لیزر موهای زائد بدن، عوارض خطرناک لیرز، مراقبت های قبل و بعد، قیمت انواع دستگاه لیرز

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لیزر موهای زائد از محبوبترین و بی ضررترین روشهای حذف مو است. برای آگاهی از عوارض لیزر واژن، زیربغل، صورت و قیمت آن ها و آشنایی با دستگاه های مختلف این مقاله را بخوانید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

لیزر موهای زائد

اگر از تلاش دائمی برای از بین بردن موهای زائد بدنتان به روش های مختلف خسته شده اید، لیزر موهای زائد یا لیزر بدن می تواند یک گزینه خوب برای شما باشد. در این روش از نور لیزر که یک نور متمرکز شده است، برای از بین بردن دائمی موها استفاده می شود. اما آیا این روش خطرناک است؟ عوارض لیرز چیست؟ هر پوستی جواب می دهد؟ بهترین دستگاه لیرز کدام است؟ اگر می خواهید جواب این سوال ها را بدانید این مطلب برای شماست. ولی لازم است این نکته را نیز بدانید که مراکز لیرز مو و آرایشگاه ها ممکن است بهداشتی نباشد و یا به صورت استانداری انجام نگیرد. به این خاطر اگر تصمیم به انجام این عمل دارید، بهتر است ابتدا با دکتر پوست و مو مشورت کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

لیزر موهای زائد چیست و چگونه باعث از بین رفتن مو می شود؟

موهای زائد بدن، همان طور که از اسمش مشخص است، برای عموم ما، چیز خوشایندی نیست. هر کسی به روشی سعی می کند تا از شر موهای زائد بدنش خلاص شود. راه هایی زیادی مثل اصلاح کردن، استفاده از تیغ، اپیلاسیون یا استفاده از ابزارهایی مثل اپی لیدی و بند اندازها برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد. اما استفاده از این روش ها گاهی اوقات می تواند خسته کننده باشد. به خصوص اینکه هر چند روز یکبار باید این پروسه تکرار شود. علاوه بر اینکه برخی از این روش ها، باعث ایجاد حساسیت، خارش، زخم یا واکنش های پوستی دیگر می شوند.

لیزر بدن یک روش پزشکی است که در آن، از پرتوی متمرکز شده از نور برای تضعیف یا از بین بردن ریشه موها استفاده می شود. پیگمنتی (رنگدانه) که در مو وجود دارد (ملانین) این نور را جذب می کند. سپس این نور جذب شده، تبدیل به گرما می شود. گرمایی که به کیسه های لوله ای شکل درون پوست (فولیکول مو) آسیب می رساند. این آسیب رشد مو را در آینده به تاخیر می اندازد یا به کل متوقف می کند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

آیا لیرز موی زاید را به طور دائمی از بین می برد؟

هرچند لیزر موهای بدن به طور موثری، رشد موها را به مدت طولانی به تاخیر می اندازد، اما عموما منجر به از بین رفتن دائمی موهای زائد نمی شود. برای اینکه در مرحله اول، موهای زائد از بین بروند، به چندین جلسه نیاز دارید. بعد از اینکه موها از بین رفتند، برای حفظ این نتیجه، لازم است در فواصل زمانی مشخص، ماهانه یا چند ماه یکبار، مجدد انجام دهیم.

چرا لیزر بدن انجام می شود؟

لیزر موها با هدف حذف یا ضعیف کردن موهای زائد بدن انجام می شود. شما می توانید هر قسمتی از بدن را لیزر کنید. دست ها و پاها،زیر بغل، پشت لب، صورت، بیکینی یا لیزر واژن بیشترین تقاضا را دارند. البته لیزر را می توان در هر جایی به جز دور چشم انجام داد. علاوه بر این، در نقاطی که تتو (خالگوبی) دارید، نباید این عمل را انجام دهید.

شات لیزر چیست؟

اگر تا به کنون لیزر انجام داده باشید، صدایی که در طول آن می شنوید همان شات است. شات به هر بار تخلیه انرژی لیزر روی سطح پوست گفته می شود. در گذشته خیلی از مراکز لیزر موهای زائد، هزینه لیزر را بر اساس تعداد شات محاسبه می کردند، اما امروزه در اکثر مراکز در سراسر دنیا بر اساس ناحیه محاسبه می شود.

لیزر موهای زائد بدن چیست
لیزر به منظور حذف یا کم کردن موهای زائد بدن اتفاق می‌افتد.

مزایای لیزر موهای زائد چیست؟

فواید آن عبارت است از:

  • دقت: می‌تواند به طور انتخابی بر روی موهای زبر و خشن انجام شود. در حالی که هیچ آسیبی به پوست اطراف نزند.
  • سرعت: هر پالس لیزر کسری از ثانیه را به خود اختصاص می‌دهد و می‌تواند در همان زمان کم، بسیاری از موها را از بین ببرد. یعنی تقریبا در عرض یک ثانیه، ناحیه ای به اندازه یک سکه، لیزر می شود. مناطق کوچک مانند پشت لب را می توان در کم‌تر از یک دقیقه لیزر کرد. لیزر مناطق وسیع تر، مانند کمر و یا پاها، ممکن است نهایتا یک ساعت طول بکشد.
  • قابل پیش بینی بودن: اکثر افراد بعد از متوسط سه‌ تا هفت جلسه، به طور دائمی از شر موهای زائد بدنشان خلاص خواهند شد.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه: شاید به نظر برسد که لیزر موهای زائد پر هزینه است. اما اگر هزینه های اصلاح یا اپیلاسیون و روش های موقت دیگر را در درازمدت در نظر بگیرید، به این نتیجه خواهید رسید که این روش مقرون به صرفه تر از روش های دیگر است.

عوارض لیزر چیست؟

در طول جلسه، ممکن است احساس سوزش، یا ناراحتی داشته باشید. بعضی تکنسین ها قبل از شروع کار، از کرم های بی حس کننده استفاده می کنند.

برخی از عوارض لیزر عبارتند از:

  • تغییر در رنگ پوست، به خصوص رنگ پوست های تیره، که البته تغییر رنگ موقت خواهد بود.
  • قرمزی و التهاب پوست
  • تاول یا پوسته پوسته شدن پوست، البته تاول خیلی نادر است و عموما در رنگ پوست های تیره اتفاق می افتد.

گاها خارش که از عوارض لیزر است می تواند باعث ایجاد زخم هم شود. همچنین ممکن است این آسیب های پوستی باعث ایجاد عفونت شوند، که البته بسیار نادر است. البته این موارد عموما در نتیجه بی دقتی تکنسین یا حساسیت زیاد پوست اتفاق می افتند.

تا یک یا دو روز بعد از جلسه، ممکن است احساس آفتاب سوختگی خفیفی داشته باشید. استفاده از کمپرس سرد یا کرم های مرطوب کننده می تواند مفید باشد. اگر صورت تان را لیزر کرده اید، روز بعد می توانید طبق معمول از مواد آرایشی استفاده کنید. البته اگر سوختگی یا حس التهاب داشتید، بهتر است آرایش را یکی دو روز به تعویق بیندازید.

در صورتی که عوارض لیزر معمولی که در بالا ذکر شد، ادامه پیدا کرد و یا شدید شد؛ لازم است سریعا با دکتر پوست مشورت کنید.

آیا لیزر درد دارد؟

لیزر واژن درد دارد؟ از نظر میزان درد، درد لیزر چیزی بین شیو کردن (بدون درد) و اپیلاسیون است. برخی تکنسین ها قبل از انجام، برای کمتر کردن درد و حساسیت پوست، از قالب های یخ یا کرم های بی حس کننده استفاده می کنند. البته در جلسات اول، فرد درد بیشتری را نسبت به جلسات بعدی حس خواهد کرد. چون بعد از چند جلسه، مو نازک تر و کمرنگ تر می شود.

نمی‌دونی برای لیزر موهای زائد کجا مراجعه کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

لیزر برای چه کسانی بهتر جواب می دهد؟

لیزر برای افراد با رنگ پوست روشن و موهای تیره بهترین جوابدهی را دارد. البته این به این معنا نیست که برای بقیه انواع پوست تاثیری ندارد. رنگ مو و نوع پوست بر میزان موفقیت آن تاثیر می گذارد. چون اصل اولیه در انجام آن، این است که پیگمنت مو، و نه پیگمنت پوست، باید نور را جذب کنند. به همین علت، هر چه اختلاف رنگ بین رنگ مو و رنگ پوست بیشتر باشد، جوابدهی بهتر خواهد بود.

وقتی اختلاف رنگ کمی بین رنگ مو و پوست باشد، احتمال آسیب پوستی بیشتر است. البته در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که پوست های تیره هم نتیجه خوبی بگیرند. لیزر برای رنگ موهایی که نور کمی جذب می کنند، یعنی رنگ موی خاکستری، سفید، قرمز، بلوند کمترین تاثیر را دارد.

دسته بندی رنگ پوست برای لیزر

بر اساس مقیاس فیتزپاتریک، رنگ پوست به شش دسته تقسیم می شود:

  • تیپ ۱: پوستی که همیشه آفتاب سوخته می شود و هیچ وقت برنزه نمی شود. (رنگ های روشن و کک و مک دار)
  • تیپ ۲: پوستی که معمولا آفتاب سوخته می شود و به مقدار خیلی خیلی کمی برنزه می شود.
  • تیپ ۳: این نوع پوست گاهی اوقات آفتاب سوخته می شود و به صورت یکدست برنزه می شود.
  • تیپ ۴: این نوع پوست خیلی کم آفتاب سوخته می شود و به خوبی برنزه می شود (قهوه ای متوسط).
  • تیپ ۵: خیلی به ندرت دچار آفتاب سوختگی می شود، و بسیار راحت برنزه می شود (قهوه ای تیره).
  • تیپ ۶: هیچ وقت دچار آفتاب سوختگی نمی شود (تیره ترین رنگ پوست قهوه ای).
اینفوگرافی دسته بندی رنگ پوست برای لیزر
اینفوگرافی دسته بندی رنگ پوست برای لیزر

