پروتز سینه سیلیکونی چیست؟ مزایا و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پروتز سینه سیلیکونی پوسته‌ای سیلیکونی دارد که با ژل سیلیکون پر شده است. این پروتز از نوع آب نمکی طبیعی‌تر، اما کمی گران‌تر است. پروتز سیلیکونی تنها برای خانم‌های بالای ۲۲ سال مناسب است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
ایمپلنت سینه سیلیکونی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پروتز سینه سیلیکونی یکی دیگر از انواع پروتز سینه است که مثل پروتز سینه آب نمکی ظاهر گردی دارد و داخل آن با مایع ژلی چسبنده‌ای پرشده است. پروتز سینه از جراحی‌های زیبایی سینه پرطرفدار است که بنا به دلایل مختلفی مانند حجم‌دهی و فرم‌دهی به سینه‌ها انجام می‌شود. عواملی مثل بارداری، شیردهی، کاهش وزن شدید یا از دست دادن بافت سینه به خاطر سرطان پستان باعث به‌هم خوردن تقارن پستان‌ها و یا کوچک و شل شدن آنها می‌شوند.

تخصص و مهارت بالا، به ‌علاوه سابقه کار و خوشنامی جراح پلاستیک اهمیت زیادی در عمل‌های جراحی زیبایی دارد، چرا که هدف از این نوع عمل‌ها بهتر و زیباتر شدن است. جهت مشاوره تلفنی با جراح پلاستیک و یا گرفتن نوبت اینترنتی از جراح زیبایی به سایت دکترتو سر بزنید و از مشاوره آنلاین جراحان زیبایی و پلاستیک بهره‌مند شوید. در این مطلب با ما همراه شوید تا با پروتز سینه سیلیکونی مزایا و معایب پروتز سینه سیلیکونی و طول عمر آن بیشتر آشنا شوید.

پروتز سینه سیلیکونی چیست؟

ایمپلنت سینه راهکاری است که این مشکلات را برطرف کرده و ظاهر زیبا و طبیعی به پستان‌ها می‌دهد. پروتز سینه براساس مواد تشکیل‌دهنده به سه نوع پروتز سیلیکونی، پروتز سینه آب نمکی یا سالین و پروتز ثابت تقسیم می‌شود.

پروتز سینه سیلیکونی، ظاهری گرد دارد و داخل آن با ژل پر شده است و برای بهبود ظاهر بافت سینه‌های کوچک یا نامتقارن به ‌کار می‌رود. به این پروتزهایی که با هدف زیبایی سینه کارگذاری می‌شوند، ایمپلنت سینه سیلیکونی یا سیلیکون می‌گویند. سطح خارجی پروتز سینه سیلیکونی از جنس سیلیکون سخت‌شده است و داخل آن نرم‌تر و ژله‌ای است.

اگر این مدل پروتز پاره شود، محتویات ژلی آن جذب بدن نشده، اما در جای خود باقی می‌ماند و ممکن است عوارض و مشکلاتی برای فرد ایجاد کند. ایمپلنت سینه سیلیکونی برای افراد زیر ۲۲ سال مناسب نیست، و بیماران مبتلا به سرطان پستان که سینه‌های خود را از دست دادند می‌توانند از ایمپلنت سینه سیلیکونی کمک بگیرند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

پروتز سینه سیلیکونی از پوسته‌ای سیلیکونی تشکیل شده‌است که با ژل پر‌شده و در دو شکل گرد و قطره اشکی تولید می‌شود.

انواع شکل های پروتز سیلیکونی

به نقل از «medicalnewstoday» ایمپلنت‌های سینه اندازه، شکل، سطح و مواد داخلی مختلف و متفاوتی دارند. پروتزهای سیلیکونی براساس شکل دو نوع گرد و پروتز سینه آناتومیک (قطره‌ای یا اشکی) دارند. پروتز سیلیکونی گرد شکلی نیم‌دایره (نیمکره‌ای) دارد که در قسمت میانی ضخامت بیشتری مشاهده می‌کنیم. وقتی پروتز سینه سیلیکونی گرد کار گذاشته می‌شود، ظاهر پُرتری در قسمت میانی سینه‌ها ایجاد می‌کند.

شکل پروتز سینه سیلیکونی آناتومیک یا پروتز قطره‌ای یا اشکی شبیه قطره اشک است که در قسمت بالا نازک و در قسمت پایینی پهن‌تر می‌شود. در ایمپلنت سینه سیلیکونی مدل اشکی، قسمت پایین سینه پُرتر به نظر می‌رسد. پروتزهای سیلیکونی اشکی گزینه سازگارتری با سینه هستند، چرا که معمولا همان ظاهر طبیعی سینه‌ها را بازسازی می‌کنند؛ به ‌علاوه اینکه بیشتر برای سینه‌هایی مناسبند که افتادگی کمتری دارند و نیاز به لیفت و بالا کشیدن نیست.

شکل ایمپلنت سیلیکونی سینه
پروتز سینه سیلیکونی ظاهری گرد دارد و داخل آن با ژل پر شده است.

قیمت پروتز سیلیکونی چقدر است؟

هزینه عمل جراحی زیبایی ایمپلنت سینه بسته به اینکه در چه مرکز، کلینیک یا بیمارستانی انجام می‌شود متغیر است. تخصص و مهارت جراح زیبایی و نوع برند پروتز سینه روی قیمت پروتز سیلیکونی تاثیر می‌گذارد. برندهای مختلف پروتز سینه عبارت‌اند از:

  • موتیوا
  • منتور
  • آریون
  • پلی‌تک
  • ناگور.

قیمت پروتز سیلیکونی اشکی به ‌شرح زیر است:

برند پروتز سیلیکونی قطره اشکیقیمت پروتز سیلیکونی قطره اشکی
منتور۱۶ تا ۲۲ میلیون تومان
موتیوا۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان
سیلی مدسفارشی
پلی تک۲۰ میلیون تومان به بالا
ناگور۲۰ میلیون تومان به بالا
آریونسفارشی
قیمت پروتز سیلیکونی اشکی

قیمت پروتز سینه سیلیکونی گرد:

برند پروتز سیلیکونی گردقیمت پروتز سیلیکونی گرد
منتور۱۶ میلیون تا ۲۰ میلیون
موتیوا۱۶ میلیون تومان
سیلی مد۱۴ میلیون تومان
پلی تکبین ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان
ناگور۱۸ میلیون تومان
آریون۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار
قیمت پروتز سینه سیلیکونی گرد

عوارض پروتز سینه سیلیکونی

هر عمل جراحی تهاجمی که روی بدن انجام می‌گیرد عوارض و خطراتی احتمالی دارد. عمل پروتز سینه هم ممکن است عوارض و خطراتی برای فرد داشته باشد. در صورتی که شرایط ایمپلنت سینه را دارید، می‌توانید در دکترتو جراح خوب برای پروتز سینه پیدا کنید و نوع پروتز سینه انتخابی‌تان هم مرغوب باشد احتمال بروز عوارض به حداقل می‌رسد. عوارض احتمالی این مدل پروتز شامل این موارد می‌شوند:

  • خون‌ریزی
  • زخم و جراحت
  • عفونت
  • تورم و التهاب
  • انقباض کپسولی
  • نشت سیلیکونی
  • چروکیده یا موج‌دار شدن
  • سروما
  • بی‌حسی نوک پستان.
پاره شدن ایمپلنت سیلیکونی
یکی از عوارض پروتز در طول زمان پاره شدن آن است.

مزایای پروتز سینه سیلیکونی

از مزایای این مدل پروتز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متقارن سازی سینه‌های نامتقارن
  • بزرگ‌تر کردن سایز سینه‌ها
  • افزایش حجم سینه‌ها
  • افزایش برجستگی سینه‌ها
  • ایجاد حس رضایتمندی از ظاهر
  • ایجاد حس جوانی.

چه کسانی می توانند از این پروتز استفاده کنند؟

آناتومی سینه در همه خانم‌ها متقارن یا بی‌نقص نیست. افرادی که به‌ دنبال افزایش حجم سینه‌ها یا زیباتر و خوش‌فرتر کردن آنها هستند می‌توانند از این پروتز استفاده کنند، مثل خانم‌هایی که به ‌خاطر سرطان سینه یا بیماری بخش یا کل سینه خود را از دست داده‌اند؛ خانم‌هایی که سینه‌های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ دارند؛ خانم‌های باردار، شیرده یا زایمان کرده که دچار افتادگی، تغییر فرم یا نامتقارن شدن سینه‌ها شدند؛ افرادی که با کاهش وزن شدید، بافت سینه‌هایشان شل و کوچک شده است، یا کسانی که به‌ خاطر سن دچار افتادگی، شلی و تغییر فرم پستان‌ها شده‌اند.

از پروتز سینه سیلیکونی می‌توان برای اصلاح فرم و سایز سینه و یا بازسازی سینه بعد از درمان سرطان سینه استفاده کرد.

چه کسانی نمی توانند از این پروتز استفاده کنند؟

خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که در دوره شیردهی هستند کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت سینه نیستند، چرا که تغییر هورمون‌ها در این دوره‌ها باعث تغییر سایز سینه‌ها شده و سایز واقعی سینه معلوم نیست. معمولا باید مدتی از بارداری و شیردهی بگذرد تا پزشک بتواند سایز واقعی سینه‌های خانم را تشخیص بدهد. حداقل سن برای انجام ایمپلنت سینه سیلیکونی ۲۲ سال است.

افرادی که پوست نازک، شل یا فاقد انعطاف‌پذیری دارند، نباید پروتز سینه انجام دهند، چرا که ممکن است بعد عمل ناهمواری در برخی نقاط پستان ایجاد شود. بیماران سرطانی، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و کسانی که مبتلا به عفونت مزمن هستند هم کاندیدای مناسب استفاده از این مدل پروتز نیستند.

شیردهی با پروتز سینه سیلیکونی ممکن است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌هایی که قصد ایمپلنت سینه دارند این است که پروتز سینه سیلیکونی خللی در شیردهی آنها ایجاد نکند. ایمپلنت سینه سیلیکونی کاری با مجاری شیری ندارد و این دو هیچ منافاتی باهم ندارند، البته وضعیت طبیعی پستان‌ها قبل جراحی و نوع برشی که جراح زیبایی برای کاشت پروتز استفاده کرده هم روی امکان شیردهی با این مدل پروتز تاثیر می‌گذارند. شواهد علمی نشان می‌دهند که شیردهی تاثیر منفی روی سینه‌ها و نوزادان ندارد. به ‌علاوه اینکه سینه‌های پروتز شده در دوران شیردهی و بارداری نیز تغییر نمی‌کنند.

شیردهی با پروتز سیلیکونی
پروتز سیلیکونی خللی در شیردهی ایجاد نکند.

ایمپلنت سینه سیلیکونی و سرطان

به نقل از «breastcancernow» تا به امروز هیچ پژوهشی به وجود رابطه بین ایمپلنت سینه و سرطان سینه اشاره نکرده است و نمی‌توان سرطان پستان را از عوارض پروتز سینه دانست. وجود پروتز سینه در قسمت پستان به هیچ وجه باعث ایجاد سرطان نمی‌شود. مواد داخل پروتزهای سینه سیلیکونی و سالینی، ژل و آب نمک است که در صورت پاره شدن، آب نمک جذب بدن می‌شود، اما مایع ژل جذب نشده و در بدن باقی می‌ماند که ممکن است خطرناک باشد. البته احتمال پارگی پروتز سینه سیلیکونی بسیار پایین است.

می‌دونی مراقبت‌های لازم بعد از پروتز سیلیکونی چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

آیا پروتز سینه سیلیکونی برای درمان سرطان سینه استفاده می شود؟

این نوع پروتز همانند نوع سالینی از گزینه‌های موجود برای بازسازی سینه بعد از درمان سرطان سینه محسوب می‌شود. خانم‌هایی که به‌ خاطر ابتلا به سرطان سینه بخش یا کلی از بافت پستان خود را از دست داده می‌توانند از پروتز سینه سیلیکونی استفاده کنند.

پروتز سینه سیلیکونی چقدر سرطان زا است؟

پروتز سینه را نمی‌توان از عوامل اصلی ایجاد سرطان دانست و رابطه بین این دو تقریبا غیرممکن است، البته این احتمال هست که بافت اطراف پستان بعد از پروتز سینه دچار سرطان شوند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر پستان مثل فرورفتگی یا برجستگی، باید احتمال سرطان لنفوم را در نظر بگیرید.

ماموگرام کسی که پروتز دارد
در خانم‌هایی که پروتز دارند نمی‌توان عکس ماموگرافی واضح با جزئیات داشت.

ایمپلنت سینه سیلیکونی در تشخیص سرطان سینه مشکل ایجاد می کند؟

زمانی که فرد پروتز سینه انجام می‌دهد، انجام آزمایشات سالانه ماموگرافی و عکسبرداری برای تشخیص احتمالی سرطان سینه غیرممکن می‌شود، چرا که محلول آب نمک و ژل سیلیکونی موجود در این پروتز‌ها مواد حاجب هستند که اشعه از آن‌ها عبور نمی‌کند. این یعنی در خانم‌هایی که پروتز دارند نمی‌توان عکس ماموگرافی واضح با جزئیات داشت، البته این بدان معنا نیست که ایمپلنت سینه مانعی برای تشخیص سرطان پستان در خانم‌ها است، بلکه برعکس، برای تشخیص سرطان سینه از پرتودرمانی، معاینه و لمس توسط پزشک و توجه به علائم و نشانه‌ها کمک می‌‌گیرند.

ماندگاری پروتز سینه سیلیکونی چقدر است؟

ماندگاری این مدل پروتز از جمله پرسش‌های پرتکراری است که تقریبا تمام افرادی که قصد انجام ایمپلنت سینه دارند حتما آن را می‌پرسند. پروتزها دائمی نیستند و طبیعی است که بعد از یک بازه زمانی مشخص باید تعویض شوند. هرچند که طول عمر متوسط پروتزهای سیلیکونی ۱۰ سال است.

چنانچه طی این دوره ۱۰ ساله، پروتز سینه دچار پارگی یا عوارضی مثل التهاب، عفونت و درد شود، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را تعویض کرد. وقتی سن فرد بیشتر می‌شود، بافت سینه‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و چاره‌ای به‌ جز تعویض پروتز سیلیکونی نخواهد بود. هرچقدر سن بالاتر برود، برجستگی سینه‌ها کمتر شده و افتادگی و شلی در آنها بیشتر می‌شود.

چطور ماندگاری پروتز سینه را افزایش دهیم؟

توصیه اول برای افزایش ماندگاری پروتز سینه این است که سایز و شکل پروتز را طوری انتخاب کنید که ۱۰ تا ۲۰ سال بتوانید از آن استفاده کنید، چرا که معمولا سلیقه افراد در طول زمان تغییر می‌کند و ممکن است نارضایتی پیش بیاید. پارگی و کاهش حجم پروتز به‌ خاطر ساییدگی و خطای جراحی، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری پروتز سینه هستند. رعایت نکات زیر باعث شده که ماندگاری پروتز سینه افزایش یابد:

  • دقت در انتخاب جراح زیبایی
  • رعایت پروتکل‌ها و مراقبت‌های قبل و بعد عمل
  • انجام آزمایش ام‌آر‌آی (MRI) مکرر جهت بررسی احتمال پارگی.
ماندگاری پروتز سیلیکونی
پارگی و کاهش حجم پروتز به‌ خاطر ساییدگی و خطای جراحی، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری پروتز سینه هستند.

پروتز سیلیکونی بهتر است یا آب نمکی؟

پروتز سیلیکونی از نظر ماهیت با پروتز سینه آب نمکی تفاوت دارد. پروتز آب نمکی پوسته‌ای سیلیکونی دارد که با آن نمک استریل پر شده‌است. هر یک از این پروتز‌ها مزایا و معایبی دارند که برتری یکی بر دیگر به شرایط فرد بستگی دارد.

  • پاره‌شدن پروتز سینه:
    • در صورت پاره‌شدن پروتز که اتفاق نادری است، محتوای پروتز آب نمکی جذب بدن می‌شود، اما برای خارج کردن ژل سیلیکون باید جراحی انجام شود.
  • ظاهر و حس پروتز سینه:
    • پروتز سیلیکونی معمولا طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و حس نرم‌تر و راحت‌تری دارد.
  • امکان تغییر اندازه پروتز:
    • در این زمینه پروتز آب نمکی از پروتز سیلیکونی بهتر است، چون بعد از جایگذاری پر می‌شود.
  • اندازه برش در پروتز:
    • در این زمینه هم پروتز آب نمکی یک هیچ از پروتز سیلیکونی جلوتر است. نوع سیلیکونی نیاز به برش بزرگ‌تری دارد.
  • قیمت:
    • پروتزهای سیلیکونی گران‌تر از نوع آب نمکی هستند.
  • ایمنی:
    • هر دو نوع پروتز ایمنی بسیار بالایی دارند.

به طور خلاصه این دو ایمپلنت را با هم مقایسه کردیم، اما اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارد، بهتر است در دکترتو برای مشاوره تلفنی با جراح پلاستیک نوبت بگیرید.

پروتز سیلیکونی نسبت به پروتز آب نمکی قیمت بالاتری دارد، نیاز به برش بزرگ‌تری دارد، حس طبیعی‌تری دارد، تغییر اندازه‌ی آن سخت است و در صورت پاره‌شدن خطر بیشتری نسبت به نوع آب نمکی دارد.

می‌خوای سینه‌های بزرگتری داشته باشی؟ مشاوره بگیر!

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

افرادی که از کوچک بودن سینه‌های خود ناراضی هستند می‌توانند برای افزایش حجم سینه‌ها از ایمپلنت سینه استفاده کنند. پروتز سینه سیلیکونی در دو شکل گرد و اشکی وجود دارد که شکل گرد آن کاربرد بیشتری داشته و ناحیه میانی سینه را پر می‌کند. پروتزهای سیلیکونی اشکی هم ظاهر طبیعی سینه‌ها را بازسازی کرده و بیشتر حجم پایین سینه‌ها را افزایش می‌دهند.

 ایمپلنت سینه با عمل جراحی و بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بیمار دو سه روز بعد از عمل می‌تواند به فعالیت‌های عادی برگردد، البته تا ۴ هفته انجام فعالیت‌های سنگین ممنوع است. مدت عمر پروتزهای سیلیکونی بین ۱۰ تا ۲۰ سال است. ممکن است پروتز سیلیکونی سینه پاره شود که در آن صورت باید تعویض شود.

در دکترتو شما می‌توانید با بهترین پزشکان زیبایی و متخصص جراح پلاستیک برای انجام مشاوره آنلاین و تلفنی در ارتباط باشید و یا مشاوره حضوری برای عمل ایمپلنت سینه سیلیکونی نوبت اینترنتی بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عمل‌های جراحی ایمپلنت سینه مورد تایید سازمان غذا دارو آمریکا آزمایشات مختلفی را از سر گذرانده تا اثرگذاری و ایمنی این عمل تضمین شود. اکثر افرادی که تجربه عمل ایمپلنت سینه داشتند هیچگونه عارضه جدی و خطرناکی از خود نشان ندادند.

گاهی می‌توان با تخلیه پروتز سینه سیلیکونی آن را کمی کوچک‌تر کرد و فرد کمی راحت‌تر شوند. بعد دوباره باید سایز طبیعی پستان‌ها را اندازه بگیرید و تا راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید ایمپلنت را تعویض کنید یا خیر.

در صورت احساس درد در ناحیه سینه، تغییر بافت سینه، تغییر فرم و پارگی پروتز سینه، فرسودگی پروتز، ایجاد حس برجستگی و توده غیرطبیعی در اطراف سینه، کاهش یا افزایش شدید وزن در فرد از نشانه‌های هشدار تعویض پروتز سینه هستند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی پزشکی است که باید برای مشاوره در مورد ایمپلنت سینه و انجام آن به او مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید مشاوره تلفنی با بهترین جراح پلاستیک داشته باشید یا برای دریافت نوبت اینترنتی اقدام کنید.

دوران نقاهت پروتز سینه سیلیکونی بین ۲ تا ۴ هفته بعد از عمل است که انجام ورزش و فعالیت‌های جسمی سنگین ممنوع است. معمولا چند ماه طول می‌کشد تا نتیجه نهایی را در سینه‌ها مشاهده کنید. در این مدت باید مراقبت های لازم بعد از پروتز سینه را به دقت انجام دهید.

پروتزهای سیلیکونی شباهت زیادی به بافت طبیعی سینه دارند و حس لمس بسیار نرم و طبیعی ایجاد می‌کنند.

احتمال پارگی در پروتز سینه سیلیکونی هم وجود دارد. ژل سیلیکون به ‌نسبت محلول آب نمک پروتزهای سالینی غلیظ‌تر است. در صورتی که پروتز سیلیکونی پاره شود، ژل داخل خود پروتز یا بافت اطراف پروتز قرار می‌گیرد.

حداقل سن مناسب برای پروتز سیلیکونی ۲۲ سال است.

پروتز سیلیکونی، پروتز سینه ثابت محسوب می‌شود. یعنی پس از ایمپلنت، پروتز سینه ثابت در بدن گذاشته می‌شود و در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله فرد می‌تواند از این پروتز سینه ثابت استفاده کند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن