سینه (پستان) را بهتر بشناسیم + آناتومی سینه و بیماری‌ های پستان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سینه یا پستان بخش مهمی در آناتومی بدن انسان محسوب می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این غده برون‌ریز که از چربی و بافت همبند تشکیل‌شده است، تولید شیر برای نوزاد است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سینه (پستان) را بهتر بشناسیم + آناتومی سینه و بیماری‌ های پستان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

ساختار سینه یا پستان را می‌شناسید؟ شاید جواب این سوال برای شما بدیهی باشد یا فکر کنید که جواب آن می‌دانید؛ اما هر مرد و زنی لازم است که به‌طور دقیقی آناتومی سینه را بشناسند. چراکه بیماری‌هایی مانند سرطان سینه یا توده‌های درون پستان باید سریع تشخیص و درمان شوند؛ و این تشخیص منوط به شناخت شما از ساختار سینه است. در نتیجه با خواندن این مقاله، دیدی دقیق‌تر به آناتومی سینه خواهید داشت و در کنار آن بیمارها و علائم خطرناک را خواهید شناخت. اگر شک دارید که نیاز است سینه شما معاینه شود، باید با پزشک زنان مشورت کنید.

سینه یا پستان چیست؟

سینه‌ها در بخش جلویی قفسه سینه و جلوی ماهیچه سینه‌ای قرار دارند؛ و بخشی از آناتومی جنسی زنان و مردان هستند. در زنان، پستان‌ها ۲ کاربرد دارند: هم در شیردهی و در تحریک جنسی. این قسمت از بدن در مردان هیچ عملکردی ندارد.

پستان زنان، از بافت مخصوصی ساخته‌شده است که وظیفه تولید شیر (بافت گراندولار) را دارد. در پستان زنان مقدار زیادی بافت چربی هم وجود دارد. میزان بافت چربی، اندازه آن را در زنان تعیین می‌کند. این بافت چربی از استخوان ترقوه تا زیر بغل و تا وسط قفسه سینه کشیده شده است.

با افزایش سن خانم‌ها، به‌خصوص در زمان یائسگی، بافت چربی در پستان انسان بیشتر می‌شود. سینه خانم ها دو کارکرد شیردهی و تحریک جنسی را به عهده دارد، اما در مردان هیچ عملکردی ندارد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

سینه از چه بافت هایی تشکیل شده است؟

چند نوع بافت درون پستان خانم‌ها وجود دارد. درون پستان، بافت ماهیچه‌ای وجود ندارد. بلکه یک ماهیچه به نام ماهیچه سینه‌ای در زیر پستان و بین دنده‌ها و پستان وجود دارد. این ماهیچه بخشی از پستان، محسوب نمی‌شود. بافت‌های مختلف در پستان عبارت‌اند از:

  • بافت گراندولار: که لوبول هم نامیده می‌شود. این بخش، شیر تولید می‌کند.
  • بافت چربی: این بافت اندازه طبیعی سینه زنان و مردان را تعیین می‌کند.
  • بافت همبند یا فیبروز: این بافت چربی و بافت گراندولار پستان را در کنار هم نگه می‌دارد.

بخش‌ های مختلف پستان چه هستند؟

احتمالا تاکنون کنجکاو شده‌اید که درون پستان چه چیزی وجود دارد. پستان خانم‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است:

بخش‌های متفاوت سینهنقش آن‌ها
لوب‌هاهر پستان از ۱۵ تا ۲۰ لوب یا بخش تشکیل‌شده است. این لوب‌ها مانند پره‌های چرخ هستند که درنهایت همه به نوک پستان متصل می‌شوند.
لوبول‌ها یا بافت گراندولارهر لوب از بخش‌های کوچکتری به نام لوبول تشکیل‌شده است. شیر، در این قسمت تولید می‌شود.
مجاری شیریاین لوله‌ها یا مجاری کوچک، شیر تولیدشده در لوبول‌ها را به سمت نوک پستان حمل می‌کنند.
نوک سینه یا نوک پستاننوک پستان در مرکز آئرولا قرار دارد. تقریبا ۹ مجرای شیر به نوک سینه می‌رسد. علاوه بر این نوک پستان و آئرولا دارای پایانه‌های عصبی فراوانی هستند که به تحریک جنسی کمک می‌کند.
آئرولاآئرولا درواقع هاله تیره‌تر دور نوک سینه است. آئرولا دارای غده‌هایی به نام غدد مونتگومری است. ای غده‌ها نوعی روغن ترشح می‌کنند که در زمان شیردهی، از نوک سینه و پوست اطراف آن حفاظت می‌کند.
رگ‌های خونیخون را در سینه‌ها، قفسه سینه و کل بدن به جریان می‌اندازند.
رگ‌های لنفیبخشی از سیستم لنفی بدن هستند که لنف را حمل می‌کنند. لنف مایعی است که در مبارزه با عفونت به سیستم ایمنی شما کمک می‌کند. این رگ‌های لنفی به غدد لنفی زیر بغل، قفسه سینه یا دیگر نقاط بدن ختم می‌شوند.
اعصابنوک پستان‌ها صدها پایانه عصبی دارد. این اعصاب، باعث حساس شدن نوک پستان می‌شود که درنهایت به تحریک جنسی کمک می‌کند.
بخش‌‌های مختلف پستان چه هستند؟

تفاوت سینه مردان و زنان چیست؟

دختران و پسران در زمان تولد، بافت پستانی مشابهی دارند؛ اما روند رشد و تکامل بافت آن در دوران بلوغ در ۲ جنس متفاوت است که درنهایت باعث تفاوت آناتومی سینه ‌زنان و مردان بالغ می‌شود. پستان زنان بالغ، مجاری شیری و بافت گراندولار دارد که به تولید شیر کمک می‌کند. این بافت در مردان وجود ندارد.

در دوران بلوغ در پسران، سطح بالای هورمون‌های مردانه تستوسترون و سطح پایین استروژن، از رشد پستان جلوگیری می‌کند. ازنظر ظاهری، در سینه مردان قسمت نوک و آئرولا را می‌بینیم. مردان هم مجاری شیری را دارند، اما این مجاری تکامل پیدا نکرده‌اند؛ اما بافت گراندولار در مردان وجود ندارد که این از علائم بلوغ در پسران است.