چه نقاطی از بدن را می توان لیزر کرد؟

تقریبا هر نقطه ای بدن به جز دور چشم ها و نواحی دارای تتو (خالکوبی) را می توان لیزر کرد. عمدتا برای موهای نواحی زیر انجام می شود:

  • چانه
  • لیزر پشت لب
  • پیشانی
  • لیزر صورت به جز دور چشم
  • گردن
  • لیزر سینه
  • لیزر دست ها
  • لیزر زیر بغل
  • لیزر پا
  • خط بیکینی، بکینی و لیزر واژن
  • خط باسن
  • کمر
  • شکم

۱: لیزر زیر بغل

زیر بغل از قسمت های حساس بدن به شمار می رود. از این رو بهداشت و همینطور زیبایی این ناحیه از بدن برای عموم افراد بسیار مهم است. علاوه بر اینکه موهای زیر بغل، باعث بدتر شدن بوی بد تعریق، بیشتر شدن تعریق و مشکلاتی از این قبیل هم می شود. علاوه بر همه اینها، اصلاح روزانه یا اپیلاسیون دائمی می تواند خسته کننده باشد. لیزر زیربغل راه خوبی برای از بین بردن موهای زیر بغل است و یکی از پرطرفدارترین نواحی بدن برای لیزر است.

لیزر زیر بغل چند جلسه زمان می برد؟

لیزر زیر بغل هم مانند لیزر واژن به ۶ تا ۸ جلسه لیزر نیاز دارد. و بعد از این جلسات، می توانید کاهش ۹۰ درصدی در موهای ناحیه بیکینی و واژن را انتظار داشته باشید.

قیمت لیزر زیر بغل چقدر است؟

قیمت لیزر زیر بغل بستگی به مراکز درمانی و کلینیک­ های زیبایی دارد. شرایط مراکز لیزر به علاوه ی تعداد جلسات و نوع دستگاه لیزر و شرایط ویژه فرد می تواند روی قمیت لیزر تاثیر داشته باشد. هزینه لیزر زیر بغل به صورت میانگین حدود  ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. برای اطلاع دقیق تر از قیمت لیزر زیر بغل از دکتر پوست مشاوره بگیرید.

عوارض لیزر زیر بغل چیست؟

لیزر موهای زیر بغل، به جز کمی درد، عوارض جانبی خاصی ندارد. عموما بین ۶ تا ۸ جلسه لیزر برای از بین بردن موهای زیر بغل لازم است. و هر جلسه هم چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد.

عوارض خطرناک لیزر
از عوارض خطرناک لیزر می‌توان به سوختگی پوست اشاره کرد.

۲: لیزر واژن (بیکینی)

لیزر بیکینی یا لیزر واژن در خانم ها بسیار پرطرفدار است. چون لیزر واژن در کنار گزینه هایی از قییل اصلاح دائمی یا اپیلاسیون پردرد، گزینه بهتری برای از بین بردن موهای زائد واژن به نظر می رسد. می توان گفت، لیزر واژن موثرترین درمان برای حذف دائمی موهای زائد بیکینی است.

لیزر واژن چند جلسه می خواهد؟

لیزر واژن هم مانند لیزر زیر بغل به ۶ تا ۸ جلسه لیزر نیاز دارد. و بعد از این جلسات، می توانید کاهش ۹۰ درصدی در موهای ناحیه بیکینی و واژن را انتظار داشته باشید.

قیمت لیزر واژن چقدر است؟

قیمت لیزر زیر بغل بستگی به مراکز درمانی و کلینیک­ های زیبایی دارد. شرایط مراکز لیزر به علاوه ی تعداد جلسات و نوع دستگاه لیزر و شرایط ویژه فرد می تواند روی قمیت لیزر تاثیر داشته باشد. هزینه لیزر واژن (بیکینی) کامل که شامل بیکینی + خط بیکینی + خط باسن می شود، با توجه به موارد بالا به صورت میانگین حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. برای اطلاع دقیق تر از قیمت لیزر واژن از دکتر پوست مشاوره بگیرید.

عوارض لیزر واژن چیست؟

افرادی که از روش لیزر واژن برای حذف موی زائد در ناحیه بیکینی استفاده می کنند همیشه نگران این مسئله هستند که پرتوهای آن به اندام های داخلی و ساختار سلولی بدنشان نفوذ کرده و منجر به ناباروری، سرطان یا هر مشکل دیگری شوند. نوریکه برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود کمتر از یک میلی متر به پوست نفوذ می کند. پس به هیچ کدام از اندام های داخلی بدن مثل تخمدان ها برخورد نمی کند و در نتیجه به آن ها آسیب نمی رساند. پس از این جهت نگران نباشید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا لیزر واژن در دوران بارداری خطرناک است؟

با این که لیزر موهای زائد ناحیه ی بیکینی بی خطر است، اما اگر باردار هستید ریسک نکنید و لیزر واژن را به بعد از دوره ی بارداری موکول کنید.

