ماموپلاستی چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ماموپلاستی به انواع عمل جراحی سینه گفته می‌شود که با هدف تغییر اندازه، تغییر فرم یا بازسازی سینه انجام می‌شود. پروتز سینه محبوب‌ترین نوع ماموپلاستی است که برای بزرگ‌کردن سینه انجام می‌شود. ماموپلاستی با عمل ماموپلکسی یا لیفت سینه تفاوت دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عمل ماموپلاستی

خیلی‌ها فکر می‌کنند ماموپلاستی به معنی بزرگ کردن سینه‌ها است، اما این صرفاً ظاهر کلمه است و واقعیت کاملاً فرق می‌کند؛ چراکه درصد زیادی از انواع جراحی‌های سینه اصلاً به ‌خاطر افزایش حجم و سایز سینه‌ها انجام نمی‌شوند و دلیل پزشکی و درمانی دارند. هر چند که امروزه جراحی پستان به ‌عنوان عمل جراحی زیبایی مد شده و طرفداران خاص خود را دارد، اما این عمل کاربردهای درمانی یا ترمیمی هم دارد.

سال‌ها قبل کاشت سینه‌ها کاملاً مصنوعی بود و از روی ظاهر فرد می‌شد حدس زد که این عمل را انجام داده است. به ‌لطف پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی امروزه امکان بازسازی بسیار طبیعی سینه وجود دارد، به صورتی که کسی متوجه کاشت و پروتز سینه‌ها نمی‌شود. در ادامه بیشتر با ماموپلاستی آشنا خواهیم شد. پیشنهاد ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با بهترین جراح پلاستیک دکترتو از لزوم استفاده از ماموپلاستی مطمئن شوید.

ماموپلاستی چیست؟

به نقل از «docdoc» ماموپلاستی (mammoplasty) اصطلاح تخصصی جراحی پلاستیک برای انواع عمل‌‌های جراحی سینه است. برخلاف تصور عموم، جراحی پلاستیک سینه صرفاً برای افزایش سایز سینه‌ها نیست، بلکه جراحی پلاستیک سینه انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز افراد انتخاب می‌شود. هدف ماموپلاستی تغییر سایز (کوچک کردن سینه) و تغییر فرم پستان‌ها در راستای بهبود زیبایی سینه‌ها است.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

ماموپلاستی همان پروتز سینه است؟

پروتز سینه (Breast prosthesis) کاشت سینه یا ماموپلاستی بزرگ کردن سینه‌ یعنی تغییر سایز و حجم پستان‌ها که یکی از محبوب‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی میان خانم‌ها در سراسر دنیا است. پروتز سینه برای بزرگ‌تر کردن سایز سینه‌ها یا در افرادی به‌ کار می‌رود که به خاطر شیردهی، بارداری، کاهش وزن و تغذیه نامناسب یا عواملی مثل سرطان یا بیماری (تروما) دچار افتادگی یا کوچک شدن سینه‌ها شده‌اند. وقتی عمل پروتز سینه انجام می‌شود، سینه‌ها کمی لیفت هم می‌شوند یعنی سینه‌ها بالا کشیده می‌شوند.

ماموپلاستی اصطلاحی کلی برای انواع عمل‌های جراحی سینه است که می‌تواند به منظور کوچک کردن، بزرگ کردن، تغییر فرم سینه‌ها یا بازسازی سینه انجام شود. پروتز سینه محبوب‌ترین نوع ماموپلاستی است.

انواع ماموپلاستی چیست؟

به نقل از «drsevgikurt» به طور کلی عمل جراحی زیبایی ماموپلاستی سه نوع دارد:

۱. بزرگ کردن سینه (breast augmentation)

برای بزرگ کردن سایز سینه‌ها عمل جراحی پروتز سینه انجام می‌شود که با لیفت همراه است. به ‌علاوه اینکه مشکل عدم تقارن پستان‌ها با ماموپلاستی بزرگ کردن سینه‌ها برطرف می‌شود.

۲. کوچک کردن سینه (breast reduction)

گاهی بزرگی سایز پستان‌ها دردسرساز می‌شود و به‌ خاطر سنگینی مشکلاتی مثل درد گردن یا درد و بی‌حسی انگشتان ایجاد می‌کند. در ماموپلاستی کوچک کردن سینه‌ها، چربی اضافه، پوست و بافت غده‌ای سینه برداشته می‌شود تا حجم سینه‌ها کوچک‌تر شوند. این نوع عمل در مردانی که مشکل بزرگی بیش از حد سینه (ژنیکوماستی) دارند هم انجام می‌شود.

۳. جراحی ترمیمی بازسازی سینه (breast reconstruction)

خانم‌های زیادی به ‌خاطر ابتلا به سرطان سینه ناچار به عمل ماستکتومی (برداشتن پستان) می‌شوند. جراحی بازسازی سینه راهی است برای ایجاد فرم طبیعی سینه‌ها در این بیماران پس از درمان. برداشت، تعویض پروتزهای سیلیکونی و سالینی در سینه با عمل بازسازی سینه انجام می‌شود.

ماموپلاستی چیست
ماموپلاستی به انواع عمل‌های سینه گفته می‌شود که پروتز سینه محبوب‌ترین آن است.

انواع الگوی برش در ماموپلاستی

در بیماران مبتلا به سرطان سینه که ماموپلاستی را به ‌عنوان مرحله اصلی درمان انجام می‌دهند، هدف اصلی برداشتن تومور است و جراح بر اساس هدف عمل و روش ماموپلاستی، سینه‌ها را تغییر می‌دهد. سه الگوی اصلی برش ماموپلاستی داریم که شامل این موارد می‌شوند:

  • الگوی گرد (periareolar) که برش‌ها دور سینه انجام می‌شوند (به شکل دونات): در ماموپلاستی با الگوی گرد بخش کوچکی از پوست قسمت تیره دور نوک پستان (آرئول) به شکل گرد بریده شده و بافت‌های سرطانی برداشته می‌شوند و ناحیه دور سینه دوباره سر جایش با بخیه قرار داده می‌شود. اسکار ناشی از ماموپلاستی با الگوی برش گرد شبیه دونات اطراف نوک پستان خواهد بود.
  • در ماموپلاستی با الگوی برش سوراخ کلید (vertical scar) یک برش دور سینه و یک برش عمودی تا شیار زیر سینه انجام می‌شود.
  • الگوی T وارونه که به آن الگوی لنگر هم می‌گویند. در ماموپلاستی با الگوی برش T وارونه (Inverted T) همان برش‌های روش قبلی انجام می‌شود به‌علاوه یک برش اضافی در امتداد زیر سینه برای خارج کردن بافت‌ سرطانی از داخل سینه. این روش به نسبت دو الگوی دیگر رایج‌تر است و در پایان جای زخم شبیه T وارونه روی پستان باقی می‌ماند.
انواع برش در ماموپلاستی
جراح از برش‌های مختلفی برای انجام ماموپلاستی استفاده می‌کند.

چه کسانی می توانند ماموپلاستی انجام دهند؟

کسانی که از سایز سینه خود راضی نیستند، اندازه سینه‌ها روی ظاهر و زیبایی اندام آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا باعث بروز مشکلاتی در انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود، بهترین کاندید برای انجام این عمل جراحی زیبایی هستند. مثلاً خانم‌هایی که به‌ خاطر سایز بزرگ سینه‌ها نمی‌توانند برخی ورزش‌ها را انجام دهند. عدم تقارن سینه‌ها هم از اختلالات ظاهری است که با ماموپلاستی برطرف می‌شود.

سن مناسب عمل ماموپلاستی چه سنی است؟

انجام این جراحی زیبایی محدودیت سنی ندارد و افراد بالای هجده سال می‌توانند سراغ ماموپلاستی بروند. به ‌طور کلی، بهتر است افراد پس از پایان دوره بلوغ وقتی که رشد سینه‌ها کامل شده سراغ این روش جراحی بروند. پیش از هر اقدامی حتماً ابتدا با پزشک مشورت کنید. اگر عمل بعد از بارداری و دوران شیردهی باشد نتیجه بهتری کسب می‌کنید.

مراحل انجام جراحی ماموپلاستی

نخستین مرحله جراحی ماموپلاستی انجام معاینه کامل بیمار توسط جراح است. پزشک باید از تمام سوابق پزشکی بیمار باخبر باشد. بهتر است در جلسات مشاوره پیش عمل علاوه بر سوابق پزشکی حتماً درباره انتظارات خود از نتیجه عمل با پزشک جراح صحبت کنید. جراح پس از مشاهده نتایج آزمایش‌ها و اطمینان از سلامت عمومی بیمار، زمان عمل را مشخص می‌کند. 

ماموپلاستی با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود، البته پیش از بیهوشی، جراح ناحیه برش سینه را مشخص می‌کند و بعد از بیهوشی، بسته به اندازه سینه‌ها و بافت آن، الگوی برش را انتخاب می‌کند. سپس جراح، بر اساس تکنیک انتخابی و هدف انجام ماموپلاستی، بافت و پوست اضافی را بر می‌دارد و فرم سینه را اصلاح می‌کند.

در مواردی پس از اینکه سینه‌ها متقارن و بافتشان اصلاح شد لازم است که محل نوک سینه هم تغییر کند. بافت اضافی برداشته می‌شود و نوک سینه در جای جدید قرار می‌گیرد. نتیجه عمل بلافاصله پس از جراحی مشخص نمی‌شود و دست‌کم شش ماه لازم است تا با رعایت دستورات پزشک به نتیجه دلخواهتان برسید.

نحوه انجام ماموپلاستی
جراح بعد از بیهوشی بیمار و تعیین مدل برش اصلاحات لازم را در سینه ایجاد می‌کند.

انواع برش های ماموپلاستی برای پروتز سینه چگونه است؟

چهار روش اصلی برش ماموپلاستی داریم که شامل این موارد می‌شوند:

۱. ایجاد برش در خط چین زیر سینه

برش کوچکی در خط چین زیر سینه ایجاد می‌شود. در این مدل برش، فضای دسترسی بیشتری برای گذاشتن ایمپلنت در اختیار جراح قرار می‌گیرد. دیگر مزیت این نوع برش این است که جای زخم زیر چین سینه قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود.

۲. برش پری آرئولا

در این روش، برش در لبه خارجی آرئولا انجام می‌شود که معمولاً به خاطر پیشرفت رنگدانه‌های طبیعی هاله دور نوک سینه، جای زخم روی سینه‌ها محو می‌شود. این نوع برش بیشتر برای ماموپلاستی بزرگ‌سازی سینه‌ها همراه با لیفت سینه‌ها به ‌کار می‌رود.

۳. برش در قسمت زیر بغل

برای کار گذاشتن ایمپلنت، برشی زیر بغل بیمار ایجاد می‌شود و از همان ناحیه، ایمپلنت سینه را با دوربین مخصوص و ابزار جراحی زیر پوست بیمار گذاشته می‌شود و به ‌سمت سینه می‌فرستند. جای زخم در این روش هم زیر سینه قرار گرفته و معمولاً دیده نمی‌شود.

۴. برش در ناحیه ناف

در این روش، برش در ناحیه بالای ناف زده می‌شود و ایمپلنت‌ها را از این قسمت زیر پوست می‌گذارند و به‌طرف پستان جابه‌جا می‌کنند. این روش هم به ‌خاطر اینکه جای زخمی روی سینه‌ها نمی‌ماند و اسکار کوچک بالای ناف زیاد در دید قرار نمی‌گیرد محبوب است.

در دکترتو می‌توانید با بهترین جراح پلاستیک برای عمل زیبایی سینه آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با پزشکتان مشورت کنید و برای نوبت‌های ویزیت حضوری خود نوبت بگیرید.

مراقبت‌های قبل و بعد از انجام جراحی زیبایی سینه چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر!

مزایای ماموپلاستی

مهم‌ترین مزیت ماموپلاستی این است که حجم سینه‌ها را کم می‌کند و علاوه بر اینکه دردسرهای ناشی از بزرگی سینه‌ها را برطرف کرده، اندامی زیباتر و متناسب‌تر هم به دنبال دارد. ماموپلاستی باعث سفت شدن، جوان‌سازی و لیفت سینه‌ها هم می‌شود. دردهای ناشی از بزرگی سینه‌ها با این عمل برطرف می‌شوند و فرد راحت‌تر می‌تواند فعالیت ورزشی انجام دهد.

ماموپلاستی می‌تواند مزایایی مانند فرم بهتر سینه‌ها، سفت شدن و لیفت سینه داشته باشد، اما دقت کنید که این عمل عوارضی هم مانند جای زخم یا عدم تقارن سینه‌ها می تواند داشته باشد.

عوارض ماموپلاستی چیست؟

در کنار مزایایی که این جراحی زیبایی دارد، عوارض کوتاه مدتی هم دارد که زود برطرف می‌شوند:

  • خونریزی
  • عفونت
  • خون‌مردگی
  • از بین رفتن احساس در نوک پستان
  • واکنش به داروهای بی‌هوشی
  • تأثیر در شیردهی
  • کبودی و تورم
  • عدم قرینگی در پستان‌ها.

عوارض ثانویه دیگری هم داریم که شامل موارد زیر هستند:

  • از بین رفتن بخشی از نوک پستان
  • نوک سینه در جای مناسب قرار نمی‌گیرد (مال‌پوزیشن نیپل آرئول)
  • ایجاد پوست اضافه (داگ ایر/ dog air) در قسمت خارجی اسکار عمل
  • باکسی شدن شکل پستان در قسمت پایینی سینه
  • کم‌رنگ شدن نوک پستان
  • ایجاد بافت یا گوشت اضافی در قسمت داخلی زخم (وب پراسترنال)
عوارض ماموپلاستی
عدم تقارن سینه‌ها یکی از عوارض است که ممکن است ماموپلاستی ایجاد کند.

مراقبت های قبل از ماموپلاستی

پیش از اقدام برای جراحی حتماً تحقیق کافی را داشته باشید تا متخصص حرفه‌ای و مجربی انتخاب کنید که از مهارت جراحی بالایی برخوردار باشد. پیش از عمل در جلسات مشاوره، انتظارات خود از نتیجه جراحی را برای پزشک شرح دهید. پزشک را در جریان تمام سوابق پزشکی، بیماری و دارویی خود قرار دهید.

  • آزمایش‌های لازم را انجام دهید.
  • ماموگرافی کنید.
  • مصرف سیگار و مواد مخدر، الکل، پیش از عمل و در فاصله‌ای پس از عمل ممنوع است.
  • بهتر است دو هفته پیش از عمل از مصرف داروهای ضدالتهابی مثل Motrin، Aleve یا مکمل گیاهی، ویتامین E، بروفن و آسپرین خودداری کنید (با هدف کنترل خون‌ریزی طی عمل).

دوره نقاهت ماموپلاستی ۲ تا ۶ هفته است که در این مدت باید به نحوه خوابیدن، ورزش یا فعالیت‌های سنگین دقت زیادی داشته باشید و تا ۶-۱۲ ماه از سوتین‌های مخصوص استفاده کنید.

اینفوگرافی مراقبت های بعد از ماموپلاستی
اینفوگرافی مراقبت های بعد از ماموپلاستی

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

برای اینکه نتیجه بهتری از عمل جراحی خود بگیرید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استراحت کنید و فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام ندهید.
  • بهتر است در دوره نقاهت به ‌شکل طاق‌باز بخوابید.
  • سینه‌ها را فشار یا ماساژ ندهید.
  • داروها را طبق دستور پزشک و سروقت مصرف کنید.
  • بهتر است در چند روز اولیه پس از عمل، غذاهای شل و آبکی بخورید. مصرف چربی و نمک را در دوره نقاهت به حداقل برسانید.
  • برای ترمیم زخم‌ها میوه به‌ خصوص آناناس میل کنید.
  • در صورت تجویز پزشک حتماً ۶ تا ۱۲ ماه بعد عمل از سوتین‌های طبی استفاده کنید.
  • ۲۴ ساعت پس از عمل، حمام ممنوع است. بعد آن هم بهتر است با آب داغ و پرفشار حمام نکنید.
  • در محیط گرم قرار نگیرید و تا حد امکان زخم‌ها را سرد نگه دارید.
  • بدون تجویز پزشک و خودسرانه مسکن مصرف نکنید.
  • پس از بهبودی اولیه برای حفظ وزن و ثابت نگه داشتن آن، ورزش سبک را شروع کنید.

می‌خوای سینه‌های زیبا و خوش فرم داشته باشی؟

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟

بیماری که عمل ماموپلاستی انجام داده تا سه هفته اجازه ندارد که به پهلو و شکم بخوابد. بهترین گزینه به پشت خوابیدن است به ‌خصوص وقتی پروتز سینه کار گذاشته می‌شود. برای اینکه دوره بهبودی فرصتی است که پروتزها در بهترین موقعیت خود تثبیت شوند. اگر امکان به پشت خوابیدن نباشد، باز هم بیمار اجازه خوابیدن به شکم را ندارد و باید وضعیت بهتری را انتخاب کند.

نحوه خوابیدن بعد از ماموپلاستی
بعد از ماموپلاستی تا ۳ هفته باید به پشت و ترجیحا در وضعیتی ثابت بخوابید.

ماموپلاستی بهتر است یا لیفت سینه؟

نمی‌توان گفت که ماموپلاستی بهتر است یا لیفت سینه، چراکه این دو جراحی زیبایی هدف‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. در فرایند عمل لیفت سینه، اندازه سینه‌ها تغییری نمی‌کند نه بزرگ‌تر می‌شوند و نه کوچک‌تر، اما برخلاف لیفت سینه، در ماموپلاستی به‌واسطه برداشتن چربی و بافت داخلی سینه‌ها، شاهد کوچک شدن سایز و وزن آن‌ها هستیم. پیشنهاد ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با بهترین جراح پلاستیک دکترتو از لزوم استفاده از ماموپلاستی مطمئن شوید.

هزینه ماموپلاستی چقدر است؟

عوامل مختلفی روی هزینه ماموپلاستی تأثیر می‌گذارند، مثلاً بسته به تکنیکی که انتخاب شده و میزان کاری که جراح قرار است انجام دهد، هزینه عمل هم متفاوت خواهد بود. سایر عوامل تأثیرگذار روی هزینه ماموپلاستی شامل این موارد می‌شوند:

  • میزان بزرگ بودن سینه‌ها
  • لزوم انجام عمل دیگری علاوه بر ماموپلاستی. مثلاً بیمار در کنار کوچک کردن سینه‌ها می‌خواهد که ماستوپکسی هم انجام بدهد.
  • وجود پستان فرعی زیر بغل و نیاز به برداشتن آن در عمل هم روی هزینه تأثیر می‌گذارد.

حالا به این موارد، هزینه بیمارستان، اتاق عمل و داروها را هم اضافه کنید. بهترین کار این است که جراح پلاستیک متخصص مجرب و حرفه‌ای پیدا کنید تا پس از معاینه توسط متخصص و انتخاب روش جراحی موردنظر خود، هزینه ماموپلاستی مشخص شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ماموپلاستی از عمل‌های جراحی محبوب زیبایی پستان است که با عضو حساسی سروکار دارد. رضایت از نتیجه این عمل تقریباً به روش جراحی انتخابی، تجربه و مهارت جراح بستگی دارد. بهتر است پیش از هرگونه اقدامی، تحقیق کافی انجام دهید و با اطلاعات کافی سراغ انتخاب جراح و انجام این عمل بروید.

پیشنهاد ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با بهترین جراح پلاستیک دکترتو از لزوم استفاده از ماموپلاستی مطمئن شوید. اگر خودتان یا دوستانتان یکی از انواع عمل‌های ماموپلاستی را انجام داده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربه خودتان از این عمل را با ما به اشتراک بگذارید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

عمل ماموپلاستی با بیهوشی انجام می‌شود بنابراین بیمار طی عمل دردی احساس نمی‌کند، اما دو تا سه روز پس از عمل درد دارد. برای درد بعد از ماموپلاستی پزشک مسکن تجویز می‌کند، کمپرس یخ روی نواحی دردناک هم به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

هرچند هفت روز پس از عمل، بیمار قدرت و انرژی ازدست‌رفته را دوباره به دست می‌آورد، دوره بهبودی کامل بین دو تا شش هفته طول می‌کشد. بسته به نوع شغلی که دارید احتمالاً یک هفته مرخصی شغلی بعد از عمل اجباری باشد، به ‌علاوه اینکه برای انجام یک سری کارها محدودیت دارید.

چهار هفته پس از عمل، بیماران می‌توانند حرکات ورزشی ساده و سبک مثل دوچرخه ثابت یا پیاده‌روی را شروع کنند و به ‌تدریج در هفته پنجم و ششم بعد از عمل شدت ورزش‌ها را بیشتر کنند. شش هفته بعد عمل بیشتر بیماران می‌توانند ورزش‌های مختلف مثل کوهنوردی، گلف یا یوگا انجام دهند.

با عمل ماموپلاستی کاهشی، بخشی از بافت پستان و غدد تولیدکننده شیر برداشته می‌شوند به ‌همین دلیل قابلیت اصلی سینه‌ها کاهش می‌یابد، اما باز هم به ‌طور قطعی نمی‌توان گفت که ماموپلاستی با شیردهی مغایرت دارد یا خیر. بهتر است با جراح خود در رابطه با این موضوع مشورت کنید.

بیماران دیابتی و مبتلایان دارای بیماری‌های خود ایمنی، کسانی که مشکل انعقاد خون دارند، افراد دارای اضافه وزن زیاد یا کسانی که کاهش وزن دارند، افراد در سن رشد که هنوز سینه‌هایشان کامل رشد نکرده است شرایط انجام ماموپلاستی را ندارند

ماموپلاستی تأثیری روی تغییرات هورمونی دوره بلوغ ندارد، چراکه اساساً این عمل بعد از بلوغ و رشد کامل سینه‌ها انجام می‌شود، اما روی سایر تغییرات هورمونی تأثیر گذاشته و باعث ایجاد دردسر می‌شود.

بله، بیمار باید ۶ تا ۱۲ ماه بعد عمل سوتین طبی بپوشد.

مدت زمان عمل بسته به وضعیت بیمار متغیر است و معمولاً این عمل در یک جلسه ۲ تا ۳ ساعته انجام می‌شود، اما گاهی ممکن است تا دو جلسه هم طول بکشد.

ورم سینه از عوارض طبیعی ماموپلاستی است که طی ۴ هفته بهتر می‌شود. کمپرس یخ و مصرف کرم و پماد تجویز پزشک به رفع ورم سینه‌ها کمک می‌کنند.

از آنجایی که مصرف دخانیات باعث اختلال در خون‌رسانی مویرگ‌ها شده بهتر است دو ماه پیش از عمل مصرف دخانیات متوقف شود، چراکه نتیجه این اختلال چیزی نیست به ‌غیر از عفونت و سیاه شدن نوک پستان. ترک سیگار در دوره نقاهت باعث تسریع بهبودی زخم‌ها می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن