مراقبت های بعد از مزوتراپی مو شامل چه مواردی است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراقبت های بعد از مزوتراپی مو اهمیت بسیاری دارند و نقش بسزایی در بهبود و حفظ نتایج این روش درمانی بازی می‌کنند. پیروی از دستورات پزشک، استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و محافظ مو، شستشوی دقیق و ملایم سر، محدودیت ارتباط با آفتاب و حرارت شدید، و استفاده از شامپو و محصولات مویی مناسب از جمله موارد حیاتی هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
مراقبت‌های بعد از مزوتراپی مو

آیا از مراقبت های بعد از مزوتراپی مو اطلاع دارید؟ مزوتراپی مو یک روش درمانی برای بهبود و تقویت موها و پوست سر است که مواد مغذی و ویتامین‌ها به پوست سر تزریق شده و با تحریک فولیکول‌های مو باعث توقف ریزش مو، ضخیم شدن تار موهای نازک، سلامت پوست سر و رویش مجدد موها می‌شود.

مراقبت های بعد از انجام مزوتراپی مو، اهمیت بالایی در اثرگذاری این روش درمانی، بهبود عملکرد مزوتراپی، کاهش عوارض و تسریع فرایند بهبودی دارند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با مراقبتهای بعد از مزوتراپی، نحوه شستشوی موها و محصولات مناسب بعد از انجام این کار بیشتر آشنا شوید.

اگر در مورد نکات مراقبتی بعد از مزو مو سوال دارید، حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

مراقبت های بعد از مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی چیست؟ مزو تراپی مو روش درمانی است که ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید آمینو مورد نیاز برای موها است که به پوست سر تزریق می‌شود. این تکنیک با تغذیه فولیکول‌ها حفظ و تقویت موها، توقف و درمان ریزش، ضخیم و براق‌ شدن مو را به دنبال دارد. مراقبت های بعد از مزوتراپی مو چندان سخت و پیچیده نیستند.

بیمار با رعایت دستورات اولیه پزشک می‌تواند اثرات درمانی را به چشم ببیند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت شود پرهیز از شستن سر ۲۴ ساعت اول (نهایت تا ۴۸ ساعت) بعد مزوتراپی مو است و بهتر است که حداقل تا یک ماه بعد از انجام از تماس مستقیم با نور خورشید پرهیز شود. ماساژ ملایم روزی ۲ تا ۳ بار به مدت ۴ روز بعد از مزوتراپی هم توصیه می‌شود. برخی از دستورات مراقبتی بعد از مزوتراپی مو را در ادامه با هم بخوانیم:

  • استفاده از محصولات مراقبتی ملایم و مناسب برای موها مانند شامپو و روغن‌های فاقد مواد شیمیایی قوی و محرک مانند سولفات، پارابن و الکل.
  • مراقبت از پوست سر با شامپو و ماسک‌های مراقبتی ملایم همراه با ماساژ جهت بهبود خونرسانی به پوست سر و رشد موها
  • حفظ رطوبت موها و جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو با محصولات نرم‌کننده و مرطوب کننده
  • پرهیز از حرارت بیش از حد مانند سشوار، حالت دهنده‌ها مانند بابلیس و اتو مو

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. خودداری از شستن سر بعد از مزوتراپی مو

معمولا توصیه می‌شود که ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه بعد از مزوتراپی مو از شستن موها و پوست سر خودداری کنید. به این خاطر که مواد درمانی به پوست سر تزریق شده و نیاز است تا مواد به خوبی جذب شوند. بعد از گذشت این مدت زمان، می‌توانید سر و موها را با شامپو ملایم فاقد سولفات، پارابن و الکل بشویید.

بهتر است بعد از شستن سر بعد از مزوتراپی از محصولات مرطوب کننده ‌مانند کرم‌ها، روغن‌ها یا سرم‌های مرطوب کننده برای حفظ رطوبت موها استفاده کنید که موها را نرم و لطیف نگه داشته و از خشکی آنها جلوگیری می‌کنند. از فشار زیاد و کشیدن موها حین شستن سر خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث شکنندگی آنها شود یا اثر مزوتراپی را کاهش دهد.