آیا لیزر واژن برای دختران خطرناک است؟

شاید شما نیز این شایعه را شنیده اید که لیزر واژن باعث آسیب به پرده بکارت و یا نازایی می شود. این گفته فقط در حد شایعه است و صحت علمی و تجربی ندارد. با این حال برای انجام لیزر بهتر است از متخصصین پوست و مو مشاوره بگیرید.

آیا لیزر واژن می تواند باعث انتقال بیماری جنسی یا عفونت شود؟

بهداشت واژن مهم است. پوست این ناحیه از حساسیت زیادی برخوردار است که اگر به درستی لیزر واژن انجام نشود، به سادگی شما را دچار مشکلاتی از قبیل سوختگی می کند. علاوه بر این، در صورتی که از دستگاه های استرلیزه برای انجام این کار استفاده نشود، احتمال انتقال بیماری افراد به یکدیگر هم وجود دارد. تنها نکته ای که هنگام انجام لیزر اندام تناسلی باید مد نظر داشته باشید این است که این کار را در یک کلینیک مجهز و تحت نظر یک پزشک متخصص پوست انجام دهید. پس قبل از این که دست به انجام این کار بزنید، بهتر است که به دنبال بهترین متخصص پوست باشید.

لیزر واژن به منظور تنگ کردن و جوانسازی:

لیزر واژن، برای تنگ کردن واژن و روشن سازی اندان تناسلی زنان در سال‌های اخیر زیاد به گوش می‌رسد. زیبایی و بهداشت واژن تنها مروبوط به لیزر موی زائد واژن نیست، بلکه در بسیاری از موارد روشن سازی و جوان سازی واژن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

با افزایش سن، یائسگی و یا زایمان، بانوان دچار شل شدگی و یا گشاد شدن واژن،  آتروفی واژن یا سوزش و خشکی واژن و بی اختیاری ادرار و بدشکلی اندام تناسلی می شوند که این عوامل سبب عدم لذت از رابطه جنسی می گردد. برای رفع این موارد عمل های زیبایی واژن نیز به کار می رود. اما بعضی خانم ها برای انجام عمل جراحی زیبایی واژن مناسب نیستند. در این افراد می توان از لیزر واژن جهت رفع مشکلات استفاده کرد.

لیزر واژن co۲ و استفاده از لیزر مونالیزا تاچ (Mona Lisa Touch Laser)  به منظور لیزر واژن استفاده می شود.

انواع طرح لیزر واژن
انواع طرح برای لیزر واژن را می‌توانید در این عکس ببینید.

۳: لیزر مو دست و پا

از بین بردن موهای زائد دست و پا از نظر زیبایی برای عموم افراد اهمیت زیادی دارد. لیزر دست ها و پاها تقریبا ۸۰% در کاهش موهای زائد نتیجه می دهد.

قیمت لیزر دست و پا چقدر است؟

قیمت لیزر دست و لیزر پا بستگی به مراکز درمانی و کلینیک­ های زیبایی دارد. شرایط مراکز لیزر به علاوه تعداد جلسات و نوع دستگاه لیزر و شرایط ویژه فرد می تواند روی قمیت لیزر تاثیر داشته باشد. هزینه لیزر دست به صورت کامل بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغییر است. قیمت لیزر بازوها و قیمت لیزر دست با هم متفاوت است. قیمت لیزر کل پا بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هم می تواند باشد. برای اطلاع دقیق تر از قیمت لیزر ران پا، قیمت لزر ساق پا و کل پا از دکتر پوست مشاوره بگیرید.

همین حالا برای لیزر موهای زائدت اقدام کن!

۴: لیزر صورت

از بین بردن موهای صورت، یک چالش دائمی برای بسیاری از خانم هاست. گزینه های موجود برای از بین بردن موهای صورت هم مانند بقیه نقاط بدن متنوع است. شیو کردن، تا بند انداختن یا استفاده از شمع یا اپی لیدی، چند راه معمول برای خلاصی از موهای صورت است. لیزر موهای صورت، تاثیر خوبی روی از بین رفتن دائمی موهای صورت دارد. دوره لیزر موهای صورت ممکن است طولانی تر از بقیه نقاط بدن باشد و به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد. چون موهای زائد صورن کمرنگ تر هستند و به همین علت تعداد جلسات بیشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز است.

قیمت لیزر صورت چقدر است؟

قیمت لیزر صورت بستگی به مراکز درمانی و کلینیک­ های زیبایی دارد. شرایط مراکز لیزر به علاوه تعداد جلسات و نوع دستگاه لیزر و شرایط ویژه فرد می تواند روی قمیت لیزر تاثیر داشته باشد. هزینه لیزر صورت کامل بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان متغییر است. قیمت لیزر چانه و قیمت لیزر پیشانی و قیمت لیزر پشت لب و خط ریش با هم متفاوت است. برای اطلاع دقیق تر از قیمت لیزر صورت از دکتر پوست مشاوره بگیرید.

عوارض لیزر صورت چقدر است؟

در صورتی که عینک ایمنی را در طول فرآیند لیزر موهای صورت استفاده نکنید، امکان ایجاد آسیب چشمی وجود دارد. همیشه در طول درمان محافظ چشم را بپوشید.

لیزر موهای زائد صوررت
یکی از محل‌هایی که لیزر مو انجام می‌شود، در صورت است.

لیزر آقایان

مشخصا لیزر بدن مخصوص خانم ها نیست. موهای زائد هم برای خانم ها و هم آقایان ناخوشایند است. و آقایان هم از بین بردن موهای زائد نقاط مختلف بدن می توانند از لیزر استفاده کنند. آقایان عموما برای از بین بردن موهای زیر بغل، کمر، سینه، خط ریش یا پشت گردن از لیزر استفاده می کنند.

لیزر موهای زائد آقایان
لیزر موهای زائد برای آقایان هم انجام می‌شود.

هزینه لیزر موهای زائد

هزینه لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد، برخی از عواملی کنه بر تعیین نرخ لیزر تاثیر دارد عبارت است از:

  • نوع دستگاه لیزر
  • تعداد جلسات مورد نیاز
  • ناحیه ای که می خواهید لیزر کنید
  • اینکه پزشک لیزر را انجام می دهد یا تکنسین
  • شهر شما و منطقه شهری نیز می تواند در تعیین قیمت لیزر تاثیر داشته باشد.
  • جنسیت هم در تعیین قیمت موثر است (عموما هزینه خدمات لیزر برای آقایان، کمی بالاتر از خانم هاست).

حقیقتا خدمات لیزر تعرفه مشخصی ندارد. با تمام این متغیرها لیزر کل بدن در کلان شهرها از ۸۰۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان متغیر است. این رقم در برخی مراکز، حتی از این هم می تواند بالاتر باشد.

بخش‌های مختلف بدنقیمت در سال ۱۴۰۲
لیزر صورتهزینه لیزر صورت کامل بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان
لیزر مو دست و پاقیمت لیزر کل پا بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان
هزینه لیزر دست به صورت کامل بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان
لیزر واژن (بیکینی)حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
لیزر زیر بغلحدود  ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان
لیزر موهای کل بدنبین ۱ تا ۲ میلیون تومان به بالا
قیمت لیزر موهای بخش‌های مختلف بدن در سال ۱۴۰۲ (قیمت‌ها حدودی هستند و در هر مرکز لیزر متفاوت هستند و بستگی به نوع دستگاهی که برای شما استفاده می‌شوند دارد)

معرفی انواع دستگاه های لیزر موهای زائد

در زمان انتخاب نوع دستگاه لیزر به این نکته دقت کنید که فناوری لیزر با دستگاه لیزر تفاوت دارد. وقتی از تکنولوژی لیزر صحبت می کنیم، منظور ویژگی های فیزیکی پرتوی نور آن، مانند طول موج آن است. علاوه بر تکنولوژی، فاکتورهای دیگری در رابطه با نوع دستگاه لیزر هم وجود دارد که در نتیجه نهایی کار تاثیر دارد. مثل قطر پرتو، فاصله بین شات ها، سیستم خنک کننده، تعداد شات ها و غیره. دستگاه های بسیار متنوعی از برندهای مختلف در بازار موجود است.

لیزر موهای زائد تنها ۳ طول موج مشخص دارد که هر کدام نامی مشخص دارد. مثل الکس یا الکساندرایت که طول موج ۷۵۵ نانومتر دارد. ۸۱۰ نانومتر دایود نامیده می شود و طول موج اندیاگ که ۱۰۶۴ نانومتر می باشد.

اینفوگرافی انواع دستگاه لیزر موی زائد
اینفوگرافی انواع دستگاه لیزر موی زائد

بهترین دستگاه های لیزر که در ایران محبوبیت بالایی دارند را در ادامه توضیح می دهیم.

۱. لیزر IPL

در اصل نمی توان به این فناوری، فناوری لیزر گفت. از این نوع لیزر بیشتر در دستگاه های خانگی یا ماساژور ها استفاده می شود. دستگاه لیزر IPL، قیمت کمتری نسبت به بقیه فناوری ها دارد و عموما تاثیر چندانی هم ندارد.

۲. لیزر الکساندرایت

معروف ترین فناوری لیزر، الکساندرایت  که با اسم دستگاه الکساندرایت شناخته می شود. در دستگاه لیزر اکساندرایت از طول موج ۷۷۵ نانومتر استفاده می شود. دستگاه الکساندرایت عموما برای کسانی که پوست روشن و شفاف (تیپ های ۱ تا ۳) دارند مناسب است. دستگاه الکساندرایت برای کسانی که موی ضخیم یا رنگ پوست تیره ای دارند، چندان تاثیری ندارد.

