شایع ترین بیماری های پوستی و علائم آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری های پوستی از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان هستند. بثورات پوستی، خارش پوست، برآمدگی‌های برجسته، پوسته‌ریزی، تاول یا زخم، تغییر رنگ و غیره از شایع ترین علائم بیماری پوستی هستند. خال‌ها و شایعات پوستی که تغییر رنگ، اندازه، شکل می‌دهند حتما باید توسط دکتر پوست بررسی شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

شایع ترین بیماری های پوستی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

صدها بیماری پوستی می‌تواند در بدن انسان ایجاد شوند. شایع ترین بیماری های پوستی معمولا علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. بهتر است بدانید بیماری‌ها و مشکلات پوستی ۱.۷۹٪ از کل بیماری‌های جهان را شامل می شوند و تقریبا از ۴ نفر یک نفر در جهان به نوعی بیماری پوستی دچار است. از این رو شناخت بیماری‌های پوستی شایع و علائم هشداردهنده‌ی بیماری‌های پوستی می‌تواند کمک زیادی به سلامت شما کند. اما شایع ترین بیماری های پوستی چیست؟ بیماری های پوستی خارش دار کدام هستند؟ عکس بیماری های پوستی چگونه است؟

البته مشکلات پوستی در جهان تنها مربوط به بیماری‌های پوستی نیست. بلکه با افزایش سن پوست هم مانند هر ارگان دیگری از بدن دچار پیری می‌شود و این یعنی ایجاد چین و چروک، لک‌های پوستی و غیره. به این خاطر به شما توصیه می‌کنیم که برای مراقبت بهتر از پوست در روتین‌های منظمی به دکتر پوست مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی با دکتر پوست داشته باشید و برای چکاپ پوست خود نوبت اینترنتی بگیرید. 

شایع ترین بیماری های پوستی دائمی

تعدادی از بیماری های پوستی می‌توانند در طول زندگی ادامه داشته باشند. برخی ممکن است از کودکی شروع شوند و تا بزرگسالی ادامه پیدا کنند. در برخی موارد، علائم همیشه وجود ندارند، اما در زمان‌های خاصی شعله‌ور می‌شوند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. بیماری پوستی پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف

پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف یک اختلال خودایمنی است که معمولا لکه‌های پوستی خارش‌دار با ظاهری غیر طبیعی ایجاد می‌کند. این لکه‌ها می‌توانند از نظر اندازه و شدت متفاوت باشند. لکه‌های پوستی در بیماری صدف پوستی در افراد با پوست روشن‌تر معمولا قرمز یا صورتی با پوسته های سفید هستند، اما در افراد با پوست تیره می‌توانند به رنگ بنفش، خاکستری یا قهوه‌ای تیره دیده شوند. 

پنج نوع اصلی پسوریازیس وجود دارد: 

  • پسوریازیس پلاکی که باعث ایجاد لکه‌های ضخیم پوستی می‌شود. 
  • پسوریازیس پوسچولار که باعث ایجاد جوش‌هایی می‌شود که با پوست احاطه شده‌اند و ممکن است قرمز باشد. 
  • پسوریازیس اریترودرمیک که باعث ایجاد لکه‌های گسترده‌ای می‌شود که شبیه به سوختگی هستند.
  • پسوریازیس معکوس که باعث ایجاد بثورات براق در چین‌های پوستی مانند زیر بغل یا اطراف اندام تناسلی می‌شود. 
  • پسوریازیس روده‌ای که باعث ایجاد لکه‌های کوچک روی پوست سر، صورت، تنه و اندام‌ها می‌شود. 

پسوریازیس یا بیماری صدف پوستی درمان ندارد اما می‌توان با استفاده از داروهای مختلف از جمله کرم ها و پمادها علائم را کنترل کرد. 

۲. بیماری پوستی اگزما یا درماتیت آتوپیک

اگزما معمولا در اوایل کودکی ایجاد می‌شود، اما ممکن است در بزرگسالی نیز ایجاد شود. این بیماری انواع مختلفی از جمله درماتیت آتوپیک و درماتیت تماسی. اگزما اغلب در افراد مبتلا به آلرژی ایجاد می‌شود، اما نمی‌توان گفت که آلرژی باعث اگزما نمی‌شود.

اگزما باعث ایجاد بثوراتی روی پوست صورت (به خصوص در کودکان)، پوست سر، آرنج، گردن، مچ دست، مچ پا یا پاها شود. این بثورات پوستی به شدت خارش دارند و ممکن است:

  • برآمده باشند.
  • تغییر رنگ دهند.
  • یا ضخیم شوند. 

در بزرگسالان، بثورات ممکن است قسمت بیشتری از بدن را بپوشاند و منجر به خشکی و خارش گسترده شود.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای اگزما وجود ندارد. این بثورات پوستی ممکن است خود‌به‌خود برطرف شود، اما استروئیدهای موضعی اغلب برای کاهش علائم استفاده می‌شوند.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی اگزما را ببینید.

عکس بیماری های پوستی، اگزما
اگزما باعث ایجاد بثورات پوستی و خارش‌دار می‌شود.

۳. درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک مشکلی است که بیشتر در نوزادان شاهد آن هستیم، چیزی که در نوزادان به نام “کلاه گهواره” هم آن را می‌شناسیم. درماتیت سبورئیک لکه‌های چرب و پوسته‌داری است که روی پوست نوزاد و بیشتر روی پوست سر شکل می‌گیرد. در بزرگسالان، درماتیت سبورئیک ممکن است در دوره‌هایی از زندگی در هر نقطه از بدن ظاهر شود. پوست آسیب‌دیده ممکن است قرمز، متورم و چرب به نظر برسد. این ضایعات پوستی همچنین ممکن است به صورت یک پوسته‌ی سفید یا زرد ظاهر شود. این پوسته‌پوسته‌ها در افراد با پوست تیره‌تر ممکن است شکلی شبیه به گُل داشته باشند. درمان درماتیت سبورئیک ممکن است شامل استفاده از شامپوی مخصوص و استفاده از کرم روی پوست باشد.

۴. خال های پوستی

خال زائده‌ای است که در اثر جمع شدن سلول‌های پوستی با بافت اطراف ایجاد می‌شوند. بیشتر این خال‌ها معمولی هستند. در واقع همه‌ی ما خال داریم و این خال‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما مهم است که خال‌ها را به طور مرتب چک کنیم. هر گونه تغییر در ظاهر آنها، مانند افزایش اندازه یا تغییر رنگ باید توسط دکتر پوست بررسی شود، چون ممکن است یک توده‌ی سرطانی باشد. 

۵. لوپوس 

لوپوس یک اختلال خودایمنی پیچیده است که باعث التهاب و درد می‌شود. لوپوس می‌تواند قسمت‌های مختلف  بدن را درگیر کند. علائم پوستی لوپوس معمولاً شامل موارد زیر است: 

  • لکه‌ها یا حلقه‌های قرمز رنگ
  • بثورات آفتاب‌سوختگی روی بینی و گونه‌ها
  • بثورات دایره‌شکلی که خارش یا درد ندارند. 

این علائم ممکن است همراه با سردرد، تب، خستگی و مفاصل متورم، سفت یا دردناک باشند. 

۹۰ درصد از مبتلایان به لوپوس زن هستند، همچنین زنان با پوست تیره سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به لوپوس هستند. درمان های لوپوس شامل داروهای جایگزین است.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی لوپوس را ببینید.

عکس بیماری های پوستی  ناشی از لوپوس
لوپوس نوعی بیماری خودایمنی با عوارض پوستی فراوان است.

۶. بیماری پیسی یا ویتیلیگو

پیسی یا ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که باعث از‌بین‌رفتن رنگدانه‌های پوستی می‌شود. پیسی انواع مختلفی دارد، اما به‌طور‌کلی باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌شود. افراد مبتلا به ویتیلیگو اغلب زودتر دچار سفیدی مو می‌شوند. در حال حاضر هیچ درمانی برای پیسی وجود ندارد، اما طیف وسیعی از روش‌های درمانی از جمله نوردرمانی و داروهای موضعی در دسترس هستند. جراحی یا درمان جایگزین هم در برخی افراد استفاده می‌شود. 

پسوریازیس، پیسی، لوپوس، درماتیت سبورئیک، اگزما، آکنه روزاسه و برخی خال‌ها بیماری‌های پوستی هستند که می‌توانند در کل زندگی همراه فرد باشند.

علائم بیماری‌های پوستی داری؟ نگرانی؟

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

۷. آکنه روزاسه

روزاسه بیشتر باعث قرمزی صورت می‌شود. در افراد با پوست تیره روزاسه ممکن است تیره‌تر و گرم‌تر از پوست اطراف به نظر برسد. آکنه روزاسه چهار نوع دارد که می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند: 

روزاسه اریتماتو تلانژکتاتیک ممکن است باعث موارد زیر شود: 

  • قرمزی پوست 
  • رگ‌های خونی قابل مشاهده 
  • گرگرفتگی. 

روزاسه چشمی ممکن است باعث علائم زیر شود: 

  • قرمزی و سوزش چشم 
  • تورم پلک‌ها
  • چیزی شبیه گل مژه 
  • احساس وجود چیزی در چشم. 

روزاسه پاپولوپوستولر ممکن است باعث ایجاد این علائم شود: 

  • ورم 
  • ظاهر غیرطبیعی 
  • جوش‌هایی شبیه به آکنه.

روزاسه فیماتوز که باعث ایجاد علائم زیر می‌شود: 

  • ضخیم شدن پوست 
  • ایجاد یک بافت ناهموار روی پوست.

هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای روزاسه وجود ندارد. پزشکان از داروهای ضدالتهابی موضعی یا خوراکی برای تسکین علائم استفاده می‌کنند.

مشکلات و بیماری های پوستی موقتی 

بسیاری از مشکلات پوستی، عارضه‌هایی موقتی هستند که بعد از مدتی به صورت خود‌به‌خود یا با استفاده از روش‌های درمانی مختلف از بین می‌روند. در ادامه مهم‌ترین بیماری‌ها و مشکلات پوستی موقتی را بررسی می‌کنیم. 

۱. بیماری پوستی گال 

گال یا خارشتک نوعی بیماری پوستی است که توسط نوعی کنه به نام کنه گال یا اسکابیز ایجاد می‌شود. این کنه برای تخم‌ریزی وارد پوست می‌شود و به همین دلیل باعث ایجاد بثورات پوستی قرمز، ریز و خارش‌دار می‌شود. داروهای مختلفی برای بیماری پوستی گال تجویز می‌شود و بثورات پوستی هم معمولا در عرض ۱-۲ هفته از بین می‌روند.  

گال می‌تواند به راحتی منتقل شود، به صورتی که معمولا درمان برای تمام کسانی توصیه می‌شود که در یک خانه زندگی می‌کنند. شستشوی تمام وسایل مورد استفاده‌ی فرد برای خلاصی از این شپش ضروری است. 

۲. آکنه و جوش

آکنه و جوش یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در جهان است. آکنه به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو و غدد چربی (چربی) پوست ایجاد می‌شود که اغلب در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. اصطلاح آکنه فقط برای جوش‌های صورت استفاده نمی‌شود، بلکه به جوش‌های سرسیاه، کیست‌ها و ندول‌ها هم اشاره دارد. جوش و آکنه فقط در صورت ایجاد نمی‌شوند، بلکه در کمر، سینه و دیگر نقاط هم ممکن است مشاهده شوند. 

درمان آکنه توسط متخصص پوست بسیار مهم است، چون جای جوش و لکه‌های پوستی ناشی از آکنه می‌تواند دائمی باشند. روش‌های مختلفی برای درمان جوش و آکنه وجود دارد، که معمولا در آکنه‌های شدید و چرکی استفاده می‌شود، مانند درمان دارویی با راکوتان یا دیگر داروهای ضد جوش، و انواع کرم‌ها، ژل‌ها و غیره. 

۳. کهیر 

کهیر ضایعات پوستی خارش‌دار، برجسته و قرمزی است که پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن ایجاد می‌شود. هرچند استرس، بیماری و اصطکاک، مانند پوشیدن لباس‌های تنگ هم می‌تواند از علل ایجاد کهیر باشد. کهیرها معمولا به صورت خوشه‌ای تشکیل می‌شوند. این جوش‌ها و ضایعات پوستی می‌توانند در صورت لمس دردناک هم باشند.

کهیر بسیار شایع است و تقریبا ۲۰٪ از انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی خود به کهیر دچار می‌شوند. همچنین باید بدانید که کهیر مسری نیست و از کسی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. 

کهیر معمولا در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود، اما در موارد شدید می‌توان از درمان دارویی با آنتی‌هیستامین‌ها یا کورتیکواستروئیدها استفاده کرد. همچنین برخی روش‌های خانگی هم وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. 

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی کهیر را ببینید.

عکس بیماری های پوستی، کهیر
کهیر می‌تواند علل زیادی داشته باشد و معمولا در عرض ۲۴ ساعت خود به خود خوب می‌شود.

۴. زگیل

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV ویروسی است که انواع زیادی دارد و باعث ایجاد زگیل در بخش‌های مختلف بدن می‌شود. زگیل مسری است و می‌تواند از طریق تماس پوستی، استفاده از وسایل مشترک یا از طریق زخم و غیره و در برخی سویه‌های آن از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. ظاهر زگیل را کم و بیش همه‌ی ما دیده‌ایم، پوست سفت و رشد‌کرده‌ای که گاهی نقطه‌های سیاهی رویش دیده می‌شود. این برجستگی‌ها در هر قسمتی از بدن ممکن است ایجاد شوند، اما معمولا در دست‌ها، پاها و غشاهای مخاطی شاهد آن هستیم. اکثر زگیل‌ها بی‌خطر هستند و گاهی اوقات خودبه‌خود از بین می‌روند، اما متخصص پوست ممکن است بسته به نوع و محل آنها برداشتن زگیل را توصیه کند.

۵. آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن بیش‌از‌حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید یا لامپ‌های خورشیدی برای مثال در سولاریوم اتفاق می‌افتد. پوست آفتاب‌سوخته قرمز، دردناک و پرحرارت است که ممکن است بعد‌تر پوسته‌پوسته شود.

یکی از توصیه‌های اصلی متخصصین پوست برای مراقبت بیشتر از پوست استفاده از کرم ضد آفتاب است، اما حتی با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب هم نباید بیش‌ازحد در معرض آفتاب باشید. آفتاب‌سوختگی‌های مکرر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

برای درمان آفتاب سوختگی کارهای زیر را انجام دهید. 

  • وارد سایه شوید و پوست را خنک کنید.
  • یک دوش خنک با استفاده از یک صابون ملایم بگیرید.
  • مایعات زیاد بنوشید. 
  • پوست را مرطوب نگه‌دارید، از یک مرطوب‌کننده سبک بدون روغن یا از آلوئه ورا استفاده کنید.
  • اگر درد زیاد باشد می‌توانید از پماد‌ها موضعی بدون نسخه یا پماد لیدوکائین یا داروهایی مانند ایبوبروفن استفاده کنید. 
  • تاول‌ها را نترکانید. 

اما اگر تب، لرز یا تاول شدید داشتید باید به متخصص پوست یا دکتر عمومی مراجعه کنید.

عکس بیماری های پوستی ناشی از آفتاب
آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلفی شود.

۶. عفونت قارچی ناخن 

زیر ناخن و اطراف آن معمولا محل تجمع میکروب‌ها و قارچ‌هاست. برخی از قارچ‌ها می‌توانند در زیر ناخن یا اطراف آن رشد کنند و عفونت قارچی ناخن را ایجاد کنند که معمولا ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. در اثر این عفونت قارچی لبه‌های ناخن ممکن است خرد شود و در سطح ناخن پوسته‌پوسته‌هایی به رنگ زرد مایل به سفید ایجاد شود. قارچ‌های مختلفی می‌توانند باعث این عفونت شوند و درمان  هم به تبع به نوع قارچ بستگی دارد. دکتر پوست برای درمان عفونت قارچی ناخن داروهای خوراکی یا موضعی تجویز می‌کند، اما گاهی هم ممکن است نیاز به برداشتن ناخن آسیب‌دیده باشد. 

۷. بیماری قارچی پوستی کاندیدیازیس

قارچ کاندیدا آلبیکنز یکی از قارچ‌هایی است که باعث عفونت‌های مختلفی در بدن انسان می‌شود و زمانی که پوست را درگیر می‌کند به آن کاندیدیازیس جلدی یا مونیلیازیس جلدی می‌گویند. ضایعات یا جوش‌های کوچک هم ممکن است در نواحی آلوده مشاهده شود. کاندیدیازیس معمولا در چین‌های پوستی که تجمع میکروب در آنها آسان‌تر است مانند زیر بغل یا اطراف کشاله ران ایجاد می‌شود، اما می‌تواند پوست صورت را هم درگیر کند. با افزایش بهداشت فردی و اجتناب از مصرف بیش‌از‌حد آنتی بیوتیک‌ها می‌توان از کاندیدیازیس پیشگیری کرد. پزشکان از کرم‌های ضد قارچ و کورتیکواستروئید برای درمان کاندیدیازیس استفاده می‌کنند. 

 ۸. پای ورزشکار 

بیماری پای ورزشکار در واقع یک عفونت قارچی است که در شرایط گرم و مرطوب مانند داخل کفش‌های کتانی رشد می‌کند و به این علت که در ورزشکاران شایع است این اسم را گرفته است. علائم عفونت قارچی پای ورزشکار شامل خشکی، خارش و پوسته‌پوسته‌شدن باشد. همچنین ممکن است تاول و خونریزی وجود داشته باشد و پوست بین انگشتان یا زیر پا ممکن است خیس، رنگ‌پریده، ترک‌خورده یا پوسته‌پوسته شود. کرم‌ها یا اسپری‌های ضد قارچ درمان روتین برای این بیماری است. 

۹. تاول تبخالی یا تبخال دهانی

تبخال دهانی یک تاول قرمز رنگ و پر از مایع و گاهی دردناک است که معمولا در نزدیکی دهان ایجاد می‌شود. قبل از زدن تبخال، پوست آن ناحیه ممکن است دچار خارش یا سوزش شود. عامل ایجاد تبخال لب ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ است که باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شود که می‌توانند تا ۲ هفته ادامه داشته باشند و حتی بعدتر به صورت دوره‌ای عود کنند. این ویروس با تماس نزدیک، استفاده از وسایل مشترک یا غذای مشترک منتقل می‌شود. درمان خاصی برای این بیماری پوستی وجود ندارد، اما با رعایت برخی نکات یا استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد ویروسی (برای مثال آسیکلوویر) می‌توان از انتقال آن جلوگیری کرد. همچنین برخی روش‌های خانگی مانند کمپرس سرد یا آلوئه‌ورا می‌توانند کمک‌کننده باشد. 

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی تبخال دهانی را ببینید.

عکس بیماری های پوستی تبخال دهانی
تبخال دهانی یک عفونت ویروسی بسیار شایع است.

۱۰. درماتیت تماسی 

درماتیت تماسی نوعی حساسیت پوستی است که با لمس برخی چیزها ایجاد می‌شود، مانند برخی گیاهان (پیچک سمی، سماق، بلوط)، جواهرات، دستکش لاتکس و مواد شیمیایی محرک مانند سفیدکننده یا صابون. بهترین کار برای جلوگیری از درماتیت تماسی، اجتناب از تماس با آن شیء خاص است. برای کنترل علائم درماتیت تماسی از آنتی‌هیستامین‌ها، استروئیدهای خوراکی یا موضعی استفاده می‌شود. اگر علت درماتیت تماسی ناشناخته باشد، دکتر پوست آزمایش پچ را پیشنهاد می‌کند. در تست پچ، مواد آلرژیک روی پوست شما اعمال می‌شوند و پزشک واکنش پوست را بررسی می‌کند. 

۱۱. ملاسما

ملاسما یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های تیره روی صورت و به ندرت گردن، سینه یا بازوها می‌شود. ملاسما بیشتر در زنان باردار و افرادی با رنگ پوست تیره‌تر و کسانی که زیاد در معرض آفتاب شدید قرار دارند ایجاد می‌شود. ملاسما هیچ علامت دیگری به جز تغییر رنگ پوست ندارد. این عارضه ممکن است طی یک سال خود‌به‌خود از بین برود، اما گاهی هم ممکن است اثری دائمی داشته باشد. 

۱۲. میخچه و پینه

میخچه و پینه دو مورد از ضایعات پوستی هستند که باعث سفت و سخت شدن پوست در برخی نواحی می‌شوند. این ضایعات در میخچه می‌توانند دردناک باشند. میخچه و پینه معمولا در اثر اصطکاک پوست، فشار مداوم بر پوست، استفاده از کفش نامناسب ایجاد می‌شود و خطرناک نیستند. 

میخچه یک هسته‌ی سفت و سخت دارد که ممکن است باعث التهاب و حتی درد در نواحی اطراف شود. پینه معمولا بزرگ‌تر از میخچه است و شکل‌های مختلفی دارد و دردناک نیست. پینه معمولا در کف پا، پاشنه، قوزک پا و یا زانو و حتی دست ایجاد می‌شود.

میخچه روش‌های درمان دارویی و سنتی مختلفی دارد همچنین اگر بزرگ باشد و باعث درد زیادی شود می‌توان با جراحی آن را برداشت. 

۱۳. شپش سر 

شپش سر یکی از مشکلات پوستی است که بسیاری از افراد به خصوص در محیط‌های عمومی مثل مدرسه یا محیط‌هایی با بهداشت نامناسب به آن دچار می‌شوند. این حشرات کوچک از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کنند و باعث خارش می‌شوند.این کنه به‌راحتی می‌توانند بین افراد منتقل شوند. داروهای زیادی برای درمان شپش سر در دسترس هستند، اما باید دستورالعمل داروها را به دقت رعایت کنید چون رهایی از شپش می‌تواند کمی دشوار باشد. 

۱۴. کورک یا دمل

کورک یا دمل برجستگی‌های قرمز روی پوست است که می‌توانند پر از چرک و دردناک باشند. کورک یا جوش توسط باکتری استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود. این جوش‌های بزرگ یک توده‌ی بزرگ و پر از چرک است که نوکی زرد یا سفید دارد. کودک بعد از مدتی شروع به تخلیه می‌کند و می‌تواند علائمی مانند احساس ناخوشی و تب هم ایجاد کند.  

کورک شباهت زیادی به کفگیرک دارد. هر دو عامل مشترکی دارند و می‌توان گفت کفگیرک مجموعه‌ای از کورک‌هاست که به لایه‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند منجر به زخم شود. 

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی کورک را ببینید.

عکس بیماری های پوستی دمل یا کورک
دمل یا کورک در اثر عفونت باکتریایی در فولیکول‌های و ایجاد می‌شود.

شایع ترین مشکلات پوستی

برخی مشکلات و اختلالات پوستی وجود دارند که بسیار شایع هستند. مشکلات پوستی که در این بخش دسته‌بندی کرده‌ایم علائم یا عوارض بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر هم هستند.

۱. خارش پوست و انواع بیماری پوستی خارش دار

خارش پوست حس آزاردهنده‌ای است که می‌تواند در بخش‌هایی از پوست و گاهی در همه‌ی بدن ایجاد شود. اختلالات و بیماری‌های زیادی می‌توانند منجر به خارش پوست شوند، مانند کهیر، اگزما و غیره. برخی از شایع‌ترین بیماری های پوستی خارش دار و دیگر علل عمده‌ی خارش پوست عبارت‌اند از:

  • خشکی پوست 
  • انواع دانه‌های پوستی که خود می‌تواند علل بسیار متنوعی داشته باشد. 
  • گزش حشرات 
  • مصرف برخی داروها
  • برخی بیماری‌های سیستم عصبی مانند زونا یا ام اس
  • برخی بیماری‌های اعصاب و روان 
  • همچنین برخی بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی یا اختلالات تیروئید، دیابت و غیره هم می‌تواند منجر به خارش پوست شود. 

