ترماژ چیست؟ آر اف ترماژ بهترین روش جوانسازی پوست است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترماژ یا آر اف ترماژ روشی موثر در جوانسازی پوست است. این روش برای لیفت صورت، سفت شدن پوست شکم و بازو، رفع افتادگی پلک و غبغب کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
ترماژ چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

بسیاری از افراد از افتادگی پوست در قسمت‌های مختلف صورت و بدن شکایت دارند و هر روزه به دنبال روش‌های زیبایی برای حل این مشکل می‌گردند. یکی از روش‌های تاثیر‌گذار در حل این مشکل روشی به نام ترماژ است. البته به این روش آر اف ترماژ نیز می‌گویند. ترماژ یک درمان غیرتهاجمی است که باعث سفت شدن و جوانسازی پوست می‌شود. پوست به دلایل مختلفی با افزایش سن شل می‌شود. روش‌های درمانی مانند ترماژ برای بهبود این شرایط استفاده می‌شوند.

اگر قصد انجام روش‌های زیبایی پوست مانند ترماژ را دارید، حتما با چند پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی مشاوره داشته باشید. پزشک با توجه به نوع پوست و انتظارات شما بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌کند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید و با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری و غیر حضوری اقدام کنید.

ترماژ چیست؟

ترماژ روشی غیرتهاجمی و بدون جراحی است، که باعث سفت شدن پوست و از بین رفتن خطوط می‌شود. این روش بیش از ۲۰ سال است، که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش بر اثر ایجاد حرارت کلاژن‌سازی تحریک شده و پوست ترمیم می‌شود. از مهم‌ترین دلایل افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک  می‌توان به کم شدن کلاژن در لایه‌های پوست اشاره کرد. یکی از سوالات افراد این است، که آر اف ترماژ چیست؟ آر اف ترماژ در واقع نام دیگر این روش درمانی است. از آن‌جایی که در این روش از فرکانس رادیویی (RF) استفاده می‌شود، به این روش آر اف ترماژ هم می‌گویند. انرژی آر اف باعث تحریک لایه‌های پوست شده و کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند.

می‌توان از این درمان در قسمت‌های مختلف صورت و بدن استفاده کرد. RF ترماژ باعث لیفت صورت و کانتورینگ می‌شود. گونه‌های افتاده، غبغب، افتادگی پلک، شکم یا بازو با این روش به خوبی برطرف می‌شوند. این درمان همچنین رنگ صورت را شاداب‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

دلایل افتادگی و شل شدن پوست

پوست از سه لایه مجزا تشکیل شده است. لایه سطحی که قابل مشاهده است، اپیدرم نام دارد. لایه زیرین غنی از کلاژن بوده و درم نامیده می‌شود. لایه سوم زیرجلدی نام دارد، که به آن لایه چربی نیز می‌گویند. در این لایه فیبرهای کلاژن جریان دارند.

کلاژن در این لایه‌ها می‌تواند، بر اثر قرارگرفتن در معرض آفتاب مستقیم، وراثت یا افزایش سن تجزیه شود. با تجزیه کلاژن پوست شروع به افتادگی کرده و چین و چروک ایجاد می‌شود. حتی در شرایطی مانند بارداری، کاهش وزن یا استرس نیز تولید کلاژن کم شده و استحکام این بافت از بین می‌رود.

برای درمان این مشکل و تولید کلاژن در لایه‌های پوست باید این لایه‌ها به میزان کافی انرژِی دریافت کنند. این انرژی باعث تحریک بافت پوست می‌شود. ترمالیفت یکی از انواع روش‌های جوانسازی پوست بوده، که به تحریک این لایه‌ها کمک می‌کند.

نحوه کار ترماژ

در این روش از فناوری فرکانس رادیویی (RF) به نام ترماکول استفاده می‌شود. این روش از نظر بالینی اثبات شده است. ترمالیفت روشی بدون ایجاد برش بوده و بسیار سریع و آسان انجام می‌شود. برخلاف لیزر، این روش را می‌توان روی پوست‌هایی با طیف رنگ و شرایط مختلف انجام داد و نتیجه گرفت.

در سیستم ترماکول دستگاهی قلم مانند به نام ترماتیپ روی ناحیه مورد نظر قرار گرفته و با هر تماس، انرژی کنترل‌شده RF را به لایه‌های پوست منتقل می‌کند. ترماتیپ حجم زیادی از کلاژن در لایه‌های زیرین پوست را گرم می‌کند. در این حین لایه سطحی پوست خنک شده و محافظت می‌شود. این حرارت باعث می‌شود کلاژن‌های نامنظم به سرعت فعال شده و سفت شوند. با گذشت زمان کلاژن‌های جدید تولید شده و فرآیند جوانسازی پوست تکمیل می‌شود. در نهایت پوست ظاهری کاملا سالم و صاف پیدا می‌کند.

