درمان ریزش مو در مردان و خداحافظی با کچلی!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو مردان وجود دارد، از اصلاح رژیم غذایی گرفته تا برخی روش‌های سنتی و خانگی و دارو درمانی و در آخر کاشت مو.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
Treatment-of-hair-loss-in-men

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

با چه روش‌هایی می‌توان به درمان ریزش مو در مردان پرداخت؟ درمان گیاهی بهتر است یا روش‌های پزشکی؟ اکثر مردم موهایی را سالم می‌دانند که پرپشت و براق هستند. تصور کنید که در حمام هستید و به لوله فاضلاب نگاه می‌کنید، ناگهان می‌بینید که تار موهای زیادی را ازدست‌داده‌اید. در این شرایط ممکن است پیش خودتان فکر کنید که حتما یک مشکل جدی سلامتی باعث ریزش موهایتان شده‌است. اما باید بدانید که مقداری ریزش مو در هر سنی برای تمام افراد طبیعی است.

هنگامی که موهایتان را در حمام می‌شویید، موهایی که از قبل شل یا از پوست سر جدا شده‌اند می‌ریزند. اگرچه ممکن است موهای ریخته شده، خیلی زیاد به نظر برسند، اما معمولا این ریزش مو طبیعی است.

هر فردی به طور متوسط ​​روزانه حدود ۸۰ تار مو از دست می‌دهد. اما اگر ریزش مویی را تجربه می‌کنید که غیرمعمول است (از جمله ریزش موی سکه‌ای، خالی‌شدن قسمتی از سر و ریزش دسته‌ای مو) آن زمان است که باید نگران شوید و به فکر درمان ریزش مو باشید.

در این مطلب از دکترتو می‌خواهیم در مورد درمان ریزش مو در مردان با شما صبحت کنیم و مهمترین راه‌های درمان این مشکل را به شما معرفی کنیم.

برای درمان قطعی ریزش موی سر مردان و دریافت بهترین درمان برای ریزش مو باید بهترین متخصص پوست و مو را انتخاب کنید. در دکترتو علاوه بر آشنایی با دکتر پوست و مو خوب، می‌توانید با کمترین دردسر نوبت بگیرید و یا از مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان استفاده کنید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

ریزش مو در مردان

ریزش مو موضوع مهمی برای مردان است، چون همان‌طور که می‌دانید بخشی از جذابیت چهره‌‌ی مردان وابسته به موهایشان است. به همین دلیل هم مردان اهمیت زیادی به این موضوع می‌دهند. علاوه بر اینکه مردان بیشتر در معرض ریزش مو هستند. به‌صورت میانگین ریزش مو در مردان تقریبا از سن ۴۰ سالگی شروع می‌شود وبه دلایل مختلف شاهد ریزش موی بیشتر در مردان نسبت به زنان هستیم.

علت ریزش مو در مردان ممکن است بیماری و عفونت، مشکلات ژنتیکی و ارثی، مصرف برخی از داروها، سن و سایر عوامل باشد. گاهی می‌توان جلوی برخی از این علت‌های ریزش مو در مردان را گرفت. اما مثلا وقتی مسئله ژنتیکی باشد، راه‌های درمان پیچیده‌تر می‌شود. برای اینکه بتوانید موهای سالمی داشته باشید ابتدا باید یک روتین مراقبت از موی خوب و درست داشته باشد. در مرحله بعد باید عوامل آسیب‌زا مانند استفاده زیاد از سشوار و برخی محصولات نامناسب یا حتی برخی مدل‌های مو را از میان بردارید و مهمتر از همه اینکه به‌محض اینکه احساس کردید موهایتان زیاد می‌ریزد به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و برای درمان ریزش مو اقدام کنید.

اینفوگرافی انواع روش‌های درمان ریزش مو در مردان
اینفوگرافی انواع روش‌های درمان ریزش مو در مردان

روش‌های درمان ریزش مو در مردان

وقتی صحبت از ریزش مو می‌شود، باید بدانید که محرک‌های بالقوه زیادی منجر به بروز این وضعیت می‌شوند. پس در وهله اول، تعیین علت ریزش مو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا اصلی‌ترین دلیل ریزش مو در مردان، ژنتیک و مشکلات ارثی است.

متخصص پوست و مو می‌تواند تشخیص دهد که آیا ریزش موی شما ناشی از مسائلی همچون مشکلات تیروئید، عفونت فرق سر، آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) است یا این که دلیل آن بالارفتن سن است.

خوشبختانه امروزه درمان‌های متنوعی برای انواع ریزش مو در مردان وجود دارند که در قسمت زیر شما را با برخی از این درمان‌ها آشنا خواهیم کرد.

۱. درمان ریزش مو با دارو

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درمان ریزش مو مردان مصرف دارو است. در حال حاضر FDA دو دارو را برای درمان و بهبود ریزش مو در مردان تایید کرده‌است. در ادامه مؤثرترین داروهای ضد ریزش مو را به‌صورت اختصاصی برای مردان بررسی می‌کنیم.

ماینوکسیدیل (روگین)

این دارو در ابتدا برای درمان فشارخون بالا ساخته شده بود. پس از مدتی تولیدکنندگان ماینوکسیدیل متوجه شدند که عارضه جانبی آن رشد موهای زائد و ناخواسته است. این اثر باعث شد که شرکت‌های دارویی دلیلی برای استفاده از آن در درمان طاسی مردان داشته باشند.

نحوه دقیق عملکرد ماینوکسیدیل کاملا مشخص نیست. به نظر می‌رسد که این دارو فولیکول مو را گشاد می‌کند که این امر باعث رشد تار موهای ضخیم‌تر می‌شود.

همچنین، این‌گونه به نظر می‌رسد که ماینوکسیدیل دوره رشد مو را طولانی‌تر می‌کند که نتیجه آن داشتن موهای بلندتر و تعداد تار موهای بیشتر است. اگر ماینوکسیدیل به‌درستی استفاده شود، می‌تواند ایمن باشد و نتایج مؤثری را ارائه دهد.

فیناستراید

فیناستراید برای درمان طاسی با الگوی مردانه (که در قسمت میانی پوست سر ظاهر می‌شود) و درمان خالی شدن جلوی موی سر استفاده می‌شود.

البته چندین هشدار در خصوص استفاده از این دارو وجود دارد. این دارو فقط باید برای مردان بزرگسال استفاده شود و کودکان و زنان باردار یا شیرده نباید این دارو را مصرف کنند.

فیناستراید در ابتدا برای مقابله با سرطان پروستات ساخته شد. این دارو با کاهش میزان هورمونی به نام DHT در پوست سرکار می‌کند. به نظر می‌رسد که هورمون DHT سبب نازک شدن فولیکول‌های مو در پوست سر می‌شود؛ بنابراین با کاهش سطح DHT، ممکن است رشد مجدد مو افزایش پیدا کند و ریزش مو نیز کاهش پیدا کند.

برخلاف ماینوکسیدیل، فیناستراید روی رشد مو در سایر قسمت‌های بدن تأثیری نمی‌گذارد.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

یکی از شناخته‌شده‌ترین و بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو و درمان ریزش مو در مردان، یک نوع ویتامین B به نام بیوتین است. تاحدامکان باید این ویتامین را از مواد غذایی دریافت کنید، اما در برخی موارد و در صورت تایید پزشک می‌توانید قرص‌ها و مکمل‌های حاوی این ویتامین را هم مصرف کنید.

۲. درمان ریزش مو در مردان در طب سنتی

در طب سنتی هم روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو مردان با استفاده از گیاهان طبیعی وجود دارد که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

گیاه آمله

آمله یا انگور فرنگی، سرشار از ویتامین C، سایر مواد مغذی ضروری و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این گیاه به‌سلامت موها کمک می‌کند. راه‌های زیادی برای استفاده از آمله برای ریزش مو وجود دارد. برای مثال می‌توانید آمله را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و هر روز آن را مصرف کنید. همچنین می‌توانید پودر آمله خشک را روی موها و پوست سر بمالید تا از فواید شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

گیاه شنبلیله:

دانه‌های شنبلیله برای سلامت موها شگفت‌انگیز هستند. دانه‌های شنبلیله حاوی ویتامین C، پتاسیم و نیکوتینیک اسید هستند. این دانه‌ها از ریزش مو جلوگیری می‌کنند، به سلامت پوست سر کمک می‌کنند و سلامت فولیکول مو را تقویت می‌کنند. می‌توانید مقداری دانه شنبلیله را یک شب خیس کنید. سپس از آن خمیر درست کنید و آن را با مقداری کشک مخلوط کنید. این خمیر را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از شستن موها روی سر بمالید.