مردان هم می‌توانند به سرطان سینه مبتلا شوند. هرچند موارد ابتلا بسیار نادر است. ازجمله مشکلات سینه مردان به ژنیکوماستی می‌توان اشاره کرد که بیماری خوش‌خیمی است که در آن سینه‌ها از حد معمول بزرگتر می‌شوند.

انواع سینه یا انواع پستان (شکل سینه چگونه است؟)

پستان‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و انواع شکل نوک پستان نیز متفاوت است. درواقع شکل و اندازه آن، افراد منحصربه‌فرد است و شما عموما ۲ نفر را پیدا نخواهید کرد که پستان‌هایشان دقیقا عین هم باشد. رایج‌ترین شکل‌های پستان عبارت‌اند از:

  •   شکل آرمانی: پستان‌های گرد و پر با نوک سینه کوچک که شکل استاندارد به شمار می‌آید و رایج‌ترین آن‌ها است.
  •  نامتقارن: اندازه پستان‌ها کمی باهم فرق دارد. تقریبا نیمی از مردم، پستان‌های نامتقارن دارند.
  •   ورزشی: پهن‌تر هستند و ماهیچه بیشتر و یافت سینه کمتری دارند.
  •   زنگوله‌ای: بالای سینه‌ها نازک و پایین سینه‌ها گردتر است.
  •   نزدیک: فاصله‌ای بین پستان‌ها نیست یا خیلی کم است و به مرکز بدن نزدیک‌ترند.
  •   مخروطی: حالتی نوک‌تیز دارند. این شکل در سینه‌های کوچک، رایج‌تر است.
  •   شرقی غربی: نوک سینه‌ها به سمت بیرون و از مرکز بدن دورتر است.
  •   ریلکس: این دسته، بافت سینه شل‌تری دارند و نوک سینه به سمت پایین است.
  •   گرد: قسمت بالا و پایین، به یک اندازه پر است.
  •   فاصله‌دار: فاصله بین سینه‌ها زیاد است.
  •   بلند: این سینه‌ها باریک و بلند هستند و نوک سینه رو به پایین است.
  •   اشکی: سینه‌ها تقریبا گرد هستند اما پایین سینه‌ها پرتر از بالای سینه است.
شکل سینه چگونه است؟
پستان‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و انواع شکل نوک پستان نیز متفاوت است.

چه چیزی شکل سینه‌ ها را تغییر می‌ دهد؟

همان‌طور که گفتیم شکل سینه‌ها منحصربه‌فرد است. برخی موارد در تعیین شکل آن موثرند. در این میان بیشترین تاثیر را ژنتیک دارد. فاکتورهای ژنتیکی بر تراکم، شکل، اندازه، بافت و دیگر ویژگی‌های سینه تاثیر می‌گذارد. دیگر فاکتورهای موثر بر شکل پستان‌ها عبارت‌اند از:

  • وزن: چربی قسمت بزرگی از بافت و تراکم پستان را تشکیل می‌دهد. ازاین‌رو با افزایش یا کاهش وزن، اندازه و تراکم آن می‌تواند تغییر کند.
  • ورزش: اگر ماهیچه‌های زیر سینه تقویت شوند، درنهایت پستان‌ها سفت‌تر و خوش‌حالت تر خواهد بود.
  • سن: با افزایش سن، سینه‌ها افتاده‌تر می‌شوند. چون بافت سینه همبستگی قبل را ندارد.
  • بارداری و شیردهی: هورمون‌ها در دوران بارداری و شیردهی، پستان‌ها را متورم می‌کنند. علاوه بر این توزیع چربی و بافت پستانی در این دوران تغییر می‌کند.

رشد و تکامل سینه چگونه است؟

رشد و تکامل سینه، بخش بسیار مهمی از روند تولیدمثل در زنان است که در مراحل مشخصی از زندگی زنان اتفاق می‌افتد. ابتدا در دوران جنینی، سپس در دوران بلوغ و بعدتر در سال‌های فرزند آوری. در دوران یائسگی هم شاهد تغییراتی در پستان‌ها هستیم. 

بافت پستانی در هفته چهارم دوران جنینی شروع به تشکیل می‌کند. ناحیه سینه که به نام خط شیری یا خط پستانی شناخته می‌شود، شروع به ضخیم شدن می‌کند؛ و زمانی که نوزاد دختر به دنیا می‌آید، نوک سینه و بخش‌های ابتدایی سیستم مجرای شیری تشکیل‌شده‌اند.

با افزایش سن، تغییرات در بافت پستان همچنان ادامه دارد. اولین بخشی که تشکیل می‌شود، لوب‌ها هستند. غدد پستانی بعدتر تشکیل می‌شوند و شامل ۱۵ تا ۲۰ لوب هستند. جمع شدن مجاری شیری آخرین تغییر اساسی است که در بافت پستان اتفاق می‌افتد. غدد پستانی کم‌کم شروع به جمع شدن می‌کنند. این اتفاق در حدود ۳۵ سالگی شروع می‌شود.

می‌دونی چه زمانی باید برای معاینه از بافت سینه اقدام کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

تغییرات سینه در زمان بلوغ چیست؟ (سینه درد قبل از پریود)

با نزدیک شدن دختران به بلوغ در سال‌های نوجوانی، اولین نشانه های بلوغ دختران یعنی رشد پستان آغاز می‌شود. هنگامی‌که تخمدان‌ها شروع به تولید و ترشح استروژن می‌کنند، چربی موجود در بافت پیوندی شروع به جمع شدن می‌کند. این اتفاق، باعث بزرگ شدن پستان‌ها می‌شود. سیستم مجاری شیری نیز شروع به رشد می‌کند. غالباً این تغییرات پستان در همان مواقعی اتفاق می‌افتد که موهای ناحیه شرمگاهی و زیر بغل ظاهر می‌شوند.

پس از شروع تخمک‌گذاری و قاعدگی، بلوغ پستان‌ها با تشکیل غدد ترشحی در انتهای مجاری شیر آغاز می‌شود. سیستم پستان و مجاری با تکامل غدد و لوبول‌ها به رشد و بلوغ خود ادامه می‌دهند. سرعت رشد پستان‌ها برای هر زن جوان متفاوت است. 

تغییرات پستان ها در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که پستان‌ها تا زمان زایمان و تولید شیر، کاملا بالغ نشده‌اند. تغییرات پستان یکی از اولین علائم اولیه بارداری است. این تغییرات درنتیجه هورمون پروژسترون است. علاوه بر این، هاله تیره پوست اطراف نوک پستان (آئرولا) شروع به تورم می‌کنند. به دنبال آن، تورم سریع پستان‌ها اتفاق می‌افتد.

بیشتر خانم‌های باردار احساس درد در کناره‌های پستان را تجربه می‌کنند. همچنین احساس می‌کنند که نوک پستان‌ها، سوزن سوزن می‌شود یا درد می‌کند. این به دلیل رشد سیستم مجرای شیر و تشکیل لوبول‌های دیگر است. در ماه پنجم یا ششم بارداری، پستان‌ها کاملاً قادر به تولید شیر هستند؛ مانند دوران بلوغ، استروژن رشد مجاری شیر و پروژسترون، رشد جوانه‌های لوبول‌ها را کنترل می‌کند. بسیاری از هورمون‌های دیگر نیز در تولید شیر نقش حیاتی دارند. افزایش شیر مادر بعد از زایمان از علائم مهم تغییرات پستان هستند.

این موارد شامل هورمون تحریک‌کننده فولیکول (FSH)، هورمون لوتئین ساز (LH)، پرولاکتین، اکسی توسین و لاکتوژن جفت انسانی (HPL) است. تغییرات فیزیکی دیگری هم در این دوران اتفاق می‌افتد. رگ‌های خونی در ظاهر و روی پوست پستان، با وضوح بیشتری دیده می‌شوند. آئرولا بزرگتر و تیره می‌شود. همه این تغییرات برای آماده کردن پستان‌ها برای شیردهی به نوزاد پس از تولد است.

بافت ماهیچه‌ای اطراف نوک سینه این امکان را فراهم می‌کنند که در پاسخ به محرک یا برای شیر دادن، برجسته شود. بافت ماهیچه‌ای اطراف لوبول‌ها به راندن شیر به داخل مجاری شیر و به سمت نوک سینه کمک می‌کنند. در هاله تیره دور نوک سینه، غددی وجود دارد که مقدار کمی روغن و مایعاتی را ترشح می‌کند که در شیردهی از نوک پستان محافظت می‌کند.

متن انگلیسی: «The hormonal changes of pregnancy help get your breasts ready for lactation. Your breasts will become heavier and denser during this time. Your nipples will also darken.»
ترجمه فارسی:‌ «تغییرات هورمونی بارداری به آماده سازی سینه‌ها برای شیردهی کمک می‌کنند. سینه‌های شما در این مدت سنگین‌تر و متراکم‌تر شده و نوک سینه‌ها نیز تیره می‌شود.»

به نقل از سایت healthline
تغییرات سینه در دوران بارداری چیست؟
بافت ماهیچه‌ای اطراف نوک سینه این امکان را فراهم می‌کنند که در پاسخ به محرک یا برای شیر دادن، برجسته شود.

در دوران یائسگی چه اتفاقی برای سینه می ‌افتد؟

وقتی خانم‌ها به اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ سالگی زندگی خود می‌رسند، دوره یائسگی شروع می‌شود.  در این زمان، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند. سطح استروژن به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این کاهش، منجر به بسیاری از علائم یائسگی می‌شود. بدون استروژن، بافت همبند پستان هیدراته می‌شود و دیگر خاصیت کشسانی ندارد. علاوه بر این بافت پستانی یا گراندولار هم جمع می‌شود و شکل خود را از دست می‌دهد. این اتفاق‌ها باعث می‌شود که پستان‌ها شکل خود را از دست بدهند و افتاده و آویزان شوند.

  • قبل از یائسگی، بافت پستانی بیشتر از بافت چربی است (تراکم بالاتر).
  • بعد از یائسگی، پستان‌ها عموماً بافت چربی بیشتری دارند (تراکم پایین‌تر).

تاثیر هورمون ها بر رشد و تکامل پستان چیست؟

هورمون‌های زنانه، یعنی استروژن، پروژسترون و پرولاکتین نقشی اساسی در رشد و عملکرد پستان دارند:

  •  استروژن باعث انبساط و کشیده شدن مجاری شیر می‌شود و به شکل‌گیری تا شاخه‌های جانبی برای حمل شیر بیشتر کمک می‌کند.
  • پرولاکتین باعث تولید پروژسترون می‌شود و غدد را برای تولید شیر آماده می‌کند.
  • پروژسترون باعث افزایش تعداد و اندازه لوبول‌ها می‌شود و پستان‌ها را برای شیردهی آماده می‌کند. این هورمون همچنین باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی و سلول‌های پستان، بعد از تخمک‌گذاری می‌شود؛ و همین امر ممکن است باعث تورم و درد سینه‌ها در دوران تخمک‌گذاری شود.

تراکم پستان چیست؟

گزارش ماموگرافی شما ممکن است نشان‌دهنده تراکم باشد. پستان‌های متراکم کاملاً طبیعی هستند و معمولاً در زنان جوان و در زنانی که سینه‌های کوچکتر دارند بیشتر دیده می‌شود؛ اما هرکسی – صرف‌نظر از سن و اندازه پستان – می‌تواند سینه‌های متراکم داشته باشد.

اگر بیشتر بافت دیده‌شده در  ماموگرافی، بافت پستانی فیبروز یا غده‌ای باشد، نشان‌دهنده سینه متراکم است. این نوع بافت‌ها ضخیم‌تر و متراکم‌تر از بافت چربی به نظر می‌رسند. در تصویر ماموگرافی بافت چربی و توده‌های سرطانی هر دو سفید هستند. به همین دلیل، تشخیص سرطان پستان در این زنان کمی دشوارتر است.

در زنان دارای سینه‌های متراکم، ممکن است بعد از ماموگرافی، پزشک آزمایش‌های دیگری مانند MRI و سونوگرافی درخواست کند. تقریبا نیمی از زنان ۴۰ تا ۷۴ ساله، تراکم پستان دارند. نرخ ابتلا به سرطان سینه، در زنانی که سینه‌های بسیار متراکم دارند، بیشتر است.

تراکم پستان چیست؟
پستان‌های متراکم کاملاً طبیعی هستند و معمولاً در زنان جوان و در زنانی که سینه‌های کوچکتر دارند بیشتر دیده می‌شود.

ماموگرافی چه چیزی را نشان می‌ دهد؟

ماموگرافی چیست؟ ماموگرافی آزمایشی است که در آن از اشعه ایکس با دوز کم، برای بررسی قسمت‌های داخلی پستان استفاده می‌شود. رادیولوژیست با استفاده از ماموگرام، می‌تواند نواحی غیرطبیعی، توده‌ها یا رسوبات کلسیم را تشخیص دهد. این توده‌ها ممکن است سرطانی باشد یا نباشد. هرچه جزئیات در تصویر ماموگرام بیشتر باشد، احتمال اینکه پزشکان بتوانند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهند، بیشتر است:

  • ماموگرافی غربالگری: ماموگرافی که در زنانی انجام می‌شود که مشکوک به سرطان سینه نیستند.
  • ماموگرافی تشخیصی: این ماموگرام برای ارزیابی علائمی مانند ترشح نوک سینه یا توده انجام می‌شود.

علاوه بر انجام ماموگرافی، از سونوگرافی و MRI نیز می‌توان برای بررسی دقیق تغییرات پستان استفاده کرد. انجام سالانه ماموگرام بعد زا سن ۴۰ سالگی برای افرادی که درخطر سرطان سینه هستند، توصیه می‌شود.

با معاینه به موقع از بروز سرطان پیشگیری کن!

مشکلات و بیماری های پستان چیست؟

تقریبا هر زنی در دوره‌ای زندگی خود تعدادی از بیماری‌ها یا مشکلات پستان را تجربه کرده است. مشکلاتی از قبیل، درد پستان، تورم پستان، کیست یا توده‌های پستانی و غیره. شناخت این بیماری‌ها و مشکلات، منشأ و علائم آن‌ها می‌تواند مفید باشد.

۱. سرطان سینه

شناخته‌شده‌ترین بیماری مربوط به پستان، سرطان سینه است. سرطان سینه بعد از سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان در میان خانم‌ها است. سرطان سینه بعد از سرطان ریه، دومین سرطان کشنده برای زنان است. تقریبا از هر ۸ زن، ۱ نفر به این سرطان مبتلا می‌شود. افزایش سن، رایج‌ترین عامل خطر برای سرطان سینه است. به‌گونه‌ای که ۶۶% از موارد ابتلا به سرطان سینه، بعد از سن ۵۵ سالگی تشخیص داده می‌شود.

علاوه بر سن، عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی، سابقه سلامت فرد و رژیم غذایی، مصرف الکل، وزن، پروتز سینه و برخی داروهای هورمونی مثل داروهای پیشگیری از بارداری، هم جزئی از عوامل خطر سرطان سینه محسوب می‌شوند. سرطان سینه مانند بقیه سرطان‌ها، در اثر تقسیم بی‌رویه سلول‌ها ایجاد می‌شود و انواع مختلفی دارد. سرطان سینه چه علائمی دارد؟ علائم این سرطان عبارت‌اند از:

  • وجود توده در پستان 
  • تغییر در شکل، اندازه یا فاصله بین آن‌ها
  • تغییرات در پوست و یا نوک سینه
  • ترشحات خونی یا شفاف از نوک سینه
  • قرمز شدن پوست یا نوک سینه

۲. کیست پستان

کیست پستان، کیسه‌های پر از مایعی است که عموما غیر سرطانی هستند. گاهی شما می‌توانید آن‌ها را حس کنید، به‌خصوص اگر چند روز قبل از چرخه قاعدگی، دردناک شوند. در بسیاری موارد کیست پستان نیازی به درمان ندارند. کیست پشتان مشکل تقریبا رایجی است، به‌خصوص در اواخر سنین باروری؛ و ممکن است با توده‌های سرطانی اشتباه گرفته شود. تقریبا یک چهارم توده‌های پستانی درواقع کیست هستند.

چه کسانی مستعد کیست پستان هستند؟

خانم‌هایی که شرایط زیر را داشته‌باشند، بیشتر از اشخاص دیگر مستعد این بیماری هستند:

  • زنان بین ۳۵ تا ۵۰ سال
  • قبل از یائسگی (درحالی‌که هنوز قاعدگی اتفاق می‌افتد)
  • بعد از یائسگی (چرخه قاعدگی قطع‌شده است) اما هورمون درمانی انجام می‌شود.

علائم کیست پستان چیست؟

اگر شما کیست پستان داشته باشید، توده‌ای را حس می‌کنید که:

  • می‌تواند نرم یا سفت باشد.
  • گرد یا صاف باشد.
  • می‌تواند دردناک باشد، به‌خصوص قبل از پریود.
  • به‌راحتی در زیرپوست حرکت می‌کند.

۳. توده سینه 

توده در سینه یک توده است که در سینه‌های شما تشکیل می‌شود. هرچند توده پستانی می‌توان نشانه‌ای از سرطان باشد، اما در عموم مواقع (حدود ۸۰%) سرطانی نیستند. دلایل ایجاد توده در پستان عبارت‌اند از:

  • تغییرات در بافت پستان (تغییرات فیبروکیستی): یک بافت از فیبروز و کیسه‌های کوچک پر از مایع.
  • کیست پستان: کیسه‌های پر از مایع که در اثر محبوس شدن مایعات در مجاری شیر، تشکیل می‌شوند. کیست در زنان یائسه، شایع است.
  • فیبروآدنوما: این توده خوش‌خیم (غیر سرطانی)، شایع‌ترین تومور پستان در زنان جوان (۲۰ و ۳۰ ساله) است. فیبروآدنوم در سال‌های باروری فرد شایع است.
  • عفونت پستان: عفونت در بافت پستان می‌تواند باعث ایجاد توده شود.
  • سرطان پستان: توموری که در بافت پستان رشد می‌کند باعث ایجاد توده می‌شود.
توده سینه چیست؟
توده پستانی می‌توان نشانه‌ای از سرطان باشد، اما در عموم مواقع (حدود ۸۰%) سرطانی نیستند.

۴. درد سینه (ماستالژیا)

درد پستان در زنان بسیار شایع است و تقریبا نیمی از زنان درد ملایم پستان را تجربه کرده‌اند. خوشبختانه درد پستان در موارد نادری، به دلیل سرطان است. دلیل درد پستان به‌صورت کامل مشخص نیست؛ اما در بسیاری موارد مربوط به تغییرات هورمونی در دوره پریود است.

درد سینه مربوط به تغییرات هورمونی، معمولا در هر دو پستان حس می‌شود و عموماً در بخش بالایی و خارجی شدیدتر است؛ اما دردی که مربوط به چرخه قاعدگی نیست، طبق یک روند مشخص اتفاق نمی‌افتد. این دردها الگوی مشخصی ندارند و عموما در یک سینه و در قسمت‌های مختلف آن است. این درد بدون چرخه، می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • پستان‌های بزرگ: در این موارد درد در شانه‌ها و گردن نیز مشاهده می‌شود.
  • رژیم غذایی: بیماران زیادی اعلام کرده‌اند که کاهش مصرف کافئین در کاهش در  تاثیر دارد.
  • سیگار کشیدن: سیگار به دلیل افزایش سطح اپی نفرین در مغز ممکن است باعث افزایش این نوع درد شود.
  • برخی داروها: برای مثال درمان‌های هورمونی بعد از یائسگی.
  • درد دیواره قفسه سینه: این مورد عموما به دلیل تحریک ماهیچه سینه‌ای است. برای مثال در اثر ورزش‌هایی که فعالیت زیادی در بالاتنه دارند، این اتفاق می‌افتد.
  • بارداری: بارداری و تغییراتی فیزیولوژی بدن در این دوران، یکی از دلایل شایع درد پستان است.

راه‌ های کاهش درد پستان چه هستند؟

در صورت داشتن درد سینه باید به پزشک زنان مراجعه کنید. برخی کارها به کاهش درد پستان کمک می‌کند. این راه‌ها عبارت‌اند از:

  • کاهش مصرف نمک
  • استفاده از سوتین‌های مناسب
  • مصرف از دوش یا کیسه‌های آب گرم
  • استفاده از داروهای مسکن، در صورت نیاز
  • کاهش مصرف کافئین
  • استفاده از ویتامین E
  • اسید چرب امگا ۳

۵. ترشح نوک پستان

ترشح از سینه به ترشح هرگونه مایعاتی از نوک پستان در یک یا هر دو پستان اشاره دارد و در اواخر دوران بارداری یا بعد از زایمان کاملا طبیعی است. البته این اتفاق به‌صورت طبیعی در زنانی که باردار یا شیرده نیستند، هم می‌تواند اتفاق بیفتد؛ اما این اتفاق در مردان همیشه غیرطبیعی خواهد بود.

در برخی موارد ترشح از نوک پستان می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. برخی بیماری‌ها و مشکلات می‌توانند منجر به ترشح از نوک پستان شوند، ازجمله:

  • عدم تعادل هورمونی
  • برخی داروها، مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری و برخی داروهای ضدافسردگی
  • تحریک یا اصطکاک نوک پستان بالباس
  • بارداری و شیردهی
  • استرس
  • تحریک جنسی

اما اگر هیچ محرکی وجود نداشته باشد، یا ترشحات خونی باشند یا اینکه از یک سینه باشند، این ترشحات غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود. از دلایل ترشحات غیرطبیعی نوک پستان به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • پاپیلوما (تومور سینه غیر سرطانی)
  • اکتازی مجاری پستانی (مجاری شیر گشاد می‌شوند و از مایعات پر می‌شوند)
  • آبسه یا عفونت پستان
  • تومور سینه سرطانی (در موارد نادر).
علت ترشح از نوک سینه چیست؟
ترشح از سینه به ترشح هرگونه مایعاتی از نوک پستان در یک یا هر دو پستان اشاره دارد و در اواخر دوران بارداری یا بعد از زایمان کاملا طبیعی است.

۶. بیماری فیبروکیستیک خوش‌ خیم پستان

تغییر فیبروکیستیک پستان یک بیماری غیر سرطانی شایع است. این مشکل اغلب در زنان قبل از یائسگی ایجاد می‌شود. تغییرات فیبروکیستیک پستان شامل طیف گسترده‌ای از علائم، ازجمله حساسیت یا ناراحتی پستان، ظاهر یا ناپدید شدن توده‌های خوش‌خیم قابل‌لمس در پستان، یا توده‌های متحرک و آزاد در پستان است. در بیشتر موارد، بعد از تشخیص فیبروکیستیک پستان، نیازی به درمان نیست.

متن انگلیسی:‌«Fibrocystic breast change is a common and benign change within the breast characterized by a dense irregular and bumpy consistency in the breast tissue.»
ترجمه فارسی: «تغییر فیبروکیستیک سینه یک تغییر شایع و خوش خیم است که با بافت متراکم و نامنظم و برآمدگی در پستان مشخص می‌شود.»

به نقل از سایت mountsinai

۷. عفونت پستان (ماستیت)

عفونت می‌تواند بافت پستان را هم درگیر کند. التهاب پستان باعث ورم، قرمزی یا التهاب در یک یا هر دو پستان (موارد نادر) می‌شود. عفونت پستان با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. این عفونت هم زنان وهم مردان را می‌تواند درگیر کند. زنان شیرده بیشترین احتمال را برای عفونت پستان دارند، اما می‌توانند به شیر دادن ادامه دهند.

عفونت پستان عموما در هفته ۶ تا ۱۲ شیردهی اتفاق می‌افتد. البته زنانی که شیر نمی‌دهند هم می‌توانند به عفونت پستان دچار شوند. در شرایط زیر احتمال عفونت پستان در شما افزایش پیدا می‌کند:

  • ایمپلنت سینه
  • دیابت یا دیگر بیماری‌های خود ایمنی
  • اگزما و دیگر مشکلات پوستی
  • پیرسینگ نوک پستان
  • اعتیاد به تنباکو یا نیکوتین

۸. خارش پستان و نوک سینه

خارش نوک سینه یا کل پستان اتفاقی است که برای خانم‌های زیادی پیش می‌آید. این خارش عموماً به خاطر درماتیت تماسی اتفاق می‌افتد. این درماتیت تماسی می‌تواند درنتیجه جنس لباس‌زیر به‌خصوص زمانی که لباس‌زیر شما تنگ است و در محیط مرطوبی هستید، ایجاد شود. 

البته خارش پستان یا نوک سینه می‌تواند دلیل هورمونی هم داشته باشد؛ که در این صورت عموما با حساس شدن پستان در روزهای قبل از پریود همراه است. دلیل دیگر می‌تواند وجود یک عفونت پوستی (قارچی یا باکتریایی) باشد. خارش دائمی که همراه با ترشح نوک پستان یا توده پستانی است، باید جدی گرفته شود.

سینه سوم یا سینه فرعی چیست؟

در این حالت یک یا چند نوک سینه یا یک بافت چربی شبیه به سینه اضافی وجود دارد. به این حالت پلی ماستیا گفته می‌شود. این اتفاق بسیار نادر است و در تعداد کمی از انسان‌ها وجود دارد. این اتفاق در مردان رایج‌تر از زنان است. این پستان یا نوک سینه اضافه، معمولا به‌صورت کامل تکامل پیدا نمی‌کند و می‌توان با جراحی آن را برداشت.

در هفته چهارم بارداری، دو خطر شیری در جنین شروع به ضخیم شدن می‌کنند. در حالت طبیعی این دو خط ضخیم باقی می‌مانند و دو نوک سینه را تشکیل می‌دهند؛ و بقیه پوست ضخیم شده نرم می‌شود و به حالت طبیعی برمی‌گردد؛ اما گاها در تعدادی از جنین‌ها این اتفاق از حالت طبیعی خارج می‌شود و باعث تشکیل سینه سوم می‌شود.

روش حفظ سلامت سینه‌ ها و پیشگیری از بیماری چیست؟ (چگونه در منزل سینه ها را معاینه کنیم؟)

سرطان سینه یکی از مشکلات جدی است که هرساله تعداد زیادی از خانم‌ها را درگیر می‌کند. ازاین‌رو مهم است که با پزشک خود در مورد انجام ماموگرام مشورت کنید. اینکه هرچند سال یک‌بار ماموگرام انجام دهید به عوامل خطر و سابقه خانوادگی و پزشکی شما بستگی دارد. معاینه پستان‌ها توسط خودتان هم مورد بسیار مهمی است که حتما باید هرماه انجام شود.

خودآزمایی سینه، معاینه‌ای است که توسط خود فرد در منزل انجام می‌شود. این کار برای افزایش آگاهی در مورد شکل و حس پستان است. در این معاینه شما از چشم و دست خود برای بررسی تغییرات در پستان استفاده می‌کنید. اگر متوجه تغییراتی شدید، با پزشکتان در مورد آن صحبت کنید.

اغلب مراجع پزشکی، خودآزمایی سینه را به‌عنوان راهی برای غربال سرطان سینه، توصیه نمی‌کنند. به این دلیل که خودآزمایی سینه، تاثیر چندانی در تشخیص سرطان سینه و درمان آن ندارد. بااین‌حال، بسیاری از پزشکان عقیده دارند که آگاهی زنان از پستان و اینکه چه چیزی طبیعی و چه چیزی غیرطبیعی است، ارزشمند خواهد بود.

مراحل معاینه سینه ها در منزل

ابتدا از پزشک زنان بخواهید مراحل کار را به شما یاد بدهد. سپس یک روز را در ماه انتخاب کنید، روزی را انتخاب کنید که پستان‌هایتان کمترین حساسیت را داشته باشد؛ و در همان روز، هرماه معاینه را انجام دهید. در معاینه این کارها را انجام دهید:

  • بدون لباس روبروی آینه بنشینید یا بایستید. دست‌هایتان را در کنار بدنتان قرار دهید. تغییرات در اندازه، شکل، تقارن یا فرورفتگی یا برجستگی‌های پستان‌ها را بررسی کنید. حتی با این روش می‌توانید راحت‌تر جوش زیر سینه و بثورات پوستی را پیدا کنید.
  • نوک سینه‌ها را بررسی کنید.
  • دست‌هایتان را روی لگنتان فشار دهید و سپس پستان‌ها را بررسی کنید.
  • دست‌هایتان را بالای سرتان ببرید و کف دست‌ها را به هم ‌فشار دهید، سپس پستان‌ها را بررسی کنید.
  • پستان‌هایتان را بلند کنید و خط زیر پستان را ازنظر تقارن بررسی کنید.
  • در مرحله آخر باید از دست‌هایتان برای بررسی پستان استفاده کنید. برای این کار دراز بکشید یا اینکه در حمام این کار را انجام دهید.

هرماه تغییرات در اندازه، شکل، تقارن، فرورفتگی یا برجستگی‌های پستان‌ها را بررسی کنید و درصورتی‌که تغییری دیدید، به دکتر زنان خبر دهید.

چگونه در منزل پستان را معاینه کنیم؟
خودآزمایی سینه، معاینه‌ای است که توسط خود فرد در منزل انجام می‌شود.

جراحی‌ های زیبایی سینه چه هستند؟

خانم‌های به دلایل مختلفی ممکن است تصمیم به عمل‌های جراحی زیبایی سینه بگیرند. این دسته از عمل‌های زیبایی انواع مختلفی دارد و با اهداف مختلفی انجام می‌شود. گاها برای کوچک کردن، گاها برای بزرگ کردن آن یا برای لیفت و تغییر شکل آن و یا برای بازسازی پستان بعد از تخلیه پستان بعد از سرطان پستان. 

۱. جراحی پروتز سینه

جراحی‌های پروتز سینه (ایمپلنت سینه) عموما برای تصحیح شکل و بزرگ کردن آن انجام می‌شود. در جراحی پروتز سینه، یک ایمپلنت داخل پستان قرار داده می‌شود. این ایمپلنت ازنظر جنس، شکل و اندازه، انواع مختلفی دارد. ایمپلنت‌ها پوششی از جنس سیلیکون هستند که با آب‌نمک استریل شده یا ژل سیلیکون پرشده‌اند. علاوه بر این‌ها، نوعی از پروتز ثابت هم وجود دارد که به آن gummy bear هم می‌گویند. پروتز ثابت، سفت‌تر از پروتز سیلیکونی و پروتز آب نمکی است.

عضی افراد نیز به عمل ماموپلاستی روی می‌آورند. در این عمل جراحی، سینه تغییر فرم گرفته و بازسازی می‌شود. پروتز سینه محبوب‌ترین نوع ماموپلاستی است که برای بزرگ‌کردن سینه انجام می‌شود.

۲. عمل لیفت سینه

عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی، عملی است که برای تغییر شکل سینه‌ها انجام می‌شود. خانم‌ها بعد از بارداری و شیردهی یا به دلیل افزایش سن، یا تغییرات شدید وزنی، دچار تغییراتی در بافت و شکل سینه می‌شوند؛ و این تغییرات در اغلب موارد باعث افتادگی سینه می‌شود.

در جراحی لیفت سینه، پوست اضافی برداشته می‌شود و بافت پستان به سمت بالا کشیده می‌شود. لیفت سینه باعث تغییر قابل‌توجهی در اندازه پستان نمی‌شود. بااین‌حال لیفت سینه می‌تواند در ترکیب با پروتز یا کوچک کردن سینه انجام شود.

عمل جراحی پستان چیست؟
عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی، عملی است که برای تغییر شکل سینه‌ها انجام می‌شود.

۳. عمل کوچک کردن سینه

هرچند در حال حاضر سینه‌های بزرگ طرفدار بیشتری در دنیادارند، اما مشکلات خاص خود را هم به همراه دارند. پستان‌های بزرگ می‌توانند باعث درد در شانه‌ها، گردن و کمر شوند؛ و برخی خانم‌ها ترجیح می‌دهند به کمک عمل جراحی، پستان‌های کوچکتری داشته باشند. این عمل جراحی محدودیت سنی ندارد و حتی گاها دختران نوجوان این جراحی را انجام می‌دهند.

در این عمل جراحی، چربی، بافت و پوست اضافه برداشته می‌شود. این جراحی یا برش و یا با روش لیپوساکشن انجام می‌شود. جراح یک برش در اطراف آئرولا به سمت پایین می‌دهد، سپس چربی و بافت اضافه را برمی‌دارد. سپس شکل پستان را اصلاح می‌کند. گاهی نیاز است که هاله دور سینه و نوک سینه جابجا شوند و به موقعیتی بالاتر منتقل شوند.

۴. ترمیم سینه بعد از سرطان سینه

سرطان پستان یکی از بیماری‌های رایج در خانم‌ها است؛ و تقریبا از هر ۸ زن، ۱ نفر به آن مبتلا می‌شود. گاهی در روند درمان سرطان پستان، یک یا هر دو پستان به‌صورت کامل تخلیه می‌شود. یک‌راه پیش رو برای بازماندگان این سرطان، ترمیم پستان با روش‌های جراحی زیبایی است. در ترمیم پستان عموما از پروتز سینه استفاده می‌شود و حجم پستان به‌صورت کامل با استفاده از ایمپلنت‌های سیلیکونی یا آب نمکی یا پروتزهای ثابت سینه بازسازی می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سینه یا پستان اندام غده‌ای واقع در قفسه سینه است که از بافت همبند، چربی و بافت سینه تشکیل‌شده است. این بخش حاوی غدد شیر است به همین دلیل غده پستانی نیز نامیده می‌شود. سینه زنان، مجاری شیری و بافت گراندولار دارد که به تولید شیر کمک می‌کند اما این بافت در مردان وجود ندارد و هورمون‌های مردانه از رشد بافت سینه جلوگیری می‌کنند.

متاسفانه بیماری‌های پستان هم وجود دارند که شاید مهم‌ترین آن‌ها سرطان سینه باشد و بعد از سرطان ریه، دومین سرطان خطرناک برای بانوان محسوب می‌شود. برای محافظت از بدن خود، بهتر است ماموگرافی و پیشگیری از بیماری‌های سینه را جدی بگیرید. در این زمینه دکتر زنان و متخصص مامایی می‌توانند به شما کمک کنند. در سایت دکترتو نیز امکان دریافت نوبت حضوری از پزشکان و سیستم مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی برای شما قرار دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

داشتن تعدادی موی دور سینه در زنان کاملا طبیعی است. تقریبا همه خانم‌ها موهای نازک و کرکی در دور نوک پستان خود دارند؛ اما گاها به دلیل به هم خوردن تعادل هورمونی، این موها تیره‌تر و ضخیم‌تر شوند.
اگر رشد این موهای تیره و ضخیم غیرطبیعی باشد، ممکن است به دلیل بیماری هیرسوتیسم و در اثر افزایش سطح هورمون آندروژن یا افزایش حساسیت موها به هورمون آندروژن باشد. البته این مسئله می‌تواند دلایل دیگری هم مانند علائم تنبلی تخمدان شدید، دیابت یا بارداری داشته باشد.

نوک پستان دارای پایانه‌های عصبی زیادی است؛ و یکی از نقاط حساس بدن زن برای تحریک جنسی زن به‌حساب می‌آید. حتی درصد زیادی از خانم‌ها تنها با تحریک نوک پستان می‌توانند به ارضای جنسی برسند. تحریک کردن و یا حتی خوردن نوک پستان همسر چه ازنظر پزشکی و چه ازنظر دینی مانعی ندارد. البته این تحریک نباید خیلی شدید باشد، چون می‌تواند منجر به آسیب آن شود.

فرورفتگی نوک سینه مشکل نسبتا شایعی در میان خانم‌ها و آقایان است. روش‌های مختلفی (جراحی و غیر جراحی) برای حل این مشکل وجود دارد. برای مثال شما می‌تواند از ماساژ و مکش و یا عمل جراحی برای برجسته کردن نوک سینه استفاده کنید.
مکش سینه با استفاده از قیف مکنده مخصوص، دستگاه شیردوش یا سرنگ می‌تواند به برجسته کردن و بیرون کشیدن آن کمک کند. علاوه بر این کشش روزانه، ماساژ نوک سینه و نگه‌داشتن آن در حالت بیرون آمده، به‌مرور زمان باعث برجسته شدن و سفت شدن نوک سینه نرمال می‌شود.

سوتین‌ها یا سینه بند به حفظ شکل و حجم سینه کمک می‌کنند. به خصوص در حین ورزش و فعالیت بدنی از بافت سینه در برابر ساییده‌شدن بیش‌ازحد به لباس و ناراحتی محافظت می‌کنند.

فاصله بین سینه‌ها یک تغییر کاملاً طبیعی در آناتومی انسان است. با این حال، اگر متوجه شدید که شکاف بین سینه‌های شما باعث ناراحتی می‌شود یا بر عزت نفس شما تأثیر می‌گذارد، روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد.

درصورتی‌که سینه بدون ترشح، بدون درد یا بدون توده متورم باشد، می‌توان گفت که در شرایط سالمی قرار دارد.

بافت سینه زنان و بافت پستان از غدد شیر، مجاری شیر و بافت حمایتی (بافت متراکم پستان) و بافت چربی (بافت غیر متراکم پستان) تشکیل شده است.

درد پستان دلایل مختلفی دارد، اما طبیعی نیست و هرگز نباید آن را نادیده بگیرید. علت بزرگ شدن نوک سینه زنان در زمان بارداری یا غیر آن این است که هنگامی که تخمدان شروع به تولید و ترشح استروژن می‌کند، چربی در بافت همبند شروع به جمع شدن می‌کند و باعث بزرگ شدن سینه می‌شود.

مطالعات زیادی ثابت کردند که ازدواج کردن هیچ ارتباطی با اندازه سینه ندارد. محتمل‌ترین دلایل این تغییر می‌تواند عدم تعادل هورمونی، بارداری، داروهای ضد بارداری و زایمان باشد.
اگرچه نباید نقش غده پستان در رابطه جنسی را هم نادیده گرفت. علت سیخ شدن یا سفت شدن نوک سینه زنان می‌تواند عوارض مکیدن سینه توسط همسر باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سینه

  1. مریم گفت:

    سلام من سینه هام نوک ندارند.و می خوام ازدواج کنم میشه بگید در اینده همسرم از سینه هم بدش میاد یا نه در رابطه جنسی منظورمه.
    ممنون لطفا جواب بدید

    1. ناشناس گفت:

      سلام بعدا رشد میکند

    2. سحر گفت:

      وقتی وارد رابطه بشی نک سینت معلوم میشه و البته سن الانت مهم

    3. ناشناس گفت:

      غصه هیچ چیزی رو نخور همینی که داری رو باهاش کنار بیا

  2. Zeynab گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۱۳ سالمه و سوتین سایز ۶۰ امتحان کردم کوچیک و تنگم بود احتمالا سایز ۶۵ خواهم بود
    برای من که ۱۳ سالمه ۶۵ سایز سینه کمه یا نرماله؟

  3. آیلین گفت:

    ممنون از اطلاعاتی بهمون میدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  4. ♥️ گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید خانم دکتر من مجردم ، نوک یکی از سینه هام کوچیک تره (یعنی بعضی وقتی اصلا نوکش دیده نمیشه) میخواستم بدونم مشکلی می‌تونه داشته باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه نوک سینه شما تورفتگی داشته باشه. چون نیاز به معاینه حضوری هست الان نمیتونیم طبیعی بودن یا غیرطبیعی بودن را بیان کنیم. بنابراین بهتره متخصص زنان مراجعه و معاینه حضوری داشته باشید که اگر این موضوع غیر طبیعی باشد پیگیری صورت گیرد. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان زنان نوبت بگیرید.
      بهترین دکتر متخصص زنان

  5. ستاره گفت:

    عالی وآموزنده بود پاینده باشید🌹
    من از سینه خیلی زیاد تحریک میشم
    کمی هم سینه هام افتاده میخوام کوچکش کنم آیا تاًثیر داره تو تحریک شدن
    ممنون میشم جواب بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر عملی ممکنه عوارضی داشته باشه. در خصوص نوع برش جراحی و نوع عمل برای از بین رفتن پایانه های عصبی با پزشک جراح پستان از این لینک مشورت کنید.
      جراح پستان

  6. حمید گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید.
    عدم حساسیت جنسی نوک پستان بعضی از خانم‌ها قابل درمانه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نقاط تحریک آمیز در زنان بسیار است برخی از طریق پستان کمتر تحریک می شوند بهتره از نقاط دیگر برای تحریک استفاده کنید.

  7. مهران زارع گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا بزرگ و درشت بودن نوک سینه در نوعروس می‌تواند نشانه انحراف جنسی و داشتن رابطه با مرد یا مردان قبل از ازدواج باشد چرا که بطور طبیعی سینه دخترانه فاقد نوک میباشد ولی نامزد من دارای نوک سینه به اندازه زنی که فرزندی شیر داده باشد بزرگ و درشت و شاید سه سانت در دوسانت باشد و با پرسش علت پاسخ می‌دهد که من پسرزا هستم و زنان پسرزا نوک سینه های بزرگ دارند.
    ممنونم از پاسخگویی تون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مورد به آناتومی پستان ربط دارد و ربطی به داشتن رابطه جنسی قبلی ندارد.

  8. ندا گفت:

    سلام
    سایز مناسب سینه چقدر باشه بهتره ؟ خودم ۹۰ هست خوبه؟
    احساس میکنم یکی از سینه هام از دیگری بزرگتره نگرانم . بهم جواب بدید لطفا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سایز سینه بستگی به توده چربی بدن داره و در افراد با اندام متفاوت فرق داره. اگه متوجه عدم تقارن در سینه خود شدید بهتره سونوگرافی از سینه ها برای بررسی توده انجام شود و به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  9. سارا گفت:

    افتادگی سینه دارم خیلی استرس گرفتم فکر میکنید به علت کمتر بستن سوتین باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      افتادگی سینه به علت رشد سینه ها و کم شدن توده چربی آنها نیز میتونه باشه. ورزش های مناسب عضلات سینه ای میتونه به شما کمک کنه.

  10. Sadegh گفت:

    عالی و آموزنده بود، پاینده باشید🙏🥰
    ۱- آیا مالش دادن مداوم پستانها باعث بزرگ تر شدن آنها میشود؟
    ۲- آیا مکیدن یا گاز گرفتن آرام پستانها در مقایسه با لمس و لسیدن آلت زنان کدامیک تحریک پذیری بیشتری رو داراست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مالش پستان ها ممکنه با ترشح هورمون پرولاکتین و اکسی توسین مقداری در افزایش سایز موثر باشه. نقاط تحریک پذیر هر فردی متفاوته و این رو باید با شریک جنسی خود تجربه کنید.

      1. Sadegh گفت:

        خیلی ممنون 🥰

      2. Azi گفت:

        سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون.تیرویید کم کار دارم وزنم پایین نمیاد عمل لیپوماتیک و ابدو انجام بدم یا جراحی اسلیو معده کدوم روش بهتر جواب میده

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          قبل از هر عملی باید تیروئید شما تنظیم شود. نوع عمل جراحی بستگی به سن، شرایط پزشکی و موارد دیگر دارد که توسط متخصص جراحی عمومی مشخص می شود. از این لینک می تونید با متخصصان جراحی عمومی نیز نوبت گرفته و مشورت کنید.
          بهترین جراح عمومی

    2. ناشناس گفت:

      مالیدن سینه باهسبزگ میشود

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        چندان علمی نیست