نحوه کار روش ترماژ
برای درمان ترماتیپ روی پوست قرار گرفته و انرژی آر اف را به لایه‌های پوست منتقل می‌کند.

مراحل انجام روش آر اف ترماژ

قبل از RF ترماژ باید تمامی مواد آرایشی و مراقبتی از پوست پاک شوند. متخصص پوست پس از تمیز کردن پوست ناحیه مورد نظر را علامت‌گذاری می‌کند، تا درمان مداوم و یکنواخت صورت گیرد. قبل از شروع درمان یک لایه نازک ژل روی پوست قرار می‌گیرد. این ژل از لایه سطحی محافظت می‌کند.

پوست با استفاده از فرکانس رادیویی تحریک شده و روند بازسازی طبیعی شروع می‌شود. در برخی قسمت‌ها برای دستیابی به نتایج رضایت‌بخش باید از ترماتیپ در چند جلسه استفاده شود. به طور کلی این روش برخلاف بسیاری از روش‌های لیزردرمانی در اکثر بیماران با یک جلسه تکمیل می‌شود.

اگر تا به حال لیزر موهای زائد انجام داده باشید، احتمالا مسئول لیزر از شما در مورد احساس درد سوال کرده است. در صورتی که هیچ دردی احساس نکنید، درجه لیزر را کمی بالاتر می‌برد. در این روش درمانی نیز برای دستیابی به نتیجه مطلوب و استفاده از بهترین سطح انرژی دکتر پوست باید از بیمار در مورد احساس پالس‌های الکتریکی سوال کند. میزان انرژی باید در حدی باشد، که بیمار درد شدیدی احساس نکند و در عین حال نتیجه مناسب را از درمان دریافت کند. میزان احساس حرارت با توجه به منطقه تحت درمان متفاوت است. ممکن است، در برخی قسمت‌ها کمی درد حس شود. اما قابل تحمل است.

اینفوگرافی مراحل انجام آر اف ترماژ
اینفوگرافی مراحل انجام آر اف ترماژ

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با روش جوانسازی هستی؟

اول با دکتر مشورت کن!

ترماژ سی پی تی چیست؟

ترماژ سی پی تی نسل سوم دستگاه‌های جوانسازی است. این دستگاه ساخت آمریکا بوده و از FDA تاییدیه دریافت کرده است. در واقع بهترین دستگاه ترماژ دستگاه سی پی تی بوده و نتایج حاصل از لیفت پوست با ترماژ سی پی تی بهتر از دستگاه‌های دیگر است. تیپ‌های مختلفی در دستگاه ترماژ cpt تعبیه شده است. به همین دلیل برای نواحی مختلف بدن و صورت کاربرد دارد. تیپ‌ها در واقع سری‌هایی هستند، که روی دستگاه قرار می‌گیرند. این تیپ‌ها در ابعاد مختلف است. ابعاد بزرگ آن برای رفع افتادگی پوست بدن به ویژه شکم کاربرد دارد. کوچک‌ترین تیپ در ناحیه پلک‌ها استفاده می‌شود.

انواع ترماژ

این روش برای ترمیم و جوانسازی پوست در قسمت‌های مختلف بدن و صورت استفاده می‌شود. در ناحیه صورت می‌توان با این درمان پوست نواحی مانند پیشانی، چشم‌ها، گونه و گردن را ترمیم کرد. از این روش می‌توان برای لیفت صورت و آر اف ترماژ غبغب استفاده کرد.

۱. ترماژ صورت

از ترمالیفت برای سفت شدن و کانتورینگ صورت استفاده می‌شود. با این روش افتادگی در قسمت چانه و گردن تا حدودی از بین رفته و سفت می‌شوند. گونه‌های افتاده به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کنند. آر اف ترماژ صورت تا حدودی باعث زاویه سازی صورت نیز می‌شود. همچنین رنگ صورت شاداب‌تر به نظر می‌رسد.


۲: ترماژ شکم

از ترماژ علاوه بر صورت برای سفت کردن پوست شل بدن نیز استفاده می‌شود. به ویژه در ناحیه شکم این روش بسیار کاربرد دارد. اگر بیمار بعد از بارداری یا کاهش وزن شدید افتادگی پوست پیدا کرده باشد، متخصص با یک جلسه درمان پوست شکم را سفت و محکم می‌کند. برخی از جراحان زیبایی پس از انجام لیپوساکشن درمان با آر اف ترماژ را توصیه می‌کنند. با ترکیب این دو روش هم چربی شکم از بین رفته و هم پوست این ناحیه صاف می‌شود.

عکس ترماژ شکم
در این عکس ترماژ شکم باعث رفع افتادگی پوست این ناحیه شده است.

۳. ترماژ پلک

یکی از روش‌های بسیار محبوب برای جوانسازی استفاده از ترماژ پلک است. بیشترین علائم پیری در اطراف چشم‌ها قابل مشاهده است. با رفع افتادگی پلک و چین و چروک‌ها آن می‌توان تغییرات زیادی در ظاهر پوست ایجاد کرد. پوست پلک بسیار نازک بوده و با انرژی RF به خوبی واکنش می‌دهد. این واکنش باعث سفت و صاف شدن پوست این ناحیه می‌شود. افتادگی پلک و پف زیر چشم تا حدودی از بین می‌رود. البته نتیجه حاصل از این درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است.


۴. ترماژ بازو

بسیاری از افراد پس از کاهش وزن شدید دچار افتادگی پوست در نواحی مختلف بدن می‌شوند. یکی از شدیدترین افتادگی‌ها مربوط به بازوها است. همچنین ممکن است، برخی افراد به صورت طبیعی پوست شلی داشته باشند. با استفاده از این روش درمانی در ناحیه بازو می‌توان افتادگی را تا حدی برطرف کرد.

عکس قبل و بعد ترماژ پلک
عکس قبل و بعد ترماژ پلک و رفع افتادگی پوست در این ناحیه

قبل و بعد از ترماژ چه باید کرد؟

ترماژ از متدهای جدید زیبایی است. پس بعید نیست که شما اقدامات قبل از آن و مراقبت های بعد از آن را ندانید. در نتیجه با ما همراه باشید:

نکات مهم قبل از لیزر ترماژ:

قبل از انجام  RF ترماژ باید تمامی محصولات آرایشی یا محصولات مراقبت از پوست را کاملا پاک کنید. اگر قبل از عمل زیبایی پوست را برنزه کرده باشید، متخصص پوست هیچ نوع لیزردرمانی را توصیه نمی‌کند. در صورت بارداری یا وجود زخم و عفونت در ناحیه مورد نظر حتما به پزشک اطلاع دهید. از آن‌جایی که تاثیر امواج آر اف بر روی جنین بررسی نشده است، باید از این روش در زمان بارداری خودداری می‌شود.

مراقبت‌های بعد از لیزر ترماژ:

اکثر افراد بعد از انجام آر اف ترماژ می‌توانند، به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهند. در برخی افراد مقداری قرمزی خفیف (مانند آفتاب سوختگی) مشاهده می‌شود. اما این حالت به سرعت از بین می‌رود. بعد از درمان نیازی به مراقبت خاصی نیست. مگر این‌که متخصص دستورالعمل‌هایی را به بیمار بدهد.

مزایا و معایب ترماژ چیست؟

آیا ترماژ بهترین روش رفع چین و چروک و یا افتادگی پوست است؟ همانطور که در مطالب دیگر نیز خواندید، روشهای زیادی برای جوانسازی پوست وجود دارد. هر روش بسته به پوست و شرایط فرد متاضی می تواند بهترین روش برای او باشد. اما بهتر است با مشورت با دکتر پوست، بهترین روش جوانسازی پوست انتخاب شود.

معایب و عوارض جانبی ترماژمزایا و فواید ترماژ
تورمنیازی به برش، تخلیه بافت و چربی و بخیه ندارد.
قرمزیعوارضی مانند کبودی یا عفونت در پی ندارد.
برجستگیبرخلاف بسیاری از روش‌های زیبایی، بیمار در این روش با یک جلسه درمان به نتیجه مطلوب می‌رسد.
تاولعلاوه بر سفت شدن پوست، باعث رفع عیوب پوستی مانند آکنه یا اسکار می‌شود.
معایب و مزایای ترماژ

مزایا و فواید ترماژ:

ترماژ جز روش‌های زیبایی است، که بسیار سریع و راحت انجام می‌شود. این روش مزایای زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از متخصصین پوست آن را پیشنهاد می‌دهند. برخی از مزایای ترماژ عبارتند از:

  • هیچ دوره نقاهتی ندارد و بیمار پس از درمان می‌تواند فعالیت‌های روزانه را انجام دهد.
  • نیازی به برش، تخلیه بافت و چربی و بخیه ندارد.
  • عوارضی مانند کبودی یا عفونت در پی ندارد.
  • برخلاف بسیاری از روش‌های زیبایی، بیمار در این روش با یک جلسه درمان به نتیجه مطلوب می‌رسد.
  • علاوه بر سفت شدن پوست، باعث رفع عیوب پوستی مانند آکنه یا اسکار می‌شود.
  • این روش برای انواع پوست و طیف رنگ‌های مختلف کاربردی است

همین الان بهترین دکتر برای لایه‌برداری پوست رو پیدا کن!

معایب و عوارض جانبی ترماژ:

این روش بسیار ایمن است. طبق آمار و بررسی بیش از دو میلیون بیمار در سراسر جهان عوارض جانبی گزارش شده از این درمان کمتر از ۰.۴% است. بیشترین عوارض گزارش شده شامل قرمزی، تورم، برجستگی و به ندرت تاول است. عوارض جانبی ممکن است، طی چند روز یا چند هفته برطرف شوند.

بلافاصله پس از انجام RF ترماژ در پوست خود احساس گرما خواهید کرد. این حس در عرض چند ساعت برطرف می‌شود و با گذشت زمان متوجه سفتی پوست خواهید شد. بهتر است، برای اطلاع از عوارض و ضرر ترماژ با متخصص پوست، مو و زیبایی مشاوره داشته باشید. مشاوره با چند پزشک با تجربه می‌تواند به شما کمک کند.

عکس قبل و بعد ترماژ
ترماژ باعث سفت شدن پوست و رفع چین و چروک صورت می‌شود.

ترماژ برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که در نواحی مختلف صورت و بدن دارای چین و چروک، افتادگی پوست، خطوط عمیق یا سلولیت هستند، می‌توانند از روش آر اف ترماژ استفاده کنند. افتادگی پوست خفیف تا متوسط از این روش بهترین نتیجه را دریافت می‌کنند. به طور کلی خانم‌ها و آقایان در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال کاندید مناسبی برای این درمان هستند. در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال استفاده از روش‌های جوانسازی پوست بیشتر جنبه پیشگیری داشته و روند پیری پوست را کند می‌کند. اما این روش در سنین بالاتر جنبه درمانی دارد.


هزینه ترماژ چقدر است؟

قیمت ترماژ با توجه به ناحیه مورد نظر و تعداد جلسات درمان مشخص می‌شود. در زمان مشاوره، پزشک ابعاد ناحیه درمان را مشخص می‌کند. پس از بررسی وضعیت پوست می‌توانید از قیمت نهایی مطلع شوید. در قیمت آر اف ترماژ تجربه پزشک و موقعیت جغرافیایی کلینیک بسیار موثر است. همچنین قیمت دستگاه ترماژ موجود در کلینیک و برند آن می‌تواند هزینه درمان را معین کند. به عنوان مثال قیمت ترماژ سی پی تی نسبت به دستگاه‌های دیگر بالاتر بوده و هزینه درمان با ترماژ cpt بیشتر می‌شود.

هزینه آر اف و ترماژ هر جلسه حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان است. این هزینه برای سال ۱۴۰۲ است.

تمامی هزینه‌های مربوط به این روش زیبایی را باید شخصا پرداخت کنید. زیرا بیمه درمانی هزینه عمل‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهد. این روش توسط هیچ پزشکی برای موارد ضروری توصیه نمی‌شود و تنها جنبه زیبایی دارد.


روش درمانی ترماژ چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان درمان با توجه به ابعاد ناحیه مورد نظر و تعداد شات‌های دستگاه متفاوت است. اما معمولا از ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می‌کشد. در مواقعی ممکن است، آماده‌سازی پوست قبل از شروع درمان زمان ببرد.


ترماژ چقدر دوام دارد؟

بلافاصله بعد از لیزردرمانی با انرژِی آر اف متوجه سفتی پوست خواهید شد. تولید کلاژن ممکن است، تا ۶ ماه پس از درمان ادامه داشته باشد. بسته به نوع پوست و روند پیری نتایج می‌تواند تا چند سال ماندگاری داشته باشد. در افراد بالای ۴۵ سال که افتادگی پوست آن‌ها شدید است، احتمال دارد، پزشک هر ۶ ماه درمان را توصیه کند. اما در سنین پایین‌تر معمولا هر دو سال تمدید کافی است.


آیا می‌توان آر اف ترماژ را با سایر روش‌های زیبایی ترکیب کرد؟

ترماژ را می‌توان با سایر روش‌های جوانسازی پوست ترکیب کرد. ممکن است، پزشک تصمیم بگیرد، روش ترکیبی دیگر را همزمان با این درمان یا مدتی پس از آن انجام دهد. یکی از روش‌های ترکیبی تزریق بوتاکس است. بوتاکس در رفع چین و چروک موثر بوده و در نواحی مانند پیشانی و بین ابروها تزریق می‌شود. بوتاکس سم بوتولونیوم نوع A است و حرکت ماهیچه‌ها را محدود می‌کند.

همچنین می‌توان در کنار آر اف ترماژ از روش تزریق ژل استفاده کرد. اگر بیمار خطوط و چین‌هایی داشته باشد، که با ترماژ به طور کامل برطرف نشود و نیاز به حجم‌دهی داشته باشد، از فیلر استفاده می‌شود. فیلرهایی مانند Juvederm یا Restylane نتیجه رضایت‌بخشی در پوست ایجاد می‌کنند.

یکی از ترکیبات بسیار نتیجه‌بخش ترکیب ترماژ با روش مزوتراپی است. این روش‌ها به تنهایی باعث سفت شدن پوست می‌شوند. اما درمان همزمان پتانسیل تولید کلاژن را بیشتر می‌کند.

ترماژ بهتر است یا هایفو؟

یکی از تفاوت‌های اصلی این دو روش تفاوت در فناوری انرژی مورد استفاده است. در روش ترماژ از فرکانس رادیویی (RF) استفاده می‌شود. در حالی که انرژی مورد استفاده در هایفوتراپی انرژِی اولتراسوند است. برای رفع خطوط و چین و چروک‌های سطحی در صورت و بدن RF ترماژ پیشنهاد می‌شود. این روش در واقع برای پیشگیری مناسب است. اما هایفو لایه‌های عمیق‌تر پوست را تحت درمان قرار می‌دهد. هر دو روش برای حفظ سلامت پوست و جوانسازی آن پیشنهاد می‌شوند.


تفاوت ترماژ با اندولیفت در چیست؟

هر دو روش در جوانسازی پوست و رفع چین و چروک موثر هستند. اما فرآیند آن‌ها با هم متفاوت است. در روش اندولیفت میکروفیبرهای نوری در اندازه یک تار موی نازک وارد لایه‌های زیرین پوست می‌شود و لیزردرمانی با استفاده از امواج مادون قرمز انجام می‌گیرد. در واقع تفاوت این دو روش در نوع لیزر بوده و هر دو باعث کلاژن‌سازی و استحکام پوست می‌شوند.

چگونه بهترین پزشک متخصص زیبایی را برای ترماژ پیدا کنیم؟

برای انتخاب بهترین پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی باید به تجربه پزشک و مجوزهای او دقت کنید. هر نوع از روش‌های لیزر درمانی نیاز به آموزش دارند. در صورتی که پزشک آموزش لازم برای کار با دستگاه ترماژ را ندیده باشد، احتمال ایجاد عوارضی مانند تاول وجود داشته و یا ممکن است، درمان بی‌نتیجه باشد. علاوه بر تجربه و مهارت پزشک، نوع دستگاه موجود در کلینیک نیز مهم است. حتما در زمان مشاوره با پزشک نوع دستگاه را پرسیده و در مورد آن تحقیق کنید. دستگاه ترماژ سی پی تی جز بهترین دستگاه‌های جوانسازی پوست است.

امکانات موجود در کلینیک و رعایت بهداشت در آن از نکات مهم انتخاب متخصص پوست است. تیپ‌های استفاده شده در دستگاه با سطح پوست تماس داشته و باید به طور کامل ضدعفونی شوند. در جلسه مشاوره از پزشک بخواهید، عکس قبل و بعد بیماران و نمونه کارهای خود را نشان دهد. با مشاهده تغییرات در بیماران می‌توانید راحت‌تر برای انتخاب پزشک تصمیم بگیرید.

اگر قصد ترماژ صورت یا بدن خود را دارید، می‌توانید به لیست پزشکان متخصص پوست در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر امکان تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با متخصص پوست نیز وجود دارد. شما می‌توانید در زمان مشاوره با چند پزشک باتجربه سوالات و نگرانی‌های خود را مطرح کنید و پزشک بهترین روش جوانسازی پوست را به شما پیشنهاد دهد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ترماژ

  1. سجاد علیزاده گفت:

    سلام من چروک پیشانی دوره چشم دارم میخواستم درمان خوب بشم ممنونم جواب

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا بوتاکس می تواند راه خوبی باشد
      بشرطی که بوشیله متخصص انجام شود