برگ کاری:

برگ کاری سرشار از ویتامین C، فسفر، آهن، کلسیم و اسید نیکوتینیک است. می‌توانید از برگ کاری تازه برای موهای خود استفاده کنید و با ریزش مو مقابله کنید. یا این که می‌توانید از این گیاه ماسک درست کنید. همچنین می‌توانید مقداری برگ کاری را در روغن نارگیل بجوشانید و این مخلوط را برای مبارزه با ریزش مو روی موهایتان استعمال کنید.

در طب سنتی از انگور فرنگی، شنبلیله و برگ گیاه کاری برای درمان ریزش مو در مردان استفاده می‌شود.

۳. درمان خانگی ریزش مو مردان

برای درمان ریزش مو مردان در خانه می‌توانید این گزینه‌ها را امتحان کنید:

ماساژ:

ماساژ پوست سر، به تحریک جریان خون در پوست سر کمک می‌کند که این امر می‌تواند منجر به افزایش رشد مو شود.

یک مطالعه کوچک ژاپنی نشان داد مردانی که به مدت ۴ دقیقه در روز پوست سرخود را با دستگاه ماساژور پوست سر ماساژ دادند، پس از ۶ ماه موهای ضخیم‌تری داشتند.

می‌توانید با نوک انگشتانتان پوست سر را در حرکات دورانی ماساژ دهید.

دنبال متخصص برای جلوگیری از ریزش مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

آب پیاز:

اعتقاد بر این است که گوگرد موجود در آب پیاز به رشد مجدد مو کمک می‌کند. اگرچه تحقیقات زیادی در این زمینه وجود ندارد، اما یک مطالعه کوچک، تأثیر آن را روی افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا (که منجر به طاسی سکه‌ای می‌شود) بررسی کرد. نیمی از شرکت‌کنندگان، دوبار در روز آب پیاز را روی پوست سر گذاشتند و بقیه از آب‌لوله‌کشی استفاده کردند. پس از ۲ هفته، ۷۴% از گروه آب پیاز، در مقایسه با ۱۳% درصد از مصرف‌کنندگان آب‌لوله‌کشی، رشد مقداری مو را تجربه کردند. آب پیاز باعث تقویت ریشه مو مردان می‌شود.

درمان ریزش مو با حنا:

یک مطالعه نشان داد که حنا به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. همچنین از موخوره جلوگیری می‌کند، آسیب به مو را کاهش می‌دهد و سلامت پوست سر را بهبود می‌بخشد. تقویت سلامت پوست سر، بازشدن منافذ پوست و متعادل شدن سطح pH، می‌توانند ریزش مو را متوقف کنند و رشد موی سالم را تقویت کنند. می‌توانید برای بهره‌مند شدن از مزایای بی‌نظیر حنا، آن را روی موهایتان استعمال کنید.

می‌توانید حنا را با برخی از گیاهان مخلوط کنید و آن را روی موها استعمال کنید.

Treatment-of-hair-loss-in-men
درمان ریزش مو با جراحی (کاشت مو)

۴. درمان ریزش مو مردان با جراحی، کاشت مو

اگر دنبال درمان قطعی ریزش موی سر مردان هستید، کاشت مو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. کاشت مو نوعی جراحی است که موهایی که در حال حاضر دارید را (از ناحیه اهداکننده) برمی‌دارد تا قسمت‌هایی از سر که دچار ریزش مو یا کم‌پشت‌شدن مو شده‌اند را با آنها پر کند. پزشکان از دهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده، از تکنیک کاشت مو استفاده می‌کردند. اما در سال‌های اخیر تکنیک‌های کاشت مو پیشرفت زیادی کرده‌اند.

معمولا این عمل در مطب دکتر انجام می‌شود. ابتدا، جراح پوست سر شما را تمیز می‌کند و دارویی تزریق می‌کند تا ناحیه پشت سر را بی‌حس کند. سپس یکی از این دو روش را برای کاشت انتخاب می‌کند: جراحی نوار واحد فولیکولی (FUSS) یا استخراج واحد فولیکولی (FUE) که در مطلب کاشت مو در مجله سلامت دکترتو می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد آنها به دست آورید.


