مراقبت های بعد از پروتز سینه چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراقبت های بعد از پروتز سینه نقش بسیار مهمی در نتیجه عمل و جلوگیری از ایجاد عوارض دارد. در شش هفته بعد از عمل باید به پشت بخوابید و از سوتین مخصوص استفاده کنید. اگر درد، خونریزی و ورم غیرطبیعی یا حس سوزش داشتید برای بررسی عفونت به جراح مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

مراقبت های بعد از پروتز سینه

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پروتز سینه عمل جراحی زیبایی پرطرفداری است که با هدف افزایش سایز و حجم سینه‌ها انجام می‌شود. همان طور که انتخاب نوع و برند پروتز سینه، کلینیک یا مرکزی که قرار است عمل ایمپلنت سینه در آن انجام شود و متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی تاثیر مستقیم روی نتیجه عمل می‌گذارد، مراقبت های بعد از پروتز سینه هم به همان اندازه مهم هستند. بعد از پروتز سینه باید یک‌سری مراقبت‌ها انجام شوند تا عوارض و ریسک احتمالی ناشی از این عمل زیبایی به حداقل برسد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با عمل جراحی پروتز سینه و مراقبت های بعد از پروتز سینه بیشتر آشنا شوید. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین جراحان زیبایی و جراح پلاستیک برای پروتز سینه آشنا شوید، از آنها مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی دریافت کنید و یا برای مشاوره حضوری نوبت اینترنتی دریافت کنید.

جراحی پروتز سینه چقدر طول می‌کشد؟

به نقل از «healthline» عمل جراحی پروتز سینه عمدتا با بیهوشی عمومی انجام می‌شود، البته در مواردی امکان ایمپلنت پروتز سینه با بی‌حسی موضعی هم وجود دارد. مدت زمان انجام جراحی پروتز سینه چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد و معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار همان روز یا نهایت فردای عمل مرخص می‌شود. و از این زمان است که شما باید مراقبت های بعد از عمل ایمپلنت سینه را شروع کنید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

دوران نقاهت بعد از پروتز سینه چقدر است؟

معمولا بعد از عمل جراحی، بیمار همان روز یا روز بعد با نظر جراح متخصص از بیمارستان مرخص می‌شود. تا یک هفته بعد از جراحی بیمار اجازه رانندگی ندارد. به‌خاطر عوارض احتمالی داروهای بیهوشی، بهتر است تا ۷۲ ساعت بعد از عمل تنها نمانید. طی ۷۲ ساعت اول بعد از جراحی پروتز سینه برای جلوگیری از ایجاد لخته خون سعی کنید بشینید و راه بروید.

بیمار در این فاصله فقط باید پیاده‌روی کوتاه در منزل داشته باشد و نباید بازوها را حرکت بدهد و از آن‌ها کار بکشد. برای بلند شدن از جای خود هم حتما از دیگران کمک بگیرد. به ‌طورکلی، دوران نقاهت بعد از پروتز سینه بین ۱۰ تا ۲۰ ماه طول می‌کشد.

روتین هفته به هفته مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

معمولا بیشتر افرادی که جراحی پروتز سینه انجام می‌دهند باید روتین هفته به هفته مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه را رعایت کنند. درواقع، روتین مراقبت‌های دوران نقاهت بعد از عمل پروتز سینه برای کاهش درد و استرس بعد از جراحی لازم هستند. در ادامه مراقبت‌های لازم در هر هفته را آورده‌ایم:

هفته اول

درد، تورم و کبودی مشخصه‌های هفته اول بعد از جراحی هستند که طبیعی است. احتمال نشت مایعات از محل زخم هم در این هفته وجود دارد. در هفته نخست بیمار باید مسکن و داروهای ضدالتهاب مصرف کند؛ بازوهایش را حرکت ندهد و از کمپرس سرد استفاده کند. استفاده از کمپرس گرم و آسپرین در دوران نقاهت بعد از عمل ممنوع است.

خوابیدن روی پهلو و شکم در هفته اول بعد از عمل پروتز سینه ممنوع است و بیمار باید نشسته بخوابد، می‌توانید از بالش برای زاویه دادن به کمر کمک بگیرید تا سینه، سر و کمر بالاتر قرار بگیرند. در اطراف بیمار هم بالش قرار دهید تا چرخیدن به طرفین روی ندهد. در هفته اول بعد از عمل، در آغوش گرفتن نوزاد و انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین ممنوع است.

در هفته اول بعد از عمل بازوها را تکان ندهید، از کمپرس سرد استفاده کنید، نشسته بخوابید و فعالیت‌های سنگین انجام ندهید.

هفته دوم

درد و تورم در مقایسه با هفته اول کمتر می‌شود و بیمار کم‌کم به وجود پروتز سینه عادت می‌کند. می‌توان مصرف مسکن را در هفته دوم بعد از پروتز سینه قطع کرد، اما همچنان انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شوند ممنوع است.

هفته سوم

تورم و نیاز به مسکن در هفته سوم تقریبا برطرف شده است و بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزمره را شروع کند. افراد شاغل می‌توانند به محیط کارشان برگردند. روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی برای بیمار مجاز است.

مصرف مسکن بعد از عمل پروتز سینه
تقریبا از هفته دوم تا سوم به بعد دیگر نیازی به مصرف مسکن نخواهید داشت.

هفته چهارم

بی‌حسی در هفته چهارم کامل از بین رفته و اعصاب سینه فعال می‌شود. حس سوزن سوزن شدن سینه‌ها یک ماه بعد از عمل طبیعی است، اما دردی ندارد و نیازی به مصرف مسکن نیست. در پایان هفته چهارم، بخیه‌ها کشیده می‌شوند. انجام فعالیت‌های روزمره مانعی ندارد، اما افرادی که کارشان فعالیت بدنی لازم دارد بهتر است با نظر پزشک جراح سر کار بازگردند، البته انجام فعالیت‌های سنگین و ورزشی مخصوص بالاتنه که به عضلات سینه، بازو، شانه و شکم فشار وارد کرده همچنان ممنوع است. از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

هفته‌های پنجم تا هفتم

در این بازه دیگر خبری از درد و تورم نیست، فعالیت‌های عادی از سر گرفته شده و جای زخم عمل هم بهبود یافته است. حس گرفتگی قفسه سینه ناشی از وجود پروتز کاملا برطرف شده و بدن پروتزها را پذیرفته است.

محدودیت حرکات ورزشی بعد هشت هفته برداشته می‌شود، البته بهتر است از حرکات ورزشی سبک و ساده شروع شود و کم‌کم وزنه‌ها سنگین‌تر شوند.

تمام مواردی که در رابطه با روتین هفته به هفته مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه مطرح کردیم به میانگین دوره نقاهت بعد پروتز سینه در افراد مختلف بستگی دارد. توصیه می‌کنیم که پیش از انجام حرکات ورزشی و از سرگیری فعالیت‌های روزانه حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که واکنش بدن افراد باهم متفاوت است.

حتما در دوره نقاهت بعد از عمل حین انجام فعالیت‌ها سوتین محکم بپوشید تا از افتادگی پروتزها جلوگیری کنید.

مراقبت های بعد از پروتز سینه نقش بسیار مهمی در نتیجه عمل دارد. در این مدت باید با جراح پلاستیک خود در ارتباط باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین جراح پلاستیک برای پروتز سینه در ارتباط باشید و هر زمان که نیاز به مشورت با پزشک داشتید، به صورت آنلاین یا تلفنی با جراحتان مشورت کنید.

نکات مهم در مراقبت های بعد از پروتز سینه

مهم‌ترین نکته در مراقبت های بعد از ایمپلنت سینه استفاده از سوتین‌های مخصوص است که برای کاهش درد و تسریع روند بهبودی، افزایش گردش خون، و فشار ملایم برای تخلیه مناسب مایع لنفاوی توسط جراح تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که پارچه سوتین باید بدون درز، با بندهای قابل تنظیم و پارچه قابل تنفس باشد، بدون آن که فشار زیادی به پروتز بیاورد.

نکته دیگری که در مراقبت های بعد از پروتز سینه اهمیت دارد، این است که هفته اول عمل بسیار سخت است و امکان حرکت ندارید؛ بنابراین حتما تمام کارها، خرید لباس و مواد غذایی را از قبل انجام بدهید تا در دوره نقاهت بتوانید استراحت کامل داشته باشید. استراحت کافی، رژیم غذایی سالم و نوشیدنی‌های تامین‌کننده رطوبت بدن از جمله مواردی هستند که باید در دوره نقاهت به آنها توجه کنید تا عوارض احتمالی عمل پروتز سینه را به حداقل برسانید. عدم رعایت این نکات ساده و مهم باعث ایجاد عوارض پروتز سینه مثل عفونت، درد، خونریزی، چین و چروک و دفرمگی پروتزها می‌شود.

رعایت نکردن مراقبت های بعد از پروتز سینه احتمال عوارض پروتز مانند عفونت، چروک شدن پروتز و دفرمه‌شدن آن را افزایش می‌دهد.

می‌دونی مراقبت‌های لازم بعد از پروتز سینه چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

نحوه خوابیدن بعد از پروتز سینه | یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از پروتز سینه

برای افزایش سایز سینه در شش هفته اول بعد عمل باید به پشت بخوابید. به پشت خوابیدن باعث می‌شود که کمترین فشار به سینه‌ها بیاید، برش‌های عمل بهبود پیدا کنند و ایمپلنت‌ها هم جا بیفتند. برای اینکه جریان گردش خون از سینه‌ها دور شود بهتر است سر و بالاتنه را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید تا درد و ورم به حداقل برسد. چند بالش نرم زیر کم بگذارید و روی تخت بخوابید تا خواب راحت‌تری داشته باشید.

از هفته دوم تا سوم به بعد بیمار مجاز به خوابیدن به پهلو است. اما این مدل خوابیدن نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتری دارد. بیمار حتما باید سوتین مخصوص پوشیده و زیر سینه بالش بگذارد. خوابیدن روی شکم در دوران نقاهت بعد از پروتز سینه توصیه نمی‌شود، چرا که باعث فشار آمدن به پروتزها می‌شود. از هفته دوازدهم به بعد خوابیدن روی شکم مجاز است.

نحوه خوابیدن بعد از پروتز سینه
بعد از پروتز باید از بالشت‌های مخصوص استفاده کنید تا سر و گردن بالاتر قرار گیرد.

استفاده از گن مخصوص و سوتین بعد از عمل پروتز

یکی از مراقبت‌های ضروری بعد از پروتز سینه استفاده از گن مخصوص و سوتین‌هایی است که پزشک جراح تجویز می‌کند. پوشیدن سوتین بعد از عمل پروتز سینه ۶ تا ۸ هفته بعد از ایمپلنت سینه لازم است. بیمار باید در تمام طول شبانه روز از این گن مخصوص سینه‌ها استفاده کند.

ورزش بعد از پروتز سینه

انجام حرکات سنگین و ورزش بعد از پروتز سینه در دو هفته ابتدایی ممنوع است. هرگونه فعالیت و ورزش بعد از پروتز سینه باعث افزایش گردش خون می‌شود و به پروتزها فشار می‌آورد. یک ماه بعد از عمل بیمار می‌تواند با مشورت پزشک فعالیت‌های جسمی و ورزش سبک خود را شروع کنید.

در شش هفته بعد از عمل باید به پشت بخوابید و از سوتین مخصوص استفاده کنید. ۴ هفته بعد از عمل می‌توانید ورزش و فعالیت‌های سبک را شروع کنید.

حمام کردن در دوره نقاهت پروتز سینه

دوش گرفتن و حمام کردن در دوره نقاهت پروتز سینه مشکلی ندارد. باند پانسمان را می‌توانید از روز دوم بعد عمل باز کنید، اما به چسب و بخیه روی زخم دست نزنید. بعد از دوش گرفتن، پانسمان را با ضربات ملایم خشک کنید. استفاده از استخر و شنا، و دراز کشیدن در وان تا چند هفته بعد عمل مجاز نیست.

بخیه بعد از پروتز سینه

برای جلوگیری از ایجاد عفونت حتما باید ناحیه بخیه شده تمیز و خشک نگه داشته شود. تابش نور آفتاب برای بخیه بعد از پروتز سینه مناسب نیست. در هفته‌های اول انجام حرکات و فعالیت‌های جسمی سنگین به دلیل احتمال فشار آوردن و کشیدگی بخیه‌ها ممنوع است. بعد از بهبودی یک ماهه و جذب شدن بخیه‌ها، ماساژ سینه و بخیه با روغن و کرم باعث نرمی پوست آن ناحیه و رفع اسکارها می‌شود. به ‌علاوه اینکه ماساژ باعث افزایش جریان خون و تسریع روند ترمیم می‌گردد.

استفاده از داروهای مسکن

هفته اول سخت‌ترین دوره بعد از عمل پروتز سینه است که بیمار درد زیادی دارد. جراح پلاستیک با توجه به شرایط بیمار داروی مسکن تجویز می‌کند. معمولا استفاده از داروهای مسکن تا هفته دوم و نهایت هفته سوم (در صورت ادامه داشتن درد) توصیه می‌شود.

استعمال دخانیات و الکل

استعمال دخانیات و الکل از کارهای ممنوعه در مراقبت های بعد از پروتز سینه محسوب می‌شود. استعمال دخانیات و الکل باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و روند بهبودی بعد از پروتز سینه را به تاخیر می‌اندازد. به ‌علاوه اینکه مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث ایجاد عوارض جدی بعد از پروتز سینه می‌شود.

سیگار کشیدن بعد از پروتز سینه
بعد از پروتز سینه نباید از سیگار بکشید و الکل بنوشید.

رژیم غذایی مناسب برای مراقبت های بعد از پروتز سینه

رژیم غذایی مناسب بعد از پروتز اهمیت زیادی در دوران نقاهت دارد. نمک و ادویه باید از رژیم غذایی حذف شود؛ چرا که تورم بدن را بیشتر می‌کند. عدم رعایت رژیم غذایی مناسب بعد عمل باعث تشدید کبودی و ورم بعد از عمل جراحی می‌شود. مصرف میوه‌های تازه مثل آلوئه‌ورا و سبزیجات هم میزان ورم بعد از عمل را کاهش می‌دهد.

استفاده از کمپرس سرد یا کمپرس گرم

بیمار می‌تواند از کمپرس سرد برای التیام درد و ورم بعد از پروتز سینه کمک بگیرد، اما کمپرس گرم برای مراقبت‌های بعد پروتز سینه توصیه نمی‌شود. البته مراقب باشید که کمپرس سرد را هم مدت زیادی روی بافت سینه قرار ندهید، چرا که ممکن است باعث تشدید درد و ناراحتی شود.

مراقبت های لازم برای ورم بعد از عمل پروتز سینه

ورم بعد از عمل پروتز سینه یکی از عوارض رایج و طبیعی است که معمولا دو تا سه هفته بعد عمل برطرف می‌شود. برای کاهش میزان ورم سینه‌ها باید نکات تغذیه‌ای به‌شدت رعایت شود. انجام فعالیت‌های سنگین تا یک ماه بعد عمل ممنوع است، چرا که باعث تشدید ورم بعد از عمل پروتز سینه می‌شود. کمپرس آب سرد هم تا حد زیادی از ورم بعد از عمل می‌کاهد.

می‌خوای سینه‌های گرد و خوش فرم داشته باشی؟ مشاوره بگیر!

سکس بعد از عمل پروتز سینه

از آنجایی که رابطه جنسی باعث تحریک سینه‌ها می‌شود، اگر پیش از بهبودی رابطه برقرار شود احتمال بروز درد، التهاب، ورم و قرمزی سینه‌ها وجود دارد. بنابراین بهتر است بین ۴ تا ۱۲ هفته بعد عمل از رابطه جنسی شدید خودداری کنید.

ماساژ بعد از عمل پروتز سینه

ماساژ دادن سینه بعد از عمل پروتز سینه باعث تسریع بهبودی اسکار جراحی می‌شود، البته ماساژ دادن سینه به نوع پروتز استفاده شده، و نظر پزشک بستگی دارد. هرچند برخی جراحان زیبایی با ماساژ دادن سینه بعد از عمل پروتز سینه موافق نیستند، برخی معتقدند که ماساژ دادن سینه بعد از ایمپلنت باعث کاهش رشد جای زخم و نرم شدن سینه‌ها می‌شود. یکی دیگر از ضرورت‌های ماساژ دادن سینه بعد از جراحی پروتز جلوگیری از ایجاد انقباض کپسولی است. پزشک به بیمار توصیه می‌کند که به ‌صورت روزانه سینه‌ها را ماساژ دهد.

رانندگی بعد از پروتز سینه

از آنجایی که حرکت دادن بازوها طی هفته اول بعد از پروتز سینه ممنوع است، بیمار تا یک هفته اجازه رانندگی بعد از پروتز سینه را ندارد.

رانندگی بعد از پروتز سینه
رانندگی بعد از یک هفته بعد از پروتز سینه مجاز است.

باردار شدن بعد از پروتز سینه

پروتز سینه اختلالی در باردار شدن ایجاد نمی‌کند، اما باردار شدن بعد از پروتز سینه احتمالا باعث تغییرات ظاهری سینه‌ها می‌شود. در دوران بارداری، بافت سینه‌ها افزایش یافه و بافت شیرساز داخل آن متورم می‌شود. تورم و افزایش حجمی که بعد از پایان بارداری رفع خواهد شد، اما  ممکن است کشیدگی پوست بعد از افزایش بافت پستان‌ها باقی بماند که نتیجه‌اش شل شدن و افتادگی پستان‌ها خواهد بود. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که جراحی پروتز سینه را بعد از بارداری و شیردهی انجام دهید.

انجام ماموگرافی بعد از عمل پروتز سینه

آن قسمتی از سینه‌ها که حاوی پروتز هستند در ماموگرافی قابل مشاهده نیست. علت آن هم عدم عبور اشعه ایکس از بین پروتز سالینی و سیلیکونی است که باعث شده بافت بالا و پایین پروتز خوب دیده نشوند. به غیر از این مورد، انجام ماموگرافی بعد از عمل پروتز سینه اختلالی ایجاد نمی‌کند. برای حل این مشکل هم به ‌جای دو عکس تعداد عکس بیشتری از پستان‌ها گرفته می‌شود.

برگشت به روتین عادی زندگی بعد از عمل پروتز سینه

به نقل از «southfloridaplasticsurgery» بازگشت به روتین عادی زندگی بعد از عمل پروتز سینه به‌ تدریج طی یک ماه طول می‌کشد. در هفته اول بیمار فقط مجاز است که چند قدمی در خانه پیاده‌روی کند. از هفته دوم به بعد پیاده‌روی سبک و آرام در صورتی که فشاری به پروتزها نیاید طبق نظر پزشک مجاز است.

مراقبت های بعد از پروتز سینه چقدر روی جلوگیری از عوارض ایمپلنت سینه تأثیر دارد؟

از عوارض پروتز سینه می‌توان به درد، خونریزی، سرگیجه، تورم، التهاب، قرمزی ناحیه اطراف سینه، سروما، پارگی و نشت سیلیکون، دفرمگی و انقباض کپسولی اشاره کرد که با رعایت نکات و مراقبت‌های بعد پروتز سینه می‌توان از آنها جلوگیری کرد یا به حداقل رساند. در صورتی که عوارض جراحی پروتز سینه شدید و غیرعادی باشند بلافاصله با پزشک متخصص تماس بگیرید و به‌دنبال روش درمان باشید.

در صورت مشاهده این علائم بعد از عمل ایمپلنت سینه به پزشک مراجعه کنید‌

نشانه‌های زیر هشداردهنده هستند و در صورت مشاهده این علائم بعد از عمل ایمپلنت سینه باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم غیرطبیعی و طولانی مدت
  • حس سوزش
  • قرمز شدن ناحیه دور سینه.

اگر این علائم را داشتید از سرویس مشاوره تلفنی با جراح پلاستیک در دکترتو استفاده کنید و یا برای معاینه حضوری از پشکتان نوبت بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

افرادی که از کوچک بودن سینه‌های خود ناراضی هستند می‌توانند برای افزایش حجم سینه‌ها از ایمپلنت سینه استفاده کنند. مراقبت های بعد از پروتز سینه اهمیت زیادی دارند. بعد از پروتز سینه باید یک‌سری مراقبت‌ها انجام شوند تا عوارض و ریسک احتمالی ناشی از این عمل زیبایی به حداقل برسد.

در مدت نقاهت بعد از عمل به خصوص در ۶-۸ هفته بعد از پروتز سینه باید به رژیم غذایی، نحوه خوابیدن، داروهای مصرفی و غیره دقت زیادی داشته باشید. در این مدت باید از سوتین مخصوص استفاده کنید. جهت مشاوره با متخصص جراحی پلاستیک درباره مراقبت‌های بعد پروتز سینه سری به وب‌سایت دکترتو بزنید و از متخصصان آنلاین آن کمک بگیرید. همچنین در این مدت می‌توانید به راحتی و با استفاده از سرویس مشاوره تلفنی با دکتر جراح پلاستیک در هر زمان با پزشکتان در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خونریزی داخلی و عفونت از علل سوزش سینه بعد از کاشت پروتز هستند. انقباض کپسولی هم می‌تواند دیگر علت سوزش سینه بعد از عمل باشد.

کاشت پروتز سینه با بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

حین عمل به‌دلیل بیهوشی بیمار دردی ندارد، اما بعد از به ‌هوش آمدن و در دوره ریکاوری به خصوص در هفته اول جراحی پروتز سینه، بیمار درد زیادی دارد.

پیاده‌روی کوتاه در خانه در هفته اول، و روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی برای بیمار از هفته سوم به بعد مجاز است.

در هفته نخست بیمار نباید بازوها را حرکت دهد، در آغوش گرفتن نوزاد و کودک با پروتز سینه هم ممنوع است و به بافت پستان‌ها فشار می‌آورد.

برای جلوگیری از عفونت پروتز سینه باید عمل در محیط استریل انجام شود؛ دو هفته قبل از عمل باید مصرف سیگار قطع شود؛ افرادی که اضافه وزن دارند برای جلوگیری از عفونت باید قبل عمل کاهش وزن داشته باشند. بیماران فشار خون، دیابت، کلسترول بالا و افراد دارای بیماری زمینه‌ای که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند باید اقدامات کنترلی جهت جلوگیری از عفونت پروتز سینه را انجام دهند. مصرف داروهای استروئیدی باید یک هفته قبل عمل متوقف شود.

از شایع‌ترین عوارض جراحی پروتز سینه است که معمولا به‌ خاطر کیفیت نامطلوب پروتزها ایجاد می‌شود. چروک یا موج‌دار شدن بیشتر در پروتزهای سالینی و سیلیکونی دیده می‌شود که به‌خاطر حرکت مایع داخلش است. برای جلوگیری از دفرمگی سینه‌ها باید تمام نکات مراقبت های بعد از پروتز سینه دقیق رعایت شوند.

حمام آفتاب آسیبی به پروتز نمی‌زند، اما افرادی که عمل پروتز سینه داشتند تا دست‌کم یکسال نباید سراغ حمام آفتاب (سولاریوم) بروند چرا که تابش اشعه مستقیم آفتاب به ناحیه برش باعث شده که زخم مدت طولانی‌تری بماند و تیره‌رنگ شود. به‌علاوه اینکه گرمای اشعه خورشید برای پروتز مناسب نیست و دمای آن را بالا می‌برد.

حرکت دادن بازوها در هفته اول و اواسط هفته دوم ممنوع است، چرا که باعث فشار به پروتزها می‌شود و روی نتیجه عمل تاثیر منفی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراقبت های بعد از پروتز سینه

  1. فاطمه فرهمندفر گفت:

    سلام چه مدت بعد از جراحی پروتز سینه می توان طناب زد و ورزشهای بیهوازی انجام داد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام حداقل تا دوماه