روش درمان خارش پوست بسته به علت آن می‌تواند متفاوت باشد. برای همین بهتر است ابتدا مشاوره تلفنی با متخصص پوست داشته باشید. 

عکس بیماری های پوستی خارش دار
خارش پوست یکی از مشکلات پوستی شایع است که می‌تواند علل زیادی داشته باشد.

۲. خشکی پوست 

خشکی پوست از آن دسته مشکلات پوستی شایعی است که می‌تواند علائمی مانند خارش، پوسته‌پوسته شدن، احساس سفتی و کشش در پوست و ترک پوستی داشته باشد که حتی می‌تواند خونریزی داشته باشد. این عارضه پوستی شایع دلایل زیادی دارد، مانند:

  • سرمای محیط 
  • استحمام زیاد 
  • گرمای شدید
  • محصولات پوستی یا بهداشتی ناسازگار
  • برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت
  • استفاده از برخی داروها
  • برخی درمان‌های پزشکی
  • افزایش سن
  • و بسیاری علل دیگر. 

راه‌های زیادی برای خلاصی از خشکی پوست وجود دارد، مانند استفاده از انواع مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها، استفاده از سرم‌های پوستی، آلوئه‌ورا، اجتناب از استفاده از محصولات بهداشتی ناسازگار با پوست، نوشیدن آب کافی و غیره. 

۳. پوسته پوسته شدن پوست

پوسته پوسته شدن یا پوسته ریزی از آن دسته مشکلات پوستی است که خود از علائم و نشانه‌های بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر به شمار می‌آید. این پوسته‌ریزی ممکن است به علت آسیب مستقیم به پوست مانند آفتاب‌سوختگی یا عفونت ایجاد شود یا در اثر مشکلات سیستم ایمنی یا بیماری‌های دیگر ایجاد شود. علائم پوستی دیگری هم ممکن است با پوسته پوسته شدن همراه باشند، مانند خارش، بثورات پوستی، خشکی پوست و غیره.  اگر پوسته پوسته شدن مدتی ادامه داشت و به‌خودی‌خود یا با استفاده از روش‌های خانگی درمان نشد حتما باید با دکتر پوست در دکترتو مشورت کنید. 

۴. انواع تاول های پوستی

همه‌ی ما می‌دانیم تاول پوستی چیست، اما مهم است بدانیم که تاول پوستی نشانه‌ی چیست؟ تاول پوستی انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. تاول یک برآمدگی پوستی پر از مایع و آبکی است که ممکن است کوچک‌تر از ۱ سانتی‌متر (وزیکول) یا بزرگ‌تر از ۱ سانتی‌متر (بولا) باشد. تاول‌های پوستی می‌توانند به صورت تکی یا گروهی ایجاد شوند و ممکن است در هر بخشی از بدن دیده شوند.  

تاول می‌تواند در اثر اصطکاک مانند پوشیدن کفش تنگ، یا سوختگی و یا انواع بیماری‌ها ایجاد شود. بسیاری از بیماری‌های پوستی که در این مطلب به آنها پرداختیم می‌توانند تاول ایجاد کنند، مانند درماتیت، بیماری پنجم و غیره. 

همچنین در مطلب انواع تاول‌های پوستی که در ابتدای این بخش برای شما لینک آن را گذاشته‌ایم می‌توانید عکس بیماری های پوستی که منجر به ایجاد تاول پوستی می‌شوند را ببینید.

۵. انواع دانه های پوستی 

دانه‌های پوستی یا بثورات پوستی به دلایل متنوع و در نتیجه انواع مختلف بیماری‌های پوستی و یا دیگر بیماری‌ها می‌توانند ایجاد شوند. بسیاری از بیماری‌های پوستی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم انواع مختلف دانه‌های پوستی را ایجاد می‌کنند. مصرف برخی داروها یا آلرژی یا انواع عفونت‌های باکتریایی، قارچی، ویروسی یا انگلی هم می‌تواند بثورات پوستی ایجاد کند. در یک بخش کوتاه یا حتی در یک مقاله مفصل هم نمی‌توان تمامی دلایل ایجاد دانه‌های پوستی را توضیح داد. بنابراین بهتر است برای بررسی دانه‌های پوستی به خصوص وقتی که خارش‌دار هستند، یا بزرگ‌تر می‌شوند یا به هر نحوی تغییر می‌کنند به دکتر پوست در دکترتو مراجعه کنید. 

همچنین در مطلب انواع دانه‌های پوستی که در ابتدای این بخش برای شما لینک آن را گذاشته‌ایم می‌توانید عکس بیماری های پوستی که منجر به ایجاد دانه‌های پوستی می‌شوند را ببینید.

خشکی پوست، خارش، پوسته‌ریزی، تاول‌های پوستی و دانه‌های پوستی از مشکلات پوستی شایعی هستند که می‌توانند علامت دیگر بیماری‌های پوستی هم باشند.

سرطان پوست، شایع ترین سرطان در جهان

سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در جهان است. این سرطان معمولا در صورت تشخیص به موقع می‌تواند قابل درمان باشد. عامل اصلی سرطان پوست تابش اشعه فرابنفش در نتیجه قرار‌گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید است. سرطان پوست انواع مختلفی دارد: 

۱. کارسینوم سلول بازال

کارسینوم بازال شایع‌ترین نوع سرطان پوست که معمولا روی گردن، بازوها یا سر ایجاد می‌شود. توده سرطانی ظاهری گرد و رنگی صورتی (در افراد با پوست روشن) یا قهوه‌ای و سیاه (در افراد با پوست تیره‌تر) دارد. حتی ممکن است شبیه یک خال معمولی به نظر برسد. 

۲. سرطان سلولی فلسی یا کارسینوم سلول سنگفرشی

دومین نوع شایع سرطان پوست است. این نوع سرطان پوست اغلب از لکه های خشک و پوسته‌پوسته به نام کراتوز اکتینیک تشکیل شده است. اگر پزشک کارسینوم سلول سنگفرشی را زود تشخیص ندهد، ممکن است به عمق پوست رشد کند و باعث تغییر شکل سلول‌ها شود. بهتر است هر ضایعه‌ای که رشد می‌کند، تغییر ظاهر می‌دهد، خونریزی دارد یا غیر عادی است توسط پزشک بررسی شود. 

۳. ملانوما

ملانوما جدی‌ترین نوع سرطان پوست است، زیرا به‌راحتی متاستاز می‌کند. ملانوما می‌تواند از یک خال شروع شود. از این رو هر خالی که نامتقارن است، لبه‌های ناهموار یا رنگ غیر یکنواختی دارد، یا تغییر اندازه می‌دهد را به پزشک اطلاع دهید. فرد مبتلا به ملانوما ممکن است به جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیاز داشته باشد.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی ملانوما را ببینید.

عکس بیماری های پوستی، سرطان پوست
خال‌هایی که تغییر شکل، اندازه یا رنگ می‌دهند باید برای سرطان پوست بررسی شوند.

بیماری های پوستی شایع در لایه های عمقی پوست

برخی مشکلات و بیماری‌های پوستی در لایه‌های داخلی‌تر و عمقی‌تر پوست ایجاد می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند.

۱. کفگیرک یا کربونکل

هنگامی که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس وارد فولیکول‌های مو شده و عفونت ایجاد می‌کند، بیماری کفگیرک ایجاد می‌شود. کفگیرک شبیه به مجموعه‌ای از جوش است که توده‌ای نسبتا بزرگ، چرکی و دردناک ایجاد می‌کند که ممکن است مرکزی سفید یا زرد داشته باشد. کربونکول‌ها می‌توانند پر از چرک باشند و سریعا متورم شوند. علائم دیگر کفگیرک شامل خستگی، خارش توده، بدن درد و تب است. برای درمان معمولا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پزشک آن را تخلیه کرده و با محلول‌های آنتی‌باکتریال شستشو دهد.

فکر می‌کنی پسوریازیس گرفتی؟ همین الآن مشاوره بگیر!

۲. سلولیتیس پوست (عفونت بافت)

سلولیتیس یا عفونت پوست یک عفونت باکتریایی است که در لایه‌های عمیق‌تر پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند به سرعت در سراسر بدن پخش شود. پوست آسیب دیده ممکن است قرمز، متورم، داغ و دردناک یا حساس باشد. سلولیتیس بیشتر در پاها دیده می‌شود اما می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد. سلولیت شدید ممکن است خطرناک باشد. پزشکان برای درمان این بیماری از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. 

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی سلولیتیس را ببینید.

عکس بیماری های پوستی سلولیتیس
سلولیتیس در اثر عفونت در لایه‌های عمقی پوست ایجاد می‌شود.

شایع ترین اختلالات و بیماری های پوستی در کودکان 

برخی بیماری های پوستی در کودکان شایع‌تر است. مهم‌ترین موارد از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

۱. همانژیوم 

همانژیوم‌ها تومورهای بی‌ضرری هستند که معمولا در ناحیه‌ی گردن، سر یا صورت نوزادان ظاهر می‌شوند. همانژیوم به صورت خراش‌ یا برآمدگی‌های کوچکی شروع می‌شوند که در نهایت برآمده شده و بزرگ‌تر می‌شود. همانژیوم فقط در پوست ایجاد نمی‌شود و در کبد هم شایع است. همانژیوم تا سن ۱۰ سالگی خود‌به‌خود برطرف می‌شود. 

۲. سرخک

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و منتقله از هوا است. در ایران واکسن این بیماری تزریق می‌شود، اما نوزادانی که هنوز واکسینه نشده‌اند، خانم‌های باردار و کسانی که به هر دلیلی واکسن آن را نزده‌اند، مستعد ابتلا به سرخک هستند. یکی از علائم سرخک، ایجاد بثورات قرمز یا قهوه‌ای روی پوست است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

  • تب
  • آبریزش چشم و آبریزش بینی
  • سرفه 
  • لکه های قرمز مایل به قرمز در داخل دهان. 

هیچ درمانی برای سرخک وجود ندارد، بنابراین بهترین کار تزریق واکسن این بیماری است. 

۳. درماتومیوزیت

درماتومیوزیت یک بیماری التهابی پوستی نادر است که بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله و بزرگسالان ۴۰ تا ۶۰ ساله شایع است. علائم درماتومیوزیت شامل موارد زیر است: 

  • بثورات قرمز تا بنفش در قفسه سینه، صورت، ناخن ها یا آرنج ها 
  • ضعف و تورم عضلانی. 

هیچ درمانی برای درماتومیوزیت وجود ندارد، اما به کمک برخی درمان‌ها می‌توان علائم را مدیریت کرد. 

۴. زرد زخم

زرد زخم هم یک عفونت باکتریایی و مسری و از جمله شایع‌ترین عفونت‌های پوستی در کودکان خردسال است. در زردزخم معمولا  زخم‌ها و تاول‌های خارش‌داری در اطراف دهان و سایر نقاط صورت تشکیل می‌شود. این زخم‌ها ممکن است بترکند و پوسته‌ای از خود به جا بگذارند. این پوسته‌ها هم در نهایت خشک می‌شوند و قرمزی خفیف ایجاد می‌کنند که آن هم در نهایت از بین می‌رود. درمان زرد زخم معمولا شامل آنتی‌بیوتیک است.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی زرد زخم را ببینید.

عکس بیماری های پوستی کودکان زرد زخم
زرد زخم از جمله عفونت‌های پوستی شایع در کودکان است.

۵. سوختگی یا راش پوشک 

راش پوشک یکی از مشکلات رایج در کودکانی است که از پوشک استفاده می‌کنند. وقتی پوشک خیس یا کثیف برای مدت طولانی روی پوست بماند منجر به برجستگی‌های قرمز و بثورات پوستی در ناحیه زیر پوشک می‌شود. ادرار و مدفوع در صورت تماس طولانی با پوست می‌توانند پوست را تجزیه کنند و همچنین مواد شیمیایی موجود در پوشک یک‌بار مصرف می‌توانند تجزیه شده و پوست را تحریک کنند. همچنین قارچ‌ها و باکتری‌ها هم می‌توانند در این محیط رشد کنند. برای جلوگیری از سوختگی پوشک، پوشک را مرتب عوض کنید و پای کودک را خشک نگه دارید و گاهی پای بچه را باز بگذارید. همچنین می‌توانید از پمادهایی مانند زینک اکساید و غیره استفاده کنید. اگر بعد از ۲ تا ۳ روز بثورات خوب نشد، بهتر است به دکتر اطفال مراجعه کنید. 

۶. آبله مرغان 

آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری واگیردار است و توصیه می‌شود که واکسن آن تزریق شود. آبله مرغان تاول‌هایی خارش‌دار، قرمز و پر از مایع در پوست نواحی مختلف بدن ایجاد می‌کند. تب، بدن‌درد، گلودرد و بی‌اشتهایی از دیگر علائم این بیماری است. دقت کنید که این ویروس تا زمان خوب شدن تاول‌ها قابل انتقال است. 

برای درمان از داروهای آنتی‌هیستامین و داروهایی برای بهبود درد و تب استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید نباید این تاول‌ها را بخارانید و بهتر است لباس‌های گشاد و نخی بپوشید. 

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی آبله مرغان را ببینید.

عکس بیماری های پوستی آبله مرغان
آبله مرغان از عفونت‌های ویروسی است که باعث ایجاد تاول پوستی می‌شود.

۷. بیماری پنجم 

بیماری پنجم یک بیماری ویروسی است که بثورات قرمز روی بازوها، پاها و گونه‌ها ایجاد می‌کند. به خاطر ظاهری که این بیماری در گونه‌ها ایجاد می‌کند به آن بیماری گونه سیلی خورده هم گفته می‌شود. بیماری پنجم در کودکان نسبتا شایع است و علائم خفیفی ایجاد می‌کند. دارویی برای این بیماری وجود ندارد و معمولا بعد از اتمام دوره بیماری خود‌به‌خود خوب می‌شود. اما در زنان باردار یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ممکن است علائم شدیدتر باشد و این افراد باید تحت نظر پزشک باشند. 

۸. درماتوفیتوز یا کرم حلقوی

کرم حلقوی نوعی بیماری قارچی است که برخلاف نام این بیماری، عامل ایجاد‌کننده‌ی آن یک کرم نیست. بلکه ضایعه‌ی پوستی که ایجاد می‌کند شبیه به یک کرم حلقه‌ای است. عفونت کرم حلقوی می‌تواند انسان و حیوان، هر دو را درگیر کند. عفونت در ابتدا لکه‌هایی قرمز (در افراد با پوست روشن) و یا خاکستری یا قهوه‌ای (در پوست‌های تیره‌تر) و پوسته‌پوسته ایجاد می‌کند. این قارچ می‌تواند به نواحی مختلف بدن هم منتشر شود مانند ناخن، کشاله ران، پوست سر و غیره. 

شایع ترین بیماری های پوستی در بزرگسالان

برخی از مشکلات و بیماری های پوستی با افزایش سن ایجاد می‌شوند. برخی از شایع‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱. زونا 

ویروس واریسلا زوستر عامل آبله مرغان است که می‌تواند باعث ابتلا به زونا هم شود. بعد از خلاصی از آبله مرغان ویروس همچنان در بدن است و می‌تواند سلول‌های اعصاب را درگیر کند و در سال‌ها بعد مجددا فعال شود و باعث زونا شود. زونا بیشتر در افراد مسن ایجاد می‌شود. زونا منجر به ایجاد بثورات قرمز و تاول‌دار در هر جایی از بدن شود. تب، خستگی و سردرد از دیگر علائم زونا است. 

درمان ضد ویروسی در ۴۸ ساعت اول پس از ایجاد بثورات می‌تواند به کاهش درد کمک کند. واکسنی برای پیشگیری از زونا در دسترس است که می‌تواند برای افراد مسن مفید باشد. 

۲. کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک برجستگی‌های بی‌ضرری است که معمولا در سنین بالاتر ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها ممکن است به شکل یک لکه پوستی برآمده به رنگ سیاه، قهوه‌ای تیره یا زرد باشند. تمایز بین کراتوز سبورئیک و سرطان پوست همیشه آسان نیست، بنابراین پزشک آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص انجام می‌دهد. کراتوز سبورئیک را می‌توان با استفاده از کرایوتراپی یا الکتروسرجری برداشت.

۳. لکه های پوستی مربوط به سن

افراد با پیرتر شدن دچار لکه‌های پوستی می‌شوند که به آن لکه‌های پیری یا لکه‌های کبدی گفته می‌شود. این لکه‌ها صاف هستند و تیره‌تر از پوست اطراف هستند. این لکه‌ها در افراد با پوست روشن‌تر و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول سال‌ها، ایجاد می‌شوند. اما در افراد با پوست تیره‌تر زمانی ایجاد می‌شوند که یک محرک محیطی باعث تولید ملانین بیشتر در پوست شود. این محرک می‌تواند یک زخم در حال بهبود، جوش، تغییرات هورمونی یا ناشی از یک محصول پوستی باشد. این لکه‌ها نیازی به درمان ندارند.

عکس بیماری پوستی لکه های کبدی در افراد مسن
لکه‌های پیری یا کبدی از مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن است.

۴. چین و چروک پوستی

چین و چروک پوست هم از مشکلات شایعی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. دلیل اصلی ایجاد چین و چروک در پوست این است که به مرور زمان پوست کلاژن کمتری تولید می‌کند و در نتیجه خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. راه‌های زیادی برای درمان چین و چروک یا آهسته‌کردن روند ایجاد آن وجود دارد. بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها از سن ۳۰ سالگی به بعد از کرم‌ها و سرم‌های ضد چین و چروک استفاده می‌کنند. همچنین روش‌های درمانی و مراقبت پوستی مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید برای جوانسازی پوست از آنها استفاده کنید. 

۵. زخم بستر

زخم بستر یا زخم فشاری از بیماری‌های پوستی آزاردهنده‌ای است که در افرادی ایجاد می‌شود که زمین‌گیر شده‌اند. این فشاری دائمی بر پوست باعث آسیب به پوست و بافت‌های زیرین آن می‌شود که در نهایت زخم باز و بزرگی را ایجاد می‌کند که به این راحتی‌ها خوب نمی‌شوند. این زخم اغلب در بخش‌هایی ایجاد می‌شوند که پوست به استخوان نزدیک است مانند پاشنه، مچ پا، باسن و دنبالچه. 

این زخم‌ها می‌توانند باعث عفونت پوست و بافت، التهاب و عفونت مفاصل و استخوان، عفونت خون و حتی سرطان شوند. از این رو پیشگیری از ایجاد زخم بستر و مراقبت از آنها برای درمان سریع‌تر یا بزرگ‌تر نشدن آنها اهمیت زیادی دارد. 

افزایش سن باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند لکه‌های کبدی، چین و چروک و غیره می‌شود. همچنین بیماری‌هایی مانند زونا و کراتوز سبورئیک در بزرگسالان شایع‌تر است.

انواع بیماری های پوستی مقاربتی

بیماری‌های پوستی شایعی هم وجود دارند که در دسته بیماری‌های مقاربتی دسته‌بندی می‌شوند، یعنی عفونت‌های پوستی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال هستند. مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

۱. تبخال تناسلی 

تبخال تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که علائم پوستی مانند تبخال و تاول در ناحیه تناسلی ایجاد می‌کند. عامل این عفونت ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ است. این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و  باعث ایجاد درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی می‌شود. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما با استفاده از برخی داروها می‌توان علائم را تسکین و خطر انتقال آن را کاهش داد. از آنجایی که این ویروس به راحتی از طریق تماس جنسی محافظت‌نشده و حتی سکس دهانی منتقل می‌شود، بسیار اهمیت دارد که در رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.

تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و سفلیس از جمله بیماری‌های پوستی عفونی هستند که از طریق تماس جنسی منقل می‌شوند.

۲. زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا HPV نوعی بیماری مقاربتی است که علائم پوستی و زگیل‌هایی شبیه به گل کلم ایجاد می‌کند. عامل ایجاد این بیماری برخی از سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی است. این بیماری در بسیاری از افراد علائم بالینی ایجاد نمی‌کند، اما برخی از سویه‌های آن عامل اصلی سرطان دهانه رحم و سرطان واژن در زنان هستند. 

این زگیل‌ها می‌توانند برجسته یا صاف، کوچک یا بزرگ، صورتی یا به رنگ پوست باشند. به دلیل انتقال آسان و شیوع بالای این ویروس و عوارض خطرناک آن مهم است که حتما واکسن آن یعنی واکسن گارداسیل را تزریق کنید و به صورت دوره‌ای آزمایش HPV و در خانم‌ها آزمایش پاپ اسمیر انجام شود. 

۳. سفلیس 

سفلیس هم از دیگر بیماری‌های مقاربتی و پوستی است که در اثر عفونت باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می‌شود. این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است. اما اگر تشخیص داده نشود و پیشرفت کند می‌تواند عوارض زیادی برای فرد ایجاد کنند، عوارضی مانند مشکلات عصبی و حتی مرگ. این ویروس به شدت مسری است و معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

علائم این بیماری بسته به مرحله بیماری متفاوت است. این ویروس می‌تواند زخم‌های باز به نام شانکر یا زخم‌های زگیل‌مانند و جوش‌های مختلفی ایجاد کند.

شایع ترین علائم بیماری پوستی چیست؟ مراقب این علائم پوستی باشید

بیماری های پوستی دارای طیف وسیعی از علائم هستند که می‌توانند علائم مشترک یا مشابهی ایجاد کنند. دقت داشته باشید که این علائم همیشه نشانه‌ی یک اختلال پوستی نیست و می‌تواند دلیل ساده‌ای مثل پوشیدن کفش نامناسب داشته باشد. اما اگر این ضایعات پوستی بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شوند، می‌توانند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری پوستی یا عوارض پوستی یک بیماری داخلی باشند. ضایعات پوستی که معمولا از نشانه‌ها و علائم یک اختلال پوستی هستند عبارت‌اند از: 

  • برآمدگی های برجسته قرمز یا سفید 
  • راش، که ممکن است دردناک یا خارش‌دار باشد.
  • پوست‌پوسته‌شدن پوست 
  • پوست فلس‌دار یا زبر 
  • زخم ‌شدن پوست 
  • تاول یا ضایعات باز 
  • پوست خشک و ترک‌خورده 
  • تغییر رنگ در برخی نواحی پوست 
  • برجستگی‌های گوشتی، زگیل یا سایر رشدهای پوستی 
  • تغییر در رنگ یا اندازه خال 
  • از‌دست‌دادن رنگدانه در برخی نقاط پوست 
  • گرگرفتگی بیش از حد. 
عکس بیماری های پوستی و شایع ترین علائم آنها
علائم پوستی مانند بثورات پوستی، خارش، تاول و غیره را در صورت تداوم نباید نادیده گرفت.

شایع ترین علل اختلالات پوستی چیست؟

علل زیادی می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های پوستی شوند. همچنین بیماری‌های زیادی هم وجود دارند که باعث ایجاد علائم یا عوارض پوستی می‌شوند. شایع‌ترین علل بیماری ها و اختلالات پوستی عبار‌ت‌اند از:

  • باکتری‌های به دام افتاده در منافذ پوست و فولیکول‌های مو
  • قارچ‌ها، انگل‌ها یا میکروارگانیسم‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند 
  • ویروس‌ها 
  • سیستم ایمنی ضعیف 
  • تماس با آلرژن‌ها، محرک‌ها، یا پوست آلوده فرد دیگر 
  • عوامل ژنتیکی 
  • بیماری‌هایی که تیروئید، سیستم ایمنی، کلیه‌ها و سایر سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. و همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت یا شرایطی مثل بارداری
  • آفتاب 
  • استفاده از برخی داروها. 

بهداشت نامناسب و سبک زندگی هم می‌تواند منجر به ایجاد برخی از اختلالات پوستی شود. 

باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، آلرژن‌ها یا سیستم ایمنی ضعیف، استفاده از برخی داروها و بسیاری از بیماری‌های داخلی علت اکثر اختلالات پوستی هستند.

همان‌طور که گفتیم بیماری‌های زیادی وجود دارند که علائم یا عوارض پوستی دارند، مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

مشکلات پوستی در بیماری التهابی روده 

بیماری های التهابی روده اصطلاحی برای گروهی از اختلالات روده‌ای شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است که باعث التهاب طولانی‌مدت در روده‌ها می‌شود. این اختلالات روده‌ای باعث ایجاد برخی مشکلات پوستی می‌شوند. همچنین داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد برخی بیماری‌های پوستی شوند، مانند: 

  • برچسب‌های پوستی 
  • شقاق مقعد 
  • استوماتیت 
  • واسکولیت 
  • پیسی 
  • اگزمای آلرژیک. 

اختلالات پوستی ناشی از دیابت  

دیابت باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد بخش‌های دیگر بدن می‌شود، پوست هم یکی از این اندام‌هاست. بیماری‌های پوستی مرتبط با دیابت عبارت‌اند از: 

  • عفونت‌های باکتریایی مانند کورک، گل‌مژه و فولیکولیت 
  • عفونت‌های قارچی مانند پای ورزشکار، کرم حلقوی و عفونت‌های قارچی آکانتوز نیگریکانس 
  • تاول‌های دیابتی 
  • زخم پای دیابتی 
  • اسکلروز دیجیتال. 

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی زخم پای دیابتی را ببینید.

عکس بیماری های پوستی مربوط به دیابت
دیابت باعث ایجاد اختلالات پوستی مختلف مانند عفونت‌های پوستی، تاول و زخم پای دیابتی می‌شود.

اختلالات پوستی ناشی از لوپوس 

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که منجر به التهابی مزمن است. این التهاب می‌تواند به پوست هم آسیب برساند. مشکلات پوستی شایع ناشی از لوپوس عبارت‌اند از: 

  • ضایعات گرد در صورت و سر 
  • ضایعات ضخیم، قرمز و پوسته‌پوسته 
  • ضایعات قرمز و حلقه‌ای‌شکل در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند. 
  • بثورات صاف روی صورت و بدن که شبیه آفتاب‌سوختگی است. 
  • لکه‌های قرمز، بنفش یا سیاه روی انگشتان دست و پا 
  • زخم‌های داخل دهان و بینی 
  • لکه‌های قرمز ریز روی پاها.  

اختلالات پوستی ناشی از بارداری 

یکی از عوارض بارداری اختلالات پوستی است که معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. اکثر مشکلات پوستی دوران بارداری، پس از تولد نوزاد از بین می‌روند. بیماری های پوستی شایع ناشی از بارداری عبارت‌اند از:

  • ترک پوستی
  • ملاسما 
  • پمفیگوئید 
  • کورک‌ها و پلاک‌های کهیر خارش‌دار 
  • اگزما.  

استرس، بارداری، نور آفتاب و بیماری‌هایی مانند لوپوس، دیابت و بیماری‌های التهابی روده می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌ها و مشکلات پوستی مختلف شوند.

اختلالات پوستی ناشی از استرس 

استرس به شکل‌های مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارد. عدم تعادل هورمونی ناشی از استرس شود می‌تواند باعث تحریک یا تشدید اختلالات پوستی شود. مشکلات پوستی مرتبط با استرس عبارت‌اند از: 

  • اگزما 
  • پسوریازیس 
  • آکنه 
  • آکنه روزاسه 
  • ایکتیوز یا ماهیاک  
  • پیسی 
  • کهیر 
  • درماتیت سبورئیک 
  • آلوپسی آره آتا. 

بیماری های پوستی ناشی از آفتاب

نور خورشید می‌تواند باعث بسیاری از اختلالات پوستی شود. برخی از آنها شایع و بی‌ضرر هستند، در حالی که برخی دیگر نادر یا خطرناک هستند. همچنین نور آفتاب می‌تواند باعث تشدید برخی اختلالات پوستی شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث ایجاد یا تشدید اختلالات پوستی زیر شود: 

  • خال‌ها 
  • چین و چروک 
  • آفتاب سوختگی 
  • کراتوز اکتینیک 
  • سرطان پوست
  • حساسیت به نور. 
بیماری های پوستی مرتبط با آفتاب
اشعه UV می‌تواند بیماری‌های پوستی جدی از قبیل سرطان پوست ایجاد کند.

بیماری پوستی چگونه تشخیص داده می شود؟ 

اگر علائم شایع بیماری‌های پوستی که در بالا توضیح دادیم را داشتید بهتر است از متخصص پوست در دکترتو نوبت بگیرید. دکتر پوست با معاینه کار تشخیص را شروع می‌کند. در مرحله بعد پزشک ممکن است از تست‌ها مختلف استفاده کند، تست‌هایی مانند: 

  • بیوپسی 
  • کشت برای بررسی وجود باکتری، قارچ یا ویروس 
  • تست پچ پوستی برای بررسی واکنش آلرژیک
  • تست نور سیاه با استفاده از نور ماوراء بنفش (UV) برای مشاهده رنگدانه‌های پوست. 
  • دیاسکوپی برای بررسی تغییر رنگ پوست 
  • درموسکوپی، برای بررسی بیشتر ضایعات پوستی.
  • تست Tzanck برای بررسی مایع درون تاول‌های پوستی برای وجود ویروس‌های هرپس سیمپلکس یا هرپس زوستر.

پزشکان از تست نمونه‌برداری، کشت نمونه، تست پچ پوستی یا درموسکوپی و غیره برای تشخیص بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.

روش های درمان بیماری پوستی

بسیاری از اختلالات پوستی قابل درمان هستند. دکتر پوست معمولا از روش‌های زیر برای درمان اختلالات و بیماری‌های پوستی استفاده می‌کند: 

  • داروهای آنتی‌هیستامین 
  • داروهای آنتی‌بیوتیک 
  • تزریق ویتامین یا استروئید 
  • لیزر درمانی 
  • و دیگر داروهای تجویزی برای درمان بیماری‌های مختلف پوستی.  

بسیاری از اختلالات پوستی نیاز به درمان خاصی ندارند و خود‌به‌خود درمان می‌شوند. در این بین اصلاح سبک زندگی مانند تغذیه سالم، دوری از استرس و بهداشت درست پوست هم می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات پوستی نقش مهمی داشته باشد. 

دکتر پوست خوب
در دکترتو می‌توانید از دکتر پوست نوبت برای مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی بگیرید.

راهی برای جلوگیری از اختلالات پوستی وجود دارد؟

روش جلوگیری از ایجاد بیماری های پوستی به عامل ایجاد‌کننده‌ی آن بستگی دارد. بدیهی است که شما نمی‌توانید از ایجاد بیماری‌های پوستی با منشاء ژنتیکی یا بیماری‌های خودایمنی جلوگیری کنید، اما بسیاری از بیماری‌های پوستی با رعایت نکات زیر قابل پیشگیری هستند:

  • شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون
  • خودداری از استفاده از وسایل مشترک با دیگر انسان‌ها
  • اجتناب از تماس مستقیم با فرد آلوده 
  • رعایت بهداشت به خصوص در مکان‌های عمومی 
  • خواب کافی
  • نوشیدن آب کافی
  • تغذیه سالم
  • مدیریت استرس
  • تزریق واکسن‌های موجود برای پیشگیری از برخی بیماری‌های واگیردار پوستی
  • دوری از تماس با آلرژن‌ها
  • رعایت نکات ایمنی در رابطه با مواد شیمیایی
  • استفاده از کرم ضدآفتاب.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک 

بیماری های پوستی انواع بسیار متنوعی دارند که در این مطلب سعی کردیم شایع‌ترین و مهم‌ترین آنها را بررسی کنیم. این بیماری‌ها بخش قابل‌توجهی از کل بیماری‌های جهان را تشکیل می‌دهند و تقریبا ۲۵٪ از مردم کل جهان به نوعی از بیماری‌های پوستی دچار است. برخی علائم پوستی وجود دارد که بین بسیاری از بیماری‌های پوستی مشترک است و بهتر است در صورت مشاهده و تداوم ایجاد آنها به دکتر پوست مراجعه کنید. 

هرچند این بیماری‌های پوستی بسیار شایع هستند اما بسیاری از آنها هم قابل پیشگیری هستند که در بخش انتهای این مطلب این موضوع را بررسی کردیم. 

شما برای پیدا کردن یک دکتر پوست خوب یا برای مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با دکتر پوست می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو سعی کرده‌ایم دسترسی به بهترین پزشکان در سراسر ایران را برای شما راحت‌تر کنیم. 

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بیماری پوستی

  1. ناشناس گفت:

    سلام پوست من از سن ۱۴ و۱۵ سالگی میخوار الان که ۳۱سالم هنوز هم میخوار وجاهای که میخوارونم قهوی سیاه میشه چند بارم رفتم دکتر تشخیص ندادن آزمایش داخلی هم دادم جوابش خوب آمد نمیدونم چه کار کنم لطفا اگه میتونید کمکم کنید اگه لازم باشه هم عکسشو میفرستم اوایل از شانه‌ام شروع شد بعد گردنم سینم بازوهای

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به علایم مشکوک به ازدیاد حساسیت و همپنین درماتیت انگلی قارپی هستید
      ابتدا به متخصص الرژی مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/allergist

  2. رضا گفت:

    سلام خسته نباشید من کف دستم بیشتر روی انگشتام حدود ۷ یا ۸ نقطه وجود داره که یه چیز خار مانند میاد بیرون دست که روش میکشی انگار خاره هر وقت هم میکنمشون دوباره سبز میشن حتی با یکم گوشت دستم هم از ریشه کندمشون ولی دوباره مثل خار میزنه بالا
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام رضای عزیز
      این علایم چند دلیل ممکن است داشته باشد: خشکی پوست، کمبود ویتامین آ، عفونت قارچی و انگلی و…
      برای تشخیص حتمن به معاینه لازم است
      دست های خود را با کرم ویتامین AD چرب کنید و حتمن به پزشک مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  3. نگار گفت:

    سلام تقریبا ده دوازده ساله بین انگشتان پام خشک حالت برآمدگی داره چون درد نداشت اهمیت ندادم اما الان به انگشت بعدی سرایت کرده دکتررفتم داروی دست ساز نوشت اما متاسفانه بهتر نشد که هیچ بدترم شد،ممنون میشم راهنمایی کنید،درد ندارن فقط ظاهر انگشتهای پام رو ناجور کرده

  4. آنا محمدی گفت:

    سلام،بچه‌ها من دایم بیچاره ده ساله با یه بیماری پوستی میجنگه‌ که میگن صدف هست،کف پاهاش نزدبک یک سانت عمق زخمش هست مویرگهاش دیده میشه،اگه کسی دکتر خوب میشناسه معرفی کنه ممنون میشم

    1. انا گفت:

      سهیلا ستوده

  5. مجید گفت:

    سلام کف دست من چند سالی هست که پوستش میریزه و خوب نمیشه.خیلی هم دکتر رفتم ولی خوب نمیشه.میشه بگید چیکار کنم

  6. مهدی کچویی گفت:

    حدود هفت ساله که بیماری مبتلا شدم بنام هیدر آدنیت ابتدا زیربغل جپ زد ودکتر کامل تخلیه کرد بعدزیربغل راست وبازهم تخلیه کرد والان در دوطرف صورتم زیرلاله گوشها وپیشرفت زیاد همراه باخونریزی وبدیو
    لطفاراهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هیدرآدنیت یک بیماری پوستی است که به صورت برجستگی‌های کوچک دردناک در زیر پوست ایجاد می‌شود که این برجستگی‌ها می‌توانند سر باز کنند یا زیر پوست به شکل کانال‌هایی به هم متصل شده و تونل‌هایی را ایجاد کنند. این شرایط معمولاً در نواحی که پوست با همدیگر در سایش و مالش است مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و سینه اتفاق می‌افتد. هیدرادنیت بعد از بلوغ تمایل دارد که ایجاد شود و می‌تواند سال‌ها باقی بماند و با گذشت زمان بدتر می‌شود. دارو و جراحی هر دو می‌توانند برای کمک به درمان بیماری و پیشگیری از عوارض آن کمک‌کننده باشند.

      1. مهسا صدیق گفت:

        سلام خوبین دکتر من حدود ۱-سال شایدم بیشتر زیر بغلم یه غددی در اومد چرک از داخلش می اومد این چرکا به مرور زمان ریخت تو کل بدنم صورت معقد گردنم واژنم سینم بد این غدد به مرور بزرگ میشد جوری که بدنم و سوراخ میکرد تا رگ پام معلوم میشد صورتم تاول تاول میشد هر دکتریم میرفتم یه چیزی میگفت خیلی ترسیده بودم همه میگفتن باید شیمی درمانی بشم تا رفتم بیمارستان پیش یه دکتر به من گفت این پخش شده تو کل بدنت گفت هیدرانیت چرکیه این بیماریم عود میشه کاری نمیتونیم برات انجام بدیم سیستم ایمنیم هی داره ضعیف تر میشه داروهام دارن من و از پا در میاره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله علایمش را دارید
          هیدرآدنیت عفونی نوعی بیماری پوستی است که توسط آبسه‌های خوشه‌ای یا بثورات زیر جلدی مشخص می‌شود. در بسیاری از موارد این جوش‌ها عاری از باکتری‌های واقعی هستند. محل‌های ایجاد جوش معمولاً زیر بغل، زیر سینه، رانها، کشاله ران و باسن هستند.
          درمان HS ممکن است شامل داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد التهابی و همچنین روش هایی مانند تخلیه آبسه ها و برداشتن پوست آسیب دیده با جراحی باشد. تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن و ترک سیگار نیز ممکن است توصیه شود.

  7. علی گفت:

    سلام بدن من ازجمله صورت دست وسینه چیزهای ریز وبراق وجود داره واقعا امیدمو ازدست دادم خصوصا ریشم خواهش میکنم راهکاربدین

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر می‌رسد مشکلی پوستی داشته باشید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید دکتر پوست

  8. رزان گفت:

    نوک انگشتان و کف یکی دست به شدت میخارد وقتی میخارونم بعد پوستتش قرمز میشود و درد میگیره
    علتش چی میتونه با‌شه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است بدلیل حساسیت پوستی باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید دکتر پوست

  9. ناشناس گفت:

    سلام مدتی هستش ک روی پاهام(زیر زانو به بعد) و ارنجم(فقط چندتا )لکه های قرمز به وجود میاد که خیلی میخاره بعد از اینکه میخارونم خون میاد و وقتی میخواد خوب بشه لکه های قهوه ای به وجود میاد ، بعضیا هم دورشون دونه های قرمز کوچولو میزنه
    میتونی از چی باشه؟؟؟
    نیازه دکتر برم؟
    چ دارویی مصرف کنم؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است بدلیل حساسیت پوستی باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید دکتر پوست

  10. مهناز خویی گفت:

    درمان گال پوستی را ننوشتید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گال بعلت عوامل انگلی به اسم جرب یا سارکوپتس صورت می گیرد. پیش از هر گونه درمان ابتدا باید تشخیص قطعی داد
      و زیر نظر متخصص پوست می تواند از شامپو و داروهای خوراکی ویژه ای همچون پرمترین و لیندان و… استفاده کرد
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

      1. سلام مهین هستم گفت:

        حدود ۵ ساله اول یک لکه قرمز روی شکمم زد و کم کم بزرگ شد بعد دو لکه کوچک بالاتر زد الان روی سینه وزیر بغلم هم زده خیلی به دکتر مراجعه کردم ولی نتیجه نگرفتم الانم یک لکهریز زیر چشمم زده نمیدونم دیگه چکار کنم واقعاً ن خسته شدم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          ازمایش های کبدی الزامی است
          فعلا از پماد اسیکلوویر + تریامسنولون ان ان استفاده کنید