۵. درمان ریزش موی مردان با پروتز مو

اکستنشن مو، راه حلی با ظاهر طبیعی برای تقویت موهای نازک و کم‌پشت است. هنگامی که اکستنشن با موهای باکیفیت انسان ساخته شود و به طور ماهرانه‌ای به‌موها وصل شود، می‌تواند اعتمادبه‌نفستان را به‌طرز عجیبی بالا ببرد. اکستنشن مو روشی عالی برای افزایش ضخامت موهای نازک و ظریف است. اکستنشن آسیبی به موهای طبیعی شما نمی‌رساند و مانع رشد مو نمی‌شود.

روش دیگر پروتز مو‌ است که کلاه‌گیسی شبیه به موهای خود فرد به کف سر چسبانده می‌شود این روش بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که در برخی نقاط سر دچار کچلی هستند یا اینکه موهایشان خیلی کم شده‌است.


۶. درمان ریزش موی مردان با مزوتراپی

مزوتراپی یکی از روش‌های جوانسازی پوست و مو است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است. در مزوتراپی مواد مغذی و تقویت‌کننده‌ی مو را مستقیما به پوست سر تزریق می‌کنند. مزوتراپی چندین مزیت برای موی مردان دارد که شامل موارد زیر است:

  • داشتن موهای سالم‌تر و مستحکم‌تر: تغذیه رسانی بهتر به پوست سر و پیازهای مو باعث تقویت سلامت موها می‌شود.
  • کاهش ریزش مو: موها اجزای ازدست‌رفته را بازیابی می‌کنند، در نتیجه از ریزش موی زودرس جلوگیری می‌کند.
  • رشد مجدد موها: افزایش متابولیسم باعث ضخیم‌تر شدن موها و رشد سریع‌تر آنها می‌شود.

در طول هر جلسه مزوتراپی، ممکن است پزشک از داروی بی‌حس‌کننده روی پوست سرتان استفاده کند. با استفاده از یک سوزن کوتاه مخصوص، یک سری تزریقات را دریافت خواهید کرد. بسته به اختلالی که تحت درمان است، تزریقات را می‌توان در عمق‌های مختلف (از ۱ تا ۴ میلی‌متر) انجام داد. ممکن است هر تزریق فقط یک قطره کوچک از محلول را در پوستتان قرار دهد.

احتمالاً برای رسیدن به اثر مطلوب به چندین جلسه مزوتراپی نیاز خواهید داشت.

Treatment-of-hair-loss-in-men
درمان ریزش موی مردان با مزوتراپی تأثیر خوبی در تقویت ریشه مو و رشد مجدد موها دارد.

۷. درمان ریزش مو مردان با تغذیه‌ی مناسب

طبق تحقیقات صورت‌گرفته، در ۲۰ درصد از مردان، ریزش مو در دهه دوم زندگی شروع می‌شود. درحالی‌که ژنتیک نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند، اما همچنان روی خط رویش موی خودکنترل دارید. ما در اینجا از درمان‌های دشوار و پرهزینه صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد تغذیه مناسب صحبت می‌کنیم.

درست همچون هر قسمت دیگری از بدن، موها نیز برای رشد و سالم ماندن به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند. ازآنجایی‌که مواد مغذی قبل از این که به سمت مو بروند، ابتدا به بافت‌های ضروری (همچون ماهیچه‌ها و اندام‌ها) می‌روند، دریافت مواد مغذی کافی و متنوع برای اطمینان از سلامت موها بسیار مهم است.

‌در اینجا به لیستی از مواد مغذی ای که به شما کمک می‌کنند موهای پر پشتی داشته باشید و غذاهای حاوی این مواد مغذی اشاره می‌کنیم:

استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ تأثیر زیادی در تقویت مو دارد!

این ماده مغزی تنها برای مغز مفید نیست بلکه موها را هم تغذیه می‌کند. این ماده مغذی ضروری هم به ساقه مو و هم به غشای سلولی در پوست سر می‌رسد، فولیکول‌های مو را تغذیه و رشد موهای سالم را تقویت می‌کند. به همین علت یک ماده مفید برای تقویت رشد مو و درمان ریزش مو مردان است. علاوه بر این، به موهای شما خاصیت ارتجاعی می‌بخشد، از شکستن آنها جلوگیری می‌کند و مانع از ریزش آنها هنگام دوش گرفتن می‌شود. اما نکته اینجاست که بدن نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا ۳ را به‌تنهایی تولید کند، بلکه آن را از مواد غذایی مصرفی‌تان دریافت می‌کند.

مواد غذایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند:

  • دانه کتان
  • گردو
  • سالمون
  • ماهی‌تن
  • کلم‌پیچ
  • کلم بروکسل
  • روغن کلزا

همین حالا برای مزوتراپی موهات اقدام کن!

مصرف پروتئین کافی کلید داشتن موهای سالم است!

قسمت عمده‌ای از فولیکول مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است؛ بنابراین اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید به‌نحوی‌که هم ماهیچه‌ها و هم موها تغذیه شوند، ممکن است عضلات بازوی برآمده‌ای داشته باشید اما کله‌ای طاس!

مصرف پروتئین به مقادیر کم می‌تواند رنگ موها را به خاکستری تغییر دهد؛ بنابراین باید یک رژیم غذایی غنی از پروتئین داشته باشید. آیا گیاهخوار هستید؟ اصلاً جای نگرانی نیست همان‌طور که هر فرد گیاه‌خواری می‌داند، پروتئین تنها در منابع حیوانی یافت نمی‌شود.

مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند:

  • ماست یونانی
  • زرده تخم‌مرغ
  • کلم‌پیچ
  • بادام‌زمینی
  • لوبیا
  • نخود
  • عدس
  • توفو
  • مرغ
  • بوقلمون
PROTEIN RICH FOODS
مصرف مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

بیشتر از مواد غذایی حاوی زینک استفاده کنید.

از نقش‌های زینک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رشد و ترمیم بافت را تقویت می‌کند.
  • به سالم ماندن پوست سر و موها کمک می‌کند.
  • هورمون‌ها (از جمله تستوسترون) را در بدن تنظیم می‌کند که نقش مهمی در ریزش مو در مردان دارد.
  • تولید غدد ترشح‌کننده چربی در پوست سر که به رشد موها کمک زیادی می‌کنند را حفظ می‌کند.

البته نباید در مصرف زینک زیاده‌روی کنید زیرا بالا بودن سطح تستوسترون با ریزش مو در ارتباط است. در طول روز تنها به ۱۱ میلی‌گرم زینک نیاز دارید.

مواد غذایی که حاوی زینک هستند:

  • نخود
  • جوانه گندم
  • صدف خوراکی
  • گوشت گاو
  • جگر گوساله
  • گوشت گاو کباب شده

از رژیم غذایی غنی از آهن استفاده کنید!

مصرف آهن کافی به حفظ گردش خون سالم کمک زیادی می‌کند. آهن، کار خون‌رسانی به سلول‌های بدن را انجام می‌دهد. اگر از مصرف میزان کافی مواد مغذی غافل شوید، خون نمی‌تواند اکسیژن کافی را برای رشد سالم مو به پوست سر برساند. بسیاری از پزشکان، ارتباطی را بین درمان کم‌خونی فقر آهن و افزایش رشد مو مشاهده کرده‌اند.

مواد غذایی که حاوی آهن هستند:

  • سبزیجات دارای برگ‌های تیره
  • غلات سبوس‌دار
  • لوبیا
  • صدف ماسل
  • گوشت قرمز
  • بوقلمون
  • زرده تخم‌مرغ
  • صدف دوکفه‌ای
  • صدف خوراکی

برای داشتن موهای سالم و درمان ریزش مو مردان باید رژیم غذایی غنی از پروتئین، امگا ۳، آهن، زینک، ویتامین‌های A و C و منیزیم و سلنیوم داشته باشید.

از مصرف ویتامین‌های A و C غافل نشوید!

هر دو ویتامین به تولید سبوم (ماده چربی که فولیکول‌های مو ترشح می‌کنند) کمک می‌کنند. ویتامین C، میزان آهن تقویت‌کننده خون که بدن می‌تواند از آن استفاده کند را افزایش می‌دهد. در حالی که مصرف ویتامین A به میزان کافی می‌تواند برای پوست سر مفید باشد، اما مصرف بیش از ۱۵,۰۰۰IU ویتامین A در روز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. میزان ویتامین A توصیه شده برای مردان، ۵,۰۰۰IU در روز است.

مواد غذایی که حاوی ویتامین A و C هستند:

  • سوئیس چارد
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • سیب‌زمینی شیرین
  • کدوتنبل
رژیم-غذایی-بعد-از-استنت
رژیم غذایی مناسب تأثیری بسزایی در سلامت موی مردان دارد

رژیم غذایی غنی از منیزیم!

طبق اظهارات مؤسسه ملی سلامت، منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است و برای بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی (از جمله رشد مو) موردنیاز است. کمبود منیزیم با ریزش مو در مردان و زنان در ارتباط است.

مواد غذایی که حاوی منیزیم هستند:

  • بادام
  • اسفناج
  • بادام هندی
  • عدس
  • برنج قهوه‌ای
  • هالیبوت (لوزی ماهی)

سلنیوم باعث رشد موهای جدید می‌شود!

سلنیوم یک عنصر کمیاب است که به بدن در ساخت سلنوپروتئین‌هایی کمک می‌کند که تولیدمثل، متابولیسم، سنتز DNA و ایمنی را تنظیم می‌کنند. این ماده معدنی همچنین فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند تا منجر به رشد جدید شود. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله پلاس وان (PLoS ONE) منتشر شد، در صورت کمبود سلنیوم، بدن سلنوپروتئین‌ها را بیش از حد تولید می‌کند که این امر منجر به ناهنجاری‌های فولیکول مو، کاهش رشد و ریزش مو می‌شود.

مواد غذایی که حاوی سلنیوم هستند:

  • آجیل برزیلی
  • ماهی‌تن
  • هالیبوت
  • ماهی ساردین
  • میگو

۸. درمان ریزش موی مردان با ماسک مو

ماسک‌های مو که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شوند، محصولات همچون کرم هستند که باید قبل از شامپو استفاده شوند. ماسک را با حرکات ماساژ مانند روی پوست سر استعمال کنید و آن را به‌خوبی پخش کنید.

آیا ماسک مو تأثیری در درمان ریزش مو دارد؟

در حقیقت نمی‌توان به طور قطعی پاسخ داد، زیرا درمان طاسی همیشه به علت آن بستگی دارد. ماسک مو می‌تواند در درمان ریزش مو مردان و تقویت مو مؤثر باشد، به شرطی که دلیل ریزش مو کمبود مواد مغذی یا استفاده بیش‌از‌حد از محصولات مراقبت از مو باشد.

در مورد آلوپسی آندروژنیک، طاسی سکه‌ای یا آناژن افلوویوم، ماسک مو نمی‌تواند برای ریزش مو کارآمد باشد. واقعیت این است که مواد فعال به‌طور عمقی به پوست سر نفوذ می‌کنند و موها را از بیرون بازسازی می‌کنند.

اما در صورت عدم تعادل هورمونی یا بیماری پوستی شدید، حتی بهترین ماسک‌های مو هم نمی‌توانند ریزش مو را متوقف کنند. خصوصا به این دلیل که بیشتر این مشکلات از داخل به فولیکول‌های مو آسیب می‌زنند. به همین دلیل این مشکلات تنها از طریق جراحی قابل‌درمان هستند.

Treatment-of-hair-loss-in-men
مراقبت از موی تأثیر بسیار زیادی در درمان ریزش مو مردان دارد.

مراقبت از موی مردان

به‌قولی پیشگیری بهتر از درمان است. مراقبت از مو به تقویت مو کمک زیادی می‌کند و جلوی ریزش مو را می‌گیرد. اگر هم در حال درمان ریزش مو هستید، باز هم باید حواستان به مراقبت از مو باشد چون با تقویت مو باعث کمک به درمان ریزش مو در مردان می‌شود. دقت داشته باشید که استفاده از محصولات نامناسبریال تقلبی و ناسازگاری با موی شما خود یکی از علت‌های ریزش مو در مردان است. برای مراقبت بیشتر از موهایتان کارهای زیر را انجام دهید:

  • از روغن‌های مو استفاده کنید. روغن‌های مو یک درمان مناسب برای موهای وز و آسیب‌دیده، شوره سر و موخوره هستند.
  • از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو، پوست سر را تغذیه می‌کند و در بهبود خشکی مو و موهای وز نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • شامپوی مناسبی را برای موهایتان انتخاب کنید. در مصرف شامپو زیاده‌روی نکنید چون ممکن است باعث خشک‌شدن موها شود. به شامپویی نیاز دارید که موها را به‌آرامی تمیز کند، بدون اینکه آنها را خشک کند.
  • بخور مو را فراموش نکنید. گرمای تولید‌شده توسط بخور، موها (خصوصا موهای خشک) را هیدراته می‌کند و رطوبت را حفظ می‌کند. همچنین باعث نرم‌شدن و رشد بهتر موها می‌شود.
  • بعد از حمام از کرم مو استفاده کنید. کرم مو به حفظ رطوبت، ممانعت از گره‌خوردن موها و درخشندگی موها کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ریزش مو همیشه کلافه‌کننده و البته نگران‌کننده است. این موضوع برای مردان کمی حساس‌تر است، زیرا آنها بیشتر در معرض خطر ریزش مو هستند. برای جلوگیری از ریزش مو در وهله‌ی اول بهتر است به‌خوبی از موهایتان مراقبت کنید و کارهایی که باعث آسیب به موها می‌شود را انجام ندهید. کارهایی مانند رنگ‌کردن مداوم موها، نداشتن روتین مراقبت از مو، مدل موهای نامناسب مانند بستن محکم موها و استفاده‌ی زیاد از سشوار و اتوی مو از جمله چیزهایی‌است که به موهای شما آسیب می‌زند.

برای درمان ریزش مو در مردان ابتدا باید باید علت ریزش مو را پیدا کنید. بعد از آن می‌توانید به سراغ درمان ریزش مو بروید. روش‌های زیادی برای درمان ریزش مو مردان وجود دارد. در ابتدا بهتر است رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد مغذی، ویتامین‌ها و برخی مواد معدنی مانند سلنیوم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در ادامه روش‌های خانگی و سنتی زیادی وجود دارد که به درمان ریزش مو کمک می‌کند. اگر اینها کمکی نکرد می‌توانید به سراغ دارودرمانی برود و از داروهای تجویزی متخصص پوست و مو برای درمان استفاده کنید. و اما اگر هیچ یک از این روش‌ها کارساز نبود باید به سراغ کاشت مو یا استفاده از پروتز مو بروید.

و اما خودتان بهتر می‌دانید اولین کار برای درمان ریزش مو مراجعه به متخصص پوست و مو است. ولی هر گردی گردو نیست! برای درمان قطعی ریزش موی سر مردان و دریافت بهترین درمان برای ریزش مو باید بهترین متخصص پوست و مو را انتخاب کنید. برای اینکه با بهترین‌ها آشنا شوید، به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر آشنایی با دکتر پوست و مو خوب، می‌توانید با کمترین دردسر نوبت بگیرید و یا از مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

متأسفانه هیچ درمانی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد. اما ممکن است درمان به کاهش یا توقف ریزش مو کمک کند.

در صورت تجربه ریزش مو باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تشخیص علت ریزش، بهترین درمان را برای شما تجویز خواهد کرد.

پیشگیری فقط با درمان زودهنگام قابل تحقق است. گاهی اوقات چیزی که فکر می‌کنید ریزش مو است، در واقع شکستگی مو است که ناشی از استفاده بیش از حد از سشوار، اتوی مو، رنگ و محصولات حالت‌دهنده مو است. پس برای پیشگیری، به نوجوانان توصیه می‌شود که تاحدامکان از مواد شیمیایی و حالت دهنده روی موهای خود استفاده نکنند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان ریزش مو مردان

  1. صابر گفت:

    سلام
    وقت بخیر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و وقت بخیر

  2. محمدمهدی گفت:

    سلام ببخشید من ریزش مو دارم بعد رفلاکس معده دارم بنظرتون میشه علتش همون باشه و درمانش چیه

  3. رسول گفت:

    سلام تشکر بابت توضیحات کامل و جامعی که در اختیارمون گذاشتید.