دستگاه لیزر دایود بعد از اکساندرایت، از جدیدترین لیزرها به حساب می آید. طول موج استفاده شده در این فناوری، بین ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر و بالاتر از اکساندرایت است. در نتیجه نفوذ بهتری در عمق پوست دارد و برای همین برای پوست های تیره تر هم استفاده می شود. دستگاه لیزر دایود، بیشترین تاثیر را روی پوست های روشن تا متوسط (تایپ ۱ تا ۵) و موهای تیره دارد. گفته می شود با استفاده از دستگاه لیزر دایود، بعد از یک سال و نیم، کاهش ۷۰ درصدی در موهای زائد خواهید داشت.

۴. لیزر ان دی یاگ

لیزر ان دی یاگ برای قسمت های تیره و پوست های گندمی و تیره مناسب تر است. لیزر ان دی یاگ یکی از فناوری های مدرن در لیزر به حساب می آید. طول موج دستگاه لیزر ان دی یاگ بالاتر از بقیه و معادل ۱۰۶۴ نانومتر است. البته همه رنگ های پوست (تیپ پوستی ۱ تا ۶) می توانند از نوع لیزر لیزر ان دی یاگ استفاده کنند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دستگاه های لیزر خانگی

دستگاه هایی کوچکی به عنوان دستگاه لیزر خانگی هم وجود دارند که به راحتی می توانید از آنها در خانه استفاده کنید. در این دستگاه های خانگی معمولا از لیزر IPL استفاده می شود که تاثیر چندانی بر کاهش رشد موهای زائد ندارد. بنابراین اگر از دستگاه های خانگی استفاده می کنید، انتظار کاهش قابل توجه در حجم موهای زائد خود نداشته باشید.

برای گرفتن بهترین نتیجه به چند جلسه نیاز دارم؟

عموما بین ۶ تا ۸ جلسه لیزر، شما را به کاهش ۸۰% در موهای زائد می رساند. البته این رقم به ناحیه ای که لیزر می کنید هم بستگی دارد. برای مثال پاها، عموما به ۸ جلسه لیزر نیاز دارند. در صورتی که برای از بین بردن موهای صورت ممکن است به ۱۰ تا ۳۰ جلسه نیاز داشته باشید. چون موهای صورت نازک و روشن تر از بقیه نقاط بدن هستند.

بعد از اتمام دوره، در اکثر موارد لازم است که در فواصل زمانی چند ماهه، برای تمدید یا به اصطلاح شارژ لیزر اقدام کنید تا اینکه نتیجه به دست آمده را حفظ کنید.

فاصله بین جلسات لیزر چقدر باید باشد؟

فاصله بین جلسات لیزر باید به حدی باشد تا تاثیر قابل توجه داشته باشد. همچنین این فواصل بستگی به نوع پوست شخص، دستگاه لیزر، ضخامت مو و … متفاوت است. لازم است تکنسین و متخصص پوست طول جلسات و فاصله بین جلسات را برای شما مشخص و شفاف کند.

آمادگی های قبل از لیزر چیست؟

ناحیه ای که می خواهید لیزر کنید باید کاملا شیو شده باشند. به این دقت کنید که موهای ناحیه مورد نظر را اصلاح کنید و از روش هایی مانند اپیلاسیون یا اپی لیدی که موها را از ریشه بیرون می آورند، استفاده نکنید. در واقع بهتر است از حدود شش هفته قبل از انجام لیزر، موها از ریشه در نیاورده شده باشید.

از یک هفته قبل از لیزر، از محصولات برنزه کننده استفاده نکنید (چون هرچه اختلاف رنگ پوست و مو بیشتر باشد، تاثیر لیزر بیشتر خواهد بود، با برنزه کردن پوست، شما عملا این اختلاف رنگ را کم می کنید).

دو هفته قبل و دو هفته بعد از جلسه لیزر، از لایه بردارهای پوست استفاده نکنید. (چون پوست کمی حساس تر از هر زمانی است).

آیا قبل از لیزر داروی بی حس کننده مصرف کنیم یا خیر؟

اگر آستانه تحمل درد پایینی دارید، حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قبل از جلسه لیزر می توانید از پمادها یا ژل های بی حسی استفاده کنید. اما دقت کنید که قبل از انجام لیزر، کرم یا ژل بی حسی را کاملا از روی پوست پاک کنید.

اگر قصد انجام لیزر را دارید، شش هفته قبل از اولین جلسه، از روش های اپیلاسیون یا اپی لیدی یا روش های مشابه استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از لیزر چیست؟

تا یک هفته بعد از لیزر، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، خودداری کنید. اگر بعد از لیزر، پوستتان قرمز یا ملتهب شده بود، می توانید از کمپرس سرد یا حوله خنک استفاده کنید. همچنین می توانید از کرم های التیام بخش، مرطوب کننده یا آلوئه ورا هم استفاده کنید.

در مدت درمان (کل جلسات) به خصوص بعد از لیزر صورت، از ضد آفتاب هایی با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.

لیزر موهای زائد چیست؟
برای آشنایی با بهترین دستگاه لیزر حتما با متخصص پوست مشورت کنید.

آیا بین جلسات لیزر می توانم اپیلاسیون کنم؟

خیر، بهتر است در فاصله جلسات لیزر از روش های اپیلاسیون و شبیه به اپیلاسیون استفاده نکنید. اتفاقی که در لیزر می افتد این است که یک انرژی از طریق نور لیزر به پوست تابانده می شود. هدف این است که فولیکول های مو این انرژی را جذب کنند و در نتیجه، به کل از بین بروند یا آسیب ببینند، به گونه ای که رشد مجدد موها ممکن نباشد.

حالا اگر در فاصله بین جلسات لیزر از روش هایی مانند اپیلاسیون یا اپی لیدی برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنید، در واقع این فولیکول مو را در آورده اید. بنابراین فولیکولی وجود نخواهد داشت که انرژی نور را جذب کند. در نتیجه لیزر هم بی تاثیر خواهد بود. بنابراین در فاصله بین جلسات، تنها موهای زائد بدن را اصلاح کنید.

آیا لیزر می تواند باعث پرمویی شود؟

مطالعات اخیر نشان می دهد که علت اصلی تحریک رشد موها و پرموئی بعد از لیزر ، استفاده نادرست از لیزر توسط متخصصی است که اینکار را انجام می دهد. اگر انرژی مورد استفاده در لیزر موهای زائد کمتر از حد انرژی اپتیمم و ایده آل باشد، به دلیل کافی نبودن انرژی و گرما فولیکول ها به طور کامل تخریب نمی شوند. در چنین شرایطی، فولیکول های مو برای ترمیم آسیب وارد شده شروع به فعالیت کرده، خود را تقویت و بازسازی می کنند و منجر به افزایش رشد موها و بروز پدیده پرموئی یا هایپرتریکوز می شوند.

به خاطر همین است که لیزر موهای زائد برای برداشتن موهای نازک و ظریف توصیه نمی شود و همچنین بهتر است یک متخصص پوست معتبر در این زمینه پیدا کنید.

آیا در طول بارداری می توانیم لیزر انجام دهیم؟

امکان دارد برخی از خانم های باردار درخواست انجام لیزر موهای زائد داشته باشند. به دلیل آنکه گاهی اوقات در دوران حاملگی، رشد موهای زائد در بدن مخصوصا در نواحی سینه و معده افزایش می یابد. اما باید بدانید که بسیاری از این موهای زائد دوران بارداری، به مرور زمان برطرف می شوند و نیازی به عمل برداشت موهای زائد وجود ندارد.

عمل لیزر موهای زائد در دوران بارداری توصیه نمی شود. علت آن است که هنوز در مورد عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری، هیچ مطالعه ای به طور مستقیم بر روی انسان انجام نشده است. بنابراین، بی خطر بودن این عمل برای جنین هنوز به اثبات نرسیده است.

آیا لیزر می تواند باعث ایجاد سرطان شود؟

شاید شما نیز شنیده اید که لیزر عوارض خطرناکی دارد که شامل سرطان نیز می شود. عوارض لیزر موهای زائد در بروز سرطان پوست، نه تنها ثابت نشده است بلکه حتی گاهی اوقات، این روش برای درمان برخی از ضایعات اولیه سرطان پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

قبل از لیزر چه داروهایی را نباید مصرف کرد؟

پیش از انجام این عمل باید با پزشک مشورت کنید. به طور کلی می توان گفت داروهایی که در برابر نور حساس هستند یک هفته قبل از شروع درمان لیزر نباید مصرف شوند. برخی از آنتی بیوتیک ها نسبت به نور حساس اند لذا توصیه می‌شود درمان لیزر موهای زائد پس از بهبود عفونت آغاز شود.

توصیه می شود قبل از انجام لیزر از مصرف داروی راکوتان یا روآکوتان نیز خودداری شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چرا از لیزر جواب نمی گیریم؟

در بیشتر موارد بعد از جلسه سوم شما باید شاهد تغییراتی باشید که شامل کمتر شدن مو و یا نازک شدن و تاخیر در رشد آن هاست. اما در برخی موارد نیز دیده شده است که بعد از ۱۰ جلسه هنوز تغییراتی دیده نشده یا تغییرات از چیزی که پیش بینی می شده است بسیار متفاوت است.

اگر شما با مشورت با متخصص پوست دستگاه لیزر مناسب و تعداد جلسات درست و طول درمان را به خوبی سپری کنید احتمال این که جز کسانی باشید که از لیزر جواب می گیرند، بسیار بالاست. اما علاوه بر رعایت نکردن موارد بالا، پرمویی فرد، ژنتیک، ضخیم بودن مو و رنگ پوست و مراقبت های قبل و بعد از لیزر نیز از عواملی است که بر جوابدهی آن تاثیر می گذراد.

برخی بیماری های زمینه ای مثل تیروئید، پوکی استخوان، دیابت، فشار خون بالا  هم به واسطه ی داروهایی که برای درمان دارند باعث مقاومت به درمان مو زائد در افراد می شوند. استرس و هورمون مردانه ی بالا نیز از عواملی است که بر جواب ندادن لیزر اثرگذار است.

اگر فکر می کنید به طور مناسب از لیزر جواب نمی گیرید، باید با متخصص پوست مشورت کنید.

لیزر موی کرکی فایده دارد؟

معمولا از بین بردن موهای کرکی صورت و بدن دشوار است. لیزر در اکثر موارد روی موهای کرکی موثر نیست. موهای کرکی روی صورت یا مناطق دیگر بدن مانند شکم، سینه یا کمر به راحتی از بین نمی روند.

گفته می شود که لیزر موهای زائد با تکنولوژی الکساندریت در دستگاه دکا موثرترین تکنیک برای از بین بردن موهای کرکی صورت و بدن می باشد. این روش باید توسط متخصص و با ملاحظات ویژه انجام شود. برای این منظور با متخصص پوست مشورت کنید.

لیزر موی بور و سفید جواب می دهد؟

همانطور که در بالا در مورد رنگدانه هم بحث شد، لیزر زمانی بیشترین تاثیر را دارد که رنگ مو و پوست بیشترین اختلاف را داشته باشند. در صورتی که مو پررنگ تر نیز باشد، میزان جذب نور بالاتر و در نتیجه تاثیر لیزر بیشتر است. در نتیجه به طور منطقی می توان نتیجه گرفت که لیزر مو بور و موی سفید بی اثر است. اما ناامید نشوید. دستگاه های خاصی می تواند این کار را بکند. لازم است در این مورد با متخصص پوست مشورت کنید.

امکان برگشت موی زائد بعد از لیزر چقدر است و چرا؟

در مواردی دیده می شود که موی زائد در طول درمان حذف یا کم می شود اما پس از مدتی دوباره شروع به رشد و یا پر شدن می کنند. همانطور که در بالا گفته شد، برخی عوامل این مشکل می تواند به دستگاه و روند درمان و برخی نیز به خود شخص برگردد. به عنوان مثال، در صورتی که فرد دچار بیماری های هورمونی و تیروئیدی باشد، امکان برگشت موهای زائد بعد از لیزر وجود دارد.

چگونه به مراکز لیزر اعتماد کنیم؟

مهمترین فاکتور برای شناسایی بهترین مراکز لیزر، رعایت استانداردهایی است که عنوان می شود. یک اینکه حتما آن مرکز درمانی باید تحت نظر متخصص پوست و مو و زیبایی اداره شود. دوم اینکه تکنسین ها آموزش دیده باشند. دستگاه ها استاندارد باشند و محیط مرکز لیزر بهداشتی و ایمن باشد. و در نهایت قیمت منصفانه ای نیز داشته باشد. قیمت بالا و قیمت پایین لیزر به معنای تایید یا عدم تایید یک مرکز نیست.

برای آشنایی با بهترین مراکز لیرز در سراسر ایران می توانید از مشاورین پوست استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لیزر

  1. مهسا گفت:

    سلام خانوم دکتر ببخشید مزاحم شدم یه سوال داشتم خدمتون بعد از لیزر زیر بیکینی امکان هست که رابطه داشته باشم البته بدون دخول نامزدم بازی کرده و آب دهانش رو زده میترسم عفونت کنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🙏🏻🙏🏻

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است قبل از انجام رابطه جنسی حداقل ۲۴ ساعت پس از لیزر بیکینی صبر کنید. این به پوست زمان می دهد تا بهبود یابد و خطر عفونت را کاهش دهد.

  2. مهسا گفت:

    سلام خانوم دکتر ببخشید مزاحم شدم یه سوال داشتم خدمتون بعد از لیزر زیر بیکینی امکان هست که رابطه داشته باشم البته بدون دخول نامزدم بازی کرده و آب دهانش رو زده میترسم عفونت کنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🙏🏻🙏🏻

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است قبل از انجام رابطه جنسی حداقل ۲۴ ساعت پس از لیزر بیکینی صبر کنید. این به پوست زمان می دهد تا بهبود یابد و خطر عفونت را کاهش دهد.

  3. مهسا گفت:

    سلام ببخشید مزاحم شدم یه سوال داشتم خدمتون بعد از لیزر زیر بیکینی امکان هست که رابطه داشته باشم البته بدون دخول چون نامزدم بازی کرده ولی آب دهانش رو زده میترسم عفونت کنه خیلی استرس دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است قبل از انجام رابطه جنسی حداقل ۲۴ ساعت پس از لیزر بیکینی صبر کنید. این به پوست زمان می دهد تا بهبود یابد و خطر عفونت را کاهش دهد.

  4. عبدالناصر ناصری گفت:

    سلام اقا دوکتور من خوشم امد میشه کلی بدنم لیزر بزن چند روز طول میکنه وه هزینیشون چی قد میشه بهم بګی ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسته به شرایط بدنی تان متفاوت است
      باید حضوری مراجعه کنید و یا از مراکز مربوط بپرسید