عوامل دیگر بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه مزوتراپی مو در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

پی آر پی مو یا مزوتراپی؟

پی آر پی مو بهتر است یا مزوتراپی؟ در جدول زیر می‌توانید تفاوت پی آر پی و مزو مو را مشاهده کنید.

پی آر پی (PRP)مزوتراپی
هر جلسه درمان بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد.هر جلسه درمان کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.
بدون دردهمراه با درد جزئی
هزینه بالاترهزینه مقرون‌به‌صرفه
تزریقات PRP را می‌توان در هر لایه‌ای از پوست انجام داد.مزوتراپی فقط باید در لایه میانی پوست (مزودرم) انجام شود.
مقایسه پی آر پی و مزوتراپی مو

فیلر مو یا مزوتراپی؟

مزوتراپی مو و فیلر مو هر دو به هدف کاهش ریزش مو و تقویت رشد مو استفاده می‌شوند. اگر چه هر دو پروسه درمان‌های مناسب و اثرگذاری هستند؛ ولی یک سری تفاوت‌های جزئی با هم دارند. برای مثال مزوتراپی مو به تعداد جلسات بالایی نیاز دارد این در حالی است که فیلر مو اغلب به ۴ جلسه نیاز دارد. بافت محصولاتی که در مزوتراپی مو استفاده می‌شوند حالت مایع دارد؛ ولی در فیلر مو بافت محصول به شکل ژل است.

برخی از محصولاتی که برای مزوتراپی مو استفاده می‌شوند حاوی مقادیر کمی هیالورونیک اسید هستند؛ ولی محصولات استفاده شده برای فیلر مو درصد هیالورونیک اسید بالایی دارند. محتویات تزریق مزوتراپی مو شامل ترکیبی از آمینواسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. محتویات تزریق فیلر مو حاوی بالاترین تعداد آمینواسید (۷ پپتید فعال) و سایر مواد تغذیه رسان است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مزوتراپی مو درمانی نوین برای کمک به افرادی است که از ریزش مو یا شکنندگی موهایشان کلافه شده‌اند و به دنبال یک راهکار واقعاً کاربردی برای حل این مشکل هستند. مزوتراپی مو برای افرادی که بیماری یا مشکل خاصی ندارند و سطح طاسی یا ریزش موی آن‌ها شدید نیست انتخاب مناسبی است.

بهتر است برای تعیین این که آیا می‌توانید نتایج مطلوبی از مزوتراپی دریافت کنید یا نه به پزشک مراجعه کنید. این درمان در صورت انجام شدن تحت‌نظر متخصص ماهر می‌تواند اعتمادبه‌نفس را به شما بازگرداند.

قبل از انجام مزوتراپی مو بهتر است با دکتر پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

درصورتی‌که کاندید مناسبی برای مزوتراپی مو باشید و دستورالعمل‌های پزشک را به‌درستی دنبال کنید، مزوتراپی اثرات فوری و چشمگیری خواهد داشت.

بهترین برندهای کوکتل مزوتراپی مو که در حال حاضر در ایران موجودند شامل برندهای رویتاکر، درماهیل و توسکانی هستند.

در واقع مزوتراپی مو یک درمان تخصصی است که حتما باید زیر نظر پزشکان انجام شود و نمی‌توان آن را بدون تخصص و در خانه انجام داد.

می‌توان بعد از کاشت مو، مزوتراپی مو را به‌عنوان یک درمان تکمیلی انجام داد تا نتایج کاشت مو چندبرابر شوند. انجام این پروسه بعد از کاشت مو کمک می‌کند که با افزایش گردش خون و تغذیه رسانی به فولیکول‌ها، موها رشد بهتری داشته باشند.

بله مزوتراپی یک درمان کاربردی برای رشد مجدد موها در نظر گرفته می‌شود.

بله مزوتراپی مو برای ریزش موی ارثی هم مناسب است.

برندهای تولیدکننده بهترین داروی مزوتراپی مو در سرتاسر جهان شامل فیوژن، مزو لایک و رویتاکر هستند.

ازآنجایی‌که احتمال گسترش و جدی شدن عفونت‌های جزئی در بیماران دیابتی وجود دارد بسیاری از پزشکان انجام پروسه مزوتراپی مو را برای این افراد مناسب نمی‌دانند.

مزوتراپی مو بسته به وسعت ناحیه تحت درمان بین ۱۰ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. به‌طورکلی به حداقل ۱۰ جلسه مراجعه نیاز است تا رشد موها تحریک شود. بین جلسات درمان نیز معمولا سه هفته فاصله وجود دارد.

یکی از معایب مزوتراپی مو این است که با کمی درد همراه است. بااین‌حال، این که درد زیادی را حس می‌کنید یا نه به میزان تحمل درد در شما بستگی دارد. معمولا پشت سر و ناحیه گوش حساس‌ترین نواحی هستند که هنگام تزریق دچار درد می‌شوند. بهتر است در دوران قاعدگی از انجام مزوتراپی مو خودداری کنید، زیرا درد در این دوره خیلی شدیدتر حس می‌شود.

بهتر است حدوداً ۳ ماه بعد از کاشت مو، مزوتراپی را انجام دهید.

ریزش مو بعد از مزوتراپی عادی نیست. درصورتی‌که این عارضه نادر را تجربه کردید حتما به پزشکتان اطلاع دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مزوتراپی مو

  1. مهین سیف الهی گفت:

    درود.دخترم ۳۴ ساله س و جلوی موهاش ریزش بدی داره و از نظر روحی داغون شده.کم کاری تیرویید دارند و لووکسین و لیتیوم مصرف میکنند.آیا مزوتراپی یا prp میتونه انجام بده؟ چون بعد از مصرف لیتیوم دچار این مشکل شده.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روش مناسبی است
      ولی اولویت با مصرف داروهای تیروییدی باشد
      تعیین دوز دارو هم بسیار مهم است
      کسانی که از ریزش موی ناشی از کم کاری تیروئید رنج می برند لازم است بدانند که کم کاری تیروئید بر مزوتراپی اثر بدی ندارد و اثر آن را از بین نمی برد

  2. فرشیده سیدابراهیم گفت:

    من درحال حاضر کانسر برست پیشرفته دارم واصلا شیمی درمانی ندارم فقط قرص پالبوسیکلیب مصرف میکنم موهای من در یک بازه زمانی شروع به ریزش کرد بصورت سکه‌ای با آنکولوژم در میان گذاشتم ایشون گفتن ربطی به به کانسرت نداره و پیش یه دکتر متخصص پوست و مو برو منم رفتم والان چهار ماهه که هم محلول میزنم هم قرص استفاده میکنم امروز دکتر پیشنهاد مزوتراپی دادن آیا برای شرایط من ضرر ندارد؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مزوتراپی ایرادی ندارد
      ولی از نظر کبدی و تیروییدی باید ازمایش دهید