پس از شستشو، موها را به آرامی خشک کنید. استفاده از حرارت بالا و باد گرم سشوار، اتوی مو توصیه نمی‌شود، بهتر است موها به صورت طبیعی با جریان هوا خشک شوند یا از باد سرد سشوار کمک بگیرید.

۲. حمام بعد از مزوتراپی مو

به گفته پزشکان تا ۴۸ ساعت بعد از مزوتراپی مو حمام به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این مدت زمان به خاطر این است که مواد درمانی تزریق شده به پوست سر به مدت زمانی برای جذب شدن نیاز دارند. بعد از این مدت نیز از شامپوهای ملایم استفاده کنید که کمترین میزان خشکی و آسیب به موها وارد شود.

متن انگلیسی:
Do not wash or take a shower for at least 8 hours after Mesotherapy
ترجمه متن:
حداقل تا ۸ ساعت بعد از مزوتراپی از شستشو یا دوش گرفتن خودداری کنید.

prityskincare

۳. خودداری از مصرف داروهای ضد التهاب

مصرف داروهای ضدالتهاب قبل و بعد از مزوتراپی توصیه نمی‌شود؛ چرا که ممکن است عوارض مزوتراپی مو مانند خونریزی و التهاب را تشدید کنند و روی روند بهبودی اثر منفی بگذارند. بهتر است قبل و بعد از انجام این کار رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار، سیگار و غذاهای با پروتئین بالا پرهیز کنید.

نمی‌دونی بعد از مزوتراپی مو دارو مصرف کنی یا نه؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

۴. استفاده از مسکن

مزوتراپی مو به خاطر تزریق مواد به سر ممکن است باعث تحریک پوست سر و ایجاد ناراحتی شود. به همین دلیل، ممکن است پزشک در صورت لزوم، مسکن، آنتی‌بیوتیک‌ یا آنتی هیستامین تجویز کند. توصیه می‌شود از مصرف مسکن به صورت خودسرانه بدون تجویز پزشک پرهیز کنید.

۵. دوری از سونا و جکوزی

مزوتراپی مو یک روش درمانی است که با تزریق مواد درمانی در پوست سر انجام می‌شود. پس از انجام، پوست سر ممکن است حساس‌تر و آسیب پذیرتر باشد. سونا و جکوزی باعث گرم شدن و تعریق پوست شده و تحریک و التهاب پوستی را به دنبال دارد، به پوست و فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند و ممکن است اثربخشی مزوتراپی را کاهش دهند.

به همین دلیل، بهتر است ۴۸ ساعت تا ۱۰ روز پس از مزوتراپی مو از سونا و جکوزی خودداری کنید. این مدت زمان ممکن است بر اساس توصیه پزشک متغیر باشد.

۶. ماساژ سر بعد از مزو مو

ماساژ سر، شنا و سونا دست کم تا ۱۰ روز بعد از مزوتراپی ممنوع است. ناحیه درمان شده برای بهبودی باید خشک و بدون رطوبت باقی بماند. ماساژ سر ممکن است به پوست سر و فولیکول‌های مو فشار و تحریک بیشتری وارد کند و آسیب و عوارض احتمالی را تشدید نماید. استفاده از برس مو سخت، و دستگاه‌های ماساژ الکتریکی هم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

ماساژ سر بعد از مزوتراپی مو نباید انجام شود.
ماساژ سر، شنا و سونا دست کم تا ۱۰ روز بعد مزوتراپی ممنوع است.

۷. فعالیت بدنی بعد از مزو مو

بعد از مزوتراپی مو، می‌توانید به فعالیت بدنی عادی و معمول خود ادامه دهید. اما توصیه می‌شود حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مزوتراپی، فعالیت‌های بدنی شدید و استرس‌زا را کاهش دهید و به جای آن، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی آرام، یوگا یا تمرینات کششی را در نظر بگیرید. به دلیل این که پس از مزوتراپی ممکن است پوست سر حساس‌تر باشد و فعالیت‌های شدید و استرس‌زا می‌توانند به پوست و فولیکول‌های مو آسیب برسانند و عوارضی مانند التهاب و تحریک را افزایش دهند.

بهتر است فعالیت‌های بدنی را به طور تدریجی و با توجه به تحمل شخصی خود انجام دهید. همچنین، دستورات و توصیه‌های پزشک در مورد فعالیت بدنی بعد از مزوتراپی مو را دنبال کنید. او می‌تواند بر اساس وضعیت شما و نوع مزوتراپی، راهنمایی لازم را ارائه دهد.

مطمئن نیستی مزوتراپی برای ریزش موهات خوب باشه؟ زود نوبت بگیر.

۸. سیگار بعد از مزوتراپی مو

به طورکلی انجام مزوتراپی به افراد سیگاری توصیه نمی‌شود چرا که سیگار به پوست و سیستم عروقی آسیب زده و عملکرد مزوتراپی را کاهش می‌دهد. بهتر است حداقل چند هفته قبل عمل و تا ۷۲ ساعت بعد مزوتراپی از مصرف سیگار پرهیز کنید چرا که سیگار باعث به تاخیر انداختن فرایند التیام می‌شود.

۹. جلوگیری از ریزش مو بعد از مزوتراپی

مزوتراپی برای درمان ریزش مو زنان و درمان ریزش مو در مردان انجام می‌شود. اما مزوتراپی مو برای مشکل آلوپسی اندروژنتیک ممکن است باعث ایجاد اسکار و ریزش مو می‌شود. در برخی موارد به دلیل چرخه طبیعی رشد مو و تحریک فولیکول‌های مو به خاطر مواد تزریق شده ممکن است ۲ تا ۴ هفته بعد از انجام این کار، ریزش مو مشاهده شود.

این تحریک موجب ایجاد یک مرحله جدید در چرخه رشد مو شده که موجب ریزش موهایی می‌شود که قبلا در مرحله استراحت بودند. این موها به طور طبیعی با موهای جدید جایگزین می‌شوند و فرآیند رشد مو ادامه می‌یابد.

توصیه می‌شود که در طول این دوره، مواد آرایشی و محصولات مویی مناسب استفاده کنید و همچنین رژیم غذایی سالم و متنوعی را رعایت کرده تا به بهبود و تقویت موهایتان کمک کنید.

متن انگلیسی:
Refrain from exposure to sunlight for at least 2-3 days
ترجمه متن:
حداقل ۲-۳ روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید.

turkeyanaclinic

مراقبت های‌ قبل و بعد از مزوتراپی مو

برای افزایش عملکرد مزوتراپی و رسیدن به نتیجه مطلوب رعایت مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی مو اهمیت زیادی دارد. در جدول زیر مراقبتهای قبل و بعد از مزوتراپی مو را مشاهده می‌کنید:

مراقبت های قبل از مزوتراپی مومراقبت های بعد از مزوتراپی مو
مشاوره با پزشک یا متخصص موپیروی از دستورات پزشک
ممنوعیت مصرف داروها یا مکمل‌های خاصعدم استفاده از مواد ضد التهاب یا محصولاتی که پوست سر را تحریک می‌کنند.
قطع مصرف الکل و سیگار قبل از مزوتراپیپرهیز از مصرف سیگار و الکل تا چند روز بعد مزوتراپی
استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و محافظ مواستفاده از محصولات مرطوب‌کننده و محافظ مو، ماسک نرم کننده
عدم مصرف غذاهای سنگین و چرب قبل از مزوتراپیعدم استفاده از شامپو یا محصولات محرک سر به صورت مستقیم
رژیم غذایی سالمرژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای حاوی فیبر
 –پرهیز از سشوار و اتو مو، و وسایل حرارتی، تماس مستقیم با نور خورشید
 –عدم انجام فعالیت‌های شدید فیزیکی تا چند روز بعد از مزوتراپی
 –پرهیز از سونا، جکوزی، ماساژ و شنا در استخر دست کم تا ۴۸ ساعت یا ۱۰ روز بعد مزوتراپی مو
 –پرهیز از مواد و داروی ضد التهاب مانند آسپرین و ویتامین E
مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی مو

هزینه مزوتراپی مو در دکترتو کلینیک

هزینه مزوتراپی مو به تخصص و مهارت پزشک، موقعیت جغرافیایی و مواد مصرفی و برند محصولات استفاده شده بستگی دارد. بازه حدودی هزینه مزوتراپی مو بین ۳۵۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان متغیر است، البته باید تعداد جلسات و دوز مصرفی را هم در نظر بگیرید.

جهت اطلاع از هزینه مزوتراپی مو در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از متخصص مورد نظر نوبت دریافت کنید.

آیا مزوتراپی باعث رویش مجدد مو میشود؟
نور مستقیم آفتاب و وسایل حرارتی مثل سشوار و اتو مو بعد از مزوتراپی مو باید حداقل تا چند روز به تاخیر بیفتند.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مراقبت های بعد از مزوتراپی مو اهمیت بسیاری دارند و نقش بسزایی در بهبود و حفظ نتایج این روش درمانی بازی می‌کنند. پیروی از دستورات پزشک، استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و محافظ مو، شستشوی دقیق و ملایم سر، محدودیت ارتباط با آفتاب و حرارت شدید، و استفاده از شامپو و محصولات مویی مناسب از جمله موارد حیاتی هستند.

با رعایت مراقبت های بعد از مزوتراپی مو، بهبود سریع‌تر و بهتری را تجربه می‌کنید. با توجه به اینکه واکنش بدن هر فرد ممکن است متفاوت باشد بهتر است قبل و بعد از مزوتراپی مو با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا دستورات مراقبتی لازم را متناسب با شرایط و وضعیت شما ارائه دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

این روش درمانی سرپایی است و نیازی به بستری شدن یا استراحت ندارد اما بهتر است تا چند روز اول بعد از انجام مزوتراپی مو از فعالیت‌های ورزشی و جسمی سنگین پرهیز کنید تا میزان تحریک و آسیب به حداقل برسد و فرآیند بهبودی بهتر و موثرتر اتفاق بیفتد.

نیاز به مصرف قرص بعد از مزوتراپی مو به شرایط و دستورات پزشک بستگی دارد. در برخی موارد، پزشک ممکن است قرص‌هایی را با هدف پشتیبانی از فرآیند بهبود و حفظ نتایج مزوتراپی تجویز کند. بنابراین، مهم است که دستورات پزشک را در مورد مصرف قرص‌ها پیروی کنید و در صورت وجود هرگونه سوال یا نگرانی، با پزشک مشورت کنید. در مواردی که  بیمار احساس درد داشته باشد می‌تواند با تشخیص پزشک مسکن مصرف کند.

بله، مزوتراپی می‌تواند به رویش مجدد مو کمک کند. این روش درمانی شامل تزریق مواد مغذی به پوست سر است که  باعث تقویت موها و تحریک رشد مجدد آنها می‌شود. با این حال، تاثیرات و نتایج مزوتراپی ممکن است بین افراد مختلف متفاوت و بستگی به وضعیت موها و شرایط هر فرد داشته باشد. مهم است که با پزشک درباره توقعات و امکانات مزوتراپی برای رویش مو مشورت کنید.

اقدامات بعد از مزوتراپی مو شامل مراقبت های مرتبط با پوست سر و مو می‌شوند. رعایت دقیق دستورات و راهنمایی‌هایی که پزشک در مورد مراقبت های بعد از مزوتراپی مو تجویز کرده بسیار مهم است. تا 48 ساعت بعد از مزوتراپی مو از شستن موها و حمام خودداری کنید چرا که ناحیه تزریق شده باید خشک بماند. از شامپو، ماسک‌، روغن‌ و سرم‌های مرطوب‌کننده و محافظ مو برای بهبود و حفظ وضعیت موها کمک بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن