پروتز سینه و شکل های رایج آن، عوارض خطرناک، هزینه و مراقبت از آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پروتز سینه یکی از روش‌های جراحی زیبایی است که می‌توانید با کمک آن فرم و سایز سینه‌های خود را تغییر دهید. این جراحی برای همه مناسب نیست. برخی از افراد بعد از انجام جراحی پروتز سینه ممکن است که دچار عوارض شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
پروتز سینه و شکل های رایج آن، عوارض خطرناک، هزینه و مراقبت از آن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

شما هم اسم پروتز سینه یا ایمپلنت سینه را شنیده‌اید؟ هیچ‌گاه تحریک شده‌اید که در مورد این عمل جراحی زیبایی بیشتر بدانید؟ آیا فقط کسانی که سایز سینه خود ناراضی هستند می‌توانند این عمل را انجام دهند یا پروتز سینه جزو گزینه‌های درمانی قرار می‌گیرد؟ سوال‌های زیادی در خصوص این عمل وجوددارد؛ از هزینه پروتز سینه گرفته تا انواع پروتز سینه، آمادگی‌های قبل و بعد از عمل و عوارض آن. اگر می‌خوهید مختصر اما علمی با عمل پروتز سینه آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیلی به انجام پروتز سینه فکر می‌کنید، ابتدا با یک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک صحبت کنید و در مورد ماهیت عمل پروتز سینه، گزینه‌های موجود، خطرات احتمالی پروتز سینه، مشکلات ناشی از آن به خوبی تحقیق کنید.

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه، ایمپلنت سینه یا Augmentation Mammoplasty یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی زیبایی در جهان است. ایمپلنت سینه با هدف تصحیح شکل سینه و بزرگ‌تر کردن سینه انجام می‌شود. عمل پروتز سینه، یکی از انواع ماموپلاستی است.

در عمل پروتز سینه، ایمپلنت‌هایی در زیر بافت سینه یا ماهیچه سینه قرار داده‌می‌شود. آناتومی سینه را اگر بشناسید، جایگیری این پروتزها و ایمپلنت‌ها برای شما واضح‌تر خواهد‌بود. برای برخی خانم‌ها، پروتز سینه راهی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس است. برخی زنان معمولا بعد از شیردهی یا کاهش وزن، دچار کاهش حجم سینه یا عدم تقارن در شکل سینه‌ها می‌شوند. حتی ممکن است به هر دلیلی از اندازه و شکل سینه خود راضی نباشند. اما در برخی موارد هم، پروتز سینه جزئی از فرایند بازسازی سینه است. برای مثال زمانی که برای درمان سرطان سینه، به اجبار یک یا هر دو سینه تخلیه می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

به نقل از my.clevelandclinic؛

در عمل پروتز سینه، ایمپلنت‌هایی در زیر بافت سینه یا ماهیچه سینه قرار داده‌می‌شود تا سایز یا فرم سینه اصلاح یا سینه بازسازی شود..

ایمپلنت سینه چیست؟

ایمپلنت‌های سینه به پروتزهای پزشکی گفته می‌شود که برای بزرگ‌تر کردن سینه، ترمیم بافت آن یا تولید فرم فیزیکی سینه، درون سینه قرار داده‌می‌شود. ایمپلنت‌ها انواع، جنس و شکل‌های متفاوتی دارند. 

ایمپلنت سینه چیست؟
ایمپلنت‌های سینه، انواع مختلف و جنس‌های متفاوتی دارند.

انواع مدل پروتز سینه از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده ایمپلنت

در حال حاضر در سراسر دنیا، برای پروتز سینه از سه نوع ایمپلنت استفاده می‌شود:

  • پروتز سینه سیلیکونی
  • پروتز سینه آب نمکی
  • پروتزهای سینه ثابت یا gummy bear.

در هر دو مدل پروتز سیلیکونی و آب نمکی، ایمپلنت سینه دارای دیواره‌ی خارجی سیلیکونی است. همچنین تفاوت در ماده‌ی پرکننده است.

اینفوگرافی پروتز سینه
اینفوگرافی پروتز سینه

۱. پروتز سینه آب نمکی

انواع پروتز سینه آب نمکی با آب‌نمک استریل‌شده پر می‌شوند. این ایمپلنت‌ها می‌توانند از قبل در اندازه دلخواه پر شده‌باشند. یا اینکه در حین جراحی پر شوند. به این صورت که ابتدا به صورت خالی در جای مناسب قرار داده‌می‌شوند و سپس با آب نمک استریل‌شده پر می‌شوند. به این صورت، جراح می‌تواند میزان پر شدن ایمپلنت را در حین عمل تنظیم‌کند.

ایمپلنت‌های آب نمکی یا سالین گرد و سفت‌تر از ایمپلنت‌های سیلیکونی هستند. این پروتز سینه برای خانم‌های ۱۸ ساله و بالاتر مناسب هستند. اما چرا بالای ۱۸ سال؟ چون ۱۸ سال سن قانونی برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی است.

نوع دیگری از ایمپلنت‌های سالین یا آب‌نمکی هم وجود دارد که در داخل آن یک ساختار وجود دارد که به آن بافت نرم و منعطف‌تری می‌دهد. این ساختار این اجازه را به ایمپلنت می‌دهد که بهتر از پروتزهای آب نمکی معمولی، شکل خود را حفظ کنند. این پروتزها از سال ۲۰۱۵ در جراحی پروتز سینه استفاده می‌شوند.

۲. پروتز سینه سیلیکونی

یکی از انواع پروتز سینه، پروتز سینه سیلیکونی است. این نوع از ایمپلنت‌ها با ژل سیلیکون پر می‌شوند، که ماده‌ای نرم و الاستیک با بافتی شبیه به چربی انسانی است. ایمپلنت‌های سیلیکونی، یک جداره‌ی سیلیکونی دارند که با ژل سیلیکون پر شده‌است. پروتزهای سیلیکونی در شکل‌های مختلف با درجه‌های سفتی مختلف موجود هستند. همه‌ی ایمپلنت‌های سیلیکونی از قبل با ژل پر شده‌اند و نسبت به پروتز آب نمکی نیاز به برش بزرگ‌تری دارند. اگر از پروتز سیلیکونی استفاده کنید، حس طبیعی‌تر و نرم‌تر و سبک‌تری خواهیدداشت. 

سن مناسب برای استفاده از پروتزهای سیلیکونی ۲۲ سال و بالاتر است. هر ۲ یا ۳ سال باید توسط پزشک معاینه شوید و برای بررسی پارگی‌های احتمالی، MRI انجام شود.

۳. پروتز سینه ثابت یا Gummy Bear

این نوع پروتز هم در واقع با ژل سیلیکون پر شده‌است. اما تفاوت در اینجاست که این پروتزها حتی در صورت پاره‌شدن هم، شکل خود را از دست نمی‌دهند و پروتز دائمی سینه است. تراکم سیلیکون در پروتزهای ثابت بالاتر است و به همین دلیل سفت‌تر از پروتزهای سیلیکونی هستند.

پروتز سینه ثابت شکل و اندازه‌های مختلفی دارند و عموما در قسمت پایین، برجستگی بیشتری دارند. به سمت بالا نازک‌تر می‌شوند، تا فرم بهتر و طبیعی‌تری را به سینه بدهند.

برای قرار دادن پروتز ثابت، نیاز به برش بزرگتری هست. اگر پروتز ثابت بعدا بچرخد، منجر به یه شکل غیرطبیعی در سینه می‌شود. به‌طوری که برای اصلاح آن، لازم است مجددا عمل جراحی انجام شود. 

انواع مختلف پروتز سینه کدامند؟
انواع مختلف پروتز سینه را در تصویر مشاهده می‌کنید.

انواع پروتز سینه از نظر شکل

دو شکل پایه‌ای در پروتز سینه داریم:

  • گرد و اشکی
  • آناتومیک

هر یک از این شکل‌ها در اندازه‌ها و برجستگی‌های مختلف وجود دارند. انتخاب شکل پروتز سینه و بزرگی آن به عوامل مختلفی مثل سلیقه فرد و محل ترجیحی برای برش، بستگی دارد. آناتومی فرد، مثل شکل بدن، پهنای جناغ، حد فاصل دیواره قفسه سینه و بافت سینه موجود هم بر انتخاب شکل پروتز سینه تاثیر می‌گذارد.

دنبال متخصص برای بزرگ‌کردن سینه می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

۱. پروتز سینه گرد

ایمپلنت سینه گرد، رایج‌ترین شکل پروتز سینه است. شکل قدیمی و اولیه پروتز سینه، که هنوز هم محبوبیت زیادی دارد. و عموما جذاب‌ترین و مطلوب‌ترین نتیجه را برای فرد فراهم می‌کند. بعد از عمل، سینه فرمی گرد و برجسته خواهد‌داشت، که در قسمت بالا برجستگی و پری بیشتری دارد. پروتز گرد عموما قیمت پایین‌تری نسبت به پروتز اشکی دارد.

۲. پروتز سینه اشکی (قطره اشکی یا آناتومیکال)

پروتز اشکی بیشتر برای کسانی مناسب است که طبیعی‌ترین نتیجه را می‌خواهند. در پروتز اشکی، قسمت پایین ایمپلنت برجستگی بیشتری دارد و بالای آن باریک‌تر است. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، فرمی شبیه به قطره به سینه می‌دهد.

خانم‌هایی که می‌خواهند فرم سینه‌شان طبیعی‌تر باشد، عموما پروتز اشکی را انتخاب می‌کنند. البته میزان پر بودن و حجم سینه در این نوع، کم‌تر از فرم گرد نیست.

پروتز گرد و اشکی چه هستند؟
پروتز گرد و اشکی دو شکل رایج برای پروتز سینه هستند.

کاربردهای پروتز سینه: کی پروتز سینه انجام دهیم؟

پروتز سینه می‌تواند در موارد زیر، به شما کمک کند:

  • بزرگ‌کردن سینه‌هایی که به صورت طبیعی کوچک هستند
  • بازیابی اندازه و شکل سینه بعد از بارداری، کاهش وزن یا شیردهی
  • تصحیح عدم تقارن زیاد در بین سینه‌ها
  • ترمیم بافت سینه بعد از تخلیه سینه بعد از سرطان سینه یا دیگر جراحی‌های سینه (بعد از درمان سرطان سینه می‌توان از این روش برای زیبایی استفاده کرد.)

عمل پروتز سینه برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از اصلی‌ترین سوال‌هایی که ذهن شما را درگیر می‌کند، این مسئله است که اصلا چه کسانی بهتر است که پروتز سینه را انجام دهند یا چه کسانی می‌توانند این عمل جراحی زیبایی را انجام دهند. به خاطر داشته‌باشید که این جراحی یک جراحی زیبایی است و برای انجام آن ضرورتی وجود ندارد. اما چه کسانی در شرایطی هستند که انجام دادن جراحی پروتز سینه برای آنها بهتر است؟

  • کسانی که سینه‌های آنها خیلی کوچک باشد و این بر روی اعتماد به نفس آنها تاثیر بگذارد می‌توانند از این عمل جراحی برای افزایش اعتماد به نفس و زیبایی خود استفاده کنند. اما مسئله این است که قبل از انجام این جراحی فرد باید به دکتر روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کند تا برای انجام این جراحی از نظر روانی سالم و در شرایط مناسب باشد.
  • افرادی که مدل هستند و یا زیبایی ظاهری آنها در شغل و وجهه‌ی اجتماعی آنها موثر است می‌توانند با کمک این روش به آینده‌ی شغلی خود کمک بیشتری کنند. بسیاری از سلبریتی‌ها از این جراحی استفاده می‌کنند.
  • افرادی که سینه‌های نامتقارن دارند و این بر روی زندگی آنها و اعتماد به نفس افراد تاثیرات منفی گذاشته‌است.

کسانی که از سایز یا فرم سینه خود راضی نیستن، یا کسانی که مجبور به تخلیه سینه برای درمان سرطان شده‌اند، گزینه‌های مناسبی برای ایمپلنت سینه هستند.

پروتز سینه بعد از سرطان

یکی از روش های درمان سرطان سینه برای کسانی که سرطان سینه دارند، جراحی و برداشتن سینه‌ها است. این افراد ممکن است که بعد از انجام این روش درمانی احساس خوبی نداشته‌باشند و اعتماد به نفس آنها کاهش پیدا کند. از طرفی بعد از انجام این درمان سخت، می‌توانند با ایمپلنت‌های سینه به زیبایی خود بیفزایند و امید به زندگی در آنها افزایش پیدا کند.

جراحی پروتز سینه برای چه کسانی مناسب نیست؟

این جراحی برای خیلی از افراد مناسب نیست و همه نمی‌توانند از این جراحی استفاده کنند. در ادامه به معرفی گروه‌های پرخطر برای انجام پروتز سینه پرداخته‌ایم:

  • اگر در شرایط جسمی خوبی نباشید، کاندید مناسبی برای انجام این جراحی نیستید. مثلا اگر سرطان فعال داشته‌باشید و یا عفونت فعالی در بدن شما وجود داشته‌باشد.
  • اگر مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در شما زیاد باشد، برای انجام این جراحی مناسب نیستید.
  • کسانی که تصویر خوبی از خود ندارند و از نظر روانی مشکلات جدی دارند، ابتدا باید برای مشکلات روانی خود اقدام کنند و سپس برای تغییر ظاهر خود جراحی انجام دهند.
  • اگر کس دیگری از شما می‌خواهد که این جراحی را انجام دهید، مورد مناسبی برای جراحی نیستید. تنها کسانی جراحی‌های زیبایی موفقی خواهند داشت و از نتیجه‌ی عمل راضی خواهند بود که خودشان بخواهند این تغییرات را در بدن خود انجام دهند.
  • اگر نمی‌توانید بعد از انجام جراحی مراقبت‌های جراحی را انجام دهید و به خوبی استراحت کنید، مورد مناسبی برای این جراحی نیستید.
  • سن شما باید بالای ۱۸ و در مواردی بالای ۲۲ باشد.
  • اگر باردار هستید و یا شیر می‌دهید، نمی‌توانید این جراحی را انجام دهید.
  • در صورتیکه ماموگرافی‌های شما مشکوک باشد و یا سرطان سینه داشته‌باشید نمی‌توانید این جراحی را انجام دهید.
  • برخی از بیماری‌های زمینه‌ای به شما اجازه‌ی انجام جراحی را نمی‌دهند. بنابراین قبل از انجام جراحی باید بررسی‌های لازم در شما انجام گیرند.

تا به حال به بزرگ کردن سینه‌هات فکر کردی؟

مزایای عمل پروتز سینه چیست؟

این جراحی سینه‌های شما را زیباتر، متقارن و متناسب با سایزی که تمایل دارید می‌کند. همچنین در بیمارانی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند، می‌تواند امیدبخش و افزاینده‌ی اعتماد به نفس باشد.

جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

این جراحی در بیمارستان یا مراکز و کلینیک‌های درمانی انجام می‌شود و احتمالا همان روز می‌توانید بیمارستان را ترک‌کنید. این عمل نیازی به بیهوشی کامل ندارد و در اکثر مواقع با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. هر چند گاهی هم از بی‌هوشی عمومی استفاده می‌شود.

برای وارد‌کردن ایمپلنت، جراح یک برش در یکی از سه ناحیه زیر انجام می‌دهد:

  • چین زیر سینه
  • زیر بغل
  • اطراف نوک سینه

بسته به نوع پروتزی که می‌خواهید استفاده کنید، میزان این برش تغییر می‌کند. برای مثال پروتز آب نمکی نسبت به پروتز سیلیکونی و پروتز ثابت، نیاز به برش کوچک‌تری دارد. بعد از ایجاد برش، جراج بافت سینه را از ماهیچه‌ها و بافت پیوندی سینه جدا می‌کند. در واقع در زیر یا جلوی ماهیچه‌ی سینه‌ای، یک فضای پاکتی ایجاد می‌شود. سپس جراح، ایمپلنت را وارد این پاکت می‌کند. پروتز آب نمکی به صورت خالی وارد این پاکت می‌شود و سپس پر می‌شود. اما ایمپلنت‌های سیلیکونی و ثابت، از قبل پر شده‌اند و سپس جایگذاری می‌شوند. سپس محل جراحی بخیه زده و بانداژ می‌شود.

مزایای عمل پروتز سینه
این جراحی سینه‌های شما را زیباتر، متقارن و متناسب با سایزی که تمایل دارید می‌کند. همچنین در بیمارانی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند، می‌تواند امیدبخش و افزاینده‌ی اعتماد به نفس باشد.

مدت زمان عمل پروتز سینه چقدر است؟

جراحی پروتز سینه از انواع جراحی‌های معمولی است و چندان خطرناک و زمان‌بر نیست. این جراحی می‌تواند از ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد. این زمان‌بندی در صورتی است که مشکلی در جراحی ایجاد نشود و همه چیز طبیعی پیش برود.

آمادگی های پیش از پروتز سینه

وقتی تصمیم خود را برای ایمپلنت سینه گرفتید، در مورد دغدغه‌ها و خواسته‌هایتان در مورد شکل، حس و ظاهر سینه‌هایتان، با جراح زیبایی مشورت کنید. جراح زیبایی انواع ایمپلنت‌های سینه، جنس، شکل و همچنین گزینه‌های مربوط به تکنولوژی را برای شما شرح خواهدداد.

نکاتی که درباره قبل و بعد پروتز سینه باید بدانید:

قبل از اقدام نهایی برای پروتز سینه، نکات زیر را حتما در نظر داشته‌باشید:

۱. پروتز سینه، از افتادگی سینه و تغییر شکل آن جلوگیری نمی‌کند. بسته به شرایط، ممکن است بخواهید عمل لیفت سینه را هم در کنار پروتز انجام دهید. اما این توقع را نداشته‌باشید که پروتز، عمل لیفت را هم برای شما انجام دهد و از افتادگی سینه‌هایتان در آینده جلوگیری کند.

۲. پروتز سینه همیشگی نیست: همان‌طور که گفتیم پروتز سینه عملی دائمی نیست و بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال، باید تعویض یا خارج شود.

۳. ماموگرام می‌تواند کمی پیچیده‌تر باشد. اگر پروتز انجام داده‌باشید، ماموگرافی می‌تواند کمی پیچیده و ضروری‌تر شود. اگر پروتز دارید، علاوه بر ماموگرام معمول، به بررسی‌های ویژه‌تری هم نیاز خواهیدداشت.

۴. پروتز سینه ممکن است شیردهی را دچار مشکل کند. برخی خانم‌ها بعد از پروتز سینه مشکلی با شیردهی ندارند. اما این موضوع ممکن است برای برخی خانم‌های دیگر به این سادگی نباشد و شیردهی را با چالش‌هایی روبرو کند.

۵. بیمه پروتز سینه را پوشش نمی‌دهد. بیمه‌های معمول، عموما هزینه جراحی‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهند. به‌هر‌حال، قبل از اقدام برای پروتز، از این موضوع مطمئن شوید.

۶. در صورت برداشتن پروتز سینه، ممکن است به عمل‌های ترمیمی دیگری نیاز داشته‌باشید. اگر تصمیم به خارج‌کردن پروتز خود بگیرید، ممکن است برای بهترکردن ظاهر سینه‌ها، به عمل‌های ترمیمی دیگری مثل لیفت سینه نیاز داشته‌باشید. این به معنای پیچیدگی، وقت و هزینه بیشتر است.

۷. بررسی دائمی برای پروتزهای سیلیکونی لازم است. همانطور که گفتیم در صورت استفاده از پروتزهای سیلیکونی و برای تشخیص سالم‌بودن پروتزها، باید ۳ سال بعد از جراحی و سپس هر ۲ سال یکبار، MRI انجام دهید.

۸. همچنین ممکن است قبل از جراحی نیاز به ماموگرام باشد. علاوه‌بر اینها، ممکن است قبل از عمل، داروهایی برای شما تجویز کند. برای مثال، مهم است که از مصرف آسپرین و دیگر داروهایی که خون را رقیق می‌کنند، خودداری شود.

۹. در مدت بهبود، حدود ۴ تا ۶ هفته، نباید سیگار و نیکوتین مصرف کنید.

قبل از انجام ایمپلنت سینه خوب فکر کنید، این عمل دوره نقاهت سنگینی و هزینه‌ی بالایی دارد، همیشگی نیست، از افتادگی سینه جلوگیری نمی‌کند و در آوردن پروتز در صورت پشیمانی نیازمند عمل‌های اضافه است.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

ایمپلنت‌های سینه بلافاصله بعد از عمل در جای خود قرار نمی‌گیرند. دو هفته بعد از عمل، اهمیت زیادی در نتیجه نهایی جراحی پروتز سینه خواهد‌داشت. در دوران ریکاوری، مراقبت های بعد از پروتز سینه را باید رعایت کنید. این مراقبت‌ها عبارتند از:

۱. مراقبت روز ۱ تا ۵ بعد از جراحی پروتز

  • روزهای اول بعد از پروتز، احتمالا احساس خستگی خواهیدداشت. تا دو روز بعد از عمل، اجازه حمام‌رفتن را نخواهید‌داشت. برای استحمام از آب ولرم استفاده کنید. در زمان استحمام می‌توانید بانداژ را باز کنید و سوتین طبی را درآوردید. اما بلافاصله بعد از حمام، سوتین طبی خود را بپوشید.
  • در این زمان تا حد امکان، از انجام فعالیت‌های روزمره که نیاز به استفاده از بالاتنه دارد، مانند آشپزی یا ظرف شستن، خودداری کنید.
  • داروها و آنتی‌بیوتیک‌هایی که برایتان تجویز شده را با دقت و سر وقت بخورید. در صورتی‌که درد داشتید، می‌توانید از مسکن‌های تجویزشده استفاده کنید.

۲. هفته اول تا دوم بعد از جراحی پروتز

  • بعد از هفته اول، احساس بهتری خواهیدداشت و قوی‌تر خواهیدبود. اما همچنان از رفتن سر کار و دانشگاه، خودداری کنید. فعالیت‌هایتان را همچنان محدود نگه‌دارید. از برداشتن، هل‌دادن یا کشیدن اجسامی با وزن بیشتر از ۲ تا ۳ کیلو، خودداری کنید.
  • بخیه‌ای که در پروتز سینه استفاده می‌شود از نوع جذبی است و تا روز دهم بعد از عمل، باید تا حد زیادی بهبود پیدا کرده‌باشد. به یاد داشته‌باشید که آب کافی بنوشید. اگر هر گونه علائم پیش‌بینی‌نشده‌ای داشتید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

۳. هفته سوم تا چهارم بعد از جراحی پروتز

  • بعد از دو هفته، می‌توانید به محل کار خود باز گردید. اما همچنان در مورد فعالیت‌هایی که بالاتنه را درگیر می‌کنند، خیلی احتیاط کنید. ترجیحا از سوتین‌های طبی یا ورزشی استفاده کنید. به هیچ عنوان از سوتین‌های فنری استفاده نکنید. چون ممکن است روی جای‌گیری ایمپلنت‌ها، تاثیر منفی داشته‌باشد.
  • بهبودی کامل و جای‌گیری کامل ایمپلنت، تا حدود ۳ الی ۴ ماه بعد از عمل ادامه دارد. کمی طول می‌کشد تا بدنتان خود را به صورت کامل با ایمپلنت‌ها تطبیق دهد. در این مدت باید تمام وقت، حتی در زمان خواب، از سوتین‌های طبی که پزشک تجویز کرده‌است، استفاده کنید.

بعد از دو هفته می‌تواند فعالیت های روتین را آغاز کنید، اما تا ۶-۸ هفته باید در بلند کردن اجسام سنگین، ورزش و غیره دقت کنید و سوتین مخصوص بپوشید.

عمر پروتز سینه چقدر است؟

تصمیم برای جراحی پروتز سینه مانند دیگر جراحی‌های زیبایی یک تصمیم و سرمایه‌گذاری بزرگ برای رسیدن به فرم دلخواه بدنتان است. اما پروتز سینه بر خلاف بسیاری از عمل‌های زیبایی دیگر، تصمیمی برای بقیه عمر شما نیست.

میانگین عمر پروتزهای امروزی چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ سال است. عموما پروتزهای سینه، بیشتر از ۱۰ سال عمر می‌کنند. نحوه نگهداری و مراقبت از پروتز، تاثیر زیادی در ماندگاری پروتز سینه دارد. شانس پاره‌شدن پروتز سینه به ازای هر سال، یک درصد افزایش می‌یابد. به این خاطر هر چه عمر پروتز شما بیشتر باشد، شانس پاره‌شدن آن هم بیشتر خواهدبود.

خطرات و عوارض پروتز سینه
پروتز سینه عمل زیبایی ساده و کوچکی نیست و خطرات و ریسک‌هایی خواهدداشت.

خطرات و عوارض پروتز سینه

پروتز سینه عمل زیبایی ساده و کوچکی نیست و خطرات و ریسک‌هایی خواهدداشت:

  • بافت اسکار (جای زخم) که می‌تواند شکل ایمپلنت سینه را مخدوش کند (انقباض کپسولی)
  • درد در سینه
  • علائم سیستمی که عموما با نام بیماری ایمپلنت سینه شناخته می‌شود (BII)
  • عفونت
  • تغییر در حساسیت سینه و نوک سینه به صورت موقت یا دائمی
  • جابجایی و تغییر موقعیت پروتز سینه
  • نشت یا پاره‌شدن پروتز

برطرف کردن هر یک از این مشکلات، ممکن است نیاز به جراحی‌های اضافه داشته‌باشد. می‌توانید درباره عوارض جراحی پروتز سینه بیشتر بدانید.

انقباض کپسولی، درد، عفونت، خونریزی، تغییر در حساسیت نوک سینه، جابجایی پروتز و پار‌ه شدن آن از عوارض اصلی پروتز سینه است.

خطرات و عوارض پروتز سینهمزایای عمل پروتز سینه چیست؟
عفونتسینه‌های زیباتر
بافت اسکار (جای زخم) که می‌تواند شکل ایمپلنت سینه را مخدوش کند (انقباض کپسولی)سینه‌های متقارن
درد در سینهسینه‌های متناسب با سایزی که تمایل دارید
علائم سیستمی که عموما با نام بیماری ایمپلنت سینه شناخته می‌شود (BII)در بیمارانی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند، می‌تواند امیدبخش و افزاینده‌ی اعتماد به نفس باشد.
خطرات و مزایای عمل پروتز سینه

پروتز سینه باعث اختلال در شیردهی می شود؟

در پروتز سینه، مخصوصا اگر برش از زیر بغل یا زیر سینه انجام شود، آسیب بسیار مختصری به بافت سینه و مجاری شیردهی وارد می‌شود. عموما مشکلی برای شیردهی ایجاد نخواهد‌شد. اما اگر برش‌ها در اطراف نوک سینه باشد، ممکن است به برخی از مجاری شیردهی، آسیب وارد شود. در این صورت ممکن است میزان شیر تولیدی و نحوه‌ی شیردهی، تحت تاثیر قرار گیرد.

اکثر جراحان برش لازم را در زیر سینه انجام می‌دهند و در نتیجه فرد، مشکلی برای شیردهی نخواهدداشت. در هر حال، این موضوع، نکته‌ی مهمی است که حتما باید در مورد آن با پزشکتان مشورت کنید. گزینه‌ی دیگر این است که پروتز سینه را به بعد از بارداری و شیردهی، معوق کنید.

پروتز سینه برای شیردهی مشکل ایجاد می کند؟
در پروتز سینه، مخصوصا اگر برش از زیر بغل یا زیر سینه انجام شود، آسیب بسیار مختصری به بافت سینه و مجاری شیردهی وارد می‌شود.

پروتز سینه قیمت بالایی دارد؟

قیمت عمل جراحی پروتز سینه، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع پروتز سینه انتخابی
  • هزینه‌های مرتبط با عمل مثل هزینه بیهوشی هزینه آزمایش‌ها، که تا حدودی به بیمارستان انتخابی شما بستگی دارد
  • شهری که در آن پروتز را انجام می‌دهید
  • جراح زیبایی انتخابی شما و مهارت و تجربه او

به‌طور‌کلی، پروتزهای آب نمکی هزینه کمتری برای شما خواهندداشت. علاوه بر این بعد از انجام پروتز آب نمکی، به مانیتورینگ کمتری نیاز خواهید‌داشت. در صورتی‌که پروتز سیلیکونی، علاوه‌بر هزینه بیشتر، هر دو یا سه سال یکبار باید از طریق MRI بررسی شوند.

با توجه به دستمزدهای مختلف جراحان و قیمت متغیر ارز، تخمین هزینه نهایی پروتز کمی سخت است. در سال ۱۴۰۰، هزینه‌ای بین ۲۸ تا ۴۰ میلیون تومان برای پروتز سینه لازم است. تخمین دقیق‌تر قیمت پروتز سینه، بعد از انتخاب جراح، نوع پروتز و معاینه دقیق امکان‌پذیر است.

قیمت پروتز سینه در سال ۱۴۰۲ بین ۵۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان است.

کدام پروتز سینه را انتخاب کنیم؟
برای انتخاب بهترین نوع پروتز سینه باید به دکتر زیبایی مراجعه کنید.

مقایسه: پروتز آب نمکی بهتر است یا پروتز سیلیکونی؟

در حقیقت جواب درست و قطعی برای چنین سوال‌هایی وجود ندارد. انتخاب پروتز سینه مناسب می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. اما در نهایت به شرایط و خواسته‌های شما بستگی دارد. هر دو مدل، مزایا و معایبی دارند. در ادامه برخی جوانب این دو مدل پروتز را مقایسه می‌کنیم:

۱. پاره شدن پروتز سینه

پاره‌شدن پروتز سینه، اتفاق نادری است و به این راحتی اتفاق‌نمی‌افتد. اما اگر این اتفاق بیفتد، محتوای پروتز آب نمکی به راحتی جذب بدن می‌شود. اما محتوای پروتز سیلیکونی، در جای خود باقی می‌ماند و عموما به بافت‌های مجاوز نفوذ نمی‌کند و حتی شاید پارگی آن را متوجه نشوید.

۲. ظاهر و حس پروتز سینه

بسیاری از خانم‌ها، پروتز سینه گرد را ترجیح می‌دهند. در‌حالیکه بسیاری از خانم‌های دیگر، حس می‌کنند که پروتز گرد، مصنوعی است و پروتز اشکی را ترجیح می‌دهند. اگر کسی پروتز سفت و گردتری را بخواهد، شاید پروتز آب نمکی را بیشتر بپسندد. پروتز سیلیکونی حس نرم‌تر و طبیعی‌تری دارد. چروک‌شدن در پروتزهای آب نمکی بیشتر اتفاق‌می‌افتد. مخصوصا اگر بیمار در ابتدا بافت سینه زیادی نداشته‌باشد. جدای از اینها، عموم خانم‌ها اعلام کرده‌اند که پروتز سیلیکونی حس سبک‌تری دارد.

پروتز سینه سیلیکونی حس طبیعی‌تری دارد اما گران‌تر است، از طرفی دیگر پروتز سالین قابلیت تغییر اندازه و نیاز به برش کوچک‌تری دارد و در صورت پاره شدن محتویات آن بی‌خطر است.

۳. تغییر اندازه

در این زمینه، پروتزهای آب نمکی بهتر هستند. چون این پروتزها به صورت خالی وارد بدن می‌شوند و سپس به اندازه دلخواه می‌توان آنها را پر کرد. یعنی اگر می‌خواهید سینه بزرگ‌تر یا کوچک‌تری داشته‌باشید، فقط لازم است به پزشکتان مراجعه کنید تا با تکنیک‌های ویژه‌ای، حجم بیشتری به پروتز اضافه یا کم شود. اما سایز ایمپلنت‌های سیلیکونی ثابت است.

۴. سن مناسب برای پروتز

بر اساس قوانین FDA، کمترین سن برای انجام پروتز سیلیکونی ۲۲ سال است. اما خانم‌ها از سن ۱۸ سالگی می‌توانند پروتز آب نمکی را انجام دهند. حداقل سن ۱۸ سال برای این است که تا قبل از این سن، شاید فرد، آگاهی و بینش لازم در مورد مزایای و معایب این جراحی زیبایی را نداشته‌باشد.

۵. مقدار برش در پروتز

هرچند ایمپلنت‌های سیلیکونی سبک‌تر از ایمپلنت‌های آب نمکی هستند، اما نیاز به برش بزرگ‌تری دارند. چون ایمپلنت‌های سیلیکونی از قبل پر می‌شوند. در نتیجه جای زخم بزرگتری از آن به جا می‌ماند.

اگر هنوز هم در مورد انتخاب نوع پروتز خود شک دارید، بهتر است با جراح پلاستیک خود مشورت کنید. متخصص جراحی شما، بر اساس خواسته‌های شما و فرم بدن و بودجه‌تان، بهترین گزینه را به شما معرفی خواهدکرد.

پروتز آب نمکی یا سیلیکونی کدام بهتر است؟
پروتز آب نمکی بهتر است یا سیلیکونی؟

جایگزینی یا خارج کردن پروتز سینه امکان پذیر است؟

عمل جراحی پروتز سینه، عملی برای همه‌ی عمر نیست. پروتز سینه بین ۱۰ تا ۲۰ سال عمر می‌کند و بعد از مدتی باید جایگزین شود یا اینکه خارج شود. برخی از دلایل رایج برای تعویض یا خارج کردن پروتز سینه عبارتند از:

۱. سفت و سخت شدن سینه و انقباضات کپسولی

این اتفاق زمانی می‌افتد که بافت اسکار در یکی یا دو ایمپلنت، سخت شود. در نتیجه حس کشیدگی، درد خواهیدداشت و تغییراتی در شکل و اندازه سینه ایجاد می‌شود.

۲. پاره شدن پروتز آب نمکی

اگر پروتز آب نمکی پاره شود، حسی مثل ترکیدن بادکنک خواهد‌داشت. البته آب نمک آرام آرام به بافت‌های اطراف وارد می‌شود و در نهایت بدون خطر خاصی جذب می‌شود. اما شکل و اندازه سینه دچار تغییر می‌شود. خطر پاره‌شدن پروتز آب نمکی در سال‌های اول خیلی پایین است. اما خطر پاره شدن پروتز به ازای هر سال، یک درصد افزایش پیدا می‌کند.

۳. پاره شدن پروتز سیلیکونی

پاره‌شدن پروتز سیلیکونی که عموما به نام پاره‌شدن خاموش هم شناخته می‌شود، با پاره‌شدن پروتز آب نمکی کاملا متفاوت است. در داخل پروتز سیلیکونی، ژل سیلیکونی نسبتا سفتی وجود دارد که در صورت پاره شدن دیواره ایمپلنت هم، در داخل ایمپلنت می‌ماند یا نهایتا کمی به بافت‌های اطراف نفوذ می‌کند. به همین دلیل گاهی تشخیص پاره‌شدن پروتز سیلیکونی سخت است. به همین دلیل است که هر ۲ یا ۳ سال یک بار باید MRI انجام شود. اگر حس کردید سینه‌تان کوچک یا نامتقارن شده‌است، یا اینکه علائمی مانند مور‌مور شدن، ورم، سوزش با بی‌حسی در سینه‌ها داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

در صورت سفت و سخت شدن پروتز، پاره‌شدن آن، چروکیده‌شدن پروتز، جابجایی آن می‌توان پروتز را خارج کرد.

۴. چروک شدن پروتز سینه

در برخی موارد، ایمپلنت‌ها می‌توانند چروک یا موج‌دار شوند. گاهی اوقات ممکن است خودتان این چروک‌ها را احساس کنید. حتی گاهی ممکن است در سطح پوست مشخص باشند.

۵. جابجا شدن پروتز سینه

هرچند پروتز سینه می‌تواند تغییر بزرگی در ظاهرتان ایجاد کند، اما نمی‌تواند فرایند پیری را متوقف کند. با افزایش سن، افراد دچار افتادگی سینه می‌شوند و این تغییر بافت سینه، می‌تواند منجر به جابجایی پروتز شود. تغییرات زیاد در وزن هم می‌تواند منجر به جابجا شدن پروتز شما شود. یک راه حل برای این اتفاق، لیفت سینه است. تعویض ایمپلنت با ایمپلنتی با شکل و اندازه مناسب‌تر هم می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی شما باشد.

۶. تصمیم شخصی

بعد از مدتی شما ممکن است از ظاهر سینه‌هایتان راضی نباشید و بخواهید تغییری در شکل و اندازه پروتزتان بدهید. یا اینکه ممکن است بعد از مدتی از انجام این عمل پشیمان شوید. در این صورت هم می‌توانید پروتز را خارج کنید و یا اینکه با پروتز دیگری تعویض کنید.

آیا پروتز سینه می ترکد؟
تصویر ترکیدن پروتز سینه را می‌بینید.

نتیجه گیری و راهنمای دکترتو در انتخاب بهترین جراح برای انجام پروتز سینه

پروتز سینه عمل چندان سبک و ساده‌ای نیست. از این رو انتخاب جراح، اهمیت بسیار زیادی در نتیجه نهایی پروتز خواهد داشت. در انتخاب جراح، به نکات زیر دقت کنید:

  • بهترین گزینه یک فوق تخصص جراح پلاستیک خواهدبود.
  • جراح انتخابی شما، حتما باید مجوز لازم برای این عمل را داشته‌باشد.
  • مهارت و تجربه جراح، تاثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد. داشتن تکنیک برش خوب، یک فاکتور اساسی است. چون برش کمتر و تکنیکال‌تر، به معنای اسکار کمتر و ظاهر طبیعی‌تر خواهدبود. 

برای استفاده از پروتز سینه برای زیبایی سینه‌های خود می‌توانید از دکتر زیبایی پوست و فوق تخصص جراحی پلاستیک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی هم می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

مراقبت درست از پروتز سینه می‌تواند عمر آن را افزایش دهد. این مراقبت‌ها بلافاصله بعد از عمل شروع می‌شود. بعد از انجام جراحی پروتز سینه و در دوران ریکاوری، جراحتان از شما می‌خواهد که از سوتین‌های ورزشی یا طبی استفاده کنید. اگر این مراقبت‌ها را انجام ندهید، احتمال افتادگی سینه در طول زمان افزایش پیدا می‌کند.
علاوه بر اینها، چکاپ‌های سالانه و چکاپ‌های منظم فردی هم بر طبق دستورالعمل جراح باید انجام شود. اگر از پروتز سیلیکونی استفاده کرده‌اید، سه سال بعد از انجام ایمپلنت و بعد از آن هر دو سال، باید MRI انجام دهید.

محققین FDA در رابطه با احتمال ارتباط پروتز سینه با سرطان ALCL (anaplastic large cell lymphoma) هشدار داده‌اند. سرطان ALCL نوعی سرطان سیستم ایمنی است که می‌تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود. اما بیشتر در پوست و غدد لنفی اتفاق می‌افتد. این به این معنی نیست که پروتز سینه باعث سرطان می‌شود. بلکه زنانی که پروتز سینه می‌کنند، کمی بیشتر از زنانی که این عمل را انجام نمی‌دهند، در خطر این سرطان هستند.
هنوز مشخص نیست که نوع پروتز در این امر تاثیری دارد یا نه. اما ایمپلنت‌هایی که بافت سیلیکونی و دیواره‌ی پلی‌اورتان دارند، به نظر ریسک بیشتری دارند. از این رو اگر پروتز سینه انجام داده‌اید، طبق روتین تعیین‌شده، چکاپ‌هایتان را انجام بدهید و هر گونه علائم غیرمعمول را به اطلاع پزشکتان برسانید.

بهترین برندهای پروتز سینه که در حال حاضر در بازار ایران موجود است، عبارتند از:
پروتز سینه منتور آمریکا
پروتز سینه اوریون فرانسه
پروتز سینه تک آلمان
این نتایج بر اساس آمار تجربی است. برندهای دیگر هم، تمامی استانداردهای لازم برای تولید پروتزهای باکیفیت را دارند. به صورت کلی، انتخاب برند پروتز، به عهده جراح است.

دو روش برای افزایش سایز سینه وجود دارد. یکی از این روش‌ها که با آنها آشنا هم شدید، پروتز سینه است که از ایمپلنت‌های داخل بافتی استفاده می‌شود. از دیگر روش‌های بزرگ‌کردن سینه‌ها می‌توان به تزریق ژل سینه اشاره کرد که این روش دائمی نیست و بعد از مدتی باید تمدید شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پروتز سینه

  1. نرگس مدنی پور گفت:

    جراحی برای کسی که سینه متقارن دارد مناسب است یانه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. هر گونه جراحی زیبایی با ازمایش های مختلف و تحت نظارت پزشک باید باشد.
      معاینه و بررسی هر فرد متفاوت است

  2. ناشناس گفت:

    جراحی برای کسی که سینه متقارن دارد مناسب است یانه